• RASK FRAKT-LEVERING
  • BETAL ENKELT MED KLARNA
  • VANLIGE SPØRSMÅL OG SVAR
0
Ønskeliste
0
Handlekurv

TREK Trek Crosshybrid hybridsykkel Dual Sport 1 Gen 5 Lava

Trek Crosshybrid hybridsykkel Dual Sport 1 Gen 5 Lava
Beskrivelse

Effektiv på asfalt, stabil på grusveiene og alltid like komfortabel 

Noen ganger kan det føles tryggest å ta de asfalterte veiene. Andre ganger velger du humpete grus eller en halvkaotisk skogssti. Leter du etter en hybridsykkel som klarer alle dine eventyrlystne innfall? Skal den også være en god pendlersykkel og ha komfortfunksjoner som trygt kan håndtere varierende typer terreng? Den allsidige Trek Dual Sport 1 Gen 5 er en underholdende sykkel for alle typer sammenhenger, spesielt konstruert for at du skal kunne oppdage mer av vår fantastiske verden. Asfalt? Grus? Sti? Ja, den briljerer faktisk på nesten alle typer underlag. Lett ramme i aluminium med intern kabelføring samt en pålitelig 16-girs drivlinje med et girspenn som sikrer at du aldri trenger å tråkke for mye eller for lite. Den har også gripesterke grusdekk med imponerende god rulling samt mekaniske skivebremser med værbestandig bremsekraft uansett årstid. Masse dedikerte festepunkter for bagasjebrett, skjermer og vesker bidrar ytterligere til dens allsidighet.

Nøkkelen til suksess!

  • Underholdende hybridsykkel for alle typer sammenhenger som briljerer på de fleste typer underlag
  • Lettvektsramme i aluminium med intern kabelføring som beskytter kablene og gir et elegant utseende
  • Komfortabel på alle typer lengre turer og samtidig rask når du vil trykke ned gassen og kjenne hard fartsvind i ansiktet
  • 16 gir med et spenn som sikrer at du alltid finner riktig gir for det aktuelle miljøet
  • 50mm brede 27,5-tommere gir deg den perfekte kombinasjonen av grep, komfort og stabilitet
  • Mekaniske skivebremser som sørger for at din sykkeltur aldri skal hindres av litt dårlig vær
  • Klarer det du ber om - Uansett om det handler om å trene, pendle til jobb eller dra på din lokale søndagstur
  • Det er en enkel sak å montere bagasjebrett, sykkelstøtte, skjermer, lys med mer!

Robust aluminiumramme som setter både komfort og funksjon i fokus

Rammen består av en lettvektsramme i aluminium (Alpha Gold Aluminium) med elegant intern kabelføring, noe som både gir et ryddigere utseende og øker beskyttelsen mot både vått, slaps og smuss. Rammen har en komfortabel geometri som setter smidig manøvrerbarhet og fremkommelighet i fokus. Den har også dedikerte monteringsfester slik at du kan utstyre sykkelen med akkurat de tilbehørene du planlegger å skaffe (flaskeholder, bagasjebrett, skjermer, etc).

Pålitelige 16-girs drivlinje og skivebremser med effektiv ytelse 

Kvalitetssikrede Shimano leverer 16 pålitelige gir (Altus/Tourney) med et spenn som sikrer at du kan holde riktig tempo uansett hvilken stigning eller hvilket terreng som gjelder for dagen. Bremsingen håndteres av et par mekaniske skivebremser fra Tektro (MD-U310) som sørger for at du har effektiv bremsekraft uansett om det er sølete, regnfullt eller slapsete underlag for dagen.

Robust hjulsett med gripende gummi og veiutjevnende demping 

Det robuste hjulsettet består av sterke aluminiumsfelger og grepsterke grusdekk fra Bontrager (GR Zero Comp) med robust punkteringsbeskyttelse som håndterer alt fra glatt asfalt til ujevne grusveier. Disse 50mm brede 27,5-tommere gir deg den perfekte kombinasjonen av grep, komfort og stabilitet, noe som i praksis betyr økt trygghet når terrenget begynner å bli litt mer krevende. Disse allsidige dekkene er dessuten virkelig raske på asfalt og samtidig imponerende gripende på litt tøffere underlag.

Underholdende lettvekter som er bygget for å takle bagasje

Denne 5. generasjonen av Dual Sport er lettere enn noen gang og derfor enkel å manøvrere, morsom å kjøre og enkel å oppbevare etter turen. Den har også nye monteringsfester som passer til Bontrager Adventure-vesker for sikker montering på sykkelen uten en masse remmer og gummibånd. Skru på, last opp og kjør! Med massevis av fester på både ramme og gaffel gjør Dual Sport til den perfekte sykkelen for alle slags sykkelturer. Legg til bagasjebrett, skjermer og tilbehør for pendling eller oppdagelsesferder i naturen.

PÅ DETALJNIVÅ
Artikkelnummer0103775-C362
EAN-kode-
VaremerkeTREK
FargeLava
Knutenummer0103775
Spesifikasjon
PersonaliseringPendling
ProduktserieTrek Dual Sport
ModellserieTrek Dual Sport
KjønnUnisex, Dame, Herre
Damspesifikk 

Damspesifikk

Ettersom kvinner og menn ofte har forskjellig anatomi, bygger mange produsenter sykler som er tilpasset dette. Vanligvis er det bare små forskjeller som skiller dem. Blant annet pleier det å være bredere seter, smalere styre og kortere veivarmene. I noen tilfeller lages det også damespesifikke modeller i mindre størrelser og med en skrånende overrør. Noen ganger også i andre farger.
Nei
Årsmodell2023
Vekt (ifølge produsenten)M - 13.88 kg
Produsentens nettstedwww.trekbikes.com/se/sv_SE/cyklar/hybridcyklar/dual-sport-cyklar/dual-sport/dual-sport-1-gen-5/p/36824/
Elektrisk sykkelNei
Din høyde 

Din høyde

Anbefalt lengde ifølge leverandøren
-
Passer Høyde (cm)-
Produsentens artikkelnummer-
Produsentens fargeLava
Rammesett
Rammestørrelse-
RammeAlpha Gold Aluminum, invändig vajerdragning, pakethållar- och skärmfästen, Post Mount-skivbroms, cykelstödsfäste. 5 x 135 mm QR
Rammemateriale 

Rammemateriale

Karbonfiber koster litt mer enn en aluminiumsramme, men den har en rekke fordeler sammenlignet med andre materialer når det gjelder rene kjøreegenskaper. Den er sterkere, lettere, stivere og mer behagelig å sykle på, siden det er et mer levende materiale enn aluminium. Karbonfiber er imidlertid litt mer følsomt for montering av tilbehør som du klemmer rundt rammen, som for eksempel låser eller barneseter. Dette fører til at karbonfiber best egner seg for sportsykler som racersykler og terrengsykler.

Aluminium er et prisgunstig og lett materiale, som passer for alle typer sykler. Det er enkelt å oppnå en virkelig lav vekt samtidig som man beholder styrke og gode kjøreegenskaper, og materialet er heller ikke følsomt for hva du monterer for tilbehør på det. Bare å tut og kjøre og montere på akkurat hva du vil på din sykkel!

Stål er et materiale som kan produseres i mange ulike kvalitetsnivåer. Stål kan bygges veldig billig, og finnes derfor på de enklere syklene i vårt sortiment. Men det kan også være et utrolig ettergivende, holdbart og behagelig materiale når man bruker virkelig fint stål. Det virkelig fine stålet finner man i mange sykler som er beregnet litt mer for langdistansesykling, for eksempel våre fine touring-sykler fra Surly, og Skeppshult-sykler som er bygget i svensk kvalitetsstål (som bidrar til veldig fine komfortegenskaper på de fleste underlag).

Aluminium
ForhjulsgaffelDual Sport steel, internal brake routing, fender mounts, rack mounts, ThruSkew 5mm QR
Forhjulsgaffeltype 

Forhjulsgaffeltype

En dempet framgaffel er i dag standard på terrengsykler, rett og slett for å takle terrenget sykkelen brukes i. Det finnes også mange hybridcykler med dempet framgaffel, for å gi deg litt mer komfort på grusveier og eventuelle skogstier. Hvis du skal sykle i skog eller på enklere stier, eller mye på grusvei, så er en dempet framgaffel et godt valg!

Stive framgaffler finnes på standard, racersykler og hybridcykler, og passer best for sykler som for det meste skal være på asfalt. Du får en lettere sykkel, en sykkel som føles kvikkere og en sykkel som oppleves å svare bedre på dine bevegelser. Noen nisjede sykler som fatbikes og touringcykler har også stive framgaffler, men da kompenseres det ofte med veldig brede og solide dekk for å gi litt av komfortfølelsen tilbake. Hvis du skal sykle hovedsakelig på asfalt, og kanskje noen snillere grusvei, så er en stiv framgaffel helt riktig for deg!

Steel
FramgaffelmaterialeStål
Bakgaffeltype 

Bakgaffeltype

En terrengsykkel kan deles opp på veldig mange forskjellige måter. Blant annet kan man dele disse inn i såkalte “fullt dempet” og “hardtails”. Dette betyr altså hvor mange typer av dempere som er montert på sykkelen.

Stiv

En hardtail har kun en dempet gaffel foran og en stiv gaffel bak. Fordelen med å kjøre med en stiv bakgaffel er at det ikke går tapt noen kraft på grunn av bakdemperen. I tillegg får du en lavere vekt over hele sykkelen.

Demper

En fullt dempet har i tillegg til en dempet forgaffel også en dempet bakgaffel. Disse syklene har et lenkesystem som sammen med bakdemperen gir en mer komfortabel kjøring, men også en mer stabil og i de fleste tilfeller raskere sykling. På samme måte som forgaffelen demper for å beholde grep og gi økt komfort, så gjør bakdemperen nøyaktig det samme for baksiden.

ram
Hjulstørrelse 

Hjulstørrelse

Hjulstørrelsen er akkurat det det høres ut som - størrelsen på hjulene. Den måles vanligvis i tommer (f.eks. 28") eller i millimeter (f.eks. 622). I Norge er tommer det mest vanlige målet, og derfor har vi valgt å bruke det. Hjulstørrelsens betydning varierer avhengig av sykkeltype.

Barne sykler

Barne sykler betegnes oftest med hjulstørrelse som størrelse på sykkelen, noe som skiller seg fra voksne sykler der rammen er det som bestemmer størrelsen på sykkelen. Det betyr ikke at alle sykler med 24"-hjul er like store, og derfor har vi valgt å, i stedet for å ha en størrelsestabell, angi nøyaktige lengdeanbefalinger for hver enkelt sykkel.

Når man kjøper barne sykkel vil man selvfølgelig at barnet skal kunne vokse med sykkelen. Tenk dog på at en altfor stor sykkel generelt blir for lang, og dermed gir en liggende sittestilling som igjen reduserer barnets oversikt. Velg derfor aldri en sykkel der barnet er mer enn 5 centimeter lavere enn vår angitte lengdeanbefaling.

Mountainbikes

I mountainbikeverdenen finnes det tre hjulstørrelser: 29", 27,5" og 26". 26" var lenge den eneste størrelsen som ble brukt for mountainbikes, men brukes i dag stort sett bare for junior sykler og enklere mountainbikes som er tenkt for transport og lettere mosjon. Ønsker du å trene eller til og med konkurrere med din sykkel, er det 29" eller 27,5" som gjelder. Forenklet kan man si at 29" gir en mer stabil opplevelse, beholder farten bedre og lettere tar deg over små hindringer enn 27,5", mens en 27,5" gir deg en sykkel som oppleves kvikkere i svinger samt litt raskere i akselerasjonen. Mange fulldempede mountainbikes med 27,5" har dessuten lengre vandring, og er tilpasset for mer teknisk og utfordrende terreng.

Racersykler, standardsykler, hybridsykler og andre sykler

For i prinsippet alle sykler unntatt mountainbikes og barne sykler gjelder 28"-hjul som er en godt balansert størrelse som gir både gode forutsetninger for å rulle lett, være komfortabel å sitte på og enkel å manøvrere.

26"
Hjul
ForhjulsnavFormula DC-20, aluminium, 6-bults, 5 x 100 mm QR
BaknavFormula DC-22, aluminium, 6-bults, Shimano 8/9/10-delad frikrans, 135 x 5 mm QR
FordekkBontrager GR0 Comp, kanttråd, 60 tpi, 650 x 50c
BakdekkBontrager GR0 Comp, kanttråd, 60 tpi, 650 x 50c
Dekkdimensjon54-559
FelgerBontrager Connection, dubbel botten, 32-håls, 20 mm bredd, Schrader-ventil
Drivverk
GirspakerShimano EF500, 8-delad
FramgirShimano Tourney TY710, 34,9 mm klämma, Top Swing, Dual Pull
BakgirShimano Altus M310
KranksettSmitt aluminium, 46/30, kedjeskydd, 170 mm längd
KjedeKMC Z8.3
KassettKapslat lager, 68 mm
Komponenter
ForbremseTektro MD-U310 mekanisk skivbroms
Bremseskive foranFlat Mount, 160 mm bromsskiva
BakbremseTektro MD-U310 mekanisk skivbroms
Bremseplate bakFlat Mount, 160 mm bromsskiva
Styre-
Styrestem-
SetepinneBontrager aluminium, 27,2 mm, 12 mm offset, 330 mm längd
Bremsetype 

Bremsetype

Felgbremser

De klassiske bremsene for alle typer av sykler som gradvis blir faset ut av skivebremser. Disse styres via hendler fra styret og klemmer til med bremseklosser rundt felgbanen for å stoppe sykkelen. Felgbremser finnes i forskjellige typer for å passe ulike typer sykler og kommer som blant annet V-bremser, cantileverbremser og U-bremser. Fordelen med disse er at de er svært lette å vedlikeholde og har en lav vekt.

Rullebremser

Disse fungerer lik trommelbremser som finnes på blant annet mopeder. Her trykkes bremseklosser ut mot metall inne i en sylinder i midten på hjulet. Disse krever minst vedlikehold og er utrolig driftssikre. Ulempen med disse er at de ikke har like kraftig bremseeffekt som for eksempel skivebremser.

Fotbremse

Standarden som finnes på de fleste klassiske dame- og herresykler. Denne bremsen krever svært lite vedlikehold, men er begrenset hvis du ønsker flere gir. Disse tilhører nemlig spesifikke typer av nav (hjul) som har innkapslede gir, for eksempel Shimano Nexus. Ulempen med disse er at det kreves mer kraft for å bremse ordentlig sammenlignet med andre, samt at du må ha føttene i spesifikke posisjoner for å kunne utøve den ønskede kraften.

Skivebremser

De moderne bremsene på blant annet terrengsykler, hybrid-sykler og en rekke el-sykler. Disse er basert på en bremsekaliper som klemmer til rundt en metallskive ved hjulets nav (midten av hjulet). Dette er svært likt systemene som finnes på både biler og motorsykler og anses som det absolutt beste i dagens marked. Disse er de kraftigste bremsene, krever relativt lite vedlikehold og er svært driftssikre og finnes som både mekaniske (med wire) og hydrauliske (lukket system med olje).

Mekanisk skivebremse
Antall gir 

Antall gir

Hvor mange gir trenger jeg?

Dette avhenger helt av hvordan du sykler og hva du ønsker å få ut av sykkelen. For å finne ut av dette, må du vite hvordan du kommer til å sykle og om du ønsker å prioritere lavt vedlikehold eller høy ytelse.

Lavt vedlikehold

I dette tilfellet bør du velge et girsystem med navgir. Disse finnes i varianter med 2-11 gir fra blant annet Shimano og deres Nexus-serie som har 3, 7 og 8 gir. Det finnes også Shimano Alfine som er en finere modell som har mindre motstand i mekanikken og finnes med 8 og 11 gir.

Høy ytelse

I dette tilfelle henger antall gir bak sammen med kvalitet. Produsentene konkurrerer om å lage de beste girene med flest antall drev på kassetten. Dette betyr da at de fineste komponentene også er de som har flest antall gir bak. Foran er det enten ett eller to drev som gjelder for de finere delene.

En kombinasjon av begge

I dette tilfellet ser vi på systemer som har 2-3 gir foran og 8-10 drev bak. Disse er av litt enklere byggkvalitet som også har en høyere vekt. Disse er isteden bygget av mer robuste materialer som stål i stedet for aluminium o.l. Disse tåler ofte mer juling, men fungerer ikke like smidig.

8-girs (1 x 8)
Framgirserie 

Framgirserie

Hva betyr for eksempel Shimano SLX? Hver komponentprodusent deler inn sine komponenter som gir, bremser, kranksett osv. i serier, i dette tilfellet er produsenten Shimano og serien SLX.

Seriene spenner fra funksjonelle enkle komponenter til betydelig mer avanserte komponenter med høy presisjon og lav vekt.

Selvsagt fungerer gir og bremser fra en enklere serie som de skal, men det skjer ikke med samme presisjon eller følelse som hos komponenter fra en finere serie. Det vil sannsynligvis kreves mer service over tid for de enklere komponentene.

Nedenfor ser du en liste over de største produsentenes serier ordnet slik at den fineste serien er øverst.

Merk at denne tabellen ikke sammenligner forskjellige merker eller landeveissykkel vs. terrengsykkel, men den bør kun brukes for å sammenligne innenfor en kolonne.

Shimano terrengsykkelShimano landeveissykkelSRAM terrengsykkelSRAM landeveissykkelShimano navgir
XTR Di2 Dura-Ace Di2 XX Red E-tap Alfine 11
XTR Dura-Ace X0 Red 22 Alfine 8
XT Di2 Ultegra Di2 X1 Red Nexus 8
XT Ultegra GX Force 22 Nexus 7
SLX 105 NX Force Nexus 3
Deore Tiagra X9 Rival 22  
Alivio Sora X7 Rival  
Acera Claris X5 Apex  
Altus
Tourney
Shimano Tourney
Bakgirserie 

Bakgirserie

Hva betyr for eksempel Shimano SLX? Hver komponentprodusent deler inn sine komponenter som gir, bremser, kranksett osv. i serier, i dette tilfellet er produsenten Shimano og serien SLX.

Seriene spenner fra funksjonelle enkle komponenter til betydelig mer avanserte komponenter med høy presisjon og lav vekt.

Selvfølgelig fungerer gir og bremser fra en enklere serie som de skal, men det skjer ikke med samme presisjon eller følelse som hos komponenter fra en finere serie. Det vil sannsynligvis kreve mer service over tid for de enklere komponentene.

Nedenfor ser du en liste over de største produsentenes serier ordnet slik at den fineste serien er øverst.

Merk at denne tabellen ikke sammenligner ulike merker eller landeveissykling vs. terrengsykling, men den bør kun brukes for å sammenligne innenfor en kolonne.

Shimano terrengsykkelShimano landeveiSRAM terrengsykkelSRAM landeveiShimano navgir
XTR Di2Dura-Ace Di2XX1 EagleRED E-tapAlfine 11
XTRDura-AceXX1Red 22Alfine 8
XT Di2Ultegra Di2XXForce 22Nexus 8
XTUltegraX01 EagleRival 22Nexus 7
SLX105X01ApexNexus 3
DeoreTiagraX0  
AlivioSoraEX1  
AceraClarisX1  
AltusGX Eagle
Tourney GX  
NX Eagle
  NX  
  X9  
  X7  
  X5  
Shimano Altus
Sykkelutstyr
Håndtak/StyretapeBontrager Satellite
PedalerWellgo nylonpedal
SeteBontrager Sport
KUNDENES MENINGER
Også tagget i

Din handlevogn(0 artikler)

Handlevognen er tom
Totalt: 0 kr
Til kassen

Favoritter(0 artikler)

Du har ingen favoritter
MENY