• RASK FRAKT-LEVERING
  • BETAL ENKELT MED KLARNA
  • VANLIGE SPØRSMÅL OG SVAR
0
Ønskeliste
0
Handlekurv

TREK Trek Hybrid Sykkel Fx Sport 4 Grå

Trek Hybrid Sykkel Fx Sport 4 Grå
Beskrivelse

Rask fitness-sykkel i karbonfiber som garanterer moro under treningen

Er du klar til å begynne å logge kilometer og foretrekker et flatt styre framfor et buet? Setter du komfort på lik linje med ytelse, og forventer du at sykkelen skal understøtte din personlige utvikling når du sykler både raskere og lengre distanser? Den grusvennlige hybrid-sykkelen Trek FX Sport 4 er valget for deg som ønsker en racersykkelens hurtighet og et flatt styres komfort og kontroll. Denne sykkelen er utstyrt med en høykvalitets 1x-drivlinje, kraftige hydrauliske skivebremser, dekk som gir godt grep på alle typer terreng, og TLR-felger som gjør den perfekt både for treningsrunder og rask gruppekjøring. Utforsk verden med denne allsidige, hurtige og morsomme fitness-sykkelen med karbonramme, en lettstyrt drivlinje og dekk som gir godt grep, som vil hjelpe deg med å ta eventyret ditt ut av byens trygge rammer.

Nøkkelen til suksess!

  • High-end lettvektsramme i karbonfiber (400 Series OCLV) som sikrer at ekstraordinær ytelse er innen rekkevidde
  • Ytelsespakke på nivå med en avansert racersykkel i karbonfiber, men med det rette styrets komfort og kontroll
  • Like underholdende å sykle på som det sporty utseendet antyder
  • Litt kortere rekkevidde og litt høyere styrehode enn tidligere modeller gir en mer komfortabel, men fortsatt aktiv kjørestilling
  • Med Bontragers innovative Blender-teknologi kan du feste dine digitale enheter direkte på styrestammen
  • Oppfyller alle dine krav - enten det er til trening, ærend eller dagpendling til jobb
  • Kraftige 10-girs Shimano CUES gir en problemfri drivlinje som varer lenge og alltid yter på topp
  • Hjulsett med toppdekk fra Bontrager (GR1 Expert) med 40 mm bredde for rask rulling
  • Kraftige hydrauliske skivebremser sikrer at turen din ikke blir hindret av dårlig vær
  • IsoZone styre og håndtak - demper støt og vibrasjoner fra veien for en mer komfortabel tur
  • Ved å legge til DuoTrap S kan du koble sammen sykkelen og telefonen samt lagre treningsdata i favorittappen din
  • Det er enkelt å tilpasse sykkelen til dine behov med skjermer, bagasjebærere, flaskeholdere med mer

Funksjonene som får Trek FX Sport 4 til å skille seg ut i mengden

Rammen er en skulpturell lettvektskonstruksjon i karbonfiber som sikrer tilgjengelighet til ekstraordinær ytelse. Rammen har skjulte skjermfester og elegant intern kabeltrekking, noe som bidrar til et ryddigere utseende og øker beskyttelsen mot fukt, slaps og smuss. I fronten finner du en lettvektsgaffel i karbonfiber som effektivt demper støt og minsker vibrasjoner fra underlaget.

Den smidige 1x-drivlinjen fra Shimano inneholder en 42-tannet singelkrans og et 10-delt kassett (11-48T) med en nyutviklet veksler fra Shimano (CUES U6000 GS), som gir et bredt spekter av gir som sørger for at du kan holde et høyt tempo i alle slags terreng. Bremsingen håndteres av kraftige hydrauliske skivebremser fra Shimano (MT201), som gir deg effektiv bremsekraft uavhengig av om underlaget er gjørmete, regntungt eller slapsfylt.

Hjulsettet med aluminiumsfelger fra Bontrager (Paradigm) er utstyrt med hurtigrullende kvalitetsdekk med robust punkteringsbeskyttelse som håndterer alt fra glatt asfalt til mer ujevnt underlag. Disse 40 mm brede dekkene tilbyr den perfekte kombinasjonen av grep, fart, komfort og stabilitet, som i praksis betyr økt sikkerhet når terrenget blir utfordrende.

DuoTrap S (selges separat) integrerer en Bluetooth®/ANT+-sensor i rammen. Den registrerer både ruter og treningstatistikk på datamaskinen eller smarttelefonen din uten behov for en eksternt montert sensor. Den er også kompatibel med alle ledende merker av trådløse ANT+-enheter, som Bontrager, Garmin, PowerTap, og SRM.

PÅ DETALJNIVÅ
Artikkelnummer0111897-0191
EAN-kode-
VaremerkeTREK
FargeGrå
Produsentens artikkelnummer-
Knutenummer0111897
Spesifikasjon
PersonaliseringPendling
ProduktserieTrek Marlin
ModellserieTrek Marlin
KjønnUnisex, Dame, Herre
Damspesifikk 

Damspesifikk

Ettersom kvinner og menn ofte har forskjellig anatomi, bygger mange produsenter sykler som er tilpasset dette. Vanligvis er det bare små forskjeller som skiller dem. Blant annet pleier det å være bredere seter, smalere styre og kortere veivarmene. I noen tilfeller lages det også damespesifikke modeller i mindre størrelser og med en skrånende overrør. Noen ganger også i andre farger.
Nei
Produsentens fargeLithium Grey
Årsmodell2024
Produsentens nettstedwww.trekbikes.com/se/sv_SE/cyklar/hybridcyklar/fitnesscyklar/fx/fx-sport-4/p/40822/
Elektrisk sykkelNei
Din høyde 

Din høyde

Anbefalt lengde ifølge leverandøren
-
Passer Høyde (cm)-
Bremsetype 

Bremsetype

Felgbremser

De klassiske bremsene for alle typer av sykler som gradvis blir faset ut av skivebremser. Disse styres via hendler fra styret og klemmer til med bremseklosser rundt felgbanen for å stoppe sykkelen. Felgbremser finnes i forskjellige typer for å passe ulike typer sykler og kommer som blant annet V-bremser, cantileverbremser og U-bremser. Fordelen med disse er at de er svært lette å vedlikeholde og har en lav vekt.

Rullebremser

Disse fungerer lik trommelbremser som finnes på blant annet mopeder. Her trykkes bremseklosser ut mot metall inne i en sylinder i midten på hjulet. Disse krever minst vedlikehold og er utrolig driftssikre. Ulempen med disse er at de ikke har like kraftig bremseeffekt som for eksempel skivebremser.

Fotbremse

Standarden som finnes på de fleste klassiske dame- og herresykler. Denne bremsen krever svært lite vedlikehold, men er begrenset hvis du ønsker flere gir. Disse tilhører nemlig spesifikke typer av nav (hjul) som har innkapslede gir, for eksempel Shimano Nexus. Ulempen med disse er at det kreves mer kraft for å bremse ordentlig sammenlignet med andre, samt at du må ha føttene i spesifikke posisjoner for å kunne utøve den ønskede kraften.

Skivebremser

De moderne bremsene på blant annet terrengsykler, hybrid-sykler og en rekke el-sykler. Disse er basert på en bremsekaliper som klemmer til rundt en metallskive ved hjulets nav (midten av hjulet). Dette er svært likt systemene som finnes på både biler og motorsykler og anses som det absolutt beste i dagens marked. Disse er de kraftigste bremsene, krever relativt lite vedlikehold og er svært driftssikre og finnes som både mekaniske (med wire) og hydrauliske (lukket system med olje).

Hydraulisk skivebrems
Antall gir 

Antall gir

Hvor mange gir trenger jeg?

Dette avhenger helt av hvordan du sykler og hva du ønsker å få ut av sykkelen. For å finne ut av dette, må du vite hvordan du kommer til å sykle og om du ønsker å prioritere lavt vedlikehold eller høy ytelse.

Lavt vedlikehold

I dette tilfellet bør du velge et girsystem med navgir. Disse finnes i varianter med 2-11 gir fra blant annet Shimano og deres Nexus-serie som har 3, 7 og 8 gir. Det finnes også Shimano Alfine som er en finere modell som har mindre motstand i mekanikken og finnes med 8 og 11 gir.

Høy ytelse

I dette tilfelle henger antall gir bak sammen med kvalitet. Produsentene konkurrerer om å lage de beste girene med flest antall drev på kassetten. Dette betyr da at de fineste komponentene også er de som har flest antall gir bak. Foran er det enten ett eller to drev som gjelder for de finere delene.

En kombinasjon av begge

I dette tilfellet ser vi på systemer som har 2-3 gir foran og 8-10 drev bak. Disse er av litt enklere byggkvalitet som også har en høyere vekt. Disse er isteden bygget av mer robuste materialer som stål i stedet for aluminium o.l. Disse tåler ofte mer juling, men fungerer ikke like smidig.

10-delt (1 x 10)
GirskifterserieShimano Cues
Bakgirserie 

Bakgirserie

Hva betyr for eksempel Shimano SLX? Hver komponentprodusent deler inn sine komponenter som gir, bremser, kranksett osv. i serier, i dette tilfellet er produsenten Shimano og serien SLX.

Seriene spenner fra funksjonelle enkle komponenter til betydelig mer avanserte komponenter med høy presisjon og lav vekt.

Selvfølgelig fungerer gir og bremser fra en enklere serie som de skal, men det skjer ikke med samme presisjon eller følelse som hos komponenter fra en finere serie. Det vil sannsynligvis kreve mer service over tid for de enklere komponentene.

Nedenfor ser du en liste over de største produsentenes serier ordnet slik at den fineste serien er øverst.

Merk at denne tabellen ikke sammenligner ulike merker eller landeveissykling vs. terrengsykling, men den bør kun brukes for å sammenligne innenfor en kolonne.

Shimano terrengsykkelShimano landeveiSRAM terrengsykkelSRAM landeveiShimano navgir
XTR Di2Dura-Ace Di2XX1 EagleRED E-tapAlfine 11
XTRDura-AceXX1Red 22Alfine 8
XT Di2Ultegra Di2XXForce 22Nexus 8
XTUltegraX01 EagleRival 22Nexus 7
SLX105X01ApexNexus 3
DeoreTiagraX0  
AlivioSoraEX1  
AceraClarisX1  
AltusGX Eagle
Tourney GX  
NX Eagle
  NX  
  X9  
  X7  
  X5  
Shimano Cues
Rammesett
Rammestørrelse-
Ramme400 Series OCLV Carbon, invändigt kablage, 3S-kedjehållare, DuoTrap S-kompatibel, skärmfästen, Flat Mount-skivbroms, 5 x 135 mm ThruSkew
Rammemateriale 

Rammemateriale

Karbonfiber koster litt mer enn en aluminiumsramme, men den har en rekke fordeler sammenlignet med andre materialer når det gjelder rene kjøreegenskaper. Den er sterkere, lettere, stivere og mer behagelig å sykle på, siden det er et mer levende materiale enn aluminium. Karbonfiber er imidlertid litt mer følsomt for montering av tilbehør som du klemmer rundt rammen, som for eksempel låser eller barneseter. Dette fører til at karbonfiber best egner seg for sportsykler som racersykler og terrengsykler.

Aluminium er et prisgunstig og lett materiale, som passer for alle typer sykler. Det er enkelt å oppnå en virkelig lav vekt samtidig som man beholder styrke og gode kjøreegenskaper, og materialet er heller ikke følsomt for hva du monterer for tilbehør på det. Bare å tut og kjøre og montere på akkurat hva du vil på din sykkel!

Stål er et materiale som kan produseres i mange ulike kvalitetsnivåer. Stål kan bygges veldig billig, og finnes derfor på de enklere syklene i vårt sortiment. Men det kan også være et utrolig ettergivende, holdbart og behagelig materiale når man bruker virkelig fint stål. Det virkelig fine stålet finner man i mange sykler som er beregnet litt mer for langdistansesykling, for eksempel våre fine touring-sykler fra Surly, og Skeppshult-sykler som er bygget i svensk kvalitetsstål (som bidrar til veldig fine komfortegenskaper på de fleste underlag).

Karbonfiber
ForhjulsgaffelKolfiber, dolda skärmfästen, Flat Mount-skivbroms, 5 x 100 mm Thru Skew
Forhjulsgaffeltype 

Forhjulsgaffeltype

En dempet framgaffel er i dag standard på terrengsykler, rett og slett for å takle terrenget sykkelen brukes i. Det finnes også mange hybridcykler med dempet framgaffel, for å gi deg litt mer komfort på grusveier og eventuelle skogstier. Hvis du skal sykle i skog eller på enklere stier, eller mye på grusvei, så er en dempet framgaffel et godt valg!

Stive framgaffler finnes på standard, racersykler og hybridcykler, og passer best for sykler som for det meste skal være på asfalt. Du får en lettere sykkel, en sykkel som føles kvikkere og en sykkel som oppleves å svare bedre på dine bevegelser. Noen nisjede sykler som fatbikes og touringcykler har også stive framgaffler, men da kompenseres det ofte med veldig brede og solide dekk for å gi litt av komfortfølelsen tilbake. Hvis du skal sykle hovedsakelig på asfalt, og kanskje noen snillere grusvei, så er en stiv framgaffel helt riktig for deg!

Steel
FramgaffelmaterialeKarbonfiber
Bakgaffeltype 

Bakgaffeltype

En terrengsykkel kan deles opp på veldig mange forskjellige måter. Blant annet kan man dele disse inn i såkalte “fullt dempet” og “hardtails”. Dette betyr altså hvor mange typer av dempere som er montert på sykkelen.

Stiv

En hardtail har kun en dempet gaffel foran og en stiv gaffel bak. Fordelen med å kjøre med en stiv bakgaffel er at det ikke går tapt noen kraft på grunn av bakdemperen. I tillegg får du en lavere vekt over hele sykkelen.

Demper

En fullt dempet har i tillegg til en dempet forgaffel også en dempet bakgaffel. Disse syklene har et lenkesystem som sammen med bakdemperen gir en mer komfortabel kjøring, men også en mer stabil og i de fleste tilfeller raskere sykling. På samme måte som forgaffelen demper for å beholde grep og gi økt komfort, så gjør bakdemperen nøyaktig det samme for baksiden.

ram
Hjulstørrelse 

Hjulstørrelse

Hjulstørrelsen er akkurat det det høres ut som - størrelsen på hjulene. Den måles vanligvis i tommer (f.eks. 28") eller i millimeter (f.eks. 622). I Norge er tommer det mest vanlige målet, og derfor har vi valgt å bruke det. Hjulstørrelsens betydning varierer avhengig av sykkeltype.

Barne sykler

Barne sykler betegnes oftest med hjulstørrelse som størrelse på sykkelen, noe som skiller seg fra voksne sykler der rammen er det som bestemmer størrelsen på sykkelen. Det betyr ikke at alle sykler med 24"-hjul er like store, og derfor har vi valgt å, i stedet for å ha en størrelsestabell, angi nøyaktige lengdeanbefalinger for hver enkelt sykkel.

Når man kjøper barne sykkel vil man selvfølgelig at barnet skal kunne vokse med sykkelen. Tenk dog på at en altfor stor sykkel generelt blir for lang, og dermed gir en liggende sittestilling som igjen reduserer barnets oversikt. Velg derfor aldri en sykkel der barnet er mer enn 5 centimeter lavere enn vår angitte lengdeanbefaling.

Mountainbikes

I mountainbikeverdenen finnes det tre hjulstørrelser: 29", 27,5" og 26". 26" var lenge den eneste størrelsen som ble brukt for mountainbikes, men brukes i dag stort sett bare for junior sykler og enklere mountainbikes som er tenkt for transport og lettere mosjon. Ønsker du å trene eller til og med konkurrere med din sykkel, er det 29" eller 27,5" som gjelder. Forenklet kan man si at 29" gir en mer stabil opplevelse, beholder farten bedre og lettere tar deg over små hindringer enn 27,5", mens en 27,5" gir deg en sykkel som oppleves kvikkere i svinger samt litt raskere i akselerasjonen. Mange fulldempede mountainbikes med 27,5" har dessuten lengre vandring, og er tilpasset for mer teknisk og utfordrende terreng.

Racersykler, standardsykler, hybridsykler og andre sykler

For i prinsippet alle sykler unntatt mountainbikes og barne sykler gjelder 28"-hjul som er en godt balansert størrelse som gir både gode forutsetninger for å rulle lett, være komfortabel å sitte på og enkel å manøvrere.

28"
Hjul
HjulBontrager Paradigm, TLR, 32-håls, 21 mm bredd, Presta-ventil Formula CL-51, aluminium, 5 x 100 mm QR Formula CL-52, aluminium, 5 x 135 mm QR
FordekkBontrager GR1 Expert, Hard-Case Lite, kanttråd, 60 tpi, 700 x 40 mm
BakdekkBontrager GR1 Expert, Hard-Case Lite, kanttråd, 60 tpi, 700 x 40 mm
Dekkdimensjon42-622
Drivverk
GirspakerShimano CUES U6000 med optisk växelvisning, 10-växlat
BakgirShimano CUES U6000 GS
KranksettProWheel aluminium, Narrow/Wide 42T-krans, 175 mm längd
KjedeShimano LG500, 9/10/11-delad
KassettShimano CUES LG300, LINKGLIDE, 11–48, 10-växlat
Komponenter
ForbremseShimano hydraulisk skivbroms, MT201-handtag, UR300-bromsok
Bremseskive foranShimano RT10, centerlock, 160 mm
BakbremseShimano hydraulisk skivbroms, MT201-handtag, UR300-bromsok
Bremseplate bakShimano RT10, centerlock, 160 mm
Styre-
Styrestem-
SetepinneBontrager aluminium, 27,2 mm, 12 mm offset, 330 mm längd
PedalerBontrager City-pedaler
SeteBontrager H1
Håndtak/Styretape-
KUNDENES MENINGER
Også tagget i

ANDRE PRODUKTER I SERIEN Trek Marlin

Trek Hardtail Mtb Mtb Marlin 8 Gen 3 Matt Dnister Black
12 899 kr
fra 11 759 kr
Innsparing
Finnes i flere varianter
Trek Hardtail Mtb Mtb Marlin 6 Gen 3 Blue Sage
7 799 kr
fra 7 490 kr
Innsparing
Finnes i flere varianter
Trek Hardtail Mtb Mtb Marlin 8 Gen 3 Crimson
12 299 kr
fra 11 990 kr
Innsparing
Finnes i flere varianter
Trek MTB Marlin 4
6 190 kr
  • L
  • M
  • M-L
  • XL
  • XXL

Din handlevogn(0 artikler)

Handlevognen er tom
Totalt: 0 kr
Til kassen

Favoritter(0 artikler)

Du har ingen favoritter
MENY