• RASK FRAKT-LEVERING
  • BETAL ENKELT MED KLARNA
  • VANLIGE SPØRSMÅL OG SVAR
0
Ønskeliste
0
Handlekurv

TREK Trek Émonda SL 7

Trek Émonda SL 7
Beskrivelse

Fjærlett sykkel utviklet i aerodynamikk sammen med TrekSegafredo

De fjærlette og vanvittig raske Trek Émonda SL 7 Disc er en ultralight racersykkel i karbon med en aerodynamisk konstruksjon som leverer ekstra høye hastigheter når du tråkker til på flate områder og svever opp i klatringene. De aerodynamiske rørformene på helt nye Émonda gir deg fordeler uansett hvor du sykler. En trådløs elektronisk Di2-girgruppe for lynrask giring, lette karbonhjul og alle andre konkurranseklare komponenter gjør denne sykkelen til det perfekte valget for landeveissyklister som ønsker alle de prestasjonsfordelene de kan få. Og siden Trek ikke har gått på akkord med vekt for hastighet, beholder sykkelen fortsatt den legendariske kjørekvaliteten, lettheten, og den balanserte følelsen kjent fra sine myteomspunne forgjengere. Den leverer også all den bremsekraften og pålitelige kontrollen som kreves for virkelig bratte nedkjøringer, og dens konkurranseklare girgruppe gjør den til et utmerket valg for deg som er bestemt på å oppgradere til karbon.

Nøkkelen til suksess!

  • En høykvalitets landeveissykkel konstruert for å være både den letteste og raskeste i sin klasse
  • Karbonramme (500 Series OCLV) som imponerer med en fantastisk kombinasjon av lav vekt, styrke og stivhet
  • H1.5-geometri, utviklet i samarbeid med TrekSegafredo, som plasserer deg i en optimal aerodynamisk stilling
  • Raskere oppover klatringene, raskere over flat mark - De aerodynamiske rørformene gir fordeler uansett hvor du sykler
  • Den trådløse Ultegra Di2 (R8150) gir raskere, jevnere og mer responsiv giring enn noen gang før
  • Masterlige hjulsett i karbon fra Bontrager (Aeolus Pro 37, OCLV Carbon, TLR) gir ekstra fordeler
  • Hydrauliske skivebremser fra Shimano (MT800) som gir konsistent presisjon under alle veiforhold
  • DuoTrap S-kompatibilitet gjør det enkelt for deg å trådløst logge sykkelrutene dine, sette mål og følge progresjonen din
  • Blender-kompatibel styrstamme som lar deg enkelt feste tilbehøret ditt direkte på styrstammen
  • En lett og komfortabel no-cut Ride Tuned sadelpinne utviklet for de høyeste racingkravene
  • Størrelsesspesifikke komponenter som tilbyr en perfekt passform uavhengig av kjønn

Karbonrammen med en konkurranseprøvd geometri fra Trek-Segafredo

Treks førsteklasses karbonoppsett for landeveissykler (500 Series OCLV) er lett, effektivt og fullstendig tilpasset kravene fra konkurransesykling. Rammen tilbyr imponerende torsjonsstivhet for optimaliserer kraftoverføringen fra pedaltråkkene og de nyutviklede aerodynamiske rørformene gir deg fordeler uansett hvor du sykler. Den offensive H1.5-geometrien, utviklet i samarbeid med proffene på Trek-Segafredo, sikrer at syklistene oppnår en optimal aerodynamisk posisjon, som gjør det mulig å ligge foran både naboen og konkurrentene uten større problemer. Den inneholder også en fullstendig karbongaffel (Émonda SL) som absorberer vibrasjoner og leverer presis styrerespons uten å legge til overflødig vekt. Rammen støtter Flat Mount monterte skivebremser for et mer elegant, lettere og mer strømlinjeformet oppsett. Med en Blender-kompatibel styrstamme, en lett og komfortabel no-cut Ride Tuned sadelpinne, DuoTrap S-kompatibilitet, og størrelsesspesifikke komponenter som sikrer en perfekt passform uavhengig av kjønn, er dette virkelig en vinner!

Effektiv 24-girs drivlinje og kraftige hydrauliske skivebremser

Den kraftfulle 24-girs drivlinjen fra pålitelige Shimano (Ultegra R8150 Di2) tilbyr elektronisk styring og kombinerer to forkranser med et 12-delt kassett for å tilby et gir spekter som sørger for at du kan opprettholde høy fart under absolutt alle forhold. Girskiftene er elegant integrert i bremsegrepene slik at du aldri trenger å slippe styret. Og du bremser ned med et par ekstremt kraftige hydrauliske skivebremser fra Shimano (MT800), noe som gir deg topp bremsekraft under alle værforhold og på alle underlag.

Spisse hjulsett med fokus på grep og høy hastighet på faste overflater

Det fremragende hjulsettet med aerodynamiske felger i karbon fra Bontrager (Aeolus Pro 37, OCLV Carbon) er klargjort for slangeløst bruk, noe som betyr at du kan kjøre med lavere dekktrykk for å forbedre både grep og komfort uten risiko for punkteringer. Alt ruller raskt på et par 25 mm brede landeveidekk fra Bontrager (R2 Hard-Case Lite) som presterer best på harde overflater.

Hva sier så verdens sykkelpresse om nye Émonda

  • Bicycling - ”Émonda er blant de tøffeste fjellgeitene på markedet...”
  • Velonews - ”Trek har oppnådd en fantastisk oppdatering...”
  • Cyclingtips - ”Émonda er fortsatt lett, og den er fortsatt stiv...”
PÅ DETALJNIVÅ
Artikkelnummer0077884
EAN-kode-
VaremerkeTREK
Farge-
Spesifikasjon
Personalisering-
Produktserie-
Kjønn-
Damspesifikk 

Damspesifikk

Ettersom kvinner og menn ofte har forskjellig anatomi, bygger mange produsenter sykler som er tilpasset dette. Vanligvis er det bare små forskjeller som skiller dem. Blant annet pleier det å være bredere seter, smalere styre og kortere veivarmene. I noen tilfeller lages det også damespesifikke modeller i mindre størrelser og med en skrånende overrør. Noen ganger også i andre farger.
Nei
Årsmodell-
Vekt (ifølge produsenten)-
Produsentens nettsted-
Elektrisk sykkelNei
Din høyde 

Din høyde

Anbefalt lengde ifølge leverandøren
-
Passer Høyde (cm)-
Produsentens artikkelnummer-
Produsentens farge-
Rammesett
Rammestørrelse-
Ramme-
Rammemateriale 

Rammemateriale

Karbonfiber koster litt mer enn en aluminiumsramme, men den har en rekke fordeler sammenlignet med andre materialer når det gjelder rene kjøreegenskaper. Den er sterkere, lettere, stivere og mer behagelig å sykle på, siden det er et mer levende materiale enn aluminium. Karbonfiber er imidlertid litt mer følsomt for montering av tilbehør som du klemmer rundt rammen, som for eksempel låser eller barneseter. Dette fører til at karbonfiber best egner seg for sportsykler som racersykler og terrengsykler.

Aluminium er et prisgunstig og lett materiale, som passer for alle typer sykler. Det er enkelt å oppnå en virkelig lav vekt samtidig som man beholder styrke og gode kjøreegenskaper, og materialet er heller ikke følsomt for hva du monterer for tilbehør på det. Bare å tut og kjøre og montere på akkurat hva du vil på din sykkel!

Stål er et materiale som kan produseres i mange ulike kvalitetsnivåer. Stål kan bygges veldig billig, og finnes derfor på de enklere syklene i vårt sortiment. Men det kan også være et utrolig ettergivende, holdbart og behagelig materiale når man bruker virkelig fint stål. Det virkelig fine stålet finner man i mange sykler som er beregnet litt mer for langdistansesykling, for eksempel våre fine touring-sykler fra Surly, og Skeppshult-sykler som er bygget i svensk kvalitetsstål (som bidrar til veldig fine komfortegenskaper på de fleste underlag).

-
ForhjulsgaffelÉmonda SL helt i kolfiber
Forhjulsgaffeltype 

Forhjulsgaffeltype

En dempet framgaffel er i dag standard på terrengsykler, rett og slett for å takle terrenget sykkelen brukes i. Det finnes også mange hybridcykler med dempet framgaffel, for å gi deg litt mer komfort på grusveier og eventuelle skogstier. Hvis du skal sykle i skog eller på enklere stier, eller mye på grusvei, så er en dempet framgaffel et godt valg!

Stive framgaffler finnes på standard, racersykler og hybridcykler, og passer best for sykler som for det meste skal være på asfalt. Du får en lettere sykkel, en sykkel som føles kvikkere og en sykkel som oppleves å svare bedre på dine bevegelser. Noen nisjede sykler som fatbikes og touringcykler har også stive framgaffler, men da kompenseres det ofte med veldig brede og solide dekk for å gi litt av komfortfølelsen tilbake. Hvis du skal sykle hovedsakelig på asfalt, og kanskje noen snillere grusvei, så er en stiv framgaffel helt riktig for deg!

-
Framgaffelmateriale-
Bakgaffeltype 

Bakgaffeltype

En terrengsykkel kan deles opp på veldig mange forskjellige måter. Blant annet kan man dele disse inn i såkalte “fullt dempet” og “hardtails”. Dette betyr altså hvor mange typer av dempere som er montert på sykkelen.

Stiv

En hardtail har kun en dempet gaffel foran og en stiv gaffel bak. Fordelen med å kjøre med en stiv bakgaffel er at det ikke går tapt noen kraft på grunn av bakdemperen. I tillegg får du en lavere vekt over hele sykkelen.

Demper

En fullt dempet har i tillegg til en dempet forgaffel også en dempet bakgaffel. Disse syklene har et lenkesystem som sammen med bakdemperen gir en mer komfortabel kjøring, men også en mer stabil og i de fleste tilfeller raskere sykling. På samme måte som forgaffelen demper for å beholde grep og gi økt komfort, så gjør bakdemperen nøyaktig det samme for baksiden.

-
Hjulstørrelse 

Hjulstørrelse

Hjulstørrelsen er akkurat det det høres ut som - størrelsen på hjulene. Den måles vanligvis i tommer (f.eks. 28") eller i millimeter (f.eks. 622). I Norge er tommer det mest vanlige målet, og derfor har vi valgt å bruke det. Hjulstørrelsens betydning varierer avhengig av sykkeltype.

Barne sykler

Barne sykler betegnes oftest med hjulstørrelse som størrelse på sykkelen, noe som skiller seg fra voksne sykler der rammen er det som bestemmer størrelsen på sykkelen. Det betyr ikke at alle sykler med 24"-hjul er like store, og derfor har vi valgt å, i stedet for å ha en størrelsestabell, angi nøyaktige lengdeanbefalinger for hver enkelt sykkel.

Når man kjøper barne sykkel vil man selvfølgelig at barnet skal kunne vokse med sykkelen. Tenk dog på at en altfor stor sykkel generelt blir for lang, og dermed gir en liggende sittestilling som igjen reduserer barnets oversikt. Velg derfor aldri en sykkel der barnet er mer enn 5 centimeter lavere enn vår angitte lengdeanbefaling.

Mountainbikes

I mountainbikeverdenen finnes det tre hjulstørrelser: 29", 27,5" og 26". 26" var lenge den eneste størrelsen som ble brukt for mountainbikes, men brukes i dag stort sett bare for junior sykler og enklere mountainbikes som er tenkt for transport og lettere mosjon. Ønsker du å trene eller til og med konkurrere med din sykkel, er det 29" eller 27,5" som gjelder. Forenklet kan man si at 29" gir en mer stabil opplevelse, beholder farten bedre og lettere tar deg over små hindringer enn 27,5", mens en 27,5" gir deg en sykkel som oppleves kvikkere i svinger samt litt raskere i akselerasjonen. Mange fulldempede mountainbikes med 27,5" har dessuten lengre vandring, og er tilpasset for mer teknisk og utfordrende terreng.

Racersykler, standardsykler, hybridsykler og andre sykler

For i prinsippet alle sykler unntatt mountainbikes og barne sykler gjelder 28"-hjul som er en godt balansert størrelse som gir både gode forutsetninger for å rulle lett, være komfortabel å sitte på og enkel å manøvrere.

-
Hjul
Hjul-
Fordekk-
Bakdekk-
Dekkdimensjon-
Drivverk
GirspakerShimano Ultegra R8170 Di2, 12-växlat // Shimano Ultegra R8170 Di2, 12-växlat
FramgirShimano Ultegra R8150 Di2, lött fäste, Down Swing
Bakgir-
Kranksett-
Kjede-
Kassett-
Komponenter
Forbremse-
Bremseskive foranShimano MT800, centerlock, 160 mm
Bakbremse-
Bremseplate bakShimano MT800, centerlock, 160 mm
Styre-
Styrestem-
Setepinne-
Bremsetype 

Bremsetype

Felgbremser

De klassiske bremsene for alle typer av sykler som gradvis blir faset ut av skivebremser. Disse styres via hendler fra styret og klemmer til med bremseklosser rundt felgbanen for å stoppe sykkelen. Felgbremser finnes i forskjellige typer for å passe ulike typer sykler og kommer som blant annet V-bremser, cantileverbremser og U-bremser. Fordelen med disse er at de er svært lette å vedlikeholde og har en lav vekt.

Rullebremser

Disse fungerer lik trommelbremser som finnes på blant annet mopeder. Her trykkes bremseklosser ut mot metall inne i en sylinder i midten på hjulet. Disse krever minst vedlikehold og er utrolig driftssikre. Ulempen med disse er at de ikke har like kraftig bremseeffekt som for eksempel skivebremser.

Fotbremse

Standarden som finnes på de fleste klassiske dame- og herresykler. Denne bremsen krever svært lite vedlikehold, men er begrenset hvis du ønsker flere gir. Disse tilhører nemlig spesifikke typer av nav (hjul) som har innkapslede gir, for eksempel Shimano Nexus. Ulempen med disse er at det kreves mer kraft for å bremse ordentlig sammenlignet med andre, samt at du må ha føttene i spesifikke posisjoner for å kunne utøve den ønskede kraften.

Skivebremser

De moderne bremsene på blant annet terrengsykler, hybrid-sykler og en rekke el-sykler. Disse er basert på en bremsekaliper som klemmer til rundt en metallskive ved hjulets nav (midten av hjulet). Dette er svært likt systemene som finnes på både biler og motorsykler og anses som det absolutt beste i dagens marked. Disse er de kraftigste bremsene, krever relativt lite vedlikehold og er svært driftssikre og finnes som både mekaniske (med wire) og hydrauliske (lukket system med olje).

-
Antall gir 

Antall gir

Hvor mange gir trenger jeg?

Dette avhenger helt av hvordan du sykler og hva du ønsker å få ut av sykkelen. For å finne ut av dette, må du vite hvordan du kommer til å sykle og om du ønsker å prioritere lavt vedlikehold eller høy ytelse.

Lavt vedlikehold

I dette tilfellet bør du velge et girsystem med navgir. Disse finnes i varianter med 2-11 gir fra blant annet Shimano og deres Nexus-serie som har 3, 7 og 8 gir. Det finnes også Shimano Alfine som er en finere modell som har mindre motstand i mekanikken og finnes med 8 og 11 gir.

Høy ytelse

I dette tilfelle henger antall gir bak sammen med kvalitet. Produsentene konkurrerer om å lage de beste girene med flest antall drev på kassetten. Dette betyr da at de fineste komponentene også er de som har flest antall gir bak. Foran er det enten ett eller to drev som gjelder for de finere delene.

En kombinasjon av begge

I dette tilfellet ser vi på systemer som har 2-3 gir foran og 8-10 drev bak. Disse er av litt enklere byggkvalitet som også har en høyere vekt. Disse er isteden bygget av mer robuste materialer som stål i stedet for aluminium o.l. Disse tåler ofte mer juling, men fungerer ikke like smidig.

-
Girskifterserie-
Framgirserie 

Framgirserie

Hva betyr for eksempel Shimano SLX? Hver komponentprodusent deler inn sine komponenter som gir, bremser, kranksett osv. i serier, i dette tilfellet er produsenten Shimano og serien SLX.

Seriene spenner fra funksjonelle enkle komponenter til betydelig mer avanserte komponenter med høy presisjon og lav vekt.

Selvsagt fungerer gir og bremser fra en enklere serie som de skal, men det skjer ikke med samme presisjon eller følelse som hos komponenter fra en finere serie. Det vil sannsynligvis kreves mer service over tid for de enklere komponentene.

Nedenfor ser du en liste over de største produsentenes serier ordnet slik at den fineste serien er øverst.

Merk at denne tabellen ikke sammenligner forskjellige merker eller landeveissykkel vs. terrengsykkel, men den bør kun brukes for å sammenligne innenfor en kolonne.

Shimano terrengsykkelShimano landeveissykkelSRAM terrengsykkelSRAM landeveissykkelShimano navgir
XTR Di2 Dura-Ace Di2 XX Red E-tap Alfine 11
XTR Dura-Ace X0 Red 22 Alfine 8
XT Di2 Ultegra Di2 X1 Red Nexus 8
XT Ultegra GX Force 22 Nexus 7
SLX 105 NX Force Nexus 3
Deore Tiagra X9 Rival 22  
Alivio Sora X7 Rival  
Acera Claris X5 Apex  
Altus
Tourney
-
Bakgirserie 

Bakgirserie

Hva betyr for eksempel Shimano SLX? Hver komponentprodusent deler inn sine komponenter som gir, bremser, kranksett osv. i serier, i dette tilfellet er produsenten Shimano og serien SLX.

Seriene spenner fra funksjonelle enkle komponenter til betydelig mer avanserte komponenter med høy presisjon og lav vekt.

Selvfølgelig fungerer gir og bremser fra en enklere serie som de skal, men det skjer ikke med samme presisjon eller følelse som hos komponenter fra en finere serie. Det vil sannsynligvis kreve mer service over tid for de enklere komponentene.

Nedenfor ser du en liste over de største produsentenes serier ordnet slik at den fineste serien er øverst.

Merk at denne tabellen ikke sammenligner ulike merker eller landeveissykling vs. terrengsykling, men den bør kun brukes for å sammenligne innenfor en kolonne.

Shimano terrengsykkelShimano landeveiSRAM terrengsykkelSRAM landeveiShimano navgir
XTR Di2Dura-Ace Di2XX1 EagleRED E-tapAlfine 11
XTRDura-AceXX1Red 22Alfine 8
XT Di2Ultegra Di2XXForce 22Nexus 8
XTUltegraX01 EagleRival 22Nexus 7
SLX105X01ApexNexus 3
DeoreTiagraX0  
AlivioSoraEX1  
AceraClarisX1  
AltusGX Eagle
Tourney GX  
NX Eagle
  NX  
  X9  
  X7  
  X5  
-
Sykkelutstyr
SeteBontrager Aeolus Comp, stålrails, 145 mm bredd
KUNDENES MENINGER

Din handlevogn(0 artikler)

Handlevognen er tom
Totalt: 0 kr
Til kassen

Favoritter(0 artikler)

Du har ingen favoritter
MENY