• RASK FRAKT-LEVERING
  • BETAL ENKELT MED KLARNA
  • VANLIGE SPØRSMÅL OG SVAR
0
Ønskeliste
0
Handlekurv

TREK Trek Racersykkel Émonda SL 5 Blue

Trek Racersykkel Émonda SL 5 Blue
Beskrivelse

Vass aerodynamisk racersykkel i karbon med smått legendarisk kjøreopplevelse 

Vilt rask Trek Émonda SL 5 er en ultralett racersykkel i karbon med en aerodynamisk konstruksjon som gir ekstra høye hastigheter når du tråkker over flate overflater og flyr oppover stigningene. Dens utmerkede manøvrerbarhet og fremragende hjulsett gjør denne sykkelen til et smart valg for landeveissyklister som søker pålitelig, holdbar ytelse til en fornuftig pris. Den har samtidig all den bremsekraften og pålitelige kontrollen som kreves for virkelig bratte nedoverbakker og Shimanos mekaniske 105-komponentgruppe som preges av sin ekstremt pålitelige funksjon, noe som gjør sykkelen til et enkelt valg for deg som har bestemt deg for å oppgradere. Og fordi Trek nekter å ofre vekt for hastighet, har sykkelen fortsatt den samme legendariske kjøreopplevelsen, samme letthet og samme godt balanserte følelse som sine myteomspunne forgjengere.

Nøkkelen til suksess! 

  • Førsteklasses landeveisracer som er bygget for å være både ultralett og vanvittig rask
  • Ramme i karbon (500 Series OCLV) med en fantastisk blanding av lav vekt, styrke og stivhet
  • De aerodynamiske rørformene gjør din Émonda like fortryllende rask på flat mark som i klatringer
  • H1.5 racegeometri som er utviklet i samarbeid med proffene, plasserer deg i en optimalt aerodynamisk posisjon
  • Forgaffel med konisk styrerør i karbon (Émonda SL) som absorberer vibrasjonene uten å legge til unødvendig vekt
  • Komplett 12-trinns Shimano 105-drivverk som alltid leverer smidige og responsive girskift 
  • Hjulsett fra Bontrager (Paradigm SL) med langvarig holdbarhet og kostnadseffektive kvaliteter
  • Kraftige hydrauliske skivebremser som leverer konsekvent presisjon uansett veiforhold
  • Blender-kompatibel styrstamme som sørger for at du kan feste tilbehørene dine direkte på styrstammen
  • DuoTrap S-kompatibiliteten gjør det enkelt å trådløst registrere sykkelturene dine, sette opp mål og følge hvordan du når dem
  • Lett sadelpinne i karbon som er konstruert for høyt stilte konkurransekrav

Funksjonene som får Trek Émonda SL til å skille seg ut fra mengden

Treks førsteklasses karbonlayout, 500 Series OCLV, for landeveissykler er både lett, effektivt og fullt tilpasset for konkurransedagen. Rammens mektige vridningsstivhet optimaliserer pedalkraften og dens aggressive geometri plasserer syklisten i en aerodynamisk posisjon som sørger for at du kan sykle ifra både naboen og stallkameratene. De aerodynamiske rørformene gir deg fordeler uansett hvor du sykler, noe som gjør den i stand til å klare både de største klatringene, de bratteste utforkjøringene og de raskeste spurtene. 

Takket være at girteknologien i Shimano 105 er hentet fra de mekaniske komponentene Ultegra og Dura-Ace, får du virkelig førsteklasses giring til en lommebokvennlig pris. Enten du er helårs pendler eller trener for en stor konkurranse, er Shimano 105 en pålitelig drivlinje som ikke legger noen hindringer i veien for din utvikling som syklist.

Alle syklister, uansett kjønn, kroppstype, kjørestil eller erfaringsnivå, fortjener å få en virkelig god sykkel. Helt nye Émonda har størrelsesspesifikke komponenter som gir en suveren passform for konkurransebevisste syklister uansett kjønn.

Hva sier så verdens sykkelpress om Émonda SLR

  • Bicycling - ”Émonda er en av de råeste fjellgeitene på markedet...”
  • Velonews - ”Trek har lyktes med en fantastisk oppdatering...”
  • Cyclingtips - ”Émonda er fortsatt lett, og den er fortsatt stiv...”
PÅ DETALJNIVÅ
Artikkelnummer0111903-0233
EAN-kode-
VaremerkeTREK
FargeBlå
Knutenummer0111903
Spesifikasjon
PersonaliseringLandeveissykling
ProduktserieTrek Emonda
ModellserieTrek Emonda
KjønnUnisex, Dame, Herre
Damspesifikk 

Damspesifikk

Ettersom kvinner og menn ofte har forskjellig anatomi, bygger mange produsenter sykler som er tilpasset dette. Vanligvis er det bare små forskjeller som skiller dem. Blant annet pleier det å være bredere seter, smalere styre og kortere veivarmene. I noen tilfeller lages det også damespesifikke modeller i mindre størrelser og med en skrånende overrør. Noen ganger også i andre farger.
Nei
Årsmodell2024
Vekt (ifølge produsenten)9.05 kg (Netto)
Produsentens nettstedwww.trekbikes.com/se/sv_SE/cyklar/racercyklar/prestandaracercyklar/%C3%A9monda/%C3%A9monda-sl/%C3%A9monda-sl-5/p/41366/
Elektrisk sykkelNei
Din høyde 

Din høyde

Anbefalt lengde ifølge leverandøren
-
Passer Høyde (cm)-
Produsentens artikkelnummer-
Produsentens fargeNavy Smoke/Dark Aquatic
Rammesett
Rammestørrelse-
RammeUltralätt 500 Series OCLV Carbon, Ride Tuned-ramform för optimerad pedalkraft, koniskt styrhuvud, invändigt kablage, DuoTrap S-kompatibel, Flat Mount-skivbroms, 12 x 142 mm genomgående axel
Rammemateriale 

Rammemateriale

Karbonfiber koster litt mer enn en aluminiumsramme, men den har en rekke fordeler sammenlignet med andre materialer når det gjelder rene kjøreegenskaper. Den er sterkere, lettere, stivere og mer behagelig å sykle på, siden det er et mer levende materiale enn aluminium. Karbonfiber er imidlertid litt mer følsomt for montering av tilbehør som du klemmer rundt rammen, som for eksempel låser eller barneseter. Dette fører til at karbonfiber best egner seg for sportsykler som racersykler og terrengsykler.

Aluminium er et prisgunstig og lett materiale, som passer for alle typer sykler. Det er enkelt å oppnå en virkelig lav vekt samtidig som man beholder styrke og gode kjøreegenskaper, og materialet er heller ikke følsomt for hva du monterer for tilbehør på det. Bare å tut og kjøre og montere på akkurat hva du vil på din sykkel!

Stål er et materiale som kan produseres i mange ulike kvalitetsnivåer. Stål kan bygges veldig billig, og finnes derfor på de enklere syklene i vårt sortiment. Men det kan også være et utrolig ettergivende, holdbart og behagelig materiale når man bruker virkelig fint stål. Det virkelig fine stålet finner man i mange sykler som er beregnet litt mer for langdistansesykling, for eksempel våre fine touring-sykler fra Surly, og Skeppshult-sykler som er bygget i svensk kvalitetsstål (som bidrar til veldig fine komfortegenskaper på de fleste underlag).

Karbonfiber
ForhjulsgaffelÉmonda SL full carbon, tapered carbon steerer, internal brake routing, flat mount disc, 12x100mm thru axle
Forhjulsgaffeltype 

Forhjulsgaffeltype

En dempet framgaffel er i dag standard på terrengsykler, rett og slett for å takle terrenget sykkelen brukes i. Det finnes også mange hybridcykler med dempet framgaffel, for å gi deg litt mer komfort på grusveier og eventuelle skogstier. Hvis du skal sykle i skog eller på enklere stier, eller mye på grusvei, så er en dempet framgaffel et godt valg!

Stive framgaffler finnes på standard, racersykler og hybridcykler, og passer best for sykler som for det meste skal være på asfalt. Du får en lettere sykkel, en sykkel som føles kvikkere og en sykkel som oppleves å svare bedre på dine bevegelser. Noen nisjede sykler som fatbikes og touringcykler har også stive framgaffler, men da kompenseres det ofte med veldig brede og solide dekk for å gi litt av komfortfølelsen tilbake. Hvis du skal sykle hovedsakelig på asfalt, og kanskje noen snillere grusvei, så er en stiv framgaffel helt riktig for deg!

Steel
FramgaffelmaterialeKarbonfiber
Bakgaffeltype 

Bakgaffeltype

En terrengsykkel kan deles opp på veldig mange forskjellige måter. Blant annet kan man dele disse inn i såkalte “fullt dempet” og “hardtails”. Dette betyr altså hvor mange typer av dempere som er montert på sykkelen.

Stiv

En hardtail har kun en dempet gaffel foran og en stiv gaffel bak. Fordelen med å kjøre med en stiv bakgaffel er at det ikke går tapt noen kraft på grunn av bakdemperen. I tillegg får du en lavere vekt over hele sykkelen.

Demper

En fullt dempet har i tillegg til en dempet forgaffel også en dempet bakgaffel. Disse syklene har et lenkesystem som sammen med bakdemperen gir en mer komfortabel kjøring, men også en mer stabil og i de fleste tilfeller raskere sykling. På samme måte som forgaffelen demper for å beholde grep og gi økt komfort, så gjør bakdemperen nøyaktig det samme for baksiden.

ram
Hjulstørrelse 

Hjulstørrelse

Hjulstørrelsen er akkurat det det høres ut som - størrelsen på hjulene. Den måles vanligvis i tommer (f.eks. 28") eller i millimeter (f.eks. 622). I Norge er tommer det mest vanlige målet, og derfor har vi valgt å bruke det. Hjulstørrelsens betydning varierer avhengig av sykkeltype.

Barne sykler

Barne sykler betegnes oftest med hjulstørrelse som størrelse på sykkelen, noe som skiller seg fra voksne sykler der rammen er det som bestemmer størrelsen på sykkelen. Det betyr ikke at alle sykler med 24"-hjul er like store, og derfor har vi valgt å, i stedet for å ha en størrelsestabell, angi nøyaktige lengdeanbefalinger for hver enkelt sykkel.

Når man kjøper barne sykkel vil man selvfølgelig at barnet skal kunne vokse med sykkelen. Tenk dog på at en altfor stor sykkel generelt blir for lang, og dermed gir en liggende sittestilling som igjen reduserer barnets oversikt. Velg derfor aldri en sykkel der barnet er mer enn 5 centimeter lavere enn vår angitte lengdeanbefaling.

Mountainbikes

I mountainbikeverdenen finnes det tre hjulstørrelser: 29", 27,5" og 26". 26" var lenge den eneste størrelsen som ble brukt for mountainbikes, men brukes i dag stort sett bare for junior sykler og enklere mountainbikes som er tenkt for transport og lettere mosjon. Ønsker du å trene eller til og med konkurrere med din sykkel, er det 29" eller 27,5" som gjelder. Forenklet kan man si at 29" gir en mer stabil opplevelse, beholder farten bedre og lettere tar deg over små hindringer enn 27,5", mens en 27,5" gir deg en sykkel som oppleves kvikkere i svinger samt litt raskere i akselerasjonen. Mange fulldempede mountainbikes med 27,5" har dessuten lengre vandring, og er tilpasset for mer teknisk og utfordrende terreng.

Racersykler, standardsykler, hybridsykler og andre sykler

For i prinsippet alle sykler unntatt mountainbikes og barne sykler gjelder 28"-hjul som er en godt balansert størrelse som gir både gode forutsetninger for å rulle lett, være komfortabel å sitte på og enkel å manøvrere.

28"
Hjul
HjulBontrager Paradigm SL, TLR, 21 mm fälgbredd, 100 x 12 mm genomgående axel Bontrager Paradigm SL, TLR, 21 mm fälgbredd, 142 x 12 mm genomgående axel Bontrager Paradigm SL, TLR, 24-håls, 21 mm bredd, Presta-ventil Bontrager aluminium, kapslat lag
FordekkBontrager R1 Hard-Case Lite, kanttråd, 60 tpi, 700 x 28 mm
BakdekkBontrager R1 Hard-Case Lite, kanttråd, 60 tpi, 700 x 28 mm
Dekkdimensjon28-622
Drivverk
GirspakerShimano 105 R7120, 12-växlat // Shimano 105 R7120, 12-växlat
FramgirShimano 105 R7100, lött fäste, Down Swing
BakgirShimano 105 R7100, 36T max. kuggtänder
Kranksett-
KjedeShimano SLX M7100, 12-växlat
KassettShimano 105 7101, 11-34, 12-delad
Komponenter
ForbremseShimano 105 hydraulisk skivbroms
Bremseskive foranShimano RT70, centerlock, 160 mm
BakbremseShimano 105 hydraulisk skivbroms
Bremseplate bakShimano RT70, centerlock, 160 mm
Styre-
Styrestem-
Setepinne-
Bremsetype 

Bremsetype

Felgbremser

De klassiske bremsene for alle typer av sykler som gradvis blir faset ut av skivebremser. Disse styres via hendler fra styret og klemmer til med bremseklosser rundt felgbanen for å stoppe sykkelen. Felgbremser finnes i forskjellige typer for å passe ulike typer sykler og kommer som blant annet V-bremser, cantileverbremser og U-bremser. Fordelen med disse er at de er svært lette å vedlikeholde og har en lav vekt.

Rullebremser

Disse fungerer lik trommelbremser som finnes på blant annet mopeder. Her trykkes bremseklosser ut mot metall inne i en sylinder i midten på hjulet. Disse krever minst vedlikehold og er utrolig driftssikre. Ulempen med disse er at de ikke har like kraftig bremseeffekt som for eksempel skivebremser.

Fotbremse

Standarden som finnes på de fleste klassiske dame- og herresykler. Denne bremsen krever svært lite vedlikehold, men er begrenset hvis du ønsker flere gir. Disse tilhører nemlig spesifikke typer av nav (hjul) som har innkapslede gir, for eksempel Shimano Nexus. Ulempen med disse er at det kreves mer kraft for å bremse ordentlig sammenlignet med andre, samt at du må ha føttene i spesifikke posisjoner for å kunne utøve den ønskede kraften.

Skivebremser

De moderne bremsene på blant annet terrengsykler, hybrid-sykler og en rekke el-sykler. Disse er basert på en bremsekaliper som klemmer til rundt en metallskive ved hjulets nav (midten av hjulet). Dette er svært likt systemene som finnes på både biler og motorsykler og anses som det absolutt beste i dagens marked. Disse er de kraftigste bremsene, krever relativt lite vedlikehold og er svært driftssikre og finnes som både mekaniske (med wire) og hydrauliske (lukket system med olje).

Hydraulisk skivebrems
Antall gir 

Antall gir

Hvor mange gir trenger jeg?

Dette avhenger helt av hvordan du sykler og hva du ønsker å få ut av sykkelen. For å finne ut av dette, må du vite hvordan du kommer til å sykle og om du ønsker å prioritere lavt vedlikehold eller høy ytelse.

Lavt vedlikehold

I dette tilfellet bør du velge et girsystem med navgir. Disse finnes i varianter med 2-11 gir fra blant annet Shimano og deres Nexus-serie som har 3, 7 og 8 gir. Det finnes også Shimano Alfine som er en finere modell som har mindre motstand i mekanikken og finnes med 8 og 11 gir.

Høy ytelse

I dette tilfelle henger antall gir bak sammen med kvalitet. Produsentene konkurrerer om å lage de beste girene med flest antall drev på kassetten. Dette betyr da at de fineste komponentene også er de som har flest antall gir bak. Foran er det enten ett eller to drev som gjelder for de finere delene.

En kombinasjon av begge

I dette tilfellet ser vi på systemer som har 2-3 gir foran og 8-10 drev bak. Disse er av litt enklere byggkvalitet som også har en høyere vekt. Disse er isteden bygget av mer robuste materialer som stål i stedet for aluminium o.l. Disse tåler ofte mer juling, men fungerer ikke like smidig.

24-giret (2 x 12)
GirskifterserieShimano 105
Framgirserie 

Framgirserie

Hva betyr for eksempel Shimano SLX? Hver komponentprodusent deler inn sine komponenter som gir, bremser, kranksett osv. i serier, i dette tilfellet er produsenten Shimano og serien SLX.

Seriene spenner fra funksjonelle enkle komponenter til betydelig mer avanserte komponenter med høy presisjon og lav vekt.

Selvsagt fungerer gir og bremser fra en enklere serie som de skal, men det skjer ikke med samme presisjon eller følelse som hos komponenter fra en finere serie. Det vil sannsynligvis kreves mer service over tid for de enklere komponentene.

Nedenfor ser du en liste over de største produsentenes serier ordnet slik at den fineste serien er øverst.

Merk at denne tabellen ikke sammenligner forskjellige merker eller landeveissykkel vs. terrengsykkel, men den bør kun brukes for å sammenligne innenfor en kolonne.

Shimano terrengsykkelShimano landeveissykkelSRAM terrengsykkelSRAM landeveissykkelShimano navgir
XTR Di2 Dura-Ace Di2 XX Red E-tap Alfine 11
XTR Dura-Ace X0 Red 22 Alfine 8
XT Di2 Ultegra Di2 X1 Red Nexus 8
XT Ultegra GX Force 22 Nexus 7
SLX 105 NX Force Nexus 3
Deore Tiagra X9 Rival 22  
Alivio Sora X7 Rival  
Acera Claris X5 Apex  
Altus
Tourney
Shimano 105
Bakgirserie 

Bakgirserie

Hva betyr for eksempel Shimano SLX? Hver komponentprodusent deler inn sine komponenter som gir, bremser, kranksett osv. i serier, i dette tilfellet er produsenten Shimano og serien SLX.

Seriene spenner fra funksjonelle enkle komponenter til betydelig mer avanserte komponenter med høy presisjon og lav vekt.

Selvfølgelig fungerer gir og bremser fra en enklere serie som de skal, men det skjer ikke med samme presisjon eller følelse som hos komponenter fra en finere serie. Det vil sannsynligvis kreve mer service over tid for de enklere komponentene.

Nedenfor ser du en liste over de største produsentenes serier ordnet slik at den fineste serien er øverst.

Merk at denne tabellen ikke sammenligner ulike merker eller landeveissykling vs. terrengsykling, men den bør kun brukes for å sammenligne innenfor en kolonne.

Shimano terrengsykkelShimano landeveiSRAM terrengsykkelSRAM landeveiShimano navgir
XTR Di2Dura-Ace Di2XX1 EagleRED E-tapAlfine 11
XTRDura-AceXX1Red 22Alfine 8
XT Di2Ultegra Di2XXForce 22Nexus 8
XTUltegraX01 EagleRival 22Nexus 7
SLX105X01ApexNexus 3
DeoreTiagraX0  
AlivioSoraEX1  
AceraClarisX1  
AltusGX Eagle
Tourney GX  
NX Eagle
  NX  
  X9  
  X7  
  X5  
Shimano 105
Sykkelutstyr
Lås9.05 kg (Netto) kg (Netto)
Sete-
KUNDENES MENINGER
Også tagget i

ANDRE PRODUKTER I SERIEN Trek Emonda

Trek Racer Allround Racersykkel Émonda Alr 5 Azure til Living Coral Fade
22 399 kr
Ikke på lager
Finnes i flere varianter
Trek Racersykkel Émonda SL 5 Hvit
37 299 kr
Finnes i flere varianter
Trek Racersykkel Émonda SL 6 Red
55 899 kr
Finnes i flere varianter
Trek Racersykkel Émonda ALR 5 Grey
28 599 kr
Finnes i flere varianter

Din handlevogn(0 artikler)

Handlevognen er tom
Totalt: 0 kr
Til kassen

Favoritter(0 artikler)

Du har ingen favoritter
MENY