• RASK FRAKT-LEVERING
  • BETAL ENKELT MED KLARNA
  • VANLIGE SPØRSMÅL OG SVAR
0
Ønskeliste
0
Handlekurv

TREK Trek El MTB Rail 9.7 SLX/XT

Trek El MTB Rail 9.7 SLX/XT
Beskrivelse

Underholdende kraftpakke med potent elektrisk drift som åpner helt nye dører

Det underholdende kraftpakket Trek Rail 9.7 Gen 4 med elektrisk assistanse gir deg alt det du allerede elsker ved terrengsykling, bare mye mer av det gode. Høyere hastigheter, mer kraft, lengre kjøreavstander og mer terreng. En elsykkel for dedikerte stientusiaster med solid slaglengde og moderne teknologi som hjelper til i de tøffeste partiene. Den oppleves og oppfører seg nøyaktig som Treks mest imponerende terrengsykkel og den har de samme terrengspesifikke teknologiene. Med Rail får du alt dette og mer til, du får en eMTB som både forenkler og fordyper ditt forhold til terrenget. Denne fjerde generasjonen er utstyrt med en oppgradert ramme for bedre rekkevidde og stabilitet på stien, en motor i Boschs smarte system med et kraftig batteri på 750 Wh som sørger for at klatringene går raskt og at rundene føles endeløse. Den er designet for å suse nedover tekniske utforkjøringer og deretter skyte oppover igjen takket være den kraftige Bosch-motoren og komponenter som tåler tøff sykling. Med all den tilleggs kraften som er tilpasset terrenget, kan du gjennomføre en hel ukes sykling på en enkelt dag. Gi alt i krevende terreng, utfordre nedfartene og rett etterpå vend tilbake til toppen for en ny runde. 

Nøkkelen til suksess!

  • Like livlig som varianten uten elektrisk assistanse, men du får assistanse opp til toppen 
  • Oppgradert ramme (OCLV Mountain Carbon) med lengre rekkevidde og både styrerør og seterør for maksimal styrke
  • En ekstra robust ramme som rommer en kraftig senkepinne og har et overdimensjonert styrerør 
  • Høykvalitets dempersystem fra pålitelige RockShox med hele 160/150 mm slaglengder
  • Potent Bosch (Performance Line CX) elmotor som passer utmerket til både intens pendling og tøffe terrengturer
  • Det kraftfulle batteriet (750Wh) gir betydelig mer eventyr mellom hver lading
  • Ny lomme i overrøret gjør det enkelt å oppgradere til Boschs nyeste systemkontroller og minifjernkontroll 
  • Bluetooth-tilkoblet kontroll og eBike Flow-appen gir deg større kontroll og tilpasningsmuligheter rett ved dine fingertupper
  • Treks RIB-system har et integrert design som beskytter batteriet med rammen og enkelt kan tas ut uten verktøy
  • Kraftig 1x-drivlinje fra Shimano (SLX/XT) med 12 gir som leverer pålitelig ytelse under alle forhold
  • Hydrauliske skivebremser fra Shimano (MT6100) gir kraftfull bremsekraft og pålitelig kontroll uansett værforhold
  • Knock Block 2.0 - styrerlager som effektivt forhindrer styret i å dreie rundt hvis du krasjer
  • Høykvalitets 29-tommers hjul med lettstyrte men likevel gripsikre 2,5-tommers dekk fra Bontrager (XR5 Team Issue)
  • Med en justerbar setepinne, kan du senke setet på farten og holde det unna når du sykler nedover

Høykvalitets karbonramme med imponerende pivotlenker i magnesium

Rammen består av en oppdatert versjon i høykvalitets karbon (OCLV Mountain Carbon) med fantastisk vridningsstivhet og et imponerende pivotlenkesystem i magnesium. Rammen inneholder innovative løsninger som gjør deg til en bedre syklist, som for eksempel et konisk styrehode for presis styring og en solid følelse i front, mens den interne kablingen (for både giring, bremser og den justerbare setepinnen) beskytter alle kabler og sikrer sykkelen et rent utseende.

Det smarte Mino Link-systemet tillater justering av rammegeometrien uten å negativt påvirke dempingen. Du kan finjustere vinkelen på styrehodet og høyden på kranklageret enkelt via en mutter. Rammen er fylt med smarte funksjoner (Mino Link-geometri og Active Braking Pivot) som forbedrer dine sykkelegenskaper, og den interne kablingen beskytter kablene og gir sykkelen et enhetlig utseende. En annen smart funksjon er rammen sitt Knock Block 2.0 styrerlager som forhindrer styret i å rotere ved krasj, noe som beskytter kablene fra å ryke løs og kontrollene fra å slå mot rammen.

Dempingskonfigurasjon som gir deg imponerende kontroll i løypa 

I front finner du en responsiv luftgaffel fra RockShox (Domain RC) med en slaglengde på 160 mm, og i bakenden en demper fra RockShox (Deluxe Select+) med en slaglengde på 150 mm. Dempere kan tilpasses etter vekt og kjørestil og er utstyrt med lockout for å låse demperne for økt tråeffektivitet, perfekt for spurter eller effektiv klatring.

Takket være Treks unike Active Braking Pivot (ABP) har ingeniørene klart å skille hvordan dempingen reagerer på kraftene fra akselerasjon og bremsing, uavhengig av hverandre. Dette betyr at du kan utnytte hele demperens potensial også under bremsing, slik at du har bedre kontroll når du trenger det som mest. Denne sykkelen har også en dropppinne fra TranzX (JD-YSP39) med 100/170 mm slaglengde (avhengig av rammestørrelsen) som gjør at du kan justere setehøyden raskt og holde det unna når du angriper nedfartene.

Atletisk kvalitetsmotor som leverer imponerende sprett og dynamisk kjøreopplevelse

Kraften leveres av en atletisk kvalitetsmotor fra Bosch (Performance Line CX) med et dreiemoment på hele 85 Nm. Den potente elmotoren drives av et ekstra kraftig batteri på 750 Wh som er godt beskyttet i diagonalrøret og sørger for mye miljøvennlig kraft, som gir deg ekstra kraft for hastigheter på opptil 25 km/t. Den helt nye motoren er lettere, mindre og stillere enn tidligere versjoner, noe som betyr en mer naturlig integrasjon og smidigere håndtering. Den er også mer effektiv og garanterer lengre kjøretid på en enkel ladning.

Treks RIB-system (Removable Integrated Battery) har et attraktivt design og er meget brukervennlig: batteriet er fullstendig beskyttet av rammen og kan enkelt tas ut uten verktøy, og du kan til og med feste en flaskeholder. De har også et innebygd håndtak som lett kan fjernes og monteres tilbake i rammen uten bruk av verktøy.

Elsystemet leverer imponerende sprett, men minst like imponerende er elmotorens bemerkelsesverdig følgesvillige natur som skaper en dynamisk opplevelse ved hvert tråkk. Dette skyldes hovedsakelig de tre høykvalitets kraftsensorene, som betyr at rolig og forsiktig tråkking gir en myk og rolig assistanse. Men hvis du tråkker raskere og spesielt hardere, får du en langt mer kraftfull assistanse. Motoren tar deg effektivt og raskt dit du vil, uten at du må gjøre hele jobben selv, men du velger selvsagt helt selv hvilket assistansenivå du foretrekker til enhver tid. Du kan også benytte det intelligente eMTB-moduset for automatisk å tilpasse assistansen etter terrenget. Dette er et modus som leverer akkurat passe med kraft slik at du kan nyte syklingen. Bare slå på moduset og tråkk – enklere blir det ikke.

Motoren jobber i harmoni med de 12 kraftfulle og nesten feilfrie girene fra Shimano (SLX/XT), noe som sikrer effektiv drift og gir deg dessuten en imponerende rekkevidde. Og siden både batteriet og motoren er plassert i den nedre delen av rammen, oppnås et ideelt lavt tyngdepunkt, noe som gir deg uovertruffen manøvrerbarhet i terrenget.

Ønsker du også en el-MTB som er mer tilkoblet enn noen gang før?

Boschs smarte system med LED-fjernkontroll gjør det lekende lett å bytte assistansemodus, aktivere Walk Assist når du ønsker å lede sykkelen eller slå på lyset (valgfritt). De tydelige LED-lysene er synlige under alle lysforhold, og du trenger bare et blikk for å sjekke batterilading og assistansemodus. Kontrolleren har en assistansefunksjon, Walk Assist, for å lede sykkelen og et intelligent eMTB-modus som automatisk tilpasser assistansen etter terrenget du befinner deg i.

Med Boschs smarte system får du en el-MTB som er mer tilkoblet enn noen gang. Du kan koble LED-fjernkontrollen til Boschs eBike Flow-app for å hente sykkelstatistikk, endre innstillinger og oppdatere systemet. Bluetooth-tilkoblingen gjør det også enkelt å legge til en skjerm for enda enklere å kontrollere dine sykkeldat

PÅ DETALJNIVÅ
Artikkelnummer0094301
EAN-kode-
VaremerkeTREK
Farge-
Spesifikasjon
PersonaliseringTerrengsykling
KjønnUnisex, Dame, Herre
Damspesifikk 

Damspesifikk

Ettersom kvinner og menn ofte har forskjellig anatomi, bygger mange produsenter sykler som er tilpasset dette. Vanligvis er det bare små forskjeller som skiller dem. Blant annet pleier det å være bredere seter, smalere styre og kortere veivarmene. I noen tilfeller lages det også damespesifikke modeller i mindre størrelser og med en skrånende overrør. Noen ganger også i andre farger.
Nei
Årsmodell2023
Elektrisk sykkelJa
Din høyde 

Din høyde

Anbefalt lengde ifølge leverandøren
-
Passer Høyde (cm)-
Produsentens artikkelnummer-
Produsentens farge-
Rammesett
Rammestørrelse-
RammeRam i OCLV Mountain Carbon- 1-8'' nedre styrhuvud- integrerad controllerdisplay- avtagbart integrerat batteri (RIB)- Knock Block 2.0- kanalstyrt invändigt kablage- 34-9 mm sadelrör- pivotlänkage i magnesium- motorskyddet Motor Armor- Mino Link- ABP- B
Rammemateriale 

Rammemateriale

Karbonfiber koster litt mer enn en aluminiumsramme, men den har en rekke fordeler sammenlignet med andre materialer når det gjelder rene kjøreegenskaper. Den er sterkere, lettere, stivere og mer behagelig å sykle på, siden det er et mer levende materiale enn aluminium. Karbonfiber er imidlertid litt mer følsomt for montering av tilbehør som du klemmer rundt rammen, som for eksempel låser eller barneseter. Dette fører til at karbonfiber best egner seg for sportsykler som racersykler og terrengsykler.

Aluminium er et prisgunstig og lett materiale, som passer for alle typer sykler. Det er enkelt å oppnå en virkelig lav vekt samtidig som man beholder styrke og gode kjøreegenskaper, og materialet er heller ikke følsomt for hva du monterer for tilbehør på det. Bare å tut og kjøre og montere på akkurat hva du vil på din sykkel!

Stål er et materiale som kan produseres i mange ulike kvalitetsnivåer. Stål kan bygges veldig billig, og finnes derfor på de enklere syklene i vårt sortiment. Men det kan også være et utrolig ettergivende, holdbart og behagelig materiale når man bruker virkelig fint stål. Det virkelig fine stålet finner man i mange sykler som er beregnet litt mer for langdistansesykling, for eksempel våre fine touring-sykler fra Surly, og Skeppshult-sykler som er bygget i svensk kvalitetsstål (som bidrar til veldig fine komfortegenskaper på de fleste underlag).

Karbonfiber
ForhjulsgaffelRockShox Domain RC/ DebonAir-luftfjädring/ Motion Control-dämpare/ Lockout/ 1/8 överdimensionerat koniskt styrrör/ 44 mm offset/ överdimensionerad krona för el-MTB/ Boost110/ 15 mm Maxle Stealth/ 160 mm slaglängd
Forhjulsgaffeltype 

Forhjulsgaffeltype

En dempet framgaffel er i dag standard på terrengsykler, rett og slett for å takle terrenget sykkelen brukes i. Det finnes også mange hybridcykler med dempet framgaffel, for å gi deg litt mer komfort på grusveier og eventuelle skogstier. Hvis du skal sykle i skog eller på enklere stier, eller mye på grusvei, så er en dempet framgaffel et godt valg!

Stive framgaffler finnes på standard, racersykler og hybridcykler, og passer best for sykler som for det meste skal være på asfalt. Du får en lettere sykkel, en sykkel som føles kvikkere og en sykkel som oppleves å svare bedre på dine bevegelser. Noen nisjede sykler som fatbikes og touringcykler har også stive framgaffler, men da kompenseres det ofte med veldig brede og solide dekk for å gi litt av komfortfølelsen tilbake. Hvis du skal sykle hovedsakelig på asfalt, og kanskje noen snillere grusvei, så er en stiv framgaffel helt riktig for deg!

Dempet
BakdemperRockShox Deluxe Select+/ 57/5 x 230 mm
Bakgaffeltype 

Bakgaffeltype

En terrengsykkel kan deles opp på veldig mange forskjellige måter. Blant annet kan man dele disse inn i såkalte “fullt dempet” og “hardtails”. Dette betyr altså hvor mange typer av dempere som er montert på sykkelen.

Stiv

En hardtail har kun en dempet gaffel foran og en stiv gaffel bak. Fordelen med å kjøre med en stiv bakgaffel er at det ikke går tapt noen kraft på grunn av bakdemperen. I tillegg får du en lavere vekt over hele sykkelen.

Demper

En fullt dempet har i tillegg til en dempet forgaffel også en dempet bakgaffel. Disse syklene har et lenkesystem som sammen med bakdemperen gir en mer komfortabel kjøring, men også en mer stabil og i de fleste tilfeller raskere sykling. På samme måte som forgaffelen demper for å beholde grep og gi økt komfort, så gjør bakdemperen nøyaktig det samme for baksiden.

Dempet
Hjulstørrelse 

Hjulstørrelse

Hjulstørrelsen er akkurat det det høres ut som - størrelsen på hjulene. Den måles vanligvis i tommer (f.eks. 28") eller i millimeter (f.eks. 622). I Norge er tommer det mest vanlige målet, og derfor har vi valgt å bruke det. Hjulstørrelsens betydning varierer avhengig av sykkeltype.

Barne sykler

Barne sykler betegnes oftest med hjulstørrelse som størrelse på sykkelen, noe som skiller seg fra voksne sykler der rammen er det som bestemmer størrelsen på sykkelen. Det betyr ikke at alle sykler med 24"-hjul er like store, og derfor har vi valgt å, i stedet for å ha en størrelsestabell, angi nøyaktige lengdeanbefalinger for hver enkelt sykkel.

Når man kjøper barne sykkel vil man selvfølgelig at barnet skal kunne vokse med sykkelen. Tenk dog på at en altfor stor sykkel generelt blir for lang, og dermed gir en liggende sittestilling som igjen reduserer barnets oversikt. Velg derfor aldri en sykkel der barnet er mer enn 5 centimeter lavere enn vår angitte lengdeanbefaling.

Mountainbikes

I mountainbikeverdenen finnes det tre hjulstørrelser: 29", 27,5" og 26". 26" var lenge den eneste størrelsen som ble brukt for mountainbikes, men brukes i dag stort sett bare for junior sykler og enklere mountainbikes som er tenkt for transport og lettere mosjon. Ønsker du å trene eller til og med konkurrere med din sykkel, er det 29" eller 27,5" som gjelder. Forenklet kan man si at 29" gir en mer stabil opplevelse, beholder farten bedre og lettere tar deg over små hindringer enn 27,5", mens en 27,5" gir deg en sykkel som oppleves kvikkere i svinger samt litt raskere i akselerasjonen. Mange fulldempede mountainbikes med 27,5" har dessuten lengre vandring, og er tilpasset for mer teknisk og utfordrende terreng.

Racersykler, standardsykler, hybridsykler og andre sykler

For i prinsippet alle sykler unntatt mountainbikes og barne sykler gjelder 28"-hjul som er en godt balansert størrelse som gir både gode forutsetninger for å rulle lett, være komfortabel å sitte på og enkel å manøvrere.

29"
Hjul
FordekkBontrager XR5 Team Issue, TLR, aramidkant, 120 tpi, 29 x 2,50
BakdekkBontrager XR5 Team Issue, TLR, aramidkant, 120 tpi, 29 x 2,50
Dekkdimensjon63-622
Drivverk
GirspakerShimano SLX M7100, 12-växlat
BakgirShimano XT M8100, l†ng arm
KranksettEthirteen Espec Plus/ 34T/ 165 mm längd
KjedeShimano SLX M7100/ 12-växlat
KassettShimano SLX M7100/ 10 - 51/ 12-delad
Komponenter
ForbremseShimano hydraulisk skivbroms med 4 kolvar
Bremseskive foran203mm
BakbremseShimano hydraulisk skivbroms med 4 kolvar/ MT6100-handtag/ MT6120-bromsok
Bremseplate bakShimano RT76/ 6-bults/ 203 mm
StyreBontrager Comp/ aluminium/ 31/8 mm/ 15 mm rise/ 780 mm bredd
StyrestemBontrager Rhythm Comp/ 31/8 mm/ Knock Block/ 0 grader/ 50 mm längd
Setepinne-
Bremsetype 

Bremsetype

Felgbremser

De klassiske bremsene for alle typer av sykler som gradvis blir faset ut av skivebremser. Disse styres via hendler fra styret og klemmer til med bremseklosser rundt felgbanen for å stoppe sykkelen. Felgbremser finnes i forskjellige typer for å passe ulike typer sykler og kommer som blant annet V-bremser, cantileverbremser og U-bremser. Fordelen med disse er at de er svært lette å vedlikeholde og har en lav vekt.

Rullebremser

Disse fungerer lik trommelbremser som finnes på blant annet mopeder. Her trykkes bremseklosser ut mot metall inne i en sylinder i midten på hjulet. Disse krever minst vedlikehold og er utrolig driftssikre. Ulempen med disse er at de ikke har like kraftig bremseeffekt som for eksempel skivebremser.

Fotbremse

Standarden som finnes på de fleste klassiske dame- og herresykler. Denne bremsen krever svært lite vedlikehold, men er begrenset hvis du ønsker flere gir. Disse tilhører nemlig spesifikke typer av nav (hjul) som har innkapslede gir, for eksempel Shimano Nexus. Ulempen med disse er at det kreves mer kraft for å bremse ordentlig sammenlignet med andre, samt at du må ha føttene i spesifikke posisjoner for å kunne utøve den ønskede kraften.

Skivebremser

De moderne bremsene på blant annet terrengsykler, hybrid-sykler og en rekke el-sykler. Disse er basert på en bremsekaliper som klemmer til rundt en metallskive ved hjulets nav (midten av hjulet). Dette er svært likt systemene som finnes på både biler og motorsykler og anses som det absolutt beste i dagens marked. Disse er de kraftigste bremsene, krever relativt lite vedlikehold og er svært driftssikre og finnes som både mekaniske (med wire) og hydrauliske (lukket system med olje).

Hydraulisk skivebrems
Antall gir 

Antall gir

Hvor mange gir trenger jeg?

Dette avhenger helt av hvordan du sykler og hva du ønsker å få ut av sykkelen. For å finne ut av dette, må du vite hvordan du kommer til å sykle og om du ønsker å prioritere lavt vedlikehold eller høy ytelse.

Lavt vedlikehold

I dette tilfellet bør du velge et girsystem med navgir. Disse finnes i varianter med 2-11 gir fra blant annet Shimano og deres Nexus-serie som har 3, 7 og 8 gir. Det finnes også Shimano Alfine som er en finere modell som har mindre motstand i mekanikken og finnes med 8 og 11 gir.

Høy ytelse

I dette tilfelle henger antall gir bak sammen med kvalitet. Produsentene konkurrerer om å lage de beste girene med flest antall drev på kassetten. Dette betyr da at de fineste komponentene også er de som har flest antall gir bak. Foran er det enten ett eller to drev som gjelder for de finere delene.

En kombinasjon av begge

I dette tilfellet ser vi på systemer som har 2-3 gir foran og 8-10 drev bak. Disse er av litt enklere byggkvalitet som også har en høyere vekt. Disse er isteden bygget av mer robuste materialer som stål i stedet for aluminium o.l. Disse tåler ofte mer juling, men fungerer ikke like smidig.

12-delt (1 x 12)
GirskifterserieShimano SLX
Bakgirserie 

Bakgirserie

Hva betyr for eksempel Shimano SLX? Hver komponentprodusent deler inn sine komponenter som gir, bremser, kranksett osv. i serier, i dette tilfellet er produsenten Shimano og serien SLX.

Seriene spenner fra funksjonelle enkle komponenter til betydelig mer avanserte komponenter med høy presisjon og lav vekt.

Selvfølgelig fungerer gir og bremser fra en enklere serie som de skal, men det skjer ikke med samme presisjon eller følelse som hos komponenter fra en finere serie. Det vil sannsynligvis kreve mer service over tid for de enklere komponentene.

Nedenfor ser du en liste over de største produsentenes serier ordnet slik at den fineste serien er øverst.

Merk at denne tabellen ikke sammenligner ulike merker eller landeveissykling vs. terrengsykling, men den bør kun brukes for å sammenligne innenfor en kolonne.

Shimano terrengsykkelShimano landeveiSRAM terrengsykkelSRAM landeveiShimano navgir
XTR Di2Dura-Ace Di2XX1 EagleRED E-tapAlfine 11
XTRDura-AceXX1Red 22Alfine 8
XT Di2Ultegra Di2XXForce 22Nexus 8
XTUltegraX01 EagleRival 22Nexus 7
SLX105X01ApexNexus 3
DeoreTiagraX0  
AlivioSoraEX1  
AceraClarisX1  
AltusGX Eagle
Tourney GX  
NX Eagle
  NX  
  X9  
  X7  
  X5  
Shimano XT
Motor
MotorBosch Performance CX
Motorplassering 

Motorplassering

Hvor en motor er plassert bestemmer hvor mye støtte du får, og hvor jevn kraftoverføringen oppleves. En motor plassert på for- eller bakhjulet gir generelt en følelse av at sykkelen skyver på (bakhjul) eller trekker (forhjul), mens en sentrert motor generelt gir inntrykk av at det er du selv som trår (og at du har blitt mye sterkere).

En motor plassert i kranksettet gir altså en rekke fordeler, men er noe dyrere å bygge, noe som gjør at sykkelens pris blir høyere med en krankmontert motor sammenlignet med en bak- eller framhjulsmotor. En hjulmontert motor er altså billigere, og for deg som sykler kortere distanser eller bruker sykkelen relativt lite fungerer dette utmerket for deg - mens en krankmontert motor er å foretrekke hvis du har tenkt å sykle/pendle oftere og lengre.

Mer om krankmontert motor

Motoren er plassert i kranksettet, dvs. midten på sykkelen. Derfor kalles dette også ofte for midtmontert motor eller sentermontert motor. Den gir blant annet følgende fordeler:

  • Jevnere gange, siden en midtmotor har flere sensorer enn motorer som er plassert på hjulene
  • Lettere å bruke uten elektrisk drift, siden det ikke finnes noen motstand i hjulene
  • Bedre vektfordeling i sykkelen noe som gjør syklingen enklere og morsommere
  • Gir økt pedalstyrke, siden elektrisk kraft kommer fra samme sted som pedalstyrken
Kranksett
Motoreffekt 

Motoreffekt

Maksimal tillatt motorstyrke i Sverige er for øyeblikket 250 W. Hvis det er oppgitt en høyere effekt enn 250 W i spesifikasjonene, er det bare en midlertidig verdi ved oppstart eller akselerasjon som synker til 250 W etter noen få sekunder.
250 W
Dreiemoment 

Dreiemoment

Motorens dreiemoment måles i Newtonmeter (Nm) og er et mål på en krafts evne til å vri et objekt rundt en bestemt akse. Forenklet kan man si at jo høyere dreiemoment, desto bedre.
85 Nm
SensorerFart, Kadens
Elektrisk systemBosch
Batteri
Spenning-
Visning
Avtagbar skjermJa
Sykkelutstyr
Håndtak/StyretapeBontrager XR Trail Comp/ nylon Lock-on
SeteBontrager Arvada/ stålrails/ 138 mm bredd
KUNDENES MENINGER
Også tagget i
  • 2023
  • 29"

Din handlevogn(0 artikler)

Handlevognen er tom
Totalt: 0 kr
Til kassen

Favoritter(0 artikler)

Du har ingen favoritter
MENY