• RASK FRAKT-LEVERING
  • BETAL ENKELT MED KLARNA
  • VANLIGE SPØRSMÅL OG SVAR
0
Ønskeliste
0
Handlekurv

TREK Trek El Mtb Rail 7 Deore/xt Gen 3 Mørk Prisme

Trek El Mtb Rail 7 Deore/xt Gen 3 Mørk Prisme
Beskrivelse

Ekstremt underholdende kraftpakke som åpner døren til en helt ny verden!

Det underholdende kraftpakke Trek Rail 7 Gen 3 med el-assistanse gir deg alt du allerede elsker med terrengsykling, bare veldig mye mer av det gode. Høyere hastigheter, mer kraft, lengre kjørestrekninger og mer terreng. En elsykkel for fremtidige stientusiaster med masse fjæringsvei og høyteknologisk utstyr som hjelper deg gjennom de tøffeste partiene. Med Rail får du alt dette og mer til, du får en eMTB som forenkler og utdyper ditt forhold til terrenget. Rails pålitelige 1x-drivverk og kraftige tyske elsystem gir imponerende lang rekkevidde, opptil 80 km eller 5 timers sammenhengende assistanse. Denne versjonen har også oppgradert demping, en senkbar setepinne samt det kraftige drivsystemet fra Bosch som er som å ha en privat heis. Med all terrengtilpasset ekstra kraft kan du klare en hel ukes sykling på en eneste dag. Gi jernet i tøft terreng, sett dine utforkjøringer og vend så direkte tilbake til toppen for enda en runde. 

Nøkkelen til suksess!

  • Like livsglad som varianten uten el-assistanse, med den forskjellen at du får hjelp opp til toppen 
  • Høykvalitets dempere fra RockShox (Domain RC/Deluxe Select+ RT) med hele 160/150mm i fjæringsvei
  • Bosch (Performance Line CX) elmotor som passer like bra for intensiv pendling som intense turer i terrenget
  • Det store batteriet (625Wh) gir betydelig mer eventyr mellom ladingene
  • Samme slitesterke rammeteknologi som på Remedy (Mino Link, Straight Shot-diagonalt rør og Active Braking Pivot)
  • Intelligent eMTB-modus for automatisk å tilpasse assistansens effektivitet etter terrenget
  • Treks RIB-system har en integrert design hvor batteriet beskyttes av rammen og det er enkelt å ta av uten verktøy
  • Slagkraftig 1x-drivverk med 12 gir fra Shimano (XT/SLX) sørger for at du alltid finner riktig kadens 
  • Hydrauliske skivebremser fra SRAM (Code R) gir deg kraftig bremsekraft og trygg kontroll uansett forhold
  • Knock Block – Styrelager som effektivt hindrer styret fra å snurre rundt hvis du skulle krasje
  • Robuste 29-tommers hjul med lettstyrte men gripbare 2,5"-dekk fra Bontrager (XR5 Team Issue TLR)
  • Med en senkbar setepinne kan du senke setet mens du er i fart og holde det unna når du stormer nedfor

Heldempet aluminiumsramme med robuste egenskaper og smarte detaljer

Rammen består av en avansert aluminiumsramme (Alpha Platinum Aluminium) med stor vridningsstivhet og et imponerende pivotsystem. Smarte Mino Link sørger for at du kan justere rammens geometri uten negativ innvirkning på dempingen. Du kan finjustere styrerørsvinkelen og krankhusets høyde, og du justerer det enkelt via en mutter. Rammen er fullpakket med mange smarte funksjoner (Mino Link-geometri, Straight Shot-diagonalt rør for ekstra stivhet og Active Braking Pivot) som gjør deg til en bedre syklist, mens den innvendige kabelføringen (for både gir, bremser og den heve/senkbare setepinnen) beskytter alle kabler og gir sykkelen riktig utseende. En annen smart funksjon er rammens Knock Block styrelager som hindrer styret fra å snurre rundt hvis du krasjer, noe som beskytter kablene fra å rives løs og kontrollene fra å slå i rammens overrør.

Skremmende demperkonfigurasjon som gir deg imponerende kontroll i sporene 

Foran sitter en luftgaffel fra RockShox (Domain RC) med en fjæringsvei på 160 mm og bak finner du en demper fra RockShox (Deluxe Select+) med en fjæringsvei på 150 mm. Demperne kan optimaliseres etter vekt og kjørestil, og de er også utstyrt med lockout, noe som betyr at du kan låse demperne. Låsingen gir deg økt pedaleffektivitet, noe som er perfekt når det er tid for å spurte eller når du vil klatre effektivt. Takket være Treks unike Active Braking Pivot (ABP) har konstruktørene klart å styre hvordan dempingen skal reagere på de kreftene som skapes ved akselerasjon og nedbremsing, helt uavhengig av hverandre. I praksis kan du bruke demperen fullt ut selv ved bremsing og dermed få større kontroll når du trenger det som mest. Denne sykkelen har også en Dropper post fra TranzX (JD-YSP18) med 100/150 mm fjæringsvei (avhengig av ramme størrelse) som sørger for at du kan senke setet mens du kjører, og holde det unna når du kjører ned de bratteste bakkene.

Atletisk kvalitetsmotor som leverer fantastisk respons og dynamisk følelse

Kraften kommer fra en atletisk kvalitetsmotor fra Bosch (Performance Line CX) med et dreiemoment på hele 85Nm. Den potente elmotoren drives av et ekstra kraftig batteripakke på 625 Wh som har en godt beskyttet plassering i diagonalrøret og den leverer masse miljøvennlig kraft, noe som gir deg imponerende mengder ekstra push opp til hastigheter av maksimalt 25 km/h. Motoren er lettere, mindre og stillere enn tidligere versjoner, noe som i praksis betyr naturligere integrasjon og smidigere manøvrering. Den er også mer effektiv og sikrer at du kan kjøre lenger på en enkelt batterilading.

Treks RIB-system (Removable Integrated Battery) har et attraktivt design og er svært brukervennlig: batteriet beskyttes helt av rammen og det er enkelt å ta av uten verktøy, og du får til og med plass til en flaskeholder. De har i tillegg et innebygd håndtak som enkelt kan fjernes og re-monteres i rammen uten bruk av verktøy.

Elsystemet leverer fantastisk respons, men minst like imponerende er elmotorens beundringsverdig følsomme følelse som skaper en dynamisk følelse i hvert tråkk. Det skyldes i stor grad de tre høyverdige kraftsensorene og i praksis betyr det at når du tråkker rolig og forsiktig, får du en mykere og roligere assistanse. Men tråkker du i stedet raskere, og spesielt hardere, får du en betydelig mer kraftfull assistanse. Motoren tar deg effektivt og raskt dit du vil uten at du trenger å gjøre hele arbeidet selv, men du velger selvfølgelig helt selv hvilket assistansenivå du vil ha for øyeblikket. Du kan også bruke den intelligente eMTB-modusen for å automatisk tilpasse assistansens effektivitet etter terrenget. Det er en modus som leverer akkurat nok kraft til at du kan nyte syklingen. Slå på modusen og tråkk... vanskeligere skal det ikke trenge å være.

Motoren samarbeider med 12 ekstremt slagkraftige og nesten problemfrie gir fra Shimano (XT/SLX) og alt skjer effektivt og gir deg dessuten en imponerende rekkevidde. Og siden både batteriet og elmotoren er plassert i rammens nedre del oppnås et forbilledlig lavt tyngdepunkt, noe som gir deg eksemplarisk manøvrerbarhet ute i terrenget. 

Vil du også ha en el-MTB som er mer tilkoblet enn noen gang?

Rail gjør cockpiten ekstra ryddig ved å hoppe over displayet, men med det smarte systemet er det lett å legge til et slikt hvis det er hensiktsmessig. Boschs smarte system med LED-fjernkontroll gjør det enkelt å bytte assistansenivå, aktivere Walk Assist når du vil lede sykkelen eller tenne lykter (tilleggsutstyr). De tydelige LED-lysene kan ses under alle lysforhold og det trengs bare et øyekast for å sjekke batteriet og assistansenivået. Kontrolleren har en assistansefunksjon, Walk Assist, for å lede sykkelen.

Med Boschs smarte system får du en el-MTB som er mer tilkoblet enn noen gang. Du kan koble LED-fjernkontrollen til Boschs app eBike Flow slik at du kan hente sykkelstatistikk, endre innstillinger og oppdatere systemet. Takket være Bluetooth-tilkoblingen er det også lett å legge til et display hvis du vil gjøre det enda enklere å kontrollere sykkeldataene dine.

Den omfattende eBike Flow-appen gjør syklingen til en personlig tilpasset opplevelse. Bruk den for å tilpasse motorens assistansenivåer, holde oversikt over sykkelstatistikken og integrere informasjonen din med apper som Strava og Apple Health. Det inkluderer til og med nyttige funksjoner som navigasjon og servicedata.

Stabilt hjulsett som alltid er klart for kamp og kraftige skivebremser

Alt ruller på et par robuste 29-tommere som består av felger i Aluminium fra Bontrager (Line Comp 30), og slangeløse kvalitetsdekk fra Bontrager (XR5 Team Issue) med 2,5" bredde som er klar for kamp og som briljerer på de fleste typer underlag. Disse grep sikre dekkene med lav rullemotstand leverer den perfekte kombinasjonen av fremkommelighet, hastighet og stabilitet, noe som i praksis betyr at du kan kjøre utrolig raskt selv i virkelig krevende terreng.

Brede hjulfester (110mm foran, 148mm bak) gir deg hjul som er like stive som et par 27.5-tommere, men med alle de andre fordelene som et større dekk besitter. Med Boost148 kan du også bruke bredere dekk og en større kassett uten å påvirke q-faktoren eller tråkke effektiviteten. Når det til slutt blir tid for å senke farten, håndteres nedbremsingen av et par imponerende effektive hydrauliske skivebremser med store 200 mm skiver og 4 stempler fra SRAM (Code R) som sørger for at du alltid har kraftig bremsevirkning uansett om det er gjørmete, regnfullt eller slapsete i sporene.

Hva sier så den internasjonale sykkelpressen? 

  • MBR - "Årets elsykkel, ifølge oss... Rail dominerer i nedkjøringene og gjør klatringene lettere... den er like kraftig som Slash, men med egen innebygd heis."
  • The Loam Wolf - "Best i klassen! Det var en jevn match, men det var ikke mye som kunne konkurrere med Rail på alle typer underlag. Bosch-systemet hjelper deg å takle alle stier, og geometrien er nærmest perfekt for de fleste typer sykling."
  • E-Mountainbike Magazine - "Enten det er flytende eller teknisk så glir den bokstavelig talt forbi konkurrentene på stiene, samtidig som den tilbyr høy komfort under lange dager på setet."
PÅ DETALJNIVÅ
Artikkelnummer0103799-H648
EAN-kode-
VaremerkeTREK
FargeDark Prismatic
Knutenummer0103799
Spesifikasjon
PersonaliseringTerrengsykling
ModellserieTrek Rail
KjønnUnisex, Dame, Herre
Damspesifikk 

Damspesifikk

Ettersom kvinner og menn ofte har forskjellig anatomi, bygger mange produsenter sykler som er tilpasset dette. Vanligvis er det bare små forskjeller som skiller dem. Blant annet pleier det å være bredere seter, smalere styre og kortere veivarmene. I noen tilfeller lages det også damespesifikke modeller i mindre størrelser og med en skrånende overrør. Noen ganger også i andre farger.
Nei
Årsmodell2023
Vekt (ifølge produsenten)M - 24,73 kg
Produsentens nettstedwww.trekbikes.com/se/sv_SE/p/36991
Elektrisk sykkelJa
Din høyde 

Din høyde

Anbefalt lengde ifølge leverandøren
-
Passer Høyde (cm)-
Produsentens artikkelnummer-
Produsentens fargeDARK PRISMATIC
Rammesett
Rammestørrelse-
Ramme-
Rammemateriale 

Rammemateriale

Karbonfiber koster litt mer enn en aluminiumsramme, men den har en rekke fordeler sammenlignet med andre materialer når det gjelder rene kjøreegenskaper. Den er sterkere, lettere, stivere og mer behagelig å sykle på, siden det er et mer levende materiale enn aluminium. Karbonfiber er imidlertid litt mer følsomt for montering av tilbehør som du klemmer rundt rammen, som for eksempel låser eller barneseter. Dette fører til at karbonfiber best egner seg for sportsykler som racersykler og terrengsykler.

Aluminium er et prisgunstig og lett materiale, som passer for alle typer sykler. Det er enkelt å oppnå en virkelig lav vekt samtidig som man beholder styrke og gode kjøreegenskaper, og materialet er heller ikke følsomt for hva du monterer for tilbehør på det. Bare å tut og kjøre og montere på akkurat hva du vil på din sykkel!

Stål er et materiale som kan produseres i mange ulike kvalitetsnivåer. Stål kan bygges veldig billig, og finnes derfor på de enklere syklene i vårt sortiment. Men det kan også være et utrolig ettergivende, holdbart og behagelig materiale når man bruker virkelig fint stål. Det virkelig fine stålet finner man i mange sykler som er beregnet litt mer for langdistansesykling, for eksempel våre fine touring-sykler fra Surly, og Skeppshult-sykler som er bygget i svensk kvalitetsstål (som bidrar til veldig fine komfortegenskaper på de fleste underlag).

Aluminium
ForhjulsgaffelRockShox Domain RC, DebonAir-luftfjädring, Motion Control-dämpare, Lockout, koniskt styrrör, 44 mm offset, överdimensionerad krona för el-MTB, Boost110, 15 mm Maxle Stealth, 160 mm slaglängd
Forhjulsgaffeltype 

Forhjulsgaffeltype

En dempet framgaffel er i dag standard på terrengsykler, rett og slett for å takle terrenget sykkelen brukes i. Det finnes også mange hybridcykler med dempet framgaffel, for å gi deg litt mer komfort på grusveier og eventuelle skogstier. Hvis du skal sykle i skog eller på enklere stier, eller mye på grusvei, så er en dempet framgaffel et godt valg!

Stive framgaffler finnes på standard, racersykler og hybridcykler, og passer best for sykler som for det meste skal være på asfalt. Du får en lettere sykkel, en sykkel som føles kvikkere og en sykkel som oppleves å svare bedre på dine bevegelser. Noen nisjede sykler som fatbikes og touringcykler har også stive framgaffler, men da kompenseres det ofte med veldig brede og solide dekk for å gi litt av komfortfølelsen tilbake. Hvis du skal sykle hovedsakelig på asfalt, og kanskje noen snillere grusvei, så er en stiv framgaffel helt riktig for deg!

Dempet
Forstilling, type fjæringLuftfjær
Slaglengde foran 

Slaglengde foran

Det å forstå slaglengde på en terrengsykkel kan virke som en skikkelig jungel. En enkel måte å forklare det på, er at jo lengre slaglengde sykkelen har, desto mer ujevn terreng er sykkelen tilpasset for. Sykler med 100 mm slaglengde er først og fremst tilpasset for Cross Country-sykling, altså raskere sykling i mindre teknisk terreng.

En sykkel med 120 mm slaglengde er kanskje det beste allround-valget, siden disse syklene ofte befinner seg mellom en rendyrket racemaskin og en sykkel tilpasset for røff og tøff kjøring blant kvist og stein. Disse syklene passer for alle mosjonister som ønsker å kunne komme seg frem i alle typer terreng, uten å ha ekstreme ambisjoner i noen retning.

En sykkel med 140 mm slaglengde eller mer er perfekt for deg som liker å gi deg ut i mer utfordrende terreng, og kanskje henge i en sykkelpark og sykle nedover bakker så fort du bare kan.

Mange hybrid-sykler har også støtdemping foran, rundt 60-80 mm slaglengde for å øke komforten. Dette bør ikke ses på som noe som gjør at sykkelen kan brukes som en terrengsykkel, men er hovedsakelig for å øke komforten på grusveier og flate stier eller spor.

160 mm
Låsbar framgaffel? 

Låsbar framgaffel?

Låsbar betyr at fjæringens bevegelse låses i en posisjon (eventuelt begrenses) for å lette når man for eksempel sykler i bratte oppoverbakker eller på flatt terreng.

Forskjellige produsenter håndterer dette på ulike måter. Noen fjæringer blir helt låst (stive) mens andre har valgt å for eksempel bremse kompresjonsdempingen.

Med justering på forgaffelen
BakdemperRockShox Deluxe Select+ RT, 230 x 57,5 mm
Bakgaffeltype 

Bakgaffeltype

En terrengsykkel kan deles opp på veldig mange forskjellige måter. Blant annet kan man dele disse inn i såkalte “fullt dempet” og “hardtails”. Dette betyr altså hvor mange typer av dempere som er montert på sykkelen.

Stiv

En hardtail har kun en dempet gaffel foran og en stiv gaffel bak. Fordelen med å kjøre med en stiv bakgaffel er at det ikke går tapt noen kraft på grunn av bakdemperen. I tillegg får du en lavere vekt over hele sykkelen.

Demper

En fullt dempet har i tillegg til en dempet forgaffel også en dempet bakgaffel. Disse syklene har et lenkesystem som sammen med bakdemperen gir en mer komfortabel kjøring, men også en mer stabil og i de fleste tilfeller raskere sykling. På samme måte som forgaffelen demper for å beholde grep og gi økt komfort, så gjør bakdemperen nøyaktig det samme for baksiden.

Dempet
Hjulstørrelse 

Hjulstørrelse

Hjulstørrelsen er akkurat det det høres ut som - størrelsen på hjulene. Den måles vanligvis i tommer (f.eks. 28") eller i millimeter (f.eks. 622). I Norge er tommer det mest vanlige målet, og derfor har vi valgt å bruke det. Hjulstørrelsens betydning varierer avhengig av sykkeltype.

Barne sykler

Barne sykler betegnes oftest med hjulstørrelse som størrelse på sykkelen, noe som skiller seg fra voksne sykler der rammen er det som bestemmer størrelsen på sykkelen. Det betyr ikke at alle sykler med 24"-hjul er like store, og derfor har vi valgt å, i stedet for å ha en størrelsestabell, angi nøyaktige lengdeanbefalinger for hver enkelt sykkel.

Når man kjøper barne sykkel vil man selvfølgelig at barnet skal kunne vokse med sykkelen. Tenk dog på at en altfor stor sykkel generelt blir for lang, og dermed gir en liggende sittestilling som igjen reduserer barnets oversikt. Velg derfor aldri en sykkel der barnet er mer enn 5 centimeter lavere enn vår angitte lengdeanbefaling.

Mountainbikes

I mountainbikeverdenen finnes det tre hjulstørrelser: 29", 27,5" og 26". 26" var lenge den eneste størrelsen som ble brukt for mountainbikes, men brukes i dag stort sett bare for junior sykler og enklere mountainbikes som er tenkt for transport og lettere mosjon. Ønsker du å trene eller til og med konkurrere med din sykkel, er det 29" eller 27,5" som gjelder. Forenklet kan man si at 29" gir en mer stabil opplevelse, beholder farten bedre og lettere tar deg over små hindringer enn 27,5", mens en 27,5" gir deg en sykkel som oppleves kvikkere i svinger samt litt raskere i akselerasjonen. Mange fulldempede mountainbikes med 27,5" har dessuten lengre vandring, og er tilpasset for mer teknisk og utfordrende terreng.

Racersykler, standardsykler, hybridsykler og andre sykler

For i prinsippet alle sykler unntatt mountainbikes og barne sykler gjelder 28"-hjul som er en godt balansert størrelse som gir både gode forutsetninger for å rulle lett, være komfortabel å sitte på og enkel å manøvrere.

29"
Hjul
BaknavBontrager aluminium, kapslat lager, 6-bults, Rapid Drive 108, Shimano MicroSpline-frihjul, Boost148, 12 mm genomgående axel
FordekkBontrager XR5 Team Issue, TLR, aramidkant, 120 tpi, 29 x 2,50"
BakdekkBontrager XR5 Team Issue, TLR, aramidkant, 120 tpi, 29 x 2,50"
Dekkdimensjon64-622
FelgerBontrager Line Comp 30, TLR Tubeless Ready, 28-håls, Presta-ventil
Drivverk
GirspakerShimano SLX M7100, 12-växlat
BakgirShimano XT M8100, lång arm
KranksettE*thirteen E*spec Plus, 165 mm längd
KjedeShimano Deore M6100
KassettShimano Deore M6100 10–51, 12-delad
Komponenter
ForbremseSRAM Code R hydraulisk skivbroms med 4 kolvar
Bremseskive foranSRAM CenterLine, 6-bults, avrundad kant, 200 mm
BakbremseSRAM Code R hydraulisk skivbroms med 4 kolvar
Bremseplate bakSRAM CenterLine, 6-bults, avrundad kant, 200 mm
StyreBontrager Rhythm Comp, aluminium, 31,8 mm, 15 mm rise, 780 mm bredd
StyrestemBontrager Rhythm Comp, 31,8 mm, Knock Block, 0 grader, 50 mm längd
Setepinne-
Bremsetype 

Bremsetype

Felgbremser

De klassiske bremsene for alle typer av sykler som gradvis blir faset ut av skivebremser. Disse styres via hendler fra styret og klemmer til med bremseklosser rundt felgbanen for å stoppe sykkelen. Felgbremser finnes i forskjellige typer for å passe ulike typer sykler og kommer som blant annet V-bremser, cantileverbremser og U-bremser. Fordelen med disse er at de er svært lette å vedlikeholde og har en lav vekt.

Rullebremser

Disse fungerer lik trommelbremser som finnes på blant annet mopeder. Her trykkes bremseklosser ut mot metall inne i en sylinder i midten på hjulet. Disse krever minst vedlikehold og er utrolig driftssikre. Ulempen med disse er at de ikke har like kraftig bremseeffekt som for eksempel skivebremser.

Fotbremse

Standarden som finnes på de fleste klassiske dame- og herresykler. Denne bremsen krever svært lite vedlikehold, men er begrenset hvis du ønsker flere gir. Disse tilhører nemlig spesifikke typer av nav (hjul) som har innkapslede gir, for eksempel Shimano Nexus. Ulempen med disse er at det kreves mer kraft for å bremse ordentlig sammenlignet med andre, samt at du må ha føttene i spesifikke posisjoner for å kunne utøve den ønskede kraften.

Skivebremser

De moderne bremsene på blant annet terrengsykler, hybrid-sykler og en rekke el-sykler. Disse er basert på en bremsekaliper som klemmer til rundt en metallskive ved hjulets nav (midten av hjulet). Dette er svært likt systemene som finnes på både biler og motorsykler og anses som det absolutt beste i dagens marked. Disse er de kraftigste bremsene, krever relativt lite vedlikehold og er svært driftssikre og finnes som både mekaniske (med wire) og hydrauliske (lukket system med olje).

Hydraulisk skivebrems
Antall gir 

Antall gir

Hvor mange gir trenger jeg?

Dette avhenger helt av hvordan du sykler og hva du ønsker å få ut av sykkelen. For å finne ut av dette, må du vite hvordan du kommer til å sykle og om du ønsker å prioritere lavt vedlikehold eller høy ytelse.

Lavt vedlikehold

I dette tilfellet bør du velge et girsystem med navgir. Disse finnes i varianter med 2-11 gir fra blant annet Shimano og deres Nexus-serie som har 3, 7 og 8 gir. Det finnes også Shimano Alfine som er en finere modell som har mindre motstand i mekanikken og finnes med 8 og 11 gir.

Høy ytelse

I dette tilfelle henger antall gir bak sammen med kvalitet. Produsentene konkurrerer om å lage de beste girene med flest antall drev på kassetten. Dette betyr da at de fineste komponentene også er de som har flest antall gir bak. Foran er det enten ett eller to drev som gjelder for de finere delene.

En kombinasjon av begge

I dette tilfellet ser vi på systemer som har 2-3 gir foran og 8-10 drev bak. Disse er av litt enklere byggkvalitet som også har en høyere vekt. Disse er isteden bygget av mer robuste materialer som stål i stedet for aluminium o.l. Disse tåler ofte mer juling, men fungerer ikke like smidig.

12-delt (1 x 12)
GirskifterserieShimano SLX
Framgirserie 

Framgirserie

Hva betyr for eksempel Shimano SLX? Hver komponentprodusent deler inn sine komponenter som gir, bremser, kranksett osv. i serier, i dette tilfellet er produsenten Shimano og serien SLX.

Seriene spenner fra funksjonelle enkle komponenter til betydelig mer avanserte komponenter med høy presisjon og lav vekt.

Selvsagt fungerer gir og bremser fra en enklere serie som de skal, men det skjer ikke med samme presisjon eller følelse som hos komponenter fra en finere serie. Det vil sannsynligvis kreves mer service over tid for de enklere komponentene.

Nedenfor ser du en liste over de største produsentenes serier ordnet slik at den fineste serien er øverst.

Merk at denne tabellen ikke sammenligner forskjellige merker eller landeveissykkel vs. terrengsykkel, men den bør kun brukes for å sammenligne innenfor en kolonne.

Shimano terrengsykkelShimano landeveissykkelSRAM terrengsykkelSRAM landeveissykkelShimano navgir
XTR Di2 Dura-Ace Di2 XX Red E-tap Alfine 11
XTR Dura-Ace X0 Red 22 Alfine 8
XT Di2 Ultegra Di2 X1 Red Nexus 8
XT Ultegra GX Force 22 Nexus 7
SLX 105 NX Force Nexus 3
Deore Tiagra X9 Rival 22  
Alivio Sora X7 Rival  
Acera Claris X5 Apex  
Altus
Tourney
Uten gir
Bakgirserie 

Bakgirserie

Hva betyr for eksempel Shimano SLX? Hver komponentprodusent deler inn sine komponenter som gir, bremser, kranksett osv. i serier, i dette tilfellet er produsenten Shimano og serien SLX.

Seriene spenner fra funksjonelle enkle komponenter til betydelig mer avanserte komponenter med høy presisjon og lav vekt.

Selvfølgelig fungerer gir og bremser fra en enklere serie som de skal, men det skjer ikke med samme presisjon eller følelse som hos komponenter fra en finere serie. Det vil sannsynligvis kreve mer service over tid for de enklere komponentene.

Nedenfor ser du en liste over de største produsentenes serier ordnet slik at den fineste serien er øverst.

Merk at denne tabellen ikke sammenligner ulike merker eller landeveissykling vs. terrengsykling, men den bør kun brukes for å sammenligne innenfor en kolonne.

Shimano terrengsykkelShimano landeveiSRAM terrengsykkelSRAM landeveiShimano navgir
XTR Di2Dura-Ace Di2XX1 EagleRED E-tapAlfine 11
XTRDura-AceXX1Red 22Alfine 8
XT Di2Ultegra Di2XXForce 22Nexus 8
XTUltegraX01 EagleRival 22Nexus 7
SLX105X01ApexNexus 3
DeoreTiagraX0  
AlivioSoraEX1  
AceraClarisX1  
AltusGX Eagle
Tourney GX  
NX Eagle
  NX  
  X9  
  X7  
  X5  
Shimano XT
Motor
MotorBosch Performance Line CX
Motorplassering 

Motorplassering

Hvor en motor er plassert bestemmer hvor mye støtte du får, og hvor jevn kraftoverføringen oppleves. En motor plassert på for- eller bakhjulet gir generelt en følelse av at sykkelen skyver på (bakhjul) eller trekker (forhjul), mens en sentrert motor generelt gir inntrykk av at det er du selv som trår (og at du har blitt mye sterkere).

En motor plassert i kranksettet gir altså en rekke fordeler, men er noe dyrere å bygge, noe som gjør at sykkelens pris blir høyere med en krankmontert motor sammenlignet med en bak- eller framhjulsmotor. En hjulmontert motor er altså billigere, og for deg som sykler kortere distanser eller bruker sykkelen relativt lite fungerer dette utmerket for deg - mens en krankmontert motor er å foretrekke hvis du har tenkt å sykle/pendle oftere og lengre.

Mer om krankmontert motor

Motoren er plassert i kranksettet, dvs. midten på sykkelen. Derfor kalles dette også ofte for midtmontert motor eller sentermontert motor. Den gir blant annet følgende fordeler:

  • Jevnere gange, siden en midtmotor har flere sensorer enn motorer som er plassert på hjulene
  • Lettere å bruke uten elektrisk drift, siden det ikke finnes noen motstand i hjulene
  • Bedre vektfordeling i sykkelen noe som gjør syklingen enklere og morsommere
  • Gir økt pedalstyrke, siden elektrisk kraft kommer fra samme sted som pedalstyrken
Kranksett
Motoreffekt 

Motoreffekt

Maksimal tillatt motorstyrke i Sverige er for øyeblikket 250 W. Hvis det er oppgitt en høyere effekt enn 250 W i spesifikasjonene, er det bare en midlertidig verdi ved oppstart eller akselerasjon som synker til 250 W etter noen få sekunder.
250 W
MotorlydnivåLav
Dreiemoment 

Dreiemoment

Motorens dreiemoment måles i Newtonmeter (Nm) og er et mål på en krafts evne til å vri et objekt rundt en bestemt akse. Forenklet kan man si at jo høyere dreiemoment, desto bedre.
85 Nm
SensorerFart, Kadens, Dreiemoment
Maksimal assistansehastighet 

Maksimal assistansehastighet

Maksimal tillatt assistansehastighet i Sverige er for øyeblikket 25 km/t. Når du når over 25 km/t, slutter motoren å drive, og du må rett og slett tråkke på egen hånd.
25 km/h
Elektrisk systemBosch
Batteri
BatteriBosch PowerTube 625 Wh, smart system
BatteriplasseringInnvendig
Avtagbart batteriJa
Batterikapasitet (Wh)625
Spenning-
Batteri inkludert?Ja
BatteriladerBosch standard 4 A, 230 V, smart system
Kan lades på sykkelenJa
Sykkelutstyr
Håndtak/StyretapeBontrager XR Trail Comp, nylon, Lock-on
PedalerWellgo VPE-536
SeteBontrager Arvada, stålrails, 138 mm bredd
KUNDENES MENINGER
Også tagget i

Din handlevogn(0 artikler)

Handlevognen er tom
Totalt: 0 kr
Til kassen

Favoritter(0 artikler)

Du har ingen favoritter
MENY