• RASK FRAKT-LEVERING
  • BETAL ENKELT MED KLARNA
  • VANLIGE SPØRSMÅL OG SVAR
0
Ønskeliste
0
Handlekurv

ELECTRA Electra Loft Go! 5Istep-Thru

Electra Loft Go! 5Istep-Thru
Beskrivelse

Elegant urban elsykkel som har hentet all sin inspirasjon fra solfylte California

For oss som vil kjøre elassistert med maksimal komfort, full kontroll og smidig manøvrering, så skapes det en praktisk bysykkel der nede i sørlige California. Den elegante Electra Loft Go! 5i EQ Step-Thru 500W er unik i sitt slag og sørger for at du med god samvittighet kan la bilen stå igjen i garasjen, til og med alle dager i uken. Dette er et moderne elektrisk transportmiddel med en unik karakter hvor amerikanerne har lagt like stor vekt på helheten som på de små detaljene. Og det stemmer virkelig at den ikke bare er robust, lett å vedlikeholde og funksjonell, men den er faktisk like utrolig komfortabel å sykle på som den ser ut. Denne elegante arbeidshesten tar deg dit du ønsker med sine 5 fjellstøe navgir, kraftige skivebremser og sikre ballongdekk som takler røft underlag og gir ekstra komfort.

Nøkkelen til suksess! 

  • Elsykkel som tilbyr komfortabel og underholdende transport i alle typer urbane miljøer
  • Robust aluminiumsramme (6061-T6) med elegante bølgende former og en litt lavere innsteg
  • Kraftig elmotor fra kvalitetsikre Bosch (Active Line Plus) med 50Nm i dreiemoment
  • Avtakbart batteri som leverer mer enn 500 Wh av miljøvennlig kraft og lang rekkevidde
  • Nesten vedlikeholdsfritt drivverk med 5 navgir fra Shimano (Nexus Inter-5E) som leverer fjellstø ytelse
  • Kraftige hydrauliske skivebremser som sørger for at din sykkeltur aldri trenger å bli hindret av litt dårlig vær
  • Sikre kvalitetsdekk fra Schwalbe (Fat Frank - 700×2,0") med imponerende fremkommelighet
  • Utstyrt med LED-lys, fargematchede skjermer, kjedebeskyttelse, rammelås og både bak- og frampaketholder
  • Flat Foot Technology gir en oppreist tydelig posisjon som gir deg best mulig oversikt over trafikken

Robust aluminiumsramme som setter komforten og funksjonen i fullt fokus

Rammen består av en robust aluminiumsramme (6061-T6) med elegant innvendig kabelføring, som både gir et ryddigere utseende og øker beskyttelsen mot både fukt, slaps og skitt. Rammen har en litt lavere innsteg og en tydelig komfortorientert geometri som setter smidig manøvrering, god oversikt og fremkommelighet i fullt fokus. Med andre ord har den en ekstremt komfortabel oppreist kjørestilling som virkelig lar deg nyte omgivelsene når du smidig trår frem i eget tempo. På rammen finner du allerede fra start mange av de praktiske tilbehørene som har potensial til å forenkle din hverdag. Hva sies om både en bak- og frampaketholder som takler tunge laster, heldekkende skjermer, kjedebeskyttelse samt kraftig front- og bak-LED-belysning som sørger for at du blir sett selv når mørket faller. 

Fem fjellstø navgir samt drivverk med smidig følelse i kraftoverføringen

Kraften leveres av tyske Bosch og består av en kvalitetsmotor (Active Line Plus) med 50Nm i dreiemoment, som kombineres med et kraftig batteri (500Wh) som sørger for at lange distanser ikke utgjør noen problem. Elmotoren jobber sammen med et nesten vedlikeholdsfritt drivverk med 5 fjellstø navgir fra Shimano (Nexus Inter-5E) som leverer pålitelig ytelse og et bredt gearomfang, uavhengig av både årstid og værforhold. Girene håndteres dessuten via et lettmanøvrert girskifter som gir deg muligheten til å skifte mellom girene uten at det føles det minste anstrengende. Motor og gear samarbeider dessuten i en sømløs harmoni og alt skjer effektivt, stille og gir deg dessuten en minst sagt imponerende rekkevidde.

Ettersom hele drivpakken og batteriet er plassert i rammens nedre del oppnås en eksemplarisk lavt tyngdepunkt, hvilket gir deg uovertruffen manøvrering i alle typer terreng. Hele pakken har imponerende lav lydnivå og leverer en dynamisk følelse i kraftoverføringen, og det beste av alt er at det skjer med nesten sømløs harmoni og høy effektivitet. Legg til den tydelige skjermen fra Bosch (Purion display) som gir deg full kontroll og viser nesten alt du trenger å vite. 

Fyllige dekk som gir luksuriøs limousinkomfort og dessuten full sinnsro

Mener du som oss at ballongdekkene leverer helt riktig look? Vent bare til du tar din første tur, disse fyllige dekkene gir deg en litt magisk følelse og dessuten full sinnsro takket være en betryggende punkteringsbeskyttelse. Til tross for sin imponerende volum har dekkene forholdsvis lav rullemotstand og absorberer både støt og slag på en måte som bringer tankene til luksuriøs limousinkomfort. Du sitter dessuten eksemplarisk oppreist i den komfortable sadelen, hvilket gir deg et klart bilde av hva som skjer i trafikken med en stilfull grace.

Høy utstyrsnivå samt skivebremser som krever minimalt med vedlikehold

Når du vil få stopp på sykkelen så har du tilgang til effektive hydrauliske skivebremser som krever minimalt med vedlikehold og samtidig gir deg pålitelig bremseytelse året rundt og i alle typer vær. Sykkelen er dessuten utstyrt med fargematchede skjermer, et stødig støtte, en ergonomisk cockpit med god oversikt, en godkjent lås og en komfortabel sadel i kunstlær med doble fjærer.

Med fullt fokus på bekvemmelighet, utholdenhet, smidighet og praktisk funksjon

Alt fra rammeform ned til minste lille mutter gjennomsyrer høy kvalitet og fokuset ligger først og fremst på bekvemmelighet, smidighet, utholdenhet, praktisk funksjon fremfor lavest mulig vekt eller maksimal hastighet. Et generøst utstyrsnivå er vel mer eller mindre en selvfølge når det handler om ting fra Americana, men selvsagt kan du sette ditt personlige preg på din nye Electra med en masse stilige tilbehør. Kort sagt - en moderne elektrisk bysykkel med en elegant rammeform som leverer trygg, sikker, komfortabel og avslappet sykling, og samtidig sørger for at du aldri kommer til å gå glipp av Happy Hour på ditt favorittsted!

PÅ DETALJNIVÅ
Artikkelnummer0053278
EAN-kode-
VaremerkeELECTRA
Farge-
Spesifikasjon
PersonaliseringPendling
ProduktserieElectra Loft
ModellserieElectra Loft
KjønnUnisex, Dame, Herre
Damspesifikk 

Damspesifikk

Ettersom kvinner og menn ofte har forskjellig anatomi, bygger mange produsenter sykler som er tilpasset dette. Vanligvis er det bare små forskjeller som skiller dem. Blant annet pleier det å være bredere seter, smalere styre og kortere veivarmene. I noen tilfeller lages det også damespesifikke modeller i mindre størrelser og med en skrånende overrør. Noen ganger også i andre farger.
Nei
Årsmodell2023
Vekt (ifølge produsenten)24.50 kg
Elektrisk sykkelJa
Din høyde 

Din høyde

Anbefalt lengde ifølge leverandøren
158-175cm
Passer Høyde (cm)155-160, 160-165, 165-170, 170-175
Produsentens artikkelnummer-
Produsentens farge-
Rammesett
Rammestørrelsem
Ramme6061-T6 aluminium
Rammemateriale 

Rammemateriale

Karbonfiber koster litt mer enn en aluminiumsramme, men den har en rekke fordeler sammenlignet med andre materialer når det gjelder rene kjøreegenskaper. Den er sterkere, lettere, stivere og mer behagelig å sykle på, siden det er et mer levende materiale enn aluminium. Karbonfiber er imidlertid litt mer følsomt for montering av tilbehør som du klemmer rundt rammen, som for eksempel låser eller barneseter. Dette fører til at karbonfiber best egner seg for sportsykler som racersykler og terrengsykler.

Aluminium er et prisgunstig og lett materiale, som passer for alle typer sykler. Det er enkelt å oppnå en virkelig lav vekt samtidig som man beholder styrke og gode kjøreegenskaper, og materialet er heller ikke følsomt for hva du monterer for tilbehør på det. Bare å tut og kjøre og montere på akkurat hva du vil på din sykkel!

Stål er et materiale som kan produseres i mange ulike kvalitetsnivåer. Stål kan bygges veldig billig, og finnes derfor på de enklere syklene i vårt sortiment. Men det kan også være et utrolig ettergivende, holdbart og behagelig materiale når man bruker virkelig fint stål. Det virkelig fine stålet finner man i mange sykler som er beregnet litt mer for langdistansesykling, for eksempel våre fine touring-sykler fra Surly, og Skeppshult-sykler som er bygget i svensk kvalitetsstål (som bidrar til veldig fine komfortegenskaper på de fleste underlag).

Aluminium
ForhjulsgaffelUnicrown-gaffel i höghållfast stål med koniska ben
Forhjulsgaffeltype 

Forhjulsgaffeltype

En dempet framgaffel er i dag standard på terrengsykler, rett og slett for å takle terrenget sykkelen brukes i. Det finnes også mange hybridcykler med dempet framgaffel, for å gi deg litt mer komfort på grusveier og eventuelle skogstier. Hvis du skal sykle i skog eller på enklere stier, eller mye på grusvei, så er en dempet framgaffel et godt valg!

Stive framgaffler finnes på standard, racersykler og hybridcykler, og passer best for sykler som for det meste skal være på asfalt. Du får en lettere sykkel, en sykkel som føles kvikkere og en sykkel som oppleves å svare bedre på dine bevegelser. Noen nisjede sykler som fatbikes og touringcykler har også stive framgaffler, men da kompenseres det ofte med veldig brede og solide dekk for å gi litt av komfortfølelsen tilbake. Hvis du skal sykle hovedsakelig på asfalt, og kanskje noen snillere grusvei, så er en stiv framgaffel helt riktig for deg!

Steel
FramgaffelmaterialeStål
Bakgaffeltype 

Bakgaffeltype

En terrengsykkel kan deles opp på veldig mange forskjellige måter. Blant annet kan man dele disse inn i såkalte “fullt dempet” og “hardtails”. Dette betyr altså hvor mange typer av dempere som er montert på sykkelen.

Stiv

En hardtail har kun en dempet gaffel foran og en stiv gaffel bak. Fordelen med å kjøre med en stiv bakgaffel er at det ikke går tapt noen kraft på grunn av bakdemperen. I tillegg får du en lavere vekt over hele sykkelen.

Demper

En fullt dempet har i tillegg til en dempet forgaffel også en dempet bakgaffel. Disse syklene har et lenkesystem som sammen med bakdemperen gir en mer komfortabel kjøring, men også en mer stabil og i de fleste tilfeller raskere sykling. På samme måte som forgaffelen demper for å beholde grep og gi økt komfort, så gjør bakdemperen nøyaktig det samme for baksiden.

ram
Hjulstørrelse 

Hjulstørrelse

Hjulstørrelsen er akkurat det det høres ut som - størrelsen på hjulene. Den måles vanligvis i tommer (f.eks. 28") eller i millimeter (f.eks. 622). I Norge er tommer det mest vanlige målet, og derfor har vi valgt å bruke det. Hjulstørrelsens betydning varierer avhengig av sykkeltype.

Barne sykler

Barne sykler betegnes oftest med hjulstørrelse som størrelse på sykkelen, noe som skiller seg fra voksne sykler der rammen er det som bestemmer størrelsen på sykkelen. Det betyr ikke at alle sykler med 24"-hjul er like store, og derfor har vi valgt å, i stedet for å ha en størrelsestabell, angi nøyaktige lengdeanbefalinger for hver enkelt sykkel.

Når man kjøper barne sykkel vil man selvfølgelig at barnet skal kunne vokse med sykkelen. Tenk dog på at en altfor stor sykkel generelt blir for lang, og dermed gir en liggende sittestilling som igjen reduserer barnets oversikt. Velg derfor aldri en sykkel der barnet er mer enn 5 centimeter lavere enn vår angitte lengdeanbefaling.

Mountainbikes

I mountainbikeverdenen finnes det tre hjulstørrelser: 29", 27,5" og 26". 26" var lenge den eneste størrelsen som ble brukt for mountainbikes, men brukes i dag stort sett bare for junior sykler og enklere mountainbikes som er tenkt for transport og lettere mosjon. Ønsker du å trene eller til og med konkurrere med din sykkel, er det 29" eller 27,5" som gjelder. Forenklet kan man si at 29" gir en mer stabil opplevelse, beholder farten bedre og lettere tar deg over små hindringer enn 27,5", mens en 27,5" gir deg en sykkel som oppleves kvikkere i svinger samt litt raskere i akselerasjonen. Mange fulldempede mountainbikes med 27,5" har dessuten lengre vandring, og er tilpasset for mer teknisk og utfordrende terreng.

Racersykler, standardsykler, hybridsykler og andre sykler

For i prinsippet alle sykler unntatt mountainbikes og barne sykler gjelder 28"-hjul som er en godt balansert størrelse som gir både gode forutsetninger for å rulle lett, være komfortabel å sitte på og enkel å manøvrere.

28"
Hjul
HjulDubbelbotten i aluminium 700x36hLåg fläns i aluminium med centerlock-skivbroms 36hShimano Nexus 5-speed internal w/center lock disc brake 36h
FordekkSchwalbe Fat Frank 700x20" ballongdäck med punkteringsskyddande Kevlar®-kord och reflexer
BakdekkSchwalbe Fat Frank 700x20" ballongdäck med punkteringsskyddande Kevlar®-kord och reflexer
Dekkdimensjon20-622
Drivverk
GirspakerShimano Nexus 5-växlad vridväxel med optisk visning
KranksettSmitt aluminium 170 mm, Bosch-typ
KjedeKMC Z1EHX EPT rostskydd
KassettShimano 30t
Komponenter
ForbremseTektro hydraulisk skivbroms
Bremseskive foranShimano RT10, centerlock, 180 mm
BakbremseTektro hydraulisk skivbroms
Bremseplate bakShimano RT10, centerlock, 160 mm
Styrelager1 1/8 ogängat stål
StyreElectra customböjt low-rise i aluminium
StyrestemSmitt aluminium 25,4 mm ogängad
SetepinneMikrojustering i aluminium 27,2x300 mm
Bremsetype 

Bremsetype

Felgbremser

De klassiske bremsene for alle typer av sykler som gradvis blir faset ut av skivebremser. Disse styres via hendler fra styret og klemmer til med bremseklosser rundt felgbanen for å stoppe sykkelen. Felgbremser finnes i forskjellige typer for å passe ulike typer sykler og kommer som blant annet V-bremser, cantileverbremser og U-bremser. Fordelen med disse er at de er svært lette å vedlikeholde og har en lav vekt.

Rullebremser

Disse fungerer lik trommelbremser som finnes på blant annet mopeder. Her trykkes bremseklosser ut mot metall inne i en sylinder i midten på hjulet. Disse krever minst vedlikehold og er utrolig driftssikre. Ulempen med disse er at de ikke har like kraftig bremseeffekt som for eksempel skivebremser.

Fotbremse

Standarden som finnes på de fleste klassiske dame- og herresykler. Denne bremsen krever svært lite vedlikehold, men er begrenset hvis du ønsker flere gir. Disse tilhører nemlig spesifikke typer av nav (hjul) som har innkapslede gir, for eksempel Shimano Nexus. Ulempen med disse er at det kreves mer kraft for å bremse ordentlig sammenlignet med andre, samt at du må ha føttene i spesifikke posisjoner for å kunne utøve den ønskede kraften.

Skivebremser

De moderne bremsene på blant annet terrengsykler, hybrid-sykler og en rekke el-sykler. Disse er basert på en bremsekaliper som klemmer til rundt en metallskive ved hjulets nav (midten av hjulet). Dette er svært likt systemene som finnes på både biler og motorsykler og anses som det absolutt beste i dagens marked. Disse er de kraftigste bremsene, krever relativt lite vedlikehold og er svært driftssikre og finnes som både mekaniske (med wire) og hydrauliske (lukket system med olje).

Hydraulisk skivebrems
Antall gir 

Antall gir

Hvor mange gir trenger jeg?

Dette avhenger helt av hvordan du sykler og hva du ønsker å få ut av sykkelen. For å finne ut av dette, må du vite hvordan du kommer til å sykle og om du ønsker å prioritere lavt vedlikehold eller høy ytelse.

Lavt vedlikehold

I dette tilfellet bør du velge et girsystem med navgir. Disse finnes i varianter med 2-11 gir fra blant annet Shimano og deres Nexus-serie som har 3, 7 og 8 gir. Det finnes også Shimano Alfine som er en finere modell som har mindre motstand i mekanikken og finnes med 8 og 11 gir.

Høy ytelse

I dette tilfelle henger antall gir bak sammen med kvalitet. Produsentene konkurrerer om å lage de beste girene med flest antall drev på kassetten. Dette betyr da at de fineste komponentene også er de som har flest antall gir bak. Foran er det enten ett eller to drev som gjelder for de finere delene.

En kombinasjon av begge

I dette tilfellet ser vi på systemer som har 2-3 gir foran og 8-10 drev bak. Disse er av litt enklere byggkvalitet som også har en høyere vekt. Disse er isteden bygget av mer robuste materialer som stål i stedet for aluminium o.l. Disse tåler ofte mer juling, men fungerer ikke like smidig.

5-giret (1 x 5)
GirskifterserieShimano Nexus
Framgirserie 

Framgirserie

Hva betyr for eksempel Shimano SLX? Hver komponentprodusent deler inn sine komponenter som gir, bremser, kranksett osv. i serier, i dette tilfellet er produsenten Shimano og serien SLX.

Seriene spenner fra funksjonelle enkle komponenter til betydelig mer avanserte komponenter med høy presisjon og lav vekt.

Selvsagt fungerer gir og bremser fra en enklere serie som de skal, men det skjer ikke med samme presisjon eller følelse som hos komponenter fra en finere serie. Det vil sannsynligvis kreves mer service over tid for de enklere komponentene.

Nedenfor ser du en liste over de største produsentenes serier ordnet slik at den fineste serien er øverst.

Merk at denne tabellen ikke sammenligner forskjellige merker eller landeveissykkel vs. terrengsykkel, men den bør kun brukes for å sammenligne innenfor en kolonne.

Shimano terrengsykkelShimano landeveissykkelSRAM terrengsykkelSRAM landeveissykkelShimano navgir
XTR Di2 Dura-Ace Di2 XX Red E-tap Alfine 11
XTR Dura-Ace X0 Red 22 Alfine 8
XT Di2 Ultegra Di2 X1 Red Nexus 8
XT Ultegra GX Force 22 Nexus 7
SLX 105 NX Force Nexus 3
Deore Tiagra X9 Rival 22  
Alivio Sora X7 Rival  
Acera Claris X5 Apex  
Altus
Tourney
Ingen forskifter
Bakgirserie 

Bakgirserie

Hva betyr for eksempel Shimano SLX? Hver komponentprodusent deler inn sine komponenter som gir, bremser, kranksett osv. i serier, i dette tilfellet er produsenten Shimano og serien SLX.

Seriene spenner fra funksjonelle enkle komponenter til betydelig mer avanserte komponenter med høy presisjon og lav vekt.

Selvfølgelig fungerer gir og bremser fra en enklere serie som de skal, men det skjer ikke med samme presisjon eller følelse som hos komponenter fra en finere serie. Det vil sannsynligvis kreve mer service over tid for de enklere komponentene.

Nedenfor ser du en liste over de største produsentenes serier ordnet slik at den fineste serien er øverst.

Merk at denne tabellen ikke sammenligner ulike merker eller landeveissykling vs. terrengsykling, men den bør kun brukes for å sammenligne innenfor en kolonne.

Shimano terrengsykkelShimano landeveiSRAM terrengsykkelSRAM landeveiShimano navgir
XTR Di2Dura-Ace Di2XX1 EagleRED E-tapAlfine 11
XTRDura-AceXX1Red 22Alfine 8
XT Di2Ultegra Di2XXForce 22Nexus 8
XTUltegraX01 EagleRival 22Nexus 7
SLX105X01ApexNexus 3
DeoreTiagraX0  
AlivioSoraEX1  
AceraClarisX1  
AltusGX Eagle
Tourney GX  
NX Eagle
  NX  
  X9  
  X7  
  X5  
Oväxlad
Motor
MotorBosch Active Line Plus
Motorplassering 

Motorplassering

Hvor en motor er plassert bestemmer hvor mye støtte du får, og hvor jevn kraftoverføringen oppleves. En motor plassert på for- eller bakhjulet gir generelt en følelse av at sykkelen skyver på (bakhjul) eller trekker (forhjul), mens en sentrert motor generelt gir inntrykk av at det er du selv som trår (og at du har blitt mye sterkere).

En motor plassert i kranksettet gir altså en rekke fordeler, men er noe dyrere å bygge, noe som gjør at sykkelens pris blir høyere med en krankmontert motor sammenlignet med en bak- eller framhjulsmotor. En hjulmontert motor er altså billigere, og for deg som sykler kortere distanser eller bruker sykkelen relativt lite fungerer dette utmerket for deg - mens en krankmontert motor er å foretrekke hvis du har tenkt å sykle/pendle oftere og lengre.

Mer om krankmontert motor

Motoren er plassert i kranksettet, dvs. midten på sykkelen. Derfor kalles dette også ofte for midtmontert motor eller sentermontert motor. Den gir blant annet følgende fordeler:

  • Jevnere gange, siden en midtmotor har flere sensorer enn motorer som er plassert på hjulene
  • Lettere å bruke uten elektrisk drift, siden det ikke finnes noen motstand i hjulene
  • Bedre vektfordeling i sykkelen noe som gjør syklingen enklere og morsommere
  • Gir økt pedalstyrke, siden elektrisk kraft kommer fra samme sted som pedalstyrken
Kranksett
Motoreffekt 

Motoreffekt

Maksimal tillatt motorstyrke i Sverige er for øyeblikket 250 W. Hvis det er oppgitt en høyere effekt enn 250 W i spesifikasjonene, er det bare en midlertidig verdi ved oppstart eller akselerasjon som synker til 250 W etter noen få sekunder.
250 W
MotorlydnivåLav
Dreiemoment 

Dreiemoment

Motorens dreiemoment måles i Newtonmeter (Nm) og er et mål på en krafts evne til å vri et objekt rundt en bestemt akse. Forenklet kan man si at jo høyere dreiemoment, desto bedre.
50 Nm
Maksimal assistansehastighet 

Maksimal assistansehastighet

Maksimal tillatt assistansehastighet i Sverige er for øyeblikket 25 km/t. Når du når over 25 km/t, slutter motoren å drive, og du må rett og slett tråkke på egen hånd.
25 km/h
Elektrisk systemBosch
Batteri
BatteriBosch Powerpack Performance 500, Integroitu alaputkeen
BatteriplasseringOverrøret
Avtagbart batteriJa
Batterikapasitet (Wh)500
Spenning-
Batteri inkludert?Ja
BatteriladerBosch Standardlader 4A
Kan lades på sykkelenJa
Visning
VisningBosch Purion
SykkelassistanseJa
Sykkelutstyr
BelysningSpanninga LED
SkjermerAluminium lackerade
StøtteHebie, stabilt dubbelt cykelstöd
BagasjebrettMIK-kompatibel pakethållare bakFrämre pakethållare i aluminium
Håndtak/StyretapeElectra special, handsydd
PedalerPlattform i aluminium med halksäkert gummimönster
SeteRetro konstläder med dubbel fjäder
KUNDENES MENINGER
Også tagget i

Din handlevogn(0 artikler)

Handlevognen er tom
Totalt: 0 kr
Til kassen

Favoritter(0 artikler)

Du har ingen favoritter
MENY