• RASK FRAKT-LEVERING
  • BETAL ENKELT MED KLARNA
  • VANLIGE SPØRSMÅL OG SVAR
0
Ønskeliste
0
Handlekurv

ELECTRA Electra Cruiser Go!Step-Thru

Electra Cruiser Go!Step-Thru
Beskrivelse

En hyllest til en amerikansk klassiker, nå som elsykkel

Komfort og kontroll sammen med moderne stil og teknologi gjør dette til den ultimate opplevelsen med pedalassist. Den bølgende Electra Cruiser Go! er en ukomplisert elsykkel som gjør at du med god samvittighet kan la bilen stå parkert i garasjen. Dette er et elektrisk transportmiddel med en unik karakter, hvor amerikanerne har lagt like mye vekt på helheten som på detaljene. Og det er sant at den ikke bare er robust, lett å håndtere og funksjonell, men den er faktisk så enestående behagelig å sykle på som den ser ut. Rull dit veien fører deg med en drivlinje fri for kompliserte gir, mekaniske skivebremser og brede 27,5-tommers hjul som håndterer røft underlag uten vesentlige problemer.

Nøkkelen til suksess!

  • En elektrisk sykkel som tilbyr komfortabel og underholdende transport i alle typer miljøer
  • Robust aluminiumsramme (6061-T6) med elegant bølgende form og lav innstigning
  • Pålitelig bakhjulsmotor fra Hyena på 250W med 40Nm dreiemoment for god kraft
  • Integrert batteri som enkelt og greit leverer 250 Wh med miljøvennlig energi og opp til 65km rekkevidde
  • Drivlinje uten gir som sikrer stabil ytelse og minimalt vedlikeholdsbehov
  • Pålitelige mekaniske skivebremser som sørger for at sykkelturen din ikke stoppes av dårlig vær
  • Robuste hjul sett med grepssikre dekk på 2.35" i bredde for imponerende fremkommelighet
  • Flat Foot Technology for en oppreist og klar posisjon som gir deg den beste oversikten over trafikken

Robust aluminiumsramme i fokus for komfort og funksjon

Rammen er av robust aluminium (6061-T6) med elegant innvendig kabelføring, som ikke bare gir et renere utseende men også øker beskyttelsen mot vått, slaps og skitt. Rammen har lavere innstigning og en tydelig komfortorientert geometri som fokuserer på smidig manøvrering, god oversikt og fremkommelighet. Med andre ord gir den en svært behagelig oppreist kjørestilling som virkelig lar deg nyte omgivelsene mens du enkelt pedalerer i ditt eget tempo.

Girfri drivlinje og navmotor for pålitelig kraftoverføring

Hjertet i systemet er et driftssikkert navmotor fra Hyena (250W) som gir 40Nm dreiemoment, kombinert med et helintegrert batteri midt på diagonalrøret i rammen som leverer 250 Wh med miljøvennlig energi. Dette gir deg flere timers ekstra kraft i både ben og lunger. Den pålitelige elmotoren i baknavet gir kraft opp til maks 25 km/t. Selvfølgelig kan du sykle raskere, men da ved hjelp av god gammeldags muskelkraft.

Med elmotoren plassert i baknavet oppnås en stabil, men dynamisk følelse. Funksjonen er pålitelig og kjeden behøver kun å håndtere kraften fra syklisten, noe som betyr mindre slitasje. Den driftssikre navmotoren reagerer følsomt og uten rykk eller ujevnheter. Den totale kjørelengden på en lading avhenger av flere faktorer (veiforhold, assistansenivå, vekt på passasjer, lufttrykk osv.), men sykkelen tilbyr en rekkevidde på opp til 65km.

Styret er utstyrt med en kompakt LED-skjerm som viser batterinivå og assistansenivå, styrt via en enkel bryter med knapper. Det sentralt plasserte batteriet driver ikke bare motoren, men også for- og baklys, som sikrer at du blir sett i mørket.

Luftige dekk for luksuriøs komfort og sinnsro

Om du, som oss, er fan av ballongdekkene for deres utseende, vent til du tar en tur; de gir en nesten magisk følelse samt fullstendig sinnsro med sin pålitelige punkteringsbeskyttelse. På tross av volumet har dekkene lav rullemotstand og absorberer støt på en måte som minner om komforten i en limousin. Den oppreiste sittestillingen i den komfortable salen gir deg klar oversikt over trafikken med elegant stil.

Enkle å håndtere mekaniske skivebremser som krever minimalt vedlikehold

For å stoppe tilbyr sykkelen pålitelige mekaniske skivebremser som krever lite vedlikehold, men gir trygg bremseytelse hele året og i alle slags værforhold. Sykkelen har også støtteben, solid kjedeskydd, en ergonomisk cockpit for god oversikt, samt en komfortabel sal med doble fjærer.

En robust sykkel fokusert på maksimal komfort, holdbarhet og praktisk funksjon

Fra rammens form til hver minste skrue preges av høy kvalitet, med hovedfokus på komfort, holdbarhet og praktisk funksjon fremfor laveste vekt eller høyeste hastighet. Et rikt utstyrsnivå følger med når det gjelder produkter fra Americana, og du kan selvfølgelig personliggjøre din nye Electra ved å legge til ekstrautstyr. Kort sagt - en moderne elektrisk bysykkel med en unik ramme som tilbyr sikker, behagelig og avslappet sykling, samtidig som den sikrer at du aldri går glipp av Happy Hour på ditt favorittsted!

PÅ DETALJNIVÅ
Artikkelnummer0077913
EAN-kode-
VaremerkeELECTRA
Farge-
Spesifikasjon
PersonaliseringPendling
ProduktserieElectra Cruiser
ModellserieElectra Cruiser
KjønnUnisex, Dame, Herre
Damspesifikk 

Damspesifikk

Ettersom kvinner og menn ofte har forskjellig anatomi, bygger mange produsenter sykler som er tilpasset dette. Vanligvis er det bare små forskjeller som skiller dem. Blant annet pleier det å være bredere seter, smalere styre og kortere veivarmene. I noen tilfeller lages det også damespesifikke modeller i mindre størrelser og med en skrånende overrør. Noen ganger også i andre farger.
Nei
Årsmodell2023
Vekt (ifølge produsenten)-
Elektrisk sykkelJa
Din høyde 

Din høyde

Anbefalt lengde ifølge leverandøren
-
Passer Høyde (cm)155-160, 160-165, 165-170, 170-175, 175-180, 180-185
Produsentens artikkelnummer-
Produsentens farge-
Rammesett
Rammestørrelsem
Ramme6061-T6 aluminium med patenterad Flat Foot Technology®
Rammemateriale 

Rammemateriale

Karbonfiber koster litt mer enn en aluminiumsramme, men den har en rekke fordeler sammenlignet med andre materialer når det gjelder rene kjøreegenskaper. Den er sterkere, lettere, stivere og mer behagelig å sykle på, siden det er et mer levende materiale enn aluminium. Karbonfiber er imidlertid litt mer følsomt for montering av tilbehør som du klemmer rundt rammen, som for eksempel låser eller barneseter. Dette fører til at karbonfiber best egner seg for sportsykler som racersykler og terrengsykler.

Aluminium er et prisgunstig og lett materiale, som passer for alle typer sykler. Det er enkelt å oppnå en virkelig lav vekt samtidig som man beholder styrke og gode kjøreegenskaper, og materialet er heller ikke følsomt for hva du monterer for tilbehør på det. Bare å tut og kjøre og montere på akkurat hva du vil på din sykkel!

Stål er et materiale som kan produseres i mange ulike kvalitetsnivåer. Stål kan bygges veldig billig, og finnes derfor på de enklere syklene i vårt sortiment. Men det kan også være et utrolig ettergivende, holdbart og behagelig materiale når man bruker virkelig fint stål. Det virkelig fine stålet finner man i mange sykler som er beregnet litt mer for langdistansesykling, for eksempel våre fine touring-sykler fra Surly, og Skeppshult-sykler som er bygget i svensk kvalitetsstål (som bidrar til veldig fine komfortegenskaper på de fleste underlag).

Aluminium
ForhjulsgaffelUnicrown-gaffel i höghållfast stål med raka/koniska ben
Forhjulsgaffeltype 

Forhjulsgaffeltype

En dempet framgaffel er i dag standard på terrengsykler, rett og slett for å takle terrenget sykkelen brukes i. Det finnes også mange hybridcykler med dempet framgaffel, for å gi deg litt mer komfort på grusveier og eventuelle skogstier. Hvis du skal sykle i skog eller på enklere stier, eller mye på grusvei, så er en dempet framgaffel et godt valg!

Stive framgaffler finnes på standard, racersykler og hybridcykler, og passer best for sykler som for det meste skal være på asfalt. Du får en lettere sykkel, en sykkel som føles kvikkere og en sykkel som oppleves å svare bedre på dine bevegelser. Noen nisjede sykler som fatbikes og touringcykler har også stive framgaffler, men da kompenseres det ofte med veldig brede og solide dekk for å gi litt av komfortfølelsen tilbake. Hvis du skal sykle hovedsakelig på asfalt, og kanskje noen snillere grusvei, så er en stiv framgaffel helt riktig for deg!

Steel
FramgaffelmaterialeStål
Bakgaffeltype 

Bakgaffeltype

En terrengsykkel kan deles opp på veldig mange forskjellige måter. Blant annet kan man dele disse inn i såkalte “fullt dempet” og “hardtails”. Dette betyr altså hvor mange typer av dempere som er montert på sykkelen.

Stiv

En hardtail har kun en dempet gaffel foran og en stiv gaffel bak. Fordelen med å kjøre med en stiv bakgaffel er at det ikke går tapt noen kraft på grunn av bakdemperen. I tillegg får du en lavere vekt over hele sykkelen.

Demper

En fullt dempet har i tillegg til en dempet forgaffel også en dempet bakgaffel. Disse syklene har et lenkesystem som sammen med bakdemperen gir en mer komfortabel kjøring, men også en mer stabil og i de fleste tilfeller raskere sykling. På samme måte som forgaffelen demper for å beholde grep og gi økt komfort, så gjør bakdemperen nøyaktig det samme for baksiden.

ram
Hjulstørrelse 

Hjulstørrelse

Hjulstørrelsen er akkurat det det høres ut som - størrelsen på hjulene. Den måles vanligvis i tommer (f.eks. 28") eller i millimeter (f.eks. 622). I Norge er tommer det mest vanlige målet, og derfor har vi valgt å bruke det. Hjulstørrelsens betydning varierer avhengig av sykkeltype.

Barne sykler

Barne sykler betegnes oftest med hjulstørrelse som størrelse på sykkelen, noe som skiller seg fra voksne sykler der rammen er det som bestemmer størrelsen på sykkelen. Det betyr ikke at alle sykler med 24"-hjul er like store, og derfor har vi valgt å, i stedet for å ha en størrelsestabell, angi nøyaktige lengdeanbefalinger for hver enkelt sykkel.

Når man kjøper barne sykkel vil man selvfølgelig at barnet skal kunne vokse med sykkelen. Tenk dog på at en altfor stor sykkel generelt blir for lang, og dermed gir en liggende sittestilling som igjen reduserer barnets oversikt. Velg derfor aldri en sykkel der barnet er mer enn 5 centimeter lavere enn vår angitte lengdeanbefaling.

Mountainbikes

I mountainbikeverdenen finnes det tre hjulstørrelser: 29", 27,5" og 26". 26" var lenge den eneste størrelsen som ble brukt for mountainbikes, men brukes i dag stort sett bare for junior sykler og enklere mountainbikes som er tenkt for transport og lettere mosjon. Ønsker du å trene eller til og med konkurrere med din sykkel, er det 29" eller 27,5" som gjelder. Forenklet kan man si at 29" gir en mer stabil opplevelse, beholder farten bedre og lettere tar deg over små hindringer enn 27,5", mens en 27,5" gir deg en sykkel som oppleves kvikkere i svinger samt litt raskere i akselerasjonen. Mange fulldempede mountainbikes med 27,5" har dessuten lengre vandring, og er tilpasset for mer teknisk og utfordrende terreng.

Racersykler, standardsykler, hybridsykler og andre sykler

For i prinsippet alle sykler unntatt mountainbikes og barne sykler gjelder 28"-hjul som er en godt balansert størrelse som gir både gode forutsetninger for å rulle lett, være komfortabel å sitte på og enkel å manøvrere.

26"
Hjul
HjulAnodiserat aluminium 26x36-hålsAluminium lågflänsat med 6-bultsskiva, 36-håls, muttrarHyena navmotor med 6-bultsskiva, 36-håls, muttrar
Fordekk26x2,35" ballong
Bakdekk26x2,35" ballong
Dekkdimensjon60-559
Drivverk
KranksettKedjekrans i smitt aluminium 170 mm, 42tMomentsensor, gängad, 122,5 mm axel
KjedeKMC S1
Kassett16T frihjul
Komponenter
ForbremseMekanisk skivbroms
Bremseskive foran180 mm bromsskiva
BakbremseMekanisk skivbroms
Bremseplate bak180 mm bromsskiva
Styrelager1 1/8 gängat stål
StyreElectra café
StyrestemSmitt aluminium 25,4 mm quill, 80 mm förlängning
SetepinneAluminium 27,2×300 mm
Bremsetype 

Bremsetype

Felgbremser

De klassiske bremsene for alle typer av sykler som gradvis blir faset ut av skivebremser. Disse styres via hendler fra styret og klemmer til med bremseklosser rundt felgbanen for å stoppe sykkelen. Felgbremser finnes i forskjellige typer for å passe ulike typer sykler og kommer som blant annet V-bremser, cantileverbremser og U-bremser. Fordelen med disse er at de er svært lette å vedlikeholde og har en lav vekt.

Rullebremser

Disse fungerer lik trommelbremser som finnes på blant annet mopeder. Her trykkes bremseklosser ut mot metall inne i en sylinder i midten på hjulet. Disse krever minst vedlikehold og er utrolig driftssikre. Ulempen med disse er at de ikke har like kraftig bremseeffekt som for eksempel skivebremser.

Fotbremse

Standarden som finnes på de fleste klassiske dame- og herresykler. Denne bremsen krever svært lite vedlikehold, men er begrenset hvis du ønsker flere gir. Disse tilhører nemlig spesifikke typer av nav (hjul) som har innkapslede gir, for eksempel Shimano Nexus. Ulempen med disse er at det kreves mer kraft for å bremse ordentlig sammenlignet med andre, samt at du må ha føttene i spesifikke posisjoner for å kunne utøve den ønskede kraften.

Skivebremser

De moderne bremsene på blant annet terrengsykler, hybrid-sykler og en rekke el-sykler. Disse er basert på en bremsekaliper som klemmer til rundt en metallskive ved hjulets nav (midten av hjulet). Dette er svært likt systemene som finnes på både biler og motorsykler og anses som det absolutt beste i dagens marked. Disse er de kraftigste bremsene, krever relativt lite vedlikehold og er svært driftssikre og finnes som både mekaniske (med wire) og hydrauliske (lukket system med olje).

Mekanisk skivebremse
Antall gir 

Antall gir

Hvor mange gir trenger jeg?

Dette avhenger helt av hvordan du sykler og hva du ønsker å få ut av sykkelen. For å finne ut av dette, må du vite hvordan du kommer til å sykle og om du ønsker å prioritere lavt vedlikehold eller høy ytelse.

Lavt vedlikehold

I dette tilfellet bør du velge et girsystem med navgir. Disse finnes i varianter med 2-11 gir fra blant annet Shimano og deres Nexus-serie som har 3, 7 og 8 gir. Det finnes også Shimano Alfine som er en finere modell som har mindre motstand i mekanikken og finnes med 8 og 11 gir.

Høy ytelse

I dette tilfelle henger antall gir bak sammen med kvalitet. Produsentene konkurrerer om å lage de beste girene med flest antall drev på kassetten. Dette betyr da at de fineste komponentene også er de som har flest antall gir bak. Foran er det enten ett eller to drev som gjelder for de finere delene.

En kombinasjon av begge

I dette tilfellet ser vi på systemer som har 2-3 gir foran og 8-10 drev bak. Disse er av litt enklere byggkvalitet som også har en høyere vekt. Disse er isteden bygget av mer robuste materialer som stål i stedet for aluminium o.l. Disse tåler ofte mer juling, men fungerer ikke like smidig.

Uten gir
GirskifterserieOväxlad
Framgirserie 

Framgirserie

Hva betyr for eksempel Shimano SLX? Hver komponentprodusent deler inn sine komponenter som gir, bremser, kranksett osv. i serier, i dette tilfellet er produsenten Shimano og serien SLX.

Seriene spenner fra funksjonelle enkle komponenter til betydelig mer avanserte komponenter med høy presisjon og lav vekt.

Selvsagt fungerer gir og bremser fra en enklere serie som de skal, men det skjer ikke med samme presisjon eller følelse som hos komponenter fra en finere serie. Det vil sannsynligvis kreves mer service over tid for de enklere komponentene.

Nedenfor ser du en liste over de største produsentenes serier ordnet slik at den fineste serien er øverst.

Merk at denne tabellen ikke sammenligner forskjellige merker eller landeveissykkel vs. terrengsykkel, men den bør kun brukes for å sammenligne innenfor en kolonne.

Shimano terrengsykkelShimano landeveissykkelSRAM terrengsykkelSRAM landeveissykkelShimano navgir
XTR Di2 Dura-Ace Di2 XX Red E-tap Alfine 11
XTR Dura-Ace X0 Red 22 Alfine 8
XT Di2 Ultegra Di2 X1 Red Nexus 8
XT Ultegra GX Force 22 Nexus 7
SLX 105 NX Force Nexus 3
Deore Tiagra X9 Rival 22  
Alivio Sora X7 Rival  
Acera Claris X5 Apex  
Altus
Tourney
Ingen forskifter
Bakgirserie 

Bakgirserie

Hva betyr for eksempel Shimano SLX? Hver komponentprodusent deler inn sine komponenter som gir, bremser, kranksett osv. i serier, i dette tilfellet er produsenten Shimano og serien SLX.

Seriene spenner fra funksjonelle enkle komponenter til betydelig mer avanserte komponenter med høy presisjon og lav vekt.

Selvfølgelig fungerer gir og bremser fra en enklere serie som de skal, men det skjer ikke med samme presisjon eller følelse som hos komponenter fra en finere serie. Det vil sannsynligvis kreve mer service over tid for de enklere komponentene.

Nedenfor ser du en liste over de største produsentenes serier ordnet slik at den fineste serien er øverst.

Merk at denne tabellen ikke sammenligner ulike merker eller landeveissykling vs. terrengsykling, men den bør kun brukes for å sammenligne innenfor en kolonne.

Shimano terrengsykkelShimano landeveiSRAM terrengsykkelSRAM landeveiShimano navgir
XTR Di2Dura-Ace Di2XX1 EagleRED E-tapAlfine 11
XTRDura-AceXX1Red 22Alfine 8
XT Di2Ultegra Di2XXForce 22Nexus 8
XTUltegraX01 EagleRival 22Nexus 7
SLX105X01ApexNexus 3
DeoreTiagraX0  
AlivioSoraEX1  
AceraClarisX1  
AltusGX Eagle
Tourney GX  
NX Eagle
  NX  
  X9  
  X7  
  X5  
Oväxlad
Motor
MotorHyena baknavsmotor
Motorplassering 

Motorplassering

Hvor en motor er plassert bestemmer hvor mye støtte du får, og hvor jevn kraftoverføringen oppleves. En motor plassert på for- eller bakhjulet gir generelt en følelse av at sykkelen skyver på (bakhjul) eller trekker (forhjul), mens en sentrert motor generelt gir inntrykk av at det er du selv som trår (og at du har blitt mye sterkere).

En motor plassert i kranksettet gir altså en rekke fordeler, men er noe dyrere å bygge, noe som gjør at sykkelens pris blir høyere med en krankmontert motor sammenlignet med en bak- eller framhjulsmotor. En hjulmontert motor er altså billigere, og for deg som sykler kortere distanser eller bruker sykkelen relativt lite fungerer dette utmerket for deg - mens en krankmontert motor er å foretrekke hvis du har tenkt å sykle/pendle oftere og lengre.

Mer om krankmontert motor

Motoren er plassert i kranksettet, dvs. midten på sykkelen. Derfor kalles dette også ofte for midtmontert motor eller sentermontert motor. Den gir blant annet følgende fordeler:

  • Jevnere gange, siden en midtmotor har flere sensorer enn motorer som er plassert på hjulene
  • Lettere å bruke uten elektrisk drift, siden det ikke finnes noen motstand i hjulene
  • Bedre vektfordeling i sykkelen noe som gjør syklingen enklere og morsommere
  • Gir økt pedalstyrke, siden elektrisk kraft kommer fra samme sted som pedalstyrken
Bakhjul
Motoreffekt 

Motoreffekt

Maksimal tillatt motorstyrke i Sverige er for øyeblikket 250 W. Hvis det er oppgitt en høyere effekt enn 250 W i spesifikasjonene, er det bare en midlertidig verdi ved oppstart eller akselerasjon som synker til 250 W etter noen få sekunder.
250 W
MotorlydnivåLav
Maksimal assistansehastighet 

Maksimal assistansehastighet

Maksimal tillatt assistansehastighet i Sverige er for øyeblikket 25 km/t. Når du når over 25 km/t, slutter motoren å drive, og du må rett og slett tråkke på egen hånd.
25 km/h
Elektrisk systemHyena
Batteri
Batteri250 Wh
BatteriplasseringInnvendig
Avtagbart batteriJa
Batterikapasitet (Wh)252
Spenning-
Batteri inkludert?Ja
Batterilader2A
Kan lades på sykkelenJa
Visning
VisningHyena LED
SykkelassistanseJa
Sykkelutstyr
StøtteBakmonterat, aluminium
Håndtak/StyretapeKomfortgrepp // Komfortgrepp
PedalerPlattform i plast med halksäkert mönster
SeteElectra komfort med elastomerfjädrar
KUNDENES MENINGER
Også tagget i

ANDRE PRODUKTER I SERIEN Electra Cruiser

Din handlevogn(0 artikler)

Handlevognen er tom
Totalt: 0 kr
Til kassen

Favoritter(0 artikler)

Du har ingen favoritter
MENY