• RASK FRAKT-LEVERING
  • BETAL ENKELT MED KLARNA
  • VANLIGE SPØRSMÅL OG SVAR
0
Ønskeliste
0
Handlekurv

TREK Trek Elsykkel Fx+ 2 Viper Red

Trek Elsykkel Fx+ 2 Viper Red
Beskrivelse

Ekstremt lett og supersmidig el-sykkel for deg med et hektisk urbant liv

Ønsker du en brukervennlig by-el-sykkel med lav vekt som gir et solid ekstra dytt når du tar vare på dine daglige ærender, pendler til jobbet og nyter sykkelturer i byen? Supersmidige Trek FX+ 2 er en lett og helt bytilpasset el-sykkel designet for å gjøre dine daglige utflukter raskere og mer fornøyelige. Den har et intuitivt pedalassistanse-system som gir en naturlig kjørefølelse, noe som gjør det ekstra gøy å utforske hjembyen din mens du lett tar deg opp de bratteste bakkene. Praktisk tilbehør som bagasjebærer, lys og skjermer gjør sykkelen enda mer anvendelig under forskjellige forhold. Den samme allsidigheten og pålitelige følelsen som vanlige FX, men med en elektrisk boost som hjelper deg med å gjøre mer og sykle lenger!

Nøkkelen til suksess!

  • Elektrisk hybrid-sykkel som tilbyr en smidig og underholdende transport i urbane miljøer
  • Behagelig kjørestilling som lar deg nyte omgivelsene uten å gå på kompromiss med effektiviteten
  • Robust aluminiumsramme med intern kabling for beskyttelse og et elegant uttrykk
  • Justerbar Blendr-kompatibel styrestamme som gir deg muligheten til å enkelt endre kjørestillingen
  • Navmotor med kraftfull fremdrift på 40 Nm i baknavet gir sikker kontroll, konstant kraft og en naturlig kjøreopplevelse
  • Oppladbart batteri på 250 Wh som er fullstendig skjult og godt beskyttet inne i rammen
  • Dobbel rekkevidde med et Range Extender-batteri på 250 Wh med plug-and-play-funksjon
  • Du styrer alt via en enkel fjernkontroll med LED-indikator som viser assistansenivået ditt
  • Pålitelig 1x-drivlinje med 9 gir fra kvalitetssikrede Shimano (Altus) med et imponerende bredt register
  • Robuste hjulsett med grepssikre dekk fra Bontrager (H2 Comp) på 40 mm bredde
  • Kraftige hydrauliske skivebremser sikrer at sykkelturen din aldri blir stoppet av dårlig vær
  • Med en total vekt på litt over 18 kg er FX+ 2 Trek´s absolutt letteste el-sykkel noensinne
  • Den er klar til bruk rett fra start, med medfølgende tilbehør som skjermer, lys og en MIK-kompatibel bagasjebærer

Høykvalitets aluminiumsramme som setter både funksjon og design i høysetet

Rammen består av en elegant hydroformat aluminiumsramme (Alpha Gold) med intern kabelføring og et integrert batteri, som gir et ryddigere utseende og bedre beskyttelse mot vått, gjørmete og skittent føre. Rammen har en sporty, men komfortabel geometri som fokuserer på manøvrerbarhet, oversikt og smidig navigering. Dette betyr en komfortabel kjørestilling som lar deg nyte omgivelsene mens du lett navigerer gjennom byen i ditt eget tempo.

Rammen er allerede utstyrt med en rekke praktiske tilbehør som forenkler hverdagen din. Hva sier du for eksempel om en solid bakre MIK-bagasjebærer som er godkjent for barnesete og tung last, solide skjermer, kraftfulle for- og baklys, samt et kjedeskydd som holder buksene dine rene? Legg til et stabilt sykkelstativ, en justerbar Blendr-kompatibel styrestamme, ergonomiske håndtak samt en pålitelig komponentgruppe valgt for sin pålitelighet, og du har en sikker favoritt!

Kraftig elmotor med bakhjulsdrift og en pålitelig drivlinje med 9 gir

Kraftkilden er Hyena, som består av en høykvalitets elmotor og leverer lett og kraftfull fremdrift på 40 Nm i baknavet, kombinert med et batteri på 250Wh for miljøvennlig energi, som sikrer en rekkevidde på opptil 55 km. Du kan også utvide rekkevidden med en Range Booster (som installeres der du normalt har flaskeholderen), og får da ytterligere 250Wh for totalt opptil 110 km rekkevidde. Du styrer hele systemet via en enkel fjernkontroll med LED-indikator som tilbyr tre ulike driftsmoduser for smidig og lett kontroll over kraftoverføringen. Batteriet er elegant integrert i den hydroformede aluminiumsrammen, noe som gjør det vanskelig å skille denne el-sykkelen fra en vanlig FX, og det driver ikke bare navmotoren, men også den kraftige belysningen som gjør deg synlig i mørket.

Elmotoren i baknavet gir en litt annen dynamisk følelse enn en midtmotor, men dens funksjon er like pålitelig og totalvekten holdes lavere. Fordelen med drivkraft på bakhjulet er at det gir en mer naturlig sykkelfølelse (siden de fleste sykler har drivkraften sin der) og til en viss grad økt komfort sammenlignet med sykler der elmotoren er plassert i forhjulet.

Systemet er i samarbeid med en pålitelig drivlinje fra Shimano med 9 gir (Altus), som tilbyr smidig funksjonalitet, pålitelig presisjon, og et imponerende utvalg av gir. Den samlede pakken har lav støynivå og takket være høykvalitative sensorer, leverer den en behagelig kraftoverføring på en nesten sømløs, effektiv måte.

Grepssikre hjulsett med behagelig kjørefølelse samt kraftige hydrauliske skivebremser

Det robuste hjulsettet inkluderer 28-tommers hjul med aluminiumsfelger, utstyrt med grepssikre dekk fra Bontrager (H2 Comp) som enkelt håndterer alt fra glatt asfalt til brostein og ujevnt underlag. Disse 40 mm brede dekkene gir en utmerket balanse av komfort, stabilitet og lav rullemotstand, som betyr økt trygghet og en smidigere sykkeltur på vanlige underlag i byen og omegn (sykkelen kan håndtere opptil 50 mm brede dekk uten skjermer, 45 mm med skjermer). Et par kraftige hydrauliske skivebremser fra Promax (DSK-927) sikrer effektiv bremsekraft under alle forhold, enten det er gjørmete, regnfullt eller slapsfylt.

En fremtid uten kjedelige bilkøer, illeluktende bussholdeplasser og overfylte t-baner

Dette er en robust hybrid-sykkel som vekker begjær og lar deg planlegge for en fremtid uten trege bilkøer, trange t-banevogner og illeluktende bussholdeplasser. Med en FX+ 2 har du de rette forutsetningene for å endre fastlåste reisevaner og la bilen stå igjen i garasjen, hver dag. Verken tung last eller bratte bakker er noen hindring; det er bare å skifte ned, øke assistansen og holde farten, slik at du smertefritt klarer også de bratteste stigningene. Dette er Treks absolutt letteste bytilpassede el-sykkel, noe som gjør håndteringen enklere når du skal parkere, og mindre av et slit når du må bære den opp trappene.

Dette er virkelig det optimale transportmiddelet for deg som ønsker litt ekstra hjelp i motbakker (perfekt når kreftene svikter, men viljen er sterk) eller for deg som vil komme deg raskt og effektivt til jobben uten å behøve et klesskifte i vesken. Et miljøvennlig, hurtig, lett håndterbart, underholdende og komfortabelt transportmiddel, som takket være moderne teknologi, tar deg dit du ønsker på en effektiv måte.

PÅ DETALJNIVÅ
Artikkelnummer0094293-3611
EAN-kode-
VaremerkeTREK
FargeViper Red
Knutenummer0094293
Spesifikasjon
PersonaliseringPendling
ProduktserieTrek FX+
ModellserieTrek Fx+
KjønnUnisex, Dame, Herre
Damespesifikk 

Damespesifikk

Ettersom kvinner og menn ofte har forskjellig anatomi, bygger mange produsenter sykler som er tilpasset dette. Vanligvis er det bare små forskjeller som skiller dem. Blant annet pleier det å være bredere seter, smalere styre og kortere veivarmene. I noen tilfeller lages det også damespesifikke modeller i mindre størrelser og med en skrånende overrør. Noen ganger også i andre farger.
Nei
Årsmodell2023
Produsentens nettstedwww.trekbikes.com/se/sv_SE/p/35840
Elektrisk sykkelJa
Din høyde 

Din høyde

Anbefalt lengde ifølge leverandøren
-
Passer Høyde (cm)-
Produsentens artikkelnummer-
Produsentens fargeViper Red
Rammesett
Rammestørrelse-
RammeAlpha Gold Aluminum, invändigt kablage, inbyggt batteri, pakethållar- och skärmfästen, Flat Mount-skivbroms, cykelstödsfäste, 144,5 mm inbyggnadsmått för navmotor
Rammemateriale 

Rammemateriale

Karbonfiber koster litt mer enn en aluminiumsramme, men den har en rekke fordeler sammenlignet med andre materialer når det gjelder rene kjøreegenskaper. Den er sterkere, lettere, stivere og mer behagelig å sykle på, siden det er et mer levende materiale enn aluminium. Karbonfiber er imidlertid litt mer følsomt for montering av tilbehør som du klemmer rundt rammen, som for eksempel låser eller barneseter. Dette fører til at karbonfiber best egner seg for sportsykler som racersykler og terrengsykler.

Aluminium er et prisgunstig og lett materiale, som passer for alle typer sykler. Det er enkelt å oppnå en virkelig lav vekt samtidig som man beholder styrke og gode kjøreegenskaper, og materialet er heller ikke følsomt for hva du monterer for tilbehør på det. Bare å tut og kjøre og montere på akkurat hva du vil på din sykkel!

Stål er et materiale som kan produseres i mange ulike kvalitetsnivåer. Stål kan bygges veldig billig, og finnes derfor på de enklere syklene i vårt sortiment. Men det kan også være et utrolig ettergivende, holdbart og behagelig materiale når man bruker virkelig fint stål. Det virkelig fine stålet finner man i mange sykler som er beregnet litt mer for langdistansesykling, for eksempel våre fine touring-sykler fra Surly, og Skeppshult-sykler som er bygget i svensk kvalitetsstål (som bidrar til veldig fine komfortegenskaper på de fleste underlag).

Aluminium
ForhjulsgaffelFX+ alloy, internal brake routing, fender mounts, rack mounts, ThruSkew 5mm bolt-on skewer
Forhjulsgaffeltype 

Forhjulsgaffeltype

En dempet framgaffel er i dag standard på terrengsykler, rett og slett for å takle terrenget sykkelen brukes i. Det finnes også mange hybridcykler med dempet framgaffel, for å gi deg litt mer komfort på grusveier og eventuelle skogstier. Hvis du skal sykle i skog eller på enklere stier, eller mye på grusvei, så er en dempet framgaffel et godt valg!

Stive framgaffler finnes på standard, racersykler og hybridcykler, og passer best for sykler som for det meste skal være på asfalt. Du får en lettere sykkel, en sykkel som føles kvikkere og en sykkel som oppleves å svare bedre på dine bevegelser. Noen nisjede sykler som fatbikes og touringcykler har også stive framgaffler, men da kompenseres det ofte med veldig brede og solide dekk for å gi litt av komfortfølelsen tilbake. Hvis du skal sykle hovedsakelig på asfalt, og kanskje noen snillere grusvei, så er en stiv framgaffel helt riktig for deg!

Steel
Bakgaffeltype 

Bakgaffeltype

En terrengsykkel kan deles opp på veldig mange forskjellige måter. Blant annet kan man dele disse inn i såkalte “fullt dempet” og “hardtails”. Dette betyr altså hvor mange typer av dempere som er montert på sykkelen.

Stiv

En hardtail har kun en dempet gaffel foran og en stiv gaffel bak. Fordelen med å kjøre med en stiv bakgaffel er at det ikke går tapt noen kraft på grunn av bakdemperen. I tillegg får du en lavere vekt over hele sykkelen.

Demper

En fullt dempet har i tillegg til en dempet forgaffel også en dempet bakgaffel. Disse syklene har et lenkesystem som sammen med bakdemperen gir en mer komfortabel kjøring, men også en mer stabil og i de fleste tilfeller raskere sykling. På samme måte som forgaffelen demper for å beholde grep og gi økt komfort, så gjør bakdemperen nøyaktig det samme for baksiden.

ram
Hjulstørrelse 

Hjulstørrelse

Hjulstørrelsen er akkurat det det høres ut som - størrelsen på hjulene. Den måles vanligvis i tommer (f.eks. 28") eller i millimeter (f.eks. 622). I Norge er tommer det mest vanlige målet, og derfor har vi valgt å bruke det. Hjulstørrelsens betydning varierer avhengig av sykkeltype.

Barne sykler

Barne sykler betegnes oftest med hjulstørrelse som størrelse på sykkelen, noe som skiller seg fra voksne sykler der rammen er det som bestemmer størrelsen på sykkelen. Det betyr ikke at alle sykler med 24"-hjul er like store, og derfor har vi valgt å, i stedet for å ha en størrelsestabell, angi nøyaktige lengdeanbefalinger for hver enkelt sykkel.

Når man kjøper barne sykkel vil man selvfølgelig at barnet skal kunne vokse med sykkelen. Tenk dog på at en altfor stor sykkel generelt blir for lang, og dermed gir en liggende sittestilling som igjen reduserer barnets oversikt. Velg derfor aldri en sykkel der barnet er mer enn 5 centimeter lavere enn vår angitte lengdeanbefaling.

Mountainbikes

I mountainbikeverdenen finnes det tre hjulstørrelser: 29", 27,5" og 26". 26" var lenge den eneste størrelsen som ble brukt for mountainbikes, men brukes i dag stort sett bare for junior sykler og enklere mountainbikes som er tenkt for transport og lettere mosjon. Ønsker du å trene eller til og med konkurrere med din sykkel, er det 29" eller 27,5" som gjelder. Forenklet kan man si at 29" gir en mer stabil opplevelse, beholder farten bedre og lettere tar deg over små hindringer enn 27,5", mens en 27,5" gir deg en sykkel som oppleves kvikkere i svinger samt litt raskere i akselerasjonen. Mange fulldempede mountainbikes med 27,5" har dessuten lengre vandring, og er tilpasset for mer teknisk og utfordrende terreng.

Racersykler, standardsykler, hybridsykler og andre sykler

For i prinsippet alle sykler unntatt mountainbikes og barne sykler gjelder 28"-hjul som er en godt balansert størrelse som gir både gode forutsetninger for å rulle lett, være komfortabel å sitte på og enkel å manøvrere.

28"
Hjul
ForhjulsnavFormula DC-20, aluminium, 6-bults, 5 x 100 mm QR
BaknavG2 navmotor
FordekkBontrager H2 Comp, reflex, kanttråd, 30 tpi, 700 x 40c
BakdekkBontrager H2 Comp, reflex, kanttråd, 30 tpi, 700 x 40c
Dekkdimensjon40-622
FelgerBontrager Connection, dubbel botten, 36-håls, 20 mm bredd, Presta-ventil
Drivverk
GirspakerShimano Altus M2010, 9-växlat
BakgirShimano Altus M2000, lång arm
KranklagerMomentsensor, T47-gänga, 122,5 mm axel
KranksettProWheel Pro, aluminium, Narrow/Wide 42T-krans i stål, 170 mm längd
KjedeShimano HG200 11 - 36, 9-delad
Komponenter
ForbremseShimano RT26, 6-bults, 160 mm
Bremseskive foranShimano RT26, 6-bults, 160 mm
BakbremseShimano RT26
Bremseplate bakShimano RT26, 6-bults, 160 mm
StyreBontrager aluminium, 31,8 mm, 15 mm rise, 600 mm bredd
StyrestemBontrager Comp, 31,8 mm, Blendr-teknikkompatibel, 7 grader, 90 mm längd
SetepinneBontrager aluminium, 31,6 mm, 12 mm offset, 330 mm längd
Bremsetype 

Bremsetype

Felgbremser

De klassiske bremsene for alle typer av sykler som gradvis blir faset ut av skivebremser. Disse styres via hendler fra styret og klemmer til med bremseklosser rundt felgbanen for å stoppe sykkelen. Felgbremser finnes i forskjellige typer for å passe ulike typer sykler og kommer som blant annet V-bremser, cantileverbremser og U-bremser. Fordelen med disse er at de er svært lette å vedlikeholde og har en lav vekt.

Rullebremser

Disse fungerer lik trommelbremser som finnes på blant annet mopeder. Her trykkes bremseklosser ut mot metall inne i en sylinder i midten på hjulet. Disse krever minst vedlikehold og er utrolig driftssikre. Ulempen med disse er at de ikke har like kraftig bremseeffekt som for eksempel skivebremser.

Fotbremse

Standarden som finnes på de fleste klassiske dame- og herresykler. Denne bremsen krever svært lite vedlikehold, men er begrenset hvis du ønsker flere gir. Disse tilhører nemlig spesifikke typer av nav (hjul) som har innkapslede gir, for eksempel Shimano Nexus. Ulempen med disse er at det kreves mer kraft for å bremse ordentlig sammenlignet med andre, samt at du må ha føttene i spesifikke posisjoner for å kunne utøve den ønskede kraften.

Skivebremser

De moderne bremsene på blant annet terrengsykler, hybrid-sykler og en rekke el-sykler. Disse er basert på en bremsekaliper som klemmer til rundt en metallskive ved hjulets nav (midten av hjulet). Dette er svært likt systemene som finnes på både biler og motorsykler og anses som det absolutt beste i dagens marked. Disse er de kraftigste bremsene, krever relativt lite vedlikehold og er svært driftssikre og finnes som både mekaniske (med wire) og hydrauliske (lukket system med olje).

Felgbremse
Antall gir 

Antall gir

Hvor mange gir trenger jeg?

Dette avhenger helt av hvordan du sykler og hva du ønsker å få ut av sykkelen. For å finne ut av dette, må du vite hvordan du kommer til å sykle og om du ønsker å prioritere lavt vedlikehold eller høy ytelse.

Lavt vedlikehold

I dette tilfellet bør du velge et girsystem med navgir. Disse finnes i varianter med 2-11 gir fra blant annet Shimano og deres Nexus-serie som har 3, 7 og 8 gir. Det finnes også Shimano Alfine som er en finere modell som har mindre motstand i mekanikken og finnes med 8 og 11 gir.

Høy ytelse

I dette tilfelle henger antall gir bak sammen med kvalitet. Produsentene konkurrerer om å lage de beste girene med flest antall drev på kassetten. Dette betyr da at de fineste komponentene også er de som har flest antall gir bak. Foran er det enten ett eller to drev som gjelder for de finere delene.

En kombinasjon av begge

I dette tilfellet ser vi på systemer som har 2-3 gir foran og 8-10 drev bak. Disse er av litt enklere byggkvalitet som også har en høyere vekt. Disse er isteden bygget av mer robuste materialer som stål i stedet for aluminium o.l. Disse tåler ofte mer juling, men fungerer ikke like smidig.

9-delt (1 x 9)
GirskifterserieShimano Altus
Bakgirserie 

Bakgirserie

Hva betyr for eksempel Shimano SLX? Hver komponentprodusent deler inn sine komponenter som gir, bremser, kranksett osv. i serier, i dette tilfellet er produsenten Shimano og serien SLX.

Seriene spenner fra funksjonelle enkle komponenter til betydelig mer avanserte komponenter med høy presisjon og lav vekt.

Selvfølgelig fungerer gir og bremser fra en enklere serie som de skal, men det skjer ikke med samme presisjon eller følelse som hos komponenter fra en finere serie. Det vil sannsynligvis kreve mer service over tid for de enklere komponentene.

Nedenfor ser du en liste over de største produsentenes serier ordnet slik at den fineste serien er øverst.

Merk at denne tabellen ikke sammenligner ulike merker eller landeveissykling vs. terrengsykling, men den bør kun brukes for å sammenligne innenfor en kolonne.

Shimano terrengsykkelShimano landeveiSRAM terrengsykkelSRAM landeveiShimano navgir
XTR Di2Dura-Ace Di2XX1 EagleRED E-tapAlfine 11
XTRDura-AceXX1Red 22Alfine 8
XT Di2Ultegra Di2XXForce 22Nexus 8
XTUltegraX01 EagleRival 22Nexus 7
SLX105X01ApexNexus 3
DeoreTiagraX0  
AlivioSoraEX1  
AceraClarisX1  
AltusGX Eagle
Tourney GX  
NX Eagle
  NX  
  X9  
  X7  
  X5  
Shimano Altus
Motor
MotorHyena 250
Motorplassering 

Motorplassering

Hvor en motor er plassert bestemmer hvor mye støtte du får, og hvor jevn kraftoverføringen oppleves. En motor plassert på for- eller bakhjulet gir generelt en følelse av at sykkelen skyver på (bakhjul) eller trekker (forhjul), mens en sentrert motor generelt gir inntrykk av at det er du selv som trår (og at du har blitt mye sterkere).

En motor plassert i kranksettet gir altså en rekke fordeler, men er noe dyrere å bygge, noe som gjør at sykkelens pris blir høyere med en krankmontert motor sammenlignet med en bak- eller framhjulsmotor. En hjulmontert motor er altså billigere, og for deg som sykler kortere distanser eller bruker sykkelen relativt lite fungerer dette utmerket for deg - mens en krankmontert motor er å foretrekke hvis du har tenkt å sykle/pendle oftere og lengre.

Mer om krankmontert motor

Motoren er plassert i kranksettet, dvs. midten på sykkelen. Derfor kalles dette også ofte for midtmontert motor eller sentermontert motor. Den gir blant annet følgende fordeler:

  • Jevnere gange, siden en midtmotor har flere sensorer enn motorer som er plassert på hjulene
  • Lettere å bruke uten elektrisk drift, siden det ikke finnes noen motstand i hjulene
  • Bedre vektfordeling i sykkelen noe som gjør syklingen enklere og morsommere
  • Gir økt pedalstyrke, siden elektrisk kraft kommer fra samme sted som pedalstyrken
Bakhjul
Motoreffekt 

Motoreffekt

Maksimal tillatt motorstyrke i Sverige er for øyeblikket 250 W. Hvis det er oppgitt en høyere effekt enn 250 W i spesifikasjonene, er det bare en midlertidig verdi ved oppstart eller akselerasjon som synker til 250 W etter noen få sekunder.
250 W
MotorlydnivåLav
Dreiemoment 

Dreiemoment

Motorens dreiemoment måles i Newtonmeter (Nm) og er et mål på en krafts evne til å vri et objekt rundt en bestemt akse. Forenklet kan man si at jo høyere dreiemoment, desto bedre.
40 Nm
SensorerFart, Kadens, Dreiemoment
Maksimal assistansehastighet 

Maksimal assistansehastighet

Maksimal tillatt assistansehastighet i Sverige er for øyeblikket 25 km/t. Når du når over 25 km/t, slutter motoren å drive, og du må rett og slett tråkke på egen hånd.
25 km/h
Maksimal rekkevidde 

Maksimal rekkevidde

Angir hvor langt man kan komme under ideelle forhold (varmt vær, få bakker, få start og stopp samt flatt underlag) før batteriet blir helt utladet. Opplysningene er hovedsakelig hentet fra produsenten av elmotoren, og det er tatt hensyn til hvilken type sykkel det er (MTB, standardsykkel osv.)

130 km
Elektrisk systemHyena
Batteri
Batteri250 Wh
BatteriplasseringInnvendig
Avtagbart batteriJa
Batterikapasitet (Wh)252
Spenning-
Batteri inkludert?Ja
Kan lades på sykkelenJa
Visning
VisningBluetooth-display
Avtagbar skjermNei
DisplayplasseringVenstre
SykkelassistanseJa
Sykkelutstyr
BelysningHerrmans MR4, 120 lumen LED / Spanninga Solo
StøttePletscher Comp 18
SeteBontrager Sport
SSF-Godkjent lås 

SSF-Godkjent lås

Om sykkelen din blir stjålet, krever vanligvis forsikringsselskapene at den må ha vært låst fast til et fast objekt med en SSF-godkjent lås. Tenk derfor nøye gjennom før du bestiller en altfor enkel lås som kanskje ikke er godkjent.
Nei
KUNDENES MENINGER
Også tagget i

ANDRE PRODUKTER I SERIEN Trek FX+

-7%
Trek Elsykkel Fx+ 2 Satin Trek Black
25 699 kr
23 995 kr
Innsparing
  • L
  • M
  • S
  • XL
Trek Elsykkel FX+ 2 Stagger
26 999 kr
fra 22 027 kr
Innsparing
  • L
  • M
  • S
  • XL

LIKNENDE PRODUKTER

Din handlevogn(0 artikler)

Handlevognen er tom
Totalt: 0 kr
Til kassen

Favoritter(0 artikler)

Du har ingen favoritter
MENY