• RASK FRAKT-LEVERING
  • BETAL ENKELT MED KLARNA
  • VANLIGE SPØRSMÅL OG SVAR
0
Ønskeliste
0
Handlekurv

ELECTRA Electra Elsykkel Hybrid Loft Go! 7d Eq Step-over Matt Kadettblå

Electra Elsykkel Hybrid Loft Go! 7d Eq Step-over Matt Kadettblå
Beskrivelse

Attraktiv, lett å vedlikeholde, smidig, funksjonell og enestående komfortabel å sykle

For oss som vil kjøre el-assistert med maksimal komfort, full kontroll og smidig manøvrering, skapes det en praktisk bysykkel der nede i sørlige California. Den sjarmerende Electra Loft Go! 7D EQ Step-Over er unik av sitt slag og sørger for at du med god samvittighet kan la bilen stå i garasjen, og det gjelder alle dager i uken. Dette er et moderne elektrisk transportmiddel med unik karakter hvor amerikanerne har lagt like stor vekt på helheten som på de små detaljene. Med et enkelt og intuitivt elsystem og 7 gir får du den rekkevidden som trengs for å ta deg rundt i hele byen. Denne moderne klassikeren har et elegant design som er både allsidig, praktisk og ikke minst attraktiv. Den passer like godt for turer til platebutikken i nabolaget som til favorittstedet nede på hjørnet. Og det er virkelig sant at den ikke bare er slitesterk, lett å vedlikeholde og funksjonell, men den er faktisk like enestående komfortabel å sykle på som det ser ut.

Nøkkelen til suksess! 

  • Elsykkel som tilbyr komfortabel og underholdende transport i alle former for urbane miljøer
  • Robust aluminiumsramme (6061-T6) med elegante klassiske former og en avslappet kjørestilling
  • Pålitelig bakhjulsmotor fra Hyena med 40Nm dreiemoment som gir godt skyv
  • Integrert batteri som kort sagt leverer 250 Wh av miljøvennlig kraft og opp til 65 km rekkevidde
  • Effektiv drivlinje med 7 gir fra Shimano som leverer pålitelig ytelse og en bred utveksling
  • Mekaniske skivebremser som sørger for at sykkelturen aldri trenger å hindres av litt dårlig vær
  • Robust hjulsett med grepsterke kvalitetsdekk med 40 mm bredde og smidig framkommelighet
  • Utstyrt med front- og baklys samt fargematchende skjermer og kjedebeskyttelse
  • Flat Foot Technology gir en oppreist, tydelig posisjon som gir deg best mulig oversikt over trafikken

Robust aluminiumsramme som setter komforten og funksjonen i fullt fokus

Rammen består av en robust aluminiumsramme (6061-T6) med elegant innvendig kabelføring, noe som både gir et penere utseende og øker beskyttelsen mot både fukt, slaps og skitt. Rammen har en tydelig komfortrettet geometri som setter smidig manøvrering, god oversikt og framkommelighet i fullt fokus. Med andre ord har den en ekstremt komfortabel kjørestilling som virkelig lar deg nyte omgivelsene mens du smertefritt tråkker frem i ditt helt eget tempo. På rammen finner du allerede fra start mange av de praktiske tilbehørene som har potensial til å forenkle hverdagen din. Eller hva med fargematchende skjermer og kjedebeskyttelse samt front- og baklys som sørger for at du synes selv når mørket faller på. 

Drivlinje med syv gir og navmotor med pålitelig kraftoverføring

Hjertet består av et driftssikkert system med navmotor som leverer 40Nm dreiemoment, som kombineres med et fullt integrert batteri som er sentralt plassert på rammens diagonalrør og leverer 250Wh av miljøvennlig kraft, noe som samlet gir deg flere timers ekstra kraft i både ben og lunger. Den pålitelige elmotoren er plassert i baknavet og skyver på i hastigheter opp til maksimalt 25 km/t, det er mulig å sykle enda fortere men resten av jobben må du da gjøre med klassisk muskelkraft.

Med elmotoren i baknavet oppnås ikke samme dynamiske følelse som med en midtmotor, men funksjonen er like pålitelig og kjeden trenger kun å håndtere kraften fra syklisten, noe som gjør at den ikke slites like raskt. Den driftssikre navmotoren er i tillegg føyelig og reagerer raskt uten å oppleves som rykkete eller ujevn i bevegelsen. Motoren samarbeider fint med de 7 utvendige girene fra kvalitetssikre Shimano og partnerskapet skjer både smidig og effektivt. Den totale kjørelengden på én lading avhenger av flere faktorer (som for eksempel veiforhold, assistansenivå, passasjervekt, lufttrykk etc.) men sykkelen gir en rekkevidde på opp til 65 km, noe som nok holder for de aller fleste.

På styret sitter en kompakt liten LED-display som viser både batteriladning og assistansenivå og som styres via en bryter med lett tilgjengelige trykknapper. Sykkelens sentralt plasserte batteri driver ikke bare den elektriske motoren men også både front- og baklys som sørger for at du synes etter mørkets frembrudd.

Bredde dekk som gir fluffig limousinkomfort og i tillegg full sinnsro

Synes du som oss at dekkene gir det helt riktige utseendet? Vent bare til du tar din første tur, disse 40mm brede dekkene gir deg en smått magisk følelse og i tillegg full sinnsro takket være en betryggende punkteringsbeskyttelse. Til tross for sitt volum har dekkene relativt lav rullemotstand og de absorberer støt fra underlaget på en måte som gir assosiasjoner til fluffig limousinkomfort. 

Lettanvendelige mekaniske skivebremser som krever minimalt med vedlikehold

Når du vil stoppe sykkelen har du tilgang til pålitelige mekaniske skivebremser som krever minimalt med vedlikehold og samtidig gir deg pålitelig bremseytelse året rundt og i alle typer vær. Sykkelen er i tillegg utstyrt med fargematchende skjermer, en stabil støtte, en ergonomisk cockpit med god oversikt og et komfortabelt sete.

Tøffing med fokus på maksimal bekvemmelighet, utholdenhet og praktisk funksjon

Alt fra rammeform ned til minste lille mutter gjenspeiler høy kvalitet og fokus ligger først og fremst på bekvemmelighet, utholdenhet, praktisk funksjon heller enn minst mulig vekt eller maksimal hastighet. Et generøst utstyrsnivå er vel mer eller mindre en selvfølge når det gjelder produkter fra Americana, men selvfølgelig kan du sette ditt personlige preg på din nye Electra med mange stilige tilbehør. Kort sagt – En moderne elektrisk bysykkel med en unik rammeform som leverer trygg, sikker, komfortabel og avslappet sykling, og samtidig sørger for at du aldri går glipp av Happy Hour på ditt favorittsted!

PÅ DETALJNIVÅ
Artikkelnummer0104960-N944
EAN-kode-
VaremerkeELECTRA
FargeMatte Cadet Blue
Knutenummer0104960
Spesifikasjon
PersonaliseringPendling
ProduktserieElectra Loft
ModellserieElectra Loft
KjønnUnisex, Dame, Herre
Damspesifikk 

Damspesifikk

Ettersom kvinner og menn ofte har forskjellig anatomi, bygger mange produsenter sykler som er tilpasset dette. Vanligvis er det bare små forskjeller som skiller dem. Blant annet pleier det å være bredere seter, smalere styre og kortere veivarmene. I noen tilfeller lages det også damespesifikke modeller i mindre størrelser og med en skrånende overrør. Noen ganger også i andre farger.
Nei
Årsmodell2023
Vekt (ifølge produsenten)21.00 kg
Produsentens nettstedwww.trekbikes.com/se/sv_SE/p/36416
Elektrisk sykkelJa
Din høyde 

Din høyde

Anbefalt lengde ifølge leverandøren
-
Passer Høyde (cm)-
Produsentens artikkelnummer-
Produsentens fargeMATTE CADET BLUE
Rammesett
Rammestørrelse-
Ramme6061-T6 aluminium
Rammemateriale 

Rammemateriale

Karbonfiber koster litt mer enn en aluminiumsramme, men den har en rekke fordeler sammenlignet med andre materialer når det gjelder rene kjøreegenskaper. Den er sterkere, lettere, stivere og mer behagelig å sykle på, siden det er et mer levende materiale enn aluminium. Karbonfiber er imidlertid litt mer følsomt for montering av tilbehør som du klemmer rundt rammen, som for eksempel låser eller barneseter. Dette fører til at karbonfiber best egner seg for sportsykler som racersykler og terrengsykler.

Aluminium er et prisgunstig og lett materiale, som passer for alle typer sykler. Det er enkelt å oppnå en virkelig lav vekt samtidig som man beholder styrke og gode kjøreegenskaper, og materialet er heller ikke følsomt for hva du monterer for tilbehør på det. Bare å tut og kjøre og montere på akkurat hva du vil på din sykkel!

Stål er et materiale som kan produseres i mange ulike kvalitetsnivåer. Stål kan bygges veldig billig, og finnes derfor på de enklere syklene i vårt sortiment. Men det kan også være et utrolig ettergivende, holdbart og behagelig materiale når man bruker virkelig fint stål. Det virkelig fine stålet finner man i mange sykler som er beregnet litt mer for langdistansesykling, for eksempel våre fine touring-sykler fra Surly, og Skeppshult-sykler som er bygget i svensk kvalitetsstål (som bidrar til veldig fine komfortegenskaper på de fleste underlag).

Aluminium
ForhjulsgaffelUnicrown i höghållfast stål, rak/avsmalnande arm
Forhjulsgaffeltype 

Forhjulsgaffeltype

En dempet framgaffel er i dag standard på terrengsykler, rett og slett for å takle terrenget sykkelen brukes i. Det finnes også mange hybridcykler med dempet framgaffel, for å gi deg litt mer komfort på grusveier og eventuelle skogstier. Hvis du skal sykle i skog eller på enklere stier, eller mye på grusvei, så er en dempet framgaffel et godt valg!

Stive framgaffler finnes på standard, racersykler og hybridcykler, og passer best for sykler som for det meste skal være på asfalt. Du får en lettere sykkel, en sykkel som føles kvikkere og en sykkel som oppleves å svare bedre på dine bevegelser. Noen nisjede sykler som fatbikes og touringcykler har også stive framgaffler, men da kompenseres det ofte med veldig brede og solide dekk for å gi litt av komfortfølelsen tilbake. Hvis du skal sykle hovedsakelig på asfalt, og kanskje noen snillere grusvei, så er en stiv framgaffel helt riktig for deg!

Steel
FramgaffelmaterialeStål
Bakgaffeltype 

Bakgaffeltype

En terrengsykkel kan deles opp på veldig mange forskjellige måter. Blant annet kan man dele disse inn i såkalte “fullt dempet” og “hardtails”. Dette betyr altså hvor mange typer av dempere som er montert på sykkelen.

Stiv

En hardtail har kun en dempet gaffel foran og en stiv gaffel bak. Fordelen med å kjøre med en stiv bakgaffel er at det ikke går tapt noen kraft på grunn av bakdemperen. I tillegg får du en lavere vekt over hele sykkelen.

Demper

En fullt dempet har i tillegg til en dempet forgaffel også en dempet bakgaffel. Disse syklene har et lenkesystem som sammen med bakdemperen gir en mer komfortabel kjøring, men også en mer stabil og i de fleste tilfeller raskere sykling. På samme måte som forgaffelen demper for å beholde grep og gi økt komfort, så gjør bakdemperen nøyaktig det samme for baksiden.

ram
Hjulstørrelse 

Hjulstørrelse

Hjulstørrelsen er akkurat det det høres ut som - størrelsen på hjulene. Den måles vanligvis i tommer (f.eks. 28") eller i millimeter (f.eks. 622). I Norge er tommer det mest vanlige målet, og derfor har vi valgt å bruke det. Hjulstørrelsens betydning varierer avhengig av sykkeltype.

Barne sykler

Barne sykler betegnes oftest med hjulstørrelse som størrelse på sykkelen, noe som skiller seg fra voksne sykler der rammen er det som bestemmer størrelsen på sykkelen. Det betyr ikke at alle sykler med 24"-hjul er like store, og derfor har vi valgt å, i stedet for å ha en størrelsestabell, angi nøyaktige lengdeanbefalinger for hver enkelt sykkel.

Når man kjøper barne sykkel vil man selvfølgelig at barnet skal kunne vokse med sykkelen. Tenk dog på at en altfor stor sykkel generelt blir for lang, og dermed gir en liggende sittestilling som igjen reduserer barnets oversikt. Velg derfor aldri en sykkel der barnet er mer enn 5 centimeter lavere enn vår angitte lengdeanbefaling.

Mountainbikes

I mountainbikeverdenen finnes det tre hjulstørrelser: 29", 27,5" og 26". 26" var lenge den eneste størrelsen som ble brukt for mountainbikes, men brukes i dag stort sett bare for junior sykler og enklere mountainbikes som er tenkt for transport og lettere mosjon. Ønsker du å trene eller til og med konkurrere med din sykkel, er det 29" eller 27,5" som gjelder. Forenklet kan man si at 29" gir en mer stabil opplevelse, beholder farten bedre og lettere tar deg over små hindringer enn 27,5", mens en 27,5" gir deg en sykkel som oppleves kvikkere i svinger samt litt raskere i akselerasjonen. Mange fulldempede mountainbikes med 27,5" har dessuten lengre vandring, og er tilpasset for mer teknisk og utfordrende terreng.

Racersykler, standardsykler, hybridsykler og andre sykler

For i prinsippet alle sykler unntatt mountainbikes og barne sykler gjelder 28"-hjul som er en godt balansert størrelse som gir både gode forutsetninger for å rulle lett, være komfortabel å sitte på og enkel å manøvrere.

28"
Hjul
FordekkKenda Piedmont 700x40c
BakdekkKenda Piedmont 700x40c
Dekkdimensjon42-622
Drivverk
GirspakerMicroshift TS39-7 Thumb Tap-reglage
BakgirShimano Acera M360
KranklagerMomentsensor, gängad, 122,5 mm axel
KranksettSmitt aluminium 170 mm, 42t kedjekrans med kedjeskydd
KjedeKMC Z7, 7-växlat
Kassett7-växlat frihjulsnav 14-34t
Komponenter
ForbremseMekanisk skivbroms
Bremseskive foran160mm bromsskiva
BakbremseMekanisk skivbroms
Bremseplate bak160mm bromsskiva
Styrelager1 1/8 stål ogängat
StyreAluminium special, 31,8mm, 700mm bredd, 18,5 grader svep
StyrestemBontrager Comp, 31,8 mm, Blendr-teknikkompatibel, 7 grader, 70 mm längd
Setepinne2-bulthuvud i aluminium, 31,6 x 400mm
Bremsetype 

Bremsetype

Felgbremser

De klassiske bremsene for alle typer av sykler som gradvis blir faset ut av skivebremser. Disse styres via hendler fra styret og klemmer til med bremseklosser rundt felgbanen for å stoppe sykkelen. Felgbremser finnes i forskjellige typer for å passe ulike typer sykler og kommer som blant annet V-bremser, cantileverbremser og U-bremser. Fordelen med disse er at de er svært lette å vedlikeholde og har en lav vekt.

Rullebremser

Disse fungerer lik trommelbremser som finnes på blant annet mopeder. Her trykkes bremseklosser ut mot metall inne i en sylinder i midten på hjulet. Disse krever minst vedlikehold og er utrolig driftssikre. Ulempen med disse er at de ikke har like kraftig bremseeffekt som for eksempel skivebremser.

Fotbremse

Standarden som finnes på de fleste klassiske dame- og herresykler. Denne bremsen krever svært lite vedlikehold, men er begrenset hvis du ønsker flere gir. Disse tilhører nemlig spesifikke typer av nav (hjul) som har innkapslede gir, for eksempel Shimano Nexus. Ulempen med disse er at det kreves mer kraft for å bremse ordentlig sammenlignet med andre, samt at du må ha føttene i spesifikke posisjoner for å kunne utøve den ønskede kraften.

Skivebremser

De moderne bremsene på blant annet terrengsykler, hybrid-sykler og en rekke el-sykler. Disse er basert på en bremsekaliper som klemmer til rundt en metallskive ved hjulets nav (midten av hjulet). Dette er svært likt systemene som finnes på både biler og motorsykler og anses som det absolutt beste i dagens marked. Disse er de kraftigste bremsene, krever relativt lite vedlikehold og er svært driftssikre og finnes som både mekaniske (med wire) og hydrauliske (lukket system med olje).

Mekanisk skivebremse
Antall gir 

Antall gir

Hvor mange gir trenger jeg?

Dette avhenger helt av hvordan du sykler og hva du ønsker å få ut av sykkelen. For å finne ut av dette, må du vite hvordan du kommer til å sykle og om du ønsker å prioritere lavt vedlikehold eller høy ytelse.

Lavt vedlikehold

I dette tilfellet bør du velge et girsystem med navgir. Disse finnes i varianter med 2-11 gir fra blant annet Shimano og deres Nexus-serie som har 3, 7 og 8 gir. Det finnes også Shimano Alfine som er en finere modell som har mindre motstand i mekanikken og finnes med 8 og 11 gir.

Høy ytelse

I dette tilfelle henger antall gir bak sammen med kvalitet. Produsentene konkurrerer om å lage de beste girene med flest antall drev på kassetten. Dette betyr da at de fineste komponentene også er de som har flest antall gir bak. Foran er det enten ett eller to drev som gjelder for de finere delene.

En kombinasjon av begge

I dette tilfellet ser vi på systemer som har 2-3 gir foran og 8-10 drev bak. Disse er av litt enklere byggkvalitet som også har en høyere vekt. Disse er isteden bygget av mer robuste materialer som stål i stedet for aluminium o.l. Disse tåler ofte mer juling, men fungerer ikke like smidig.

7-giret (1 x 7)
GirskifterserieMicroshift TS39
Framgirserie 

Framgirserie

Hva betyr for eksempel Shimano SLX? Hver komponentprodusent deler inn sine komponenter som gir, bremser, kranksett osv. i serier, i dette tilfellet er produsenten Shimano og serien SLX.

Seriene spenner fra funksjonelle enkle komponenter til betydelig mer avanserte komponenter med høy presisjon og lav vekt.

Selvsagt fungerer gir og bremser fra en enklere serie som de skal, men det skjer ikke med samme presisjon eller følelse som hos komponenter fra en finere serie. Det vil sannsynligvis kreves mer service over tid for de enklere komponentene.

Nedenfor ser du en liste over de største produsentenes serier ordnet slik at den fineste serien er øverst.

Merk at denne tabellen ikke sammenligner forskjellige merker eller landeveissykkel vs. terrengsykkel, men den bør kun brukes for å sammenligne innenfor en kolonne.

Shimano terrengsykkelShimano landeveissykkelSRAM terrengsykkelSRAM landeveissykkelShimano navgir
XTR Di2 Dura-Ace Di2 XX Red E-tap Alfine 11
XTR Dura-Ace X0 Red 22 Alfine 8
XT Di2 Ultegra Di2 X1 Red Nexus 8
XT Ultegra GX Force 22 Nexus 7
SLX 105 NX Force Nexus 3
Deore Tiagra X9 Rival 22  
Alivio Sora X7 Rival  
Acera Claris X5 Apex  
Altus
Tourney
Uten gir
Bakgirserie 

Bakgirserie

Hva betyr for eksempel Shimano SLX? Hver komponentprodusent deler inn sine komponenter som gir, bremser, kranksett osv. i serier, i dette tilfellet er produsenten Shimano og serien SLX.

Seriene spenner fra funksjonelle enkle komponenter til betydelig mer avanserte komponenter med høy presisjon og lav vekt.

Selvfølgelig fungerer gir og bremser fra en enklere serie som de skal, men det skjer ikke med samme presisjon eller følelse som hos komponenter fra en finere serie. Det vil sannsynligvis kreve mer service over tid for de enklere komponentene.

Nedenfor ser du en liste over de største produsentenes serier ordnet slik at den fineste serien er øverst.

Merk at denne tabellen ikke sammenligner ulike merker eller landeveissykling vs. terrengsykling, men den bør kun brukes for å sammenligne innenfor en kolonne.

Shimano terrengsykkelShimano landeveiSRAM terrengsykkelSRAM landeveiShimano navgir
XTR Di2Dura-Ace Di2XX1 EagleRED E-tapAlfine 11
XTRDura-AceXX1Red 22Alfine 8
XT Di2Ultegra Di2XXForce 22Nexus 8
XTUltegraX01 EagleRival 22Nexus 7
SLX105X01ApexNexus 3
DeoreTiagraX0  
AlivioSoraEX1  
AceraClarisX1  
AltusGX Eagle
Tourney GX  
NX Eagle
  NX  
  X9  
  X7  
  X5  
Shimano Acera
Motor
MotorTQ-HPR50
Motorplassering 

Motorplassering

Hvor en motor er plassert bestemmer hvor mye støtte du får, og hvor jevn kraftoverføringen oppleves. En motor plassert på for- eller bakhjulet gir generelt en følelse av at sykkelen skyver på (bakhjul) eller trekker (forhjul), mens en sentrert motor generelt gir inntrykk av at det er du selv som trår (og at du har blitt mye sterkere).

En motor plassert i kranksettet gir altså en rekke fordeler, men er noe dyrere å bygge, noe som gjør at sykkelens pris blir høyere med en krankmontert motor sammenlignet med en bak- eller framhjulsmotor. En hjulmontert motor er altså billigere, og for deg som sykler kortere distanser eller bruker sykkelen relativt lite fungerer dette utmerket for deg - mens en krankmontert motor er å foretrekke hvis du har tenkt å sykle/pendle oftere og lengre.

Mer om krankmontert motor

Motoren er plassert i kranksettet, dvs. midten på sykkelen. Derfor kalles dette også ofte for midtmontert motor eller sentermontert motor. Den gir blant annet følgende fordeler:

  • Jevnere gange, siden en midtmotor har flere sensorer enn motorer som er plassert på hjulene
  • Lettere å bruke uten elektrisk drift, siden det ikke finnes noen motstand i hjulene
  • Bedre vektfordeling i sykkelen noe som gjør syklingen enklere og morsommere
  • Gir økt pedalstyrke, siden elektrisk kraft kommer fra samme sted som pedalstyrken
Kranksett
Motoreffekt 

Motoreffekt

Maksimal tillatt motorstyrke i Sverige er for øyeblikket 250 W. Hvis det er oppgitt en høyere effekt enn 250 W i spesifikasjonene, er det bare en midlertidig verdi ved oppstart eller akselerasjon som synker til 250 W etter noen få sekunder.
250 W
MotorlydnivåLav
Dreiemoment 

Dreiemoment

Motorens dreiemoment måles i Newtonmeter (Nm) og er et mål på en krafts evne til å vri et objekt rundt en bestemt akse. Forenklet kan man si at jo høyere dreiemoment, desto bedre.
-
SensorerFart, Kadens, Dreiemoment
Maksimal assistansehastighet 

Maksimal assistansehastighet

Maksimal tillatt assistansehastighet i Sverige er for øyeblikket 25 km/t. Når du når over 25 km/t, slutter motoren å drive, og du må rett og slett tråkke på egen hånd.
25 km/h
Batteri
BatteriplasseringInnvendig
Avtagbart batteriJa
Batterikapasitet (Wh)252
Spenning-
Batterilader2 A, 42 V ut, 100 - 240 V AC inn
Kan lades på sykkelenJa
Visning
DisplayplasseringVenstre
Sykkelutstyr
BelysningHerrmans H-Black MR4-E, 40 lux/120 lumen
StøtteAluminium
Håndtak/StyretapeKomfortgrepp
PedalerPlastpedal
SeteRetro sportsadel i konstläder med nitar
KUNDENES MENINGER
Også tagget i

Din handlevogn(0 artikler)

Handlevognen er tom
Totalt: 0 kr
Til kassen

Favoritter(0 artikler)

Du har ingen favoritter
MENY