• RASK FRAKT-LEVERING
  • BETAL ENKELT MED KLARNA
  • VANLIGE SPØRSMÅL OG SVAR
0
Ønskeliste
0
Handlekurv

ELECTRA Electra Elsykkel Cruiser Townie Go! 5i Step-over Meteorite

Electra Elsykkel Cruiser Townie Go! 5i Step-over Meteorite
Beskrivelse

Høykvalitets el-sykkel som sørger for at du er klar uansett hva du møter

For de av oss som foretrekker assistert sykling med maksimal komfort, avslappet kontroll og stor anerkjennelse, blir det skapt en imponerende oppdagelsessykkel i Sør-California. Den elegante Electra Townie Go! 5i EQ Step-Over står virkelig i en klasse for seg og lar deg med god samvittighet parkere bilen i garasjen alle dager i uken. Dette er et moderne elektrisk kjøretøy med unik karakter, hvor amerikanerne har vektlagt både helheten og de små detaljene. Det stemmer virkelig at den er både robust, ukomplisert, lett å vedlikeholde og funksjonell – den er faktisk like komfortabel å sykle på som den ser ut. Ta deg frem dit veien fører deg med 5 bergsikre navgir, kraftfulle skivebremser og brede 26-tommers dekk som håndterer røft underlag med god gripeevne og pålitelig kontroll.

Nøkkelen til suksess!

  • Elektrisk sykkel som gir en komfortabel og underholdende kjøretur i alle slags miljøer
  • Robust aluminiumsramme (6061-T6) med elegante linjer og et moderne utseende
  • Kraftig elmotor fra Bosch (Active Line Plus) med 50Nm dreiemoment
  • Elegant integrert batteri som leverer mer enn 500 Wh med miljøvennlig energi
  • Nesten vedlikeholdsfri drivlinje med 5 navgir fra Shimano (Nexus Inter-5E) som gir bergsikker ytelse
  • Kraftfulle hydrauliske skivebremser sikrer at sykkelturen din ikke stoppes av dårlig vær
  • Robust hjulsett med dekk som har godt grep, 2.35 i bredde for imponerende fremkommelighet
  • Utstyrt med lys, fargekoordinerte skjermer, rammelås og et bakre MIK-kompatibelt bagasjebærer
  • Flat Foot Technology gir en oppreist og klar posisjon som sikrer best mulig oversikt over trafikken

Robust aluminiumsramme med fokus på komfort og funksjonalitet

Rammen utgjøres av solid aluminium (6061-T6) med elegant innvendig kabelføring, noe som bidrar til et mer strømlinjeformet utseende og øker beskyttelsen mot væte, søle og skitt. Rammen har en utpreget komfortorientert geometri som prioriterer smidig manøvrering, god sikt og fremkommelighet. Det er en ekstremt behagelig oppreist kjørestilling som gjør at du kan nyte omgivelsene mens du trår frem i ditt eget tempo. Fra starten er rammen utstyrt med praktisk tilbehør som forenkler hverdagen, som et MIK-kompatibelt bakre bagasjebærer i aluminium som tåler tunge laster, fulldekkende skjermer og kraftig for- og baklys som sørger for at du blir sett selv når mørket faller.

Fem bergsikre navgir og en drivlinje som gir en smidig følelse

Kraften kommer fra Bosch og består av en høykvalitets elmotor (Active Line Plus) med 50Nm dreiemoment, kombinert med et kraftig batteri (500Wh) som gjør lange avstander overkommelige. Elmotoren jobber sammen med en nesten vedlikeholdsfri drivlinje bestående av 5 bergsikre navgir fra Shimano (Nexus Inter-5E), som gir pålitelig ytelse og et bredt girutvalg, upåvirket av sesong og værforhold. Girene styres med et enkelt justerbart håndgrep som lar deg skifte mellom gir uten anstrengelser. Motor og gir opererer i perfekt harmoni, alt skjer effektivt, stille og gir en imponerende rekkevidde.

Med hele drivpakken og batteriet plassert i rammenes nedre del oppnås et ideelt lavt tyngdepunkt, som gir feilfri manøvrering i alle typer terreng. Hele settet har et imponerende lavt støynivå og en dynamisk følelse av kraftoverføring, alt sammen i nesten perfekt harmoni og med høy effektivitet. Den tydelige skjermen fra Bosch (Purion display) gir full kontroll og viser deg nesten alt du trenger å vite.

Luftige dekk som gir luksuriøs limousinkomfort og trygghet

Om du, som oss, synes at ballongdekkene ser helt riktige ut, vent til du tar din første tur. Disse dekkene gir en nesten magisk følelse og sikkerhet takket være robust punkteringsbeskyttelse. Til tross for deres imponerende volum, har dekkene relativt lav rullmotstand og absorberer støt og slag på en måte som minner om komforten i en luksus limousin. Du sitter også perfekt oppreist i den behagelige sadelen, som gir deg et klart overblikk over trafikken med stil.

Høyt utstyrsnivå og skivebremser som krever minimalt vedlikehold

For å få stoppet sykkelen, har du tilgang til effektive hydrauliske skivebremser som krever lite vedlikehold, men gir pålitelig bremseytelse gjennom hele året og i alle værforhold. Sykkelen kommer også med fargekoordinerte skjermer, et solid støtteben, en ergonomisk cockpit for god oversikt, en godkjent lås og en ultra-komfortabel gel-sadel med støtdemping.

Stilren med fokus på maksimal komfort, holdbarhet og praktisk funksjonalitet

Alt fra rammeform til den minste mutteren er preget av høy kvalitet, med hovedfokus på komfort, holdbarhet og praktisk funksjonalitet fremfor minimal vekt eller maksimal hastighet. Et sjenerøst utstyrsnivå er gitt når det kommer til produkter fra Americana. Selvsagt kan du også tilpasse din nye Electra med mye stilig tilbehør. Kort sagt: En moderne elektrisk bysykkel med unik rammeform som tilbyr sikker, komfortabel og avslappet sykling, og sørger for at du aldri går glipp av Happy Hour på favorittstedet ditt!

PÅ DETALJNIVÅ
Artikkelnummer0103714N90526
EAN-kode601842736579
VaremerkeELECTRA
FargeMeteorite
Knutenummer0103714
Spesifikasjon
PersonaliseringPendling
ProduktserieElectra Townie
ModellserieElectra Townie
KjønnUnisex, Dame, Herre
Damspesifikk 

Damspesifikk

Ettersom kvinner og menn ofte har forskjellig anatomi, bygger mange produsenter sykler som er tilpasset dette. Vanligvis er det bare små forskjeller som skiller dem. Blant annet pleier det å være bredere seter, smalere styre og kortere veivarmene. I noen tilfeller lages det også damespesifikke modeller i mindre størrelser og med en skrånende overrør. Noen ganger også i andre farger.
Nei
Årsmodell2023
Vekt (ifølge produsenten)24.55 kg
Produsentens nettstedwww.trekbikes.com/se/sv_SE/p/33005
Elektrisk sykkelJa
Din høyde 

Din høyde

Anbefalt lengde ifølge leverandøren
160-191cm
Passer Høyde (cm)160-165, 165-170, 170-175, 175-180, 180-185, 185-190, 190-195
Produsentens artikkelnummer5271924
Produsentens fargeMeteorite
Rammesett
Rammestørrelse26
Ramme6061-T6 aluminium med patenterad Flat Foot Technology®
Rammemateriale 

Rammemateriale

Karbonfiber koster litt mer enn en aluminiumsramme, men den har en rekke fordeler sammenlignet med andre materialer når det gjelder rene kjøreegenskaper. Den er sterkere, lettere, stivere og mer behagelig å sykle på, siden det er et mer levende materiale enn aluminium. Karbonfiber er imidlertid litt mer følsomt for montering av tilbehør som du klemmer rundt rammen, som for eksempel låser eller barneseter. Dette fører til at karbonfiber best egner seg for sportsykler som racersykler og terrengsykler.

Aluminium er et prisgunstig og lett materiale, som passer for alle typer sykler. Det er enkelt å oppnå en virkelig lav vekt samtidig som man beholder styrke og gode kjøreegenskaper, og materialet er heller ikke følsomt for hva du monterer for tilbehør på det. Bare å tut og kjøre og montere på akkurat hva du vil på din sykkel!

Stål er et materiale som kan produseres i mange ulike kvalitetsnivåer. Stål kan bygges veldig billig, og finnes derfor på de enklere syklene i vårt sortiment. Men det kan også være et utrolig ettergivende, holdbart og behagelig materiale når man bruker virkelig fint stål. Det virkelig fine stålet finner man i mange sykler som er beregnet litt mer for langdistansesykling, for eksempel våre fine touring-sykler fra Surly, og Skeppshult-sykler som er bygget i svensk kvalitetsstål (som bidrar til veldig fine komfortegenskaper på de fleste underlag).

Aluminium
ForhjulsgaffelUnicrown-gaffel i höghållfast stål med raka/koniska ben
Forhjulsgaffeltype 

Forhjulsgaffeltype

En dempet framgaffel er i dag standard på terrengsykler, rett og slett for å takle terrenget sykkelen brukes i. Det finnes også mange hybridcykler med dempet framgaffel, for å gi deg litt mer komfort på grusveier og eventuelle skogstier. Hvis du skal sykle i skog eller på enklere stier, eller mye på grusvei, så er en dempet framgaffel et godt valg!

Stive framgaffler finnes på standard, racersykler og hybridcykler, og passer best for sykler som for det meste skal være på asfalt. Du får en lettere sykkel, en sykkel som føles kvikkere og en sykkel som oppleves å svare bedre på dine bevegelser. Noen nisjede sykler som fatbikes og touringcykler har også stive framgaffler, men da kompenseres det ofte med veldig brede og solide dekk for å gi litt av komfortfølelsen tilbake. Hvis du skal sykle hovedsakelig på asfalt, og kanskje noen snillere grusvei, så er en stiv framgaffel helt riktig for deg!

Steel
FramgaffelmaterialeStål
Bakgaffeltype 

Bakgaffeltype

En terrengsykkel kan deles opp på veldig mange forskjellige måter. Blant annet kan man dele disse inn i såkalte “fullt dempet” og “hardtails”. Dette betyr altså hvor mange typer av dempere som er montert på sykkelen.

Stiv

En hardtail har kun en dempet gaffel foran og en stiv gaffel bak. Fordelen med å kjøre med en stiv bakgaffel er at det ikke går tapt noen kraft på grunn av bakdemperen. I tillegg får du en lavere vekt over hele sykkelen.

Demper

En fullt dempet har i tillegg til en dempet forgaffel også en dempet bakgaffel. Disse syklene har et lenkesystem som sammen med bakdemperen gir en mer komfortabel kjøring, men også en mer stabil og i de fleste tilfeller raskere sykling. På samme måte som forgaffelen demper for å beholde grep og gi økt komfort, så gjør bakdemperen nøyaktig det samme for baksiden.

ram
Hjulstørrelse 

Hjulstørrelse

Hjulstørrelsen er akkurat det det høres ut som - størrelsen på hjulene. Den måles vanligvis i tommer (f.eks. 28") eller i millimeter (f.eks. 622). I Norge er tommer det mest vanlige målet, og derfor har vi valgt å bruke det. Hjulstørrelsens betydning varierer avhengig av sykkeltype.

Barne sykler

Barne sykler betegnes oftest med hjulstørrelse som størrelse på sykkelen, noe som skiller seg fra voksne sykler der rammen er det som bestemmer størrelsen på sykkelen. Det betyr ikke at alle sykler med 24"-hjul er like store, og derfor har vi valgt å, i stedet for å ha en størrelsestabell, angi nøyaktige lengdeanbefalinger for hver enkelt sykkel.

Når man kjøper barne sykkel vil man selvfølgelig at barnet skal kunne vokse med sykkelen. Tenk dog på at en altfor stor sykkel generelt blir for lang, og dermed gir en liggende sittestilling som igjen reduserer barnets oversikt. Velg derfor aldri en sykkel der barnet er mer enn 5 centimeter lavere enn vår angitte lengdeanbefaling.

Mountainbikes

I mountainbikeverdenen finnes det tre hjulstørrelser: 29", 27,5" og 26". 26" var lenge den eneste størrelsen som ble brukt for mountainbikes, men brukes i dag stort sett bare for junior sykler og enklere mountainbikes som er tenkt for transport og lettere mosjon. Ønsker du å trene eller til og med konkurrere med din sykkel, er det 29" eller 27,5" som gjelder. Forenklet kan man si at 29" gir en mer stabil opplevelse, beholder farten bedre og lettere tar deg over små hindringer enn 27,5", mens en 27,5" gir deg en sykkel som oppleves kvikkere i svinger samt litt raskere i akselerasjonen. Mange fulldempede mountainbikes med 27,5" har dessuten lengre vandring, og er tilpasset for mer teknisk og utfordrende terreng.

Racersykler, standardsykler, hybridsykler og andre sykler

For i prinsippet alle sykler unntatt mountainbikes og barne sykler gjelder 28"-hjul som er en godt balansert størrelse som gir både gode forutsetninger for å rulle lett, være komfortabel å sitte på og enkel å manøvrere.

26"
Hjul
ForhjulsnavLåg fläns i aluminium med centerlock-skivbroms 36h
BaknavShimano Nexus 5-speed internal w/center lock disc brake 36h
FordekkSchwalbe Fat Frank 26×2,35" ballongdäck med punkteringsskyddande Kevlar®-kord
BakdekkSchwalbe Fat Frank 26×2,35" ballongdäck med punkteringsskyddande Kevlar®-kord
Dekkdimensjon60-559
Drivverk
GirspakerShimano Nexus 5-växlad vridväxel med optisk visning
KranksettProWheel, aluminium, 170 mm
KjedeKMC Z1EHX EPT rostskydd
KassettShimano 30t
Komponenter
ForbremseTektro hydraulisk skivbroms
Bremseskive foranShimano RT10, centerlock, 180 mm
BakbremseTektro hydraulisk skivbroms
Bremseplate bakShimano RT10, centerlock, 180 mm
Styrelager1 1/8 mönstrat stål, semi-integrerad
StyreSpecialböj i aluminium 25,9 bredd/4 höjd
StyrestemSmitt aluminium 25,4 mm quill, 80 mm förlängning
SetepinneMikrojustering i aluminium 27,2×350 mm
Bremsetype 

Bremsetype

Felgbremser

De klassiske bremsene for alle typer av sykler som gradvis blir faset ut av skivebremser. Disse styres via hendler fra styret og klemmer til med bremseklosser rundt felgbanen for å stoppe sykkelen. Felgbremser finnes i forskjellige typer for å passe ulike typer sykler og kommer som blant annet V-bremser, cantileverbremser og U-bremser. Fordelen med disse er at de er svært lette å vedlikeholde og har en lav vekt.

Rullebremser

Disse fungerer lik trommelbremser som finnes på blant annet mopeder. Her trykkes bremseklosser ut mot metall inne i en sylinder i midten på hjulet. Disse krever minst vedlikehold og er utrolig driftssikre. Ulempen med disse er at de ikke har like kraftig bremseeffekt som for eksempel skivebremser.

Fotbremse

Standarden som finnes på de fleste klassiske dame- og herresykler. Denne bremsen krever svært lite vedlikehold, men er begrenset hvis du ønsker flere gir. Disse tilhører nemlig spesifikke typer av nav (hjul) som har innkapslede gir, for eksempel Shimano Nexus. Ulempen med disse er at det kreves mer kraft for å bremse ordentlig sammenlignet med andre, samt at du må ha føttene i spesifikke posisjoner for å kunne utøve den ønskede kraften.

Skivebremser

De moderne bremsene på blant annet terrengsykler, hybrid-sykler og en rekke el-sykler. Disse er basert på en bremsekaliper som klemmer til rundt en metallskive ved hjulets nav (midten av hjulet). Dette er svært likt systemene som finnes på både biler og motorsykler og anses som det absolutt beste i dagens marked. Disse er de kraftigste bremsene, krever relativt lite vedlikehold og er svært driftssikre og finnes som både mekaniske (med wire) og hydrauliske (lukket system med olje).

Hydraulisk skivebrems
Antall gir 

Antall gir

Hvor mange gir trenger jeg?

Dette avhenger helt av hvordan du sykler og hva du ønsker å få ut av sykkelen. For å finne ut av dette, må du vite hvordan du kommer til å sykle og om du ønsker å prioritere lavt vedlikehold eller høy ytelse.

Lavt vedlikehold

I dette tilfellet bør du velge et girsystem med navgir. Disse finnes i varianter med 2-11 gir fra blant annet Shimano og deres Nexus-serie som har 3, 7 og 8 gir. Det finnes også Shimano Alfine som er en finere modell som har mindre motstand i mekanikken og finnes med 8 og 11 gir.

Høy ytelse

I dette tilfelle henger antall gir bak sammen med kvalitet. Produsentene konkurrerer om å lage de beste girene med flest antall drev på kassetten. Dette betyr da at de fineste komponentene også er de som har flest antall gir bak. Foran er det enten ett eller to drev som gjelder for de finere delene.

En kombinasjon av begge

I dette tilfellet ser vi på systemer som har 2-3 gir foran og 8-10 drev bak. Disse er av litt enklere byggkvalitet som også har en høyere vekt. Disse er isteden bygget av mer robuste materialer som stål i stedet for aluminium o.l. Disse tåler ofte mer juling, men fungerer ikke like smidig.

5-giret (navgir)
GirskifterserieShimano Nexus
Motor
MotorBosch Active Line Plus
Motorplassering 

Motorplassering

Hvor en motor er plassert bestemmer hvor mye støtte du får, og hvor jevn kraftoverføringen oppleves. En motor plassert på for- eller bakhjulet gir generelt en følelse av at sykkelen skyver på (bakhjul) eller trekker (forhjul), mens en sentrert motor generelt gir inntrykk av at det er du selv som trår (og at du har blitt mye sterkere).

En motor plassert i kranksettet gir altså en rekke fordeler, men er noe dyrere å bygge, noe som gjør at sykkelens pris blir høyere med en krankmontert motor sammenlignet med en bak- eller framhjulsmotor. En hjulmontert motor er altså billigere, og for deg som sykler kortere distanser eller bruker sykkelen relativt lite fungerer dette utmerket for deg - mens en krankmontert motor er å foretrekke hvis du har tenkt å sykle/pendle oftere og lengre.

Mer om krankmontert motor

Motoren er plassert i kranksettet, dvs. midten på sykkelen. Derfor kalles dette også ofte for midtmontert motor eller sentermontert motor. Den gir blant annet følgende fordeler:

  • Jevnere gange, siden en midtmotor har flere sensorer enn motorer som er plassert på hjulene
  • Lettere å bruke uten elektrisk drift, siden det ikke finnes noen motstand i hjulene
  • Bedre vektfordeling i sykkelen noe som gjør syklingen enklere og morsommere
  • Gir økt pedalstyrke, siden elektrisk kraft kommer fra samme sted som pedalstyrken
Kranksett
Motoreffekt 

Motoreffekt

Maksimal tillatt motorstyrke i Sverige er for øyeblikket 250 W. Hvis det er oppgitt en høyere effekt enn 250 W i spesifikasjonene, er det bare en midlertidig verdi ved oppstart eller akselerasjon som synker til 250 W etter noen få sekunder.
250 W
MotorlydnivåLav
Dreiemoment 

Dreiemoment

Motorens dreiemoment måles i Newtonmeter (Nm) og er et mål på en krafts evne til å vri et objekt rundt en bestemt akse. Forenklet kan man si at jo høyere dreiemoment, desto bedre.
50 Nm
SensorerFart, Kadens, Dreiemoment
Maksimal assistansehastighet 

Maksimal assistansehastighet

Maksimal tillatt assistansehastighet i Sverige er for øyeblikket 25 km/t. Når du når over 25 km/t, slutter motoren å drive, og du må rett og slett tråkke på egen hånd.
25 km/h
Elektrisk systemBosch
Batteri
BatteriBosch Powerpack Performance 500, monterat i diagonalröret
BatteriplasseringInnvendig
Avtagbart batteriJa
Batterikapasitet (Wh)500
Spenning-
Batteri inkludert?Ja
BatteriladerBosch standard 4 A, 220 - 240 V
Kan lades på sykkelenJa
Visning
VisningBosch Purion
DisplayplasseringVenstre
Sykkelutstyr
BelysningSpanninga LED
SkjermerAluminium lackerade
StøtteDubbel aluminiumarm
BagasjebrettMIK-kompatibel pakethållare bak
LåsABUS-ramlås
Håndtak/StyretapeErgonomiskt format handsytt konstläder
PedalerPlattform i aluminium med halksäkert gummimönster
SeteErgonomisk med stötdämpande elastomer
AnnetReflekterande batteridekal, lackerat kedjeskydd, invändigt kablage och fästdetaljer i rostfritt stål eller med rostskyddsbehandling
KUNDENES MENINGER
Også tagget i

Din handlevogn(0 artikler)

Handlevognen er tom
Totalt: 0 kr
Til kassen

Favoritter(0 artikler)

Du har ingen favoritter
MENY