• RASK FRAKT-LEVERING
  • BETAL ENKELT MED KLARNA
  • VANLIGE SPØRSMÅL OG SVAR
0
Ønskeliste
0
Handlekurv

ELECTRA Electra Elsykkel Cruiser Townie Commute Go! 5i Step-thru Matte Oxblood

Electra Elsykkel Cruiser Townie Commute Go! 5i Step-thru Matte Oxblood
Beskrivelse

Høykvalitets elsykkel som sørger for at du er klar uansett hva du har foran deg

For oss som vil kjøre elassistert med maksimal komfort og avslappet kontroll, er det skapt en stilren pendelsykkel i Sør-California. Den bølgende Electra Townie Commute Go! 5i EQ Step-Thru er virkelig enestående i sitt slag og sørger for at du med god samvittighet kan la bilen stå i garasjen hver dag i uken. Dette er et moderne elektrisk transportmiddel som smertefritt fører deg frem med en unik karakter, hvor amerikanerne har lagt like stor vekt på helheten som på de små detaljene. Og det stemmer virkelig at den ikke bare er robust, ukomplisert, lettstelt og funksjonell, men den er faktisk så utrolig komfortabel å sykle på som det ser ut. Rull dit veien tar deg med 5 fjellsikre navgir, kraftige skivebremser og robuste 28-tommere med godt punkteringsvern som takler ujevnt underlag takket være sitt pålitelige grep.

Nøkkelen til suksess!

  • El-drevet sykkel som tilbyr komfortabel og underholdende transport i alle typer miljøer
  • Robust aluminiumsramme (6061-T6) med vakre bølgende former og en litt lavere innstigning
  • Kraftig elmotor fra Bosch (Performance Line) med hele 65Nm i dreiemoment
  • Elegant integrert batteri som kort fortalt leverer mer enn 500 Wh miljøvennlig kraft
  • Nesten vedlikeholdsfri drivlinje med 5 navgir fra Shimano (Nexus Inter-5E) som leverer fjellsikker ytelse
  • Kraftige hydrauliske skivebremser som sørger for at sykkelturen din aldri skal hindres av litt dårlig vær
  • Robust hjulsett med grepsterke dekk med 50mm bredde og imponerende fremkommelighet
  • Utstyrt med lys, skjermer, kjedebeskytter, rammelås, dempet setepinne og en bakre MIK-kompatibel bagasjeholder
  • Flat Foot Technology gir en oppreist posisjon som gir deg best mulig oversikt over trafikken

Robust aluminiumsramme som setter komforten og funksjonen i fullt fokus

Rammekonstruksjonen består av en robust aluminiumsramme (6061-T6) med elegant innvendig kabelføring, som både gir et ryddigere utseende og øker beskyttelsen mot både våte forhold, slaps og skitt. Rammen har en litt lavere innstigning og en tydelig komfortrettet geometri som setter smidig manøvrering, god oversikt og fremkommelighet i fullt fokus. Med andre ord har den en ekstremt komfortabel oppreist kjørestilling som virkelig lar deg nyte omgivelsene når du smertefritt tråkker frem i ditt eget tempo. På rammen finner du fra starten mange av de praktiske tilbehørene som har potensial til å forenkle hverdagen din. Hva sier du til doble bagasjeholdere i aluminium som tåler tunge laster, heldekkende skjermer samt kraftig front- og bakbelysning som sørger for at du blir sett selv når mørket faller på.

Fem fjellsikre navgir og en drivlinje med smidig følelse i kraftoverføringen

Kraften leveres av tyske Bosch og består av en kvalitativ elmotor (Performance Line) med hele 65Nm i dreiemoment, kombinert med et kraftig batteri (500Wh) som sørger for at lange strekk ikke utgjør noen problemer. Elmotoren jobber sammen med en nesten vedlikeholdsfri drivlinje med 5 fjellsikre navgir fra Shimano (Nexus Inter-5E) som leverer pålitelig ytelse og et bredt girutvalg, uavhengig av både årstid og værforhold. Girene håndteres via et brukervennlig skiftereglage som gir deg muligheten til å skifte gir uten at det føles det minste anstrengt. Motor og gir samarbeider dessuten i sømløs harmoni, og alt skjer effektivt, stille og gir deg dessuten en minst sagt respektinngytende rekkevidde.

Ettersom hele drivpakken og batteriet er plassert i rammens nedre del, oppnås et eksemplarisk lavt tyngdepunkt, som gir deg feilfri manøvreringsevne i alle typer terreng. Hele pakken har imponerende lavt støynivå og leverer en dynamisk følelse i kraftoverføringen, og det beste av alt er at det skjer med nesten sømløs harmoni og høy effektivitet. Legg til den tydelige skjermen fra Bosch (Purion display) som gir deg full kontroll og viser nesten alt du trenger å vite.

Fyllige dekk som gir luksuriøs limousinkomfort og dessuten full sinnsro

Synes du som oss at ballongdekkene gir helt riktig look? Vent bare til du tar din første tur, disse fyldige dekkene fra Schwalbe (Fat Frank) med 50mm bredde gir deg en nesten magisk følelse og dessuten full sinnsro takket være betryggende punkteringsvern. Til tross for sin imponerende volumbredde har dekkene relativt lav rullemotstand og absorberer både støt og slag på en måte som gir assosiasjoner til luksuriøs limousinkomfort. Du sitter dessuten eksemplarisk oppreist i det imponerende komfortable setet, som gir deg en tydelig oversikt over hva som skjer i trafikken med en stilfull grace.

Høyt utstyrsnivå samt skivebremser som krever minimalt med vedlikehold

Når du vil få stopp på sykkelen, har du tilgang til effektive hydrauliske skivebremser som krever minimalt med vedlikehold og samtidig gir deg pålitelig bremseytelse året rundt og i alle typer vær. Sykkelen er dessuten utstyrt med fargematchende skjermer, en robust støtte, en ergonomisk cockpit med god oversikt og en godkjent lås. En smart dempet setepinne og en komfortsadel med støtdempende materiale sikrer en smidig reise, mens et praktisk låsfeste holder sykkelen stabil på plass når du laster og losser last på den fremre bagasjeholderen.

Tøffing med fokus på maksimal komfort, utholdenhet og praktisk funksjon

Alt fra rammeform ned til minste lille skrue gjennomsyres av høy kvalitet og fokuset ligger primært på komfort, utholdenhet og praktisk funksjon fremfor lavest mulig vekt eller maksimal hastighet. Et generøst utstyrsnivå er vel mer eller mindre gitt når det handler om ting fra Americana, men selvfølgelig kan du sette ditt personlige preg på din nye Electra med mange flotte tilbehør. Kort sagt - En moderne elektrisk bysykkel med en unik rammeform som leverer trygg, sikker, komfortabel og avslappet sykling, og samtidig sørger for at du aldri går glipp av Happy Hour på ditt favorittsted!

PÅ DETALJNIVÅ
Artikkelnummer0103724E266AA
EAN-kode601842578902
VaremerkeELECTRA
FargeMatte Oxblood
Knutenummer0103724
Spesifikasjon
PersonaliseringPendling
ProduktserieElectra Townie
ModellserieElectra Townie
KjønnUnisex, Dame, Herre
Damspesifikk 

Damspesifikk

Ettersom kvinner og menn ofte har forskjellig anatomi, bygger mange produsenter sykler som er tilpasset dette. Vanligvis er det bare små forskjeller som skiller dem. Blant annet pleier det å være bredere seter, smalere styre og kortere veivarmene. I noen tilfeller lages det også damespesifikke modeller i mindre størrelser og med en skrånende overrør. Noen ganger også i andre farger.
Nei
Årsmodell2023
Vekt (ifølge produsenten)26.00 kg
Produsentens nettstedwww.trekbikes.com/se/sv_SE/p/34901
Elektrisk sykkelJa
Din høyde 

Din høyde

Anbefalt lengde ifølge leverandøren
163-191cm
Passer Høyde (cm)160-165, 165-170, 170-175, 175-180, 180-185, 185-190, 190-195
Produsentens artikkelnummer5257655
Produsentens fargeMatte Oxblood
Rammesett
Rammestørrelsem
Ramme6061-T6 aluminium med patenterad Flat Foot Technology®
Rammemateriale 

Rammemateriale

Karbonfiber koster litt mer enn en aluminiumsramme, men den har en rekke fordeler sammenlignet med andre materialer når det gjelder rene kjøreegenskaper. Den er sterkere, lettere, stivere og mer behagelig å sykle på, siden det er et mer levende materiale enn aluminium. Karbonfiber er imidlertid litt mer følsomt for montering av tilbehør som du klemmer rundt rammen, som for eksempel låser eller barneseter. Dette fører til at karbonfiber best egner seg for sportsykler som racersykler og terrengsykler.

Aluminium er et prisgunstig og lett materiale, som passer for alle typer sykler. Det er enkelt å oppnå en virkelig lav vekt samtidig som man beholder styrke og gode kjøreegenskaper, og materialet er heller ikke følsomt for hva du monterer for tilbehør på det. Bare å tut og kjøre og montere på akkurat hva du vil på din sykkel!

Stål er et materiale som kan produseres i mange ulike kvalitetsnivåer. Stål kan bygges veldig billig, og finnes derfor på de enklere syklene i vårt sortiment. Men det kan også være et utrolig ettergivende, holdbart og behagelig materiale når man bruker virkelig fint stål. Det virkelig fine stålet finner man i mange sykler som er beregnet litt mer for langdistansesykling, for eksempel våre fine touring-sykler fra Surly, og Skeppshult-sykler som er bygget i svensk kvalitetsstål (som bidrar til veldig fine komfortegenskaper på de fleste underlag).

Aluminium
ForhjulsgaffelUnicrown-gaffel i höghållfast stål med raka/koniska ben
Forhjulsgaffeltype 

Forhjulsgaffeltype

En dempet framgaffel er i dag standard på terrengsykler, rett og slett for å takle terrenget sykkelen brukes i. Det finnes også mange hybridcykler med dempet framgaffel, for å gi deg litt mer komfort på grusveier og eventuelle skogstier. Hvis du skal sykle i skog eller på enklere stier, eller mye på grusvei, så er en dempet framgaffel et godt valg!

Stive framgaffler finnes på standard, racersykler og hybridcykler, og passer best for sykler som for det meste skal være på asfalt. Du får en lettere sykkel, en sykkel som føles kvikkere og en sykkel som oppleves å svare bedre på dine bevegelser. Noen nisjede sykler som fatbikes og touringcykler har også stive framgaffler, men da kompenseres det ofte med veldig brede og solide dekk for å gi litt av komfortfølelsen tilbake. Hvis du skal sykle hovedsakelig på asfalt, og kanskje noen snillere grusvei, så er en stiv framgaffel helt riktig for deg!

Steel
FramgaffelmaterialeStål
Bakgaffeltype 

Bakgaffeltype

En terrengsykkel kan deles opp på veldig mange forskjellige måter. Blant annet kan man dele disse inn i såkalte “fullt dempet” og “hardtails”. Dette betyr altså hvor mange typer av dempere som er montert på sykkelen.

Stiv

En hardtail har kun en dempet gaffel foran og en stiv gaffel bak. Fordelen med å kjøre med en stiv bakgaffel er at det ikke går tapt noen kraft på grunn av bakdemperen. I tillegg får du en lavere vekt over hele sykkelen.

Demper

En fullt dempet har i tillegg til en dempet forgaffel også en dempet bakgaffel. Disse syklene har et lenkesystem som sammen med bakdemperen gir en mer komfortabel kjøring, men også en mer stabil og i de fleste tilfeller raskere sykling. På samme måte som forgaffelen demper for å beholde grep og gi økt komfort, så gjør bakdemperen nøyaktig det samme for baksiden.

ram
Hjulstørrelse 

Hjulstørrelse

Hjulstørrelsen er akkurat det det høres ut som - størrelsen på hjulene. Den måles vanligvis i tommer (f.eks. 28") eller i millimeter (f.eks. 622). I Norge er tommer det mest vanlige målet, og derfor har vi valgt å bruke det. Hjulstørrelsens betydning varierer avhengig av sykkeltype.

Barne sykler

Barne sykler betegnes oftest med hjulstørrelse som størrelse på sykkelen, noe som skiller seg fra voksne sykler der rammen er det som bestemmer størrelsen på sykkelen. Det betyr ikke at alle sykler med 24"-hjul er like store, og derfor har vi valgt å, i stedet for å ha en størrelsestabell, angi nøyaktige lengdeanbefalinger for hver enkelt sykkel.

Når man kjøper barne sykkel vil man selvfølgelig at barnet skal kunne vokse med sykkelen. Tenk dog på at en altfor stor sykkel generelt blir for lang, og dermed gir en liggende sittestilling som igjen reduserer barnets oversikt. Velg derfor aldri en sykkel der barnet er mer enn 5 centimeter lavere enn vår angitte lengdeanbefaling.

Mountainbikes

I mountainbikeverdenen finnes det tre hjulstørrelser: 29", 27,5" og 26". 26" var lenge den eneste størrelsen som ble brukt for mountainbikes, men brukes i dag stort sett bare for junior sykler og enklere mountainbikes som er tenkt for transport og lettere mosjon. Ønsker du å trene eller til og med konkurrere med din sykkel, er det 29" eller 27,5" som gjelder. Forenklet kan man si at 29" gir en mer stabil opplevelse, beholder farten bedre og lettere tar deg over små hindringer enn 27,5", mens en 27,5" gir deg en sykkel som oppleves kvikkere i svinger samt litt raskere i akselerasjonen. Mange fulldempede mountainbikes med 27,5" har dessuten lengre vandring, og er tilpasset for mer teknisk og utfordrende terreng.

Racersykler, standardsykler, hybridsykler og andre sykler

For i prinsippet alle sykler unntatt mountainbikes og barne sykler gjelder 28"-hjul som er en godt balansert størrelse som gir både gode forutsetninger for å rulle lett, være komfortabel å sitte på og enkel å manøvrere.

28"
Hjul
ForhjulsnavAluminium lågflänsat med centerlock-bromsskiva 36-håls
BaknavShimano Nexus Inter-5E-nav med 5 inbyggda växlar och centerlock-bromsskiva, 36-håls
FordekkSchwalbe Fat Frank 700×50c ballongdäck med punkteringsskyddande Kevlar®-kord
BakdekkSchwalbe Fat Frank 700×50c ballongdäck med punkteringsskyddande Kevlar®-kord
Dekkdimensjon50-622
Felger700x36-håls med dubbel botten i aluminium
Drivverk
GirspakerShimano Nexus 5-växlad vridväxel med optisk visning
KranksettSmitt aluminium 170 mm, Bosch-typ, 38T FSA-kedjekrans
KjedeKMC Z1EHX EPT rostskydd
KassettShimano 30t
Komponenter
ForbremseShimano hydraulisk skivbroms
Bremseskive foranFram/bak: 180 mm
BakbremseShimano hydraulisk skivbroms
Bremseplate bakFram/bak: 180 mm
Styrelager1 1/8 mönstrat stål, semi-integrerat, lås
StyreElectra Commute customböjt i aluminium
StyrestemSmitt aluminium 25,4 mm quill, 80 mm förlängning
SetepinneAluminium mikrojustering 350 mm
Bremsetype 

Bremsetype

Felgbremser

De klassiske bremsene for alle typer av sykler som gradvis blir faset ut av skivebremser. Disse styres via hendler fra styret og klemmer til med bremseklosser rundt felgbanen for å stoppe sykkelen. Felgbremser finnes i forskjellige typer for å passe ulike typer sykler og kommer som blant annet V-bremser, cantileverbremser og U-bremser. Fordelen med disse er at de er svært lette å vedlikeholde og har en lav vekt.

Rullebremser

Disse fungerer lik trommelbremser som finnes på blant annet mopeder. Her trykkes bremseklosser ut mot metall inne i en sylinder i midten på hjulet. Disse krever minst vedlikehold og er utrolig driftssikre. Ulempen med disse er at de ikke har like kraftig bremseeffekt som for eksempel skivebremser.

Fotbremse

Standarden som finnes på de fleste klassiske dame- og herresykler. Denne bremsen krever svært lite vedlikehold, men er begrenset hvis du ønsker flere gir. Disse tilhører nemlig spesifikke typer av nav (hjul) som har innkapslede gir, for eksempel Shimano Nexus. Ulempen med disse er at det kreves mer kraft for å bremse ordentlig sammenlignet med andre, samt at du må ha føttene i spesifikke posisjoner for å kunne utøve den ønskede kraften.

Skivebremser

De moderne bremsene på blant annet terrengsykler, hybrid-sykler og en rekke el-sykler. Disse er basert på en bremsekaliper som klemmer til rundt en metallskive ved hjulets nav (midten av hjulet). Dette er svært likt systemene som finnes på både biler og motorsykler og anses som det absolutt beste i dagens marked. Disse er de kraftigste bremsene, krever relativt lite vedlikehold og er svært driftssikre og finnes som både mekaniske (med wire) og hydrauliske (lukket system med olje).

Hydraulisk skivebrems
Antall gir 

Antall gir

Hvor mange gir trenger jeg?

Dette avhenger helt av hvordan du sykler og hva du ønsker å få ut av sykkelen. For å finne ut av dette, må du vite hvordan du kommer til å sykle og om du ønsker å prioritere lavt vedlikehold eller høy ytelse.

Lavt vedlikehold

I dette tilfellet bør du velge et girsystem med navgir. Disse finnes i varianter med 2-11 gir fra blant annet Shimano og deres Nexus-serie som har 3, 7 og 8 gir. Det finnes også Shimano Alfine som er en finere modell som har mindre motstand i mekanikken og finnes med 8 og 11 gir.

Høy ytelse

I dette tilfelle henger antall gir bak sammen med kvalitet. Produsentene konkurrerer om å lage de beste girene med flest antall drev på kassetten. Dette betyr da at de fineste komponentene også er de som har flest antall gir bak. Foran er det enten ett eller to drev som gjelder for de finere delene.

En kombinasjon av begge

I dette tilfellet ser vi på systemer som har 2-3 gir foran og 8-10 drev bak. Disse er av litt enklere byggkvalitet som også har en høyere vekt. Disse er isteden bygget av mer robuste materialer som stål i stedet for aluminium o.l. Disse tåler ofte mer juling, men fungerer ikke like smidig.

5-giret (navgir)
GirskifterserieShimano Nexus
Motor
MotorBosch Performance Line Cruise
Motorplassering 

Motorplassering

Hvor en motor er plassert bestemmer hvor mye støtte du får, og hvor jevn kraftoverføringen oppleves. En motor plassert på for- eller bakhjulet gir generelt en følelse av at sykkelen skyver på (bakhjul) eller trekker (forhjul), mens en sentrert motor generelt gir inntrykk av at det er du selv som trår (og at du har blitt mye sterkere).

En motor plassert i kranksettet gir altså en rekke fordeler, men er noe dyrere å bygge, noe som gjør at sykkelens pris blir høyere med en krankmontert motor sammenlignet med en bak- eller framhjulsmotor. En hjulmontert motor er altså billigere, og for deg som sykler kortere distanser eller bruker sykkelen relativt lite fungerer dette utmerket for deg - mens en krankmontert motor er å foretrekke hvis du har tenkt å sykle/pendle oftere og lengre.

Mer om krankmontert motor

Motoren er plassert i kranksettet, dvs. midten på sykkelen. Derfor kalles dette også ofte for midtmontert motor eller sentermontert motor. Den gir blant annet følgende fordeler:

  • Jevnere gange, siden en midtmotor har flere sensorer enn motorer som er plassert på hjulene
  • Lettere å bruke uten elektrisk drift, siden det ikke finnes noen motstand i hjulene
  • Bedre vektfordeling i sykkelen noe som gjør syklingen enklere og morsommere
  • Gir økt pedalstyrke, siden elektrisk kraft kommer fra samme sted som pedalstyrken
Kranksett
Motoreffekt 

Motoreffekt

Maksimal tillatt motorstyrke i Sverige er for øyeblikket 250 W. Hvis det er oppgitt en høyere effekt enn 250 W i spesifikasjonene, er det bare en midlertidig verdi ved oppstart eller akselerasjon som synker til 250 W etter noen få sekunder.
250 W
MotorlydnivåLav
Dreiemoment 

Dreiemoment

Motorens dreiemoment måles i Newtonmeter (Nm) og er et mål på en krafts evne til å vri et objekt rundt en bestemt akse. Forenklet kan man si at jo høyere dreiemoment, desto bedre.
65 Nm
SensorerFart, Kadens, Dreiemoment
Maksimal assistansehastighet 

Maksimal assistansehastighet

Maksimal tillatt assistansehastighet i Sverige er for øyeblikket 25 km/t. Når du når over 25 km/t, slutter motoren å drive, og du må rett og slett tråkke på egen hånd.
25 km/h
Elektrisk systemBosch
Batteri
BatteriBosch Powerpack Performance 500, Integroitu alaputkeen
BatteriplasseringInnvendig
Avtagbart batteriJa
Batterikapasitet (Wh)500
Spenning-
Batteri inkludert?Ja
BatteriladerBosch standard 4 A, 220 - 240 V
Kan lades på sykkelenJa
Visning
VisningBosch Purion
DisplayplasseringVenstre
Sykkelutstyr
BelysningSpanninga LED
SkjermerAluminium lackerade
StøtteDubbel aluminiumarm
BagasjebrettMIK-kompatibel pakethållare bak med lastremmar
LåsABUS-ramlås
Håndtak/StyretapeErgonomiskt format handsytt konstläder
PedalerPlattform i aluminium med halksäkert gummimönster
SeteErgonomisk med stötdämpande elastomer
AnnetPakethållare fram, lackerat kedjeskydd, reflekterande batteridekal, invändigt kablage och fästdetaljer i rostfritt stål eller med rostskyddsbehandling
KUNDENES MENINGER
Også tagget i

Din handlevogn(0 artikler)

Handlevognen er tom
Totalt: 0 kr
Til kassen

Favoritter(0 artikler)

Du har ingen favoritter
MENY