• RASK FRAKT-LEVERING
  • BETAL ENKELT MED KLARNA
  • VANLIGE SPØRSMÅL OG SVAR
0
Ønskeliste
0
Handlekurv

TREK Trek MTB Roscoe 6 Lilla Flip

Trek MTB Roscoe 6 Lilla Flip
Beskrivelse

Tilgivende gledesspreder som øker pulsen og oppgraderer dine ferdigheter

Vil du ha en lett håndterlig og stabil sykkel som utgjør en ideell inngangsport til terrengsykling? Vil du ha en underholdende sykkel med pålitelige komponenter tilpasset intensive skogsturer? Ser du etter en lettkjørt terrengsykkel som er skapt for utfordrende sykling, ja da er gledessprederen Trek Roscoe 6 helt riktig sykkel for deg. Dette er en tillitsvekkende hardtail med pålitelig manøvreringsevne og en senkbar setepinne som gir deg økt kontroll når du suser gjennom mer teknisk utfordrende partier. Smidig 1x drivlinje, langvandret gaffel, fete 27,5-tommere i plussstørrelse og hydrauliske skivebremser gjør den til et smart valg for deg som liker fartsfylt stisykling og som prioriterer kjøreglede og utfordrende eventyr. En halvfet hardtail med imponerende grep og en rammegeometri som gjør sykkelen lett håndterlig og imponerende kvikk selv på svingete stier.

Nøkkelen til suksess!

  • Rask rammegeometri gjør den lettstyrt på svingete stier og tekniske partier
  • Langvandret gaffel fra Suntour (XCM 32) med Lockout (slik at du kan låse gaffelen på jevne underlag)
  • 1x drivlinje - Bare ett girskifter å holde styr på, men du har likevel et imponerende bredt utvekslingsområde
  • Selv om det skulle bli hett, leverer de fete dekkene (27.5x2,8") bedre tillit, grep og stabilitet
  • Justérbar setepinne (via bryter på styret) sørger for at du kan senke/heve setet i fart
  • Den har bagasjebrettfester, så hvorfor ikke ta den med til butikken eller på sykkelferie

Høyteknologisk aluminiumsramme som setter komfort og fremkommelighet i fokus

Rammen utgjøres av en lettvektsramme i Alpha Gold Aluminium med mektig vridningsstivhet og en geometri som setter komfort og fremkommelighet i fokus. Rammen er fullpakket med finesser som gjør deg til en bedre syklist, hva med et konisk styrerør som gir deg presis styring og en mer solid følelse foran, mens Boost 141-navbredden bak gir deg kortere kjedestag og spennstig manøvreringsevne. Rammen er selvfølgelig fullt kompatibel med førsteklasses komponenter, perfekt for deg som vil kunne oppgradere med skarpere hjul eller drivlinjer fremover. Noen andre smarte detaljer er innvendig kabelføring (til både gir, bremser og den justerbare setepinnen) samt praktiske monteringsfester for både bagasjebrett og sykkelstativ.

Langvandret fjæring som gir deg økt kontroll og høyere komfort

Foran sitter en dempegaffel fra Suntour med 120 mm vandring som er utstyrt med Lockout, noe som betyr at du kan låse gaffelen og dermed oppnå høyere pedaleffektivitet, noe som er perfekt på jevne partier hvor effektiviteten kanskje er viktigere enn støtdempningen. Legg til en praktisk justerbar setepinne som sørger for at du lynkjapt kan senke/heve setet i fart og som styres via en lett håndterbar bryter som er plassert på styret.

Pålitelige 1x drivlinje og effektive hydrauliske skivebremser 

Den smidige drivlinjen er hentet fra Shimano (Deore) og består av en driftssikker enkeltklinge samt en 10-delt kassett, som samlet gir et girutvalg som sørger for at du kan holde høyt tempo i alle typer terreng. Drivlinjens funksjon er praktisk talt problemfri, og siden den bare inkluderer ett girskifter er den også lettere å holde styr på. Bremsingen håndteres av effektive hydrauliske skivebremser som sørger for at du har kraftig bremseeffekt uansett om det er gjørmete, regnfullt eller sleipt i sporet.

Robust hjulsett med fete dekk og imponerende grep

Det slitesterke hjulsettet består av robuste aluminiumsfelger (som lett kan oppgraderes til slangeløst) og grepsvillige dekk med 2,8" bredde som takler alt fra jevne grusveier til løs gjørme. Disse ekstra brede plussdekkene gir deg den perfekte kombinasjonen av grep, komfort og stabilitet, noe som i praksis betyr økt trygghet i krevende terreng.

Hva sier den internasjonale pressen?

  • MTBR - "En av de beste vi noen gang har testet på denne prisnivået!"
  • Bike magazine - "Roscoes kvikkhet gjør den til en karneval uansett terreng eller fart"
  • MBR - "Positive feedback from the key contact points and a thumbs-up from us"
PÅ DETALJNIVÅ
Artikkelnummer0045552-C106
EAN-kode-
VaremerkeTREK
FargePurple Flip
Knutenummer0045552
Spesifikasjon
PersonaliseringTerrengsykling
ProduktserieTrek Roscoe
ModellserieTrek Roscoe
KjønnUnisex, Dame, Herre
Damspesifikk 

Damspesifikk

Ettersom kvinner og menn ofte har forskjellig anatomi, bygger mange produsenter sykler som er tilpasset dette. Vanligvis er det bare små forskjeller som skiller dem. Blant annet pleier det å være bredere seter, smalere styre og kortere veivarmene. I noen tilfeller lages det også damespesifikke modeller i mindre størrelser og med en skrånende overrør. Noen ganger også i andre farger.
Nei
Årsmodell2023
Vekt (ifølge produsenten)15,8
Produsentens nettstedwww.trekbikes.com/se/sv_SE/
Elektrisk sykkelNei
Din høyde 

Din høyde

Anbefalt lengde ifølge leverandøren
-
Passer Høyde (cm)-
Produsentens artikkelnummer-
Produsentens fargePurple Flip/Trek Black
Rammesett
Rammestørrelse-
RammeAlpha Gold Aluminum, koniskt styrhuvud, invändig dragning till växel och styrjusterbar sadelstolpe, monteringsfästen för pakethållare och cykelstöd, Boost141, 5 mm QR
Rammemateriale 

Rammemateriale

Karbonfiber koster litt mer enn en aluminiumsramme, men den har en rekke fordeler sammenlignet med andre materialer når det gjelder rene kjøreegenskaper. Den er sterkere, lettere, stivere og mer behagelig å sykle på, siden det er et mer levende materiale enn aluminium. Karbonfiber er imidlertid litt mer følsomt for montering av tilbehør som du klemmer rundt rammen, som for eksempel låser eller barneseter. Dette fører til at karbonfiber best egner seg for sportsykler som racersykler og terrengsykler.

Aluminium er et prisgunstig og lett materiale, som passer for alle typer sykler. Det er enkelt å oppnå en virkelig lav vekt samtidig som man beholder styrke og gode kjøreegenskaper, og materialet er heller ikke følsomt for hva du monterer for tilbehør på det. Bare å tut og kjøre og montere på akkurat hva du vil på din sykkel!

Stål er et materiale som kan produseres i mange ulike kvalitetsnivåer. Stål kan bygges veldig billig, og finnes derfor på de enklere syklene i vårt sortiment. Men det kan også være et utrolig ettergivende, holdbart og behagelig materiale når man bruker virkelig fint stål. Det virkelig fine stålet finner man i mange sykler som er beregnet litt mer for langdistansesykling, for eksempel våre fine touring-sykler fra Surly, og Skeppshult-sykler som er bygget i svensk kvalitetsstål (som bidrar til veldig fine komfortegenskaper på de fleste underlag).

Aluminium
Forhjulsgaffel-
Forhjulsgaffeltype 

Forhjulsgaffeltype

En dempet framgaffel er i dag standard på terrengsykler, rett og slett for å takle terrenget sykkelen brukes i. Det finnes også mange hybridcykler med dempet framgaffel, for å gi deg litt mer komfort på grusveier og eventuelle skogstier. Hvis du skal sykle i skog eller på enklere stier, eller mye på grusvei, så er en dempet framgaffel et godt valg!

Stive framgaffler finnes på standard, racersykler og hybridcykler, og passer best for sykler som for det meste skal være på asfalt. Du får en lettere sykkel, en sykkel som føles kvikkere og en sykkel som oppleves å svare bedre på dine bevegelser. Noen nisjede sykler som fatbikes og touringcykler har også stive framgaffler, men da kompenseres det ofte med veldig brede og solide dekk for å gi litt av komfortfølelsen tilbake. Hvis du skal sykle hovedsakelig på asfalt, og kanskje noen snillere grusvei, så er en stiv framgaffel helt riktig for deg!

Dempet
Forstilling, type fjæringStålfjær
Slaglengde foran 

Slaglengde foran

Det å forstå slaglengde på en terrengsykkel kan virke som en skikkelig jungel. En enkel måte å forklare det på, er at jo lengre slaglengde sykkelen har, desto mer ujevn terreng er sykkelen tilpasset for. Sykler med 100 mm slaglengde er først og fremst tilpasset for Cross Country-sykling, altså raskere sykling i mindre teknisk terreng.

En sykkel med 120 mm slaglengde er kanskje det beste allround-valget, siden disse syklene ofte befinner seg mellom en rendyrket racemaskin og en sykkel tilpasset for røff og tøff kjøring blant kvist og stein. Disse syklene passer for alle mosjonister som ønsker å kunne komme seg frem i alle typer terreng, uten å ha ekstreme ambisjoner i noen retning.

En sykkel med 140 mm slaglengde eller mer er perfekt for deg som liker å gi deg ut i mer utfordrende terreng, og kanskje henge i en sykkelpark og sykle nedover bakker så fort du bare kan.

Mange hybrid-sykler har også støtdemping foran, rundt 60-80 mm slaglengde for å øke komforten. Dette bør ikke ses på som noe som gjør at sykkelen kan brukes som en terrengsykkel, men er hovedsakelig for å øke komforten på grusveier og flate stier eller spor.

-
Låsbar framgaffel? 

Låsbar framgaffel?

Låsbar betyr at fjæringens bevegelse låses i en posisjon (eventuelt begrenses) for å lette når man for eksempel sykler i bratte oppoverbakker eller på flatt terreng.

Forskjellige produsenter håndterer dette på ulike måter. Noen fjæringer blir helt låst (stive) mens andre har valgt å for eksempel bremse kompresjonsdempingen.

Med justering på forgaffelen
Bakgaffeltype 

Bakgaffeltype

En terrengsykkel kan deles opp på veldig mange forskjellige måter. Blant annet kan man dele disse inn i såkalte “fullt dempet” og “hardtails”. Dette betyr altså hvor mange typer av dempere som er montert på sykkelen.

Stiv

En hardtail har kun en dempet gaffel foran og en stiv gaffel bak. Fordelen med å kjøre med en stiv bakgaffel er at det ikke går tapt noen kraft på grunn av bakdemperen. I tillegg får du en lavere vekt over hele sykkelen.

Demper

En fullt dempet har i tillegg til en dempet forgaffel også en dempet bakgaffel. Disse syklene har et lenkesystem som sammen med bakdemperen gir en mer komfortabel kjøring, men også en mer stabil og i de fleste tilfeller raskere sykling. På samme måte som forgaffelen demper for å beholde grep og gi økt komfort, så gjør bakdemperen nøyaktig det samme for baksiden.

ram
Hjulstørrelse 

Hjulstørrelse

Hjulstørrelsen er akkurat det det høres ut som - størrelsen på hjulene. Den måles vanligvis i tommer (f.eks. 28") eller i millimeter (f.eks. 622). I Norge er tommer det mest vanlige målet, og derfor har vi valgt å bruke det. Hjulstørrelsens betydning varierer avhengig av sykkeltype.

Barne sykler

Barne sykler betegnes oftest med hjulstørrelse som størrelse på sykkelen, noe som skiller seg fra voksne sykler der rammen er det som bestemmer størrelsen på sykkelen. Det betyr ikke at alle sykler med 24"-hjul er like store, og derfor har vi valgt å, i stedet for å ha en størrelsestabell, angi nøyaktige lengdeanbefalinger for hver enkelt sykkel.

Når man kjøper barne sykkel vil man selvfølgelig at barnet skal kunne vokse med sykkelen. Tenk dog på at en altfor stor sykkel generelt blir for lang, og dermed gir en liggende sittestilling som igjen reduserer barnets oversikt. Velg derfor aldri en sykkel der barnet er mer enn 5 centimeter lavere enn vår angitte lengdeanbefaling.

Mountainbikes

I mountainbikeverdenen finnes det tre hjulstørrelser: 29", 27,5" og 26". 26" var lenge den eneste størrelsen som ble brukt for mountainbikes, men brukes i dag stort sett bare for junior sykler og enklere mountainbikes som er tenkt for transport og lettere mosjon. Ønsker du å trene eller til og med konkurrere med din sykkel, er det 29" eller 27,5" som gjelder. Forenklet kan man si at 29" gir en mer stabil opplevelse, beholder farten bedre og lettere tar deg over små hindringer enn 27,5", mens en 27,5" gir deg en sykkel som oppleves kvikkere i svinger samt litt raskere i akselerasjonen. Mange fulldempede mountainbikes med 27,5" har dessuten lengre vandring, og er tilpasset for mer teknisk og utfordrende terreng.

Racersykler, standardsykler, hybridsykler og andre sykler

For i prinsippet alle sykler unntatt mountainbikes og barne sykler gjelder 28"-hjul som er en godt balansert størrelse som gir både gode forutsetninger for å rulle lett, være komfortabel å sitte på og enkel å manøvrere.

27,5"
Hjul
ForhjulsnavFormula DC-511, 6-bults, Boost110, 15 mm genomgående axel
BaknavFormula DC-511, 6-bults, Boost110, 15 mm genomgående axel
FordekkKenda Havok, kanttråd, 30 tpi, 27,5x2,80
BakdekkKenda Havok, kanttråd, 30 tpi, 27,5x2,80
Dekkdimensjon72-584
FelgerAlex MD35, Tubeless Ready, 32 hål, 35 mm bredd, Presta-ventil
Drivverk
GirspakerShimano Deore M4100, 10-delad
BakgirShimano Deore M5120, lång arm
KranklagerShimano 7420ST, 73 mm, gängat, kassett, 124,5 mm axel
Kranksett-
KassettShimano Deore M4100, 11-46, 10 speed
Komponenter
ForbremseShimano MT200 hydraulisk skivbroms
Bremseskive foranShimano RT26, 160 mm, 6 bultar
BakbremseShimano MT200 hydraulisk skivbroms
Bremseplate bakShimano RT26, 160 mm, 6 bultar
StyrelagerSemi-integrated, cartridge bearing, 1-1/8 top, 1.5 botto
StyreBontrager alloy, 31.8mm, 15mm rise
StyrestemBontrager alloy, 31.8mm, Blendr compatible, 7 degree
SetepinneTranzX JD-YSP18 dropper, internal routing, 31.6mm
Bremsetype 

Bremsetype

Felgbremser

De klassiske bremsene for alle typer av sykler som gradvis blir faset ut av skivebremser. Disse styres via hendler fra styret og klemmer til med bremseklosser rundt felgbanen for å stoppe sykkelen. Felgbremser finnes i forskjellige typer for å passe ulike typer sykler og kommer som blant annet V-bremser, cantileverbremser og U-bremser. Fordelen med disse er at de er svært lette å vedlikeholde og har en lav vekt.

Rullebremser

Disse fungerer lik trommelbremser som finnes på blant annet mopeder. Her trykkes bremseklosser ut mot metall inne i en sylinder i midten på hjulet. Disse krever minst vedlikehold og er utrolig driftssikre. Ulempen med disse er at de ikke har like kraftig bremseeffekt som for eksempel skivebremser.

Fotbremse

Standarden som finnes på de fleste klassiske dame- og herresykler. Denne bremsen krever svært lite vedlikehold, men er begrenset hvis du ønsker flere gir. Disse tilhører nemlig spesifikke typer av nav (hjul) som har innkapslede gir, for eksempel Shimano Nexus. Ulempen med disse er at det kreves mer kraft for å bremse ordentlig sammenlignet med andre, samt at du må ha føttene i spesifikke posisjoner for å kunne utøve den ønskede kraften.

Skivebremser

De moderne bremsene på blant annet terrengsykler, hybrid-sykler og en rekke el-sykler. Disse er basert på en bremsekaliper som klemmer til rundt en metallskive ved hjulets nav (midten av hjulet). Dette er svært likt systemene som finnes på både biler og motorsykler og anses som det absolutt beste i dagens marked. Disse er de kraftigste bremsene, krever relativt lite vedlikehold og er svært driftssikre og finnes som både mekaniske (med wire) og hydrauliske (lukket system med olje).

Hydraulisk skivebrems
Antall gir 

Antall gir

Hvor mange gir trenger jeg?

Dette avhenger helt av hvordan du sykler og hva du ønsker å få ut av sykkelen. For å finne ut av dette, må du vite hvordan du kommer til å sykle og om du ønsker å prioritere lavt vedlikehold eller høy ytelse.

Lavt vedlikehold

I dette tilfellet bør du velge et girsystem med navgir. Disse finnes i varianter med 2-11 gir fra blant annet Shimano og deres Nexus-serie som har 3, 7 og 8 gir. Det finnes også Shimano Alfine som er en finere modell som har mindre motstand i mekanikken og finnes med 8 og 11 gir.

Høy ytelse

I dette tilfelle henger antall gir bak sammen med kvalitet. Produsentene konkurrerer om å lage de beste girene med flest antall drev på kassetten. Dette betyr da at de fineste komponentene også er de som har flest antall gir bak. Foran er det enten ett eller to drev som gjelder for de finere delene.

En kombinasjon av begge

I dette tilfellet ser vi på systemer som har 2-3 gir foran og 8-10 drev bak. Disse er av litt enklere byggkvalitet som også har en høyere vekt. Disse er isteden bygget av mer robuste materialer som stål i stedet for aluminium o.l. Disse tåler ofte mer juling, men fungerer ikke like smidig.

10-delt (1 x 10)
GirskifterserieShimano Deore
Framgirserie 

Framgirserie

Hva betyr for eksempel Shimano SLX? Hver komponentprodusent deler inn sine komponenter som gir, bremser, kranksett osv. i serier, i dette tilfellet er produsenten Shimano og serien SLX.

Seriene spenner fra funksjonelle enkle komponenter til betydelig mer avanserte komponenter med høy presisjon og lav vekt.

Selvsagt fungerer gir og bremser fra en enklere serie som de skal, men det skjer ikke med samme presisjon eller følelse som hos komponenter fra en finere serie. Det vil sannsynligvis kreves mer service over tid for de enklere komponentene.

Nedenfor ser du en liste over de største produsentenes serier ordnet slik at den fineste serien er øverst.

Merk at denne tabellen ikke sammenligner forskjellige merker eller landeveissykkel vs. terrengsykkel, men den bør kun brukes for å sammenligne innenfor en kolonne.

Shimano terrengsykkelShimano landeveissykkelSRAM terrengsykkelSRAM landeveissykkelShimano navgir
XTR Di2 Dura-Ace Di2 XX Red E-tap Alfine 11
XTR Dura-Ace X0 Red 22 Alfine 8
XT Di2 Ultegra Di2 X1 Red Nexus 8
XT Ultegra GX Force 22 Nexus 7
SLX 105 NX Force Nexus 3
Deore Tiagra X9 Rival 22  
Alivio Sora X7 Rival  
Acera Claris X5 Apex  
Altus
Tourney
Ingen forskifter
Bakgirserie 

Bakgirserie

Hva betyr for eksempel Shimano SLX? Hver komponentprodusent deler inn sine komponenter som gir, bremser, kranksett osv. i serier, i dette tilfellet er produsenten Shimano og serien SLX.

Seriene spenner fra funksjonelle enkle komponenter til betydelig mer avanserte komponenter med høy presisjon og lav vekt.

Selvfølgelig fungerer gir og bremser fra en enklere serie som de skal, men det skjer ikke med samme presisjon eller følelse som hos komponenter fra en finere serie. Det vil sannsynligvis kreve mer service over tid for de enklere komponentene.

Nedenfor ser du en liste over de største produsentenes serier ordnet slik at den fineste serien er øverst.

Merk at denne tabellen ikke sammenligner ulike merker eller landeveissykling vs. terrengsykling, men den bør kun brukes for å sammenligne innenfor en kolonne.

Shimano terrengsykkelShimano landeveiSRAM terrengsykkelSRAM landeveiShimano navgir
XTR Di2Dura-Ace Di2XX1 EagleRED E-tapAlfine 11
XTRDura-AceXX1Red 22Alfine 8
XT Di2Ultegra Di2XXForce 22Nexus 8
XTUltegraX01 EagleRival 22Nexus 7
SLX105X01ApexNexus 3
DeoreTiagraX0  
AlivioSoraEX1  
AceraClarisX1  
AltusGX Eagle
Tourney GX  
NX Eagle
  NX  
  X9  
  X7  
  X5  
Shimano Deore
Sykkelutstyr
Håndtak/StyretapeBontrager XR Trail Comp, nylon lock-on
PedalerVP-536 nylon platform
SeteBontrager Arvada, steel rails, 138mm width
KUNDENES MENINGER
Også tagget i

ANDRE PRODUKTER I SERIEN Trek Roscoe

Trek Trail MTB Roscoe 7 Matt Trek Black
14 499 kr
Finnes i flere varianter
Trek Roscoe 8
20 099 kr
fra 18 999 kr
Innsparing
Finnes i flere varianter
Trek Trail MTB Roscoe 7 Miami Green/Trek Black
14 499 kr
Finnes i flere varianter
Trek MTB Roscoe 6 Grønn/Blå
11 699 kr
fra 9 680 kr
Innsparing
Finnes i flere varianter

LIKNENDE PRODUKTER

-35%
Lapierre Hardtail Mtb Edge 2.7 Blåmetallisk/Rød
Trek Helstøpt Mtb Fuel Ex 8 Gen 6 Matte Pennyflake
44 799 kr
Finnes i flere varianter
Trek Roscoe 8
20 099 kr
fra 18 999 kr
Innsparing
Finnes i flere varianter

Din handlevogn(0 artikler)

Handlevognen er tom
Totalt: 0 kr
Til kassen

Favoritter(0 artikler)

Du har ingen favoritter
MENY