• RASK FRAKT-LEVERING
  • BETAL ENKELT MED KLARNA
  • VANLIGE SPØRSMÅL OG SVAR
0
Ønskeliste
0
Handlekurv

TREK Trek Fullstendig Dempet MTB Rail 7 SLX/XT

Trek Fullstendig Dempet MTB Rail 7 SLX/XT
Beskrivelse

Ekstremt underholdende kraftpakke som åpner døren til en helt ny verden!

Det underholdende kraftpakket Trek Rail 7 med elektrisk assistanse gir deg alt det du allerede elsker ved terrengsykling, pluss mye mer. Høyere hastigheter, mer kraft, lengre kjørestrekninger og mer terreng. Denne elsykkelen er perfekt for seriøse stisyklister som vil ha god slaglengde og topp teknologi som tar dem gjennom de tøffeste partiene. Med Rail får du alt dette og enda litt til – en eMTB som både forenkler og fordyper forholdet ditt til terrenget. Den imponerende 1x-drivlinjen og det kraftige tyske elsystemet gir lang rekkevidde, opp til 80 km eller 5 timers kontinuerlig assistanse. Denne versjonen kommer også med oppdatert gaffel, drivlinje, batteri osv., samt det nyeste kraftige drivsystemet fra Bosch, som er som å ha en privat heis. Med all denne ekstrakraften tilpasset terrenget, kan du gjennomføre en hel ukes sykling på bare én dag. Kjør på i krevende terreng, nyt utforkjøringene og ta turen tilbake til toppen for enda en runde. 

Nøkkelen til suksess!

  • Lik livsglede som utgaven uten elektrisk assistanse, men med den fordelen at du får hjelp til å nå toppen 
  • Dempegaffler av høy kvalitet fra RockShox (Domain RC/Deluxe Select+) med hele 160/150 mm slaglengde
  • Kraftig Bosch (Performance Line CX) elmotor egner seg like godt til intens pendling som til harde turer i terrenget
  • Intelligent eMTB-modus som automatisk justerer assistansen etter terrenget du beveger deg i
  • Det større batteriet (625Wh) betyr langt flere eventyr mellom ladingene
  • Samme slitesterke rammeteknologi som finnes på Remedy (Mino Link, Straight Shot-diagonalrør og Active Braking Pivot)
  • Treks RIB-system har en integrert design som beskytter batteriet med rammen, og det er enkelt å ta ut uten verktøy
  • Kraftig 1x-drivlinje med 12 gir fra Shimano (XT/SLX) sikrer at du alltid finner den perfekte tråkkfrekvensen 
  • Hydrauliske skivebremser med 4 stempler fra Shimano (MT6120) gir deg sterk bremsekraft og sikker kontroll under alle forhold
  • Knock Block - styreraksel som effektivt forhindrer styret i å rotere helt rundt hvis du krasjer
  • Robuste 29-tommers hjul med letthåndterlige, men likevel sikkert grepstrekk 2,5-tommers dekk fra Bontrager (XR5 Team Issue TLR)
  • Med en senkbar setepinne kan du justere setet raskt under kjøring og holde det unna på utforkjøringer

Fulldempet aluminiumsramme med robuste funksjoner og smarte detaljer

Rammen er laget av en avansert aluminiumslegering (Alpha Platinum Aluminium) med utrolig torsjonsstivhet og et imponerende pivotkoblingsystem. Den smarte Mino Link lar deg justere rammegeometrien uten at det går utover dempingen. Du kan finjustere vinkelen på styrerøret og høyden på kranklageret, og alt justeres enkelt med en mutter. Rammen kommer med en rekke smarte funksjoner (Mino Link-geometri, Straight Shot-diagonalrør for ekstra stivhet og Active Braking Pivot) som gjør deg til en bedre syklist. Den interne kabelføringen (for gir, bremser og den justerbare setestemmen) beskytter kablene og gir sykkelen et rent utseende. En annen smart funksjon, rammen Knock Block styreraksel, forhindrer at styret roterer helt rundt ved et krasj, noe som beskytter kablene fra å ryke og hendelene fra å slå mot rammen.

Dødelig demperkonfigurasjon for imponerende kontroll på stien

I fronten sitter det en luftdemper fra RockShox (Domain RC) med 160 mm slaglengde og i bak finner du en demper fra RockShox (Deluxe Select+) med 150 mm slaglengde. Dempere kan tilpasses både etter vekt og kjørestil og kommer også med lockout, noe som lar deg låse demperne for økt tråkkeffektivitet, ideelt for spurting eller effektiv klatring. Takket være Treks unike Active Braking Pivot (ABP) har sykkelens designere klart å uavhengig regulere dempingens respons på krefter generert under akselerasjon og bremsing. Det betyr at du kan bruke all demping selv under bremsing for bedre kontroll når du trenger det mest. Denne sykkelen kommer i tillegg med en Dropper post med 100/150 mm slaglengde (avhengig av rammestørrelse), noe som lar deg senke setet raskt under kjøring og holde det unna i bratte nedfarter.

Kraftig kvalitetsmotor gir ekstraordinær sprett og en dynamisk følelse

Motorkraften kommer fra en toppmoderne kvalitetsmotor fra Bosch (Performance Line CX) med et dreiemoment på 85Nm. Den kraftige elektriske motoren drives av et ekstra sterkt batteri på 625 Wh, som er godt beskyttet inne i diagonalt røret, og leverer store mengder miljøvennlig kraft for ekstra skyv opp til hastigheter på maksimalt 25 km/t. Den helt nye motoren er lettere, mindre, og stillere enn tidligere modeller, noe som gir en mer naturlig integrasjon og smidigere håndtering. Den er også mer effektiv, noe som sikrer lengre kjørelengde på én lading.

Treks RIB-system (Removable Integrated Battery) er både tiltalende i design og brukervennlig; batteriet beskyttes fullstendig av rammen og er lett å fjerne uten verktøy, og du får plass til en flaskeholder. Systemet inkluderer også et innebygd håndtak som lett kan fjernes og monteres igjen i rammen uten bruk av verktøy.

Elsystemet gir eksepsjonell sprett, men minst like imponerende er elmotorens fremragende responsive følelse som skaper en dynamisk opplevelse ved hvert pedaltrykk. Dette skyldes i stor grad de tre førsteklasses effektsensorene som tilpasser assistansen etter hvordan du tråkker; mykt og forsiktig tråkk gir rolig assistanse, mens raskere og hardere tråkk gir betydelig mer kraft. Motoren hjelper deg effektivt og raskt dit du vil, og du velger selvsagt selv ønsket assistansenivå. Du kan også benytte den smarte eMTB-modusen for automatisk å tilpasse assistanseeffektiviteten etter terrenget, som gir akkurat passende kraft slik at du kan nyte sykkelturen. Bare slå på modusen og tråkk – så enkelt er det.

Motoren arbeider i samspill med 12 ekstremt effektive og nesten problemfrie gir fra Shimano (XT/SLX), alt skjer effektivt og gir deg dessuten imponerende rekkevidde. Og ettersom både batteriet og motoren er plassert i den nedre delen av rammen, oppnås et eksempelverdig lavt tyngdepunkt, som gir flawless manøvreringsdyktighet i terrenget. Legg til en oversiktlig Purion Display med 5 forskjellige driftsmoduser (Eco, Tour, eMTB, Turbo, Off) som gir full kontroll og viser nesten alt du trenger å vite. 

Stabilt hjulsett som alltid er klar for utfordringer og kraftige skivebremser

Alt står på et par ekstremt robuste 29-tommershjul bestående av aluminiumsfelger og slangeløse kvalitetsdekk fra Bontrager (XR5 Team Issue) med 2,5-tommers bredde, klare for utfordringer og som utmerker seg på de fleste underlag. Disse dekkene med lite rullemotstand leverer den perfekte kombinasjonen av fremkommelighet, hastighet, og stabilitet, noe som betyr at du kan kjøre raskt selv i de mest utfordrende terrenget.

Brede hjulakslinger (110mm foran, 148mm bak) gjør hjulene like stive som 27.5-tommershjul, men med alle fordelene av et større dekk. Med Boost148 kan du dessuten bruke bredere dekk og en større krans uten å påvirke q-faktoren eller pedaleringseffektiviteten. Og når det endelig er tid for å bremse, sørger et par svært effektive hydrauliske skivebremser med store 203 mm skiver og 4 stempler fra Shimano (MT6120) for at du alltid har kraftig bremseevne, uavhengig om det er gjørmete, regnfullt eller slaps på stiene.

PÅ DETALJNIVÅ
Artikkelnummer0069240
EAN-kode-
VaremerkeTREK
Farge-
Spesifikasjon
PersonaliseringTerrengsykling
ProduktserieTrek Rail 7
Kjønn-
Damspesifikk 

Damspesifikk

Ettersom kvinner og menn ofte har forskjellig anatomi, bygger mange produsenter sykler som er tilpasset dette. Vanligvis er det bare små forskjeller som skiller dem. Blant annet pleier det å være bredere seter, smalere styre og kortere veivarmene. I noen tilfeller lages det også damespesifikke modeller i mindre størrelser og med en skrånende overrør. Noen ganger også i andre farger.
Nei
Årsmodell2022
Vekt (ifølge produsenten)-
Produsentens nettstedwww.trekbikes.com/se/sv_SE/p/35035
Elektrisk sykkelJa
Din høyde 

Din høyde

Anbefalt lengde ifølge leverandøren
-
Passer Høyde (cm)-
Produsentens artikkelnummer-
Produsentens farge-
Rammesett
Rammestørrelse-
Ramme-
Rammemateriale 

Rammemateriale

Karbonfiber koster litt mer enn en aluminiumsramme, men den har en rekke fordeler sammenlignet med andre materialer når det gjelder rene kjøreegenskaper. Den er sterkere, lettere, stivere og mer behagelig å sykle på, siden det er et mer levende materiale enn aluminium. Karbonfiber er imidlertid litt mer følsomt for montering av tilbehør som du klemmer rundt rammen, som for eksempel låser eller barneseter. Dette fører til at karbonfiber best egner seg for sportsykler som racersykler og terrengsykler.

Aluminium er et prisgunstig og lett materiale, som passer for alle typer sykler. Det er enkelt å oppnå en virkelig lav vekt samtidig som man beholder styrke og gode kjøreegenskaper, og materialet er heller ikke følsomt for hva du monterer for tilbehør på det. Bare å tut og kjøre og montere på akkurat hva du vil på din sykkel!

Stål er et materiale som kan produseres i mange ulike kvalitetsnivåer. Stål kan bygges veldig billig, og finnes derfor på de enklere syklene i vårt sortiment. Men det kan også være et utrolig ettergivende, holdbart og behagelig materiale når man bruker virkelig fint stål. Det virkelig fine stålet finner man i mange sykler som er beregnet litt mer for langdistansesykling, for eksempel våre fine touring-sykler fra Surly, og Skeppshult-sykler som er bygget i svensk kvalitetsstål (som bidrar til veldig fine komfortegenskaper på de fleste underlag).

Aluminium
Forhjulsgaffel-
Bakdemper-
Bakgaffeltype 

Bakgaffeltype

En terrengsykkel kan deles opp på veldig mange forskjellige måter. Blant annet kan man dele disse inn i såkalte “fullt dempet” og “hardtails”. Dette betyr altså hvor mange typer av dempere som er montert på sykkelen.

Stiv

En hardtail har kun en dempet gaffel foran og en stiv gaffel bak. Fordelen med å kjøre med en stiv bakgaffel er at det ikke går tapt noen kraft på grunn av bakdemperen. I tillegg får du en lavere vekt over hele sykkelen.

Demper

En fullt dempet har i tillegg til en dempet forgaffel også en dempet bakgaffel. Disse syklene har et lenkesystem som sammen med bakdemperen gir en mer komfortabel kjøring, men også en mer stabil og i de fleste tilfeller raskere sykling. På samme måte som forgaffelen demper for å beholde grep og gi økt komfort, så gjør bakdemperen nøyaktig det samme for baksiden.

-
Hjulstørrelse 

Hjulstørrelse

Hjulstørrelsen er akkurat det det høres ut som - størrelsen på hjulene. Den måles vanligvis i tommer (f.eks. 28") eller i millimeter (f.eks. 622). I Norge er tommer det mest vanlige målet, og derfor har vi valgt å bruke det. Hjulstørrelsens betydning varierer avhengig av sykkeltype.

Barne sykler

Barne sykler betegnes oftest med hjulstørrelse som størrelse på sykkelen, noe som skiller seg fra voksne sykler der rammen er det som bestemmer størrelsen på sykkelen. Det betyr ikke at alle sykler med 24"-hjul er like store, og derfor har vi valgt å, i stedet for å ha en størrelsestabell, angi nøyaktige lengdeanbefalinger for hver enkelt sykkel.

Når man kjøper barne sykkel vil man selvfølgelig at barnet skal kunne vokse med sykkelen. Tenk dog på at en altfor stor sykkel generelt blir for lang, og dermed gir en liggende sittestilling som igjen reduserer barnets oversikt. Velg derfor aldri en sykkel der barnet er mer enn 5 centimeter lavere enn vår angitte lengdeanbefaling.

Mountainbikes

I mountainbikeverdenen finnes det tre hjulstørrelser: 29", 27,5" og 26". 26" var lenge den eneste størrelsen som ble brukt for mountainbikes, men brukes i dag stort sett bare for junior sykler og enklere mountainbikes som er tenkt for transport og lettere mosjon. Ønsker du å trene eller til og med konkurrere med din sykkel, er det 29" eller 27,5" som gjelder. Forenklet kan man si at 29" gir en mer stabil opplevelse, beholder farten bedre og lettere tar deg over små hindringer enn 27,5", mens en 27,5" gir deg en sykkel som oppleves kvikkere i svinger samt litt raskere i akselerasjonen. Mange fulldempede mountainbikes med 27,5" har dessuten lengre vandring, og er tilpasset for mer teknisk og utfordrende terreng.

Racersykler, standardsykler, hybridsykler og andre sykler

For i prinsippet alle sykler unntatt mountainbikes og barne sykler gjelder 28"-hjul som er en godt balansert størrelse som gir både gode forutsetninger for å rulle lett, være komfortabel å sitte på og enkel å manøvrere.

29"
Hjul
Fordekk-
Bakdekk-
Dekkdimensjon-
Drivverk
GirspakerShimano SLX M7100, 12-växlat
Bakgir-
Kassett-
Komponenter
Forbremse-
Bakbremse-
Styre-
Styrestem-
Setepinne-
Bremsetype 

Bremsetype

Felgbremser

De klassiske bremsene for alle typer av sykler som gradvis blir faset ut av skivebremser. Disse styres via hendler fra styret og klemmer til med bremseklosser rundt felgbanen for å stoppe sykkelen. Felgbremser finnes i forskjellige typer for å passe ulike typer sykler og kommer som blant annet V-bremser, cantileverbremser og U-bremser. Fordelen med disse er at de er svært lette å vedlikeholde og har en lav vekt.

Rullebremser

Disse fungerer lik trommelbremser som finnes på blant annet mopeder. Her trykkes bremseklosser ut mot metall inne i en sylinder i midten på hjulet. Disse krever minst vedlikehold og er utrolig driftssikre. Ulempen med disse er at de ikke har like kraftig bremseeffekt som for eksempel skivebremser.

Fotbremse

Standarden som finnes på de fleste klassiske dame- og herresykler. Denne bremsen krever svært lite vedlikehold, men er begrenset hvis du ønsker flere gir. Disse tilhører nemlig spesifikke typer av nav (hjul) som har innkapslede gir, for eksempel Shimano Nexus. Ulempen med disse er at det kreves mer kraft for å bremse ordentlig sammenlignet med andre, samt at du må ha føttene i spesifikke posisjoner for å kunne utøve den ønskede kraften.

Skivebremser

De moderne bremsene på blant annet terrengsykler, hybrid-sykler og en rekke el-sykler. Disse er basert på en bremsekaliper som klemmer til rundt en metallskive ved hjulets nav (midten av hjulet). Dette er svært likt systemene som finnes på både biler og motorsykler og anses som det absolutt beste i dagens marked. Disse er de kraftigste bremsene, krever relativt lite vedlikehold og er svært driftssikre og finnes som både mekaniske (med wire) og hydrauliske (lukket system med olje).

Hydraulisk skivebrems
Antall gir 

Antall gir

Hvor mange gir trenger jeg?

Dette avhenger helt av hvordan du sykler og hva du ønsker å få ut av sykkelen. For å finne ut av dette, må du vite hvordan du kommer til å sykle og om du ønsker å prioritere lavt vedlikehold eller høy ytelse.

Lavt vedlikehold

I dette tilfellet bør du velge et girsystem med navgir. Disse finnes i varianter med 2-11 gir fra blant annet Shimano og deres Nexus-serie som har 3, 7 og 8 gir. Det finnes også Shimano Alfine som er en finere modell som har mindre motstand i mekanikken og finnes med 8 og 11 gir.

Høy ytelse

I dette tilfelle henger antall gir bak sammen med kvalitet. Produsentene konkurrerer om å lage de beste girene med flest antall drev på kassetten. Dette betyr da at de fineste komponentene også er de som har flest antall gir bak. Foran er det enten ett eller to drev som gjelder for de finere delene.

En kombinasjon av begge

I dette tilfellet ser vi på systemer som har 2-3 gir foran og 8-10 drev bak. Disse er av litt enklere byggkvalitet som også har en høyere vekt. Disse er isteden bygget av mer robuste materialer som stål i stedet for aluminium o.l. Disse tåler ofte mer juling, men fungerer ikke like smidig.

12-delt (1 x 12)
Girskifterserie-
Bakgirserie 

Bakgirserie

Hva betyr for eksempel Shimano SLX? Hver komponentprodusent deler inn sine komponenter som gir, bremser, kranksett osv. i serier, i dette tilfellet er produsenten Shimano og serien SLX.

Seriene spenner fra funksjonelle enkle komponenter til betydelig mer avanserte komponenter med høy presisjon og lav vekt.

Selvfølgelig fungerer gir og bremser fra en enklere serie som de skal, men det skjer ikke med samme presisjon eller følelse som hos komponenter fra en finere serie. Det vil sannsynligvis kreve mer service over tid for de enklere komponentene.

Nedenfor ser du en liste over de største produsentenes serier ordnet slik at den fineste serien er øverst.

Merk at denne tabellen ikke sammenligner ulike merker eller landeveissykling vs. terrengsykling, men den bør kun brukes for å sammenligne innenfor en kolonne.

Shimano terrengsykkelShimano landeveiSRAM terrengsykkelSRAM landeveiShimano navgir
XTR Di2Dura-Ace Di2XX1 EagleRED E-tapAlfine 11
XTRDura-AceXX1Red 22Alfine 8
XT Di2Ultegra Di2XXForce 22Nexus 8
XTUltegraX01 EagleRival 22Nexus 7
SLX105X01ApexNexus 3
DeoreTiagraX0  
AlivioSoraEX1  
AceraClarisX1  
AltusGX Eagle
Tourney GX  
NX Eagle
  NX  
  X9  
  X7  
  X5  
-
Motor
MotorBosch Performance CX
Motorplassering 

Motorplassering

Hvor en motor er plassert bestemmer hvor mye støtte du får, og hvor jevn kraftoverføringen oppleves. En motor plassert på for- eller bakhjulet gir generelt en følelse av at sykkelen skyver på (bakhjul) eller trekker (forhjul), mens en sentrert motor generelt gir inntrykk av at det er du selv som trår (og at du har blitt mye sterkere).

En motor plassert i kranksettet gir altså en rekke fordeler, men er noe dyrere å bygge, noe som gjør at sykkelens pris blir høyere med en krankmontert motor sammenlignet med en bak- eller framhjulsmotor. En hjulmontert motor er altså billigere, og for deg som sykler kortere distanser eller bruker sykkelen relativt lite fungerer dette utmerket for deg - mens en krankmontert motor er å foretrekke hvis du har tenkt å sykle/pendle oftere og lengre.

Mer om krankmontert motor

Motoren er plassert i kranksettet, dvs. midten på sykkelen. Derfor kalles dette også ofte for midtmontert motor eller sentermontert motor. Den gir blant annet følgende fordeler:

  • Jevnere gange, siden en midtmotor har flere sensorer enn motorer som er plassert på hjulene
  • Lettere å bruke uten elektrisk drift, siden det ikke finnes noen motstand i hjulene
  • Bedre vektfordeling i sykkelen noe som gjør syklingen enklere og morsommere
  • Gir økt pedalstyrke, siden elektrisk kraft kommer fra samme sted som pedalstyrken
Kranksett
Motoreffekt 

Motoreffekt

Maksimal tillatt motorstyrke i Sverige er for øyeblikket 250 W. Hvis det er oppgitt en høyere effekt enn 250 W i spesifikasjonene, er det bare en midlertidig verdi ved oppstart eller akselerasjon som synker til 250 W etter noen få sekunder.
250 W
Dreiemoment 

Dreiemoment

Motorens dreiemoment måles i Newtonmeter (Nm) og er et mål på en krafts evne til å vri et objekt rundt en bestemt akse. Forenklet kan man si at jo høyere dreiemoment, desto bedre.
85 Nm
Sensorer-
Maksimal assistansehastighet 

Maksimal assistansehastighet

Maksimal tillatt assistansehastighet i Sverige er for øyeblikket 25 km/t. Når du når over 25 km/t, slutter motoren å drive, og du må rett og slett tråkke på egen hånd.
-
Elektrisk system-
Batteri
BatteriBosch PowerTube 625
BatteritypeLitium-ion
BatteriplasseringInnvendig
Avtagbart batteriJa
Batterikapasitet (Wh)-
Spenning36 V
Batteri inkludert?Ja
Kan lades på sykkelenJa
Visning
Visning-
Avtagbar skjerm-
SykkelassistanseJa
Sykkelutstyr
Håndtak/Styretape-
KUNDENES MENINGER
Også tagget i

LIKNENDE PRODUKTER

Trek MTB Procaliber 9.5
20 099 kr
fra 18 999 kr
Innsparing
Finnes i flere varianter
-22%
Merida One-Forty 700
42 999 kr
33 650 kr
Innsparing
  • L
  • M
  • S
  • XL
  • XS
-17%
Merida One-Twenty 3000
42 999 kr
35 699 kr
Innsparing
  • L
  • M
  • S
  • XL

Din handlevogn(0 artikler)

Handlevognen er tom
Totalt: 0 kr
Til kassen

Favoritter(0 artikler)

Du har ingen favoritter
MENY