• RASK FRAKT-LEVERING
  • BETAL ENKELT MED KLARNA
  • VANLIGE SPØRSMÅL OG SVAR
0
Ønskeliste
0
Handlekurv

TREK Trek MTB Slash 9.8 XT Litiumgrå

Trek MTB Slash 9.8 XT Litiumgrå
Beskrivelse

Vi snakker monstertruck og flygende teppe i én og samme pakke

Det langstrakte enduromonsteret Trek Slash 9.8 XT er stisykkelens ukronede konge og er skapt for å levere høy hastighet og maksimal kjøreglede i selv den mest krevende terreng. Ja, den raser ubøyelig nedover tøffe skrenter, men den er samtidig smidig, lett og imponerende grepsikker i stigninger. Og hvis du foretrekker å være i parken, vil Slash levere runde etter runde med adrenalinfylte opplevelser og brede smil mellom dobbelthopp og dropp. Den er virkelig utrolig stabil, men samtidig lekende lett å kjøre, og for å matche dens slaglengde (170/160mm) har Slash blitt oppdatert med en geometri som både er lengre, slakere og lavere. I praksis betyr dette økt stabilitet når du flyr gjennom skrenter og på løsere underlag, samtidig som den aggressive vinkelen på styrerøret forbedrer pedaleffektiviteten. Slash er ren kjøreglede og vil sørge for at du kommer deg ned utfordrende bakker raskere enn noen andre i vennegjengen, og kanskje det beste av alt er at jo hardere du kjører, jo mer gir den tilbake...

Nøkkelen til suksess!

  • Konkurranseklar sykkel som samtidig er utrolig morsom i virkelig krevende terreng
  • Slagkraftig karbonramme (OCLV Mountain Carbon) som skaper brede smil mellom dobbelthopp og dropp
  • Imponerende pivotlenker i magnesium med kinematikk i verdensklasse
  • Demperkonfigurasjon med avansert luftfjæring og 170/160mm slaglengde klar for å rocke
  • Ekstremt slagkraftig 1x-drivverk fra Shimano (XT) med 12 gir og kun én girspak å holde styr på
  • Ekstra beskyttelse på underrøret minimerer risikoen for alvorlige rammeskader
  • Knock Block 2.0 med sjenerøs styrvinkel uten å ofre svingradiusen
  • Breit seterør (34,9 mm diameter) er både sterkere, mer holdbart og raskere å justere opp og ned
  • Dropper post fra Bontrager sørger for at du kan senke setet i farten og holde det ute av veien når du pløyer nedover
  • I det innebygde oppbevaringsrommet kan du oppbevare verktøy og andre nødvendigheter (innvendig BITS-lagring)
  • Mesterlige 29-tommere som kan rulle over store hindringer og fly gjennom store hopp og dropp

Slagkraftig aluminiumsramme med imponerende egenskaper

Grunnlaget utgjøres av en konkurranseklare karbonramme (OCLV Mountain Carbon) med klassens beste vridningsstivhet kombinert med imponerende pivotlenker i magnesium. Smarte Mino Link gjør at du kan justere rammens geometri uten negativ innvirkning på dempingen. Du kan finjustere vinkelen på styrerøret med 1/2° og krankhøyden med opptil 10 mm, og justeringen gjøres enkelt med en mutter. Rammen er fullpakket med mange smarte funksjoner (f.eks. underrørsbeskyttelse, shuttlebeskyttelse, gjenget krank, ISCG 05, ekstra bredt seterør) som gjør deg til en bedre syklist, eller hva med et konisk styrerør som gir nøyaktig styring og en mer solid følelse i front, mens den innvendige kablingen (til både gir, bremser og senkbar setepinne) beskytter alle kabler og gir riktig utseende. To andre smarte funksjoner er rammens innebygde lagringsrom og Knock Block 2.0 styrelager som hindrer styret fra å snurre rundt ved en krasj, noe som igjen beskytter kablene fra å rykke løs og girspakene fra å slå i overrøret på rammen.

En minst sagt drapskraftig demperkonfigurasjon gir deg maksimal kontroll

Foran sitter en luftgaffel fra RockShox (ZEB Select+) med en slaglengde på 170 mm og bak sitter en demper fra RockShox (Super Deluxe Ultimate) med en slaglengde på 160 mm. Demperne kan optimaliseres etter både vekt og kjørestil, og luftfjæringen har eksklusive Thru Shaft som gir deg et fantastisk grep, myk kontroll og all stabiliteten du trenger for å kaste deg nedover de bratteste bakkene dag etter dag. Takket være den smarte lavkompresjonsinnstillingen kan man dessuten eliminere syklistens innvirkning uten å påvirke kompresjonen som så godt trengs ved høye hastigheter i de litt mer brutale skogsstiene. Takket være Treks unike Active Braking Pivot har konstruktørene klart å kontrollere hvordan dempingen skal reagere på kreftene som skapes ved akselerasjon og bremsing, helt uavhengig av hverandre. Praktisk sett kan du utnytte demperen fullt ut selv ved bremsing og får dermed større kontroll når du trenger det som mest. Legg til en praktisk justerbar setepinne (med opptil 170 mm slaglengde) fra Bontrager (Line Elite Dropper) som sørger for at du lynraskt kan senke/heve setet i farten.

Ekstremt slagkraftig 1x-drivverk og høykvalitets skivebremser med 4-stempelkalipere

Det ekstremt slagkraftige 1x-drivverket er hentet fra Shimano (XT) og består av en bombesikker enkeltring og en 12-delers kassett (30Tx10-51T), som samlet gir et girspekter som sørger for at du kan holde et høyt tempo i alle typer terreng og bakker. Drivverkets funksjon er nærmest problemfri og siden det bare inkluderer én girspak, er det også enklere å holde styr på. Bremsingen håndteres av et par kraftfulle hydrauliske skivebremser fra Shimano (M8120) med 4-stempelkalipere som sørger for imponerende effektiv bremsekraft uansett om det er gjørmete, regnfullt eller sølete på sporet.

Mesterlige hjulsett med kvalitetsdekk som takler virkelig utfordrende terreng

Alt ruller på et mesterlig hjulsett som består av høykvalitets TLR-felger i karbon fra Bontrager (Line Elite 30) som ruller på konkurranseklare dekk fra Bontrager (SE6/SE5 Team Issue) med 2,5" bredde som er klar for kamp og som briljerer på alt fra grusveier til løs gjørmesuppe. Brede hjulfester (110mm foran, 148mm bak) gir deg hjul som er like stive som et par 27.5-tommere, men med alle fordelene til et større dekk. Med Boost148 kan du dessuten bruke bredere dekk og en større kjettingring uten å påvirke q-faktoren eller pedaleffektiviteten. Rapid Drive nav med 108 innkoplingspunkter for rask akselerasjon og en trygg følelse selv når du tråkker frem på det mest krevende underlaget. Du får jevn kraftoverføring og direkte kraft når du trenger å kaste deg ut av svingene, og den ekstra pedalstoppfunksjonen gir økt kontroll og kan være hele forskjellen ved krevende klatringer.

PÅ DETALJNIVÅ
Artikkelnummer0069259-E321
EAN-kode-
VaremerkeTREK
FargeLithium Grey
Produsentens artikkelnummer-
Knutenummer0069259
Spesifikasjon
Personalisering-
Produktserie-
ModellserieTrek Slash
Kjønn-
Damspesifikk 

Damspesifikk

Ettersom kvinner og menn ofte har forskjellig anatomi, bygger mange produsenter sykler som er tilpasset dette. Vanligvis er det bare små forskjeller som skiller dem. Blant annet pleier det å være bredere seter, smalere styre og kortere veivarmene. I noen tilfeller lages det også damespesifikke modeller i mindre størrelser og med en skrånende overrør. Noen ganger også i andre farger.
Nei
Produsentens farge-
Årsmodell2022
Produsentens nettsted-
Elektrisk sykkelNei
Din høyde 

Din høyde

Anbefalt lengde ifølge leverandøren
-
Passer Høyde (cm)-
Bremsetype 

Bremsetype

Felgbremser

De klassiske bremsene for alle typer av sykler som gradvis blir faset ut av skivebremser. Disse styres via hendler fra styret og klemmer til med bremseklosser rundt felgbanen for å stoppe sykkelen. Felgbremser finnes i forskjellige typer for å passe ulike typer sykler og kommer som blant annet V-bremser, cantileverbremser og U-bremser. Fordelen med disse er at de er svært lette å vedlikeholde og har en lav vekt.

Rullebremser

Disse fungerer lik trommelbremser som finnes på blant annet mopeder. Her trykkes bremseklosser ut mot metall inne i en sylinder i midten på hjulet. Disse krever minst vedlikehold og er utrolig driftssikre. Ulempen med disse er at de ikke har like kraftig bremseeffekt som for eksempel skivebremser.

Fotbremse

Standarden som finnes på de fleste klassiske dame- og herresykler. Denne bremsen krever svært lite vedlikehold, men er begrenset hvis du ønsker flere gir. Disse tilhører nemlig spesifikke typer av nav (hjul) som har innkapslede gir, for eksempel Shimano Nexus. Ulempen med disse er at det kreves mer kraft for å bremse ordentlig sammenlignet med andre, samt at du må ha føttene i spesifikke posisjoner for å kunne utøve den ønskede kraften.

Skivebremser

De moderne bremsene på blant annet terrengsykler, hybrid-sykler og en rekke el-sykler. Disse er basert på en bremsekaliper som klemmer til rundt en metallskive ved hjulets nav (midten av hjulet). Dette er svært likt systemene som finnes på både biler og motorsykler og anses som det absolutt beste i dagens marked. Disse er de kraftigste bremsene, krever relativt lite vedlikehold og er svært driftssikre og finnes som både mekaniske (med wire) og hydrauliske (lukket system med olje).

-
Antall gir 

Antall gir

Hvor mange gir trenger jeg?

Dette avhenger helt av hvordan du sykler og hva du ønsker å få ut av sykkelen. For å finne ut av dette, må du vite hvordan du kommer til å sykle og om du ønsker å prioritere lavt vedlikehold eller høy ytelse.

Lavt vedlikehold

I dette tilfellet bør du velge et girsystem med navgir. Disse finnes i varianter med 2-11 gir fra blant annet Shimano og deres Nexus-serie som har 3, 7 og 8 gir. Det finnes også Shimano Alfine som er en finere modell som har mindre motstand i mekanikken og finnes med 8 og 11 gir.

Høy ytelse

I dette tilfelle henger antall gir bak sammen med kvalitet. Produsentene konkurrerer om å lage de beste girene med flest antall drev på kassetten. Dette betyr da at de fineste komponentene også er de som har flest antall gir bak. Foran er det enten ett eller to drev som gjelder for de finere delene.

En kombinasjon av begge

I dette tilfellet ser vi på systemer som har 2-3 gir foran og 8-10 drev bak. Disse er av litt enklere byggkvalitet som også har en høyere vekt. Disse er isteden bygget av mer robuste materialer som stål i stedet for aluminium o.l. Disse tåler ofte mer juling, men fungerer ikke like smidig.

-
Rammesett
Rammestørrelse-
Ramme-
Rammemateriale 

Rammemateriale

Karbonfiber koster litt mer enn en aluminiumsramme, men den har en rekke fordeler sammenlignet med andre materialer når det gjelder rene kjøreegenskaper. Den er sterkere, lettere, stivere og mer behagelig å sykle på, siden det er et mer levende materiale enn aluminium. Karbonfiber er imidlertid litt mer følsomt for montering av tilbehør som du klemmer rundt rammen, som for eksempel låser eller barneseter. Dette fører til at karbonfiber best egner seg for sportsykler som racersykler og terrengsykler.

Aluminium er et prisgunstig og lett materiale, som passer for alle typer sykler. Det er enkelt å oppnå en virkelig lav vekt samtidig som man beholder styrke og gode kjøreegenskaper, og materialet er heller ikke følsomt for hva du monterer for tilbehør på det. Bare å tut og kjøre og montere på akkurat hva du vil på din sykkel!

Stål er et materiale som kan produseres i mange ulike kvalitetsnivåer. Stål kan bygges veldig billig, og finnes derfor på de enklere syklene i vårt sortiment. Men det kan også være et utrolig ettergivende, holdbart og behagelig materiale når man bruker virkelig fint stål. Det virkelig fine stålet finner man i mange sykler som er beregnet litt mer for langdistansesykling, for eksempel våre fine touring-sykler fra Surly, og Skeppshult-sykler som er bygget i svensk kvalitetsstål (som bidrar til veldig fine komfortegenskaper på de fleste underlag).

-
Forhjulsgaffel-
Hjulstørrelse 

Hjulstørrelse

Hjulstørrelsen er akkurat det det høres ut som - størrelsen på hjulene. Den måles vanligvis i tommer (f.eks. 28") eller i millimeter (f.eks. 622). I Norge er tommer det mest vanlige målet, og derfor har vi valgt å bruke det. Hjulstørrelsens betydning varierer avhengig av sykkeltype.

Barne sykler

Barne sykler betegnes oftest med hjulstørrelse som størrelse på sykkelen, noe som skiller seg fra voksne sykler der rammen er det som bestemmer størrelsen på sykkelen. Det betyr ikke at alle sykler med 24"-hjul er like store, og derfor har vi valgt å, i stedet for å ha en størrelsestabell, angi nøyaktige lengdeanbefalinger for hver enkelt sykkel.

Når man kjøper barne sykkel vil man selvfølgelig at barnet skal kunne vokse med sykkelen. Tenk dog på at en altfor stor sykkel generelt blir for lang, og dermed gir en liggende sittestilling som igjen reduserer barnets oversikt. Velg derfor aldri en sykkel der barnet er mer enn 5 centimeter lavere enn vår angitte lengdeanbefaling.

Mountainbikes

I mountainbikeverdenen finnes det tre hjulstørrelser: 29", 27,5" og 26". 26" var lenge den eneste størrelsen som ble brukt for mountainbikes, men brukes i dag stort sett bare for junior sykler og enklere mountainbikes som er tenkt for transport og lettere mosjon. Ønsker du å trene eller til og med konkurrere med din sykkel, er det 29" eller 27,5" som gjelder. Forenklet kan man si at 29" gir en mer stabil opplevelse, beholder farten bedre og lettere tar deg over små hindringer enn 27,5", mens en 27,5" gir deg en sykkel som oppleves kvikkere i svinger samt litt raskere i akselerasjonen. Mange fulldempede mountainbikes med 27,5" har dessuten lengre vandring, og er tilpasset for mer teknisk og utfordrende terreng.

Racersykler, standardsykler, hybridsykler og andre sykler

For i prinsippet alle sykler unntatt mountainbikes og barne sykler gjelder 28"-hjul som er en godt balansert størrelse som gir både gode forutsetninger for å rulle lett, være komfortabel å sitte på og enkel å manøvrere.

-
Hjul
Fordekk-
Bakdekk-
Dekkdimensjon-
Drivverk
Girspaker-
Bakgir-
Kassett-
Komponenter
Forbremse-
Bakbremse-
Styre-
Styrestem-
Setepinne-
Håndtak/Styretape-
KUNDENES MENINGER

LIKNENDE PRODUKTER

Trek MTB Procaliber 9.5
20 099 kr
fra 18 999 kr
Innsparing
Finnes i flere varianter
-23%
Merida One-Twenty 600
31 999 kr
24 609 kr
Innsparing
  • L
  • M
  • S
  • XL
-12%
Merida One-Forty 700
42 999 kr
37 632 kr
Innsparing
  • L
  • M
  • S
  • XL
  • XS
-23%
Merida One-Twenty 3000
42 999 kr
33 169 kr
Innsparing
  • L
  • M
  • S
  • XL

Din handlevogn(0 artikler)

Handlevognen er tom
Totalt: 0 kr
Til kassen

Favoritter(0 artikler)

Du har ingen favoritter
MENY