• RASK FRAKT-LEVERING
  • BETAL ENKELT MED KLARNA
  • VANLIGE SPØRSMÅL OG SVAR
0
Ønskeliste
0
Handlekurv

TREK Trek MTB Slash 9.8 XT Matte Battleship Blue

Trek MTB Slash 9.8 XT Matte Battleship Blue
Beskrivelse

Vi snakker om monstertrucker og flygende tepper i én og samme pakke

Det langslående enduromonsteret Trek Slash 9.8 XT er terrengsyklenes ukronede konge, skapt for å levere høy fart og maksimal kjøreglede i den mest utfordrende terrenget. Den stormer ustoppelig ned bratte bakker, men er samtidig smidig, lett og tilbyr imponerende grep i stigninger. For de som foretrekker parken, vil Slash kontinuerlig levere adrenalinfylte øyeblikk og brede smil mellom dobbelthoppene og droppene. Den er ekstremt stabil, men samtidig lekent lett å manøvrere, og for å matche dens slaglengder (170/160 mm) er Slash oppdatert med en geometri som er lengre, flatere og lavere. Dette fører til økt stabilitet når du farer frem på skråninger og over løst underlag, og den aggressive vinkelen på styrerøret forbedrer din pedaleffektivitet. Slash står for ren kjøreglede og sikrer at du tar deg ned utfordrende nedoverbakker raskere enn noen andre i vennegjengen, og det beste av alt; jo hardere du kjører, desto mer får du tilbake...

Nøkkelen til suksess!

  • En konkurranseklar sykkel som samtidig er utrolig morsom i svært tøft terreng
  • En slagkraftig karbonfiberramme (OCLV Mountain Carbon) som frembringer brede smil mellom dobbelthopp og dropp
  • Et imponerende pivotledd i magnesium med kinematikk i verdensklasse
  • En demperkonfigurasjon med avansert luftfjæring og 170/160 mm slaglengde klar for action
  • En ekstremt effektiv 1x drivlinje fra Shimano (XT) med 12 gir og et enkelt skiftegrep
  • Ekstra beskyttelse på diagonalrøret minimerer risiko for alvorlig skade på rammen
  • Knock Block 2.0 tilbyr en generøs styrevinkel uten å ofre svingradiusen
  • Et bredt seterør (34,9 mm diameter) som er sterkere, mer holdbart og lettere å justere
  • En dropper post fra Bontrager som gjør at du raskt kan senke setet under fart og holde det ute av veien i utforkjøringer
  • Et innebygget oppbevaringsrom for å oppbevare verktøy og det nødvendigste (innvendig BITS-lagring)
  • Masterlige 29-tommere som ruller over store hindringer og flyr gjennom store hopp og dropp

En slagkraftig aluminiumsramme med imponerende egenskaper

Kjernen består av en konkurransedyktig karbonfiberramme (OCLV Mountain Carbon) med ledende vridningsstivhet kombinert med et imponerende pivotledd i magnesium. Den smarte Mino Link lar deg justere rammegeometrien uten negativ innvirkning på dempingen. Du kan finjustere vinkelen på styrehodet med 1/2 grad og høyden på kranklageret med opptil 10 mm, enkelt justert med en mutter. Rammen er full av smarte detaljer (for eksempel beskyttelse av diagonalt rør, shuttlebeskyttelse, gjengede kranklager, ISCG 05, ekstra bredt seterør) som gjør deg til en bedre syklist. Et konisk styrehode gir presis styring og en solid følelse foran, mens den interne kabelføringen (for gir, bremser og høydejusterbar setepinne) beskytter alle kabler og sikrer stilig utseende. Andre smarte funksjoner inkluderer rammenes innebygde oppbevaringsrom og Knock Block 2.0 styrelager som forhindrer styret i å rotere rundt ved krasj, som igjen beskytter kabler fra å bli dratt løs og spaker fra å slå mot rammeoverrøret.

En rett og slett dødelig demperkonfigurasjon gir maksimal kontroll

Fremst sitter en luftgaffel fra RockShox (ZEB Select+) med en slaglengde på 170 mm, og bak sitter en demper fra RockShox (Super Deluxe Ultimate) med en slaglengde på 160 mm. Demperne kan tilpasses både vekt og kjørestil, og luftfjæringen med eksklusive Thru Shaft gir fantastisk grep, smidig kontroll og all den stabilitet du trenger for å kaste deg ned de bratteste bakkene dag ut og dag inn. Den smarte lavkomprimeringsinnstillingen lar deg eliminere syklistens påvirkning uten å måtte kompromisse med den nødvendige kompresjonen for høy fart på de mer brutale skogsstiene. Takket være Treks unike Active Braking Pivot har designerne klart å kontrollere hvordan dempingen reagerer på kraftene som genereres ved akselerasjon og bremsing, uavhengig av hverandre. I praksis betyr dette at du kan utnytte demperen fullt ut også ved bremsing, og dermed gir det deg større kontroll når du trenger det mest. Legg til en praktisk, justerbar setepinne (med opptil 170 mm slaglengde) fra Bontrager (Line Elite Dropper) som gjør at du raskt kan senke/heve setet under fart.

En ytterst kraftig 1x-drivlinje og førsteklasses skivebremser med 4-stempels kalipere

Den ekstremt kraftfulle 1x-drivlinjen kommer fra Shimano (XT) og består av et bombsikkert enkeltrinns gir og en 12-delt kassett (30T x 10-51T), noe som sammen gir et girutvalg som sikrer at du kan holde høy fart i alle slags terreng og stigninger. Drivlinjen er nesten helt vedlikeholdsfri og siden den bare har en girspak, er den også enklere å betjene. Bremsingen styres av et sett med kraftige hydrauliske skivebremser fra Shimano (M8120) med 4-stempels kalipere som gir deg imponerende bremseeffekt, uansett om det er gjørmete, regnfullt eller slaskete i sporene.

Et mesterlig hjulsett med kvalitetsdekk for ekstremt krevende terreng

Alt står på et mesterlig hjulsett som består av førsteklasses TLR-karbonfelger fra Bontrager (Line Elite 30), som ruller på konkurransedyktige dekk fra Bontrager (SE6/SE5 Team Issue) med en bredde på 2,5 tommer, klare for utfordringer og som utmerker seg på alt fra grusveier til løs gjørme. Bredere hjulfester (110 mm foran, 148 mm bak) gir deg hjul som er like stive som et sett med 27,5-tommers hjul, men med alle fordelene som større dekk gir. Med Boost148 kan du i tillegg bruke bredere dekk og en større kjedekrans uten at det påvirker q-faktoren eller pedaleffektiviteten. Rapid Drive nav med 108 innkoblingspunkter for rask akselerasjon gir deg en sikker følelse selv når du tråkker deg gjennom det mest utfordrende underlaget. Du får jevn drift og direkte kraft når du trenger å svinge raskt ut fra svingene og den ekstra pedallåsen øker kontrollen og kan utgjøre hele forskjellen på vanskelige klatreekstremiteter.

PÅ DETALJNIVÅ
Artikkelnummer0069259-H859
EAN-kode-
VaremerkeTREK
FargeMatte Battleship Blue
Produsentens artikkelnummer-
Knutenummer0069259
Spesifikasjon
PersonaliseringTerrengsykling
Produktserie-
ModellserieTrek Slash
Kjønn-
Damspesifikk 

Damspesifikk

Ettersom kvinner og menn ofte har forskjellig anatomi, bygger mange produsenter sykler som er tilpasset dette. Vanligvis er det bare små forskjeller som skiller dem. Blant annet pleier det å være bredere seter, smalere styre og kortere veivarmene. I noen tilfeller lages det også damespesifikke modeller i mindre størrelser og med en skrånende overrør. Noen ganger også i andre farger.
Nei
Produsentens farge-
Årsmodell2022
Vekt (ifølge produsenten)-
Produsentens nettsted-
Elektrisk sykkelNei
Din høyde 

Din høyde

Anbefalt lengde ifølge leverandøren
-
Passer Høyde (cm)-
Bremsetype 

Bremsetype

Felgbremser

De klassiske bremsene for alle typer av sykler som gradvis blir faset ut av skivebremser. Disse styres via hendler fra styret og klemmer til med bremseklosser rundt felgbanen for å stoppe sykkelen. Felgbremser finnes i forskjellige typer for å passe ulike typer sykler og kommer som blant annet V-bremser, cantileverbremser og U-bremser. Fordelen med disse er at de er svært lette å vedlikeholde og har en lav vekt.

Rullebremser

Disse fungerer lik trommelbremser som finnes på blant annet mopeder. Her trykkes bremseklosser ut mot metall inne i en sylinder i midten på hjulet. Disse krever minst vedlikehold og er utrolig driftssikre. Ulempen med disse er at de ikke har like kraftig bremseeffekt som for eksempel skivebremser.

Fotbremse

Standarden som finnes på de fleste klassiske dame- og herresykler. Denne bremsen krever svært lite vedlikehold, men er begrenset hvis du ønsker flere gir. Disse tilhører nemlig spesifikke typer av nav (hjul) som har innkapslede gir, for eksempel Shimano Nexus. Ulempen med disse er at det kreves mer kraft for å bremse ordentlig sammenlignet med andre, samt at du må ha føttene i spesifikke posisjoner for å kunne utøve den ønskede kraften.

Skivebremser

De moderne bremsene på blant annet terrengsykler, hybrid-sykler og en rekke el-sykler. Disse er basert på en bremsekaliper som klemmer til rundt en metallskive ved hjulets nav (midten av hjulet). Dette er svært likt systemene som finnes på både biler og motorsykler og anses som det absolutt beste i dagens marked. Disse er de kraftigste bremsene, krever relativt lite vedlikehold og er svært driftssikre og finnes som både mekaniske (med wire) og hydrauliske (lukket system med olje).

Hydraulisk skivebrems
Antall gir 

Antall gir

Hvor mange gir trenger jeg?

Dette avhenger helt av hvordan du sykler og hva du ønsker å få ut av sykkelen. For å finne ut av dette, må du vite hvordan du kommer til å sykle og om du ønsker å prioritere lavt vedlikehold eller høy ytelse.

Lavt vedlikehold

I dette tilfellet bør du velge et girsystem med navgir. Disse finnes i varianter med 2-11 gir fra blant annet Shimano og deres Nexus-serie som har 3, 7 og 8 gir. Det finnes også Shimano Alfine som er en finere modell som har mindre motstand i mekanikken og finnes med 8 og 11 gir.

Høy ytelse

I dette tilfelle henger antall gir bak sammen med kvalitet. Produsentene konkurrerer om å lage de beste girene med flest antall drev på kassetten. Dette betyr da at de fineste komponentene også er de som har flest antall gir bak. Foran er det enten ett eller to drev som gjelder for de finere delene.

En kombinasjon av begge

I dette tilfellet ser vi på systemer som har 2-3 gir foran og 8-10 drev bak. Disse er av litt enklere byggkvalitet som også har en høyere vekt. Disse er isteden bygget av mer robuste materialer som stål i stedet for aluminium o.l. Disse tåler ofte mer juling, men fungerer ikke like smidig.

12-delt (1 x 12)
Girskifterserie-
Framgirserie 

Framgirserie

Hva betyr for eksempel Shimano SLX? Hver komponentprodusent deler inn sine komponenter som gir, bremser, kranksett osv. i serier, i dette tilfellet er produsenten Shimano og serien SLX.

Seriene spenner fra funksjonelle enkle komponenter til betydelig mer avanserte komponenter med høy presisjon og lav vekt.

Selvsagt fungerer gir og bremser fra en enklere serie som de skal, men det skjer ikke med samme presisjon eller følelse som hos komponenter fra en finere serie. Det vil sannsynligvis kreves mer service over tid for de enklere komponentene.

Nedenfor ser du en liste over de største produsentenes serier ordnet slik at den fineste serien er øverst.

Merk at denne tabellen ikke sammenligner forskjellige merker eller landeveissykkel vs. terrengsykkel, men den bør kun brukes for å sammenligne innenfor en kolonne.

Shimano terrengsykkelShimano landeveissykkelSRAM terrengsykkelSRAM landeveissykkelShimano navgir
XTR Di2 Dura-Ace Di2 XX Red E-tap Alfine 11
XTR Dura-Ace X0 Red 22 Alfine 8
XT Di2 Ultegra Di2 X1 Red Nexus 8
XT Ultegra GX Force 22 Nexus 7
SLX 105 NX Force Nexus 3
Deore Tiagra X9 Rival 22  
Alivio Sora X7 Rival  
Acera Claris X5 Apex  
Altus
Tourney
-
Bakgirserie 

Bakgirserie

Hva betyr for eksempel Shimano SLX? Hver komponentprodusent deler inn sine komponenter som gir, bremser, kranksett osv. i serier, i dette tilfellet er produsenten Shimano og serien SLX.

Seriene spenner fra funksjonelle enkle komponenter til betydelig mer avanserte komponenter med høy presisjon og lav vekt.

Selvfølgelig fungerer gir og bremser fra en enklere serie som de skal, men det skjer ikke med samme presisjon eller følelse som hos komponenter fra en finere serie. Det vil sannsynligvis kreve mer service over tid for de enklere komponentene.

Nedenfor ser du en liste over de største produsentenes serier ordnet slik at den fineste serien er øverst.

Merk at denne tabellen ikke sammenligner ulike merker eller landeveissykling vs. terrengsykling, men den bør kun brukes for å sammenligne innenfor en kolonne.

Shimano terrengsykkelShimano landeveiSRAM terrengsykkelSRAM landeveiShimano navgir
XTR Di2Dura-Ace Di2XX1 EagleRED E-tapAlfine 11
XTRDura-AceXX1Red 22Alfine 8
XT Di2Ultegra Di2XXForce 22Nexus 8
XTUltegraX01 EagleRival 22Nexus 7
SLX105X01ApexNexus 3
DeoreTiagraX0  
AlivioSoraEX1  
AceraClarisX1  
AltusGX Eagle
Tourney GX  
NX Eagle
  NX  
  X9  
  X7  
  X5  
-
Rammesett
Rammestørrelse-
Ramme-
Rammemateriale 

Rammemateriale

Karbonfiber koster litt mer enn en aluminiumsramme, men den har en rekke fordeler sammenlignet med andre materialer når det gjelder rene kjøreegenskaper. Den er sterkere, lettere, stivere og mer behagelig å sykle på, siden det er et mer levende materiale enn aluminium. Karbonfiber er imidlertid litt mer følsomt for montering av tilbehør som du klemmer rundt rammen, som for eksempel låser eller barneseter. Dette fører til at karbonfiber best egner seg for sportsykler som racersykler og terrengsykler.

Aluminium er et prisgunstig og lett materiale, som passer for alle typer sykler. Det er enkelt å oppnå en virkelig lav vekt samtidig som man beholder styrke og gode kjøreegenskaper, og materialet er heller ikke følsomt for hva du monterer for tilbehør på det. Bare å tut og kjøre og montere på akkurat hva du vil på din sykkel!

Stål er et materiale som kan produseres i mange ulike kvalitetsnivåer. Stål kan bygges veldig billig, og finnes derfor på de enklere syklene i vårt sortiment. Men det kan også være et utrolig ettergivende, holdbart og behagelig materiale når man bruker virkelig fint stål. Det virkelig fine stålet finner man i mange sykler som er beregnet litt mer for langdistansesykling, for eksempel våre fine touring-sykler fra Surly, og Skeppshult-sykler som er bygget i svensk kvalitetsstål (som bidrar til veldig fine komfortegenskaper på de fleste underlag).

Karbonfiber
Forhjulsgaffel-
Forstilling, type fjæring-
Slaglengde foran 

Slaglengde foran

Det å forstå slaglengde på en terrengsykkel kan virke som en skikkelig jungel. En enkel måte å forklare det på, er at jo lengre slaglengde sykkelen har, desto mer ujevn terreng er sykkelen tilpasset for. Sykler med 100 mm slaglengde er først og fremst tilpasset for Cross Country-sykling, altså raskere sykling i mindre teknisk terreng.

En sykkel med 120 mm slaglengde er kanskje det beste allround-valget, siden disse syklene ofte befinner seg mellom en rendyrket racemaskin og en sykkel tilpasset for røff og tøff kjøring blant kvist og stein. Disse syklene passer for alle mosjonister som ønsker å kunne komme seg frem i alle typer terreng, uten å ha ekstreme ambisjoner i noen retning.

En sykkel med 140 mm slaglengde eller mer er perfekt for deg som liker å gi deg ut i mer utfordrende terreng, og kanskje henge i en sykkelpark og sykle nedover bakker så fort du bare kan.

Mange hybrid-sykler har også støtdemping foran, rundt 60-80 mm slaglengde for å øke komforten. Dette bør ikke ses på som noe som gjør at sykkelen kan brukes som en terrengsykkel, men er hovedsakelig for å øke komforten på grusveier og flate stier eller spor.

-
Bakdemper-
Bakgaffeltype 

Bakgaffeltype

En terrengsykkel kan deles opp på veldig mange forskjellige måter. Blant annet kan man dele disse inn i såkalte “fullt dempet” og “hardtails”. Dette betyr altså hvor mange typer av dempere som er montert på sykkelen.

Stiv

En hardtail har kun en dempet gaffel foran og en stiv gaffel bak. Fordelen med å kjøre med en stiv bakgaffel er at det ikke går tapt noen kraft på grunn av bakdemperen. I tillegg får du en lavere vekt over hele sykkelen.

Demper

En fullt dempet har i tillegg til en dempet forgaffel også en dempet bakgaffel. Disse syklene har et lenkesystem som sammen med bakdemperen gir en mer komfortabel kjøring, men også en mer stabil og i de fleste tilfeller raskere sykling. På samme måte som forgaffelen demper for å beholde grep og gi økt komfort, så gjør bakdemperen nøyaktig det samme for baksiden.

-
Hjulstørrelse 

Hjulstørrelse

Hjulstørrelsen er akkurat det det høres ut som - størrelsen på hjulene. Den måles vanligvis i tommer (f.eks. 28") eller i millimeter (f.eks. 622). I Norge er tommer det mest vanlige målet, og derfor har vi valgt å bruke det. Hjulstørrelsens betydning varierer avhengig av sykkeltype.

Barne sykler

Barne sykler betegnes oftest med hjulstørrelse som størrelse på sykkelen, noe som skiller seg fra voksne sykler der rammen er det som bestemmer størrelsen på sykkelen. Det betyr ikke at alle sykler med 24"-hjul er like store, og derfor har vi valgt å, i stedet for å ha en størrelsestabell, angi nøyaktige lengdeanbefalinger for hver enkelt sykkel.

Når man kjøper barne sykkel vil man selvfølgelig at barnet skal kunne vokse med sykkelen. Tenk dog på at en altfor stor sykkel generelt blir for lang, og dermed gir en liggende sittestilling som igjen reduserer barnets oversikt. Velg derfor aldri en sykkel der barnet er mer enn 5 centimeter lavere enn vår angitte lengdeanbefaling.

Mountainbikes

I mountainbikeverdenen finnes det tre hjulstørrelser: 29", 27,5" og 26". 26" var lenge den eneste størrelsen som ble brukt for mountainbikes, men brukes i dag stort sett bare for junior sykler og enklere mountainbikes som er tenkt for transport og lettere mosjon. Ønsker du å trene eller til og med konkurrere med din sykkel, er det 29" eller 27,5" som gjelder. Forenklet kan man si at 29" gir en mer stabil opplevelse, beholder farten bedre og lettere tar deg over små hindringer enn 27,5", mens en 27,5" gir deg en sykkel som oppleves kvikkere i svinger samt litt raskere i akselerasjonen. Mange fulldempede mountainbikes med 27,5" har dessuten lengre vandring, og er tilpasset for mer teknisk og utfordrende terreng.

Racersykler, standardsykler, hybridsykler og andre sykler

For i prinsippet alle sykler unntatt mountainbikes og barne sykler gjelder 28"-hjul som er en godt balansert størrelse som gir både gode forutsetninger for å rulle lett, være komfortabel å sitte på og enkel å manøvrere.

29"
Hjul
Fordekk-
Bakdekk-
Dekkdimensjon-
Drivverk
GirspakerShimano XT M8100, 12-växlat
Bakgir-
Kranklager-
Kassett-
Komponenter
Forbremse-
Bakbremse-
Styrelager-
Styre-
Styrestem-
Setepinne-
Pedaler-
Håndtak/Styretape-
Sykkelutstyr
Annet-
KUNDENES MENINGER

LIKNENDE PRODUKTER

Trek MTB Procaliber 9.5
20 099 kr
fra 18 999 kr
Innsparing
Finnes i flere varianter
-23%
Merida One-Twenty 600
31 999 kr
24 609 kr
Innsparing
  • L
  • M
  • S
  • XL
-30%
Orbea Enduro MTB Rallon M20 Golden Sand- Black (Matt)
-12%
Merida One-Forty 700
42 999 kr
37 632 kr
Innsparing
  • L
  • M
  • S
  • XL
  • XS

Din handlevogn(0 artikler)

Handlevognen er tom
Totalt: 0 kr
Til kassen

Favoritter(0 artikler)

Du har ingen favoritter
MENY