• RASK FRAKT-LEVERING
  • BETAL ENKELT MED KLARNA
  • VANLIGE SPØRSMÅL OG SVAR
0
Ønskeliste
0
Handlekurv

TREK Trek MTB Supercaliber 9.6

Trek MTB Supercaliber 9.6
Beskrivelse

Prisbelønt tidsmaskin i karbonfiber med utmerkelser som "Sykkel av året"

Hvis du skaffer deg en Trek Supercaliber 9.6 trenger du aldri å velge mellom hardtail eller fulldempet for å kunne knuse konkurrentene på løpsdagen. En virkelig rask XC-rakett med superlett ramme, demping med den nyeste teknologien og pålitelige komponenter som sørger for at du kan slå både verdenseliten og stallkameratene uansett hvordan banen ser ut. Hver del på denne fulldempede testvinneren er utviklet for maksimal hastighet, alt fra den effektive og spesialkonstruerte IsoStrut-dempingen til de lette pivotløse bakstagene som reduserer småvibrasjonene fra underlaget. Ultralett ramme helt i OCLV Mountain Carbon med 60 mm vandring, gaffel fra RockShox med 100 mm vandring samt 1x12-drivlinje fra Shimano og Bontrager Kovee Comp 23 TRL-hjul i karbonfiber med 108-tannet nav som gir umiddelbar respons. Denne mest prisverdige modellen i serien gir deg en solid komponentspesifikasjon som du kan oppgradere senere.

Nøkkelen til suksess!

  • Prisbelønt tidsmaskin med utmerkelser som "Sykkel av året 2020"
  • Rask World Cup-sykkel med kapasitet som er optimalisert for tekniske partier
  • Superlett karbonramme (OCLV Mountain Carbon) med kraftig torsjonsstivhet
  • Lett fulldempet sykkel i verdensklassen, rask og med kapasitet til å krysse seg frem gjennom tekniske partier
  • Justerbar og pent integrert demping (IsoStrut) som gjør den både effektiv og komfortabel
  • Pivotløse bakstag som aktivt flekser for å eliminere småvibrasjoner fra underlaget
  • Du trenger aldri mer å fundere: "Hva er raskest på denne banen, fulldempet eller hardtail?"

Fulldempet karbonramme konstruert for krevende konkurranseforhold

Treks karbonfiberoppsett for terrengsykler (OCLV Mountain Carbon) er både slitesterkt, kraftig torsjonsstivt og tilpasset krevende konkurranseforhold. Takket være avanserte analyser har man skapt en ramme med en optimal blanding av lav vekt, rask respons og akkurat passe fleksibilitet i setestagene for å kunne eliminere behovet for en tung bakre lenk. Rammekonstruksjon med Straight Shot som optimaliserer forholdet stivhet/vekt for å skape en virkelig rask sykkel. Resultatet? Du vil både kunne trykke på hardere og dessuten blir det lettere å kunne holde racelinjen når underlaget blir tøffere. Rammen har selvsagt innvendig kabelføring, en trekant med plass til to vannflasker samt en helt unik design som dropper tradisjonelle fester for støtdemperen som både reduserer vekt, minimerer vedlikeholdet og reduserer rammens laterale fleks. En annen smart funksjon er Knock Block styrfeste som hindrer styret i å snu rundt om du krasjer, noe som i sin tur beskytter kablene fra å rykkes løs og komponentene fra å slå i rammes topprør.

Innovativ demperkonfigurasjon med fullt fokus på maksimal effektivitet

Foran sitter en fin luftdemper fra RockShox (Recon Gold RL) med en vandring på 100 mm og bak sitter en integrert demper fra FOX som er spesialkonstruert for nettopp Supercaliber. Treks unike IsoStrut kobler hovedrammen til bakstaget helt uten pivot, men sørger for at du alltid har nok vandring til at du skal beholde kontrollen (60 mm bevegelse for bakhjulet). Akkurat som en vanlig bakdemper er den justerbar, men uten den ekstra vekten som fulldemping innebærer. En design som skaper en unik blanding av effektivitet, kraftoverføring og demping som holder deg frisk og i kontroll selv under virkelig lange runder.

Kraftfull 1x-drivlinje samt skivebremser tilpasset høye hastigheter 

Den smidige 1x-drivlinjen er hentet fra Shimano (SLX/Deore) og består av et driftssikkert 32-tanns enkeltklinge samt en 12-delt kassett (10–51T), noe som til sammen gir et girutvalg som sørger for at du kan holde et høyt tempo i alle typer terreng og stigninger. Drivlinjens funksjon er i praksis helt problemfri og siden den bare inkluderer ett girskifter er den dessuten enklere å holde styr på. Bremsingen håndteres av et par effektive hydrauliske skivebremser fra Shimano (MT501) som sørger for at du har kraftige bremser uansett om det er gjørmete, regnvått eller slapsete i løypene.

Hjulsett med kvalitetsdekk som leverer både hastighet, grep og stabilitet

Alt ruller på et par lette 29-tommere fra Bontrager (Kovee Comp 23 TRL) som har felger i aluminium og slangeløse kvalitetsdekk (Bontrager XR2 Team Issue) med 2,2" bredde som er klar for kamp og som briljerer på løst grus over hardpakket underlag. Dekk med en imponerende lav rullemotstand som leverer den perfekte kombinasjonen av hastighet, grep og stabilitet, noe som i praksis medfører at du kan kjøre raskere i utfordrende terreng. Brede hjulfester (110mm foran, 148mm bak) gir deg hjul som er like stive som et par 27.5-tommere, men med alle fordelene som et større dekk besitter. Med Boost148 kan du dessuten bruke bredere dekk og en større kling uten å påvirke q-faktoren eller pedaleffektiviteten.

PÅ DETALJNIVÅ
Artikkelnummer0094285
EAN-kode-
VaremerkeTREK
FargeCrystal White
Spesifikasjon
PersonaliseringTerrengsykling
ProduktserieTrek Supercaliber
ModellserieTrek Supercaliber
KjønnUnisex, Dame, Herre
Damespesifikk 

Damespesifikk

Ettersom kvinner og menn ofte har forskjellig anatomi, bygger mange produsenter sykler som er tilpasset dette. Vanligvis er det bare små forskjeller som skiller dem. Blant annet pleier det å være bredere seter, smalere styre og kortere veivarmene. I noen tilfeller lages det også damespesifikke modeller i mindre størrelser og med en skrånende overrør. Noen ganger også i andre farger.
Nei
Årsmodell2023
Vekt (ifølge produsenten)12/25 kg
Elektrisk sykkelNei
Din høyde 

Din høyde

Anbefalt lengde ifølge leverandøren
-
Passer Høyde (cm)-
Produsentens artikkelnummer-
Produsentens fargeCrystal White
Rammesett
Rammestørrelse-
Rammemateriale 

Rammemateriale

Karbonfiber koster litt mer enn en aluminiumsramme, men den har en rekke fordeler sammenlignet med andre materialer når det gjelder rene kjøreegenskaper. Den er sterkere, lettere, stivere og mer behagelig å sykle på, siden det er et mer levende materiale enn aluminium. Karbonfiber er imidlertid litt mer følsomt for montering av tilbehør som du klemmer rundt rammen, som for eksempel låser eller barneseter. Dette fører til at karbonfiber best egner seg for sportsykler som racersykler og terrengsykler.

Aluminium er et prisgunstig og lett materiale, som passer for alle typer sykler. Det er enkelt å oppnå en virkelig lav vekt samtidig som man beholder styrke og gode kjøreegenskaper, og materialet er heller ikke følsomt for hva du monterer for tilbehør på det. Bare å tut og kjøre og montere på akkurat hva du vil på din sykkel!

Stål er et materiale som kan produseres i mange ulike kvalitetsnivåer. Stål kan bygges veldig billig, og finnes derfor på de enklere syklene i vårt sortiment. Men det kan også være et utrolig ettergivende, holdbart og behagelig materiale når man bruker virkelig fint stål. Det virkelig fine stålet finner man i mange sykler som er beregnet litt mer for langdistansesykling, for eksempel våre fine touring-sykler fra Surly, og Skeppshult-sykler som er bygget i svensk kvalitetsstål (som bidrar til veldig fine komfortegenskaper på de fleste underlag).

Karbonfiber
ForhjulsgaffelRockShox Recon Gold RL/ DebonAir-luftfjädring/ Motion Control-dämpare/ Remote Lockout/ koniskt styrrör/ 42 mm offset/ Boost110/ 15 mm Maxle Stealth/ 100 mm slaglängd
Forhjulsgaffeltype 

Forhjulsgaffeltype

En dempet framgaffel er i dag standard på terrengsykler, rett og slett for å takle terrenget sykkelen brukes i. Det finnes også mange hybridcykler med dempet framgaffel, for å gi deg litt mer komfort på grusveier og eventuelle skogstier. Hvis du skal sykle i skog eller på enklere stier, eller mye på grusvei, så er en dempet framgaffel et godt valg!

Stive framgaffler finnes på standard, racersykler og hybridcykler, og passer best for sykler som for det meste skal være på asfalt. Du får en lettere sykkel, en sykkel som føles kvikkere og en sykkel som oppleves å svare bedre på dine bevegelser. Noen nisjede sykler som fatbikes og touringcykler har også stive framgaffler, men da kompenseres det ofte med veldig brede og solide dekk for å gi litt av komfortfølelsen tilbake. Hvis du skal sykle hovedsakelig på asfalt, og kanskje noen snillere grusvei, så er en stiv framgaffel helt riktig for deg!

Dempet
BakdemperTrek IsoStrut/ Fox Performance-stötdämpare/ luftfjädring/ DPS 2-lägesdämpare/ Remote Lockout/ 32/5 x 235 mm
Bakgaffeltype 

Bakgaffeltype

En terrengsykkel kan deles opp på veldig mange forskjellige måter. Blant annet kan man dele disse inn i såkalte “fullt dempet” og “hardtails”. Dette betyr altså hvor mange typer av dempere som er montert på sykkelen.

Stiv

En hardtail har kun en dempet gaffel foran og en stiv gaffel bak. Fordelen med å kjøre med en stiv bakgaffel er at det ikke går tapt noen kraft på grunn av bakdemperen. I tillegg får du en lavere vekt over hele sykkelen.

Demper

En fullt dempet har i tillegg til en dempet forgaffel også en dempet bakgaffel. Disse syklene har et lenkesystem som sammen med bakdemperen gir en mer komfortabel kjøring, men også en mer stabil og i de fleste tilfeller raskere sykling. På samme måte som forgaffelen demper for å beholde grep og gi økt komfort, så gjør bakdemperen nøyaktig det samme for baksiden.

Dempet
Hjulstørrelse 

Hjulstørrelse

Hjulstørrelsen er akkurat det det høres ut som - størrelsen på hjulene. Den måles vanligvis i tommer (f.eks. 28") eller i millimeter (f.eks. 622). I Norge er tommer det mest vanlige målet, og derfor har vi valgt å bruke det. Hjulstørrelsens betydning varierer avhengig av sykkeltype.

Barne sykler

Barne sykler betegnes oftest med hjulstørrelse som størrelse på sykkelen, noe som skiller seg fra voksne sykler der rammen er det som bestemmer størrelsen på sykkelen. Det betyr ikke at alle sykler med 24"-hjul er like store, og derfor har vi valgt å, i stedet for å ha en størrelsestabell, angi nøyaktige lengdeanbefalinger for hver enkelt sykkel.

Når man kjøper barne sykkel vil man selvfølgelig at barnet skal kunne vokse med sykkelen. Tenk dog på at en altfor stor sykkel generelt blir for lang, og dermed gir en liggende sittestilling som igjen reduserer barnets oversikt. Velg derfor aldri en sykkel der barnet er mer enn 5 centimeter lavere enn vår angitte lengdeanbefaling.

Mountainbikes

I mountainbikeverdenen finnes det tre hjulstørrelser: 29", 27,5" og 26". 26" var lenge den eneste størrelsen som ble brukt for mountainbikes, men brukes i dag stort sett bare for junior sykler og enklere mountainbikes som er tenkt for transport og lettere mosjon. Ønsker du å trene eller til og med konkurrere med din sykkel, er det 29" eller 27,5" som gjelder. Forenklet kan man si at 29" gir en mer stabil opplevelse, beholder farten bedre og lettere tar deg over små hindringer enn 27,5", mens en 27,5" gir deg en sykkel som oppleves kvikkere i svinger samt litt raskere i akselerasjonen. Mange fulldempede mountainbikes med 27,5" har dessuten lengre vandring, og er tilpasset for mer teknisk og utfordrende terreng.

Racersykler, standardsykler, hybridsykler og andre sykler

For i prinsippet alle sykler unntatt mountainbikes og barne sykler gjelder 28"-hjul som er en godt balansert størrelse som gir både gode forutsetninger for å rulle lett, være komfortabel å sitte på og enkel å manøvrere.

29"
Hjul
FordekkBontrager XR2 Team Issue, TLR, Inner Strength-däcksida, aramidkant 120 tpi, 29x2,20
BakdekkBontrager XR2 Team Issue, TLR, Inner Strength-däcksida, aramidkant 120 tpi, 29x2,20
Dekkdimensjon55-622
Drivverk
GirspakerShimano Deore M6100, 12-växlat
BakgirShimano SLX M7100, l†ng arm
KranklagerShimano MT500/ 92 mm/ presspassat
Kranksett-
KjedeShimano Deore M6100
Komponenter
ForbremseShimano hydraulisk skivbroms/ MT4100-handtag/ MT410-bromsok
Bremseskive foranShimano RT56/ 6-bults/ 180 mm
BakbremseShimano hydraulisk skivbroms/ MT4100-handtag/ MT410-bromsok
Bremseplate bakShimano RT56/ 6-bults/ 160 mm
Styre-
Styrestem-
Setepinne-
Bremsetype 

Bremsetype

Felgbremser

De klassiske bremsene for alle typer av sykler som gradvis blir faset ut av skivebremser. Disse styres via hendler fra styret og klemmer til med bremseklosser rundt felgbanen for å stoppe sykkelen. Felgbremser finnes i forskjellige typer for å passe ulike typer sykler og kommer som blant annet V-bremser, cantileverbremser og U-bremser. Fordelen med disse er at de er svært lette å vedlikeholde og har en lav vekt.

Rullebremser

Disse fungerer lik trommelbremser som finnes på blant annet mopeder. Her trykkes bremseklosser ut mot metall inne i en sylinder i midten på hjulet. Disse krever minst vedlikehold og er utrolig driftssikre. Ulempen med disse er at de ikke har like kraftig bremseeffekt som for eksempel skivebremser.

Fotbremse

Standarden som finnes på de fleste klassiske dame- og herresykler. Denne bremsen krever svært lite vedlikehold, men er begrenset hvis du ønsker flere gir. Disse tilhører nemlig spesifikke typer av nav (hjul) som har innkapslede gir, for eksempel Shimano Nexus. Ulempen med disse er at det kreves mer kraft for å bremse ordentlig sammenlignet med andre, samt at du må ha føttene i spesifikke posisjoner for å kunne utøve den ønskede kraften.

Skivebremser

De moderne bremsene på blant annet terrengsykler, hybrid-sykler og en rekke el-sykler. Disse er basert på en bremsekaliper som klemmer til rundt en metallskive ved hjulets nav (midten av hjulet). Dette er svært likt systemene som finnes på både biler og motorsykler og anses som det absolutt beste i dagens marked. Disse er de kraftigste bremsene, krever relativt lite vedlikehold og er svært driftssikre og finnes som både mekaniske (med wire) og hydrauliske (lukket system med olje).

Hydraulisk skivebrems
Antall gir 

Antall gir

Hvor mange gir trenger jeg?

Dette avhenger helt av hvordan du sykler og hva du ønsker å få ut av sykkelen. For å finne ut av dette, må du vite hvordan du kommer til å sykle og om du ønsker å prioritere lavt vedlikehold eller høy ytelse.

Lavt vedlikehold

I dette tilfellet bør du velge et girsystem med navgir. Disse finnes i varianter med 2-11 gir fra blant annet Shimano og deres Nexus-serie som har 3, 7 og 8 gir. Det finnes også Shimano Alfine som er en finere modell som har mindre motstand i mekanikken og finnes med 8 og 11 gir.

Høy ytelse

I dette tilfelle henger antall gir bak sammen med kvalitet. Produsentene konkurrerer om å lage de beste girene med flest antall drev på kassetten. Dette betyr da at de fineste komponentene også er de som har flest antall gir bak. Foran er det enten ett eller to drev som gjelder for de finere delene.

En kombinasjon av begge

I dette tilfellet ser vi på systemer som har 2-3 gir foran og 8-10 drev bak. Disse er av litt enklere byggkvalitet som også har en høyere vekt. Disse er isteden bygget av mer robuste materialer som stål i stedet for aluminium o.l. Disse tåler ofte mer juling, men fungerer ikke like smidig.

12-delt (1 x 12)
GirskifterserieShimano Deore
Bakgirserie 

Bakgirserie

Hva betyr for eksempel Shimano SLX? Hver komponentprodusent deler inn sine komponenter som gir, bremser, kranksett osv. i serier, i dette tilfellet er produsenten Shimano og serien SLX.

Seriene spenner fra funksjonelle enkle komponenter til betydelig mer avanserte komponenter med høy presisjon og lav vekt.

Selvfølgelig fungerer gir og bremser fra en enklere serie som de skal, men det skjer ikke med samme presisjon eller følelse som hos komponenter fra en finere serie. Det vil sannsynligvis kreve mer service over tid for de enklere komponentene.

Nedenfor ser du en liste over de største produsentenes serier ordnet slik at den fineste serien er øverst.

Merk at denne tabellen ikke sammenligner ulike merker eller landeveissykling vs. terrengsykling, men den bør kun brukes for å sammenligne innenfor en kolonne.

Shimano terrengsykkelShimano landeveiSRAM terrengsykkelSRAM landeveiShimano navgir
XTR Di2Dura-Ace Di2XX1 EagleRED E-tapAlfine 11
XTRDura-AceXX1Red 22Alfine 8
XT Di2Ultegra Di2XXForce 22Nexus 8
XTUltegraX01 EagleRival 22Nexus 7
SLX105X01ApexNexus 3
DeoreTiagraX0  
AlivioSoraEX1  
AceraClarisX1  
AltusGX Eagle
Tourney GX  
NX Eagle
  NX  
  X9  
  X7  
  X5  
Shimano SLX
Sykkelutstyr
Håndtak/StyretapeBontrager XR Trail Comp/ nylon Lock-on
SeteBontrager Arvada/ stålrails/ 138 mm bredd
KUNDENES MENINGER
Også tagget i

ANDRE PRODUKTER I SERIEN Trek Supercaliber

TREK SUPERCALIBER 9.7 Litiumgrå/Karmosin
52 899 kr
Ikke på lager
Finnes i flere varianter
-1%
Trek Fullstendig Dempet Mtb Supercaliber 9.8 Xt Crimson
76 399 kr
75 866 kr
Innsparing
Ikke på lager
  • L
  • M
  • M-L
  • S
  • XL

LIKNENDE PRODUKTER

Trek MTB Procaliber 9.5
20 099 kr
fra 18 999 kr
Innsparing
Finnes i flere varianter
Trek MTB Top Fuel 9.8 Gx Axs
76 399 kr
fra 50 990 kr
Innsparing
  • L
  • M
  • M-L
  • S
  • XL
-3%
Orbea Trail MTB Laufey H10 Golden Sand (Matt)
17 490 kr
16 993 kr
Innsparing
  • L
  • M
  • S
  • XL
-12%
Orbea Trail MTB Laufey H-ltd Aluminium Raw (Gloss)
21 990 kr
19 370 kr
Innsparing
  • L
  • M
  • S
  • XL

Din handlevogn(0 artikler)

Handlevognen er tom
Totalt: 0 kr
Til kassen

Favoritter(0 artikler)

Du har ingen favoritter
MENY