• RASK FRAKT-LEVERING
  • BETAL ENKELT MED KLARNA
  • VANLIGE SPØRSMÅL OG SVAR
0
Ønskeliste
0
Handlekurv

TREK Trek Fullstendig Dempet MTB Slash 9.8 GX AXS Matte Deep Smoke

Trek Fullstendig Dempet MTB Slash 9.8 GX AXS Matte Deep Smoke
Beskrivelse

Vi snakker monstertruck og flygende teppe i én og samme pakke

Det langbeinte enduromonsteret Trek Slash 9.8 GX AXS er stisykkelenes ukronede konge, og den er skapt for å levere høy hastighet og maksimal kjøreglede i den aller røffeste terrenget. Jo, den raser ubarmhjertig ned bratte bakker, men den er samtidig smidig, lett og imponerende grepsikker i oppoverbakkene. Og hvis du helst holder deg i parken, vil Slash levere runde etter runde med adrenalinrike opplevelser og brede smil mellom dobbelthoppene og droppene. Den er virkelig ekstremt stabil, men samtidig lekent lettkjørt, og for å matche dens vandring (170/160 mm) har Slash blitt oppdatert med en geometri som er både lengre, slakkere og lavere enn sine forgjengere. I praksis betyr det økt stabilitet når du flyr ned de bratteste bakkene og på løsere underlag, samtidig som den aggressive vinkelen på styrehodet favoriserer din pedaleffektivitet. Slash tåler kraftige støt, doserte kurver og å kaste seg ned fjellsider raskere enn du noen gang kunne forestille deg. Enestående stiv og robust karbonramme, avansert dempingsteknologi og lynrask, trådløs giring med en SRAM GX Eagle AXS-drivlinje gjør denne langbeinte sykkelen med 29-tommers hjul til en verdig aspirant for alle hengivne syklister og enduro-podier.

Nøkkelen til suksess!

  • Vinneren i kategorien Mountainbike av "The Design & Innovation Award 2021"
  • Konkurranseklar sykkel som samtidig er vanvittig morsom i virkelig røft terreng
  • Knallsterk ramme i karbon (OCLV Mountain Carbon) som skaper brede smil mellom dobbelthoppene og droppene
  • Imponerende pivot-lenker i magnesium med en kinematikk av absolutt verdensklasse
  • Dempingskonfigurasjon med avansert luftfjæring og 170/160 mm vandring som er klar til å rocke
  • Ekstremt slagkraftig 1x-drivverk fra SRAM (GX Eagle AXS) med 12 trådløst styrte gir
  • Ekstra beskyttelse på underrøret minimerer risikoen for alvorlige rammeskader
  • Knock Block 2.0 med en generøs styrevinkel uten at svingradiusen ofres
  • Bredt seterør (34,9 mm diameter) som er både sterkere, mer holdbart og raskere å flytte opp og ned
  • Dropper post fra Bontrager sørger for at du kan senke setet i farten og holde det unna når du pløyer nedover
  • Det innebygde lagringsrommet kan du oppbevare verktøy og andre nødvendigheter (innvendig BITS-lagring)
  • Mesterlige 29-tommere som kan rulle over store objekter og flyr i store hopp og dropp

Slagkraftig aluminiumsramme med imponerende egenskaper

Grunnstammen utgjøres av en konkurranseklar ramme i karbon (OCLV Mountain Carbon) med klasseledende vridningsstivhet i kombinasjon med imponerende pivot-lenker i magnesium. Smarte Mino Link sørger for at du kan justere rammens geometri uten negativ innvirkning på dempingen. Du kan finjustere styrehodets vinkel med 1/2° og krankhuset med opptil 10 mm, og du justerer det enkelt via en mutter. Rammen er fullstappet med smarte finesser (f.eks. underrørsbeskyttelse, beskyttelse, gjenget krankhus, ISCG 05, ekstra bredt seterør) som gjør deg til en bedre syklist, eller hva med et konisk styrehode som gir deg presis styring og en mer solid følelse foran, mens innvendig kabelføring (til både gir, bremser og senkepinne) beskytter alle kabler og gir riktig utseende. To andre smarte funksjoner er rammens innebygde lagringsrom og Knock Block 2.0 styrelager som hindrer styret fra å snurre rundt hvis du krenser, som igjen beskytter kablene fra å rives løs og kontrollene fra å slå i overrøret.

En minst sagt rå dempingskonfigurasjon gir deg maksimal kontroll

Foran sitter en luftgaffel fra RockShox (ZEB Select+) med 170 mm vandring, og bak sitter også en demper fra RockShox (Super Deluxe Select+ RT) med 160 mm vandring. Dempene kan optimaliseres etter både vekt og kjørestil, og luftfjæringen har eksklusive Thru Shaft som gir deg fantastisk grep, myk kontroll og all stabiliteten du trenger for å kaste deg ned de bratteste bakkene dag etter dag. Takket være den smarte lavkompresjonsinnstillingen kan man dessuten eliminere syklistens innvirkning uten å påvirke kompresjonen som trengs ved høye hastigheter på de litt mer brutale skogstiene. Takket være Treks unike Active Braking Pivot har konstruktørene klart å styre hvordan dempingen skal reagere på kreftene som skapes ved akselerasjon og bremsing, helt uavhengig av hverandre. I praksis kan du utnytte demperen fullt ut selv ved bremsing, og du får dermed større kontroll når du trenger det som mest. Legg til en praktisk justerbar senkepinne (med opptil 170 mm vandring) fra Bontrager (Line Elite Dropper) som sørger for at du lynraskt kan senke/heve setet i farten.

Ekstremt slagkraftig 1x-drivverk og høykvalitets skivebremser med 4-stempelkalipere

Det ekstremt slagkraftige 1x-drivverket er hentet fra SRAM (GX Eagle AXS) og består av en bergsikker enkeltring samt en 12-delt kassett (30Tx10-52T), som samlet gir et girutvalg som sørger for at du kan holde et høyt tempo i alle typer terreng og stigninger. Det trådløst styrte drivverkets funksjon er nesten helt problemfri, og siden det bare inkluderer en girkontroll, er det i tillegg enklere å holde orden på. Bremsene er kraftige hydrauliske skivebremser fra SRAM (Code R) med 4-stempelkalipere som sørger for at du har imponerende effektiv bremsekraft, uansett om det er gjørmete, regnfullt eller slaps i sporet.

Mesterlige hjulsett med kvalitetsdekk som takler virkelig krevende terreng

Alt ruller på et mesterlig hjulsett som består av høykvalitets TLR-felger i karbon fra Bontrager (Line Elite 30) som ruller på konkurranseklare dekk fra Bontrager (SE5 Team Issue) med 2,5" bredde som er klare for kamp og som briljerer på alt fra grusveier til løs leire. Brede navfester (110 mm foran, 148 mm bak) gir deg hjul som er like stive som et par 27.5-tommere, men med alle fordelene som et større dekk besitter. Med Boost148 kan du dessuten bruke bredere dekk og en større kassettring uten å påvirke q-faktoren eller pedaleffektiviteten. Rapid Drive-nav med 108 inngrepspunkter sørger for rask akselerasjon og en trygg følelse selv når man tråkker seg frem på det mest krevende underlaget. Du får jevnt driv og direkte kraft når du trenger å kaste deg ut av svingene, og den ekstra pedalstopp-funksjonen gir økt kontroll og kan være hele forskjellen ved krevende klatringer.

Hva sier så den internasjonale sykkelpresse?

  • Pinbike - "Slash har storhjulingens kvaliteter i ukjent terreng, men er samtidig så lettmanøvrert at den føles helt riktig i lettere terreng."
  • Bikeradar - "Når alt var over, var det Slash som hadde tatt ledelsen. Vi ble overbevist av hvordan den tåler det aller tøffeste terrenget uten å nøle, uten å ofre den responsvillige, livlige følelsen."
  • NSMB - "Slash er perfekt i vanskelige, doserte svinger, og den er et absolutt monster i bratte stup. Den er lettsyklet og alt føles veldig naturlig fra det første droppet."
PÅ DETALJNIVÅ
Artikkelnummer0103820-I143
EAN-kode-
VaremerkeTREK
FargeMatte Deep Smoke
Produsentens artikkelnummer-
Knutenummer0103820
Spesifikasjon
PersonaliseringTerrengsykling
ProduktserieTrek Slash
ModellserieTrek Slash
KjønnUnisex, Dame, Herre
Damspesifikk 

Damspesifikk

Ettersom kvinner og menn ofte har forskjellig anatomi, bygger mange produsenter sykler som er tilpasset dette. Vanligvis er det bare små forskjeller som skiller dem. Blant annet pleier det å være bredere seter, smalere styre og kortere veivarmene. I noen tilfeller lages det også damespesifikke modeller i mindre størrelser og med en skrånende overrør. Noen ganger også i andre farger.
Nei
Produsentens farge-
Årsmodell2023
Vekt (ifølge produsenten)M - 14.50 kg
Produsentens nettstedwww.trekbikes.com/se/sv_SE/p/37058
Elektrisk sykkelNei
Din høyde 

Din høyde

Anbefalt lengde ifølge leverandøren
-
Passer Høyde (cm)-
Bremsetype 

Bremsetype

Felgbremser

De klassiske bremsene for alle typer av sykler som gradvis blir faset ut av skivebremser. Disse styres via hendler fra styret og klemmer til med bremseklosser rundt felgbanen for å stoppe sykkelen. Felgbremser finnes i forskjellige typer for å passe ulike typer sykler og kommer som blant annet V-bremser, cantileverbremser og U-bremser. Fordelen med disse er at de er svært lette å vedlikeholde og har en lav vekt.

Rullebremser

Disse fungerer lik trommelbremser som finnes på blant annet mopeder. Her trykkes bremseklosser ut mot metall inne i en sylinder i midten på hjulet. Disse krever minst vedlikehold og er utrolig driftssikre. Ulempen med disse er at de ikke har like kraftig bremseeffekt som for eksempel skivebremser.

Fotbremse

Standarden som finnes på de fleste klassiske dame- og herresykler. Denne bremsen krever svært lite vedlikehold, men er begrenset hvis du ønsker flere gir. Disse tilhører nemlig spesifikke typer av nav (hjul) som har innkapslede gir, for eksempel Shimano Nexus. Ulempen med disse er at det kreves mer kraft for å bremse ordentlig sammenlignet med andre, samt at du må ha føttene i spesifikke posisjoner for å kunne utøve den ønskede kraften.

Skivebremser

De moderne bremsene på blant annet terrengsykler, hybrid-sykler og en rekke el-sykler. Disse er basert på en bremsekaliper som klemmer til rundt en metallskive ved hjulets nav (midten av hjulet). Dette er svært likt systemene som finnes på både biler og motorsykler og anses som det absolutt beste i dagens marked. Disse er de kraftigste bremsene, krever relativt lite vedlikehold og er svært driftssikre og finnes som både mekaniske (med wire) og hydrauliske (lukket system med olje).

Hydraulisk skivebrems
Antall gir 

Antall gir

Hvor mange gir trenger jeg?

Dette avhenger helt av hvordan du sykler og hva du ønsker å få ut av sykkelen. For å finne ut av dette, må du vite hvordan du kommer til å sykle og om du ønsker å prioritere lavt vedlikehold eller høy ytelse.

Lavt vedlikehold

I dette tilfellet bør du velge et girsystem med navgir. Disse finnes i varianter med 2-11 gir fra blant annet Shimano og deres Nexus-serie som har 3, 7 og 8 gir. Det finnes også Shimano Alfine som er en finere modell som har mindre motstand i mekanikken og finnes med 8 og 11 gir.

Høy ytelse

I dette tilfelle henger antall gir bak sammen med kvalitet. Produsentene konkurrerer om å lage de beste girene med flest antall drev på kassetten. Dette betyr da at de fineste komponentene også er de som har flest antall gir bak. Foran er det enten ett eller to drev som gjelder for de finere delene.

En kombinasjon av begge

I dette tilfellet ser vi på systemer som har 2-3 gir foran og 8-10 drev bak. Disse er av litt enklere byggkvalitet som også har en høyere vekt. Disse er isteden bygget av mer robuste materialer som stål i stedet for aluminium o.l. Disse tåler ofte mer juling, men fungerer ikke like smidig.

12-delt (1 x 12)
GirskifterserieSRAM GX Eagle AXS
Framgirserie 

Framgirserie

Hva betyr for eksempel Shimano SLX? Hver komponentprodusent deler inn sine komponenter som gir, bremser, kranksett osv. i serier, i dette tilfellet er produsenten Shimano og serien SLX.

Seriene spenner fra funksjonelle enkle komponenter til betydelig mer avanserte komponenter med høy presisjon og lav vekt.

Selvsagt fungerer gir og bremser fra en enklere serie som de skal, men det skjer ikke med samme presisjon eller følelse som hos komponenter fra en finere serie. Det vil sannsynligvis kreves mer service over tid for de enklere komponentene.

Nedenfor ser du en liste over de største produsentenes serier ordnet slik at den fineste serien er øverst.

Merk at denne tabellen ikke sammenligner forskjellige merker eller landeveissykkel vs. terrengsykkel, men den bør kun brukes for å sammenligne innenfor en kolonne.

Shimano terrengsykkelShimano landeveissykkelSRAM terrengsykkelSRAM landeveissykkelShimano navgir
XTR Di2 Dura-Ace Di2 XX Red E-tap Alfine 11
XTR Dura-Ace X0 Red 22 Alfine 8
XT Di2 Ultegra Di2 X1 Red Nexus 8
XT Ultegra GX Force 22 Nexus 7
SLX 105 NX Force Nexus 3
Deore Tiagra X9 Rival 22  
Alivio Sora X7 Rival  
Acera Claris X5 Apex  
Altus
Tourney
Uten gir
Bakgirserie 

Bakgirserie

Hva betyr for eksempel Shimano SLX? Hver komponentprodusent deler inn sine komponenter som gir, bremser, kranksett osv. i serier, i dette tilfellet er produsenten Shimano og serien SLX.

Seriene spenner fra funksjonelle enkle komponenter til betydelig mer avanserte komponenter med høy presisjon og lav vekt.

Selvfølgelig fungerer gir og bremser fra en enklere serie som de skal, men det skjer ikke med samme presisjon eller følelse som hos komponenter fra en finere serie. Det vil sannsynligvis kreve mer service over tid for de enklere komponentene.

Nedenfor ser du en liste over de største produsentenes serier ordnet slik at den fineste serien er øverst.

Merk at denne tabellen ikke sammenligner ulike merker eller landeveissykling vs. terrengsykling, men den bør kun brukes for å sammenligne innenfor en kolonne.

Shimano terrengsykkelShimano landeveiSRAM terrengsykkelSRAM landeveiShimano navgir
XTR Di2Dura-Ace Di2XX1 EagleRED E-tapAlfine 11
XTRDura-AceXX1Red 22Alfine 8
XT Di2Ultegra Di2XXForce 22Nexus 8
XTUltegraX01 EagleRival 22Nexus 7
SLX105X01ApexNexus 3
DeoreTiagraX0  
AlivioSoraEX1  
AceraClarisX1  
AltusGX Eagle
Tourney GX  
NX Eagle
  NX  
  X9  
  X7  
  X5  
SRAM GX Eagle AXS
Rammesett
Rammestørrelse-
Ramme-
Rammemateriale 

Rammemateriale

Karbonfiber koster litt mer enn en aluminiumsramme, men den har en rekke fordeler sammenlignet med andre materialer når det gjelder rene kjøreegenskaper. Den er sterkere, lettere, stivere og mer behagelig å sykle på, siden det er et mer levende materiale enn aluminium. Karbonfiber er imidlertid litt mer følsomt for montering av tilbehør som du klemmer rundt rammen, som for eksempel låser eller barneseter. Dette fører til at karbonfiber best egner seg for sportsykler som racersykler og terrengsykler.

Aluminium er et prisgunstig og lett materiale, som passer for alle typer sykler. Det er enkelt å oppnå en virkelig lav vekt samtidig som man beholder styrke og gode kjøreegenskaper, og materialet er heller ikke følsomt for hva du monterer for tilbehør på det. Bare å tut og kjøre og montere på akkurat hva du vil på din sykkel!

Stål er et materiale som kan produseres i mange ulike kvalitetsnivåer. Stål kan bygges veldig billig, og finnes derfor på de enklere syklene i vårt sortiment. Men det kan også være et utrolig ettergivende, holdbart og behagelig materiale når man bruker virkelig fint stål. Det virkelig fine stålet finner man i mange sykler som er beregnet litt mer for langdistansesykling, for eksempel våre fine touring-sykler fra Surly, og Skeppshult-sykler som er bygget i svensk kvalitetsstål (som bidrar til veldig fine komfortegenskaper på de fleste underlag).

Karbonfiber
Forhjulsgaffel-
Forhjulsgaffeltype 

Forhjulsgaffeltype

En dempet framgaffel er i dag standard på terrengsykler, rett og slett for å takle terrenget sykkelen brukes i. Det finnes også mange hybridcykler med dempet framgaffel, for å gi deg litt mer komfort på grusveier og eventuelle skogstier. Hvis du skal sykle i skog eller på enklere stier, eller mye på grusvei, så er en dempet framgaffel et godt valg!

Stive framgaffler finnes på standard, racersykler og hybridcykler, og passer best for sykler som for det meste skal være på asfalt. Du får en lettere sykkel, en sykkel som føles kvikkere og en sykkel som oppleves å svare bedre på dine bevegelser. Noen nisjede sykler som fatbikes og touringcykler har også stive framgaffler, men da kompenseres det ofte med veldig brede og solide dekk for å gi litt av komfortfølelsen tilbake. Hvis du skal sykle hovedsakelig på asfalt, og kanskje noen snillere grusvei, så er en stiv framgaffel helt riktig for deg!

Dempet
Forstilling, type fjæringLuftfjær
Slaglengde foran 

Slaglengde foran

Det å forstå slaglengde på en terrengsykkel kan virke som en skikkelig jungel. En enkel måte å forklare det på, er at jo lengre slaglengde sykkelen har, desto mer ujevn terreng er sykkelen tilpasset for. Sykler med 100 mm slaglengde er først og fremst tilpasset for Cross Country-sykling, altså raskere sykling i mindre teknisk terreng.

En sykkel med 120 mm slaglengde er kanskje det beste allround-valget, siden disse syklene ofte befinner seg mellom en rendyrket racemaskin og en sykkel tilpasset for røff og tøff kjøring blant kvist og stein. Disse syklene passer for alle mosjonister som ønsker å kunne komme seg frem i alle typer terreng, uten å ha ekstreme ambisjoner i noen retning.

En sykkel med 140 mm slaglengde eller mer er perfekt for deg som liker å gi deg ut i mer utfordrende terreng, og kanskje henge i en sykkelpark og sykle nedover bakker så fort du bare kan.

Mange hybrid-sykler har også støtdemping foran, rundt 60-80 mm slaglengde for å øke komforten. Dette bør ikke ses på som noe som gjør at sykkelen kan brukes som en terrengsykkel, men er hovedsakelig for å øke komforten på grusveier og flate stier eller spor.

170 mm
Låsbar framgaffel? 

Låsbar framgaffel?

Låsbar betyr at fjæringens bevegelse låses i en posisjon (eventuelt begrenses) for å lette når man for eksempel sykler i bratte oppoverbakker eller på flatt terreng.

Forskjellige produsenter håndterer dette på ulike måter. Noen fjæringer blir helt låst (stive) mens andre har valgt å for eksempel bremse kompresjonsdempingen.

Ikke låsbar
Bakdemper-
Bakgaffeltype 

Bakgaffeltype

En terrengsykkel kan deles opp på veldig mange forskjellige måter. Blant annet kan man dele disse inn i såkalte “fullt dempet” og “hardtails”. Dette betyr altså hvor mange typer av dempere som er montert på sykkelen.

Stiv

En hardtail har kun en dempet gaffel foran og en stiv gaffel bak. Fordelen med å kjøre med en stiv bakgaffel er at det ikke går tapt noen kraft på grunn av bakdemperen. I tillegg får du en lavere vekt over hele sykkelen.

Demper

En fullt dempet har i tillegg til en dempet forgaffel også en dempet bakgaffel. Disse syklene har et lenkesystem som sammen med bakdemperen gir en mer komfortabel kjøring, men også en mer stabil og i de fleste tilfeller raskere sykling. På samme måte som forgaffelen demper for å beholde grep og gi økt komfort, så gjør bakdemperen nøyaktig det samme for baksiden.

Dempet
Låsbar bakdemper? 

Låsbar bakdemper?

Låsbar betyr at fjæringens bevegelse låses i en posisjon (alternativt begrenses) for å lette når man for eksempel sykler i bratte oppoverbakker eller på flatt terreng.

Forskjellige produsenter håndterer dette på ulike måter. Noen fjæringer blir helt låst (stive), mens andre har valgt for eksempel å bremse opp kompresjonsdempingen.

Ikke låsbar
Hjulstørrelse 

Hjulstørrelse

Hjulstørrelsen er akkurat det det høres ut som - størrelsen på hjulene. Den måles vanligvis i tommer (f.eks. 28") eller i millimeter (f.eks. 622). I Norge er tommer det mest vanlige målet, og derfor har vi valgt å bruke det. Hjulstørrelsens betydning varierer avhengig av sykkeltype.

Barne sykler

Barne sykler betegnes oftest med hjulstørrelse som størrelse på sykkelen, noe som skiller seg fra voksne sykler der rammen er det som bestemmer størrelsen på sykkelen. Det betyr ikke at alle sykler med 24"-hjul er like store, og derfor har vi valgt å, i stedet for å ha en størrelsestabell, angi nøyaktige lengdeanbefalinger for hver enkelt sykkel.

Når man kjøper barne sykkel vil man selvfølgelig at barnet skal kunne vokse med sykkelen. Tenk dog på at en altfor stor sykkel generelt blir for lang, og dermed gir en liggende sittestilling som igjen reduserer barnets oversikt. Velg derfor aldri en sykkel der barnet er mer enn 5 centimeter lavere enn vår angitte lengdeanbefaling.

Mountainbikes

I mountainbikeverdenen finnes det tre hjulstørrelser: 29", 27,5" og 26". 26" var lenge den eneste størrelsen som ble brukt for mountainbikes, men brukes i dag stort sett bare for junior sykler og enklere mountainbikes som er tenkt for transport og lettere mosjon. Ønsker du å trene eller til og med konkurrere med din sykkel, er det 29" eller 27,5" som gjelder. Forenklet kan man si at 29" gir en mer stabil opplevelse, beholder farten bedre og lettere tar deg over små hindringer enn 27,5", mens en 27,5" gir deg en sykkel som oppleves kvikkere i svinger samt litt raskere i akselerasjonen. Mange fulldempede mountainbikes med 27,5" har dessuten lengre vandring, og er tilpasset for mer teknisk og utfordrende terreng.

Racersykler, standardsykler, hybridsykler og andre sykler

For i prinsippet alle sykler unntatt mountainbikes og barne sykler gjelder 28"-hjul som er en godt balansert størrelse som gir både gode forutsetninger for å rulle lett, være komfortabel å sitte på og enkel å manøvrere.

29"
Hjul
Hjul-
Forhjulsnav-
Baknav-
Felger-
Fordekk-
Bakdekk-
Dekkdimensjon64-622
Drivverk
Girspaker-
Bakgir-
Kranklager-
Kranksett-
Kjede-
Kassett-
Komponenter
Forbremse-
Bremseskive foran-
Bakbremse-
Bremseplate bak-
Styre-
Styrestem-
Setepinne-
Sete-
Håndtak/Styretape-
KUNDENES MENINGER
Også tagget i

Din handlevogn(0 artikler)

Handlevognen er tom
Totalt: 0 kr
Til kassen

Favoritter(0 artikler)

Du har ingen favoritter
MENY