• RASK FRAKT-LEVERING
  • BETAL ENKELT MED KLARNA
  • VANLIGE SPØRSMÅL OG SVAR
0
Ønskeliste
0
Handlekurv

ORBEA Orbea Heldämpad Mtb Oiz M30 Powder Black-Black Matt (POWDER BLACK-BLACK MATT/L)

Orbea Heldämpad Mtb Oiz M30 Powder Black-Black Matt (POWDER BLACK-BLACK MATT/L)
Beskrivelse

Førsteklasses fartsunder med ubestridelig stamtavle for deg som sikter på pallen

Den fullstendig dempa fartsunderet Orbea OIZ M30 har de førsteklasses spesifikasjonene som kreves for at du skal kunne nå pallen. Vi hopper over alle kjedelige floskler ettersom flere verdensmesterskap taler sitt tydelige språk - Oiz er rett og slett ubestridelig når det gjelder stamtavle. Denne tempofaste XC/XM/Trail-missilen besitter mektige fartressurser og leverer en fantastisk smidig følelse i alle hastigheter. Et temperamentsfullt fullblod med 120/120 mm i vandring og en slagkraftig 1x-drivlinje som sørger for at du uhindret kan fly fram ute i sporet, perfekt for kresne fartfanatikere som hater alle typer kjedelige kompromisser.

Nøkkelen til suksess!

  • Sykkel med flere verdensmesterskap og samme aggressive geometri som brukes av Orbea Factory Team
  • Fullstendig dempet ramme i karbon (Oiz Carbon OMR) som veier inn rett under 2000 gram med overbevisende kinematikk
  • Korte kjedestag og en aggressiv racegeometri med 67/76.5° graders vinkel på styrehode/seterør
  • Kvalitetsdempere fra FOX med 120/120 mm vandring som er tilpasset for XC/XM/Trail
  • Slagkraftig 1x-drivlinje med 12 gir fra Shimano (Deore/SLX) som sjelden krangler
  • Kraftige hydrauliske skivebremser fra Shimano (M6100) som matcher fartressursene
  • Hjulsett med robuste felger i aluminium som kan kjøres slangeløst
  • Tempofaste dekk fra Maxxis (Rekon Race) med fantastisk grep takket være 2.4" i bredde
  • Hev/senkbar setepinne fra OC (Mountain Control MC21) gir deg økt manøverevne

Fullstendig dempet karbonramme med skarp geometri og en førsteklasses kobling

Hele konstruksjonen bygger på en skarp fullstendig dempet ramme helt i karbon med lav vekt og en kinematikk som imponerer på alle plan. Denne potente rammen har en aggressiv geometri og en vridningsstivhet som sikrer brutal kraftoverføring, kombineres med et lavt tyngdepunkt som skaper imponerende stabilitet i alle hastigheter. Koblingen har en opphengning som gir utrolig kontakt med bakken og en fantastisk smidig følelse. Kombinasjonen med en vandring på 120 mm skaper smidig manøvrerbarhet og gjør deg ekstremt tråkkeffektiv på alle underlag.

Kvalitetsdempere som sørger for at du kan kjøre fort på alle typer underlag

Foran sitter en dempet gaffel fra FOX (34 Float SC Performance) og også bak håndteres dempingen av FOX (Float SL Performance). Begge dempere har 120 mm vandring og masse justeringsmuligheter, så du enkelt kan tilpasse sykkelen etter de ønskene du har for øyeblikket. Dempere kan låses via en lett tilgjengelig bryter, som gir deg muligheten til å kunne kjøre like fort på røft underlag som på hardpakkede grusveier. Sykkelen er dessuten allerede utstyrt med en hev/senkbar setepinne, som i praksis gir deg ekstra manøverevne ved å holde setet unna når du kontrollert flyr frem i sporet.

Slagkraftig 12-girs drivlinje fra Shimano som sjelden skaper problemer

Under panseret sitter en slagkraftig 1x-drivlinje, med 12 pålitelige gir som sjelden skaper problemer. Hjertet i konstruksjonen er et kranksett med en enkel krankring kombinert med en 12-delt kassett som gir et imponerende bredt utvekslingsforhold med fokus på effektivitet og funksjon.

Robuste 29-tommere med tempofaste dekk og kraftige skivebremser

Det robuste hjulsettet har felger i aluminium og ruller på tempofaste dekk med 2.4" i bredde som kjennetegnes av en enorm fartsglede kombinert med utrolig fremkommelighet. Sykkelen er også utstyrt med kraftige hydrauliske skivebremser som matcher fartressursene og sørger for førsteklasses bremseytelse året rundt, uansett om det er sølete, regnfullt eller slaskete i sporet.

PÅ DETALJNIVÅ
Artikkelnummer0119034-Q298
EAN-kode-
VaremerkeORBEA
FargePowder Black-Black Matt
Knutenummer0119034
Spesifikasjon
PersonaliseringTerrengsykling
ProduktserieOrbea Oiz M30
ModellserieOrbea Oiz
KjønnUnisex, Dame, Herre
Damspesifikk 

Damspesifikk

Ettersom kvinner og menn ofte har forskjellig anatomi, bygger mange produsenter sykler som er tilpasset dette. Vanligvis er det bare små forskjeller som skiller dem. Blant annet pleier det å være bredere seter, smalere styre og kortere veivarmene. I noen tilfeller lages det også damespesifikke modeller i mindre størrelser og med en skrånende overrør. Noen ganger også i andre farger.
Nei
Årsmodell2024
Elektrisk sykkelNei
Din høyde 

Din høyde

Anbefalt lengde ifølge leverandøren
-
Passer Høyde (cm)-
Produsentens artikkelnummer-
Produsentens fargePowder Black-Black Matt
Rammesett
Rammestørrelse-
RammeOrbea Oiz Carbon OMR, Fiberlink, Boost, BSA, SIC, UFO, I-line shock
Rammemateriale 

Rammemateriale

Karbonfiber koster litt mer enn en aluminiumsramme, men den har en rekke fordeler sammenlignet med andre materialer når det gjelder rene kjøreegenskaper. Den er sterkere, lettere, stivere og mer behagelig å sykle på, siden det er et mer levende materiale enn aluminium. Karbonfiber er imidlertid litt mer følsomt for montering av tilbehør som du klemmer rundt rammen, som for eksempel låser eller barneseter. Dette fører til at karbonfiber best egner seg for sportsykler som racersykler og terrengsykler.

Aluminium er et prisgunstig og lett materiale, som passer for alle typer sykler. Det er enkelt å oppnå en virkelig lav vekt samtidig som man beholder styrke og gode kjøreegenskaper, og materialet er heller ikke følsomt for hva du monterer for tilbehør på det. Bare å tut og kjøre og montere på akkurat hva du vil på din sykkel!

Stål er et materiale som kan produseres i mange ulike kvalitetsnivåer. Stål kan bygges veldig billig, og finnes derfor på de enklere syklene i vårt sortiment. Men det kan også være et utrolig ettergivende, holdbart og behagelig materiale når man bruker virkelig fint stål. Det virkelig fine stålet finner man i mange sykler som er beregnet litt mer for langdistansesykling, for eksempel våre fine touring-sykler fra Surly, og Skeppshult-sykler som er bygget i svensk kvalitetsstål (som bidrar til veldig fine komfortegenskaper på de fleste underlag).

Karbonfiber
ForhjulsgaffelFox 34 Float SC Performance 120 Grip Remote Push to Lock QR15x110
Forhjulsgaffeltype 

Forhjulsgaffeltype

En dempet framgaffel er i dag standard på terrengsykler, rett og slett for å takle terrenget sykkelen brukes i. Det finnes også mange hybridcykler med dempet framgaffel, for å gi deg litt mer komfort på grusveier og eventuelle skogstier. Hvis du skal sykle i skog eller på enklere stier, eller mye på grusvei, så er en dempet framgaffel et godt valg!

Stive framgaffler finnes på standard, racersykler og hybridcykler, og passer best for sykler som for det meste skal være på asfalt. Du får en lettere sykkel, en sykkel som føles kvikkere og en sykkel som oppleves å svare bedre på dine bevegelser. Noen nisjede sykler som fatbikes og touringcykler har også stive framgaffler, men da kompenseres det ofte med veldig brede og solide dekk for å gi litt av komfortfølelsen tilbake. Hvis du skal sykle hovedsakelig på asfalt, og kanskje noen snillere grusvei, så er en stiv framgaffel helt riktig for deg!

Dempet
Forstilling, type fjæringLuftfjær
Slaglengde foran 

Slaglengde foran

Det å forstå slaglengde på en terrengsykkel kan virke som en skikkelig jungel. En enkel måte å forklare det på, er at jo lengre slaglengde sykkelen har, desto mer ujevn terreng er sykkelen tilpasset for. Sykler med 100 mm slaglengde er først og fremst tilpasset for Cross Country-sykling, altså raskere sykling i mindre teknisk terreng.

En sykkel med 120 mm slaglengde er kanskje det beste allround-valget, siden disse syklene ofte befinner seg mellom en rendyrket racemaskin og en sykkel tilpasset for røff og tøff kjøring blant kvist og stein. Disse syklene passer for alle mosjonister som ønsker å kunne komme seg frem i alle typer terreng, uten å ha ekstreme ambisjoner i noen retning.

En sykkel med 140 mm slaglengde eller mer er perfekt for deg som liker å gi deg ut i mer utfordrende terreng, og kanskje henge i en sykkelpark og sykle nedover bakker så fort du bare kan.

Mange hybrid-sykler har også støtdemping foran, rundt 60-80 mm slaglengde for å øke komforten. Dette bør ikke ses på som noe som gjør at sykkelen kan brukes som en terrengsykkel, men er hovedsakelig for å øke komforten på grusveier og flate stier eller spor.

120
Bakgaffeltype 

Bakgaffeltype

En terrengsykkel kan deles opp på veldig mange forskjellige måter. Blant annet kan man dele disse inn i såkalte “fullt dempet” og “hardtails”. Dette betyr altså hvor mange typer av dempere som er montert på sykkelen.

Stiv

En hardtail har kun en dempet gaffel foran og en stiv gaffel bak. Fordelen med å kjøre med en stiv bakgaffel er at det ikke går tapt noen kraft på grunn av bakdemperen. I tillegg får du en lavere vekt over hele sykkelen.

Demper

En fullt dempet har i tillegg til en dempet forgaffel også en dempet bakgaffel. Disse syklene har et lenkesystem som sammen med bakdemperen gir en mer komfortabel kjøring, men også en mer stabil og i de fleste tilfeller raskere sykling. På samme måte som forgaffelen demper for å beholde grep og gi økt komfort, så gjør bakdemperen nøyaktig det samme for baksiden.

ram
Hjulstørrelse 

Hjulstørrelse

Hjulstørrelsen er akkurat det det høres ut som - størrelsen på hjulene. Den måles vanligvis i tommer (f.eks. 28") eller i millimeter (f.eks. 622). I Norge er tommer det mest vanlige målet, og derfor har vi valgt å bruke det. Hjulstørrelsens betydning varierer avhengig av sykkeltype.

Barne sykler

Barne sykler betegnes oftest med hjulstørrelse som størrelse på sykkelen, noe som skiller seg fra voksne sykler der rammen er det som bestemmer størrelsen på sykkelen. Det betyr ikke at alle sykler med 24"-hjul er like store, og derfor har vi valgt å, i stedet for å ha en størrelsestabell, angi nøyaktige lengdeanbefalinger for hver enkelt sykkel.

Når man kjøper barne sykkel vil man selvfølgelig at barnet skal kunne vokse med sykkelen. Tenk dog på at en altfor stor sykkel generelt blir for lang, og dermed gir en liggende sittestilling som igjen reduserer barnets oversikt. Velg derfor aldri en sykkel der barnet er mer enn 5 centimeter lavere enn vår angitte lengdeanbefaling.

Mountainbikes

I mountainbikeverdenen finnes det tre hjulstørrelser: 29", 27,5" og 26". 26" var lenge den eneste størrelsen som ble brukt for mountainbikes, men brukes i dag stort sett bare for junior sykler og enklere mountainbikes som er tenkt for transport og lettere mosjon. Ønsker du å trene eller til og med konkurrere med din sykkel, er det 29" eller 27,5" som gjelder. Forenklet kan man si at 29" gir en mer stabil opplevelse, beholder farten bedre og lettere tar deg over små hindringer enn 27,5", mens en 27,5" gir deg en sykkel som oppleves kvikkere i svinger samt litt raskere i akselerasjonen. Mange fulldempede mountainbikes med 27,5" har dessuten lengre vandring, og er tilpasset for mer teknisk og utfordrende terreng.

Racersykler, standardsykler, hybridsykler og andre sykler

For i prinsippet alle sykler unntatt mountainbikes og barne sykler gjelder 28"-hjul som er en godt balansert størrelse som gir både gode forutsetninger for å rulle lett, være komfortabel å sitte på og enkel å manøvrere.

29"
Hjul
HjulAlloy, Tubeless, 25c, 32H
FordekkMaxxis Rekon Race 2.40" WT 120 TPI Exo TLR
BakdekkMaxxis Rekon Race 2.40" WT 120 TPI Exo TLR
Dekkdimensjon61-622
Drivverk
GirspakerShimano Deore M6100 I-Spec EV
BakgirShimano SLX M7100 SGS Shadow Plus
KranksettShimano MT511 32t
KjedeShimano M6100
KassettShimano CS-M6100 10-51t 12-Speed
Komponenter
ForbremseShimano M6100 Hydraulic Disc
BakbremseShimano M6100 Hydraulic Disc
StyrelagerAlloy 1-1/2", Black Oxidated Bearing
SetepinneOC Mountain Control MC21, 31.6mm, Dropper
Bremsetype 

Bremsetype

Felgbremser

De klassiske bremsene for alle typer av sykler som gradvis blir faset ut av skivebremser. Disse styres via hendler fra styret og klemmer til med bremseklosser rundt felgbanen for å stoppe sykkelen. Felgbremser finnes i forskjellige typer for å passe ulike typer sykler og kommer som blant annet V-bremser, cantileverbremser og U-bremser. Fordelen med disse er at de er svært lette å vedlikeholde og har en lav vekt.

Rullebremser

Disse fungerer lik trommelbremser som finnes på blant annet mopeder. Her trykkes bremseklosser ut mot metall inne i en sylinder i midten på hjulet. Disse krever minst vedlikehold og er utrolig driftssikre. Ulempen med disse er at de ikke har like kraftig bremseeffekt som for eksempel skivebremser.

Fotbremse

Standarden som finnes på de fleste klassiske dame- og herresykler. Denne bremsen krever svært lite vedlikehold, men er begrenset hvis du ønsker flere gir. Disse tilhører nemlig spesifikke typer av nav (hjul) som har innkapslede gir, for eksempel Shimano Nexus. Ulempen med disse er at det kreves mer kraft for å bremse ordentlig sammenlignet med andre, samt at du må ha føttene i spesifikke posisjoner for å kunne utøve den ønskede kraften.

Skivebremser

De moderne bremsene på blant annet terrengsykler, hybrid-sykler og en rekke el-sykler. Disse er basert på en bremsekaliper som klemmer til rundt en metallskive ved hjulets nav (midten av hjulet). Dette er svært likt systemene som finnes på både biler og motorsykler og anses som det absolutt beste i dagens marked. Disse er de kraftigste bremsene, krever relativt lite vedlikehold og er svært driftssikre og finnes som både mekaniske (med wire) og hydrauliske (lukket system med olje).

Hydraulisk skivebrems
Antall gir 

Antall gir

Hvor mange gir trenger jeg?

Dette avhenger helt av hvordan du sykler og hva du ønsker å få ut av sykkelen. For å finne ut av dette, må du vite hvordan du kommer til å sykle og om du ønsker å prioritere lavt vedlikehold eller høy ytelse.

Lavt vedlikehold

I dette tilfellet bør du velge et girsystem med navgir. Disse finnes i varianter med 2-11 gir fra blant annet Shimano og deres Nexus-serie som har 3, 7 og 8 gir. Det finnes også Shimano Alfine som er en finere modell som har mindre motstand i mekanikken og finnes med 8 og 11 gir.

Høy ytelse

I dette tilfelle henger antall gir bak sammen med kvalitet. Produsentene konkurrerer om å lage de beste girene med flest antall drev på kassetten. Dette betyr da at de fineste komponentene også er de som har flest antall gir bak. Foran er det enten ett eller to drev som gjelder for de finere delene.

En kombinasjon av begge

I dette tilfellet ser vi på systemer som har 2-3 gir foran og 8-10 drev bak. Disse er av litt enklere byggkvalitet som også har en høyere vekt. Disse er isteden bygget av mer robuste materialer som stål i stedet for aluminium o.l. Disse tåler ofte mer juling, men fungerer ikke like smidig.

1x12
GirskifterserieShimano Deore
Bakgirserie 

Bakgirserie

Hva betyr for eksempel Shimano SLX? Hver komponentprodusent deler inn sine komponenter som gir, bremser, kranksett osv. i serier, i dette tilfellet er produsenten Shimano og serien SLX.

Seriene spenner fra funksjonelle enkle komponenter til betydelig mer avanserte komponenter med høy presisjon og lav vekt.

Selvfølgelig fungerer gir og bremser fra en enklere serie som de skal, men det skjer ikke med samme presisjon eller følelse som hos komponenter fra en finere serie. Det vil sannsynligvis kreve mer service over tid for de enklere komponentene.

Nedenfor ser du en liste over de største produsentenes serier ordnet slik at den fineste serien er øverst.

Merk at denne tabellen ikke sammenligner ulike merker eller landeveissykling vs. terrengsykling, men den bør kun brukes for å sammenligne innenfor en kolonne.

Shimano terrengsykkelShimano landeveiSRAM terrengsykkelSRAM landeveiShimano navgir
XTR Di2Dura-Ace Di2XX1 EagleRED E-tapAlfine 11
XTRDura-AceXX1Red 22Alfine 8
XT Di2Ultegra Di2XXForce 22Nexus 8
XTUltegraX01 EagleRival 22Nexus 7
SLX105X01ApexNexus 3
DeoreTiagraX0  
AlivioSoraEX1  
AceraClarisX1  
AltusGX Eagle
Tourney GX  
NX Eagle
  NX  
  X9  
  X7  
  X5  
Shimano SLX
Sykkelutstyr
SeteSelle Italia Model X FecAlloy Rail 145x248mm
KUNDENES MENINGER
Også tagget i

Din handlevogn(0 artikler)

Handlevognen er tom
Totalt: 0 kr
Til kassen

Favoritter(0 artikler)

Du har ingen favoritter
MENY