• RASK FRAKT-LEVERING
  • BETAL ENKELT MED KLARNA
  • VANLIGE SPØRSMÅL OG SVAR
0
Ønskeliste
0
Handlekurv

ORBEA Orbea MTB Oiz H30 Black/Icegreen

Orbea MTB Oiz H30 Black/Icegreen
Beskrivelse

Fartmonster for deg som vil kjøre raskt og samtidig ha full kontroll

Heldempet Orbea Oiz H30 har alt som kreves for at du kan nå toppen av seierspallen. Vi hopper over alle kjedelige floskler fordi dobbelt verdensmesterskap taler sitt tydelige språk - Oiz er ubestridelig når det gjelder stamtavle. Vi avskyr alle former for våpen, men sikter du mot toppen så er det en slik du vil ha i garasjen. Dette temposterke fartmonsteret har mektige fartressurser og en underbart følsom følelse, selv i virkelig høye hastigheter. Et temperamentsfullt fullblod med 120 mm i slaglengde og en pålitelig 1x-drivverk som sørger for at du kan fly frem ute i naturen, perfekt for kresne fartfantomer som hater kjedelige kompromisser. Dette er en aggressiv XC/XM/DM/Trail-missil med en pålitelig spesifikasjon som sørger for at du kan kjøre raskt og samtidig ha full kontroll på utstyret, og du trenger ikke engang å pantsatte svigermors representasjonsvilla for å finansiere det.

Nøkkelen til suksess!

  • Sykkel med to verdensmesterskap og samme aggressive geometri som brukes av KMC Orbea
  • Heldempet ramme i hydroformet aluminium med overbevisende kinematikk
  • Korte kjedestag (430mm) og en avansert race-geometri med 68/69 graders vinkel på styrehodet
  • Høykvalitets dempere fra FOX med slaglengder på 120 mm som er tilpasset for XC/XM/DM/Trail
  • Kraftig 1x-drivverk med 12 gir fra Shimano (Deore) som svært sjelden feiler
  • Kraftige hydrauliske skivebremser fra Shimano (MT201) som matcher fartressursene
  • Robust hjulsett fra Orbea (OC1 25c Tubeless Ready) med 25 mm brede felger i aluminium
  • Temposterke kvalitetsdekk fra Maxxis (Ikon) med godt grep takket være 2.2" bredde

Heldempet ramme med skarp geometri og et høykvalitets link

Hele konstruksjonen bygger på en heldempet ramme i kvalitets hydroformet aluminium (Oiz Hydro High Polished) med helt integrert kabelføring og progressiv kinematikk som imponerer på alle plan. Denne potente rammen har en aggressiv geometri og en vridningsstyrke som sikrer imponerende kraftoverføring, som kombineres med et lavt tyngdepunkt som skaper økt stabilitet i alle hastigheter. Den leverer en finjustert balanse mellom stivhet og styrke som gjør at den oppleves som både smidig, effektiv og aggressiv.

Det unike link-systemet gir en opphenging som skaper enestående markkontakt med en følsom følelse kombinert med effektiv kraftoverføring. Sykkelen responderer villig når du vil øke tempoet, og samtidig kan du enkelt håndtere vanskelige sporvalg. Kombinasjonen av balanserte slaglengder på 120 mm skaper smidig manøvreringsevne og gjør den effektiv på slett underlag. Rammen er dessuten tilpasset for gjennomgående aksler (BOOST), dvs. ekstra bred for- og bakaksel som tillater større avstand mellom ekerinnfestingene ved navet, noe som gir et stivere hjul for maksimal kontroll.

Pålitelige dempere som sørger for at du kan kjøre virkelig raskt

Foran har den en dempet gaffel fra kvalitetsikre Fox (32 Float Rhythm), og bak håndteres dempingen også av Fox (i-line DPS Performance). Begge demperne har 120 mm slaglengde og flere justeringsmuligheter, slik at du enkelt kan tilpasse sykkelen etter dine behov. Demperne er låsbare (lockout) og styres via lett tilgjengelige brytere, noe som gir deg et bredere bruksområde og muligheten til å kjøre like raskt på ujevnt underlag som på hardpakket grusvei. En brukervennlig bestykning som gjør sykkelen enkelt tilpassbar etter underlagets forhold.

Moderne skogsstier (gjelder både for XC, XM, DM og Trail) er ofte teknisk utfordrende, og det er en klar fordel å bruke en heve/senk setepinne. Selvfølgelig kan også denne sykkelen utstyres med en Dropper Post (ikke inkludert), noe som gir deg massevis av ekstra manøvreringsrom ved at du kan senke setet under fart og holde det ute av veien når du kontrollerer utforkjøringen.

Kraftig 1x-drivverk med imponerende bredde som sjelden feiler

Under panseret har den et kraftig 1x-drivverk fra Shimano (Deore), med 12 mekanisk styrte gir som svært sjelden feiler og som stiller opp til alt fra ditt lokale klubbmesterskap til NM. Spansk design på høyt nivå utelukker middelmådige deler, og hjertet i konstruksjonen er et kranksett med en 32-tannet enkeltring som kombineres med en 12-delt kassett (10-51T), noe som gir en giring med imponerende bredde og fokus på høy effektivitet og pålitelig funksjon.

Robust hjulsett med temposterke dekk og kraftige skivebremser

Det robuste hjulsettet kommer fra Orbea (OC1 25c Tubeless Ready) med aluminiumfelger og ruller på temposterke kvalitetsdekk fra Maxxis (Ikon). Disse raske 29-tommerne med 2.25" bredde gir stor kjøreglede kombinert med imponerende grep i svingene. Når farten øker, øker kravene til bremseevne, og derfor er sykkelen utstyrt med kraftige hydrauliske skivebremser fra Shimano (MT201) som gir høykvalitets bremsevirkning året rundt, uavhengig av om det er sølete, regnfullt eller slapsete på stiene.

PÅ DETALJNIVÅ
Artikkelnummer0072280-I403
EAN-kode-
VaremerkeORBEA
FargeSvart/Grön
Knutenummer0072280
Spesifikasjon
PersonaliseringTerrengsykling
ProduktserieOrbea Oiz
KjønnUnisex, Dame, Herre
Damspesifikk 

Damspesifikk

Ettersom kvinner og menn ofte har forskjellig anatomi, bygger mange produsenter sykler som er tilpasset dette. Vanligvis er det bare små forskjeller som skiller dem. Blant annet pleier det å være bredere seter, smalere styre og kortere veivarmene. I noen tilfeller lages det også damespesifikke modeller i mindre størrelser og med en skrånende overrør. Noen ganger også i andre farger.
Nei
Årsmodell2022
Produsentens nettstedwww.orbea.com/se-en/
Elektrisk sykkelNei
Din høyde 

Din høyde

Anbefalt lengde ifølge leverandøren
-
Passer Høyde (cm)-
Produsentens artikkelnummer-
Produsentens fargeBLACK/ICEGREEN
Rammesett
Rammestørrelse-
RammeOrbea Oiz Hydro High Polished, Alloy link, Boost, PF BB, UFO2, I-Line shock
Rammemateriale 

Rammemateriale

Karbonfiber koster litt mer enn en aluminiumsramme, men den har en rekke fordeler sammenlignet med andre materialer når det gjelder rene kjøreegenskaper. Den er sterkere, lettere, stivere og mer behagelig å sykle på, siden det er et mer levende materiale enn aluminium. Karbonfiber er imidlertid litt mer følsomt for montering av tilbehør som du klemmer rundt rammen, som for eksempel låser eller barneseter. Dette fører til at karbonfiber best egner seg for sportsykler som racersykler og terrengsykler.

Aluminium er et prisgunstig og lett materiale, som passer for alle typer sykler. Det er enkelt å oppnå en virkelig lav vekt samtidig som man beholder styrke og gode kjøreegenskaper, og materialet er heller ikke følsomt for hva du monterer for tilbehør på det. Bare å tut og kjøre og montere på akkurat hva du vil på din sykkel!

Stål er et materiale som kan produseres i mange ulike kvalitetsnivåer. Stål kan bygges veldig billig, og finnes derfor på de enklere syklene i vårt sortiment. Men det kan også være et utrolig ettergivende, holdbart og behagelig materiale når man bruker virkelig fint stål. Det virkelig fine stålet finner man i mange sykler som er beregnet litt mer for langdistansesykling, for eksempel våre fine touring-sykler fra Surly, og Skeppshult-sykler som er bygget i svensk kvalitetsstål (som bidrar til veldig fine komfortegenskaper på de fleste underlag).

Aluminium
ForhjulsgaffelFox 32 Float Rhythm 120 Remote Push-Unlock QR15x110
Forstilling, type fjæringLuftfjær
Slaglengde foran 

Slaglengde foran

Det å forstå slaglengde på en terrengsykkel kan virke som en skikkelig jungel. En enkel måte å forklare det på, er at jo lengre slaglengde sykkelen har, desto mer ujevn terreng er sykkelen tilpasset for. Sykler med 100 mm slaglengde er først og fremst tilpasset for Cross Country-sykling, altså raskere sykling i mindre teknisk terreng.

En sykkel med 120 mm slaglengde er kanskje det beste allround-valget, siden disse syklene ofte befinner seg mellom en rendyrket racemaskin og en sykkel tilpasset for røff og tøff kjøring blant kvist og stein. Disse syklene passer for alle mosjonister som ønsker å kunne komme seg frem i alle typer terreng, uten å ha ekstreme ambisjoner i noen retning.

En sykkel med 140 mm slaglengde eller mer er perfekt for deg som liker å gi deg ut i mer utfordrende terreng, og kanskje henge i en sykkelpark og sykle nedover bakker så fort du bare kan.

Mange hybrid-sykler har også støtdemping foran, rundt 60-80 mm slaglengde for å øke komforten. Dette bør ikke ses på som noe som gjør at sykkelen kan brukes som en terrengsykkel, men er hovedsakelig for å øke komforten på grusveier og flate stier eller spor.

120 mm
Låsbar framgaffel? 

Låsbar framgaffel?

Låsbar betyr at fjæringens bevegelse låses i en posisjon (eventuelt begrenses) for å lette når man for eksempel sykler i bratte oppoverbakker eller på flatt terreng.

Forskjellige produsenter håndterer dette på ulike måter. Noen fjæringer blir helt låst (stive) mens andre har valgt å for eksempel bremse kompresjonsdempingen.

Med styrejusteringer
BakdemperFox i-line DPS Performance 120mm Remote Push-Unlock Evol custom tune190x45mm
Bakdempervandring 

Bakdempervandring

Det her med vandring på en mountainbike kan føles som en ekte jungel. En enkel måte å forklare det på er at jo lengre vandring sykkelen har, desto mer ujevn terreng er sykkelen tilpasset for. Sykler med 100 mm vandring er først og fremst tilpasset for Cross Country-sykling, altså raskere sykling i mindre teknisk krevende terreng.

En sykkel med 120 mm vandring kan kanskje være det beste allround-valget, siden disse syklene ofte befinner seg mellom en rendyrket racemaskin og en sykkel tilpasset for røff og tøff kjøring blant røtter og steiner. Disse syklene passer for alle motionister som ønsker å kunne komme seg frem i alle typer terreng, uten å ha ekstreme ambisjoner i noen retning.

En sykkel med 140 mm vandring eller mer er perfekt for deg som liker å ta deg ut i mer utfordrende terreng, og kanskje henge i bikeparken og sykle nedover bakkene så fort du bare kan.

120 mm
Hjulstørrelse 

Hjulstørrelse

Hjulstørrelsen er akkurat det det høres ut som - størrelsen på hjulene. Den måles vanligvis i tommer (f.eks. 28") eller i millimeter (f.eks. 622). I Norge er tommer det mest vanlige målet, og derfor har vi valgt å bruke det. Hjulstørrelsens betydning varierer avhengig av sykkeltype.

Barne sykler

Barne sykler betegnes oftest med hjulstørrelse som størrelse på sykkelen, noe som skiller seg fra voksne sykler der rammen er det som bestemmer størrelsen på sykkelen. Det betyr ikke at alle sykler med 24"-hjul er like store, og derfor har vi valgt å, i stedet for å ha en størrelsestabell, angi nøyaktige lengdeanbefalinger for hver enkelt sykkel.

Når man kjøper barne sykkel vil man selvfølgelig at barnet skal kunne vokse med sykkelen. Tenk dog på at en altfor stor sykkel generelt blir for lang, og dermed gir en liggende sittestilling som igjen reduserer barnets oversikt. Velg derfor aldri en sykkel der barnet er mer enn 5 centimeter lavere enn vår angitte lengdeanbefaling.

Mountainbikes

I mountainbikeverdenen finnes det tre hjulstørrelser: 29", 27,5" og 26". 26" var lenge den eneste størrelsen som ble brukt for mountainbikes, men brukes i dag stort sett bare for junior sykler og enklere mountainbikes som er tenkt for transport og lettere mosjon. Ønsker du å trene eller til og med konkurrere med din sykkel, er det 29" eller 27,5" som gjelder. Forenklet kan man si at 29" gir en mer stabil opplevelse, beholder farten bedre og lettere tar deg over små hindringer enn 27,5", mens en 27,5" gir deg en sykkel som oppleves kvikkere i svinger samt litt raskere i akselerasjonen. Mange fulldempede mountainbikes med 27,5" har dessuten lengre vandring, og er tilpasset for mer teknisk og utfordrende terreng.

Racersykler, standardsykler, hybridsykler og andre sykler

For i prinsippet alle sykler unntatt mountainbikes og barne sykler gjelder 28"-hjul som er en godt balansert størrelse som gir både gode forutsetninger for å rulle lett, være komfortabel å sitte på og enkel å manøvrere.

29"
Hjul
FordekkMaxxis Ikon 2.20 FB 60 TPI Dual
BakdekkMaxxis Ikon 2.20 FB 60 TPI Dual
Dekkdimensjon57-622
Drivverk
GirspakerShimano Deore M6100
BakgirShimano Deore M6100 SGS Shadow Plus
KassettShimano CS-M6100 10-51t 12-Speed
Komponenter
ForbremseShimano MT201 Hydraulic Disc
BakbremseShimano MT201 Hydraulic Disc
StyrelagerAcros Alloy 1-1/8 - 1-1/2 Integrated
StyreOC1 Flat 31.8mm 740mm
StyrestemOC1 31.8mm interface -7º
SetepinneAlloy 31.6x400mm Offset 0
Bremsetype 

Bremsetype

Felgbremser

De klassiske bremsene for alle typer av sykler som gradvis blir faset ut av skivebremser. Disse styres via hendler fra styret og klemmer til med bremseklosser rundt felgbanen for å stoppe sykkelen. Felgbremser finnes i forskjellige typer for å passe ulike typer sykler og kommer som blant annet V-bremser, cantileverbremser og U-bremser. Fordelen med disse er at de er svært lette å vedlikeholde og har en lav vekt.

Rullebremser

Disse fungerer lik trommelbremser som finnes på blant annet mopeder. Her trykkes bremseklosser ut mot metall inne i en sylinder i midten på hjulet. Disse krever minst vedlikehold og er utrolig driftssikre. Ulempen med disse er at de ikke har like kraftig bremseeffekt som for eksempel skivebremser.

Fotbremse

Standarden som finnes på de fleste klassiske dame- og herresykler. Denne bremsen krever svært lite vedlikehold, men er begrenset hvis du ønsker flere gir. Disse tilhører nemlig spesifikke typer av nav (hjul) som har innkapslede gir, for eksempel Shimano Nexus. Ulempen med disse er at det kreves mer kraft for å bremse ordentlig sammenlignet med andre, samt at du må ha føttene i spesifikke posisjoner for å kunne utøve den ønskede kraften.

Skivebremser

De moderne bremsene på blant annet terrengsykler, hybrid-sykler og en rekke el-sykler. Disse er basert på en bremsekaliper som klemmer til rundt en metallskive ved hjulets nav (midten av hjulet). Dette er svært likt systemene som finnes på både biler og motorsykler og anses som det absolutt beste i dagens marked. Disse er de kraftigste bremsene, krever relativt lite vedlikehold og er svært driftssikre og finnes som både mekaniske (med wire) og hydrauliske (lukket system med olje).

Hydraulisk skivebrems
Antall gir 

Antall gir

Hvor mange gir trenger jeg?

Dette avhenger helt av hvordan du sykler og hva du ønsker å få ut av sykkelen. For å finne ut av dette, må du vite hvordan du kommer til å sykle og om du ønsker å prioritere lavt vedlikehold eller høy ytelse.

Lavt vedlikehold

I dette tilfellet bør du velge et girsystem med navgir. Disse finnes i varianter med 2-11 gir fra blant annet Shimano og deres Nexus-serie som har 3, 7 og 8 gir. Det finnes også Shimano Alfine som er en finere modell som har mindre motstand i mekanikken og finnes med 8 og 11 gir.

Høy ytelse

I dette tilfelle henger antall gir bak sammen med kvalitet. Produsentene konkurrerer om å lage de beste girene med flest antall drev på kassetten. Dette betyr da at de fineste komponentene også er de som har flest antall gir bak. Foran er det enten ett eller to drev som gjelder for de finere delene.

En kombinasjon av begge

I dette tilfellet ser vi på systemer som har 2-3 gir foran og 8-10 drev bak. Disse er av litt enklere byggkvalitet som også har en høyere vekt. Disse er isteden bygget av mer robuste materialer som stål i stedet for aluminium o.l. Disse tåler ofte mer juling, men fungerer ikke like smidig.

12-delt (1 x 12)
GirskifterserieShimano Deore
Bakgirserie 

Bakgirserie

Hva betyr for eksempel Shimano SLX? Hver komponentprodusent deler inn sine komponenter som gir, bremser, kranksett osv. i serier, i dette tilfellet er produsenten Shimano og serien SLX.

Seriene spenner fra funksjonelle enkle komponenter til betydelig mer avanserte komponenter med høy presisjon og lav vekt.

Selvfølgelig fungerer gir og bremser fra en enklere serie som de skal, men det skjer ikke med samme presisjon eller følelse som hos komponenter fra en finere serie. Det vil sannsynligvis kreve mer service over tid for de enklere komponentene.

Nedenfor ser du en liste over de største produsentenes serier ordnet slik at den fineste serien er øverst.

Merk at denne tabellen ikke sammenligner ulike merker eller landeveissykling vs. terrengsykling, men den bør kun brukes for å sammenligne innenfor en kolonne.

Shimano terrengsykkelShimano landeveiSRAM terrengsykkelSRAM landeveiShimano navgir
XTR Di2Dura-Ace Di2XX1 EagleRED E-tapAlfine 11
XTRDura-AceXX1Red 22Alfine 8
XT Di2Ultegra Di2XXForce 22Nexus 8
XTUltegraX01 EagleRival 22Nexus 7
SLX105X01ApexNexus 3
DeoreTiagraX0  
AlivioSoraEX1  
AceraClarisX1  
AltusGX Eagle
Tourney GX  
NX Eagle
  NX  
  X9  
  X7  
  X5  
Shimano Deore
Sykkelutstyr
SSF-Godkjent lås 

SSF-Godkjent lås

Om sykkelen din blir stjålet, krever vanligvis forsikringsselskapene at den må ha vært låst fast til et fast objekt med en SSF-godkjent lås. Tenk derfor nøye gjennom før du bestiller en altfor enkel lås som kanskje ikke er godkjent.
Nei
KUNDENES MENINGER
Også tagget i

ANDRE PRODUKTER I SERIEN Orbea Oiz

-35%
Orbea MTB Oiz H30 Moondust Blue-Leo Orange
36 190 kr
23 459 kr
Innsparing
  • L
  • M
  • XL
-32%
Orbea MTB Oiz H10 White Chic- Shadow Coral (Gloss)
46 240 kr
31 619 kr
Innsparing
  • L
  • M
  • S
  • XL
-31%
Orbea MTB Oiz H20 Moondust Blue-Leo Orange
41 240 kr
28 559 kr
Innsparing
  • L
  • M
  • XL
Orbea MTB Oiz H10 Apricot Orange-Limestone Beige (Mat
46 240 kr
fra 30 599 kr
Innsparing
  • L
  • M
  • S
  • XL

LIKNENDE PRODUKTER

Trek MTB Procaliber 9.5
20 099 kr
fra 18 999 kr
Innsparing
Finnes i flere varianter
-22%
Merida One-Forty 700
42 999 kr
33 650 kr
Innsparing
  • L
  • M
  • S
  • XL
  • XS
-17%
Merida One-Twenty 3000
42 999 kr
35 699 kr
Innsparing
  • L
  • M
  • S
  • XL

Din handlevogn(0 artikler)

Handlevognen er tom
Totalt: 0 kr
Til kassen

Favoritter(0 artikler)

Du har ingen favoritter
MENY