• RASK FRAKT-LEVERING
  • BETAL ENKELT MED KLARNA
  • VANLIGE SPØRSMÅL OG SVAR
0
Ønskeliste
0
Handlekurv

TREK Trek Fullstendig Dempet MTB Top Fuel 8 Mulsanne Blue

Trek Fullstendig Dempet MTB Top Fuel 8 Mulsanne Blue
Beskrivelse

Topp moderne fulldempet XC-sykkel med en terrengsykkels dristigere holdning

Den fulldempede Trek Top Fuel 8 kombinerer hastigheten til en XC-sykkel med en terrengsykkels dristige holdning. En sykkel av høy klasse med en imponerende robust aluminiumsramme som byr på seriøst morsom sykling. En rask MTB som takler det meste, den er virkelig effektiv, men samtidig fullt kapabel til å ta seg av virkelig tøffe utfordringer. Kort sagt kan den beskrives som en smidig og velbalansert XC-sykkel som er skapt for høye hastigheter, men den oppleves faktisk like kapabel og tilgivende som en mer tradisjonell fulldempet stisykkel. Optimal sykkel for deg som vil presse grensene og som vil kunne presse grensene på alt fra flytende stisykling til betydelig røffere underlag. En perfekt sykkel for deg som ønsker en sykkel som er rask både på flatt og bølgende underlag, men som har nok demping til at du kan slå ut håret ute på stiene. En kompetent sykkel med solid spesifikasjon, og dessuten til en pris som sørger for at du ikke trenger å pantsette svigermors sommerhus.

Nøkkelen til suksess

  • Robust aluminiumsramme med en helt nyutviklet geometri for oss som elsker å presse grensene
  • Bygget med en lengre og lavere geometri med både demping og spesifikasjoner som en stisykkel
  • Kortdempet sykkel med imponerende demperkonfigurasjon som er både effektiv og alltid klar for action
  • Innstillingsmulighetene i dempingen omfatter både effektivitet og litt røft terreng
  • Robust 1x-drivlinje fra Shimano (XT) med kun ett girskifter å holde styr på, og et bredt girutvalg
  • Hydrauliske skivebremser med 4 stempler fra Shimano (Deore) som sørger for at du alltid har kraftig bremseeffekt
  • Med DropLock-reguleringen kan du låse begge demperne samt også styre den heve/senkbare setepinnen
  • Takket være Mino Link kan du raskt og enkelt gjøre små justeringer av geometrien (også under sykling)
  • Straight Shot diagonalrør gir ekstra stivhet og respons uten å legge til vekt
  • Dropper post fra TranzX som sørger for at du kan senke setet i farten og holde det unna når du pløyer nedover
  • Avtagbar Knock Block 2.0 med større styrevinkel for å beskytte kabler uten å ofre svingradius

Nyutviklet ramme med imponerende pivotlenker og helt ny geometri

Rammen består av en avansert aluminiumsramme (Alpha Platinum) med imponerende vridningsstivhet og imponerende pivotlenker i magnesium. Smarte Mino Link sørger for at du kan justere rammens geometri uten negativ innvirkning på dempingen. Du kan finjustere styrehodevinkelen med 1/2° og krankens høyde med opptil 10 mm, og du justerer det enkelt via en mutter. Med en demping på 120 mm bak i kombinasjon med progressiv stigeometri er dette en rask, responsiv sykkel som gir tillit når stiene blir røffe.

Denne helt nyutviklede rammen er bygget med en lengre og lavere geometri, der både demping og spesifikasjoner ligner på en stisykkel. Takket være minst 10 mm økt reach per størrelse sammenlignet med tidligere Top Fuel, gir den økt tillit, og med en 66-graders vinkel på styrehodet, 1,5 grader slakere enn forgjengeren, gir den økt stabilitet ved høye hastigheter og utforkjøringer. Og modellens brattere seterør betyr at du opprettholder vekten på forhjulet når du legger full kraft på pedalene.

Rammen er full av funksjoner som gjør deg til en bedre syklist, som for eksempel et konisk styrehode som gir deg presis styring og en mer solid følelse foran, mens den innvendige kabelføringen (til både girene, bremsene og den heve/senkbare setepinnen) beskytter alle kabler og gir riktig utseende. Straight Shot diagonalrør som øker rammens stivhet uten å legge til noen vekt, og en annen smart funksjon er Knock Block 2.0 styrelager som hindrer styret fra å snurre rundt om du krasjer, noe som igjen beskytter kablene fra å rykkes løs og kontrollene fra å slå i rammens overrør.

Imponerende demperkonfigurasjon som gir masse kontroll

Foran sitter en skarp luftgaffel fra RockShox (SID) med en demping på 120 mm, og også bak finner du en demper fra RockShox (Deluxe Ultimate RCT) med en demping på 120 mm. Demperne kan optimaliseres etter din vekt og kjørestil og er også utstyrt med lockout, noe som betyr at du kan sperre demperne. Denne låsingen av demperne gir deg økt tråkk-effektivitet, noe som er perfekt når det er på tide å spurte eller klatre effektivt. Legg til en praktisk justerbar setepinne som sørger for at du lynraskt kan senke/høye setet i farten og som du også styrer via en lett håndterlig regulering. Med Treks unike Active Braking Pivot har konstruktørene klart å kontrollere hvordan dempingen skal reagere på kreftene som skapes ved akselerasjon og oppbremsing, dessuten helt uavhengig av hverandre. I praksis kan du bruke demperen fullt ut også ved oppbremsing, og du får dermed større kontroll når du trenger det som mest.

Robust 1x-drivlinje og skivebremser tilpasset for høyere hastigheter

Den robuste 1x-drivlinjen er hentet fra Shimano (XT) og består av en driftssikker enkeltkrank samt en 12-delt kassett (30Tx10-51T), noe som til sammen gir et girutvalg som sørger for at du kan holde en høy hastighet i alle typer terreng og stigninger. Drivlinjens funksjon er i hovedsak problemfri, og fordi den bare inkluderer ett girskifter er den dessuten enklere å holde styr på. Oppbremsingen håndteres av et par høyklassige hydrauliske skivebremser med 4 stempler fra Shimano (Deore) som sørger for at du har kraftig bremseeffekt uansett om det er gjørmete, regnfullt eller slapsete i løypene.

Robust 29-tommers hjul med kvalitetsdekk som takler krevende terreng

Det robuste hjulsettet fra Bontrager (Line Comp 30) består av lette aluminiumsfelger og kvalitetsdekk fra Bontrager (XR4 Team Issue TLR) med 2,4" bredde som er klare for kamp og som briljerer på alt fra grusveier til løst gjørme. Disse dekkene har en imponerende lav rullemotstand, god punkteringsbeskyttelse og leverer den perfekte kombinasjonen av grep, hastighet og stabilitet, noe som i praksis betyr at du kan sykle raskere i krevende terreng. 

PÅ DETALJNIVÅ
Artikkelnummer0077890-G960
EAN-kode-
VaremerkeTREK
FargeMulsanne Blue
Knutenummer0077890
Spesifikasjon
PersonaliseringTerrengsykling
ProduktserieTrek Top Fuel 8
Kjønn-
Damspesifikk 

Damspesifikk

Ettersom kvinner og menn ofte har forskjellig anatomi, bygger mange produsenter sykler som er tilpasset dette. Vanligvis er det bare små forskjeller som skiller dem. Blant annet pleier det å være bredere seter, smalere styre og kortere veivarmene. I noen tilfeller lages det også damespesifikke modeller i mindre størrelser og med en skrånende overrør. Noen ganger også i andre farger.
Nei
Årsmodell2022
Vekt (ifølge produsenten)-
Produsentens nettstedwww.trekbikes.com/se/sv_SE/p/35072
Elektrisk sykkelNei
Din høyde 

Din høyde

Anbefalt lengde ifølge leverandøren
-
Passer Høyde (cm)-
Produsentens artikkelnummer-
Produsentens farge-
Rammesett
Rammestørrelse-
Ramme-
Rammemateriale 

Rammemateriale

Karbonfiber koster litt mer enn en aluminiumsramme, men den har en rekke fordeler sammenlignet med andre materialer når det gjelder rene kjøreegenskaper. Den er sterkere, lettere, stivere og mer behagelig å sykle på, siden det er et mer levende materiale enn aluminium. Karbonfiber er imidlertid litt mer følsomt for montering av tilbehør som du klemmer rundt rammen, som for eksempel låser eller barneseter. Dette fører til at karbonfiber best egner seg for sportsykler som racersykler og terrengsykler.

Aluminium er et prisgunstig og lett materiale, som passer for alle typer sykler. Det er enkelt å oppnå en virkelig lav vekt samtidig som man beholder styrke og gode kjøreegenskaper, og materialet er heller ikke følsomt for hva du monterer for tilbehør på det. Bare å tut og kjøre og montere på akkurat hva du vil på din sykkel!

Stål er et materiale som kan produseres i mange ulike kvalitetsnivåer. Stål kan bygges veldig billig, og finnes derfor på de enklere syklene i vårt sortiment. Men det kan også være et utrolig ettergivende, holdbart og behagelig materiale når man bruker virkelig fint stål. Det virkelig fine stålet finner man i mange sykler som er beregnet litt mer for langdistansesykling, for eksempel våre fine touring-sykler fra Surly, og Skeppshult-sykler som er bygget i svensk kvalitetsstål (som bidrar til veldig fine komfortegenskaper på de fleste underlag).

Aluminium
Forhjulsgaffel-
Bakdemper-
Bakgaffeltype 

Bakgaffeltype

En terrengsykkel kan deles opp på veldig mange forskjellige måter. Blant annet kan man dele disse inn i såkalte “fullt dempet” og “hardtails”. Dette betyr altså hvor mange typer av dempere som er montert på sykkelen.

Stiv

En hardtail har kun en dempet gaffel foran og en stiv gaffel bak. Fordelen med å kjøre med en stiv bakgaffel er at det ikke går tapt noen kraft på grunn av bakdemperen. I tillegg får du en lavere vekt over hele sykkelen.

Demper

En fullt dempet har i tillegg til en dempet forgaffel også en dempet bakgaffel. Disse syklene har et lenkesystem som sammen med bakdemperen gir en mer komfortabel kjøring, men også en mer stabil og i de fleste tilfeller raskere sykling. På samme måte som forgaffelen demper for å beholde grep og gi økt komfort, så gjør bakdemperen nøyaktig det samme for baksiden.

-
Hjulstørrelse 

Hjulstørrelse

Hjulstørrelsen er akkurat det det høres ut som - størrelsen på hjulene. Den måles vanligvis i tommer (f.eks. 28") eller i millimeter (f.eks. 622). I Norge er tommer det mest vanlige målet, og derfor har vi valgt å bruke det. Hjulstørrelsens betydning varierer avhengig av sykkeltype.

Barne sykler

Barne sykler betegnes oftest med hjulstørrelse som størrelse på sykkelen, noe som skiller seg fra voksne sykler der rammen er det som bestemmer størrelsen på sykkelen. Det betyr ikke at alle sykler med 24"-hjul er like store, og derfor har vi valgt å, i stedet for å ha en størrelsestabell, angi nøyaktige lengdeanbefalinger for hver enkelt sykkel.

Når man kjøper barne sykkel vil man selvfølgelig at barnet skal kunne vokse med sykkelen. Tenk dog på at en altfor stor sykkel generelt blir for lang, og dermed gir en liggende sittestilling som igjen reduserer barnets oversikt. Velg derfor aldri en sykkel der barnet er mer enn 5 centimeter lavere enn vår angitte lengdeanbefaling.

Mountainbikes

I mountainbikeverdenen finnes det tre hjulstørrelser: 29", 27,5" og 26". 26" var lenge den eneste størrelsen som ble brukt for mountainbikes, men brukes i dag stort sett bare for junior sykler og enklere mountainbikes som er tenkt for transport og lettere mosjon. Ønsker du å trene eller til og med konkurrere med din sykkel, er det 29" eller 27,5" som gjelder. Forenklet kan man si at 29" gir en mer stabil opplevelse, beholder farten bedre og lettere tar deg over små hindringer enn 27,5", mens en 27,5" gir deg en sykkel som oppleves kvikkere i svinger samt litt raskere i akselerasjonen. Mange fulldempede mountainbikes med 27,5" har dessuten lengre vandring, og er tilpasset for mer teknisk og utfordrende terreng.

Racersykler, standardsykler, hybridsykler og andre sykler

For i prinsippet alle sykler unntatt mountainbikes og barne sykler gjelder 28"-hjul som er en godt balansert størrelse som gir både gode forutsetninger for å rulle lett, være komfortabel å sitte på og enkel å manøvrere.

29"
Hjul
Fordekk-
Bakdekk-
Dekkdimensjon-
Drivverk
GirspakerShimano XT M8100, 12-växlat
Bakgir-
Kranklager-
Kassett-
Komponenter
Forbremse-
Bakbremse-
Styre-
Styrestem-
Setepinne-
Bremsetype 

Bremsetype

Felgbremser

De klassiske bremsene for alle typer av sykler som gradvis blir faset ut av skivebremser. Disse styres via hendler fra styret og klemmer til med bremseklosser rundt felgbanen for å stoppe sykkelen. Felgbremser finnes i forskjellige typer for å passe ulike typer sykler og kommer som blant annet V-bremser, cantileverbremser og U-bremser. Fordelen med disse er at de er svært lette å vedlikeholde og har en lav vekt.

Rullebremser

Disse fungerer lik trommelbremser som finnes på blant annet mopeder. Her trykkes bremseklosser ut mot metall inne i en sylinder i midten på hjulet. Disse krever minst vedlikehold og er utrolig driftssikre. Ulempen med disse er at de ikke har like kraftig bremseeffekt som for eksempel skivebremser.

Fotbremse

Standarden som finnes på de fleste klassiske dame- og herresykler. Denne bremsen krever svært lite vedlikehold, men er begrenset hvis du ønsker flere gir. Disse tilhører nemlig spesifikke typer av nav (hjul) som har innkapslede gir, for eksempel Shimano Nexus. Ulempen med disse er at det kreves mer kraft for å bremse ordentlig sammenlignet med andre, samt at du må ha føttene i spesifikke posisjoner for å kunne utøve den ønskede kraften.

Skivebremser

De moderne bremsene på blant annet terrengsykler, hybrid-sykler og en rekke el-sykler. Disse er basert på en bremsekaliper som klemmer til rundt en metallskive ved hjulets nav (midten av hjulet). Dette er svært likt systemene som finnes på både biler og motorsykler og anses som det absolutt beste i dagens marked. Disse er de kraftigste bremsene, krever relativt lite vedlikehold og er svært driftssikre og finnes som både mekaniske (med wire) og hydrauliske (lukket system med olje).

Hydraulisk skivebrems
Antall gir 

Antall gir

Hvor mange gir trenger jeg?

Dette avhenger helt av hvordan du sykler og hva du ønsker å få ut av sykkelen. For å finne ut av dette, må du vite hvordan du kommer til å sykle og om du ønsker å prioritere lavt vedlikehold eller høy ytelse.

Lavt vedlikehold

I dette tilfellet bør du velge et girsystem med navgir. Disse finnes i varianter med 2-11 gir fra blant annet Shimano og deres Nexus-serie som har 3, 7 og 8 gir. Det finnes også Shimano Alfine som er en finere modell som har mindre motstand i mekanikken og finnes med 8 og 11 gir.

Høy ytelse

I dette tilfelle henger antall gir bak sammen med kvalitet. Produsentene konkurrerer om å lage de beste girene med flest antall drev på kassetten. Dette betyr da at de fineste komponentene også er de som har flest antall gir bak. Foran er det enten ett eller to drev som gjelder for de finere delene.

En kombinasjon av begge

I dette tilfellet ser vi på systemer som har 2-3 gir foran og 8-10 drev bak. Disse er av litt enklere byggkvalitet som også har en høyere vekt. Disse er isteden bygget av mer robuste materialer som stål i stedet for aluminium o.l. Disse tåler ofte mer juling, men fungerer ikke like smidig.

12-delt (1 x 12)
Girskifterserie-
Bakgirserie 

Bakgirserie

Hva betyr for eksempel Shimano SLX? Hver komponentprodusent deler inn sine komponenter som gir, bremser, kranksett osv. i serier, i dette tilfellet er produsenten Shimano og serien SLX.

Seriene spenner fra funksjonelle enkle komponenter til betydelig mer avanserte komponenter med høy presisjon og lav vekt.

Selvfølgelig fungerer gir og bremser fra en enklere serie som de skal, men det skjer ikke med samme presisjon eller følelse som hos komponenter fra en finere serie. Det vil sannsynligvis kreve mer service over tid for de enklere komponentene.

Nedenfor ser du en liste over de største produsentenes serier ordnet slik at den fineste serien er øverst.

Merk at denne tabellen ikke sammenligner ulike merker eller landeveissykling vs. terrengsykling, men den bør kun brukes for å sammenligne innenfor en kolonne.

Shimano terrengsykkelShimano landeveiSRAM terrengsykkelSRAM landeveiShimano navgir
XTR Di2Dura-Ace Di2XX1 EagleRED E-tapAlfine 11
XTRDura-AceXX1Red 22Alfine 8
XT Di2Ultegra Di2XXForce 22Nexus 8
XTUltegraX01 EagleRival 22Nexus 7
SLX105X01ApexNexus 3
DeoreTiagraX0  
AlivioSoraEX1  
AceraClarisX1  
AltusGX Eagle
Tourney GX  
NX Eagle
  NX  
  X9  
  X7  
  X5  
-
Sykkelutstyr
Håndtak/Styretape-
KUNDENES MENINGER
Også tagget i

Din handlevogn(0 artikler)

Handlevognen er tom
Totalt: 0 kr
Til kassen

Favoritter(0 artikler)

Du har ingen favoritter
MENY