• RASK FRAKT-LEVERING
  • BETAL ENKELT MED KLARNA
  • VANLIGE SPØRSMÅL OG SVAR
0
Ønskeliste
0
Handlekurv
Sykkel  >  MTB-sykler  >  MTB 29"

ORBEA Orbea Trail MTB Occam H20 Lt Glitter Anthracite-Metallic Red (Gl

Orbea Trail MTB Occam H20 Lt Glitter Anthracite-Metallic Red (Gl
Beskrivelse

Spenstig skogsmaskin som problemfritt tar seg fram over både stokk og stein

Den underholdende leke- og opplevelsesmaskinen Orbea Occam H20 LT gir deg mot i utforkjøringene og sørger for at du finner kraft i klatringene, på alt fra episke langturer til intense kveldsturer med gode venner. Grunnlaget består av en ramme i aluminium med moderne trail-geometri, en pålitelig spesifikasjon samt en velbalansert demping med progressiv kinematikk. Dette er en rask, livlig og utholdende sykkel med imponerende balanse og robust følelse som problemfritt tar seg fram på alle typer underlag og i nesten alle slags terreng. En allsidig stisykkel med nok vandring til at du kan ta deg an virkelig utfordrende forhold. Visst, det er ikke flaggskipet i serien, men den har førsteklasses komponenter som sørger for at du kan holde farten i røft terreng... og dessuten til en pris som gjør at du slipper å knuse familiens sparegris.

Nøkkelen til suksess!

  • Rask, livlig og utholdende sykkel med imponerende balanse og en solid og trygg følelse 
  • Heldempet ramme i trippelredusert aluminium med en førsteklasses lenke
  • Forgaffel fra Fox (36 Float Performance 150 Grip 3-Position) med 150 mm vandring og lockout
  • Bakre demper fra FOX (FLOAT X Performance 2-Position Evol LV) med 150 mm vandring og lockout
  • Kraftig 1x-drivlinje med 12 gir og fjellfast funksjon fra Shimano (SLX) og bred utveksling
  • Kraftige hydrauliske skivebremser fra Shimano (M6100) som matcher fartressursene
  • Hjulsett med aluminiumsfelger fra Race Face (AR 30c) og dekk fra Maxxis (Minion DHF/Dissector)
  • Oversiktlig cockpit med både styre og styrestem i førsteklasses aluminium
  • Sete fra Fizik (Taiga S-alloy) samt heve-/senkbar setepinne fra OC (MC20 Mountain Control)

Skulpturelt aluminiumchassis med full kapasitet for intense skogsturer

Det skulpturelle chassiset består av en trippelredusert ramme i aluminium med en moderne trail-geometri som kan håndtere rene endurorunder og vekker glupske følelser av ekte begjær. En imponerende vridningsstiv konstruksjon med en avansert lenke som leverer føyelig demping kombineres med en aggressiv geometri som fokuserer på alle former for stisykling. Dens tydelig utmeislede rammeform er ikke bare elegant, men har en robust konstruksjon med høy lateral stivhet som skaper et trygt fundament, og takket være dens moderne lenke med sjenerøs vandring så besitter du tilstrekkelig fleksibilitet for å kunne garantere raske turer også på virkelig røft underlag.

Sluttresultatet blir en herlig følelse av markkontakt kombinert med effektiv kraftoverføring; sykkelen reagerer lynraskt når du vil øke tempoet og den sørger samtidig for at du kan håndtere vanskelige sporvalg på en imponerende enkel måte. Rammen har selvfølgelig pent integrert kabelføring og den er tilpasset for gjennomgående aksler (BOOST), dvs. en ekstra bred for- og bakaksel som tillater en større avstand mellom ekerinfestingene ved navet, noe som i sin tur gir et stivere hjul og bedre kontroll i sporene. 

Førsteklasses demperkonfigurasjon som gir deg økt kontroll på røffe stier

Foran sitter en FOX 34 Float Performance 140 3-Position og bak en FOX FLOAT X Performance 2-Position Evol LV Custom Tune, og takket være kombinasjonen av mange innstillinger og sjenerøs vandring på 150/150 mm så sluker sykkelen effektivt ujevnheter og sørger for at du kan sykle med full kontroll uansett terreng. Begge demperne er i tillegg låsbare, noe som øker bruksområdet og sørger for at du kan sykle fort på alt fra jevn asfalt til betydelig mer utfordrende underlag. Når det blir røft i sporene så er en heve-/senkbar setepinne nå nesten obligatorisk, og selvfølgelig er den allerede fra starten utstyrt med en dropper-post fra OC (MC20 Mountain Control).

Svært kompetent 1x-drivlinje med fokus på både effektivitet og hastighet

Under panseret finner du en kompetent 1x-drivlinje som er hentet fra kvalitetssikre Shimano (SLX), det handler kort sagt om en kompetent 12-trinns drivlinje som sjelden svikter og som leverer pålitelige egenskaper og smidig funksjon. Spansk design på høyt nivå utelukker selvfølgelig middelmådige masseprodukter, og hjertet i skaperverket består av en krank med en enkelt klinge (32T) fra Race Face (Aeffect) som kombineres med en 12-delt kassett (10-51T) hvilket sammen gir en utveksling med imponerende bredde der fokuset selvfølgelig ligger på pålitelig effektivitet og høy hastighet.

Robust 29-tommer med fete gummi og hydrauliske skivebremser 

Hele konstruksjonen ruller på et par robuste 29-tommere med aluminiumsfelger fra Race Face (AR 30c Tubeless Ready) som er utstyrt med 2,5/2,4" brede kvalitetsdekk fra Maxxis (Minion DHF/Dissector) som leverer høy komfort og virkelig godt grep i svingene, noe som er perfekt for deg som prioriterer riktig hastighet, godt grep og høy fremkommelighet. Og siden sykkelen elsker når det går fort i sporene, så har den hydrauliske skivebremser fra Shimano (M6100) som gir kraftfull og konsekvent ytelse året rundt - uansett om det regner, snør eller er støvete ute i sporene.

Ja, dette er en spenstig skogsmaskin som problemfritt flyr fram over både stokk og stein. Sykkelen vil helst bo hjemme hos noen som gjerne driver med utfordrende Trail eller litt lettere Enduro. En helt perfekt sykkel for oss som vil ha en robust leke- og opplevelsesmaskin med massevis av moro-potensial og som samtidig har fullt potensial til å ta din sykling til helt nye nivåer.

PÅ DETALJNIVÅ
Artikkelnummer0102069N442A6
EAN-kode8434446182457
VaremerkeORBEA
FargeGlitter Anthracite-Metallic Red (Gl
Knutenummer0102069
Spesifikasjon
PersonaliseringTerrengsykling
ProduktserieOrbea Occam
ModellserieOrbea Occam
KjønnUnisex, Dame, Herre
Damspesifikk 

Damspesifikk

Ettersom kvinner og menn ofte har forskjellig anatomi, bygger mange produsenter sykler som er tilpasset dette. Vanligvis er det bare små forskjeller som skiller dem. Blant annet pleier det å være bredere seter, smalere styre og kortere veivarmene. I noen tilfeller lages det også damespesifikke modeller i mindre størrelser og med en skrånende overrør. Noen ganger også i andre farger.
Nei
Årsmodell2023
Produsentens nettstedwww.orbea.com/se-en/
Elektrisk sykkelNei
Din høyde 

Din høyde

Anbefalt lengde ifølge leverandøren
150-165cm
Passer Høyde (cm)150-155, 155-160, 160-165
Produsentens artikkelnummerN25615LM
Produsentens fargeGlitter Anthracite-Metallic Red (Gloss)
Rammesett
Rammestørrelses
RammeOrbea Occam Hydro High Polished Triple Butted. Concentric Boost 12x148 rear axle. Pure Trail geometry. Internal cable routing. Asymmetric design. 29 wheels. Linkage compatible with OC multitool
Rammemateriale 

Rammemateriale

Karbonfiber koster litt mer enn en aluminiumsramme, men den har en rekke fordeler sammenlignet med andre materialer når det gjelder rene kjøreegenskaper. Den er sterkere, lettere, stivere og mer behagelig å sykle på, siden det er et mer levende materiale enn aluminium. Karbonfiber er imidlertid litt mer følsomt for montering av tilbehør som du klemmer rundt rammen, som for eksempel låser eller barneseter. Dette fører til at karbonfiber best egner seg for sportsykler som racersykler og terrengsykler.

Aluminium er et prisgunstig og lett materiale, som passer for alle typer sykler. Det er enkelt å oppnå en virkelig lav vekt samtidig som man beholder styrke og gode kjøreegenskaper, og materialet er heller ikke følsomt for hva du monterer for tilbehør på det. Bare å tut og kjøre og montere på akkurat hva du vil på din sykkel!

Stål er et materiale som kan produseres i mange ulike kvalitetsnivåer. Stål kan bygges veldig billig, og finnes derfor på de enklere syklene i vårt sortiment. Men det kan også være et utrolig ettergivende, holdbart og behagelig materiale når man bruker virkelig fint stål. Det virkelig fine stålet finner man i mange sykler som er beregnet litt mer for langdistansesykling, for eksempel våre fine touring-sykler fra Surly, og Skeppshult-sykler som er bygget i svensk kvalitetsstål (som bidrar til veldig fine komfortegenskaper på de fleste underlag).

Aluminium
ForhjulsgaffelFox 36 Float Performance 150 Grip 3-Position QR15x110
Forhjulsgaffeltype 

Forhjulsgaffeltype

En dempet framgaffel er i dag standard på terrengsykler, rett og slett for å takle terrenget sykkelen brukes i. Det finnes også mange hybridcykler med dempet framgaffel, for å gi deg litt mer komfort på grusveier og eventuelle skogstier. Hvis du skal sykle i skog eller på enklere stier, eller mye på grusvei, så er en dempet framgaffel et godt valg!

Stive framgaffler finnes på standard, racersykler og hybridcykler, og passer best for sykler som for det meste skal være på asfalt. Du får en lettere sykkel, en sykkel som føles kvikkere og en sykkel som oppleves å svare bedre på dine bevegelser. Noen nisjede sykler som fatbikes og touringcykler har også stive framgaffler, men da kompenseres det ofte med veldig brede og solide dekk for å gi litt av komfortfølelsen tilbake. Hvis du skal sykle hovedsakelig på asfalt, og kanskje noen snillere grusvei, så er en stiv framgaffel helt riktig for deg!

Dempet
Forstilling, type fjæringLuftfjær
Slaglengde foran 

Slaglengde foran

Det å forstå slaglengde på en terrengsykkel kan virke som en skikkelig jungel. En enkel måte å forklare det på, er at jo lengre slaglengde sykkelen har, desto mer ujevn terreng er sykkelen tilpasset for. Sykler med 100 mm slaglengde er først og fremst tilpasset for Cross Country-sykling, altså raskere sykling i mindre teknisk terreng.

En sykkel med 120 mm slaglengde er kanskje det beste allround-valget, siden disse syklene ofte befinner seg mellom en rendyrket racemaskin og en sykkel tilpasset for røff og tøff kjøring blant kvist og stein. Disse syklene passer for alle mosjonister som ønsker å kunne komme seg frem i alle typer terreng, uten å ha ekstreme ambisjoner i noen retning.

En sykkel med 140 mm slaglengde eller mer er perfekt for deg som liker å gi deg ut i mer utfordrende terreng, og kanskje henge i en sykkelpark og sykle nedover bakker så fort du bare kan.

Mange hybrid-sykler har også støtdemping foran, rundt 60-80 mm slaglengde for å øke komforten. Dette bør ikke ses på som noe som gjør at sykkelen kan brukes som en terrengsykkel, men er hovedsakelig for å øke komforten på grusveier og flate stier eller spor.

150 mm
Låsbar framgaffel? 

Låsbar framgaffel?

Låsbar betyr at fjæringens bevegelse låses i en posisjon (eventuelt begrenses) for å lette når man for eksempel sykler i bratte oppoverbakker eller på flatt terreng.

Forskjellige produsenter håndterer dette på ulike måter. Noen fjæringer blir helt låst (stive) mens andre har valgt å for eksempel bremse kompresjonsdempingen.

Med justering på forgaffelen
BakdemperFox FLOAT X Performance 2-Position Evol LV custom tune 210x55mm
Bakgaffeltype 

Bakgaffeltype

En terrengsykkel kan deles opp på veldig mange forskjellige måter. Blant annet kan man dele disse inn i såkalte “fullt dempet” og “hardtails”. Dette betyr altså hvor mange typer av dempere som er montert på sykkelen.

Stiv

En hardtail har kun en dempet gaffel foran og en stiv gaffel bak. Fordelen med å kjøre med en stiv bakgaffel er at det ikke går tapt noen kraft på grunn av bakdemperen. I tillegg får du en lavere vekt over hele sykkelen.

Demper

En fullt dempet har i tillegg til en dempet forgaffel også en dempet bakgaffel. Disse syklene har et lenkesystem som sammen med bakdemperen gir en mer komfortabel kjøring, men også en mer stabil og i de fleste tilfeller raskere sykling. På samme måte som forgaffelen demper for å beholde grep og gi økt komfort, så gjør bakdemperen nøyaktig det samme for baksiden.

Dempet
Låsbar bakdemper? 

Låsbar bakdemper?

Låsbar betyr at fjæringens bevegelse låses i en posisjon (alternativt begrenses) for å lette når man for eksempel sykler i bratte oppoverbakker eller på flatt terreng.

Forskjellige produsenter håndterer dette på ulike måter. Noen fjæringer blir helt låst (stive), mens andre har valgt for eksempel å bremse opp kompresjonsdempingen.

Med justeringskontroll på bakre støtdemperen
Bakdempervandring 

Bakdempervandring

Det her med vandring på en mountainbike kan føles som en ekte jungel. En enkel måte å forklare det på er at jo lengre vandring sykkelen har, desto mer ujevn terreng er sykkelen tilpasset for. Sykler med 100 mm vandring er først og fremst tilpasset for Cross Country-sykling, altså raskere sykling i mindre teknisk krevende terreng.

En sykkel med 120 mm vandring kan kanskje være det beste allround-valget, siden disse syklene ofte befinner seg mellom en rendyrket racemaskin og en sykkel tilpasset for røff og tøff kjøring blant røtter og steiner. Disse syklene passer for alle motionister som ønsker å kunne komme seg frem i alle typer terreng, uten å ha ekstreme ambisjoner i noen retning.

En sykkel med 140 mm vandring eller mer er perfekt for deg som liker å ta deg ut i mer utfordrende terreng, og kanskje henge i bikeparken og sykle nedover bakkene så fort du bare kan.

150 mm
Hjulstørrelse 

Hjulstørrelse

Hjulstørrelsen er akkurat det det høres ut som - størrelsen på hjulene. Den måles vanligvis i tommer (f.eks. 28") eller i millimeter (f.eks. 622). I Norge er tommer det mest vanlige målet, og derfor har vi valgt å bruke det. Hjulstørrelsens betydning varierer avhengig av sykkeltype.

Barne sykler

Barne sykler betegnes oftest med hjulstørrelse som størrelse på sykkelen, noe som skiller seg fra voksne sykler der rammen er det som bestemmer størrelsen på sykkelen. Det betyr ikke at alle sykler med 24"-hjul er like store, og derfor har vi valgt å, i stedet for å ha en størrelsestabell, angi nøyaktige lengdeanbefalinger for hver enkelt sykkel.

Når man kjøper barne sykkel vil man selvfølgelig at barnet skal kunne vokse med sykkelen. Tenk dog på at en altfor stor sykkel generelt blir for lang, og dermed gir en liggende sittestilling som igjen reduserer barnets oversikt. Velg derfor aldri en sykkel der barnet er mer enn 5 centimeter lavere enn vår angitte lengdeanbefaling.

Mountainbikes

I mountainbikeverdenen finnes det tre hjulstørrelser: 29", 27,5" og 26". 26" var lenge den eneste størrelsen som ble brukt for mountainbikes, men brukes i dag stort sett bare for junior sykler og enklere mountainbikes som er tenkt for transport og lettere mosjon. Ønsker du å trene eller til og med konkurrere med din sykkel, er det 29" eller 27,5" som gjelder. Forenklet kan man si at 29" gir en mer stabil opplevelse, beholder farten bedre og lettere tar deg over små hindringer enn 27,5", mens en 27,5" gir deg en sykkel som oppleves kvikkere i svinger samt litt raskere i akselerasjonen. Mange fulldempede mountainbikes med 27,5" har dessuten lengre vandring, og er tilpasset for mer teknisk og utfordrende terreng.

Racersykler, standardsykler, hybridsykler og andre sykler

For i prinsippet alle sykler unntatt mountainbikes og barne sykler gjelder 28"-hjul som er en godt balansert størrelse som gir både gode forutsetninger for å rulle lett, være komfortabel å sitte på og enkel å manøvrere.

29"
Hjul
HjulRace Face AR 30c Tubeless Ready
FordekkMaxxis Minion DHF 2.50" FB 60 TPI 3C Maxx Terra Exo TR
Drivverk
GirspakerShimano SLX M7100 I-Spec EV
BakgirShimano SLX M7100 SGS Shadow Plus
KranksettRace Face Aeffect 32t
KjedeShimano M6100
KassettShimano CS-M7100 10-51t 12-Speed
Komponenter
ForbremseShimano M6100 Hydraulic Disc
BakbremseShimano M6100 Hydraulic Disc
StyrelagerAcros Alloy 1-1/8 - 1-1/2 Integrated
StyreOC Mountain Control MC30, Rise20, Width 800
StyrestemOC1 3D Forged 35mm interface 7º
SetepinneOC Mountail Control MC20, 31.6mm, Dropper
Bremsetype 

Bremsetype

Felgbremser

De klassiske bremsene for alle typer av sykler som gradvis blir faset ut av skivebremser. Disse styres via hendler fra styret og klemmer til med bremseklosser rundt felgbanen for å stoppe sykkelen. Felgbremser finnes i forskjellige typer for å passe ulike typer sykler og kommer som blant annet V-bremser, cantileverbremser og U-bremser. Fordelen med disse er at de er svært lette å vedlikeholde og har en lav vekt.

Rullebremser

Disse fungerer lik trommelbremser som finnes på blant annet mopeder. Her trykkes bremseklosser ut mot metall inne i en sylinder i midten på hjulet. Disse krever minst vedlikehold og er utrolig driftssikre. Ulempen med disse er at de ikke har like kraftig bremseeffekt som for eksempel skivebremser.

Fotbremse

Standarden som finnes på de fleste klassiske dame- og herresykler. Denne bremsen krever svært lite vedlikehold, men er begrenset hvis du ønsker flere gir. Disse tilhører nemlig spesifikke typer av nav (hjul) som har innkapslede gir, for eksempel Shimano Nexus. Ulempen med disse er at det kreves mer kraft for å bremse ordentlig sammenlignet med andre, samt at du må ha føttene i spesifikke posisjoner for å kunne utøve den ønskede kraften.

Skivebremser

De moderne bremsene på blant annet terrengsykler, hybrid-sykler og en rekke el-sykler. Disse er basert på en bremsekaliper som klemmer til rundt en metallskive ved hjulets nav (midten av hjulet). Dette er svært likt systemene som finnes på både biler og motorsykler og anses som det absolutt beste i dagens marked. Disse er de kraftigste bremsene, krever relativt lite vedlikehold og er svært driftssikre og finnes som både mekaniske (med wire) og hydrauliske (lukket system med olje).

Hydraulisk skivebrems
GirskifterserieShimano SLX
Bakgirserie 

Bakgirserie

Hva betyr for eksempel Shimano SLX? Hver komponentprodusent deler inn sine komponenter som gir, bremser, kranksett osv. i serier, i dette tilfellet er produsenten Shimano og serien SLX.

Seriene spenner fra funksjonelle enkle komponenter til betydelig mer avanserte komponenter med høy presisjon og lav vekt.

Selvfølgelig fungerer gir og bremser fra en enklere serie som de skal, men det skjer ikke med samme presisjon eller følelse som hos komponenter fra en finere serie. Det vil sannsynligvis kreve mer service over tid for de enklere komponentene.

Nedenfor ser du en liste over de største produsentenes serier ordnet slik at den fineste serien er øverst.

Merk at denne tabellen ikke sammenligner ulike merker eller landeveissykling vs. terrengsykling, men den bør kun brukes for å sammenligne innenfor en kolonne.

Shimano terrengsykkelShimano landeveiSRAM terrengsykkelSRAM landeveiShimano navgir
XTR Di2Dura-Ace Di2XX1 EagleRED E-tapAlfine 11
XTRDura-AceXX1Red 22Alfine 8
XT Di2Ultegra Di2XXForce 22Nexus 8
XTUltegraX01 EagleRival 22Nexus 7
SLX105X01ApexNexus 3
DeoreTiagraX0  
AlivioSoraEX1  
AceraClarisX1  
AltusGX Eagle
Tourney GX  
NX Eagle
  NX  
  X9  
  X7  
  X5  
Shimano SLX
Sykkelutstyr
SeteFizik Taiga S-alloy rail
KUNDENES MENINGER
Også tagget i

ANDRE PRODUKTER I SERIEN Orbea Occam

-11%
Orbea Trail MTB Occam M30 Infinity Green Carbon View
39 990 kr
35 699 kr
Innsparing
  • L
  • M
  • XL
-38%
Orbea Trail MTB Occam H20 Lt Glitter Anthracite-Metallic Red
46 240 kr
28 550 kr
Innsparing
Ikke på lager
  • L
  • M
  • XL

LIKNENDE PRODUKTER

Trek MTB Procaliber 9.5
20 099 kr
fra 18 999 kr
Innsparing
Finnes i flere varianter
Gt Force Sport XL Svart
33 999 kr
  • L
  • M
  • XL

Din handlevogn(0 artikler)

Handlevognen er tom
Totalt: 0 kr
Til kassen

Favoritter(0 artikler)

Du har ingen favoritter
MENY