• RASK FRAKT-LEVERING
  • BETAL ENKELT MED KLARNA
  • VANLIGE SPØRSMÅL OG SVAR
0
Ønskeliste
0
Handlekurv

TREK Trek Racer Komfort Domane SLR 9 Gen 4 Metallic Red Smoke til Blue Smoke Fa

Trek Racer Komfort Domane SLR 9 Gen 4 Metallic Red Smoke til Blue Smoke Fa
Beskrivelse

Høykvalitets karbonfiber, utrolig lav vekt og imponerende kapasitet i perfekt balanse

Hvis du er på jakt etter en ultralight landeveissykkel i karbonfiber som alltid yter topp i konkurranser, men som også tilbyr komforten du trenger for lange søndagsturer med stallkameratene, vil flaggskipet Trek Domane SLR 9 Gen 4 ikke skuffe deg. En utmerket karbonfibersykkel med trådløs Shimano Dura Ace Di2-komponentgruppe og et 2x12-drivverk som gir presise girskift, perfekt for lange turer. Denne sykkelen kommer med 38 mm dekk som mestrer både brostein og asfalt. Med en fullstendig integrert styrcockpit ser sykkelen like stilig ut som den føles å kjøre, og det lett tilgjengelige oppbevaringsrommet er perfekt for dine sykkelessensielle behov. Med IsoSpeed teknologien bak, blir selv de mest humpete veier jevnet ut, og sammen med høykvalitets karbonfiberhjul glir du frem, uavhengig av om underlaget er jevn asfalt eller røff grus. Den interne kabelføringen gir et rent utseende, og de aerodynamiske formene bidrar til at den er raskere og mer effektiv enn tidligere modeller. Dette er en sykkel som er både jevn, rask, og utrolig allsidig – klar for brostein, grusveier og lange dager på setet.

Nøkkelen til suksess! 

  • Rask, allsidig og ultralight konkurranseykkel som enkelt kan brukes som en grussykkel
  • Ultralight ramme og gaffel laget av 800 Series OCLV Carbon, utstyrt med IsoSpeed bak og innebygd oppbevaringsrom
  • Like god til konkurranser som til klubbens treningsrunder eller ren nytelse
  • Stabil Endurance-geometri som tilbyr komfort over langdistanse, samtidig som den beholder sine raske, konkurranseorienterte egenskaper
  • Avansert IsoSpeed teknologi som absorberer veivibrasjoner, slik at du kan fortsette å sykle raskere med mer komfort
  • Integrert lagringsplass i diagonalrøret gir plass for viktige småting
  • Designelementer som skjult kabelføring og aerodynamiske rørformer øker farten uten hindringer
  • Trådløst elektronisk 2x12-drivverk fra Shimano (Dura-Ace Di2) for topp konkurranseytelse
  • Kraftfulle skivebremser fra Shimano (Dura-Ace) garanterer stoppkraft under alle forhold
  • Nye, mer elegante og effektive Flat Mount monterte skivebremser enn de tradisjonelle modellene
  • Eksepsjonelt hjulsett i karbonfiber fra Bontrager (Aeolus RSL 37 - TLR) med optimal balanse mellom hastighet og grep
  • Kvalitetsdekk fra Bontrager (R3 Hard-Case Lite, TLR) som gir lav rullemotstand og høy holdbarhet (700 x 32c)
  • Kompatibilitet for brede dekk opptil 38c sikrer rask og sikker fremdrift også på utfordrende underlag
  • Fullstendig integrert styrcockpit i karbonfiber fra Bontrager (RCS Pro) for elegant utseende og følelse
  • Bontragers Blendr-stemteknologi for enkel montering av utstyr direkte på styrstammen
  • Bontrager Pro IsoCore styre som reduserer vibrasjoner fra veien med 20 % sammenlignet med vanlige karbonstyrer
  • Utrustet med høykvalitets T47-kranklager for bedre kraftoverføring og effektivitet
  • Praktisk oppbevaringsrom integrert i rammen for oppbevaring av nødvendig utstyr
  • Feste på overrøret for enkelt å montere en dagsturveske

Aerodynamisk karbonfiberramme med avansert vibrasjonsdemping

Rammen er en elegant og aerodynamisk konstruksjon av høykvalitets karbonfiber (800 Series OCLV Carbon) med Treks egenutviklede IsoSpeed teknologi foran og bak for optimal vibrasjonsdemping. Dette systemet glatter ut veiens ujevnheter ved å isolere setepinnen og styret fra resten av rammen, effektivt dempende veivibrasjoner uten å ofre presis styring. Resultatet er at du kan sykle raskere og lengre. Kanskje verdens mest komfortable racergeometri, inspirert av konkurransesykler men med justeringer som forbedrer stabiliteten og komforten.

Dessuten er den utrustet med en karbonfiber framgaffel (Domane SLR) som demper vibrasjoner og sikrer riktig styrefølelse uten å tilføre unødvendig vekt. Rammen kommer med elegant og effektivt monterte Flat Mount skivebremser, et integrert oppbevaringsrom i diagonalrøret, og flere monteringspunkter for praktisk tilbehør. Med en Blendr-kompatibel styrstamme, en fullstendig integrert styrcockpit i karbonfiber og flere gjennomgående aksler, posisjonerer dette sykkelen som en soleklar favoritt.

Konkurransedyktig 24-girs drivverk med eksepsjonell ytelse og skivebremser

Det ekstremt effektive og konkurransedyktige 24-girs drivverket fra Shimano (Dura Ace Di2) tilbyr trådløs styring og består av to forkranker samt en pålitelig 12-dels kassett for et bredt spekter av girvalg. Dette gir deg muligheten til å holde høyt tempo under alle forhold. Ved bruk av hydrauliske skivebremser fra Shimano (Dura Ace) oppnås førsteklasses bremsing under alle typer vær og underlag. Disse Flat Mount-monterte skivebremsene tilbyr en mer elegant, lettere og mer effektiv bremseløsning enn tradisjonelle bremsesystemer, og sikrer overlegen ytelse og stoppekraft.

Aerodynamisk hjulsett i karbonfiber med optimal balanse mellom hastighet og grep

Det suverene hjulsettet består av aerodynamiske karbonfiberfelger fra Bontrager (Aeolus RSL 37 TLR) som er klargjort for slangløs bruk. Dette gir deg muligheten til å kjøre med lavere dekktrykk for økt grep og komfort uten risiko for punkteringer. Med dekk fra Bontrager (R3 Hard-Case Lite) som ruller eksepsjonelt på fast underlag, og med mulighet for dekk opp til 38 mm bredde, er Domane SLR 9 tilpasset for alle typer terreng – fra asfalt til grus og brostein. En ultralight sykkel som er både leken, rask, og utrolig morsom å sykle på.

Hva sier sykkelpressen i verden om Domane SLR?

  • Bicycling - "Treks beste racersykkel blir raskere, lettere, kvikkere og bedre..."
  • Bikeradar - "En ekte racersykkel, men allikevel ekstremt allsidig..."
  • Bikerumor - "Rask på alle underlag..."
PÅ DETALJNIVÅ
Artikkelnummer0103832-N990
EAN-kode-
VaremerkeTREK
FargeMetallic Red Smoke To Blue Smoke Fa
Knutenummer0103832
Spesifikasjon
PersonaliseringLandeveissykling
ProduktserieTrek Domane
ModellserieTrek Domane
KjønnUnisex, Dame, Herre
Damspesifikk 

Damspesifikk

Ettersom kvinner og menn ofte har forskjellig anatomi, bygger mange produsenter sykler som er tilpasset dette. Vanligvis er det bare små forskjeller som skiller dem. Blant annet pleier det å være bredere seter, smalere styre og kortere veivarmene. I noen tilfeller lages det også damespesifikke modeller i mindre størrelser og med en skrånende overrør. Noen ganger også i andre farger.
Nei
Årsmodell2023
Vekt (ifølge produsenten)56 - 7.25 kg
Produsentens nettstedwww.trekbikes.com/se/sv_SE/p/37357
Elektrisk sykkelNei
Din høyde 

Din høyde

Anbefalt lengde ifølge leverandøren
-
Passer Høyde (cm)-
Produsentens artikkelnummer-
Produsentens fargeMetallic Red Smoke to Blue Smoke Fade
Rammesett
Rammestørrelse-
Ramme800 Series OCLV Carbon, IsoSpeed, inbyggd förvaring, koniskt styrhuvud, invändig vajerdragning, 3S-kedjehållare, skärmfästen, Flat Mount-skivbroms, 12 x 142 mm genomgående axel
Rammemateriale 

Rammemateriale

Karbonfiber koster litt mer enn en aluminiumsramme, men den har en rekke fordeler sammenlignet med andre materialer når det gjelder rene kjøreegenskaper. Den er sterkere, lettere, stivere og mer behagelig å sykle på, siden det er et mer levende materiale enn aluminium. Karbonfiber er imidlertid litt mer følsomt for montering av tilbehør som du klemmer rundt rammen, som for eksempel låser eller barneseter. Dette fører til at karbonfiber best egner seg for sportsykler som racersykler og terrengsykler.

Aluminium er et prisgunstig og lett materiale, som passer for alle typer sykler. Det er enkelt å oppnå en virkelig lav vekt samtidig som man beholder styrke og gode kjøreegenskaper, og materialet er heller ikke følsomt for hva du monterer for tilbehør på det. Bare å tut og kjøre og montere på akkurat hva du vil på din sykkel!

Stål er et materiale som kan produseres i mange ulike kvalitetsnivåer. Stål kan bygges veldig billig, og finnes derfor på de enklere syklene i vårt sortiment. Men det kan også være et utrolig ettergivende, holdbart og behagelig materiale når man bruker virkelig fint stål. Det virkelig fine stålet finner man i mange sykler som er beregnet litt mer for langdistansesykling, for eksempel våre fine touring-sykler fra Surly, og Skeppshult-sykler som er bygget i svensk kvalitetsstål (som bidrar til veldig fine komfortegenskaper på de fleste underlag).

Karbonfiber
Forhjulsgaffel-
Forhjulsgaffeltype 

Forhjulsgaffeltype

En dempet framgaffel er i dag standard på terrengsykler, rett og slett for å takle terrenget sykkelen brukes i. Det finnes også mange hybridcykler med dempet framgaffel, for å gi deg litt mer komfort på grusveier og eventuelle skogstier. Hvis du skal sykle i skog eller på enklere stier, eller mye på grusvei, så er en dempet framgaffel et godt valg!

Stive framgaffler finnes på standard, racersykler og hybridcykler, og passer best for sykler som for det meste skal være på asfalt. Du får en lettere sykkel, en sykkel som føles kvikkere og en sykkel som oppleves å svare bedre på dine bevegelser. Noen nisjede sykler som fatbikes og touringcykler har også stive framgaffler, men da kompenseres det ofte med veldig brede og solide dekk for å gi litt av komfortfølelsen tilbake. Hvis du skal sykle hovedsakelig på asfalt, og kanskje noen snillere grusvei, så er en stiv framgaffel helt riktig for deg!

Steel
FramgaffelmaterialeKarbonfiber
Bakgaffeltype 

Bakgaffeltype

En terrengsykkel kan deles opp på veldig mange forskjellige måter. Blant annet kan man dele disse inn i såkalte “fullt dempet” og “hardtails”. Dette betyr altså hvor mange typer av dempere som er montert på sykkelen.

Stiv

En hardtail har kun en dempet gaffel foran og en stiv gaffel bak. Fordelen med å kjøre med en stiv bakgaffel er at det ikke går tapt noen kraft på grunn av bakdemperen. I tillegg får du en lavere vekt over hele sykkelen.

Demper

En fullt dempet har i tillegg til en dempet forgaffel også en dempet bakgaffel. Disse syklene har et lenkesystem som sammen med bakdemperen gir en mer komfortabel kjøring, men også en mer stabil og i de fleste tilfeller raskere sykling. På samme måte som forgaffelen demper for å beholde grep og gi økt komfort, så gjør bakdemperen nøyaktig det samme for baksiden.

ram
Hjulstørrelse 

Hjulstørrelse

Hjulstørrelsen er akkurat det det høres ut som - størrelsen på hjulene. Den måles vanligvis i tommer (f.eks. 28") eller i millimeter (f.eks. 622). I Norge er tommer det mest vanlige målet, og derfor har vi valgt å bruke det. Hjulstørrelsens betydning varierer avhengig av sykkeltype.

Barne sykler

Barne sykler betegnes oftest med hjulstørrelse som størrelse på sykkelen, noe som skiller seg fra voksne sykler der rammen er det som bestemmer størrelsen på sykkelen. Det betyr ikke at alle sykler med 24"-hjul er like store, og derfor har vi valgt å, i stedet for å ha en størrelsestabell, angi nøyaktige lengdeanbefalinger for hver enkelt sykkel.

Når man kjøper barne sykkel vil man selvfølgelig at barnet skal kunne vokse med sykkelen. Tenk dog på at en altfor stor sykkel generelt blir for lang, og dermed gir en liggende sittestilling som igjen reduserer barnets oversikt. Velg derfor aldri en sykkel der barnet er mer enn 5 centimeter lavere enn vår angitte lengdeanbefaling.

Mountainbikes

I mountainbikeverdenen finnes det tre hjulstørrelser: 29", 27,5" og 26". 26" var lenge den eneste størrelsen som ble brukt for mountainbikes, men brukes i dag stort sett bare for junior sykler og enklere mountainbikes som er tenkt for transport og lettere mosjon. Ønsker du å trene eller til og med konkurrere med din sykkel, er det 29" eller 27,5" som gjelder. Forenklet kan man si at 29" gir en mer stabil opplevelse, beholder farten bedre og lettere tar deg over små hindringer enn 27,5", mens en 27,5" gir deg en sykkel som oppleves kvikkere i svinger samt litt raskere i akselerasjonen. Mange fulldempede mountainbikes med 27,5" har dessuten lengre vandring, og er tilpasset for mer teknisk og utfordrende terreng.

Racersykler, standardsykler, hybridsykler og andre sykler

For i prinsippet alle sykler unntatt mountainbikes og barne sykler gjelder 28"-hjul som er en godt balansert størrelse som gir både gode forutsetninger for å rulle lett, være komfortabel å sitte på og enkel å manøvrere.

28"
Hjul
HjulFramhjul: Bontrager Aeolus RSL 37, OCLV Carbon, TLR, 37 mm fälgdjup, 100 x 12 mm genomgående axel. Bakhjul: Bontrager Aeolus RSL 37, OCLV Carbon, TLR, 37 mm fälgdjup, Shimano 11/12 frihjulsnav, 142 x 12 mm genomgående axel
FordekkBontrager R3 Hard-Case Lite, TLR, aramidkant, 120 tpi, 700 x 32c
BakdekkBontrager R3 Hard-Case Lite, TLR, aramidkant, 120 tpi, 700 x 32c
Dekkdimensjon32-622
Drivverk
GirspakerShimano Dura-Ace R9270 Di2, 12-växlat // Shimano Dura-Ace R9270 Di2, 12-växlat
FramgirShimano Dura-Ace R9250 Di2, lött fäste, nedsvängning
BakgirShimano Dura-Ace R9250 Di2
KranklagerPraxis, T47-gänga, invändigt lager
Kranksett-
KjedeShimano Dura-Ace/XTR M9100, 12 speed
KassettShimano Dura-Ace R9200, 11-34, 12-växlat
Komponenter
ForbremseShimano Dura-Ace hydraulisk skivbroms
Bremseskive foranShimano MT900, centerlock, 160 mm
BakbremseShimano Dura-Ace hydraulisk skivbroms
Bremseplate bakShimano MT900, centerlock, 160 mm
Styre-
Styrestem-
Setepinne-
Bremsetype 

Bremsetype

Felgbremser

De klassiske bremsene for alle typer av sykler som gradvis blir faset ut av skivebremser. Disse styres via hendler fra styret og klemmer til med bremseklosser rundt felgbanen for å stoppe sykkelen. Felgbremser finnes i forskjellige typer for å passe ulike typer sykler og kommer som blant annet V-bremser, cantileverbremser og U-bremser. Fordelen med disse er at de er svært lette å vedlikeholde og har en lav vekt.

Rullebremser

Disse fungerer lik trommelbremser som finnes på blant annet mopeder. Her trykkes bremseklosser ut mot metall inne i en sylinder i midten på hjulet. Disse krever minst vedlikehold og er utrolig driftssikre. Ulempen med disse er at de ikke har like kraftig bremseeffekt som for eksempel skivebremser.

Fotbremse

Standarden som finnes på de fleste klassiske dame- og herresykler. Denne bremsen krever svært lite vedlikehold, men er begrenset hvis du ønsker flere gir. Disse tilhører nemlig spesifikke typer av nav (hjul) som har innkapslede gir, for eksempel Shimano Nexus. Ulempen med disse er at det kreves mer kraft for å bremse ordentlig sammenlignet med andre, samt at du må ha føttene i spesifikke posisjoner for å kunne utøve den ønskede kraften.

Skivebremser

De moderne bremsene på blant annet terrengsykler, hybrid-sykler og en rekke el-sykler. Disse er basert på en bremsekaliper som klemmer til rundt en metallskive ved hjulets nav (midten av hjulet). Dette er svært likt systemene som finnes på både biler og motorsykler og anses som det absolutt beste i dagens marked. Disse er de kraftigste bremsene, krever relativt lite vedlikehold og er svært driftssikre og finnes som både mekaniske (med wire) og hydrauliske (lukket system med olje).

Hydraulisk skivebrems
Antall gir 

Antall gir

Hvor mange gir trenger jeg?

Dette avhenger helt av hvordan du sykler og hva du ønsker å få ut av sykkelen. For å finne ut av dette, må du vite hvordan du kommer til å sykle og om du ønsker å prioritere lavt vedlikehold eller høy ytelse.

Lavt vedlikehold

I dette tilfellet bør du velge et girsystem med navgir. Disse finnes i varianter med 2-11 gir fra blant annet Shimano og deres Nexus-serie som har 3, 7 og 8 gir. Det finnes også Shimano Alfine som er en finere modell som har mindre motstand i mekanikken og finnes med 8 og 11 gir.

Høy ytelse

I dette tilfelle henger antall gir bak sammen med kvalitet. Produsentene konkurrerer om å lage de beste girene med flest antall drev på kassetten. Dette betyr da at de fineste komponentene også er de som har flest antall gir bak. Foran er det enten ett eller to drev som gjelder for de finere delene.

En kombinasjon av begge

I dette tilfellet ser vi på systemer som har 2-3 gir foran og 8-10 drev bak. Disse er av litt enklere byggkvalitet som også har en høyere vekt. Disse er isteden bygget av mer robuste materialer som stål i stedet for aluminium o.l. Disse tåler ofte mer juling, men fungerer ikke like smidig.

24-giret (2 x 12)
GirskifterserieShimano Dura-Ace
Framgirserie 

Framgirserie

Hva betyr for eksempel Shimano SLX? Hver komponentprodusent deler inn sine komponenter som gir, bremser, kranksett osv. i serier, i dette tilfellet er produsenten Shimano og serien SLX.

Seriene spenner fra funksjonelle enkle komponenter til betydelig mer avanserte komponenter med høy presisjon og lav vekt.

Selvsagt fungerer gir og bremser fra en enklere serie som de skal, men det skjer ikke med samme presisjon eller følelse som hos komponenter fra en finere serie. Det vil sannsynligvis kreves mer service over tid for de enklere komponentene.

Nedenfor ser du en liste over de største produsentenes serier ordnet slik at den fineste serien er øverst.

Merk at denne tabellen ikke sammenligner forskjellige merker eller landeveissykkel vs. terrengsykkel, men den bør kun brukes for å sammenligne innenfor en kolonne.

Shimano terrengsykkelShimano landeveissykkelSRAM terrengsykkelSRAM landeveissykkelShimano navgir
XTR Di2 Dura-Ace Di2 XX Red E-tap Alfine 11
XTR Dura-Ace X0 Red 22 Alfine 8
XT Di2 Ultegra Di2 X1 Red Nexus 8
XT Ultegra GX Force 22 Nexus 7
SLX 105 NX Force Nexus 3
Deore Tiagra X9 Rival 22  
Alivio Sora X7 Rival  
Acera Claris X5 Apex  
Altus
Tourney
Shimano Dura-Ace
Bakgirserie 

Bakgirserie

Hva betyr for eksempel Shimano SLX? Hver komponentprodusent deler inn sine komponenter som gir, bremser, kranksett osv. i serier, i dette tilfellet er produsenten Shimano og serien SLX.

Seriene spenner fra funksjonelle enkle komponenter til betydelig mer avanserte komponenter med høy presisjon og lav vekt.

Selvfølgelig fungerer gir og bremser fra en enklere serie som de skal, men det skjer ikke med samme presisjon eller følelse som hos komponenter fra en finere serie. Det vil sannsynligvis kreve mer service over tid for de enklere komponentene.

Nedenfor ser du en liste over de største produsentenes serier ordnet slik at den fineste serien er øverst.

Merk at denne tabellen ikke sammenligner ulike merker eller landeveissykling vs. terrengsykling, men den bør kun brukes for å sammenligne innenfor en kolonne.

Shimano terrengsykkelShimano landeveiSRAM terrengsykkelSRAM landeveiShimano navgir
XTR Di2Dura-Ace Di2XX1 EagleRED E-tapAlfine 11
XTRDura-AceXX1Red 22Alfine 8
XT Di2Ultegra Di2XXForce 22Nexus 8
XTUltegraX01 EagleRival 22Nexus 7
SLX105X01ApexNexus 3
DeoreTiagraX0  
AlivioSoraEX1  
AceraClarisX1  
AltusGX Eagle
Tourney GX  
NX Eagle
  NX  
  X9  
  X7  
  X5  
Shimano Dura-Ace
Sykkelutstyr
Sete-
KUNDENES MENINGER
Også tagget i

ANDRE PRODUKTER I SERIEN Trek Domane

Trek Domane Al 2 Svart
8 899 kr
Finnes i flere varianter
Trek Racercykel Domane SL 5 Gen 4 Matte Deep Smoke
38 499 kr
Finnes i flere varianter

LIKNENDE PRODUKTER

Trek Racercykel Domane SL 5 Gen 4 Matte Deep Smoke
38 499 kr
Finnes i flere varianter
-16%
Orbea Racer Komfort Avant H60 Orange Candy (Mat...
17 490 kr
14 672 kr
Innsparing
Finnes i flere varianter
Trek Racer Domane AL 4 Gen 4 Era White
22 499 kr
Finnes i flere varianter

Din handlevogn(0 artikler)

Handlevognen er tom
Totalt: 0 kr
Til kassen

Favoritter(0 artikler)

Du har ingen favoritter
MENY