• RASK FRAKT-LEVERING
  • BETAL ENKELT MED KLARNA
  • VANLIGE SPØRSMÅL OG SVAR
0
Ønskeliste
0
Handlekurv

TREK Trek Racer Domane AL 2 Gen 4 Crimson til Mørk Carmine Fade

Trek Racer Domane AL 2 Gen 4 Crimson til Mørk Carmine Fade
Beskrivelse

Mangfoldig og underholdende landeveissykkel til en imponerende pris

Er du på jakt etter en mangfoldig racersykkel, så er Trek Domane AL 2 Gen 4 et virkelig smart alternativ. Dette er riktignok innstegsmodellen i serien, men den bygger på Treks solide konkurranseerfaring, noe som gjør den til en sykkel som vil holde tritt med din egen utvikling mot stadig lengre og raskere turer. Den er behagelig på langturer, rask nok for gruppesykling og så allsidig at du er klar for utflukter i terrenget. Den lette aluminiumsrammen har en tillitsvekkende geometri som først og fremst fokuserer på nytbar komfort, men som fortsatt oppleves som både rask, lettkjørt og tillitsvekkende. Karbongaffel foran, plass til bredere dekk og smarte monteringsfester for både bagasjebrett og skjermer gjør den allsidig nok for eventyr på alle typer veier. Komponentene er pålitelig funksjonelle, og sykkelens effektive mekaniske skivebremser sørger for at du kan stole på bremsekraften i alle typer værforhold.

Nøkkelen til suksess!

  • En allsidig og komfortabel sykkel som er den perfekte inngangsporten til din første prestasjonsracer
  • Førsteklasses aluminiumsramme med geometri som fokuserer på komfort, men som baserer seg på et konkurranseklart DNA
  • Innvendig kabelføring og integrert cockpit skaper et estetisk rent og førsteklasses utseende
  • Karbongaffel foran som effektivt absorberer vibrasjonene fra veien
  • Den 16-girs drivlinjen fra Shimano (Claris) har et bredt girregister
  • Kraftige mekaniske skivebremser fra Tektro (C550) som gir overlegen bremsekraft
  • Hjulesettet med felger fra Bontrager (Paradigm SL) og 32mm brede dekk fra Bontrager (R1 Hard-Case Lite)
  • Det sjenerøse dekkrommet på 42mm lar deg bruke større dekk for ekstra komfort på mange grusveier
  • Bagasjebrett, skjerm og overrørsfester gjør det enkelt å ta med alt du trenger

Komfortabel geometri med konkurranseklart DNA

Rammen består av en lettvektsramme i Alpha Aluminum (100-serien) med en sporty geometri som setter komforten først, noe som i praksis betyr en avslappet posisjon med god oversikt over omgivelsene. Rammen har fester for både skjermer og bagasjebrett, samt en konkurranseinspirert form, men med noe høyere styrerør, som gir bedre stabilitet og økt komfort. Sveisefugene er forbilledlig glatte, og den praktiske innvendige kabelføringen bidrar til å gi sykkelen sitt elegante utseende. Den har dessuten en karbongaffel foran, noe som ikke er spesielt vanlig blant landeveissykler i denne prisklassen, som effektivt absorberer vibrasjonene fra veien og gjør reisen enda mer komfortabel.

Funksjonell drivlinje og mekaniske skivebremser

Den 16-girs drivlinjen består av to frontklinger (50/34T) kombinert med en 8-delt kassett (11-32T), som til sammen gir et girregister som sørger for at du både kan holde et høyt tempo og håndtere bratte oppoverbakker uten større problemer. Girhendlene er dessuten pent integrert i bremsehendlene, så du aldri trenger å slippe taket på styret. Og bremser gjør du med et par skivebremser som gir deg pålitelig bremsekraft i alle typer værforhold og på alle typer underlag.

Hjulesett med fokus på komfort og fremkommelighet

Hjulesettet består av robuste aluminiumsfelger som er klare for slangeløs kjøring, noe som betyr at du kan kjøre med lavere dekktrykk for å forbedre både grep og komfort uten å risikere klem-punkteringer. Alt ruller trygt på et par 32mm brede landeveisdekk fra Bontrager (R1 Hard-Case Lite) med gode fremkommelighets- og gripeegenskaper som trives best på litt hardere underlag. Men du kan faktisk montere opp til 42mm brede dekk, noe som gjør at sykkelen uten problemer faktisk kan doble som en gravel-sykkel.

PÅ DETALJNIVÅ
Artikkelnummer0109844-O876
EAN-kode-
VaremerkeTREK
FargeCrimson To Dark Carmine Fade
Knutenummer0109844
Spesifikasjon
PersonaliseringLandeveissykling
ModellserieTrek Domane
KjønnUnisex
Damspesifikk 

Damspesifikk

Ettersom kvinner og menn ofte har forskjellig anatomi, bygger mange produsenter sykler som er tilpasset dette. Vanligvis er det bare små forskjeller som skiller dem. Blant annet pleier det å være bredere seter, smalere styre og kortere veivarmene. I noen tilfeller lages det også damespesifikke modeller i mindre størrelser og med en skrånende overrør. Noen ganger også i andre farger.
Nei
Årsmodell2024
Vekt (ifølge produsenten)10.55
Produsentens nettstedwww.trekbikes.com/se/sv_SE/cyklar/racercyklar/prestandaracercyklar/domane/domane-al/domane-al-2-gen-4/p/41587/
Elektrisk sykkelNei
Din høyde 

Din høyde

Anbefalt lengde ifølge leverandøren
-
Passer Høyde (cm)-
Produsentens artikkelnummer-
Produsentens fargeCRIMSON TO DARK CARMINE FADE
Rammesett
Rammestørrelse-
Ramme100 Series Alpha Aluminum, koniskt styrhuvud, invändig vajerdragning, skärmfästen, Flat Mount-skivbroms, UDH, 142 x 12 mm genomgående axel
Rammemateriale 

Rammemateriale

Karbonfiber koster litt mer enn en aluminiumsramme, men den har en rekke fordeler sammenlignet med andre materialer når det gjelder rene kjøreegenskaper. Den er sterkere, lettere, stivere og mer behagelig å sykle på, siden det er et mer levende materiale enn aluminium. Karbonfiber er imidlertid litt mer følsomt for montering av tilbehør som du klemmer rundt rammen, som for eksempel låser eller barneseter. Dette fører til at karbonfiber best egner seg for sportsykler som racersykler og terrengsykler.

Aluminium er et prisgunstig og lett materiale, som passer for alle typer sykler. Det er enkelt å oppnå en virkelig lav vekt samtidig som man beholder styrke og gode kjøreegenskaper, og materialet er heller ikke følsomt for hva du monterer for tilbehør på det. Bare å tut og kjøre og montere på akkurat hva du vil på din sykkel!

Stål er et materiale som kan produseres i mange ulike kvalitetsnivåer. Stål kan bygges veldig billig, og finnes derfor på de enklere syklene i vårt sortiment. Men det kan også være et utrolig ettergivende, holdbart og behagelig materiale når man bruker virkelig fint stål. Det virkelig fine stålet finner man i mange sykler som er beregnet litt mer for langdistansesykling, for eksempel våre fine touring-sykler fra Surly, og Skeppshult-sykler som er bygget i svensk kvalitetsstål (som bidrar til veldig fine komfortegenskaper på de fleste underlag).

Aluminium
ForhjulsgaffelDomane AL carbon, tapered carbon steerer, internal brake routing, fender mounts, flat mount disc, 12x100mm thru axle
FramgaffelmaterialeKarbonfiber
Bakgaffeltype 

Bakgaffeltype

En terrengsykkel kan deles opp på veldig mange forskjellige måter. Blant annet kan man dele disse inn i såkalte “fullt dempet” og “hardtails”. Dette betyr altså hvor mange typer av dempere som er montert på sykkelen.

Stiv

En hardtail har kun en dempet gaffel foran og en stiv gaffel bak. Fordelen med å kjøre med en stiv bakgaffel er at det ikke går tapt noen kraft på grunn av bakdemperen. I tillegg får du en lavere vekt over hele sykkelen.

Demper

En fullt dempet har i tillegg til en dempet forgaffel også en dempet bakgaffel. Disse syklene har et lenkesystem som sammen med bakdemperen gir en mer komfortabel kjøring, men også en mer stabil og i de fleste tilfeller raskere sykling. På samme måte som forgaffelen demper for å beholde grep og gi økt komfort, så gjør bakdemperen nøyaktig det samme for baksiden.

ram
Hjulstørrelse 

Hjulstørrelse

Hjulstørrelsen er akkurat det det høres ut som - størrelsen på hjulene. Den måles vanligvis i tommer (f.eks. 28") eller i millimeter (f.eks. 622). I Norge er tommer det mest vanlige målet, og derfor har vi valgt å bruke det. Hjulstørrelsens betydning varierer avhengig av sykkeltype.

Barne sykler

Barne sykler betegnes oftest med hjulstørrelse som størrelse på sykkelen, noe som skiller seg fra voksne sykler der rammen er det som bestemmer størrelsen på sykkelen. Det betyr ikke at alle sykler med 24"-hjul er like store, og derfor har vi valgt å, i stedet for å ha en størrelsestabell, angi nøyaktige lengdeanbefalinger for hver enkelt sykkel.

Når man kjøper barne sykkel vil man selvfølgelig at barnet skal kunne vokse med sykkelen. Tenk dog på at en altfor stor sykkel generelt blir for lang, og dermed gir en liggende sittestilling som igjen reduserer barnets oversikt. Velg derfor aldri en sykkel der barnet er mer enn 5 centimeter lavere enn vår angitte lengdeanbefaling.

Mountainbikes

I mountainbikeverdenen finnes det tre hjulstørrelser: 29", 27,5" og 26". 26" var lenge den eneste størrelsen som ble brukt for mountainbikes, men brukes i dag stort sett bare for junior sykler og enklere mountainbikes som er tenkt for transport og lettere mosjon. Ønsker du å trene eller til og med konkurrere med din sykkel, er det 29" eller 27,5" som gjelder. Forenklet kan man si at 29" gir en mer stabil opplevelse, beholder farten bedre og lettere tar deg over små hindringer enn 27,5", mens en 27,5" gir deg en sykkel som oppleves kvikkere i svinger samt litt raskere i akselerasjonen. Mange fulldempede mountainbikes med 27,5" har dessuten lengre vandring, og er tilpasset for mer teknisk og utfordrende terreng.

Racersykler, standardsykler, hybridsykler og andre sykler

For i prinsippet alle sykler unntatt mountainbikes og barne sykler gjelder 28"-hjul som er en godt balansert størrelse som gir både gode forutsetninger for å rulle lett, være komfortabel å sitte på og enkel å manøvrere.

28"
Hjul
FordekkBontrager R1 Hard-Case Lite, kanttråd, 60 tpi, 700 x 32 mm
BakdekkBontrager R1 Hard-Case Lite, kanttråd, 60 tpi, 700 x 32 mm
Dekkdimensjon32-622
Drivverk
GirspakerShimano Claris ST-R2000-R, 8 speed, right // Shimano Claris ST-R2000-L, 8 speed, left
FramgirShimano Claris R2000, 31,8 mm klämma
BakgirShimano Claris R2000, mediumarm, max. 34T
KassettShimano HG31, CS-HG31, 11-32, 8 speed
Komponenter
ForbremseTektro C550 mekanisk skivbroms, dubbla kolvar, Flat Mount
BakbremseTektro C550 mekanisk skivbroms, dubbla kolvar, Flat Mount
Styre-
Styrestem-
Setepinne-
Bremsetype 

Bremsetype

Felgbremser

De klassiske bremsene for alle typer av sykler som gradvis blir faset ut av skivebremser. Disse styres via hendler fra styret og klemmer til med bremseklosser rundt felgbanen for å stoppe sykkelen. Felgbremser finnes i forskjellige typer for å passe ulike typer sykler og kommer som blant annet V-bremser, cantileverbremser og U-bremser. Fordelen med disse er at de er svært lette å vedlikeholde og har en lav vekt.

Rullebremser

Disse fungerer lik trommelbremser som finnes på blant annet mopeder. Her trykkes bremseklosser ut mot metall inne i en sylinder i midten på hjulet. Disse krever minst vedlikehold og er utrolig driftssikre. Ulempen med disse er at de ikke har like kraftig bremseeffekt som for eksempel skivebremser.

Fotbremse

Standarden som finnes på de fleste klassiske dame- og herresykler. Denne bremsen krever svært lite vedlikehold, men er begrenset hvis du ønsker flere gir. Disse tilhører nemlig spesifikke typer av nav (hjul) som har innkapslede gir, for eksempel Shimano Nexus. Ulempen med disse er at det kreves mer kraft for å bremse ordentlig sammenlignet med andre, samt at du må ha føttene i spesifikke posisjoner for å kunne utøve den ønskede kraften.

Skivebremser

De moderne bremsene på blant annet terrengsykler, hybrid-sykler og en rekke el-sykler. Disse er basert på en bremsekaliper som klemmer til rundt en metallskive ved hjulets nav (midten av hjulet). Dette er svært likt systemene som finnes på både biler og motorsykler og anses som det absolutt beste i dagens marked. Disse er de kraftigste bremsene, krever relativt lite vedlikehold og er svært driftssikre og finnes som både mekaniske (med wire) og hydrauliske (lukket system med olje).

Mekanisk skivebremse
Antall gir 

Antall gir

Hvor mange gir trenger jeg?

Dette avhenger helt av hvordan du sykler og hva du ønsker å få ut av sykkelen. For å finne ut av dette, må du vite hvordan du kommer til å sykle og om du ønsker å prioritere lavt vedlikehold eller høy ytelse.

Lavt vedlikehold

I dette tilfellet bør du velge et girsystem med navgir. Disse finnes i varianter med 2-11 gir fra blant annet Shimano og deres Nexus-serie som har 3, 7 og 8 gir. Det finnes også Shimano Alfine som er en finere modell som har mindre motstand i mekanikken og finnes med 8 og 11 gir.

Høy ytelse

I dette tilfelle henger antall gir bak sammen med kvalitet. Produsentene konkurrerer om å lage de beste girene med flest antall drev på kassetten. Dette betyr da at de fineste komponentene også er de som har flest antall gir bak. Foran er det enten ett eller to drev som gjelder for de finere delene.

En kombinasjon av begge

I dette tilfellet ser vi på systemer som har 2-3 gir foran og 8-10 drev bak. Disse er av litt enklere byggkvalitet som også har en høyere vekt. Disse er isteden bygget av mer robuste materialer som stål i stedet for aluminium o.l. Disse tåler ofte mer juling, men fungerer ikke like smidig.

16-giret (2 x 8)
GirskifterserieShimano Claris
Framgirserie 

Framgirserie

Hva betyr for eksempel Shimano SLX? Hver komponentprodusent deler inn sine komponenter som gir, bremser, kranksett osv. i serier, i dette tilfellet er produsenten Shimano og serien SLX.

Seriene spenner fra funksjonelle enkle komponenter til betydelig mer avanserte komponenter med høy presisjon og lav vekt.

Selvsagt fungerer gir og bremser fra en enklere serie som de skal, men det skjer ikke med samme presisjon eller følelse som hos komponenter fra en finere serie. Det vil sannsynligvis kreves mer service over tid for de enklere komponentene.

Nedenfor ser du en liste over de største produsentenes serier ordnet slik at den fineste serien er øverst.

Merk at denne tabellen ikke sammenligner forskjellige merker eller landeveissykkel vs. terrengsykkel, men den bør kun brukes for å sammenligne innenfor en kolonne.

Shimano terrengsykkelShimano landeveissykkelSRAM terrengsykkelSRAM landeveissykkelShimano navgir
XTR Di2 Dura-Ace Di2 XX Red E-tap Alfine 11
XTR Dura-Ace X0 Red 22 Alfine 8
XT Di2 Ultegra Di2 X1 Red Nexus 8
XT Ultegra GX Force 22 Nexus 7
SLX 105 NX Force Nexus 3
Deore Tiagra X9 Rival 22  
Alivio Sora X7 Rival  
Acera Claris X5 Apex  
Altus
Tourney
Shimano Claris
Bakgirserie 

Bakgirserie

Hva betyr for eksempel Shimano SLX? Hver komponentprodusent deler inn sine komponenter som gir, bremser, kranksett osv. i serier, i dette tilfellet er produsenten Shimano og serien SLX.

Seriene spenner fra funksjonelle enkle komponenter til betydelig mer avanserte komponenter med høy presisjon og lav vekt.

Selvfølgelig fungerer gir og bremser fra en enklere serie som de skal, men det skjer ikke med samme presisjon eller følelse som hos komponenter fra en finere serie. Det vil sannsynligvis kreve mer service over tid for de enklere komponentene.

Nedenfor ser du en liste over de største produsentenes serier ordnet slik at den fineste serien er øverst.

Merk at denne tabellen ikke sammenligner ulike merker eller landeveissykling vs. terrengsykling, men den bør kun brukes for å sammenligne innenfor en kolonne.

Shimano terrengsykkelShimano landeveiSRAM terrengsykkelSRAM landeveiShimano navgir
XTR Di2Dura-Ace Di2XX1 EagleRED E-tapAlfine 11
XTRDura-AceXX1Red 22Alfine 8
XT Di2Ultegra Di2XXForce 22Nexus 8
XTUltegraX01 EagleRival 22Nexus 7
SLX105X01ApexNexus 3
DeoreTiagraX0  
AlivioSoraEX1  
AceraClarisX1  
AltusGX Eagle
Tourney GX  
NX Eagle
  NX  
  X9  
  X7  
  X5  
Shimano Claris
KUNDENES MENINGER
Også tagget i

LIKNENDE PRODUKTER

Trek Racercykel Domane SL 5 Gen 4 Matte Deep Smoke
38 499 kr
Finnes i flere varianter
-16%
Orbea Racer Komfort Avant H60 Orange Candy (Mat...
17 490 kr
14 672 kr
Innsparing
Finnes i flere varianter
Trek Racer Domane AL 4 Gen 4 Era White
22 499 kr
Finnes i flere varianter

Din handlevogn(0 artikler)

Handlevognen er tom
Totalt: 0 kr
Til kassen

Favoritter(0 artikler)

Du har ingen favoritter
MENY