• RASK FRAKT-LEVERING
  • BETAL ENKELT MED KLARNA
  • VANLIGE SPØRSMÅL OG SVAR
0
Ønskeliste
0
Handlekurv

MERIDA Merida Hybrid Sykkel Crossway 20 Herre

Merida Hybrid Sykkel Crossway 20 Herre
Beskrivelse

Prisverdig, funksjonell og komfortabel eventyrssykkel som tar deg dit du vil med stil

Letthåndterlige, smidige og stilige Merida Crossway 20-D er en allsidig allroundsykkel med et bredt utvalg av funksjonelle komponenter. Leter du først og fremst etter et redskap for din daglige pendling? - Absolutt ikke noe problem! Dette er en komfortabel, rimelig og lettmanøvrert eventyrssykkel som tar deg dit du ønsker med stil. Det spiller egentlig ingen rolle om du foretrekker asfalt, brostein, svingete grusveier eller bare avslappende runder på skogsstier... den fungerer utmerket på alle disse underlagene, og i tillegg hele året om det er ønskelig. 

Nøkkelen til suksess!

  • Kvalitativ dobbeltreduksjonsaluminiumsramme (Racelite 61) som danner et solid fundament
  • Dempet forgaffel fra SR Suntour (NEX HLO) med 63 mm slaglengde og låsbar demping
  • Pålitelig 3x-drivverk med 24 funksjonelle gir fra Shimano (Tourney/Acera) 
  • Hydrauliske skivebremser med effektiv bremsing som leverer uavhengig av værforhold og sesong
  • Ekstern vaierføring og en oversiktlig cockpit uten unødvendige detaljer
  • Robust hjulsett i aluminium med 40 mm brede dekk fra Merida (K1171) med refleksstripe
  • Egnede festepunkter for skjermer, bagasjebrett og støtte

Robust aluminiumsramme som sikrer at du finner en komfortabel posisjon

Den stabile og slitesterke rammen i kvalitativ dobbeltreduksjonsaluminium (Racelite 61) danner et solid fundament og har designet som gir en komfortabel posisjon i salen (som også kan justeres takket være en smart justerbar styrestamme) med god oversikt over dine medtrafikanter. Dens sporty geometri bidrar til utholdenhet og en behagelig kjørefølelse uavhengig av underlaget. Den elegante rammen har noen av klassens glatteste sveisinger og selvsagt praktisk ekstern vaierføring.

Pålitelig drivlinje med smidig funksjon og 24 gir å velge mellom

Riktig fart oppnås takket være et pålitelig drivverk med 24 gir fra kvalitetssikre Shimano (Tourney/Acera) som gir en smidig funksjon og et vidt girutvalg. Selv om det ikke er i profesjonell klasse, leverer den funksjonelle utrustningen mer enn nok fart for at du lett kan sykle fra den sta naboen din. 

Komfortabel demping som effektivt jevner ut alle underlagets ujevnheter

Den dempede gaffelen fra SR Suntour (NEX HLO) med 63 mm slaglengde og låsbar demping (kontrollert via et reglage på demperen) sammen med en dempet setepinne med 40 mm slaglengde gir god komfort og sørger for at du enkelt håndterer også de dårligere veiene, noe som naturligvis bidrar til en tryggere sykkelferd.

Robust hjulsett med godt grep og kraftige hydrauliske skivebremser

Sykkelen ruller på et robust hjulsett med 40 mm brede kvalitetsdekk fra Merida (K1171) som gir komfortabel sykling og godt grep på mange underlag. Rammen og forgaffelen gir problemfritt plass til bredere piggdekk (den klarer dekk opp til 48mm i bredde), noe som er perfekt når vinterkulden inntreffer. Og siden Crossway er laget for høye hastigheter, er den utstyrt med effektive hydrauliske skivebremser fra Shimano, som sikrer pålitelig bremsing uansett underlag og værforhold.

Lettstyrt sykkel som gjør hverdagen din litt morsommere og mer praktisk 

Dette er en lettmanøvrert sykkel som tar deg dit du ønsker på en komfortabel og kontrollert måte, og i tillegg litt raskere enn du kanskje hadde forventet. Denne allsidige modellen gir deg stor sykkelglede og er perfekt for din daglige sykling, hovedsakelig takket være en kombinasjon av høy komfort, en funksjonell drivlinje og et enkelt design. Om ønskelig, kan du også montere både skjermer, bagasjebrett og støtte - og dermed ha kanskje det perfekte valget for variert hverdagssykling!

PÅ DETALJNIVÅ
Artikkelnummer0072662
EAN-kode-
VaremerkeMERIDA
FargeSvart/Silver
Produsentens artikkelnummer-
Spesifikasjon
Hjulstørrelse 

Hjulstørrelse

Hjulstørrelsen er akkurat det det høres ut som - størrelsen på hjulene. Den måles vanligvis i tommer (f.eks. 28") eller i millimeter (f.eks. 622). I Norge er tommer det mest vanlige målet, og derfor har vi valgt å bruke det. Hjulstørrelsens betydning varierer avhengig av sykkeltype.

Barne sykler

Barne sykler betegnes oftest med hjulstørrelse som størrelse på sykkelen, noe som skiller seg fra voksne sykler der rammen er det som bestemmer størrelsen på sykkelen. Det betyr ikke at alle sykler med 24"-hjul er like store, og derfor har vi valgt å, i stedet for å ha en størrelsestabell, angi nøyaktige lengdeanbefalinger for hver enkelt sykkel.

Når man kjøper barne sykkel vil man selvfølgelig at barnet skal kunne vokse med sykkelen. Tenk dog på at en altfor stor sykkel generelt blir for lang, og dermed gir en liggende sittestilling som igjen reduserer barnets oversikt. Velg derfor aldri en sykkel der barnet er mer enn 5 centimeter lavere enn vår angitte lengdeanbefaling.

Mountainbikes

I mountainbikeverdenen finnes det tre hjulstørrelser: 29", 27,5" og 26". 26" var lenge den eneste størrelsen som ble brukt for mountainbikes, men brukes i dag stort sett bare for junior sykler og enklere mountainbikes som er tenkt for transport og lettere mosjon. Ønsker du å trene eller til og med konkurrere med din sykkel, er det 29" eller 27,5" som gjelder. Forenklet kan man si at 29" gir en mer stabil opplevelse, beholder farten bedre og lettere tar deg over små hindringer enn 27,5", mens en 27,5" gir deg en sykkel som oppleves kvikkere i svinger samt litt raskere i akselerasjonen. Mange fulldempede mountainbikes med 27,5" har dessuten lengre vandring, og er tilpasset for mer teknisk og utfordrende terreng.

Racersykler, standardsykler, hybridsykler og andre sykler

For i prinsippet alle sykler unntatt mountainbikes og barne sykler gjelder 28"-hjul som er en godt balansert størrelse som gir både gode forutsetninger for å rulle lett, være komfortabel å sitte på og enkel å manøvrere.

28"
PersonaliseringPendling
ProduktserieMerida CROSSWAY 20, HERR
ModellserieMerida Crossway
KjønnHerre
Damspesifikk 

Damspesifikk

Ettersom kvinner og menn ofte har forskjellig anatomi, bygger mange produsenter sykler som er tilpasset dette. Vanligvis er det bare små forskjeller som skiller dem. Blant annet pleier det å være bredere seter, smalere styre og kortere veivarmene. I noen tilfeller lages det også damespesifikke modeller i mindre størrelser og med en skrånende overrør. Noen ganger også i andre farger.
Nei
Produsentens fargeBLACK/SILVER
Årsmodell2022
Vekt (ifølge produsenten)14 kg
Produsentens nettstedwww.merida-bikes.com/sv-se/bike/3064/crossway-20-d
Elektrisk sykkelNei
Din høyde 

Din høyde

Anbefalt lengde ifølge leverandøren
-
Passer Høyde (cm)-
Bremsetype 

Bremsetype

Felgbremser

De klassiske bremsene for alle typer av sykler som gradvis blir faset ut av skivebremser. Disse styres via hendler fra styret og klemmer til med bremseklosser rundt felgbanen for å stoppe sykkelen. Felgbremser finnes i forskjellige typer for å passe ulike typer sykler og kommer som blant annet V-bremser, cantileverbremser og U-bremser. Fordelen med disse er at de er svært lette å vedlikeholde og har en lav vekt.

Rullebremser

Disse fungerer lik trommelbremser som finnes på blant annet mopeder. Her trykkes bremseklosser ut mot metall inne i en sylinder i midten på hjulet. Disse krever minst vedlikehold og er utrolig driftssikre. Ulempen med disse er at de ikke har like kraftig bremseeffekt som for eksempel skivebremser.

Fotbremse

Standarden som finnes på de fleste klassiske dame- og herresykler. Denne bremsen krever svært lite vedlikehold, men er begrenset hvis du ønsker flere gir. Disse tilhører nemlig spesifikke typer av nav (hjul) som har innkapslede gir, for eksempel Shimano Nexus. Ulempen med disse er at det kreves mer kraft for å bremse ordentlig sammenlignet med andre, samt at du må ha føttene i spesifikke posisjoner for å kunne utøve den ønskede kraften.

Skivebremser

De moderne bremsene på blant annet terrengsykler, hybrid-sykler og en rekke el-sykler. Disse er basert på en bremsekaliper som klemmer til rundt en metallskive ved hjulets nav (midten av hjulet). Dette er svært likt systemene som finnes på både biler og motorsykler og anses som det absolutt beste i dagens marked. Disse er de kraftigste bremsene, krever relativt lite vedlikehold og er svært driftssikre og finnes som både mekaniske (med wire) og hydrauliske (lukket system med olje).

Hydraulisk skivebrems
Antall gir 

Antall gir

Hvor mange gir trenger jeg?

Dette avhenger helt av hvordan du sykler og hva du ønsker å få ut av sykkelen. For å finne ut av dette, må du vite hvordan du kommer til å sykle og om du ønsker å prioritere lavt vedlikehold eller høy ytelse.

Lavt vedlikehold

I dette tilfellet bør du velge et girsystem med navgir. Disse finnes i varianter med 2-11 gir fra blant annet Shimano og deres Nexus-serie som har 3, 7 og 8 gir. Det finnes også Shimano Alfine som er en finere modell som har mindre motstand i mekanikken og finnes med 8 og 11 gir.

Høy ytelse

I dette tilfelle henger antall gir bak sammen med kvalitet. Produsentene konkurrerer om å lage de beste girene med flest antall drev på kassetten. Dette betyr da at de fineste komponentene også er de som har flest antall gir bak. Foran er det enten ett eller to drev som gjelder for de finere delene.

En kombinasjon av begge

I dette tilfellet ser vi på systemer som har 2-3 gir foran og 8-10 drev bak. Disse er av litt enklere byggkvalitet som også har en høyere vekt. Disse er isteden bygget av mer robuste materialer som stål i stedet for aluminium o.l. Disse tåler ofte mer juling, men fungerer ikke like smidig.

24-giret (3 x 8)
GirskifterserieShimano Acera
Framgirserie 

Framgirserie

Hva betyr for eksempel Shimano SLX? Hver komponentprodusent deler inn sine komponenter som gir, bremser, kranksett osv. i serier, i dette tilfellet er produsenten Shimano og serien SLX.

Seriene spenner fra funksjonelle enkle komponenter til betydelig mer avanserte komponenter med høy presisjon og lav vekt.

Selvsagt fungerer gir og bremser fra en enklere serie som de skal, men det skjer ikke med samme presisjon eller følelse som hos komponenter fra en finere serie. Det vil sannsynligvis kreves mer service over tid for de enklere komponentene.

Nedenfor ser du en liste over de største produsentenes serier ordnet slik at den fineste serien er øverst.

Merk at denne tabellen ikke sammenligner forskjellige merker eller landeveissykkel vs. terrengsykkel, men den bør kun brukes for å sammenligne innenfor en kolonne.

Shimano terrengsykkelShimano landeveissykkelSRAM terrengsykkelSRAM landeveissykkelShimano navgir
XTR Di2 Dura-Ace Di2 XX Red E-tap Alfine 11
XTR Dura-Ace X0 Red 22 Alfine 8
XT Di2 Ultegra Di2 X1 Red Nexus 8
XT Ultegra GX Force 22 Nexus 7
SLX 105 NX Force Nexus 3
Deore Tiagra X9 Rival 22  
Alivio Sora X7 Rival  
Acera Claris X5 Apex  
Altus
Tourney
Shimano Tourney
Bakgirserie 

Bakgirserie

Hva betyr for eksempel Shimano SLX? Hver komponentprodusent deler inn sine komponenter som gir, bremser, kranksett osv. i serier, i dette tilfellet er produsenten Shimano og serien SLX.

Seriene spenner fra funksjonelle enkle komponenter til betydelig mer avanserte komponenter med høy presisjon og lav vekt.

Selvfølgelig fungerer gir og bremser fra en enklere serie som de skal, men det skjer ikke med samme presisjon eller følelse som hos komponenter fra en finere serie. Det vil sannsynligvis kreve mer service over tid for de enklere komponentene.

Nedenfor ser du en liste over de største produsentenes serier ordnet slik at den fineste serien er øverst.

Merk at denne tabellen ikke sammenligner ulike merker eller landeveissykling vs. terrengsykling, men den bør kun brukes for å sammenligne innenfor en kolonne.

Shimano terrengsykkelShimano landeveiSRAM terrengsykkelSRAM landeveiShimano navgir
XTR Di2Dura-Ace Di2XX1 EagleRED E-tapAlfine 11
XTRDura-AceXX1Red 22Alfine 8
XT Di2Ultegra Di2XXForce 22Nexus 8
XTUltegraX01 EagleRival 22Nexus 7
SLX105X01ApexNexus 3
DeoreTiagraX0  
AlivioSoraEX1  
AceraClarisX1  
AltusGX Eagle
Tourney GX  
NX Eagle
  NX  
  X9  
  X7  
  X5  
Shimano Acera
ModellserieMerida Crossway
Rammesett
Rammestørrelse-
RammeCROSSWAY TFS III
Rammemateriale 

Rammemateriale

Karbonfiber koster litt mer enn en aluminiumsramme, men den har en rekke fordeler sammenlignet med andre materialer når det gjelder rene kjøreegenskaper. Den er sterkere, lettere, stivere og mer behagelig å sykle på, siden det er et mer levende materiale enn aluminium. Karbonfiber er imidlertid litt mer følsomt for montering av tilbehør som du klemmer rundt rammen, som for eksempel låser eller barneseter. Dette fører til at karbonfiber best egner seg for sportsykler som racersykler og terrengsykler.

Aluminium er et prisgunstig og lett materiale, som passer for alle typer sykler. Det er enkelt å oppnå en virkelig lav vekt samtidig som man beholder styrke og gode kjøreegenskaper, og materialet er heller ikke følsomt for hva du monterer for tilbehør på det. Bare å tut og kjøre og montere på akkurat hva du vil på din sykkel!

Stål er et materiale som kan produseres i mange ulike kvalitetsnivåer. Stål kan bygges veldig billig, og finnes derfor på de enklere syklene i vårt sortiment. Men det kan også være et utrolig ettergivende, holdbart og behagelig materiale når man bruker virkelig fint stål. Det virkelig fine stålet finner man i mange sykler som er beregnet litt mer for langdistansesykling, for eksempel våre fine touring-sykler fra Surly, og Skeppshult-sykler som er bygget i svensk kvalitetsstål (som bidrar til veldig fine komfortegenskaper på de fleste underlag).

Aluminium
ForhjulsgaffelSuntour NEX HLO
Forstilling, type fjæringStålfjær
Slaglengde foran 

Slaglengde foran

Det å forstå slaglengde på en terrengsykkel kan virke som en skikkelig jungel. En enkel måte å forklare det på, er at jo lengre slaglengde sykkelen har, desto mer ujevn terreng er sykkelen tilpasset for. Sykler med 100 mm slaglengde er først og fremst tilpasset for Cross Country-sykling, altså raskere sykling i mindre teknisk terreng.

En sykkel med 120 mm slaglengde er kanskje det beste allround-valget, siden disse syklene ofte befinner seg mellom en rendyrket racemaskin og en sykkel tilpasset for røff og tøff kjøring blant kvist og stein. Disse syklene passer for alle mosjonister som ønsker å kunne komme seg frem i alle typer terreng, uten å ha ekstreme ambisjoner i noen retning.

En sykkel med 140 mm slaglengde eller mer er perfekt for deg som liker å gi deg ut i mer utfordrende terreng, og kanskje henge i en sykkelpark og sykle nedover bakker så fort du bare kan.

Mange hybrid-sykler har også støtdemping foran, rundt 60-80 mm slaglengde for å øke komforten. Dette bør ikke ses på som noe som gjør at sykkelen kan brukes som en terrengsykkel, men er hovedsakelig for å øke komforten på grusveier og flate stier eller spor.

63 mm
Låsbar framgaffel? 

Låsbar framgaffel?

Låsbar betyr at fjæringens bevegelse låses i en posisjon (eventuelt begrenses) for å lette når man for eksempel sykler i bratte oppoverbakker eller på flatt terreng.

Forskjellige produsenter håndterer dette på ulike måter. Noen fjæringer blir helt låst (stive) mens andre har valgt å for eksempel bremse kompresjonsdempingen.

Med justering på forgaffelen
Bakgaffeltype 

Bakgaffeltype

En terrengsykkel kan deles opp på veldig mange forskjellige måter. Blant annet kan man dele disse inn i såkalte “fullt dempet” og “hardtails”. Dette betyr altså hvor mange typer av dempere som er montert på sykkelen.

Stiv

En hardtail har kun en dempet gaffel foran og en stiv gaffel bak. Fordelen med å kjøre med en stiv bakgaffel er at det ikke går tapt noen kraft på grunn av bakdemperen. I tillegg får du en lavere vekt over hele sykkelen.

Demper

En fullt dempet har i tillegg til en dempet forgaffel også en dempet bakgaffel. Disse syklene har et lenkesystem som sammen med bakdemperen gir en mer komfortabel kjøring, men også en mer stabil og i de fleste tilfeller raskere sykling. På samme måte som forgaffelen demper for å beholde grep og gi økt komfort, så gjør bakdemperen nøyaktig det samme for baksiden.

ram
Hjul
ForhjulsnavShimano TX505, 100x9 mm, 32 H, centerlock
BaknavShimano TX505, 135x9 mm, 32 H, centerlock
Eiker32
FelgerMERIDA CC, 17 mm inner width, aluminium
FordekkMERIDA K1171, 700x40C
BakdekkMERIDA K1171, 700x40C
Dekkdimensjon42-622
Drivverk
GirspakerShimano Acera, ST-EF505
FramgirShimano Tourney FD-TY710
BakgirShimano Acera RD-M360
KranklagerFSA TH-7420ST-W, Cartridge Bearing
KassettSunrace CSM558AU, 11-32T, 8-speed
Komponenter
ForbremseShimano ST-EF505, BR-MT200 caliper
BakbremseShimano ST-EF505, BR-MT200 caliper
StyrelagerFSA TH-7420ST-W, Cartridge Bearing
StyreMERIDA CC, aluminium, 660 mm width, 25 mm rise
StyrestemMERIDA TK, aluminium, 25.4 mm, adjustable
SetepinneMERIDA TK, 30.9 mm, 13 mm setback, 40 mm travel
PedalerVP VPE-891
Håndtak/StyretapeMERIDA EC
KUNDENES MENINGER
Også tagget i

LIKNENDE PRODUKTER

Din handlevogn(0 artikler)

Handlevognen er tom
Totalt: 0 kr
Til kassen

Favoritter(0 artikler)

Du har ingen favoritter
MENY