• RASK FRAKT-LEVERING
  • BETAL ENKELT MED KLARNA
  • VANLIGE SPØRSMÅL OG SVAR
0
Ønskeliste
0
Handlekurv

TREK Trek Crosshybrid Hybrid-sykkel Dual Sport 3 Gen 5 Hex Blue

Trek Crosshybrid Hybrid-sykkel Dual Sport 3 Gen 5 Hex Blue
Beskrivelse

Imponerende effektiv på asfalt, stabil på grusveier, og alltid like komfortabel 

Noen ganger føles det tryggest å holde seg til asfalterte veier. Andre ganger frister det mer med humpete grus eller utfordrende skogsstier. Er du på jakt etter en prestasjonsrettet hybridsykkel som takler alle dine eventyrlystne impulser? Den bør også fungere godt for pendling og ha komfortfunksjoner for å håndtere variert terreng. Den allsidige Trek Dual Sport 3 Gen 5 er lett, dyktig og morsom å sykle på med høykvalitetskomponenter for daglig pendling, treningsturer på lette stier, ærend og mye mer. Asfalt? Grus? Sti? Ja, den mestrer faktisk nesten alle typer underlag. Lett ramme av kvalitetsaluminium med intern kabelrouting, samt en kraftig 1x-drivlinje med et girutvalg som sørger for at du aldri tråkker for hardt eller for mykt. De brede Bontrager Kovee-hjulene og solide grusdekkene absorberer ujevnheter fra underlaget, noe som sørger for behagelig og sikker sykling på veier, sykkelstier og enklere skogsstier. Den har også mange dedikerte festepunkter for bagasjebrett, skjermer og vesker, noe som ytterligere øker dens allsidighet.

Nøkkelen til suksess!

  • Underholdende hybridsykkel som utmerker seg på de fleste typer underlag, tilpasset alle typer bruk
  • Lettrammen av aluminium med intern kabeltrekking beskytter kablene og bidrar til et ryddig utseende
  • Letvekts karbonforgaffel demper vibrasjoner og gir korrekt styringsfølelse på varierte underlag
  • Nesten to kilo lettere enn tidligere modeller, noe som gjør den lett å manøvrere, morsom å sykle på, og enkel å oppbevare etter turen
  • Behagelig på lange turer, og samtidig rask når du ønsker å øke farten og kjenne vinden i ansiktet
  • Effektiv 1x-drivlinje fra Shimano (Deore) med alle de girene du trenger, og ingen du ikke trenger
  • 27,5 tommer hjul fra Bontrager (GR Zero Comp) som tilbyr den perfekte kombinasjonen av grep, komfort og stabilitet
  • Hydrauliske skivebremser som forsikrer at sykkelturen din ikke blir hindret av dårlig vær
  • Oppfyller alle dine krav - enten det dreier seg om trening, pendling til jobb, eller en rolig søndagstur
  • Enkelt å montere bagasjebrett, sykkelstativ, skjermer, lys, og annet tilbehør!

Robust aluminiumsramme med fokus på både komfort og funksjonalitet

Rammen er laget av en lettvektsaluminium (Alpha Gold Aluminium) med stilig intern kabeltrekking, som ikke bare bidrar til et renere utseende men også beskytter mot fukt, søle og skitt. Rammen har en komfortorientert geometri som fremhever smidig manøvrerbarhet og framkommelighet. Dessuten har den dedikerte monteringsfester slik at du kan tilpasse sykkelen med akkurat det tilbehøret du ønsker (flaskeholder, bagasjebrett, skjermer, osv.).

Kraftfull 1x-drivlinje og effektive hydrauliske skivebremser med smidig funksjon 

Kvalitetssikre Shimano leverer en kraftfull 1x-drivlinje (Deore) med 10 pålitelige gir som sikrer at du kan holde riktig tempo, uavhengig av bakker og terreng. Drivlinjen er utstyrt med en 40-tenns enkelklinge i kombinasjon med en 11-46-kassett, som i praksis gir et girutvalg som dekker både oppover- og nedoverbakker. Innenbremser kontrolleres av kraftige hydrauliske skivebremser fra Shimano (MT201), som garanterer effektiv bremsekraft uansett om underlaget er gjørmete, vått, eller slapsfylt.

Solid hjulsett med grepssikre dekk og demping som glatter ut veien 

Det solide hjulsettet består av robuste aluminiumsfelger fra Bontrager (Kovee) utstyrt med grepssikre grusdekk fra Bontrager (GR Zero Comp) med solid punkteringsbeskyttelse, som håndterer alt fra glatt asfalt til ujevne grusveier. De 50mm brede 27,5-tommerne gir en optimal kombinasjon av grep, komfort og stabilitet, som praktisk talt betyr økt sikkerhet når terrenget blir utfordrende. Disse dekkene er også svært rask på asfalt samtidig som de tilbyr imponerende grep på utfordrende underlag.

Underholdende lettvekter som er laget for å takle bagasje

Den femte generasjonen av Dual Sport er lettere enn noensinne, noe som gjør den enkel å manøvrere, morsom å sykle på, og enkel å lagre etter turen. Den har også nye monteringsfester som passer til Bontrager Adventure-vesker for sikker festing på sykkelen uten behov for ekstra remmer og elastikk. Skru til, last opp, og kjør! Med mange festepunkter både på ramme og gaffel, blir Dual Sport den ultimate sykkelen for alle typer sykkelturer. Legg til bagasjebrett, skjermer, og tilbehør for pendling eller utforskningsturer i naturen.

PÅ DETALJNIVÅ
Artikkelnummer0103776-L430
EAN-kode-
VaremerkeTREK
FargeHex Blue
Knutenummer0103776
Spesifikasjon
PersonaliseringPendling
ProduktserieTrek Dual Sport
ModellserieTrek Dual Sport
KjønnUnisex, Dame, Herre
Damspesifikk 

Damspesifikk

Ettersom kvinner og menn ofte har forskjellig anatomi, bygger mange produsenter sykler som er tilpasset dette. Vanligvis er det bare små forskjeller som skiller dem. Blant annet pleier det å være bredere seter, smalere styre og kortere veivarmene. I noen tilfeller lages det også damespesifikke modeller i mindre størrelser og med en skrånende overrør. Noen ganger også i andre farger.
Nei
Årsmodell2023
Vekt (ifølge produsenten)M - 11.88 kg
Produsentens nettstedwww.trekbikes.com/se/sv_SE/cyklar/hybridcyklar/dual-sport-cyklar/dual-sport/dual-sport-3-gen-5/p/36826/
Elektrisk sykkelNei
Din høyde 

Din høyde

Anbefalt lengde ifølge leverandøren
-
Passer Høyde (cm)-
Produsentens artikkelnummer-
Produsentens fargeHex Blue
Rammesett
Rammestørrelse-
RammeAlpha Gold Aluminum, invändig vajerdragning, pakethållar- och skärmfästen, Post Mount-skivbroms, cykelstödsfäste. 5 x 135 mm QR
Rammemateriale 

Rammemateriale

Karbonfiber koster litt mer enn en aluminiumsramme, men den har en rekke fordeler sammenlignet med andre materialer når det gjelder rene kjøreegenskaper. Den er sterkere, lettere, stivere og mer behagelig å sykle på, siden det er et mer levende materiale enn aluminium. Karbonfiber er imidlertid litt mer følsomt for montering av tilbehør som du klemmer rundt rammen, som for eksempel låser eller barneseter. Dette fører til at karbonfiber best egner seg for sportsykler som racersykler og terrengsykler.

Aluminium er et prisgunstig og lett materiale, som passer for alle typer sykler. Det er enkelt å oppnå en virkelig lav vekt samtidig som man beholder styrke og gode kjøreegenskaper, og materialet er heller ikke følsomt for hva du monterer for tilbehør på det. Bare å tut og kjøre og montere på akkurat hva du vil på din sykkel!

Stål er et materiale som kan produseres i mange ulike kvalitetsnivåer. Stål kan bygges veldig billig, og finnes derfor på de enklere syklene i vårt sortiment. Men det kan også være et utrolig ettergivende, holdbart og behagelig materiale når man bruker virkelig fint stål. Det virkelig fine stålet finner man i mange sykler som er beregnet litt mer for langdistansesykling, for eksempel våre fine touring-sykler fra Surly, og Skeppshult-sykler som er bygget i svensk kvalitetsstål (som bidrar til veldig fine komfortegenskaper på de fleste underlag).

Aluminium
ForhjulsgaffelDual Sport carbon, internal brake routing, fender mounts, rack mounts, ThruSkew 5mm QR
Forhjulsgaffeltype 

Forhjulsgaffeltype

En dempet framgaffel er i dag standard på terrengsykler, rett og slett for å takle terrenget sykkelen brukes i. Det finnes også mange hybridcykler med dempet framgaffel, for å gi deg litt mer komfort på grusveier og eventuelle skogstier. Hvis du skal sykle i skog eller på enklere stier, eller mye på grusvei, så er en dempet framgaffel et godt valg!

Stive framgaffler finnes på standard, racersykler og hybridcykler, og passer best for sykler som for det meste skal være på asfalt. Du får en lettere sykkel, en sykkel som føles kvikkere og en sykkel som oppleves å svare bedre på dine bevegelser. Noen nisjede sykler som fatbikes og touringcykler har også stive framgaffler, men da kompenseres det ofte med veldig brede og solide dekk for å gi litt av komfortfølelsen tilbake. Hvis du skal sykle hovedsakelig på asfalt, og kanskje noen snillere grusvei, så er en stiv framgaffel helt riktig for deg!

Steel
FramgaffelmaterialeKarbonfiber
Bakgaffeltype 

Bakgaffeltype

En terrengsykkel kan deles opp på veldig mange forskjellige måter. Blant annet kan man dele disse inn i såkalte “fullt dempet” og “hardtails”. Dette betyr altså hvor mange typer av dempere som er montert på sykkelen.

Stiv

En hardtail har kun en dempet gaffel foran og en stiv gaffel bak. Fordelen med å kjøre med en stiv bakgaffel er at det ikke går tapt noen kraft på grunn av bakdemperen. I tillegg får du en lavere vekt over hele sykkelen.

Demper

En fullt dempet har i tillegg til en dempet forgaffel også en dempet bakgaffel. Disse syklene har et lenkesystem som sammen med bakdemperen gir en mer komfortabel kjøring, men også en mer stabil og i de fleste tilfeller raskere sykling. På samme måte som forgaffelen demper for å beholde grep og gi økt komfort, så gjør bakdemperen nøyaktig det samme for baksiden.

ram
Hjulstørrelse 

Hjulstørrelse

Hjulstørrelsen er akkurat det det høres ut som - størrelsen på hjulene. Den måles vanligvis i tommer (f.eks. 28") eller i millimeter (f.eks. 622). I Norge er tommer det mest vanlige målet, og derfor har vi valgt å bruke det. Hjulstørrelsens betydning varierer avhengig av sykkeltype.

Barne sykler

Barne sykler betegnes oftest med hjulstørrelse som størrelse på sykkelen, noe som skiller seg fra voksne sykler der rammen er det som bestemmer størrelsen på sykkelen. Det betyr ikke at alle sykler med 24"-hjul er like store, og derfor har vi valgt å, i stedet for å ha en størrelsestabell, angi nøyaktige lengdeanbefalinger for hver enkelt sykkel.

Når man kjøper barne sykkel vil man selvfølgelig at barnet skal kunne vokse med sykkelen. Tenk dog på at en altfor stor sykkel generelt blir for lang, og dermed gir en liggende sittestilling som igjen reduserer barnets oversikt. Velg derfor aldri en sykkel der barnet er mer enn 5 centimeter lavere enn vår angitte lengdeanbefaling.

Mountainbikes

I mountainbikeverdenen finnes det tre hjulstørrelser: 29", 27,5" og 26". 26" var lenge den eneste størrelsen som ble brukt for mountainbikes, men brukes i dag stort sett bare for junior sykler og enklere mountainbikes som er tenkt for transport og lettere mosjon. Ønsker du å trene eller til og med konkurrere med din sykkel, er det 29" eller 27,5" som gjelder. Forenklet kan man si at 29" gir en mer stabil opplevelse, beholder farten bedre og lettere tar deg over små hindringer enn 27,5", mens en 27,5" gir deg en sykkel som oppleves kvikkere i svinger samt litt raskere i akselerasjonen. Mange fulldempede mountainbikes med 27,5" har dessuten lengre vandring, og er tilpasset for mer teknisk og utfordrende terreng.

Racersykler, standardsykler, hybridsykler og andre sykler

For i prinsippet alle sykler unntatt mountainbikes og barne sykler gjelder 28"-hjul som er en godt balansert størrelse som gir både gode forutsetninger for å rulle lett, være komfortabel å sitte på og enkel å manøvrere.

-
Hjul
ForhjulsnavFormula DC-20, aluminium, 6-bults, 5 x 100 mm QR
BaknavFormula DC-22, aluminium, 6-bults, Shimano 8/9/10-delad frikrans, 135 x 5 mm QR
FordekkBontrager GR0 Expert, kanttråd, punkteringsskydd, 60 tpi, 650 x 50c
BakdekkBontrager GR0 Expert, kanttråd, punkteringsskydd, 60 tpi, 650 x 50c
Dekkdimensjon-
FelgerBontrager Kovee, dubbel botten, TLR, 28-håls, 23 mm bredd, Presta-ventil
Drivverk
GirspakerShimano Deore M4100, 10-delad
BakgirShimano Deore M5120, lång arm
Kranksett-
KjedeKMC X10, 10-växlat
KassettShimano Deore M4100 11–46, 10-delad
Komponenter
ForbremseShimano hydraulisk skivbroms, MT201-handtag, UR300-bromsok
Bremseskive foranShimano RT26, 6-bults, 160 mm
BakbremseShimano hydraulisk skivbroms, MT201-handtag, UR300-bromsok
Bremseplate bakShimano RT26, 6-bults, 160 mm
Styre-
Styrestem-
SetepinneBontrager aluminium, 27,2 mm, 12 mm offset, 330 mm längd
Bremsetype 

Bremsetype

Felgbremser

De klassiske bremsene for alle typer av sykler som gradvis blir faset ut av skivebremser. Disse styres via hendler fra styret og klemmer til med bremseklosser rundt felgbanen for å stoppe sykkelen. Felgbremser finnes i forskjellige typer for å passe ulike typer sykler og kommer som blant annet V-bremser, cantileverbremser og U-bremser. Fordelen med disse er at de er svært lette å vedlikeholde og har en lav vekt.

Rullebremser

Disse fungerer lik trommelbremser som finnes på blant annet mopeder. Her trykkes bremseklosser ut mot metall inne i en sylinder i midten på hjulet. Disse krever minst vedlikehold og er utrolig driftssikre. Ulempen med disse er at de ikke har like kraftig bremseeffekt som for eksempel skivebremser.

Fotbremse

Standarden som finnes på de fleste klassiske dame- og herresykler. Denne bremsen krever svært lite vedlikehold, men er begrenset hvis du ønsker flere gir. Disse tilhører nemlig spesifikke typer av nav (hjul) som har innkapslede gir, for eksempel Shimano Nexus. Ulempen med disse er at det kreves mer kraft for å bremse ordentlig sammenlignet med andre, samt at du må ha føttene i spesifikke posisjoner for å kunne utøve den ønskede kraften.

Skivebremser

De moderne bremsene på blant annet terrengsykler, hybrid-sykler og en rekke el-sykler. Disse er basert på en bremsekaliper som klemmer til rundt en metallskive ved hjulets nav (midten av hjulet). Dette er svært likt systemene som finnes på både biler og motorsykler og anses som det absolutt beste i dagens marked. Disse er de kraftigste bremsene, krever relativt lite vedlikehold og er svært driftssikre og finnes som både mekaniske (med wire) og hydrauliske (lukket system med olje).

Hydraulisk skivebrems
Antall gir 

Antall gir

Hvor mange gir trenger jeg?

Dette avhenger helt av hvordan du sykler og hva du ønsker å få ut av sykkelen. For å finne ut av dette, må du vite hvordan du kommer til å sykle og om du ønsker å prioritere lavt vedlikehold eller høy ytelse.

Lavt vedlikehold

I dette tilfellet bør du velge et girsystem med navgir. Disse finnes i varianter med 2-11 gir fra blant annet Shimano og deres Nexus-serie som har 3, 7 og 8 gir. Det finnes også Shimano Alfine som er en finere modell som har mindre motstand i mekanikken og finnes med 8 og 11 gir.

Høy ytelse

I dette tilfelle henger antall gir bak sammen med kvalitet. Produsentene konkurrerer om å lage de beste girene med flest antall drev på kassetten. Dette betyr da at de fineste komponentene også er de som har flest antall gir bak. Foran er det enten ett eller to drev som gjelder for de finere delene.

En kombinasjon av begge

I dette tilfellet ser vi på systemer som har 2-3 gir foran og 8-10 drev bak. Disse er av litt enklere byggkvalitet som også har en høyere vekt. Disse er isteden bygget av mer robuste materialer som stål i stedet for aluminium o.l. Disse tåler ofte mer juling, men fungerer ikke like smidig.

10-delt (1 x 10)
GirskifterserieShimano Deore
Framgirserie 

Framgirserie

Hva betyr for eksempel Shimano SLX? Hver komponentprodusent deler inn sine komponenter som gir, bremser, kranksett osv. i serier, i dette tilfellet er produsenten Shimano og serien SLX.

Seriene spenner fra funksjonelle enkle komponenter til betydelig mer avanserte komponenter med høy presisjon og lav vekt.

Selvsagt fungerer gir og bremser fra en enklere serie som de skal, men det skjer ikke med samme presisjon eller følelse som hos komponenter fra en finere serie. Det vil sannsynligvis kreves mer service over tid for de enklere komponentene.

Nedenfor ser du en liste over de største produsentenes serier ordnet slik at den fineste serien er øverst.

Merk at denne tabellen ikke sammenligner forskjellige merker eller landeveissykkel vs. terrengsykkel, men den bør kun brukes for å sammenligne innenfor en kolonne.

Shimano terrengsykkelShimano landeveissykkelSRAM terrengsykkelSRAM landeveissykkelShimano navgir
XTR Di2 Dura-Ace Di2 XX Red E-tap Alfine 11
XTR Dura-Ace X0 Red 22 Alfine 8
XT Di2 Ultegra Di2 X1 Red Nexus 8
XT Ultegra GX Force 22 Nexus 7
SLX 105 NX Force Nexus 3
Deore Tiagra X9 Rival 22  
Alivio Sora X7 Rival  
Acera Claris X5 Apex  
Altus
Tourney
Uten gir
Bakgirserie 

Bakgirserie

Hva betyr for eksempel Shimano SLX? Hver komponentprodusent deler inn sine komponenter som gir, bremser, kranksett osv. i serier, i dette tilfellet er produsenten Shimano og serien SLX.

Seriene spenner fra funksjonelle enkle komponenter til betydelig mer avanserte komponenter med høy presisjon og lav vekt.

Selvfølgelig fungerer gir og bremser fra en enklere serie som de skal, men det skjer ikke med samme presisjon eller følelse som hos komponenter fra en finere serie. Det vil sannsynligvis kreve mer service over tid for de enklere komponentene.

Nedenfor ser du en liste over de største produsentenes serier ordnet slik at den fineste serien er øverst.

Merk at denne tabellen ikke sammenligner ulike merker eller landeveissykling vs. terrengsykling, men den bør kun brukes for å sammenligne innenfor en kolonne.

Shimano terrengsykkelShimano landeveiSRAM terrengsykkelSRAM landeveiShimano navgir
XTR Di2Dura-Ace Di2XX1 EagleRED E-tapAlfine 11
XTRDura-AceXX1Red 22Alfine 8
XT Di2Ultegra Di2XXForce 22Nexus 8
XTUltegraX01 EagleRival 22Nexus 7
SLX105X01ApexNexus 3
DeoreTiagraX0  
AlivioSoraEX1  
AceraClarisX1  
AltusGX Eagle
Tourney GX  
NX Eagle
  NX  
  X9  
  X7  
  X5  
Shimano Deore
Sykkelutstyr
Håndtak/StyretapeBontrager XR Endurance Elite
PedalerWellgo, nylonstomme, aluminiumhållare
SeteBontrager H1
KUNDENES MENINGER
Også tagget i

Din handlevogn(0 artikler)

Handlevognen er tom
Totalt: 0 kr
Til kassen

Favoritter(0 artikler)

Du har ingen favoritter
MENY