• RASK FRAKT-LEVERING
  • BETAL ENKELT MED KLARNA
  • VANLIGE SPØRSMÅL OG SVAR
0
Ønskeliste
0
Handlekurv

TREK Trek Tempo Sykkel Speed Concept SLR 7 AXS Mulsanne Blue/Trek Black

Trek Tempo Sykkel Speed Concept SLR 7 AXS Mulsanne Blue/Trek Black
Beskrivelse

Aerodynamisk temporittsykkel designet for å være raskest i klassen

Den vanvittig raske og aerodynamiske temporittsykkelen Trek Speed Concept SLR 7 AXS i karbon er bygget for utrolige hastigheter med sømløs integrasjon. Hver eneste del på denne sykkelen, fra den lette aerodynamiske rammen og veisutjevnende IsoSpeed til de smarte oppbevaringssystemene for energi og væske, samt den trådløse elektroniske SRAM Force AXS D2-drivlinjen - er nøye gjennomtenkt for at du skal kunne slå din personlige rekord igjen, og igjen, og igjen. Den har et enkelt, men ekstremt gjennomtenkt design og integrerte funksjoner som gir en mindre stressfylt konkurransedag og hjelper deg å oppnå din raskeste sykling og løping noensinne. Aerodynamisk ramme i ultralett karbon, aerodynamisk forgaffel i karbon, veisutjevnende IsoSpeed og smart integrert oppbevaring. Komponentene består av en trådløs elektronisk drivlinje med hendler som sørger for at du kan beholde din lave kjørestilling når du girer, krank med wattmåler, fullstendig integrert styre/styrstamme, triatlonspecifisert sete for aggressiv aerodynamisk kjørestilling, skivebremser for pålitelig bremsekraft samt aerodynamiske karbonhjul gjør denne sykkelen til et utmerket alternativ for kresne syklister som vil ha hver eneste ytelsesfordel som finnes å få.

Nøkkelen til suksess! 

  • Vanvittig rask og aerodynamisk triatlonsykkel helt i karbon som er bygget for utrolige hastigheter 
  • Denne versjonen er hele seks minutter raskere på en Ironman sammenlignet med sine forgjengere
  • Kammtail Virtual Foil (KVF) form som skjærer gjennom luften og minimerer luftmotstanden
  • IsoSpeed i overrøret demper et ujevnt underlag, slik at du kan holde deg pigg og opplagt lenger
  • Med integrert oppbevaring fyller du lett på energien med mat og vann og beholder uten problemer styrken 
  • Trådløs elektronisk drivlinje med 24 gir fra SRAM (Force AXS D2) med brukervennlige girhendler 
  • Krankparti fra SRAM (Force AXS D2) med praktisk integrert wattmåler for mer effektiv trening fra start
  • Justerbar cockpit som er helt tilpassbar, lett å justere og kan transporteres uten at innstillingene endres
  • Mesterlig hjulsett i karbon fra Bontrager (Aeolus Pro 51) som er utstyrt med dekk fra Bontrager
  • Hydrauliske skivebremser som leverer konsekvent ytelse uansett veiforhold og vær
  • Triatlonspecifisert sete som sikrer en aggressiv aerodynamisk kjørestilling
  • Lettmontert og alltid reiseklar: rask montering gjør det enklere å ta sykkelen til konkurransene
  • Integrert Bentoboks, skjult oppbevaring og aerodynamisk flaske i underrøret

Funksjonene som får Trek Speed Concept SLR til å skille seg ut fra mengden

Denne versjonen av Speed Concept er den raskeste sykkelen vi noensinne har testet – den er seks minutter raskere enn forgjengeren på Kona. Den ultralette rammen i 800 Series OCLV Carbon har rør i Kammtail Virtual Foil-form som skjærer gjennom luften og reduserer luftmotstanden. IsoSpeed i overrøret demper et ujevnt underlag, slik at du kan holde deg pigg og opplagt lenger. Det sparer kreftene dine, ikke bare på sykkeletappen, men også før løpingen.

Takket være de integrerte oppbevaringssystemene fyller du lett på energien med mat og vann og beholder uten problemer styrken og din beste aeroposisjon. Sykkelens kontaktpunkter er tilpasset for å passe så mange triatlonutøvere som mulig. Den er lett å justere inn og sykkelen kan også transporteres uten at innstillingene trenger å endres.

Hva sier så verdens sykkelpresse om Speed Concept SLR?

  • 220triathlon - ”En imponerende rask og komfortabel triatlon-sykkel i toppklassen"
  • Triathlete - ”Denne sykkelen er utrolig morsom å sykle på ... den er rask og stram
PÅ DETALJNIVÅ
Artikkelnummer0110756-I526
EAN-kode-
VaremerkeTREK
FargeMulsanne Blue/Trek Black
Knutenummer0110756
Spesifikasjon
PersonaliseringTriathlon, Landeveissykling
ProduktserieTrek Speed Concept
ModellserieTrek Speed Concept
KjønnUnisex
Damspesifikk 

Damspesifikk

Ettersom kvinner og menn ofte har forskjellig anatomi, bygger mange produsenter sykler som er tilpasset dette. Vanligvis er det bare små forskjeller som skiller dem. Blant annet pleier det å være bredere seter, smalere styre og kortere veivarmene. I noen tilfeller lages det også damespesifikke modeller i mindre størrelser og med en skrånende overrør. Noen ganger også i andre farger.
Nei
Årsmodell2024
Produsentens nettstedwww.trekbikes.com/se/sv_SE/cyklar/racercyklar/triathloncyklar/speed-concept/speed-concept-slr-7-axs/p/41499/
Din høyde 

Din høyde

Anbefalt lengde ifølge leverandøren
-
Passer Høyde (cm)-
Produsentens artikkelnummer-
Produsentens fargeMulsanne Blue/Trek Black
Rammesett
Rammestørrelse-
Ramme800 serien OCLV Carbon, KVF (Kammtail Virtual Foil) rörform, T47 BB, integrerad Bento låda, integrerad diagonalrör lagring
Rammemateriale 

Rammemateriale

Karbonfiber koster litt mer enn en aluminiumsramme, men den har en rekke fordeler sammenlignet med andre materialer når det gjelder rene kjøreegenskaper. Den er sterkere, lettere, stivere og mer behagelig å sykle på, siden det er et mer levende materiale enn aluminium. Karbonfiber er imidlertid litt mer følsomt for montering av tilbehør som du klemmer rundt rammen, som for eksempel låser eller barneseter. Dette fører til at karbonfiber best egner seg for sportsykler som racersykler og terrengsykler.

Aluminium er et prisgunstig og lett materiale, som passer for alle typer sykler. Det er enkelt å oppnå en virkelig lav vekt samtidig som man beholder styrke og gode kjøreegenskaper, og materialet er heller ikke følsomt for hva du monterer for tilbehør på det. Bare å tut og kjøre og montere på akkurat hva du vil på din sykkel!

Stål er et materiale som kan produseres i mange ulike kvalitetsnivåer. Stål kan bygges veldig billig, og finnes derfor på de enklere syklene i vårt sortiment. Men det kan også være et utrolig ettergivende, holdbart og behagelig materiale når man bruker virkelig fint stål. Det virkelig fine stålet finner man i mange sykler som er beregnet litt mer for langdistansesykling, for eksempel våre fine touring-sykler fra Surly, og Skeppshult-sykler som er bygget i svensk kvalitetsstål (som bidrar til veldig fine komfortegenskaper på de fleste underlag).

Karbonfiber
ForhjulsgaffelSC full foil carbon, integrated brake & stem
Forhjulsgaffeltype 

Forhjulsgaffeltype

En dempet framgaffel er i dag standard på terrengsykler, rett og slett for å takle terrenget sykkelen brukes i. Det finnes også mange hybridcykler med dempet framgaffel, for å gi deg litt mer komfort på grusveier og eventuelle skogstier. Hvis du skal sykle i skog eller på enklere stier, eller mye på grusvei, så er en dempet framgaffel et godt valg!

Stive framgaffler finnes på standard, racersykler og hybridcykler, og passer best for sykler som for det meste skal være på asfalt. Du får en lettere sykkel, en sykkel som føles kvikkere og en sykkel som oppleves å svare bedre på dine bevegelser. Noen nisjede sykler som fatbikes og touringcykler har også stive framgaffler, men da kompenseres det ofte med veldig brede og solide dekk for å gi litt av komfortfølelsen tilbake. Hvis du skal sykle hovedsakelig på asfalt, og kanskje noen snillere grusvei, så er en stiv framgaffel helt riktig for deg!

Steel
FramgaffelmaterialeKarbonfiber
Hjulstørrelse 

Hjulstørrelse

Hjulstørrelsen er akkurat det det høres ut som - størrelsen på hjulene. Den måles vanligvis i tommer (f.eks. 28") eller i millimeter (f.eks. 622). I Norge er tommer det mest vanlige målet, og derfor har vi valgt å bruke det. Hjulstørrelsens betydning varierer avhengig av sykkeltype.

Barne sykler

Barne sykler betegnes oftest med hjulstørrelse som størrelse på sykkelen, noe som skiller seg fra voksne sykler der rammen er det som bestemmer størrelsen på sykkelen. Det betyr ikke at alle sykler med 24"-hjul er like store, og derfor har vi valgt å, i stedet for å ha en størrelsestabell, angi nøyaktige lengdeanbefalinger for hver enkelt sykkel.

Når man kjøper barne sykkel vil man selvfølgelig at barnet skal kunne vokse med sykkelen. Tenk dog på at en altfor stor sykkel generelt blir for lang, og dermed gir en liggende sittestilling som igjen reduserer barnets oversikt. Velg derfor aldri en sykkel der barnet er mer enn 5 centimeter lavere enn vår angitte lengdeanbefaling.

Mountainbikes

I mountainbikeverdenen finnes det tre hjulstørrelser: 29", 27,5" og 26". 26" var lenge den eneste størrelsen som ble brukt for mountainbikes, men brukes i dag stort sett bare for junior sykler og enklere mountainbikes som er tenkt for transport og lettere mosjon. Ønsker du å trene eller til og med konkurrere med din sykkel, er det 29" eller 27,5" som gjelder. Forenklet kan man si at 29" gir en mer stabil opplevelse, beholder farten bedre og lettere tar deg over små hindringer enn 27,5", mens en 27,5" gir deg en sykkel som oppleves kvikkere i svinger samt litt raskere i akselerasjonen. Mange fulldempede mountainbikes med 27,5" har dessuten lengre vandring, og er tilpasset for mer teknisk og utfordrende terreng.

Racersykler, standardsykler, hybridsykler og andre sykler

For i prinsippet alle sykler unntatt mountainbikes og barne sykler gjelder 28"-hjul som er en godt balansert størrelse som gir både gode forutsetninger for å rulle lett, være komfortabel å sitte på og enkel å manøvrere.

28"
Hjul
HjulBontrager Aeolus Pro 51, OCLV Carbon, Tubeless Ready, 12 x 100 mm genomgående axel Bontrager Aeolus Pro 51, OCLV Carbon, TLR, SRAM XD-R-drivning, 142 x 12 mm genomgående axel
FordekkBontrager R3 Hard-Case Lite, aramidkant, 120 tpi, 700 x 25 mm
BakdekkBontrager R3 Hard-Case Lite, aramidkant, 120 tpi, 700 x 25 mm
Dekkdimensjon25-622
Drivverk
GirspakerSRAM eTap AXS trådlösa växelreglage, basstyremonterade // SRAM eTap AXS BlipBox // SRAM eTap Clics, för styrförlängningar
FramgirSRAM Force AXS D2, lött fäste
BakgirSRAM Force AXS D2, 36T max. kuggtänder
Kranksett-
KjedeSRAM Force, 12-vxl
KassettSRAM Force XG-1270, 10-33, 12 speed
Komponenter
ForbremseSRAM S-900 Aero
Bremseskive foranSRAM CenterLine X, centerlock, avrundad kant, 160 mm
BakbremseSRAM S-900 Aero
Bremseplate bakSRAM CenterLine X, centerlock, avrundad kant, 160 mm
StyreSpeed Concept mid-rise bar/stem
Setepinne-
Bremsetype 

Bremsetype

Felgbremser

De klassiske bremsene for alle typer av sykler som gradvis blir faset ut av skivebremser. Disse styres via hendler fra styret og klemmer til med bremseklosser rundt felgbanen for å stoppe sykkelen. Felgbremser finnes i forskjellige typer for å passe ulike typer sykler og kommer som blant annet V-bremser, cantileverbremser og U-bremser. Fordelen med disse er at de er svært lette å vedlikeholde og har en lav vekt.

Rullebremser

Disse fungerer lik trommelbremser som finnes på blant annet mopeder. Her trykkes bremseklosser ut mot metall inne i en sylinder i midten på hjulet. Disse krever minst vedlikehold og er utrolig driftssikre. Ulempen med disse er at de ikke har like kraftig bremseeffekt som for eksempel skivebremser.

Fotbremse

Standarden som finnes på de fleste klassiske dame- og herresykler. Denne bremsen krever svært lite vedlikehold, men er begrenset hvis du ønsker flere gir. Disse tilhører nemlig spesifikke typer av nav (hjul) som har innkapslede gir, for eksempel Shimano Nexus. Ulempen med disse er at det kreves mer kraft for å bremse ordentlig sammenlignet med andre, samt at du må ha føttene i spesifikke posisjoner for å kunne utøve den ønskede kraften.

Skivebremser

De moderne bremsene på blant annet terrengsykler, hybrid-sykler og en rekke el-sykler. Disse er basert på en bremsekaliper som klemmer til rundt en metallskive ved hjulets nav (midten av hjulet). Dette er svært likt systemene som finnes på både biler og motorsykler og anses som det absolutt beste i dagens marked. Disse er de kraftigste bremsene, krever relativt lite vedlikehold og er svært driftssikre og finnes som både mekaniske (med wire) og hydrauliske (lukket system med olje).

Hydraulisk skivebrems
Antall gir 

Antall gir

Hvor mange gir trenger jeg?

Dette avhenger helt av hvordan du sykler og hva du ønsker å få ut av sykkelen. For å finne ut av dette, må du vite hvordan du kommer til å sykle og om du ønsker å prioritere lavt vedlikehold eller høy ytelse.

Lavt vedlikehold

I dette tilfellet bør du velge et girsystem med navgir. Disse finnes i varianter med 2-11 gir fra blant annet Shimano og deres Nexus-serie som har 3, 7 og 8 gir. Det finnes også Shimano Alfine som er en finere modell som har mindre motstand i mekanikken og finnes med 8 og 11 gir.

Høy ytelse

I dette tilfelle henger antall gir bak sammen med kvalitet. Produsentene konkurrerer om å lage de beste girene med flest antall drev på kassetten. Dette betyr da at de fineste komponentene også er de som har flest antall gir bak. Foran er det enten ett eller to drev som gjelder for de finere delene.

En kombinasjon av begge

I dette tilfellet ser vi på systemer som har 2-3 gir foran og 8-10 drev bak. Disse er av litt enklere byggkvalitet som også har en høyere vekt. Disse er isteden bygget av mer robuste materialer som stål i stedet for aluminium o.l. Disse tåler ofte mer juling, men fungerer ikke like smidig.

24-giret (2 x 12)
GirskifterserieSRAM eTap AXS
Framgirserie 

Framgirserie

Hva betyr for eksempel Shimano SLX? Hver komponentprodusent deler inn sine komponenter som gir, bremser, kranksett osv. i serier, i dette tilfellet er produsenten Shimano og serien SLX.

Seriene spenner fra funksjonelle enkle komponenter til betydelig mer avanserte komponenter med høy presisjon og lav vekt.

Selvsagt fungerer gir og bremser fra en enklere serie som de skal, men det skjer ikke med samme presisjon eller følelse som hos komponenter fra en finere serie. Det vil sannsynligvis kreves mer service over tid for de enklere komponentene.

Nedenfor ser du en liste over de største produsentenes serier ordnet slik at den fineste serien er øverst.

Merk at denne tabellen ikke sammenligner forskjellige merker eller landeveissykkel vs. terrengsykkel, men den bør kun brukes for å sammenligne innenfor en kolonne.

Shimano terrengsykkelShimano landeveissykkelSRAM terrengsykkelSRAM landeveissykkelShimano navgir
XTR Di2 Dura-Ace Di2 XX Red E-tap Alfine 11
XTR Dura-Ace X0 Red 22 Alfine 8
XT Di2 Ultegra Di2 X1 Red Nexus 8
XT Ultegra GX Force 22 Nexus 7
SLX 105 NX Force Nexus 3
Deore Tiagra X9 Rival 22  
Alivio Sora X7 Rival  
Acera Claris X5 Apex  
Altus
Tourney
SRAM Force AXS D2
Bakgirserie 

Bakgirserie

Hva betyr for eksempel Shimano SLX? Hver komponentprodusent deler inn sine komponenter som gir, bremser, kranksett osv. i serier, i dette tilfellet er produsenten Shimano og serien SLX.

Seriene spenner fra funksjonelle enkle komponenter til betydelig mer avanserte komponenter med høy presisjon og lav vekt.

Selvfølgelig fungerer gir og bremser fra en enklere serie som de skal, men det skjer ikke med samme presisjon eller følelse som hos komponenter fra en finere serie. Det vil sannsynligvis kreve mer service over tid for de enklere komponentene.

Nedenfor ser du en liste over de største produsentenes serier ordnet slik at den fineste serien er øverst.

Merk at denne tabellen ikke sammenligner ulike merker eller landeveissykling vs. terrengsykling, men den bør kun brukes for å sammenligne innenfor en kolonne.

Shimano terrengsykkelShimano landeveiSRAM terrengsykkelSRAM landeveiShimano navgir
XTR Di2Dura-Ace Di2XX1 EagleRED E-tapAlfine 11
XTRDura-AceXX1Red 22Alfine 8
XT Di2Ultegra Di2XXForce 22Nexus 8
XTUltegraX01 EagleRival 22Nexus 7
SLX105X01ApexNexus 3
DeoreTiagraX0  
AlivioSoraEX1  
AceraClarisX1  
AltusGX Eagle
Tourney GX  
NX Eagle
  NX  
  X9  
  X7  
  X5  
SRAM Force AXS D2
KUNDENES MENINGER
Også tagget i

Din handlevogn(0 artikler)

Handlevognen er tom
Totalt: 0 kr
Til kassen

Favoritter(0 artikler)

Du har ingen favoritter
MENY