• RASK FRAKT-LEVERING
  • BETAL ENKELT MED KLARNA
  • VANLIGE SPØRSMÅL OG SVAR
0
Ønskeliste
0
Handlekurv

ORBEA Orbea Triathlon Ordu M20iltd Carbon Raw Matt/Wine Red Shades Glo (CARBON RAW MATT/WINE RED SHADES GLO/M-L)

Orbea Triathlon Ordu M20iltd Carbon Raw Matt/Wine Red Shades Glo (CARBON RAW MATT/WINE RED SHADES GLO/M-L)
Beskrivelse

Helt formidabel triatlonracer med fullstendig konkurranseklar ytelse

Leter du etter den kompromissløse følelsen av kraft, hastighet og ergonomisk integrasjon som bare en moderne triatlonsykkel kan prestere? Den superslanke Orbea ORDU M20ILTD er et veloljet fartmonster med lav luftmotstand der høyklasse kraftoverføring, funksjonell ergonomi og svimlende hastigheter er i fullt fokus. En aerodynamisk ramme i ultralett karbon med fantastisk vridningsstivhet, konkurranseklar ytelse og fleksibel tilpasningsevne som sørger for at du alltid kan nå pallplass, uansett om det er et klubbmesterskap eller et verdensmesterskap som gjelder for dagen. En ergonomisk utformet sykkel som skaper riktige forutsetninger for å kunne håndtere internasjonal konkurranse takket være en sterk drivkraft til å gå inn for fullt, hver dag i uken, og alltid uten den minste tvil!

Nøkkelen til suksess!

  • Kompromissløst fartmonster med brutal kraftoverføring og ergonomi på høyeste nivå
  • Ultralett ramme i høyklasse karbon (Ordu karbon OMX -T1000 karbon opplegg) med monocoque konstruksjon
  • Full karbongaffel (Ordu OMX ICR) som eliminerer vibrasjoner og gir en presis styringsfølelse
  • Ekstremt slagkraftig 2x-drivverk med 24 trådløst styrte gir fra Shimano (Ultegra Di2) 
  • Hydrauliske skivebremser fra Shimano (R9270) med kraftig bremseeffekt uansett forhold
  • Hjulsett fra OQUO (Road Performance RP57LTD) med dekk fra Vittoria (Corsa N.Ext) med 28 mm bredde
  • Ergonomisk utformet cockpit i karbon fra Orbea (Ordu OMX) som også har extensions i karbon
  • Setepinne helt i karbon (Orbea Ordu OMX) samt slankt sete fra Fizik (Argo Vento R5) 
  • Inkluderer generøs vannflaske (550ml) + en flaskeholder i karbon samt en aerodynamisk utformet verktøykasse

Karbonramme med både aerodynamikk og ergonomi på høyeste nivå

Kreasjon basert på en karbonramme med en aggressiv geometri som fokuserer på maksimal kraftoverføring og høye hastigheter. En fullstendig konkurranseklar ramme med skyhøy lateral stivhet i kombinasjon med tilpasningsbar ergonomi på høyeste nivå, noe som i sluttenden gir en utrolig velbalansert konstellasjon. Den kompletteres av en figursydd karbongaffel som eliminerer vibrasjoner og skaper en imponerende direkte følelse i styringen. Sykkelen har glatte former og alle kabler og vaiere er godt beskyttet mot fysisk påvirkning, noe som skaper lavere luftmotstand og gjør vedlikeholdet enklere.

Kompetent 2x-drivverk med ytelse som fikser alle former av tempo 

Under panseret sitter et ekstremt slagkraftig 2x-drivverk med 24 trådløst styrte gir bestående av et vevparti med doble krankdrev som kombineres med en 12-delt kassett som samlet gir et gireomfang som sørger for at også ambisiøse syklister kan briljere i alle former av tempo. Drivverkets ytelse er minst sagt slagkraftig og dets smidige elektronisk styrte funksjon er i prinsippet helt problemfri. 

Mesterlige hjul samt en ergonomisk cockpit med stor tilpasningsevne

Du styrer alt via en ergonomisk utformet cockpit i karbon med slank design som tillater enorme muligheter til personlig variasjon. Sykkelen ruller på et mesterlig hjulsett med felger i karbon som er utstyrt med italienske kvalitetsdekk som sørger for at du kan fortsette å tråkke selv når underlaget skifter til det dårligere. Sykkelen er også utstyrt med kraftige hydrauliske skivebremser, noe som både reduserer vedlikeholdsbehovet og sørger for at du har tilgang til pålitelig bremseevne året rundt, uavhengig om det er tørr eller våt asfalt som gjelder for øyeblikket. 

Ultralett fartmonster med makeløs kraftoverføring og effektiv aerodynamikk 

Et raskt fartmonster med effektiv aerodynamikk, kvikk respons, fleksibel tilpasningsevne og en vridningsstivhet som overfører hver minste watt av pedalkraft til bakhjulet, slik at du kan fokusere på å briljere på glatte underlag. En høyklasse triatlonracer med fullstendig konkurranseklar ytelse, imponerende kursstabilitet og lav luftmotstand som sluker konkurrenter og fikser edle pallplasser på løpende bånd.

PÅ DETALJNIVÅ
Artikkelnummer0119060-Q632
EAN-kode-
VaremerkeORBEA
FargeCarbon Raw Matt/Wine Red Shades Glo
Knutenummer0119060
Spesifikasjon
PersonaliseringTriathlon
ProduktserieOrbea Ordu M20Iltd
KjønnUnisex, Dame, Herre
Damspesifikk 

Damspesifikk

Ettersom kvinner og menn ofte har forskjellig anatomi, bygger mange produsenter sykler som er tilpasset dette. Vanligvis er det bare små forskjeller som skiller dem. Blant annet pleier det å være bredere seter, smalere styre og kortere veivarmene. I noen tilfeller lages det også damespesifikke modeller i mindre størrelser og med en skrånende overrør. Noen ganger også i andre farger.
Nei
Årsmodell2024
Elektrisk sykkelNei
Din høyde 

Din høyde

Anbefalt lengde ifølge leverandøren
-
Passer Høyde (cm)-
Produsentens artikkelnummer-
Produsentens fargeCarbon Raw Matt/Wine Red Shades Gloss
Rammesett
Rammestørrelse-
RammeOrbea Ordu carbon OMX Disc, monocoque construction, HS 1" - 1 1/8" mini tapered, BB 386mm, powermeter compatible, Thru Axle 12x142mm, thread M12x2 P1, Speed release compatible dropout, Internal Cable Routing.
Rammemateriale 

Rammemateriale

Karbonfiber koster litt mer enn en aluminiumsramme, men den har en rekke fordeler sammenlignet med andre materialer når det gjelder rene kjøreegenskaper. Den er sterkere, lettere, stivere og mer behagelig å sykle på, siden det er et mer levende materiale enn aluminium. Karbonfiber er imidlertid litt mer følsomt for montering av tilbehør som du klemmer rundt rammen, som for eksempel låser eller barneseter. Dette fører til at karbonfiber best egner seg for sportsykler som racersykler og terrengsykler.

Aluminium er et prisgunstig og lett materiale, som passer for alle typer sykler. Det er enkelt å oppnå en virkelig lav vekt samtidig som man beholder styrke og gode kjøreegenskaper, og materialet er heller ikke følsomt for hva du monterer for tilbehør på det. Bare å tut og kjøre og montere på akkurat hva du vil på din sykkel!

Stål er et materiale som kan produseres i mange ulike kvalitetsnivåer. Stål kan bygges veldig billig, og finnes derfor på de enklere syklene i vårt sortiment. Men det kan også være et utrolig ettergivende, holdbart og behagelig materiale når man bruker virkelig fint stål. Det virkelig fine stålet finner man i mange sykler som er beregnet litt mer for langdistansesykling, for eksempel våre fine touring-sykler fra Surly, og Skeppshult-sykler som er bygget i svensk kvalitetsstål (som bidrar til veldig fine komfortegenskaper på de fleste underlag).

Karbonfiber
ForhjulsgaffelOrbea Ordu OMX ICR fork 2021, full carbon, 1" head tube, Thru axle 12x100m, thread M12x2P1, Speed release compatible dropout. UCI Legal.
Forhjulsgaffeltype 

Forhjulsgaffeltype

En dempet framgaffel er i dag standard på terrengsykler, rett og slett for å takle terrenget sykkelen brukes i. Det finnes også mange hybridcykler med dempet framgaffel, for å gi deg litt mer komfort på grusveier og eventuelle skogstier. Hvis du skal sykle i skog eller på enklere stier, eller mye på grusvei, så er en dempet framgaffel et godt valg!

Stive framgaffler finnes på standard, racersykler og hybridcykler, og passer best for sykler som for det meste skal være på asfalt. Du får en lettere sykkel, en sykkel som føles kvikkere og en sykkel som oppleves å svare bedre på dine bevegelser. Noen nisjede sykler som fatbikes og touringcykler har også stive framgaffler, men da kompenseres det ofte med veldig brede og solide dekk for å gi litt av komfortfølelsen tilbake. Hvis du skal sykle hovedsakelig på asfalt, og kanskje noen snillere grusvei, så er en stiv framgaffel helt riktig for deg!

Steel
FramgaffelmaterialeKarbonfiber
Bakgaffeltype 

Bakgaffeltype

En terrengsykkel kan deles opp på veldig mange forskjellige måter. Blant annet kan man dele disse inn i såkalte “fullt dempet” og “hardtails”. Dette betyr altså hvor mange typer av dempere som er montert på sykkelen.

Stiv

En hardtail har kun en dempet gaffel foran og en stiv gaffel bak. Fordelen med å kjøre med en stiv bakgaffel er at det ikke går tapt noen kraft på grunn av bakdemperen. I tillegg får du en lavere vekt over hele sykkelen.

Demper

En fullt dempet har i tillegg til en dempet forgaffel også en dempet bakgaffel. Disse syklene har et lenkesystem som sammen med bakdemperen gir en mer komfortabel kjøring, men også en mer stabil og i de fleste tilfeller raskere sykling. På samme måte som forgaffelen demper for å beholde grep og gi økt komfort, så gjør bakdemperen nøyaktig det samme for baksiden.

ram
Hjul
HjulOquo Road Performance RP57LTD, carbon Mini Hook rim, 57mm profile, Zipp Cognition VS2 hub, Shimano HG freehub, 21mm internal width, Sapim CX-Ray spokes, 700C
BaknavOrbea Thru Axle 12x142mm M12x2 P1 Lite
FordekkVittoria Corsa N.Ext G2.0 Foldable 700x28c
BakdekkVittoria Corsa N.Ext G2.0 Foldable 700x28c
Dekkdimensjon28-622
Drivverk
GirspakerShimano R9180
FramgirShimano Ultegra Di2 R8150
BakgirShimano Ultegra Di2 R8150
KranksettShimano Ultegra R8100 36x52t
KjedeShimano M8100
KassettShimano Ultegra R8100 11-30t 12-Speed
Komponenter
ForbremseShimano R9270 Hydraulic Disc
BakbremseShimano R9270 Hydraulic Disc
StyrelagerFSA 1-1/8"-1" Integrated Aluminium Cup
StyreOrbea Ordu OMX
SetepinneOrbea Ordu OMX, w/Micro tilt adjustment
Bremsetype 

Bremsetype

Felgbremser

De klassiske bremsene for alle typer av sykler som gradvis blir faset ut av skivebremser. Disse styres via hendler fra styret og klemmer til med bremseklosser rundt felgbanen for å stoppe sykkelen. Felgbremser finnes i forskjellige typer for å passe ulike typer sykler og kommer som blant annet V-bremser, cantileverbremser og U-bremser. Fordelen med disse er at de er svært lette å vedlikeholde og har en lav vekt.

Rullebremser

Disse fungerer lik trommelbremser som finnes på blant annet mopeder. Her trykkes bremseklosser ut mot metall inne i en sylinder i midten på hjulet. Disse krever minst vedlikehold og er utrolig driftssikre. Ulempen med disse er at de ikke har like kraftig bremseeffekt som for eksempel skivebremser.

Fotbremse

Standarden som finnes på de fleste klassiske dame- og herresykler. Denne bremsen krever svært lite vedlikehold, men er begrenset hvis du ønsker flere gir. Disse tilhører nemlig spesifikke typer av nav (hjul) som har innkapslede gir, for eksempel Shimano Nexus. Ulempen med disse er at det kreves mer kraft for å bremse ordentlig sammenlignet med andre, samt at du må ha føttene i spesifikke posisjoner for å kunne utøve den ønskede kraften.

Skivebremser

De moderne bremsene på blant annet terrengsykler, hybrid-sykler og en rekke el-sykler. Disse er basert på en bremsekaliper som klemmer til rundt en metallskive ved hjulets nav (midten av hjulet). Dette er svært likt systemene som finnes på både biler og motorsykler og anses som det absolutt beste i dagens marked. Disse er de kraftigste bremsene, krever relativt lite vedlikehold og er svært driftssikre og finnes som både mekaniske (med wire) og hydrauliske (lukket system med olje).

Hydraulisk skivebrems
Antall gir 

Antall gir

Hvor mange gir trenger jeg?

Dette avhenger helt av hvordan du sykler og hva du ønsker å få ut av sykkelen. For å finne ut av dette, må du vite hvordan du kommer til å sykle og om du ønsker å prioritere lavt vedlikehold eller høy ytelse.

Lavt vedlikehold

I dette tilfellet bør du velge et girsystem med navgir. Disse finnes i varianter med 2-11 gir fra blant annet Shimano og deres Nexus-serie som har 3, 7 og 8 gir. Det finnes også Shimano Alfine som er en finere modell som har mindre motstand i mekanikken og finnes med 8 og 11 gir.

Høy ytelse

I dette tilfelle henger antall gir bak sammen med kvalitet. Produsentene konkurrerer om å lage de beste girene med flest antall drev på kassetten. Dette betyr da at de fineste komponentene også er de som har flest antall gir bak. Foran er det enten ett eller to drev som gjelder for de finere delene.

En kombinasjon av begge

I dette tilfellet ser vi på systemer som har 2-3 gir foran og 8-10 drev bak. Disse er av litt enklere byggkvalitet som også har en høyere vekt. Disse er isteden bygget av mer robuste materialer som stål i stedet for aluminium o.l. Disse tåler ofte mer juling, men fungerer ikke like smidig.

1x12
GirskifterserieShimano Dura Ace Di2
Framgirserie 

Framgirserie

Hva betyr for eksempel Shimano SLX? Hver komponentprodusent deler inn sine komponenter som gir, bremser, kranksett osv. i serier, i dette tilfellet er produsenten Shimano og serien SLX.

Seriene spenner fra funksjonelle enkle komponenter til betydelig mer avanserte komponenter med høy presisjon og lav vekt.

Selvsagt fungerer gir og bremser fra en enklere serie som de skal, men det skjer ikke med samme presisjon eller følelse som hos komponenter fra en finere serie. Det vil sannsynligvis kreves mer service over tid for de enklere komponentene.

Nedenfor ser du en liste over de største produsentenes serier ordnet slik at den fineste serien er øverst.

Merk at denne tabellen ikke sammenligner forskjellige merker eller landeveissykkel vs. terrengsykkel, men den bør kun brukes for å sammenligne innenfor en kolonne.

Shimano terrengsykkelShimano landeveissykkelSRAM terrengsykkelSRAM landeveissykkelShimano navgir
XTR Di2 Dura-Ace Di2 XX Red E-tap Alfine 11
XTR Dura-Ace X0 Red 22 Alfine 8
XT Di2 Ultegra Di2 X1 Red Nexus 8
XT Ultegra GX Force 22 Nexus 7
SLX 105 NX Force Nexus 3
Deore Tiagra X9 Rival 22  
Alivio Sora X7 Rival  
Acera Claris X5 Apex  
Altus
Tourney
Shimano Ultegra Di2
Bakgirserie 

Bakgirserie

Hva betyr for eksempel Shimano SLX? Hver komponentprodusent deler inn sine komponenter som gir, bremser, kranksett osv. i serier, i dette tilfellet er produsenten Shimano og serien SLX.

Seriene spenner fra funksjonelle enkle komponenter til betydelig mer avanserte komponenter med høy presisjon og lav vekt.

Selvfølgelig fungerer gir og bremser fra en enklere serie som de skal, men det skjer ikke med samme presisjon eller følelse som hos komponenter fra en finere serie. Det vil sannsynligvis kreve mer service over tid for de enklere komponentene.

Nedenfor ser du en liste over de største produsentenes serier ordnet slik at den fineste serien er øverst.

Merk at denne tabellen ikke sammenligner ulike merker eller landeveissykling vs. terrengsykling, men den bør kun brukes for å sammenligne innenfor en kolonne.

Shimano terrengsykkelShimano landeveiSRAM terrengsykkelSRAM landeveiShimano navgir
XTR Di2Dura-Ace Di2XX1 EagleRED E-tapAlfine 11
XTRDura-AceXX1Red 22Alfine 8
XT Di2Ultegra Di2XXForce 22Nexus 8
XTUltegraX01 EagleRival 22Nexus 7
SLX105X01ApexNexus 3
DeoreTiagraX0  
AlivioSoraEX1  
AceraClarisX1  
AltusGX Eagle
Tourney GX  
NX Eagle
  NX  
  X9  
  X7  
  X5  
Shimano Ultegra Di2
Sykkelutstyr
SeteFizik Argo Vento R5 size 140mm
KUNDENES MENINGER
Også tagget i

Din handlevogn(0 artikler)

Handlevognen er tom
Totalt: 0 kr
Til kassen

Favoritter(0 artikler)

Du har ingen favoritter
MENY