• RASK FRAKT-LEVERING
  • BETAL ENKELT MED KLARNA
  • VANLIGE SPØRSMÅL OG SVAR
0
Ønskeliste
0
Handlekurv

TREK Trek Cyclocross Boone 5 Grey

Trek Cyclocross Boone 5 Grey
Beskrivelse

Konkurranseklar cyclocross som er bygget for å dominere på alle typer baner

Bruker du helgene dine på konkurranser og trenger en skarp lettvektssykkel for cyclocross? Ønsker du å bruke mer tid på det du elsker mest: å vinne konkurranser og virkelig skitne deg til? En Trek Boone 5 gir deg alle fordelene, enten du kjemper for en topplassering i verdenscupen eller en pallplass på din lokale bane. Vi kan ikke love deg verdensmestertrøyen, men vi kan garantere at denne sykkelen er konstruert for å yte sitt beste i konkurranse. Rammen er laget av superlett 600 Series OCLV Karbon, og takket være IsoSpeed dempingen bak, absorberes de belastende støtene, slik at du kan spare kreftene dine lengre og fortsatt ha energi til å feire etterpå. Dessuten kommer den fullpakket med komponenter som yter under alle forhold. Hva sier du for eksempel til en gaffel i karbonfiber samt skivebremser som gir pålitelig bremsekraft selv i humpete og gjørmete terreng! Legg til et styre som demper vibrasjoner, indre vaierføring, et gjenga T47-kranklager, og en seteposthylse i karbonfiber, og du har en sikker vinner!

Nøkkelen til suksess!

  • Konstruert med råd fra toppene innenfor cyclocross, og du kan stole på at den takler alt fra hindringer til sandgroper
  • Karbonfiber dominerer på CX-banene - det er lettere enn aluminium og både mer effektivt og mer tilgivende
  • IsoSpeed bak minsker vibrasjoner fra ujevne veibaner og øker komforten slik at du beholder dine krefter lenger
  • Geometri og rørformer sikrer at du kan dominere alle aspekter av konkurransen, selv når du løper opp bakker
  • Potent 1x-drivlinje med 12 gir fra SRAM (Apex XPLR) som tilbyr en imponerende bred utveksling 
  • Robuste hjulsett fra Bontrager (Paradigm Comp 25) som gir mer grep, hastighet, trygghet og komfort
  • Hydrauliske skivebremser fra SRAM (Apex) som leverer konsekvent presisjon uavhengig av veiforhold
  • Blender-kompatibel styrstamme som gjør det mulig å feste tilbehør direkte på styrstammen
  • IsoZone styre som absorberer støt og vibrasjoner fra veien, noe som gir en mer komfortabel kjøretur
  • En lett og komfortabel seteposthylse i karbonfiber konstruert for høye krav
  • Utstyrt med et høykvalitets T47-kranklager for bedre kraftoverføring og effektivitet

Funksjonene som gjør Trek Boone 5 unik

Treks førsteklasses karbonfiberstruktur, 600 Series OCLV, for cyclocross er både ekstremt lett, effektiv og fullstendig tilpasset konkurransedagen. Den er designet med innspill fra de beste innen cyclocross, og du kan stole på at den håndterer alt fra hindringer til sandgroper. Sykkelen har en cyclocross-spesifikk geometri og navfestinger med gjennomgående aksler for høyere stivhet og kvikkere styrerespons. Med IsoSpeed demperen bak absorberes de harde støtene fra underlaget, slik at du kan spare på kreftene lengre og fortsatt ha energi igjen til feiringen etter konkurransen. Foran finner du en lettvektsgaffel i karbonfiber som effektivt tar opp støt og reduserer vibrasjoner fra veien. 

Under hetten finner du en 1x12-drivlinje fra SRAM (Apex) styrt av et brukervennlig mekanisk skiftesystem. En moderne drivlinje som er problemfri og bredt anerkjent for sin unike og smidige skiftefølelse. Den anerkjente drivlinjen består av et kranksett med enkeltkrans (40T) og en 12-delt XPLR-kassett (11-44T), som sammen tilbyr et bredt utvekslingsspekter samtidig som fokuset på pålitelighet opprettholdes. 

Hva sier da den internasjonale sykkelpressen om Boone?

  • Velo - Boone er fremdeles en dedikert racemaskin for cyclocross...
  • Cyclocross Magazine - Nye Trek Boone er virkelig sterk i kamp...
PÅ DETALJNIVÅ
Artikkelnummer0111912-0191
EAN-kode-
VaremerkeTREK
FargeGrå
Knutenummer0111912
Spesifikasjon
PersonaliseringGrus
ProduktserieTrek Boone
KjønnUnisex, Dame, Herre
Damspesifikk 

Damspesifikk

Ettersom kvinner og menn ofte har forskjellig anatomi, bygger mange produsenter sykler som er tilpasset dette. Vanligvis er det bare små forskjeller som skiller dem. Blant annet pleier det å være bredere seter, smalere styre og kortere veivarmene. I noen tilfeller lages det også damespesifikke modeller i mindre størrelser og med en skrånende overrør. Noen ganger også i andre farger.
Nei
Årsmodell2024
Produsentens nettstedwww.trekbikes.com/se/sv_SE/cyklar/racercyklar/cyclocrosscyklar/boone/boone-5/p/41655/
Elektrisk sykkelNei
Din høyde 

Din høyde

Anbefalt lengde ifølge leverandøren
-
Passer Høyde (cm)-
Produsentens artikkelnummer-
Produsentens fargePlasma Grey Pearl
Rammesett
Rammestørrelse-
Ramme600 Series OCLV Carbon, IsoSpeed, koniskt styrhuvud, invändig vajerdragning, Ride Tuned-sadelmast, 3S-kedjehållare, T47-vevlager, Flat Mount-skivbroms, 12 x 142 mm genomgående axel
Rammemateriale 

Rammemateriale

Karbonfiber koster litt mer enn en aluminiumsramme, men den har en rekke fordeler sammenlignet med andre materialer når det gjelder rene kjøreegenskaper. Den er sterkere, lettere, stivere og mer behagelig å sykle på, siden det er et mer levende materiale enn aluminium. Karbonfiber er imidlertid litt mer følsomt for montering av tilbehør som du klemmer rundt rammen, som for eksempel låser eller barneseter. Dette fører til at karbonfiber best egner seg for sportsykler som racersykler og terrengsykler.

Aluminium er et prisgunstig og lett materiale, som passer for alle typer sykler. Det er enkelt å oppnå en virkelig lav vekt samtidig som man beholder styrke og gode kjøreegenskaper, og materialet er heller ikke følsomt for hva du monterer for tilbehør på det. Bare å tut og kjøre og montere på akkurat hva du vil på din sykkel!

Stål er et materiale som kan produseres i mange ulike kvalitetsnivåer. Stål kan bygges veldig billig, og finnes derfor på de enklere syklene i vårt sortiment. Men det kan også være et utrolig ettergivende, holdbart og behagelig materiale når man bruker virkelig fint stål. Det virkelig fine stålet finner man i mange sykler som er beregnet litt mer for langdistansesykling, for eksempel våre fine touring-sykler fra Surly, og Skeppshult-sykler som er bygget i svensk kvalitetsstål (som bidrar til veldig fine komfortegenskaper på de fleste underlag).

Karbonfiber
ForhjulsgaffelTrek Cross, full carbon, tapered carbon steerer, flat mount disc, 12x100mm thru axle
Forhjulsgaffeltype 

Forhjulsgaffeltype

En dempet framgaffel er i dag standard på terrengsykler, rett og slett for å takle terrenget sykkelen brukes i. Det finnes også mange hybridcykler med dempet framgaffel, for å gi deg litt mer komfort på grusveier og eventuelle skogstier. Hvis du skal sykle i skog eller på enklere stier, eller mye på grusvei, så er en dempet framgaffel et godt valg!

Stive framgaffler finnes på standard, racersykler og hybridcykler, og passer best for sykler som for det meste skal være på asfalt. Du får en lettere sykkel, en sykkel som føles kvikkere og en sykkel som oppleves å svare bedre på dine bevegelser. Noen nisjede sykler som fatbikes og touringcykler har også stive framgaffler, men da kompenseres det ofte med veldig brede og solide dekk for å gi litt av komfortfølelsen tilbake. Hvis du skal sykle hovedsakelig på asfalt, og kanskje noen snillere grusvei, så er en stiv framgaffel helt riktig for deg!

Steel
FramgaffelmaterialeKarbonfiber
Bakgaffeltype 

Bakgaffeltype

En terrengsykkel kan deles opp på veldig mange forskjellige måter. Blant annet kan man dele disse inn i såkalte “fullt dempet” og “hardtails”. Dette betyr altså hvor mange typer av dempere som er montert på sykkelen.

Stiv

En hardtail har kun en dempet gaffel foran og en stiv gaffel bak. Fordelen med å kjøre med en stiv bakgaffel er at det ikke går tapt noen kraft på grunn av bakdemperen. I tillegg får du en lavere vekt over hele sykkelen.

Demper

En fullt dempet har i tillegg til en dempet forgaffel også en dempet bakgaffel. Disse syklene har et lenkesystem som sammen med bakdemperen gir en mer komfortabel kjøring, men også en mer stabil og i de fleste tilfeller raskere sykling. På samme måte som forgaffelen demper for å beholde grep og gi økt komfort, så gjør bakdemperen nøyaktig det samme for baksiden.

ram
Hjulstørrelse 

Hjulstørrelse

Hjulstørrelsen er akkurat det det høres ut som - størrelsen på hjulene. Den måles vanligvis i tommer (f.eks. 28") eller i millimeter (f.eks. 622). I Norge er tommer det mest vanlige målet, og derfor har vi valgt å bruke det. Hjulstørrelsens betydning varierer avhengig av sykkeltype.

Barne sykler

Barne sykler betegnes oftest med hjulstørrelse som størrelse på sykkelen, noe som skiller seg fra voksne sykler der rammen er det som bestemmer størrelsen på sykkelen. Det betyr ikke at alle sykler med 24"-hjul er like store, og derfor har vi valgt å, i stedet for å ha en størrelsestabell, angi nøyaktige lengdeanbefalinger for hver enkelt sykkel.

Når man kjøper barne sykkel vil man selvfølgelig at barnet skal kunne vokse med sykkelen. Tenk dog på at en altfor stor sykkel generelt blir for lang, og dermed gir en liggende sittestilling som igjen reduserer barnets oversikt. Velg derfor aldri en sykkel der barnet er mer enn 5 centimeter lavere enn vår angitte lengdeanbefaling.

Mountainbikes

I mountainbikeverdenen finnes det tre hjulstørrelser: 29", 27,5" og 26". 26" var lenge den eneste størrelsen som ble brukt for mountainbikes, men brukes i dag stort sett bare for junior sykler og enklere mountainbikes som er tenkt for transport og lettere mosjon. Ønsker du å trene eller til og med konkurrere med din sykkel, er det 29" eller 27,5" som gjelder. Forenklet kan man si at 29" gir en mer stabil opplevelse, beholder farten bedre og lettere tar deg over små hindringer enn 27,5", mens en 27,5" gir deg en sykkel som oppleves kvikkere i svinger samt litt raskere i akselerasjonen. Mange fulldempede mountainbikes med 27,5" har dessuten lengre vandring, og er tilpasset for mer teknisk og utfordrende terreng.

Racersykler, standardsykler, hybridsykler og andre sykler

For i prinsippet alle sykler unntatt mountainbikes og barne sykler gjelder 28"-hjul som er en godt balansert størrelse som gir både gode forutsetninger for å rulle lett, være komfortabel å sitte på og enkel å manøvrere.

28"
Hjul
HjulBontrager Paradigm Comp 25, TLR, 25 mm fälgbredd, 100 x 12 mm genomgående axel Bontrager Paradigm Comp 25, TLR, 25 mm fälgbredd, Shimano 11/12-delad frikrans, 142 x 12 genomgående axel
FordekkBontrager CX3 Team Issue, aramidkant, 120 tpi, 700 x 32 mm
BakdekkBontrager CX3 Team Issue, aramidkant, 120 tpi, 700 x 32 mm
Dekkdimensjon32-622
Drivverk
GirspakerSRAM Apex, 12-växlat
BakgirSRAM Apex XPLR, 44T max. kuggtänder
Kranksett-
KjedeSRAM Apex, 12-växlat
KassettSRAM XG-1230, 11-44, 12-växlat
Komponenter
ForbremseSRAM Apex hydraulic disc, flat mount
Bremseskive foranSRAM Paceline, avrundad, centerlock, 160 mm
BakbremseSRAM Apex hydraulic disc, flat mount
Bremseplate bakSRAM Paceline, avrundad, centerlock, 160 mm
Styre-
Styrestem-
Setepinne-
Bremsetype 

Bremsetype

Felgbremser

De klassiske bremsene for alle typer av sykler som gradvis blir faset ut av skivebremser. Disse styres via hendler fra styret og klemmer til med bremseklosser rundt felgbanen for å stoppe sykkelen. Felgbremser finnes i forskjellige typer for å passe ulike typer sykler og kommer som blant annet V-bremser, cantileverbremser og U-bremser. Fordelen med disse er at de er svært lette å vedlikeholde og har en lav vekt.

Rullebremser

Disse fungerer lik trommelbremser som finnes på blant annet mopeder. Her trykkes bremseklosser ut mot metall inne i en sylinder i midten på hjulet. Disse krever minst vedlikehold og er utrolig driftssikre. Ulempen med disse er at de ikke har like kraftig bremseeffekt som for eksempel skivebremser.

Fotbremse

Standarden som finnes på de fleste klassiske dame- og herresykler. Denne bremsen krever svært lite vedlikehold, men er begrenset hvis du ønsker flere gir. Disse tilhører nemlig spesifikke typer av nav (hjul) som har innkapslede gir, for eksempel Shimano Nexus. Ulempen med disse er at det kreves mer kraft for å bremse ordentlig sammenlignet med andre, samt at du må ha føttene i spesifikke posisjoner for å kunne utøve den ønskede kraften.

Skivebremser

De moderne bremsene på blant annet terrengsykler, hybrid-sykler og en rekke el-sykler. Disse er basert på en bremsekaliper som klemmer til rundt en metallskive ved hjulets nav (midten av hjulet). Dette er svært likt systemene som finnes på både biler og motorsykler og anses som det absolutt beste i dagens marked. Disse er de kraftigste bremsene, krever relativt lite vedlikehold og er svært driftssikre og finnes som både mekaniske (med wire) og hydrauliske (lukket system med olje).

Hydraulisk skivebrems
Antall gir 

Antall gir

Hvor mange gir trenger jeg?

Dette avhenger helt av hvordan du sykler og hva du ønsker å få ut av sykkelen. For å finne ut av dette, må du vite hvordan du kommer til å sykle og om du ønsker å prioritere lavt vedlikehold eller høy ytelse.

Lavt vedlikehold

I dette tilfellet bør du velge et girsystem med navgir. Disse finnes i varianter med 2-11 gir fra blant annet Shimano og deres Nexus-serie som har 3, 7 og 8 gir. Det finnes også Shimano Alfine som er en finere modell som har mindre motstand i mekanikken og finnes med 8 og 11 gir.

Høy ytelse

I dette tilfelle henger antall gir bak sammen med kvalitet. Produsentene konkurrerer om å lage de beste girene med flest antall drev på kassetten. Dette betyr da at de fineste komponentene også er de som har flest antall gir bak. Foran er det enten ett eller to drev som gjelder for de finere delene.

En kombinasjon av begge

I dette tilfellet ser vi på systemer som har 2-3 gir foran og 8-10 drev bak. Disse er av litt enklere byggkvalitet som også har en høyere vekt. Disse er isteden bygget av mer robuste materialer som stål i stedet for aluminium o.l. Disse tåler ofte mer juling, men fungerer ikke like smidig.

12-delt (1 x 12)
GirskifterserieSRAM APEX
Bakgirserie 

Bakgirserie

Hva betyr for eksempel Shimano SLX? Hver komponentprodusent deler inn sine komponenter som gir, bremser, kranksett osv. i serier, i dette tilfellet er produsenten Shimano og serien SLX.

Seriene spenner fra funksjonelle enkle komponenter til betydelig mer avanserte komponenter med høy presisjon og lav vekt.

Selvfølgelig fungerer gir og bremser fra en enklere serie som de skal, men det skjer ikke med samme presisjon eller følelse som hos komponenter fra en finere serie. Det vil sannsynligvis kreve mer service over tid for de enklere komponentene.

Nedenfor ser du en liste over de største produsentenes serier ordnet slik at den fineste serien er øverst.

Merk at denne tabellen ikke sammenligner ulike merker eller landeveissykling vs. terrengsykling, men den bør kun brukes for å sammenligne innenfor en kolonne.

Shimano terrengsykkelShimano landeveiSRAM terrengsykkelSRAM landeveiShimano navgir
XTR Di2Dura-Ace Di2XX1 EagleRED E-tapAlfine 11
XTRDura-AceXX1Red 22Alfine 8
XT Di2Ultegra Di2XXForce 22Nexus 8
XTUltegraX01 EagleRival 22Nexus 7
SLX105X01ApexNexus 3
DeoreTiagraX0  
AlivioSoraEX1  
AceraClarisX1  
AltusGX Eagle
Tourney GX  
NX Eagle
  NX  
  X9  
  X7  
  X5  
SRAM APEX
Sykkelutstyr
Sete-
KUNDENES MENINGER
Også tagget i

LIKNENDE PRODUKTER

Ridley Bikes X-Ride Disc Grx 800 2X
27 130 kr
  • 47.5
  • 50
  • 52,5
  • 55cm
  • 57,5
Trek Cyclocross Boone 5 Grey
43 499 kr
Finnes i flere varianter
Ghost Urban Asket
16 339 kr
fra 13 011 kr
Innsparing
  • 41
  • 45
  • 48,5
  • 52,5
  • 56cm
-1%
Ghost Asket
17 429 kr
17 330 kr
Innsparing
  • 41
  • 45
  • 48,5
  • 52,5
  • 56cm

Din handlevogn(0 artikler)

Handlevognen er tom
Totalt: 0 kr
Til kassen

Favoritter(0 artikler)

Du har ingen favoritter
MENY