• RASK FRAKT-LEVERING
  • BETAL ENKELT MED KLARNA
  • VANLIGE SPØRSMÅL OG SVAR
0
Ønskeliste
0
Handlekurv

TREK Trek El MTB Rail 8 Gx Axs T-Typ Gen 3 Lava

Trek El MTB Rail 8 Gx Axs T-Typ Gen 3 Lava
Beskrivelse

Vanvittig underholdende kraftpakke som åpner døren til en helt ny verden!

Det underholdende kraftpaket Trek Rail 8 GX AXS T-type Gen 3 med elassistanse gir deg alt du allerede elsker med terrengsykling, bare veldig mye mer av det gode. Høyere hastigheter, mer kraft, lengre rekkevidde og mer terreng. En langslagete el-MTB i aluminium for kommende stientusiaster med rikelig med vandring og førsteklasses teknologi som hjelper til i de tøffeste partiene. Med Rail får du alt dette og mer til, du får en sykkel som forenkler og utdyper ditt forhold til terrenget. Den kraftige amerikanske 1x-drivlinjen styres trådløst og dens kraftfulle tyske elsystem gir imponerende lang rekkevidde med kontinuerlig assistanse. Denne versjonen har dessuten førsteklasses dempere, en senkbar setepinne pluss det kraftfulle drivsystemet som er som å ha en privat skiheis. 

Nøkkelen til suksess!

  • Like livsglad som varianten uten elassistanse, med den forskjellen at du får hjelp til toppen 
  • Førsteklasses dempere fra RockShox (Domain RC/Deluxe Select+ RT) med hele 160/150 mm i vandring
  • Bosch (Performance Line CX) elmotor som passer like godt til intens pendling som til intense turer i terrenget
  • Det store batteriet (625Wh) betyr betydelig mer eventyr mellom ladingene
  • Samme robuste rammeteknikk som på Remedy (Mino Link, Straight Shot-diagonalrør og Active Braking Pivot)
  • Intelligent el-MTB-modus for å automatisk tilpasse assistansens effektivitet etter terrenget
  • Treks RIB-system har en integrert design hvor batteriet beskyttes av rammen og det er enkelt å fjerne uten verktøy
  • Kraftig 1x-drivlinje med 12 trådløst styrte gir fra SRAM (GX Eagle AXS, T-Type) som gir presise girskift 
  • Hydrauliske skivebremser fra SRAM (DB 8) som gir deg kraftig bremsekraft og trygg kontroll uansett forhold
  • Knock Block - Styrelager som effektivt hindrer styret fra å snurre rundt om du skulle krasje
  • Førsteklasses 29-tomshjul med gripevennlige 2,5-tomsdekk fra Bontrager (XR5 Team Issue)
  • Med en senkbar setepinne kan du senke setet i fart og holde det ute av veien når du raser nedover

Heldempet aluminiumsramme med robuste egenskaper og smarte detaljer

Rammen utgjøres av en avansert aluminiumsramme med imponerende torsjonsstivhet og en imponerende pivotkobling. Smarte Mino Link sørger for at du kan justere rammens geometri uten negativ innvirkning på dempingen. Du kan finjustere styringsvinkelen og kranklagerets høyde, og du justerer det enkelt via en mutter. Rammen er fullstappet med mange smarte funksjoner (Straight Shot-diagonalrør for ekstra stivhet og Active Braking Pivot) som gjør deg til en bedre syklist, mens den innvendige kabelføringen beskytter alle kabler og gir sykkelen rett utseende. En annen smart funksjon er rammens Knock Block styrelager som hindrer styret fra å snurre rundt om du krasjer, noe som beskytter kablene fra å rykkes løs og reglagene fra å treffe rammens overrør.

Imponerende demperkonfigurasjon som gir deg imponerende kontroll i sporene 

Foran sitter en luftgaffel med en vandring på 160 mm og bak finner du en demper med en vandring på 150 mm. Dempingen kan optimeres etter vekt og kjørestil, og de er også utstyrt med lockout, noe som er perfekt når det er tid for sprint eller når du vil klatre effektivt. Takket være Treks unike Active Braking Pivot (ABP) har ingeniørene klart å styre hvordan dempingen skal reagere på kreftene som skapes ved akselerasjon og nedbremsing, helt uavhengig av hverandre. 

Atletisk kvalitetsmotor som leverer vanvittig god kraft og dynamisk kjørefølelse

Kraften kommer fra en atletisk kvalitetsmotor med et dreiemoment på hele 85Nm som drives av en kraftig batteripakke på 625 Wh som har en godt beskyttet plassering i diagonalrøret og den leverer rikelig med miljøvennlig kraft, noe som gir deg imponerende mengder ekstra kraft opp til hastigheter på maksimalt 25 km/h. Motoren er lettere, mindre og stillere enn tidligere versjoner, noe som i praksis betyr mer naturlig integrasjon og smidigere manøvrering. 

Elsystemet leverer vanvittig god kraft, men minst like imponerende er elmotorens beundringsverdig jevne følelse som skaper en dynamisk opplevelse i hvert trampetak. Du kan også bruke det intelligente el-MTB-moduset for å automatisk tilpasse assistansens effektivitet etter terrenget... slå på moduset og trå i vei, vanskeligere skal det ikke være. Motoren samarbeider med 12 kraftige og nesten problemfrie gir med trådløs styring og alt skjer effektivt og gir deg dessuten en imponerende rekkevidde. 

Vil du også ha en el-MTB som er mer tilkoblet enn noensinne?

Rail gjør cockpiten ekstra prydlig ved å hoppe over displayet, men med det smarte systemet er det enkelt å legge til en slik hvis det er passende. Boschs smarte system med LED-fjernkontroll gjør det enkelt å bytte assistansemodus, aktivere Walk Assist når du vil lede sykkelen eller tenne lys (tilvalg). De tydelige LED-lampene kan sees i alle lysforhold og det trengs bare et øyekast for å sjekke batterilading og assistansemodus.

Med Boschs smarte system får du en el-MTB som er mer tilkoblet enn noensinne. Du kan koble LED-fjernkontrollen til Boschs app eBike Flow, slik at du kan hente sykkelstatistikk, endre innstillinger og oppdatere systemet. Takket være Bluetooth-tilkoblingen er det også enkelt å legge til et display hvis du vil gjøre det enda enklere å kontrollere dine sykkeldata.

Den innholdsrike eBike Flow-appen gjør syklingen din til en personlig tilpasset opplevelse. Bruk den til å tilpasse motorens assistansenivåer, holde styr på sykkelstatistikken og integrere informasjonen din med apper som Strava og Apple Health. Det inkluderer til og med praktiske funksjoner som navigasjon og servicemeldinger.

Førsteklasses hjulsett som alltid er klart til kamp og kraftige skivebremser

Alt ruller på et par førsteklasses 29-tommere med gripevennlige gummi med 2,5" i bredde som er klare til kamp og trives på de fleste typer underlag. De leverer den perfekte kombinasjonen av fremkommelighet, hastighet og stabilitet, noe som i praksis betyr at du kan sykle raskt også i vanskelig terreng. Når det til slutt blir tid for å redusere hastigheten, håndteres nedbremsingen av et par effektive hydrauliske skivebremser som sørger for at du alltid har kraftig bremseeffekt uansett om det er gjørmete, regnfullt eller sleipt i sporet.

PÅ DETALJNIVÅ
Artikkelnummer0133183-C362
EAN-kode-
VaremerkeTREK
FargeLava
Knutenummer0133183
Spesifikasjon
PersonaliseringTerrengsykling
ProduktserieTrek Rail
ModellserieTrek Rail
KjønnUnisex
Damespesifikk 

Damespesifikk

Ettersom kvinner og menn ofte har forskjellig anatomi, bygger mange produsenter sykler som er tilpasset dette. Vanligvis er det bare små forskjeller som skiller dem. Blant annet pleier det å være bredere seter, smalere styre og kortere veivarmene. I noen tilfeller lages det også damespesifikke modeller i mindre størrelser og med en skrånende overrør. Noen ganger også i andre farger.
Nei
Årsmodell2024
Elektrisk sykkelJa
Din høyde 

Din høyde

Anbefalt lengde ifølge leverandøren
-
Produsentens artikkelnummer-
Produsentens fargeLava
Rammesett
Rammestørrelse-
Ramme-
Rammemateriale 

Rammemateriale

Karbonfiber koster litt mer enn en aluminiumsramme, men den har en rekke fordeler sammenlignet med andre materialer når det gjelder rene kjøreegenskaper. Den er sterkere, lettere, stivere og mer behagelig å sykle på, siden det er et mer levende materiale enn aluminium. Karbonfiber er imidlertid litt mer følsomt for montering av tilbehør som du klemmer rundt rammen, som for eksempel låser eller barneseter. Dette fører til at karbonfiber best egner seg for sportsykler som racersykler og terrengsykler.

Aluminium er et prisgunstig og lett materiale, som passer for alle typer sykler. Det er enkelt å oppnå en virkelig lav vekt samtidig som man beholder styrke og gode kjøreegenskaper, og materialet er heller ikke følsomt for hva du monterer for tilbehør på det. Bare å tut og kjøre og montere på akkurat hva du vil på din sykkel!

Stål er et materiale som kan produseres i mange ulike kvalitetsnivåer. Stål kan bygges veldig billig, og finnes derfor på de enklere syklene i vårt sortiment. Men det kan også være et utrolig ettergivende, holdbart og behagelig materiale når man bruker virkelig fint stål. Det virkelig fine stålet finner man i mange sykler som er beregnet litt mer for langdistansesykling, for eksempel våre fine touring-sykler fra Surly, og Skeppshult-sykler som er bygget i svensk kvalitetsstål (som bidrar til veldig fine komfortegenskaper på de fleste underlag).

Aluminium
ForhjulsgaffelTrek
Forhjulsgaffeltype 

Forhjulsgaffeltype

En dempet framgaffel er i dag standard på terrengsykler, rett og slett for å takle terrenget sykkelen brukes i. Det finnes også mange hybridcykler med dempet framgaffel, for å gi deg litt mer komfort på grusveier og eventuelle skogstier. Hvis du skal sykle i skog eller på enklere stier, eller mye på grusvei, så er en dempet framgaffel et godt valg!

Stive framgaffler finnes på standard, racersykler og hybridcykler, og passer best for sykler som for det meste skal være på asfalt. Du får en lettere sykkel, en sykkel som føles kvikkere og en sykkel som oppleves å svare bedre på dine bevegelser. Noen nisjede sykler som fatbikes og touringcykler har også stive framgaffler, men da kompenseres det ofte med veldig brede og solide dekk for å gi litt av komfortfølelsen tilbake. Hvis du skal sykle hovedsakelig på asfalt, og kanskje noen snillere grusvei, så er en stiv framgaffel helt riktig for deg!

Dempet
Hjulstørrelse 

Hjulstørrelse

Hjulstørrelsen er akkurat det det høres ut som - størrelsen på hjulene. Den måles vanligvis i tommer (f.eks. 28") eller i millimeter (f.eks. 622). I Norge er tommer det mest vanlige målet, og derfor har vi valgt å bruke det. Hjulstørrelsens betydning varierer avhengig av sykkeltype.

Barne sykler

Barne sykler betegnes oftest med hjulstørrelse som størrelse på sykkelen, noe som skiller seg fra voksne sykler der rammen er det som bestemmer størrelsen på sykkelen. Det betyr ikke at alle sykler med 24"-hjul er like store, og derfor har vi valgt å, i stedet for å ha en størrelsestabell, angi nøyaktige lengdeanbefalinger for hver enkelt sykkel.

Når man kjøper barne sykkel vil man selvfølgelig at barnet skal kunne vokse med sykkelen. Tenk dog på at en altfor stor sykkel generelt blir for lang, og dermed gir en liggende sittestilling som igjen reduserer barnets oversikt. Velg derfor aldri en sykkel der barnet er mer enn 5 centimeter lavere enn vår angitte lengdeanbefaling.

Mountainbikes

I mountainbikeverdenen finnes det tre hjulstørrelser: 29", 27,5" og 26". 26" var lenge den eneste størrelsen som ble brukt for mountainbikes, men brukes i dag stort sett bare for junior sykler og enklere mountainbikes som er tenkt for transport og lettere mosjon. Ønsker du å trene eller til og med konkurrere med din sykkel, er det 29" eller 27,5" som gjelder. Forenklet kan man si at 29" gir en mer stabil opplevelse, beholder farten bedre og lettere tar deg over små hindringer enn 27,5", mens en 27,5" gir deg en sykkel som oppleves kvikkere i svinger samt litt raskere i akselerasjonen. Mange fulldempede mountainbikes med 27,5" har dessuten lengre vandring, og er tilpasset for mer teknisk og utfordrende terreng.

Racersykler, standardsykler, hybridsykler og andre sykler

For i prinsippet alle sykler unntatt mountainbikes og barne sykler gjelder 28"-hjul som er en godt balansert størrelse som gir både gode forutsetninger for å rulle lett, være komfortabel å sitte på og enkel å manøvrere.

29"
Hjul
FordekkBontrager XR5 Team Issue, TLR, Inner Strength Casing, aramidkant, 60 tpi, 29 x 2,50"
BakdekkBontrager XR5 Team Issue, TLR, Inner Strength Casing, aramidkant, 60 tpi, 29 x 2,50"
Drivverk
KranksettSRAM GX, 160 mm längd
KjedeSRAM GX Eagle, T-Type, 12-växlat
KassettSRAM Eagle XS-1275, T-Type, 10-52, 12-delad
Komponenter
ForbremseSRAM DB 8 hydraulisk skivbroms med 4 kolvar
BakbremseSRAM DB 8 hydraulisk skivbroms med 4 kolvar
StyreBontrager Line, aluminium, 35 mm, 27.5 mm rise, 780 mm bredd
StyrestemBontrager Elite, 35 mm, 0 grader, 45 mm längd
Setepinne-
Bremsetype 

Bremsetype

Felgbremser

De klassiske bremsene for alle typer av sykler som gradvis blir faset ut av skivebremser. Disse styres via hendler fra styret og klemmer til med bremseklosser rundt felgbanen for å stoppe sykkelen. Felgbremser finnes i forskjellige typer for å passe ulike typer sykler og kommer som blant annet V-bremser, cantileverbremser og U-bremser. Fordelen med disse er at de er svært lette å vedlikeholde og har en lav vekt.

Rullebremser

Disse fungerer lik trommelbremser som finnes på blant annet mopeder. Her trykkes bremseklosser ut mot metall inne i en sylinder i midten på hjulet. Disse krever minst vedlikehold og er utrolig driftssikre. Ulempen med disse er at de ikke har like kraftig bremseeffekt som for eksempel skivebremser.

Fotbremse

Standarden som finnes på de fleste klassiske dame- og herresykler. Denne bremsen krever svært lite vedlikehold, men er begrenset hvis du ønsker flere gir. Disse tilhører nemlig spesifikke typer av nav (hjul) som har innkapslede gir, for eksempel Shimano Nexus. Ulempen med disse er at det kreves mer kraft for å bremse ordentlig sammenlignet med andre, samt at du må ha føttene i spesifikke posisjoner for å kunne utøve den ønskede kraften.

Skivebremser

De moderne bremsene på blant annet terrengsykler, hybrid-sykler og en rekke el-sykler. Disse er basert på en bremsekaliper som klemmer til rundt en metallskive ved hjulets nav (midten av hjulet). Dette er svært likt systemene som finnes på både biler og motorsykler og anses som det absolutt beste i dagens marked. Disse er de kraftigste bremsene, krever relativt lite vedlikehold og er svært driftssikre og finnes som både mekaniske (med wire) og hydrauliske (lukket system med olje).

-
Motor
MotorBosch Performance Line CX
Motorplassering 

Motorplassering

Hvor en motor er plassert bestemmer hvor mye støtte du får, og hvor jevn kraftoverføringen oppleves. En motor plassert på for- eller bakhjulet gir generelt en følelse av at sykkelen skyver på (bakhjul) eller trekker (forhjul), mens en sentrert motor generelt gir inntrykk av at det er du selv som trår (og at du har blitt mye sterkere).

En motor plassert i kranksettet gir altså en rekke fordeler, men er noe dyrere å bygge, noe som gjør at sykkelens pris blir høyere med en krankmontert motor sammenlignet med en bak- eller framhjulsmotor. En hjulmontert motor er altså billigere, og for deg som sykler kortere distanser eller bruker sykkelen relativt lite fungerer dette utmerket for deg - mens en krankmontert motor er å foretrekke hvis du har tenkt å sykle/pendle oftere og lengre.

Mer om krankmontert motor

Motoren er plassert i kranksettet, dvs. midten på sykkelen. Derfor kalles dette også ofte for midtmontert motor eller sentermontert motor. Den gir blant annet følgende fordeler:

  • Jevnere gange, siden en midtmotor har flere sensorer enn motorer som er plassert på hjulene
  • Lettere å bruke uten elektrisk drift, siden det ikke finnes noen motstand i hjulene
  • Bedre vektfordeling i sykkelen noe som gjør syklingen enklere og morsommere
  • Gir økt pedalstyrke, siden elektrisk kraft kommer fra samme sted som pedalstyrken
-
Motoreffekt 

Motoreffekt

Maksimal tillatt motorstyrke i Sverige er for øyeblikket 250 W. Hvis det er oppgitt en høyere effekt enn 250 W i spesifikasjonene, er det bare en midlertidig verdi ved oppstart eller akselerasjon som synker til 250 W etter noen få sekunder.
250 W
MotorlydnivåLav
Dreiemoment 

Dreiemoment

Motorens dreiemoment måles i Newtonmeter (Nm) og er et mål på en krafts evne til å vri et objekt rundt en bestemt akse. Forenklet kan man si at jo høyere dreiemoment, desto bedre.
85Nm
Maksimal assistansehastighet 

Maksimal assistansehastighet

Maksimal tillatt assistansehastighet i Sverige er for øyeblikket 25 km/t. Når du når over 25 km/t, slutter motoren å drive, og du må rett og slett tråkke på egen hånd.
25 km/h
Elektrisk systemBosch
Batteri
BatteriBosch PowerTube 625 Wh, smart system
Batteritype-
Spenning-
Sykkelutstyr
Håndtak/StyretapeBontrager XR Trail Elite, nylon, Lock-on
PedalerVP-536, nylonstomme
SeteBontrager Verse P3, CrMo-rails // Bontrager Arvada, Hollow CrMo-rails, 138 mm bredd
KUNDENES MENINGER
Også tagget i

Din handlevogn(0 artikler)

Handlevognen er tom
Totalt: 0 kr
Til kassen

Favoritter(0 artikler)

Du har ingen favoritter
MENY