• RASK FRAKT-LEVERING
  • BETAL ENKELT MED KLARNA
  • VANLIGE SPØRSMÅL OG SVAR
0
Ønskeliste
0
Handlekurv

TREK Trek El Mtb Rail 9 Gx Axs Gen 3 Glanset Dnister Black

Trek El Mtb Rail 9 Gx Axs Gen 3 Glanset Dnister Black
Beskrivelse

Ekstremt underholdende kraftpakke som åpner døren til en helt ny verden!

Den underholdende kraftpakken Trek Rail 9 Gen 3 med kraftfull elektrisk assistanse gir deg alt du allerede elsker ved terrengsykling, bare mye mer av det gode. Høyere hastigheter, mer kraft, lengre rekkevidder og mer terreng. En elsykkel for kresne stisyklister med rikelig med vandring og høykvalitetsteknologi som assisterer i de tøffeste partiene. Den har et dempingssystem og komponenter som takler de mest utfordrende endurorundene, og det kraftfulle drivsystemet fra Bosch sørger for at du kommer opp til toppen igjen raskere enn du trodde var mulig. Den kommer også utstyrt med en trådløs SRAM AXS-drivlinje for pålitelig giring og en ekstremt stilig cockpit. Med all den terrengtilpassede ekstrakraften kan du fullføre en hel ukes sykling på en enkelt dag. Gi jernet i tøft terreng, utfordre dine utforkjøringer og vend deretter direkte tilbake til toppen for enda en runde. Hvis du er på jakt etter en el-MTB med de samme komponentspesifikasjonene som Treks aller beste stisykler med lang vandring, og som er like livsglad, trenger du ikke lete lenger.

Nøkkelen til suksess!

  • Like livsglad som varianten uten elektrisk assistanse, med den forskjellen at du får hjelpekraft opp til toppen
  • Førsteklasses dempere fra RockShox (ZEB Select+/Super Deluxe Ultimate RT3) med hele 160/150mm i vandringer
  • Bosch (Performance Line CX) elmotor som passer like godt for intensiv pendling som intense turer i terrenget
  • Det store batteriet (625Wh) betyr betydelig mer eventyr mellom ladningene
  • Samme slitesterke rammeknologi som på Remedy (Mino Link, Straight Shot-diagonalrør og Active Braking Pivot)
  • Intelligent eMTB-modus for å automatisk tilpasse assistansens effektivitet etter terrenget
  • Treks RIB-system har en integrert design der batteriet beskyttes av rammen og det er enkelt å ta av uten verktøy
  • Ekstremt slagkraftig 1x-drivlinje fra SRAM (GX Eagle AXS) med 12 trådløst styrte gir
  • Hydrauliske skivebremser fra SRAM (Code R) gir deg kraftfull bremsekraft og trygg kontroll uansett forhold
  • Knock Block - Styrelager som effektivt hindrer styret fra å rotere rundt hvis du skulle kræsje
  • Førsteklasses 29-tommers hjul med lettstyrte men likevel gripesterke 2,5-tommers dekk fra Bontrager
  • Med en senkbar setepinne kan du senke setet i farten og holde det unna når du fyker nedover

Fulldempet aluminiumsramme med robuste egenskaper og smarte detaljer

Rammen består av en avansert aluminiumsramme (Alpha Platinum Aluminium) med imponerende vridningsstivhet og et imponerende pivotkobling. Smarte Mino Link lar deg justere rammegeometrien uten negativ påvirkning på dempingen. Du kan finjustere styrehodets vinkel og krankhusets høyde, og du justerer det enkelt via en mutter. Rammen er stappfull av masse smarte funksjoner (Mino Link-geometri, Straight Shot-diagonalrør for ekstra stivhet og Active Braking Pivot) som gjør deg til en bedre syklist, mens den interne kabelføringen (for både gir, bremser og den høydejusterbare setepinnen) beskytter alle kablene og gir sykkelen rett utseende. En annen smart funksjon er rammenes Knock Block styrelager som hindrer styret fra å rotere rundt hvis du krasjer, noe som igjen beskytter kablene fra å rykes løs og reglagene fra å slå i rammenes overrør.

Dødelig demperkonfigurasjon som gir deg imponerende kontroll i sporene

I fronten sitter en superresponsiv luftgaffel fra RockShox (ZEB Select+) med en vandring på 160 mm og også bak finner du en demper fra RockShox (Super Deluxe Ultimate RT3) med en vandring på 150 mm. Du får den mest avanserte demperen på markedet med en oppdatert luftfjæring og eksklusiv Thru Shaft. Det gir deg fantastisk grep, myk kontroll og støtten som du trenger for å kaste deg ned de bratteste bakkene dagene i enda. Dempene kan optimaliseres etter vekt samt kjørestil og de er også utstyrt med lockout, noe som betyr at du kan låse dempene. Løsningen gir deg økt tråeffektivitet, noe som er perfekt når det er tid for å spurte eller når du ønsker å klatre effektivt.

Takket være Treks unike Active Braking Pivot (ABP) har konstruktørene lyktes i å styre hvordan dempingen skal reagere på de kreftene som skapes ved akselerasjon og bremsing, i tillegg helt uavhengig av hverandre. I praksis kan du utnytte demperen fullt ut også ved bremsing og du får dermed større kontroll når du trenger det mest. Denne sykkelen har dessuten en Dropper post fra Bontrager (Line Elite) med 100/170 mm vandring (avhengig av rammestørrelse) som sørger for at du kan senke setet i fart og holde det unna når du ploger på i utforkjøringene.

Atletisk kvalitetsmotor som leverer sprø bra sprett og dynamisk følelse

Kraften kommer fra en atletisk kvalitetsmotor fra Bosch (Performance Line CX) med et dreiemoment på hele 85Nm. Den potente elmotoren drives av et ekstra kraftig batteripakke på 625 Wh som har en velbeskyttet plassering i diagonalrøret og det leverer høyvis av miljøvennlig kraft, noe som gir deg imponerende mengder med ekstrakraft opp til hastigheter av maksimalt 25 km/t. Motoren er lettere, mindre og stillere enn tidligere versjoner, noe som i praksis betyr mer naturlig integrasjon og smidigere manøvrering. Den er også mer effektiv og sikrer at du kan kjøre lenger på en enkelt batterilading.

Treks RIB-system (Removable Integrated Battery) har en attraktiv design og er meget brukervennlig: batteriet er fullstendig beskyttet av rammen og det er enkelt å ta av uten verktøy, og du får til og med plass med et flaskeholder. De har dessuten et innebygd håndtak som smidig og enkelt kan fjernes og igjenmonteres i rammen uten bruk av verktøy. Og siden både batteriet og elmotoren er plassert i rammenes nedre del oppnås en forbilledlig lav tyngdepunkt, som gir deg klanderfri manøvrerbarhet ute i terrenget.

Elsystemet leverer sprø bra sprett, men minst like imponerende er elmotorens beundringsverdig følsomme følelse som skaper en dynamisk følelse ved hvert tråkk. Dette skyldes i stor grad de tre høykvalitets kraftsensorene og i praksis betyr det at når du tråkker rolig og forsiktig så får du en myk og rolig assistanse. Men tråkker du derimot raskere, og spesielt hardere, så får du en betydelig mer kraftfull assistanse. Motoren tar deg effektivt og raskt dit du vil uten at du må gjøre hele jobben selv, men du velger selvsagt helt selv hvilken assistansenivå du vil ha for øyeblikket. Du kan også bruke det intelligente eMTB-modus for å automatisk tilpasse assistansens effektivitet etter terrenget. Det er en modus som gir akkurat passe med kraft slik at du kan nyte av å sykle. Slå på modusen og tråkk... vanskeligere skal det ikke være.

Motoren samarbeider med 12 slagkraftige fra SRAM (GX Eagle AXS) som består av en bergsikker enkelklinge samt en 12-delt kassett (34Tx10-52T), noe som samlet gir et girutvalg som sørger for at du kan holde et høyt tempo i alle typer terreng og stigninger. Den trådløst styrte drivlinjens funksjon er nesten helt problemfri og siden den bare inkluderer et girskiftehendel er den dessuten enklere å holde styr på.

Vil du også ha en el-MTB som er mer tilkoblet enn noensinne?

Rail gjør cockpiten ekstra ryddig ved å hoppe over skjermen, men med det smarte systemet er det lett å legge til en slik om det er hensiktsmessig. Boschs smarte system med LED-fjernkontroll gjør det enkelt å bytte assistansemodus, aktivere Walk Assist når du vil lede sykkelen eller tenne lysene (valgfritt). De klare LED-lysene kan ses i alle lysforhold og det trengs bare et øyekast for å sjekke batterilading og assistansemodus. Kontrolleren har en assistansefunksjon, Walk Assist, for å lede sykkelen.

Med Boschs smarte system får du en el-MTB som er mer tilkoblet enn noensinne. Du kan koble LED-fjernkontrollen til Boschs app eBike Flow slik at du kan hente sykkelstatistikk, endre innstillinger og oppdatere systemet. Takket være Bluetooth-tilkoblingen er det også enkelt å legge til en skjerm om du ønsker å gjøre det enda enklere å kontrollere dine sykkeldatat.

Den innholdsrike eBike Flow-appen gjør syklingen din til en personlig tilpasset opplevelse. Bruk den for å tilpasse motorens assistansenivåer, holde oversikt over sykkelstatistikken og integrere din informasjon med apper som Strava og Apple Health. Det inkluderer til og med praktiske funksjoner som navigasjon og servicemeldinger.

Stabilt hjulsett som alltid er klart for kamp og kraftfulle skivebremser

Alt ruller på et par ekstremt robuste 29-tommere som består av felger i Aluminium og slangeløse kvalitetsgummier fra Bontrager med 2,5 bredde som er klare for kamp og som briljerer på de fleste typer underlag. Disse gripesterke dekkene med lav rullemotstand leverer den perfekte kombinasjonen av framkommelighet, hastighet og stabilitet, noe som i praksis betyr at du kan kjøre vanvittig raskt selv i virkelig utfordrende terreng.

Brede hjulnav (110mm foran, 148mm bak) gir deg hjul som er like stive som et par 27.5-tommere, men med alle andre fordeler som et større dekk innehar. Med Boost148 kan du dessuten bruke bredere dekk og en større kjedekrans uten å påvirke q-faktoren eller pedal effektiviteten. Når det til slutt blir tid for å bremse ned, så håndteres bremsingen av et par imponerende effektive hydrauliske skivebremser med 4 stempler som sikrer at du alltid har kraftig bremseevne uansett om det er gjørmete, regnfullt eller slaps på sporene.

Hva sier da den internasjonale sykkelpressen?

  • MBR - Årets elsykkel, ifølge oss... Rail dominerer i nedkjøringene og letter klatringene...
  • The Loam Wolf - Best i klassen! Det var en jevn match, men det var ikke mye som kunne konkurrere med Rail på alle typer underlag.
  • E-Mountainbike Magazine - Uansett om det er flytende eller teknisk så glir den bokstavlig talt forbi konkurrentene på stiene...
PÅ DETALJNIVÅ
Artikkelnummer0104964-O132
EAN-kode-
VaremerkeTREK
FargeGloss Dnister Black
Knutenummer0104964
Spesifikasjon
PersonaliseringTerrengsykling
ProduktserieTrek Rail
ModellserieTrek Rail
KjønnUnisex, Dame, Herre
Damspesifikk 

Damspesifikk

Ettersom kvinner og menn ofte har forskjellig anatomi, bygger mange produsenter sykler som er tilpasset dette. Vanligvis er det bare små forskjeller som skiller dem. Blant annet pleier det å være bredere seter, smalere styre og kortere veivarmene. I noen tilfeller lages det også damespesifikke modeller i mindre størrelser og med en skrånende overrør. Noen ganger også i andre farger.
Nei
Årsmodell2023
Vekt (ifølge produsenten)23.60
Produsentens nettstedwww.trekbikes.com/se/sv_SE/p/36992
Elektrisk sykkelJa
Din høyde 

Din høyde

Anbefalt lengde ifølge leverandøren
-
Passer Høyde (cm)-
Produsentens artikkelnummer-
Produsentens fargeGLOSS DNISTER BLACK
Rammesett
Rammestørrelse-
Ramme-
Rammemateriale 

Rammemateriale

Karbonfiber koster litt mer enn en aluminiumsramme, men den har en rekke fordeler sammenlignet med andre materialer når det gjelder rene kjøreegenskaper. Den er sterkere, lettere, stivere og mer behagelig å sykle på, siden det er et mer levende materiale enn aluminium. Karbonfiber er imidlertid litt mer følsomt for montering av tilbehør som du klemmer rundt rammen, som for eksempel låser eller barneseter. Dette fører til at karbonfiber best egner seg for sportsykler som racersykler og terrengsykler.

Aluminium er et prisgunstig og lett materiale, som passer for alle typer sykler. Det er enkelt å oppnå en virkelig lav vekt samtidig som man beholder styrke og gode kjøreegenskaper, og materialet er heller ikke følsomt for hva du monterer for tilbehør på det. Bare å tut og kjøre og montere på akkurat hva du vil på din sykkel!

Stål er et materiale som kan produseres i mange ulike kvalitetsnivåer. Stål kan bygges veldig billig, og finnes derfor på de enklere syklene i vårt sortiment. Men det kan også være et utrolig ettergivende, holdbart og behagelig materiale når man bruker virkelig fint stål. Det virkelig fine stålet finner man i mange sykler som er beregnet litt mer for langdistansesykling, for eksempel våre fine touring-sykler fra Surly, og Skeppshult-sykler som er bygget i svensk kvalitetsstål (som bidrar til veldig fine komfortegenskaper på de fleste underlag).

Aluminium
ForhjulsgaffelRockShox ZEB Select+, DebonAir-luftfjädring, Charger 3 RC2-dämpare, krona optimerad för el-MTB, koniskt styrrör, 44 mm offset, Boost110, 15 mm Maxle Stealth, 160 mm slaglängd
Forhjulsgaffeltype 

Forhjulsgaffeltype

En dempet framgaffel er i dag standard på terrengsykler, rett og slett for å takle terrenget sykkelen brukes i. Det finnes også mange hybridcykler med dempet framgaffel, for å gi deg litt mer komfort på grusveier og eventuelle skogstier. Hvis du skal sykle i skog eller på enklere stier, eller mye på grusvei, så er en dempet framgaffel et godt valg!

Stive framgaffler finnes på standard, racersykler og hybridcykler, og passer best for sykler som for det meste skal være på asfalt. Du får en lettere sykkel, en sykkel som føles kvikkere og en sykkel som oppleves å svare bedre på dine bevegelser. Noen nisjede sykler som fatbikes og touringcykler har også stive framgaffler, men da kompenseres det ofte med veldig brede og solide dekk for å gi litt av komfortfølelsen tilbake. Hvis du skal sykle hovedsakelig på asfalt, og kanskje noen snillere grusvei, så er en stiv framgaffel helt riktig for deg!

Dempet
Forstilling, type fjæringLuftfjær
Slaglengde foran 

Slaglengde foran

Det å forstå slaglengde på en terrengsykkel kan virke som en skikkelig jungel. En enkel måte å forklare det på, er at jo lengre slaglengde sykkelen har, desto mer ujevn terreng er sykkelen tilpasset for. Sykler med 100 mm slaglengde er først og fremst tilpasset for Cross Country-sykling, altså raskere sykling i mindre teknisk terreng.

En sykkel med 120 mm slaglengde er kanskje det beste allround-valget, siden disse syklene ofte befinner seg mellom en rendyrket racemaskin og en sykkel tilpasset for røff og tøff kjøring blant kvist og stein. Disse syklene passer for alle mosjonister som ønsker å kunne komme seg frem i alle typer terreng, uten å ha ekstreme ambisjoner i noen retning.

En sykkel med 140 mm slaglengde eller mer er perfekt for deg som liker å gi deg ut i mer utfordrende terreng, og kanskje henge i en sykkelpark og sykle nedover bakker så fort du bare kan.

Mange hybrid-sykler har også støtdemping foran, rundt 60-80 mm slaglengde for å øke komforten. Dette bør ikke ses på som noe som gjør at sykkelen kan brukes som en terrengsykkel, men er hovedsakelig for å øke komforten på grusveier og flate stier eller spor.

160 mm
Låsbar framgaffel? 

Låsbar framgaffel?

Låsbar betyr at fjæringens bevegelse låses i en posisjon (eventuelt begrenses) for å lette når man for eksempel sykler i bratte oppoverbakker eller på flatt terreng.

Forskjellige produsenter håndterer dette på ulike måter. Noen fjæringer blir helt låst (stive) mens andre har valgt å for eksempel bremse kompresjonsdempingen.

Med justering på forgaffelen
Hjulstørrelse 

Hjulstørrelse

Hjulstørrelsen er akkurat det det høres ut som - størrelsen på hjulene. Den måles vanligvis i tommer (f.eks. 28") eller i millimeter (f.eks. 622). I Norge er tommer det mest vanlige målet, og derfor har vi valgt å bruke det. Hjulstørrelsens betydning varierer avhengig av sykkeltype.

Barne sykler

Barne sykler betegnes oftest med hjulstørrelse som størrelse på sykkelen, noe som skiller seg fra voksne sykler der rammen er det som bestemmer størrelsen på sykkelen. Det betyr ikke at alle sykler med 24"-hjul er like store, og derfor har vi valgt å, i stedet for å ha en størrelsestabell, angi nøyaktige lengdeanbefalinger for hver enkelt sykkel.

Når man kjøper barne sykkel vil man selvfølgelig at barnet skal kunne vokse med sykkelen. Tenk dog på at en altfor stor sykkel generelt blir for lang, og dermed gir en liggende sittestilling som igjen reduserer barnets oversikt. Velg derfor aldri en sykkel der barnet er mer enn 5 centimeter lavere enn vår angitte lengdeanbefaling.

Mountainbikes

I mountainbikeverdenen finnes det tre hjulstørrelser: 29", 27,5" og 26". 26" var lenge den eneste størrelsen som ble brukt for mountainbikes, men brukes i dag stort sett bare for junior sykler og enklere mountainbikes som er tenkt for transport og lettere mosjon. Ønsker du å trene eller til og med konkurrere med din sykkel, er det 29" eller 27,5" som gjelder. Forenklet kan man si at 29" gir en mer stabil opplevelse, beholder farten bedre og lettere tar deg over små hindringer enn 27,5", mens en 27,5" gir deg en sykkel som oppleves kvikkere i svinger samt litt raskere i akselerasjonen. Mange fulldempede mountainbikes med 27,5" har dessuten lengre vandring, og er tilpasset for mer teknisk og utfordrende terreng.

Racersykler, standardsykler, hybridsykler og andre sykler

For i prinsippet alle sykler unntatt mountainbikes og barne sykler gjelder 28"-hjul som er en godt balansert størrelse som gir både gode forutsetninger for å rulle lett, være komfortabel å sitte på og enkel å manøvrere.

29"
Drivverk
GirspakerSRAM GX Eagle AXS, 12 speed
BakgirSRAM GX Eagle AXS
KranksettSRAM X1 1000, 34T, 165 mm längd
KassettSRAM Eagle XG-1275 10–52, 12-delad
Komponenter
ForbremseSRAM Code R hydraulisk skivbroms med 4 kolvar
Bremseskive foranSRAM CenterLine, 6-bults, avrundad kant, 200 mm
BakbremseSRAM Code R hydraulisk skivbroms med 4 kolvar
Bremseplate bakSRAM CenterLine, 6-bults, avrundad kant, 180 mm
StyreBontrager Line, aluminium, 35 mm, 27,5 mm rise, 780 mm bredd
StyrestemBontrager Elite, 35 mm, 0 grader, 45 mm längd
Bremsetype 

Bremsetype

Felgbremser

De klassiske bremsene for alle typer av sykler som gradvis blir faset ut av skivebremser. Disse styres via hendler fra styret og klemmer til med bremseklosser rundt felgbanen for å stoppe sykkelen. Felgbremser finnes i forskjellige typer for å passe ulike typer sykler og kommer som blant annet V-bremser, cantileverbremser og U-bremser. Fordelen med disse er at de er svært lette å vedlikeholde og har en lav vekt.

Rullebremser

Disse fungerer lik trommelbremser som finnes på blant annet mopeder. Her trykkes bremseklosser ut mot metall inne i en sylinder i midten på hjulet. Disse krever minst vedlikehold og er utrolig driftssikre. Ulempen med disse er at de ikke har like kraftig bremseeffekt som for eksempel skivebremser.

Fotbremse

Standarden som finnes på de fleste klassiske dame- og herresykler. Denne bremsen krever svært lite vedlikehold, men er begrenset hvis du ønsker flere gir. Disse tilhører nemlig spesifikke typer av nav (hjul) som har innkapslede gir, for eksempel Shimano Nexus. Ulempen med disse er at det kreves mer kraft for å bremse ordentlig sammenlignet med andre, samt at du må ha føttene i spesifikke posisjoner for å kunne utøve den ønskede kraften.

Skivebremser

De moderne bremsene på blant annet terrengsykler, hybrid-sykler og en rekke el-sykler. Disse er basert på en bremsekaliper som klemmer til rundt en metallskive ved hjulets nav (midten av hjulet). Dette er svært likt systemene som finnes på både biler og motorsykler og anses som det absolutt beste i dagens marked. Disse er de kraftigste bremsene, krever relativt lite vedlikehold og er svært driftssikre og finnes som både mekaniske (med wire) og hydrauliske (lukket system med olje).

Hydraulisk skivebrems
Antall gir 

Antall gir

Hvor mange gir trenger jeg?

Dette avhenger helt av hvordan du sykler og hva du ønsker å få ut av sykkelen. For å finne ut av dette, må du vite hvordan du kommer til å sykle og om du ønsker å prioritere lavt vedlikehold eller høy ytelse.

Lavt vedlikehold

I dette tilfellet bør du velge et girsystem med navgir. Disse finnes i varianter med 2-11 gir fra blant annet Shimano og deres Nexus-serie som har 3, 7 og 8 gir. Det finnes også Shimano Alfine som er en finere modell som har mindre motstand i mekanikken og finnes med 8 og 11 gir.

Høy ytelse

I dette tilfelle henger antall gir bak sammen med kvalitet. Produsentene konkurrerer om å lage de beste girene med flest antall drev på kassetten. Dette betyr da at de fineste komponentene også er de som har flest antall gir bak. Foran er det enten ett eller to drev som gjelder for de finere delene.

En kombinasjon av begge

I dette tilfellet ser vi på systemer som har 2-3 gir foran og 8-10 drev bak. Disse er av litt enklere byggkvalitet som også har en høyere vekt. Disse er isteden bygget av mer robuste materialer som stål i stedet for aluminium o.l. Disse tåler ofte mer juling, men fungerer ikke like smidig.

12-delt (1 x 12)
GirskifterserieSRAM GX Eagle AXS
Bakgirserie 

Bakgirserie

Hva betyr for eksempel Shimano SLX? Hver komponentprodusent deler inn sine komponenter som gir, bremser, kranksett osv. i serier, i dette tilfellet er produsenten Shimano og serien SLX.

Seriene spenner fra funksjonelle enkle komponenter til betydelig mer avanserte komponenter med høy presisjon og lav vekt.

Selvfølgelig fungerer gir og bremser fra en enklere serie som de skal, men det skjer ikke med samme presisjon eller følelse som hos komponenter fra en finere serie. Det vil sannsynligvis kreve mer service over tid for de enklere komponentene.

Nedenfor ser du en liste over de største produsentenes serier ordnet slik at den fineste serien er øverst.

Merk at denne tabellen ikke sammenligner ulike merker eller landeveissykling vs. terrengsykling, men den bør kun brukes for å sammenligne innenfor en kolonne.

Shimano terrengsykkelShimano landeveiSRAM terrengsykkelSRAM landeveiShimano navgir
XTR Di2Dura-Ace Di2XX1 EagleRED E-tapAlfine 11
XTRDura-AceXX1Red 22Alfine 8
XT Di2Ultegra Di2XXForce 22Nexus 8
XTUltegraX01 EagleRival 22Nexus 7
SLX105X01ApexNexus 3
DeoreTiagraX0  
AlivioSoraEX1  
AceraClarisX1  
AltusGX Eagle
Tourney GX  
NX Eagle
  NX  
  X9  
  X7  
  X5  
SRAM GX Eagle AXS
Motor
MotorBosch Performance Line CX
Motorplassering 

Motorplassering

Hvor en motor er plassert bestemmer hvor mye støtte du får, og hvor jevn kraftoverføringen oppleves. En motor plassert på for- eller bakhjulet gir generelt en følelse av at sykkelen skyver på (bakhjul) eller trekker (forhjul), mens en sentrert motor generelt gir inntrykk av at det er du selv som trår (og at du har blitt mye sterkere).

En motor plassert i kranksettet gir altså en rekke fordeler, men er noe dyrere å bygge, noe som gjør at sykkelens pris blir høyere med en krankmontert motor sammenlignet med en bak- eller framhjulsmotor. En hjulmontert motor er altså billigere, og for deg som sykler kortere distanser eller bruker sykkelen relativt lite fungerer dette utmerket for deg - mens en krankmontert motor er å foretrekke hvis du har tenkt å sykle/pendle oftere og lengre.

Mer om krankmontert motor

Motoren er plassert i kranksettet, dvs. midten på sykkelen. Derfor kalles dette også ofte for midtmontert motor eller sentermontert motor. Den gir blant annet følgende fordeler:

  • Jevnere gange, siden en midtmotor har flere sensorer enn motorer som er plassert på hjulene
  • Lettere å bruke uten elektrisk drift, siden det ikke finnes noen motstand i hjulene
  • Bedre vektfordeling i sykkelen noe som gjør syklingen enklere og morsommere
  • Gir økt pedalstyrke, siden elektrisk kraft kommer fra samme sted som pedalstyrken
Kranksett
Motoreffekt 

Motoreffekt

Maksimal tillatt motorstyrke i Sverige er for øyeblikket 250 W. Hvis det er oppgitt en høyere effekt enn 250 W i spesifikasjonene, er det bare en midlertidig verdi ved oppstart eller akselerasjon som synker til 250 W etter noen få sekunder.
250 W
Dreiemoment 

Dreiemoment

Motorens dreiemoment måles i Newtonmeter (Nm) og er et mål på en krafts evne til å vri et objekt rundt en bestemt akse. Forenklet kan man si at jo høyere dreiemoment, desto bedre.
85 Nm
SensorerFart, Kadens, Dreiemoment
Maksimal assistansehastighet 

Maksimal assistansehastighet

Maksimal tillatt assistansehastighet i Sverige er for øyeblikket 25 km/t. Når du når over 25 km/t, slutter motoren å drive, og du må rett og slett tråkke på egen hånd.
25 km/h
Elektrisk systemBosch
Batteri
BatteriBosch PowerTube 625 Wh, smart system
BatteriplasseringInnvendig
Avtagbart batteriJa
Batterikapasitet (Wh)625
Batteri inkludert?Ja
Batteriladeryes
Kan lades på sykkelenJa
-
Visning
AssistansenivåerEco, Off, Sport, Tour, Turbo
SykkelassistanseJa
Sykkelutstyr
Håndtak/StyretapeBontrager XR Trail Elite, nylon, Lock-on
PedalerWellgo VPE-536
KUNDENES MENINGER
Også tagget i

Din handlevogn(0 artikler)

Handlevognen er tom
Totalt: 0 kr
Til kassen

Favoritter(0 artikler)

Du har ingen favoritter
MENY