• RASK FRAKT-LEVERING
  • BETAL ENKELT MED KLARNA
  • VANLIGE SPØRSMÅL OG SVAR
0
Ønskeliste
0
Handlekurv

TREK Trek El MTB Fuel Exe 9.8 Gx Axs T-Typ Deep Smoke

Trek El MTB Fuel Exe 9.8 Gx Axs T-Typ Deep Smoke
Beskrivelse

Karakterfull eMTB som sørger for at du ikke mister naturopplevelsen

Vil du ha en kvikk sykkel som oppleves akkurat som en vanlig MTB i rask, teknisk terreng, men som kan gi deg litt ekstra dytt i pedalene når stien går oppover? Vil du ha toppteknologi i alt fra motor til drivverk og en demping som lar deg holde full fart på stien? Trek Fuel EXe 9.8 GX AXS T-typ er en avansert stisykkel med akkurat riktig kraft for å skyte deg oppover før du snur og raser ned den tekniske stien. Denne karakterfulle sykkelen sørger for at du ikke mister naturopplevelsen som følger med stisykling, hovedsakelig takket være en avansert og strømlinjeformet motor i en liten, men kraftig pakke som stille og diskret gir deg riktig assistanse. Den har en skarp karbonramme som er lett, stiv og kvikk, og gir en aktiv og leken følelse. Den er utstyrt med futuristisk teknologi som f.eks. en romgodkjent TQ-transmisjon og trådløse girkomponenter som holder cockpiten minimalistisk ren. Og som prikken over i'en er det et mesterlig hjulsett og en førsteklasses demperpakke fra RockShox som hjelper deg å holde farten i terrenget, selv når det er vanskelig. Kremen på toppen? Et innebygd batteri på 360 Wh, TQ's harmoniske stiftringtransmisjon med smart ladeport, integrert LED-display og en diskret fjernkontroll. 

Nøkkelen til suksess!

  • Førsteklasses stisykkel i utforbakker med tillegg av en adaptiv og supersmidig assistanse i klatringene
  • Karakterfull, smidig og leken eMTB med geometri som er slakk og utrolig kapabel 
  • Du får den beste karbonen, de beste komponentene og en motor som lavt arbeider seg fram langs stien
  • Avansert ramme i førsteklasses karbon (OCLV Mountain Carbon) med et pivotlink i aluminium
  • Overraskende komfortabel selv når stien blir tøffere, takket være langslående dempere fra RockShox som gir deg overbevisende kontroll
  • Den kraftige TQ-motoren er så stille som man kan forvente, den forsterker dine egne krefter uten å påvirke den naturlige kjørefølelsen
  • Batteri på 360Wh som er helt skjult og praktisk plassert og godt beskyttet i diagonalrøret 
  • Du kan legge til et Range Extender-batteri om du vil ha litt ekstra kraft for lange dager på sykkelen
  • Med den smarte ladeporten, det integrerte displayet og de diskrete kontrollene ser den ut som en vanlig MTB
  • Trådløst gir fra SRAM (GX Eagle AXS T-typ) som er presist, tilstrekkelig robust og fungerer feilfritt under belastning
  • Førsteklasses hjulsett med felger i karbon med brede hjulnaver, grep-sikre dekk og rapid drive 108-baknav
  • Hydrauliske skivebremser fra SRAM (CODE Bronze) sørger for at du har pålitelig bremsekraft
  • Overdimensjonert senkepinne som gir bedre støtte og styrke for lengre senkepinner

Hva sier så verdens sykkelpress om Fuel EXe serien?

  • Pinbike - "Ingenting kommer i nærheten av Fuel EXe når det gjelder mountainbike-opplevelsen som helhet"
  • Singletrack world - "Dette vil være den mest betydningsfulle sykkelen som lanseres dette tiåret"
  • Bicycling - ”En av de beste mountainbikes – med eller uten motor – som jeg har testet på i det siste"
  • Vital MTB - ”Vi må si det som det er: Trek Fuel Exe har nettopp løftet hele el-MTB-verdenen. 4,5 av 5 stjerner!"
  • Mountainbike Action”...et enstemmig Wow... et av de få tilfellene da en sykkel overgår forventningene"
PÅ DETALJNIVÅ
Artikkelnummer0133184-I599
EAN-kode-
VaremerkeTREK
FargeDeep Smoke
Knutenummer0133184
Spesifikasjon
PersonaliseringTerrengsykling
ProduktserieTrek Fuel Exe
ModellserieTrek Fuel Exe
KjønnUnisex
Damespesifikk 

Damespesifikk

Ettersom kvinner og menn ofte har forskjellig anatomi, bygger mange produsenter sykler som er tilpasset dette. Vanligvis er det bare små forskjeller som skiller dem. Blant annet pleier det å være bredere seter, smalere styre og kortere veivarmene. I noen tilfeller lages det også damespesifikke modeller i mindre størrelser og med en skrånende overrør. Noen ganger også i andre farger.
Nei
Årsmodell2024
Elektrisk sykkelJa
Din høyde 

Din høyde

Anbefalt lengde ifølge leverandøren
-
Produsentens artikkelnummer-
Produsentens fargeDeep Smoke
Rammesett
Rammestørrelse-
RammeOCLV Mountain Carbon, avtagbart batteri, invändigt kablage, pivotlänkage i aluminium, 34,9 mm sadelrör, övre fäste för kedjestyrning, 55 mm kedjelinje, Mino Link, ABP, Boost148, UDH, 140 mm slaglängd
Rammemateriale 

Rammemateriale

Karbonfiber koster litt mer enn en aluminiumsramme, men den har en rekke fordeler sammenlignet med andre materialer når det gjelder rene kjøreegenskaper. Den er sterkere, lettere, stivere og mer behagelig å sykle på, siden det er et mer levende materiale enn aluminium. Karbonfiber er imidlertid litt mer følsomt for montering av tilbehør som du klemmer rundt rammen, som for eksempel låser eller barneseter. Dette fører til at karbonfiber best egner seg for sportsykler som racersykler og terrengsykler.

Aluminium er et prisgunstig og lett materiale, som passer for alle typer sykler. Det er enkelt å oppnå en virkelig lav vekt samtidig som man beholder styrke og gode kjøreegenskaper, og materialet er heller ikke følsomt for hva du monterer for tilbehør på det. Bare å tut og kjøre og montere på akkurat hva du vil på din sykkel!

Stål er et materiale som kan produseres i mange ulike kvalitetsnivåer. Stål kan bygges veldig billig, og finnes derfor på de enklere syklene i vårt sortiment. Men det kan også være et utrolig ettergivende, holdbart og behagelig materiale når man bruker virkelig fint stål. Det virkelig fine stålet finner man i mange sykler som er beregnet litt mer for langdistansesykling, for eksempel våre fine touring-sykler fra Surly, og Skeppshult-sykler som er bygget i svensk kvalitetsstål (som bidrar til veldig fine komfortegenskaper på de fleste underlag).

Karbonfiber
ForhjulsgaffelTrek
Forhjulsgaffeltype 

Forhjulsgaffeltype

En dempet framgaffel er i dag standard på terrengsykler, rett og slett for å takle terrenget sykkelen brukes i. Det finnes også mange hybridcykler med dempet framgaffel, for å gi deg litt mer komfort på grusveier og eventuelle skogstier. Hvis du skal sykle i skog eller på enklere stier, eller mye på grusvei, så er en dempet framgaffel et godt valg!

Stive framgaffler finnes på standard, racersykler og hybridcykler, og passer best for sykler som for det meste skal være på asfalt. Du får en lettere sykkel, en sykkel som føles kvikkere og en sykkel som oppleves å svare bedre på dine bevegelser. Noen nisjede sykler som fatbikes og touringcykler har også stive framgaffler, men da kompenseres det ofte med veldig brede og solide dekk for å gi litt av komfortfølelsen tilbake. Hvis du skal sykle hovedsakelig på asfalt, og kanskje noen snillere grusvei, så er en stiv framgaffel helt riktig for deg!

Dempet
Hjulstørrelse 

Hjulstørrelse

Hjulstørrelsen er akkurat det det høres ut som - størrelsen på hjulene. Den måles vanligvis i tommer (f.eks. 28") eller i millimeter (f.eks. 622). I Norge er tommer det mest vanlige målet, og derfor har vi valgt å bruke det. Hjulstørrelsens betydning varierer avhengig av sykkeltype.

Barne sykler

Barne sykler betegnes oftest med hjulstørrelse som størrelse på sykkelen, noe som skiller seg fra voksne sykler der rammen er det som bestemmer størrelsen på sykkelen. Det betyr ikke at alle sykler med 24"-hjul er like store, og derfor har vi valgt å, i stedet for å ha en størrelsestabell, angi nøyaktige lengdeanbefalinger for hver enkelt sykkel.

Når man kjøper barne sykkel vil man selvfølgelig at barnet skal kunne vokse med sykkelen. Tenk dog på at en altfor stor sykkel generelt blir for lang, og dermed gir en liggende sittestilling som igjen reduserer barnets oversikt. Velg derfor aldri en sykkel der barnet er mer enn 5 centimeter lavere enn vår angitte lengdeanbefaling.

Mountainbikes

I mountainbikeverdenen finnes det tre hjulstørrelser: 29", 27,5" og 26". 26" var lenge den eneste størrelsen som ble brukt for mountainbikes, men brukes i dag stort sett bare for junior sykler og enklere mountainbikes som er tenkt for transport og lettere mosjon. Ønsker du å trene eller til og med konkurrere med din sykkel, er det 29" eller 27,5" som gjelder. Forenklet kan man si at 29" gir en mer stabil opplevelse, beholder farten bedre og lettere tar deg over små hindringer enn 27,5", mens en 27,5" gir deg en sykkel som oppleves kvikkere i svinger samt litt raskere i akselerasjonen. Mange fulldempede mountainbikes med 27,5" har dessuten lengre vandring, og er tilpasset for mer teknisk og utfordrende terreng.

Racersykler, standardsykler, hybridsykler og andre sykler

For i prinsippet alle sykler unntatt mountainbikes og barne sykler gjelder 28"-hjul som er en godt balansert størrelse som gir både gode forutsetninger for å rulle lett, være komfortabel å sitte på og enkel å manøvrere.

29"
Hjul
FordekkBontrager SE5 Team Issue, TLR, Core Strength-däcksida, aramidkant, 120 tpi, 29 x 2,50"
BakdekkBontrager SE5 Team Issue, TLR, Core Strength-däcksida, aramidkant, 120 tpi, 29 x 2,50"
Drivverk
KranksettSRAM GX, 165 mm längd
KjedeSRAM GX Eagle, T-Type, 12-växlat
KassettSRAM Eagle XS-1275, T-Type, 10-52, 12-delad
Komponenter
ForbremseSRAM CODE Bronze hydraulisk skivbroms med 4 kolvar
BakbremseSRAM CODE Bronze hydraulisk skivbroms med 4 kolvar
Styre-
Setepinne-
Bremsetype 

Bremsetype

Felgbremser

De klassiske bremsene for alle typer av sykler som gradvis blir faset ut av skivebremser. Disse styres via hendler fra styret og klemmer til med bremseklosser rundt felgbanen for å stoppe sykkelen. Felgbremser finnes i forskjellige typer for å passe ulike typer sykler og kommer som blant annet V-bremser, cantileverbremser og U-bremser. Fordelen med disse er at de er svært lette å vedlikeholde og har en lav vekt.

Rullebremser

Disse fungerer lik trommelbremser som finnes på blant annet mopeder. Her trykkes bremseklosser ut mot metall inne i en sylinder i midten på hjulet. Disse krever minst vedlikehold og er utrolig driftssikre. Ulempen med disse er at de ikke har like kraftig bremseeffekt som for eksempel skivebremser.

Fotbremse

Standarden som finnes på de fleste klassiske dame- og herresykler. Denne bremsen krever svært lite vedlikehold, men er begrenset hvis du ønsker flere gir. Disse tilhører nemlig spesifikke typer av nav (hjul) som har innkapslede gir, for eksempel Shimano Nexus. Ulempen med disse er at det kreves mer kraft for å bremse ordentlig sammenlignet med andre, samt at du må ha føttene i spesifikke posisjoner for å kunne utøve den ønskede kraften.

Skivebremser

De moderne bremsene på blant annet terrengsykler, hybrid-sykler og en rekke el-sykler. Disse er basert på en bremsekaliper som klemmer til rundt en metallskive ved hjulets nav (midten av hjulet). Dette er svært likt systemene som finnes på både biler og motorsykler og anses som det absolutt beste i dagens marked. Disse er de kraftigste bremsene, krever relativt lite vedlikehold og er svært driftssikre og finnes som både mekaniske (med wire) og hydrauliske (lukket system med olje).

-
Motor
MotorTQ-HPR50
Motorplassering 

Motorplassering

Hvor en motor er plassert bestemmer hvor mye støtte du får, og hvor jevn kraftoverføringen oppleves. En motor plassert på for- eller bakhjulet gir generelt en følelse av at sykkelen skyver på (bakhjul) eller trekker (forhjul), mens en sentrert motor generelt gir inntrykk av at det er du selv som trår (og at du har blitt mye sterkere).

En motor plassert i kranksettet gir altså en rekke fordeler, men er noe dyrere å bygge, noe som gjør at sykkelens pris blir høyere med en krankmontert motor sammenlignet med en bak- eller framhjulsmotor. En hjulmontert motor er altså billigere, og for deg som sykler kortere distanser eller bruker sykkelen relativt lite fungerer dette utmerket for deg - mens en krankmontert motor er å foretrekke hvis du har tenkt å sykle/pendle oftere og lengre.

Mer om krankmontert motor

Motoren er plassert i kranksettet, dvs. midten på sykkelen. Derfor kalles dette også ofte for midtmontert motor eller sentermontert motor. Den gir blant annet følgende fordeler:

  • Jevnere gange, siden en midtmotor har flere sensorer enn motorer som er plassert på hjulene
  • Lettere å bruke uten elektrisk drift, siden det ikke finnes noen motstand i hjulene
  • Bedre vektfordeling i sykkelen noe som gjør syklingen enklere og morsommere
  • Gir økt pedalstyrke, siden elektrisk kraft kommer fra samme sted som pedalstyrken
-
Motoreffekt 

Motoreffekt

Maksimal tillatt motorstyrke i Sverige er for øyeblikket 250 W. Hvis det er oppgitt en høyere effekt enn 250 W i spesifikasjonene, er det bare en midlertidig verdi ved oppstart eller akselerasjon som synker til 250 W etter noen få sekunder.
250 W
MotorlydnivåLav
Dreiemoment 

Dreiemoment

Motorens dreiemoment måles i Newtonmeter (Nm) og er et mål på en krafts evne til å vri et objekt rundt en bestemt akse. Forenklet kan man si at jo høyere dreiemoment, desto bedre.
50Nm
Maksimal assistansehastighet 

Maksimal assistansehastighet

Maksimal tillatt assistansehastighet i Sverige er for øyeblikket 25 km/t. Når du når over 25 km/t, slutter motoren å drive, og du må rett og slett tråkke på egen hånd.
25 km/h
Elektrisk system-
Batteri
Batteritype-
Spenning-
Sykkelutstyr
Håndtak/StyretapeBontrager XR Trail Elite, nylon, Lock-on
SeteBontrager Arvada, austenitrails, 138 mm bredd
KUNDENES MENINGER
Også tagget i

Din handlevogn(0 artikler)

Handlevognen er tom
Totalt: 0 kr
Til kassen

Favoritter(0 artikler)

Du har ingen favoritter
MENY