• RASK FRAKT-LEVERING
  • BETAL ENKELT MED KLARNA
  • VANLIGE SPØRSMÅL OG SVAR
0
Ønskeliste
0
Handlekurv

TREK Trek El Mtb Fuel Exe 9.5 Hex Blå

Trek El Mtb Fuel Exe 9.5 Hex Blå
Beskrivelse

Karakterfull gledebringer som sørger for at du ikke går glipp av naturopplevelsen

Ønsker du en sprek sykkel som oppleves akkurat som en vanlig terrengsykkel i rask, teknisk terreng, men som kan gi deg litt ekstra dytt i pedalene når stien snur oppover? Ønsker du spissteknologi i alt fra motor til drivlinje og en demping som lar deg holde full fart på stien? Da bør du klikke hjem Trek Fuel EXe 9.5, dette er en underholdende stisykkel med akkurat riktig kraft for å skyte avgårde oppover før du snur og raser ned på den tekniske eller flytende stien. Denne karakterfulle sykkelen sørger for at du ikke går glipp av naturopplevelsen som følger med stisykling, først og fremst takket være en teknisk avansert og strømlinjeformet motor i en liten, men kraftig pakke, som stille og diskret gir deg riktig assistanse. Den er utstyrt med futuristisk teknologi som f.eks. en romgodkjent TQ-overføring og pålitelige girkomponenter som holder cockpiten minimalistisk ren. Og for å toppe det hele, får du førsteklasses hjul fra Bontrager og et skarpt demperpakke fra Rock Shox som hjelper deg å holde farten i terrenget, selv om det skulle føles litt utfordrende. Kremen på kaken? Et helt innebygget batteri på 360 Wh, TQs harmoniske pinringoverføring med smart ladeport, integrert LED-display og en diskré fjernkontroll på styret. Du får dessuten en 1x-drivlinje med sprø giring og presis modulering når du fyker fram ute på stiene. Alt dette og en lettvektsramme i karbonfiber gir deg en sykkel som er lett å styre og stabil, og den byr på akkurat riktig mengde vibrasjonsdempende ettergivenhet når stien blir litt mer krevende.

Nøkkelen til suksess!

  • Førsteklasses stisykkel i utforkjøringer med tillegg av en adaptiv og supersmooth assistanse i klatringene
  • Avansert ramme i førsteklasses karbonfiber (OCLV Mountain Carbon) med et imponerende pivotlenke i aluminium
  • Karakterfull, smidig og leken eMTB med en moderne geometri som er flat og ekstremt kapabel 
  • Utrolig komfortabel, selv når stien blir krevende, takket være langslagende dempere fra Rock Shox som gir deg overbevisende kontroll
  • Den lille, men kraftige, TQ-motoren er så stille som man kan håpe på, den styrker dine egne krefter uten å påvirke en naturlig kjørefølelse
  • Med den smarte ladeporten, den integrerte displayen og de diskré kontrollene, ser den ut og føles som en vanlig MTB
  • Batteriet på 360 Wh er helt skjult og praktisk plassert i diagonalrøret og tar mindre plass enn tradisjonelle elsykkelbatterier
  • Du kan legge til et Range Extender (et ekstrabatteri på 160 Wh) hvis du ønsker litt ekstra kraft for lange dager på sykkelen
  • Kraftfull 1x-drivlinje med pålitelige 12 gir fra Shimano (Deore) med bare et girhendel å holde styr på! 
  • Førsteklasses hjulsett fra Bontrager (Line Comp 30) med brede hjulfester (Boost) og Rapid Drive 108-baknav
  • Hydrauliske skivebremser fra TRP (Slate EVO) sørger for at du alltid har pålitelig bremsekraft
  • Oversized (34,9 mm) senkbart setepinne som gir bedre støtte og styrke for lengre senkbare setepinner

Ramme helt i karbonfiber med et imponerende pivotlenke i aluminium

Rammen består av en avansert ramme i førsteklasses karbonfiber (OCLV Mountain Carbon) med fremragende torsjonsstivhet og et imponerende pivotlenke i aluminium. Smarte Mino Linker sikrer at du kan justere rammegeometrien uten negativ innvirkning på dempingen. Du kan finjustere styrevinkelen med 1/2° og kranksettets høyde med opptil 10 mm, og dette justeres enkelt med en mutter. Fuel EXe er bygget med en stisykkelgeometri som er både flat og kapabel, med en styrevinkel på 65 grader i kombinasjon med en seterørsvinkel på 77 grader, som holder deg i en oppreist posisjon både for hurtige klatringer og lange, seige oppoverbakker på grusveier. Takket være dens kompakte elmotor, kan kjedestagene holdes korte (bare 440 mm) noe som gjør sykkelen smidig og utrolig leken.

Rammen er spekket med andre finesser som forbedrer sykkelfølelsen, som et konisk styrerør som gir nøyaktig styring og en solid følelse i front, mens intern kabeltrekking (for både bremser og den justerbare setepinnen) beskytter kablene og sikrer et rent utseende. 

Imponerende demperkonfigurasjon som gir deg sikker kontroll på stien

Det imponerende dempersettet fra Rock Shox hjelper deg å holde farten i terrenget, selv når det blir teknisk utfordrende. I fronten sitter en gaffel (35 Gold RL) med en slaglengde på 150 mm, og bak en demper (Deluxe Select+) med en slaglengde på 140 mm. Dempere kan tilpasses kjørestilen din og er også utstyrt med lockout, noe som betyr at du kan låse demperne for økt tråkkeffektivitet, perfekt når det er tid for spurting eller effektiv klatring. Denne versjonen av dempere gir solid støtte for kraftfull tråkking, men lar dempingen gi etter så snart underlaget blir ujevnt, slik at sykkelen på en smidig og sikker måte opprettholder kontakt med underlaget.

Takket være Treks unike Active Braking Pivot-teknologi har designere klart å tilrettelegge hvordan dempingen reagerer på kreftene som oppstår under akselerasjon og bremsing, uavhengig av hverandre. I praksis betyr dette at du kan utnytte hele potensialet i demperen også når du bremser, og dermed får økt kontroll akkurat når du trenger det mest. Denne versjonen kommer også med en Dropper post fra TranzX (JD-YSI-22PLQ) med 100/170 mm vandring (avhengig av rammestørrelse), som gjør at du raskt kan senke setet under fart og holde det unna veien i utforkjøringer. Den store diameteren på setepinnen gir bedre støtte og styrke for lengre justerbare setepinner, og tillater bruk av robustere og mer holdbare interne komponenter som responderer raskere.

Liten, lett, stille elmotor som tilfører en herlig naturlig kjørefølelse

Hjertet i systemet er TQ-Groups HPR50 – en harmonisk pinringoverføring med et dreiemoment på 50 Nm. Den er ekstremt effektiv med et imponerende forhold mellom effekt og vekt. De fleste motorer bruker tannhjul og belter til å drive deg fremover. Men belter og tannhjul kan slå, skli, lage støy og slites ut over tid. Det kan absolutt distrahere fra kjøreopplevelsen. Men TQs HPR50 bruker en pinringoverføring som ikke bare er stillere, mindre og lettere enn tradisjonelle elsykkelmotorer - siden den har færre bevegelige deler, er den også mer slitesterk og arbeider jevnere og stillere. Det gir deg en mer harmonisk opplevelse og en utrolig naturlig kjørefølelse uten kompromisser. Med et dreiemoment på 50 Nm leverer den akkurat passende kraft for å ta deg opp bratte bakker uten at du føler at du blir dratt fremover med hvert pedaltråkk. Den finner den perfekte balansen mellom for mye og for lite kraft, og gir deg en jevn og naturlig sykkelopplevelse, uten overraskelser.

Men hva er en harmonisk pinringoverføring? Det er en relativt enkel, men samtidig genial mekanikk for fremdrift som fungerer litt som en roterende motor, men som er mer raffinert. Den består av tre konsentriske presisjonsdeler: en elliptisk bølgegenerator, en indre fleksibel plate og en sirkulær plate som sammen driver deg fremover - mens hele systemet forblir lite og lett. Sammenlignet med klassiske tannhjul og beltdrift, er en harmonisk pinringoverføring mer kompakt og kraftfull, samtidig som den gir en mykere og mer slitesterk opplevelse. På grunn av dens presisjon, slitestyrke og design har harmoniske pinringoverføringer, spesielt de fra TQ, blitt brukt i alt fra romfart og fly til medisinsk teknikk og robotisering. De fungerer utmerket i elsykler av nøyaktig de samme grunnene som de gjør i månelandere og roboter for avansert kirurgi. Uansett hvor du befinner deg, føles assistansen naturlig og får deg til å føle deg som en del av omgivelsene.

Batteriet på 360 Wh er helt skjult i diagonalrøret (men er fortsatt enkelt å ta ut for ladning), og leverer solid med kraft for lengre sykkelturer på rundt 2 - 5 timer. Det tar betydelig mindre plass enn tradisjonelle elsykkelbatterier, og kan enkelt tas ut med en unbrakonøkkel. Du kan også skaffe deg 44 % lengre rekkevidde ved å legge til en ekstern Range Extender-batteri på 160 Wh (som gir deg ekstra kraft for opptil 3 - 7,5 timer). Det passer perfekt i flaskeholderen din og kobles enkelt til ladeporten som er strategisk plassert høyt på diagonalrøret for å holde seg fri for skitt og gjøre ladingen enkel. Du trenger ikke bytte ut noen komponenter, og det er ikke nødvendig med komplisert kabeltrekking eller spesialfestemidler.

Den håndterlige og tydelige LED-skjermen er innebygd i overrøret og er ikke til hinder på noen måte. Med et raskt blikk kan du kontrollere assistansenivået, rekkevidden, hastigheten og mye mer. Du kan enkelt se den informasjonen du trenger, eller ignorere den når stien krever all din oppmerksomhet. Med en intuitiv og diskré fjernkontroll på styret, kan du trygt veksle mellom ulike moduser uten å måtte fjerne hånden fra styret.

Når vi er ute på stiene og nyter naturen, ønsker vi ikke å høre noe annet enn lyden av dekk mot bakke, vinden som suser gjennom trærne, og venners glade tilrop. Tidligere har elsykler frarøvet oss denne naturopplevelsen med den gjennomtrengende lyden av en motor som distraherer og irriterer. Men Fuel EXe er annerledes; motorlyden er ikke bare lavere, den er betydelig mindre merkbar.

Å utvikle et system som er så nytt og unikt krevde mye samarbeid og en rekke prototyper. I utviklingsprosessen samarbeidet TQ i Tyskland med Trek i USA for sammen å finjustere HPR50-girsystemet for en opplevelse som sykkelverdenen ikke har sett maken til. Systemet er utviklet av mennesker som brenner for sykling og en bedre måte å sykle på, og tilbyr nesten usynlig assistanse som føles som en hjelpende hånd mot ryggen din under bratte klatringer, samtidig som det forblir smidig og naturlig når du kjører ned bratte fjellskrenter eller gjennom teknisk terreng.

Slagkraftig 1x-drivlinje og skivebremser tilpasset for høy hastighet 

Den kraftige 1x-drivlinjen er levert av kvalitetssikrede Shimano (Deore), og dens smidige funksjon er nær sagt feilfri siden den bare inkluderer ett girhendel, noe som også gjør den enklere å holde styr på. Den består av et veivparti fra E*thirteen (E*spec Plus) med en 32-tanns enkeltrinse og en 12-delt kassett (11-51T), som samlet gir et imponerende girspekter som lar deg holde høy fart i all slags terreng og stigninger. Bremsingen håndteres av et sett med hydrauliske skivebremser fra TRP (Slate EVO), som sikrer at du har kraftfull bremsekraft uavhengig av om det er gjørmete, regnværsdager eller slapseføre på stiene.

Førsteklasses hjulsett med kvalitetsdekk som takler alle typer underlag

Det førsteklasses hjulsettet fra Bontrager består av aluminiumsfelger utstyrt med kvalitetsdekk fra Bontrager (XR5 Team Issue) med god bredde som er klare for å takle tøff behandling, og som utmerker seg på alt fra grus til løsslam. Disse dekkene har overraskende lav rullemotstand og tilbyr den perfekte balansen mellom grep, fart og stabilitet, noe som betyr at du kan kjøre fortere uansett underlag. Deres brede hjulfester (110mm foran, 148mm bak) gir hjul som er like stive som mindre hjulstørrelser, men som samtidig har alle fordelene som større hjul byr på. Med Boost148-teknologi kan du dessuten bruke bredere dekk og en større kjedering uten å påvirke q-faktoren eller pedaleffektiviteten.

Hva sier så verdens sykkelpresse om Fuel EXe-serien?

  • Pinkbike -Enkelt sagt: Ingenting kommer i nærheten av Fuel EXe når det gjelder den totale mountainbike-opplevelsen.
  • Singletrack WorldVi går så langt som å si at dette vil være den mest betydningsfulle sykkelen som lanseres dette tiåret
  • Bicycling - Jeg vil faktisk hevde at dette er en av de beste terrengsyklene - med eller uten motor - som jeg har testet nylig.
  • Vis mer Vis mindre
PÅ DETALJNIVÅ
Artikkelnummer0103755-L430
EAN-kode-
VaremerkeTREK
FargeHex Blue
Knutenummer0103755
Spesifikasjon
PersonaliseringTerrengsykling
ProduktserieTrek Fuel EXe
ModellserieTrek Fuel Exe
KjønnUnisex, Dame, Herre
Damspesifikk 

Damspesifikk

Ettersom kvinner og menn ofte har forskjellig anatomi, bygger mange produsenter sykler som er tilpasset dette. Vanligvis er det bare små forskjeller som skiller dem. Blant annet pleier det å være bredere seter, smalere styre og kortere veivarmene. I noen tilfeller lages det også damespesifikke modeller i mindre størrelser og med en skrånende overrør. Noen ganger også i andre farger.
Nei
Årsmodell2023
Vekt (ifølge produsenten)M - 19.93 kg
Produsentens nettstedwww.trekbikes.com/se/sv_SE/p/36361
Elektrisk sykkelJa
Din høyde 

Din høyde

Anbefalt lengde ifølge leverandøren
-
Passer Høyde (cm)-
Produsentens artikkelnummer-
Produsentens fargeHEX BLUE
Rammesett
Rammestørrelse-
RammeOCLV Mountain Carbon, avtagbart batteri, invändigt kablage, pivotlänkage i aluminium, 34,9 mm sadelrör, övre fäste för kedjestyrning, 55 mm kedjelinje, Mino Link, ABP, Boost148, UDH, 140 mm slaglängd
Rammemateriale 

Rammemateriale

Karbonfiber koster litt mer enn en aluminiumsramme, men den har en rekke fordeler sammenlignet med andre materialer når det gjelder rene kjøreegenskaper. Den er sterkere, lettere, stivere og mer behagelig å sykle på, siden det er et mer levende materiale enn aluminium. Karbonfiber er imidlertid litt mer følsomt for montering av tilbehør som du klemmer rundt rammen, som for eksempel låser eller barneseter. Dette fører til at karbonfiber best egner seg for sportsykler som racersykler og terrengsykler.

Aluminium er et prisgunstig og lett materiale, som passer for alle typer sykler. Det er enkelt å oppnå en virkelig lav vekt samtidig som man beholder styrke og gode kjøreegenskaper, og materialet er heller ikke følsomt for hva du monterer for tilbehør på det. Bare å tut og kjøre og montere på akkurat hva du vil på din sykkel!

Stål er et materiale som kan produseres i mange ulike kvalitetsnivåer. Stål kan bygges veldig billig, og finnes derfor på de enklere syklene i vårt sortiment. Men det kan også være et utrolig ettergivende, holdbart og behagelig materiale når man bruker virkelig fint stål. Det virkelig fine stålet finner man i mange sykler som er beregnet litt mer for langdistansesykling, for eksempel våre fine touring-sykler fra Surly, og Skeppshult-sykler som er bygget i svensk kvalitetsstål (som bidrar til veldig fine komfortegenskaper på de fleste underlag).

Karbonfiber
ForhjulsgaffelRockShox 35 Gold RL, DebonAir-luftfjädring, Motion Control-dämpare, Lockout, koniskt styrrör, 44 mm offset, Boost110, 15 mm Maxle Stealth, 150 mm slaglängd
Forhjulsgaffeltype 

Forhjulsgaffeltype

En dempet framgaffel er i dag standard på terrengsykler, rett og slett for å takle terrenget sykkelen brukes i. Det finnes også mange hybridcykler med dempet framgaffel, for å gi deg litt mer komfort på grusveier og eventuelle skogstier. Hvis du skal sykle i skog eller på enklere stier, eller mye på grusvei, så er en dempet framgaffel et godt valg!

Stive framgaffler finnes på standard, racersykler og hybridcykler, og passer best for sykler som for det meste skal være på asfalt. Du får en lettere sykkel, en sykkel som føles kvikkere og en sykkel som oppleves å svare bedre på dine bevegelser. Noen nisjede sykler som fatbikes og touringcykler har også stive framgaffler, men da kompenseres det ofte med veldig brede og solide dekk for å gi litt av komfortfølelsen tilbake. Hvis du skal sykle hovedsakelig på asfalt, og kanskje noen snillere grusvei, så er en stiv framgaffel helt riktig for deg!

Dempet
Forstilling, type fjæringLuftfjær
Slaglengde foran 

Slaglengde foran

Det å forstå slaglengde på en terrengsykkel kan virke som en skikkelig jungel. En enkel måte å forklare det på, er at jo lengre slaglengde sykkelen har, desto mer ujevn terreng er sykkelen tilpasset for. Sykler med 100 mm slaglengde er først og fremst tilpasset for Cross Country-sykling, altså raskere sykling i mindre teknisk terreng.

En sykkel med 120 mm slaglengde er kanskje det beste allround-valget, siden disse syklene ofte befinner seg mellom en rendyrket racemaskin og en sykkel tilpasset for røff og tøff kjøring blant kvist og stein. Disse syklene passer for alle mosjonister som ønsker å kunne komme seg frem i alle typer terreng, uten å ha ekstreme ambisjoner i noen retning.

En sykkel med 140 mm slaglengde eller mer er perfekt for deg som liker å gi deg ut i mer utfordrende terreng, og kanskje henge i en sykkelpark og sykle nedover bakker så fort du bare kan.

Mange hybrid-sykler har også støtdemping foran, rundt 60-80 mm slaglengde for å øke komforten. Dette bør ikke ses på som noe som gjør at sykkelen kan brukes som en terrengsykkel, men er hovedsakelig for å øke komforten på grusveier og flate stier eller spor.

150 mm
Låsbar framgaffel? 

Låsbar framgaffel?

Låsbar betyr at fjæringens bevegelse låses i en posisjon (eventuelt begrenses) for å lette når man for eksempel sykler i bratte oppoverbakker eller på flatt terreng.

Forskjellige produsenter håndterer dette på ulike måter. Noen fjæringer blir helt låst (stive) mens andre har valgt å for eksempel bremse kompresjonsdempingen.

Med justering på forgaffelen
BakdemperRockShox Deluxe Select+, 205 x 60 mm
Bakgaffeltype 

Bakgaffeltype

En terrengsykkel kan deles opp på veldig mange forskjellige måter. Blant annet kan man dele disse inn i såkalte “fullt dempet” og “hardtails”. Dette betyr altså hvor mange typer av dempere som er montert på sykkelen.

Stiv

En hardtail har kun en dempet gaffel foran og en stiv gaffel bak. Fordelen med å kjøre med en stiv bakgaffel er at det ikke går tapt noen kraft på grunn av bakdemperen. I tillegg får du en lavere vekt over hele sykkelen.

Demper

En fullt dempet har i tillegg til en dempet forgaffel også en dempet bakgaffel. Disse syklene har et lenkesystem som sammen med bakdemperen gir en mer komfortabel kjøring, men også en mer stabil og i de fleste tilfeller raskere sykling. På samme måte som forgaffelen demper for å beholde grep og gi økt komfort, så gjør bakdemperen nøyaktig det samme for baksiden.

Dempet
Låsbar bakdemper? 

Låsbar bakdemper?

Låsbar betyr at fjæringens bevegelse låses i en posisjon (alternativt begrenses) for å lette når man for eksempel sykler i bratte oppoverbakker eller på flatt terreng.

Forskjellige produsenter håndterer dette på ulike måter. Noen fjæringer blir helt låst (stive), mens andre har valgt for eksempel å bremse opp kompresjonsdempingen.

Med justeringskontroll på bakre støtdemperen
Bakdempervandring 

Bakdempervandring

Det her med vandring på en mountainbike kan føles som en ekte jungel. En enkel måte å forklare det på er at jo lengre vandring sykkelen har, desto mer ujevn terreng er sykkelen tilpasset for. Sykler med 100 mm vandring er først og fremst tilpasset for Cross Country-sykling, altså raskere sykling i mindre teknisk krevende terreng.

En sykkel med 120 mm vandring kan kanskje være det beste allround-valget, siden disse syklene ofte befinner seg mellom en rendyrket racemaskin og en sykkel tilpasset for røff og tøff kjøring blant røtter og steiner. Disse syklene passer for alle motionister som ønsker å kunne komme seg frem i alle typer terreng, uten å ha ekstreme ambisjoner i noen retning.

En sykkel med 140 mm vandring eller mer er perfekt for deg som liker å ta deg ut i mer utfordrende terreng, og kanskje henge i bikeparken og sykle nedover bakkene så fort du bare kan.

140 mm
Hjulstørrelse 

Hjulstørrelse

Hjulstørrelsen er akkurat det det høres ut som - størrelsen på hjulene. Den måles vanligvis i tommer (f.eks. 28") eller i millimeter (f.eks. 622). I Norge er tommer det mest vanlige målet, og derfor har vi valgt å bruke det. Hjulstørrelsens betydning varierer avhengig av sykkeltype.

Barne sykler

Barne sykler betegnes oftest med hjulstørrelse som størrelse på sykkelen, noe som skiller seg fra voksne sykler der rammen er det som bestemmer størrelsen på sykkelen. Det betyr ikke at alle sykler med 24"-hjul er like store, og derfor har vi valgt å, i stedet for å ha en størrelsestabell, angi nøyaktige lengdeanbefalinger for hver enkelt sykkel.

Når man kjøper barne sykkel vil man selvfølgelig at barnet skal kunne vokse med sykkelen. Tenk dog på at en altfor stor sykkel generelt blir for lang, og dermed gir en liggende sittestilling som igjen reduserer barnets oversikt. Velg derfor aldri en sykkel der barnet er mer enn 5 centimeter lavere enn vår angitte lengdeanbefaling.

Mountainbikes

I mountainbikeverdenen finnes det tre hjulstørrelser: 29", 27,5" og 26". 26" var lenge den eneste størrelsen som ble brukt for mountainbikes, men brukes i dag stort sett bare for junior sykler og enklere mountainbikes som er tenkt for transport og lettere mosjon. Ønsker du å trene eller til og med konkurrere med din sykkel, er det 29" eller 27,5" som gjelder. Forenklet kan man si at 29" gir en mer stabil opplevelse, beholder farten bedre og lettere tar deg over små hindringer enn 27,5", mens en 27,5" gir deg en sykkel som oppleves kvikkere i svinger samt litt raskere i akselerasjonen. Mange fulldempede mountainbikes med 27,5" har dessuten lengre vandring, og er tilpasset for mer teknisk og utfordrende terreng.

Racersykler, standardsykler, hybridsykler og andre sykler

For i prinsippet alle sykler unntatt mountainbikes og barne sykler gjelder 28"-hjul som er en godt balansert størrelse som gir både gode forutsetninger for å rulle lett, være komfortabel å sitte på og enkel å manøvrere.

29"
Hjul
ForhjulsnavBontrager kapslat lager, aluminiumaxel, 6-bults, Boost110, 15 mm genomgående axel
BaknavBontrager aluminium, kapslat lager, aluminiumaxel, 6-bults, Shimano 8/9/10-delad frikrans, Boost148, 12 mm genomgående axel
FordekkBontrager XR5 Team Issue, TLR, aramidkant, 120 tpi, 29 x 2,50"
BakdekkBontrager XR5 Team Issue, TLR, aramidkant, 120 tpi, 29 x 2,50"
Dekkdimensjon64-622
Drivverk
GirspakerShimano Deore M6100, 12-växlat
BakgirShimano Deore M6100, lång arm
KranksettE*thirteen E*spec Plus, 165 mm längd
KjedeShimano Deore M6100
KassettSunRace CSMZ800 11-51, 12 speed
Komponenter
ForbremseTRP Slate EVO hydraulisk skivbroms
Bremseskive foranTRP, 6 bultar, 203 mm
BakbremseTRP Slate EVO hydraulisk skivbroms
Bremseplate bakTRP, 6 bultar, 203 mm
StyreBontrager Rhythm Comp, aluminium, 31,8 mm, 15 mm rise, 750 mm bredd
StyrestemBontrager aluminium, 31,8 mm, Blendr-teknikkompatibel, 7 grader, 50 mm längd
Setepinne-
Bremsetype 

Bremsetype

Felgbremser

De klassiske bremsene for alle typer av sykler som gradvis blir faset ut av skivebremser. Disse styres via hendler fra styret og klemmer til med bremseklosser rundt felgbanen for å stoppe sykkelen. Felgbremser finnes i forskjellige typer for å passe ulike typer sykler og kommer som blant annet V-bremser, cantileverbremser og U-bremser. Fordelen med disse er at de er svært lette å vedlikeholde og har en lav vekt.

Rullebremser

Disse fungerer lik trommelbremser som finnes på blant annet mopeder. Her trykkes bremseklosser ut mot metall inne i en sylinder i midten på hjulet. Disse krever minst vedlikehold og er utrolig driftssikre. Ulempen med disse er at de ikke har like kraftig bremseeffekt som for eksempel skivebremser.

Fotbremse

Standarden som finnes på de fleste klassiske dame- og herresykler. Denne bremsen krever svært lite vedlikehold, men er begrenset hvis du ønsker flere gir. Disse tilhører nemlig spesifikke typer av nav (hjul) som har innkapslede gir, for eksempel Shimano Nexus. Ulempen med disse er at det kreves mer kraft for å bremse ordentlig sammenlignet med andre, samt at du må ha føttene i spesifikke posisjoner for å kunne utøve den ønskede kraften.

Skivebremser

De moderne bremsene på blant annet terrengsykler, hybrid-sykler og en rekke el-sykler. Disse er basert på en bremsekaliper som klemmer til rundt en metallskive ved hjulets nav (midten av hjulet). Dette er svært likt systemene som finnes på både biler og motorsykler og anses som det absolutt beste i dagens marked. Disse er de kraftigste bremsene, krever relativt lite vedlikehold og er svært driftssikre og finnes som både mekaniske (med wire) og hydrauliske (lukket system med olje).

Hydraulisk skivebrems
Antall gir 

Antall gir

Hvor mange gir trenger jeg?

Dette avhenger helt av hvordan du sykler og hva du ønsker å få ut av sykkelen. For å finne ut av dette, må du vite hvordan du kommer til å sykle og om du ønsker å prioritere lavt vedlikehold eller høy ytelse.

Lavt vedlikehold

I dette tilfellet bør du velge et girsystem med navgir. Disse finnes i varianter med 2-11 gir fra blant annet Shimano og deres Nexus-serie som har 3, 7 og 8 gir. Det finnes også Shimano Alfine som er en finere modell som har mindre motstand i mekanikken og finnes med 8 og 11 gir.

Høy ytelse

I dette tilfelle henger antall gir bak sammen med kvalitet. Produsentene konkurrerer om å lage de beste girene med flest antall drev på kassetten. Dette betyr da at de fineste komponentene også er de som har flest antall gir bak. Foran er det enten ett eller to drev som gjelder for de finere delene.

En kombinasjon av begge

I dette tilfellet ser vi på systemer som har 2-3 gir foran og 8-10 drev bak. Disse er av litt enklere byggkvalitet som også har en høyere vekt. Disse er isteden bygget av mer robuste materialer som stål i stedet for aluminium o.l. Disse tåler ofte mer juling, men fungerer ikke like smidig.

12-delt (1 x 12)
GirskifterserieShimano Deore
Framgirserie 

Framgirserie

Hva betyr for eksempel Shimano SLX? Hver komponentprodusent deler inn sine komponenter som gir, bremser, kranksett osv. i serier, i dette tilfellet er produsenten Shimano og serien SLX.

Seriene spenner fra funksjonelle enkle komponenter til betydelig mer avanserte komponenter med høy presisjon og lav vekt.

Selvsagt fungerer gir og bremser fra en enklere serie som de skal, men det skjer ikke med samme presisjon eller følelse som hos komponenter fra en finere serie. Det vil sannsynligvis kreves mer service over tid for de enklere komponentene.

Nedenfor ser du en liste over de største produsentenes serier ordnet slik at den fineste serien er øverst.

Merk at denne tabellen ikke sammenligner forskjellige merker eller landeveissykkel vs. terrengsykkel, men den bør kun brukes for å sammenligne innenfor en kolonne.

Shimano terrengsykkelShimano landeveissykkelSRAM terrengsykkelSRAM landeveissykkelShimano navgir
XTR Di2 Dura-Ace Di2 XX Red E-tap Alfine 11
XTR Dura-Ace X0 Red 22 Alfine 8
XT Di2 Ultegra Di2 X1 Red Nexus 8
XT Ultegra GX Force 22 Nexus 7
SLX 105 NX Force Nexus 3
Deore Tiagra X9 Rival 22  
Alivio Sora X7 Rival  
Acera Claris X5 Apex  
Altus
Tourney
Uten gir
Bakgirserie 

Bakgirserie

Hva betyr for eksempel Shimano SLX? Hver komponentprodusent deler inn sine komponenter som gir, bremser, kranksett osv. i serier, i dette tilfellet er produsenten Shimano og serien SLX.

Seriene spenner fra funksjonelle enkle komponenter til betydelig mer avanserte komponenter med høy presisjon og lav vekt.

Selvfølgelig fungerer gir og bremser fra en enklere serie som de skal, men det skjer ikke med samme presisjon eller følelse som hos komponenter fra en finere serie. Det vil sannsynligvis kreve mer service over tid for de enklere komponentene.

Nedenfor ser du en liste over de største produsentenes serier ordnet slik at den fineste serien er øverst.

Merk at denne tabellen ikke sammenligner ulike merker eller landeveissykling vs. terrengsykling, men den bør kun brukes for å sammenligne innenfor en kolonne.

Shimano terrengsykkelShimano landeveiSRAM terrengsykkelSRAM landeveiShimano navgir
XTR Di2Dura-Ace Di2XX1 EagleRED E-tapAlfine 11
XTRDura-AceXX1Red 22Alfine 8
XT Di2Ultegra Di2XXForce 22Nexus 8
XTUltegraX01 EagleRival 22Nexus 7
SLX105X01ApexNexus 3
DeoreTiagraX0  
AlivioSoraEX1  
AceraClarisX1  
AltusGX Eagle
Tourney GX  
NX Eagle
  NX  
  X9  
  X7  
  X5  
Shimano Deore
Motor
MotorTQ-HPR50
Motorplassering 

Motorplassering

Hvor en motor er plassert bestemmer hvor mye støtte du får, og hvor jevn kraftoverføringen oppleves. En motor plassert på for- eller bakhjulet gir generelt en følelse av at sykkelen skyver på (bakhjul) eller trekker (forhjul), mens en sentrert motor generelt gir inntrykk av at det er du selv som trår (og at du har blitt mye sterkere).

En motor plassert i kranksettet gir altså en rekke fordeler, men er noe dyrere å bygge, noe som gjør at sykkelens pris blir høyere med en krankmontert motor sammenlignet med en bak- eller framhjulsmotor. En hjulmontert motor er altså billigere, og for deg som sykler kortere distanser eller bruker sykkelen relativt lite fungerer dette utmerket for deg - mens en krankmontert motor er å foretrekke hvis du har tenkt å sykle/pendle oftere og lengre.

Mer om krankmontert motor

Motoren er plassert i kranksettet, dvs. midten på sykkelen. Derfor kalles dette også ofte for midtmontert motor eller sentermontert motor. Den gir blant annet følgende fordeler:

  • Jevnere gange, siden en midtmotor har flere sensorer enn motorer som er plassert på hjulene
  • Lettere å bruke uten elektrisk drift, siden det ikke finnes noen motstand i hjulene
  • Bedre vektfordeling i sykkelen noe som gjør syklingen enklere og morsommere
  • Gir økt pedalstyrke, siden elektrisk kraft kommer fra samme sted som pedalstyrken
Kranksett
Motoreffekt 

Motoreffekt

Maksimal tillatt motorstyrke i Sverige er for øyeblikket 250 W. Hvis det er oppgitt en høyere effekt enn 250 W i spesifikasjonene, er det bare en midlertidig verdi ved oppstart eller akselerasjon som synker til 250 W etter noen få sekunder.
250 W
MotorlydnivåLav
Dreiemoment 

Dreiemoment

Motorens dreiemoment måles i Newtonmeter (Nm) og er et mål på en krafts evne til å vri et objekt rundt en bestemt akse. Forenklet kan man si at jo høyere dreiemoment, desto bedre.
50 Nm
SensorerFart, Kadens, Dreiemoment
Maksimal assistansehastighet 

Maksimal assistansehastighet

Maksimal tillatt assistansehastighet i Sverige er for øyeblikket 25 km/t. Når du når over 25 km/t, slutter motoren å drive, og du må rett og slett tråkke på egen hånd.
25 km/h
Elektrisk systemTQ
Batteri
BatteriplasseringInnvendig
Avtagbart batteriJa
Batterikapasitet (Wh)360
Spenning-
Kan lades på sykkelenJa
Visning
VisningTQ
Avtagbar skjermNei
DisplayplasseringSenter
Sykkelutstyr
Håndtak/StyretapeBontrager XR Trail Comp, nylon, Lock-on
SeteBontrager Arvada, stålrails, 138 mm bredd
KUNDENES MENINGER
Også tagget i

ANDRE PRODUKTER I SERIEN Trek Fuel EXe

Din handlevogn(0 artikler)

Handlevognen er tom
Totalt: 0 kr
Til kassen

Favoritter(0 artikler)

Du har ingen favoritter
MENY