• RASK FRAKT-LEVERING
  • BETAL ENKELT MED KLARNA
  • VANLIGE SPØRSMÅL OG SVAR
0
Ønskeliste
0
Handlekurv

TREK Trek El-Sykkel Rail 9.8 Gx Axs Gen 4 Lava

Trek El-Sykkel Rail 9.8 Gx Axs Gen 4 Lava
Beskrivelse

Ekstremt underholdende kraftpakke som åpner døren til en helt ny verden!

Det underholdende kraftpakke Trek Rail 9.8 GX AXS Gen 4 med elassistanse gir deg alt du allerede elsker med terrengsykling, bare veldig mye mer av det gode. Høyere hastigheter, mer kraft, lengre rekkevidde og mer terreng. En elsykkel for dedikerte stientusiaster med rikelig med fjæringsvei og førsteklasses teknologi som hjelper deg i de tøffeste partiene. Den føles og oppfører seg akkurat som Treks råeste stisykkel og har samme terrengfokuserte teknologi. Med Rail får du alt dette og mer, du får en eMTB som forenkler og fordyper ditt forhold til terrenget. Rails førsteklasses 1x-drivverk og kraftig tysk elsystem gir lang rekkevidde og uavbrutt assistanse. Denne fjerde generasjonen har oppgraderinger over hele linjen som gjør den til en ekte fartsmaskin – spesielt AXS-drivverket. Den er skapt for å rase ned knudrete utforsløper og deretter fly opp igjen takket være den kraftige Bosch-motoren, 750 Wh-batteriet og komponenter som tåler all vill sykling. Med all den terrengetilpassede ekstra kraften kan du klare en hel ukes sykling på en eneste dag. Gi jernet i tøft terreng, sett dine utforsløper og dra så direkte tilbake til toppen for enda en runde. Ønsker du å ha den dempede kjørefølelsen hos en ramme helt i karbon? Da har du funnet helt riktig modell! 

Nøkkelen til suksess!

  • Like livsglad som varianten uten elassistanse, med den forskjellen at du får hjelp opp til toppen 
  • Oppgradert ramme (OCLV Mountain Carbon) med lengre reach samt både styrehode og seterør som gir maksimal styrke
  • Rammen er ekstra robust som rommer en kraftigere dropper setepinne og har et overdimensjonert styrehode 
  • Førsteklasses demperpakke fra kvalitetsbevisste RockShox med hele 160/150mm i slaglengder
  • Kraftig Bosch (Performance Line CX) elmotor som passer like godt for intens pendling som intensive turer i terrenget
  • eMTB og eMTB Lite justerer automatisk assistansen basert på dine angivelser for å gi deg nøyaktig riktig mengde kraft  
  • Det kraftige batteriet (750Wh) innebærer betydelig mer eventyr mellom ladingene
  • Nytt systemkontroll som er elegant integrert i overrøret og viser den assistansenivå du har valgt for øyeblikket og gjenværende batterinivå
  • Bluetooth-tilkoblet kontroll, og appen eBike Flow gir deg enda større kontroll og tilpasningsmuligheter innen fingeravstand
  • Treks RIB-system har et integrert design der batteriet beskyttes av rammen og det er enkelt å ta løs uten verktøy
  • Ekstremt slagkraftig 1x-drivverk fra SRAM (GX Eagle AXS) med 12 trådløst styrte gir 
  • Hydrauliske skivebremser fra SRAM (Code R) gir deg kraftfull bremsekraft og trygg kontroll uansett forhold
  • Knock Block 2.0 - Styrelager som effektivt hindrer styret fra å snurre rundt om du skulle krasje
  • Førsteklasses 29-tommers hjul med lettstyrte men fortsatt grepsterke 2,5"-dekk fra Bontrager (SE5 Team Issue)
  • Med en senkbar setepinne kan du senke setet i fart og holde det ute av veien når du dundrer ned utforsløper

Førsteklasses stamme i karbon med imponerende pivotkobling i magnesium

Stammen består av en oppdatert ramme i førsteklasses karbon (OCLV Mountain Carbon) med fantastisk vridningsstivhet samt en imponerende pivotkobling i magnesium. Rammen er fullpakket med funksjoner som gjør deg til en bedre syklist, eller hva sier du til et konisk styrehode som gir deg presis styring og en mer solid følelse foran, mens den innvendige kabelføringen (til både gir, bremser og den heve/senkbare setepinnen) beskytter alle kabler og gir riktig utseende.

Smarte Mino Link sørger for at du kan regulere rammens geometri uten negativ innvirkning på dempingen. Du kan finjustere styrehodets vinkel og kranklagerets høyde, og du regulerer det enkelt via en mutter. Rammen er fullpakket med mange smarte funksjoner (Mino Link-geometri og Active Braking Pivot) som gjør deg til en bedre syklist, mens den innvendige kabelføringen (til både gir, bremser og den heve/senkbare setepinnen) beskytter alle kabler og gir sykkelen riktig utseende. En annen smart funksjon er rammens Knock Block 2.0 styrelager som hindrer styret fra å snurre rundt om du krasjer, hvilket beskytter kablene fra å rives løs og girene fra å treffe rammens overrør.

Knallsterk demperkonfigurasjon som gir deg imponerende kontroll i løypene 

Foran sitter en superresponsiv luftgaffel fra RockShox (ZEB Select+) med en slaglengde på 160 mm og også bak finner du en demper fra RockShox (Super Deluxe Select+ RT) med en slaglengde på 150 mm. Du får den mest avanserte demperen på markedet med en oppdatert luftfjæring og eksklusiv Thru Shaft. Det gir deg en fantastisk grep, myk kontroll og støtten du trenger for å kaste deg ned de bratteste bakkene dag ut og dag inn. Demperne kan optimaliseres etter vekt samt kjørestil og de er også utstyrt med lockout, hvilket betyr at du kan låse demperne. Låsingen gir deg økt tråkkeffektivitet, hvilket er perfekt når det er tid for å spurte eller når du vil klatre effektivt.

På grunn av Treks unike Active Braking Pivot (ABP) har konstruktørene klart å styre hvordan dempingen skal reagere på kreftene som skapes ved akselerasjon og nedbremsing, dessuten helt uavhengig av hverandre. I praksis kan du utnytte demperen fullt ut også ved nedbremsing og du får dermed større kontroll når du trenger det mest. Denne sykkelen har også en dropper post fra Bontrager (Line Elite) med 100/200 mm slaglengde (avhengig av ramme størrelse) som sørger for at du kan senke setet i fart og holde det ute av veien når du raser ned utforsløypene.

Atletisk kvalitetsmotor som leverer utrolig bra ytelse og dynamisk kjørefølelse

Kraften kommer fra en atletisk kvalitetsmotor fra Bosch (Performance Line CX) med et dreiemoment på hele 85Nm. Den kraftige elmotoren drives av et ekstra kraftig batteripakke på hele 750 Wh som har en godt beskyttet plassering i diagonalrøret og det leverer mengder av miljøvennlig kraft, hvilket gir deg imponerende mengder ekstra punch opp til hastigheter på maksimalt 25 km/h. Den helt nye motoren er lettere, mindre og stillere enn forrige versjoner, hvilket i praksis gir naturligere integrasjon og smidigere manøvrering. Den er også mer effektiv og sikrer at du kan kjøre lenger på en enkelt batterilading. Siden både batteriet og elmotoren er plassert i rammens nedre del får du en forbilledlig lav tyngdepunkt, hvilket gir deg klanderfri manøvrering ute i terrenget.

Treks RIB-system (Removable Integrated Battery) har en attraktiv design og er meget brukervennlig: batteriet beskyttes helt av rammen og det er enkelt å ta løs uten verktøy, og du får til og med plass til en flaskeholder. De har også et innebygd håndtak som enkelt og lett kan avmonteres og remonteres i rammen uten bruk av verktøy.

Elsystemet leverer utrolig bra ytelse, men minst like imponerende er elmotorens beundringsverdig følsomme følelse som skaper en dynamisk følelse i hvert tråkk. Det skyldes i stor grad de tre førsteklasses kraftsensorene og i praksis betyr det at når du tråkker rolig og forsiktig får du en myk og jevn assistanse. Men tråkker du raskere, og spesielt hardere, får du en betydelig mer kraftfull assistanse. Motoren tar deg effektivt og raskt dit du vil uten at du behøver å gjøre hele jobben selv, men du velger selvfølgelig selv hvilken assistansenivå du vil ha for øyeblikket. Du kan også bruke det intelligente eMTB-modus for å automatisk tilpasse assistansens effektivitet etter terrenget. Det er en modus som gir passelig med kraft slik at du kan nyte sykkelturen. Slå på modusen og trå... vanskeligere skal det ikke behøve være.

Det nye smarte Bosch-systemet gir deg en el-MTB som er mer tilkoblet enn noensinne. Systemet gir deg samme kraft og respons med en ny diskret minifjernkontroll som er strømlinjeformet med bare de kontrollene du behøver ved fingertuppene slik at du kan bla gjennom assistansenivåer eller bytte til assistansefunksjon for å lede sykkelen. Intelligente moduser for eMTB og eMTB Lite justerer automatisk assistansen basert på dine angivelser for å gi deg nøyaktig riktig mengde kraft under din tur.

Den nye systemkontrolleren viser den assistansenivå du har valgt for øyeblikket og gjenværende batterinivå. Den er elegant integrert i overrøret for maksimal beskyttelse og et stilrent utseende. Den innholdsrike eBike Flow-appen gjør din sykling til en personlig tilpasset opplevelse. Bruk den for å tilpasse motorens assistansenivåer, holde oversikt over sykkelstatistikken og integrere din informasjon med apper som Strava og Apple Health. Det inkluderer til og med praktiske funksjoner som navigasjon og servicemeldinger.

Motoren samarbeider med 12 slagkraftige girene fra SRAM (GX Eagle AXS) med trådløs styring og alt skjer effektivt og gir deg også en imponerende rekkevidde. Drivverket består av en fjellstødig enkeltdrev og en 12-delers kassett (34Tx10-52T), hvilket totalt gir et girområde som sørger for at du kan holde en høy fart i alle typer terreng og stigninger. Drivverkets funksjon er nesten helt problemfri og siden det bare inkluderer en girskifter er det også enklere å holde styr på.

Stabilt hjulsett som alltid er klart for strid og kraftige skivebremser

Alt ruller på et par ekstremt robuste 29-tommere som består av felger i aluminium fra Bontrager (Pro Line Comp 30) og slangeløse kvalitetsdekk fra Bontrager (SE5 Team Issue) med 2,5" bredde som er klare for strid og som briljerer på de fleste typer underlag. Disse grepsterke dekkene med lav rullemotstand leverer den perfekte kombinasjonen av fremkommelighet, hastighet og stabilitet, hvilket betyr i praksis at du kan kjøre fryktelig raskt også i veldig krevende terreng.

Brede hjulfester (110mm foran, 148mm bak) gir deg hjul som er like stive som et par 27.5-tommere, men med alle andre fordeler som et større dekk besitter. Med Boost148 kan du også bruke bredere dekk og et større kjedehjul uten å påvirke q-faktoren eller tråkkeffektiviteten. Når det til slutt er tid for å bremse ser de imponerende effektive hydrauliske skivebremsene med 4 stempler fra SRAM (Code R) til at du alltid har kraftig bremsekraft uansett om det er gjørmete, regnfullt eller sølete i løypene.

Hva sier så den internasjonale sykkelpressen? 

  • Pinkbike - "Trek har virkelig gått all in med denne sykkelen"
  • The Loam Wolf - "Best i klassen! Det var en jevn match, men det var ikke mye som kunne konkurrere med Rail på alle typer underlag. Bosch-systemet hjelper deg å mestre alle stier, og geometrien er nesten perfekt for de fleste typer sykling."
  • Flow Mountainbike - "Den balanserer evnen til å ta imot store støt samtidig som den er god på å hoppe. Det er virkelig imponerende. Med sitt robuste chassis, sin lange hjulbase og robuste utstyr kan Rail rulle ned virkelig tøffe bakker som en monstertruck"
PÅ DETALJNIVÅ
Artikkelnummer0104968-C362
EAN-kode-
VaremerkeTREK
FargeLava
Knutenummer0104968
Spesifikasjon
PersonaliseringTerrengsykling
ProduktserieTrek Rail
ModellserieTrek Rail
KjønnUnisex, Dame, Herre
Damspesifikk 

Damspesifikk

Ettersom kvinner og menn ofte har forskjellig anatomi, bygger mange produsenter sykler som er tilpasset dette. Vanligvis er det bare små forskjeller som skiller dem. Blant annet pleier det å være bredere seter, smalere styre og kortere veivarmene. I noen tilfeller lages det også damespesifikke modeller i mindre størrelser og med en skrånende overrør. Noen ganger også i andre farger.
Nei
Årsmodell2023
Vekt (ifølge produsenten)23.90 kg
Elektrisk sykkelJa
Din høyde 

Din høyde

Anbefalt lengde ifølge leverandøren
-
Passer Høyde (cm)-
Produsentens artikkelnummer-
Produsentens fargeLAVA
Rammesett
Rammestørrelse-
RammeRam i OCLV Mountain Carbon, 1,8 nedre styrhuvud, Boschs systemcontroller kan användas, RIB-batteri (avtagbart inbyggt batteri), Knock Block 2.0, invändigt kablage, 34,9 mm sadelrör, pivotlänkage i magnesium, motorskyddet Motor Armor, Mino Link, AB;R
Rammemateriale 

Rammemateriale

Karbonfiber koster litt mer enn en aluminiumsramme, men den har en rekke fordeler sammenlignet med andre materialer når det gjelder rene kjøreegenskaper. Den er sterkere, lettere, stivere og mer behagelig å sykle på, siden det er et mer levende materiale enn aluminium. Karbonfiber er imidlertid litt mer følsomt for montering av tilbehør som du klemmer rundt rammen, som for eksempel låser eller barneseter. Dette fører til at karbonfiber best egner seg for sportsykler som racersykler og terrengsykler.

Aluminium er et prisgunstig og lett materiale, som passer for alle typer sykler. Det er enkelt å oppnå en virkelig lav vekt samtidig som man beholder styrke og gode kjøreegenskaper, og materialet er heller ikke følsomt for hva du monterer for tilbehør på det. Bare å tut og kjøre og montere på akkurat hva du vil på din sykkel!

Stål er et materiale som kan produseres i mange ulike kvalitetsnivåer. Stål kan bygges veldig billig, og finnes derfor på de enklere syklene i vårt sortiment. Men det kan også være et utrolig ettergivende, holdbart og behagelig materiale når man bruker virkelig fint stål. Det virkelig fine stålet finner man i mange sykler som er beregnet litt mer for langdistansesykling, for eksempel våre fine touring-sykler fra Surly, og Skeppshult-sykler som er bygget i svensk kvalitetsstål (som bidrar til veldig fine komfortegenskaper på de fleste underlag).

Karbonfiber
ForhjulsgaffelRockShox ZEB Select+, DebonAir-luftfjädring, Charger 3 RC2-dämpare, 1,8 överdimensionerat koniskt styrrör, krona optimerad för el-MTB, 44 mm offset, Boost110, 15 mm Maxle Stealth, 160 mm slaglängd
Forhjulsgaffeltype 

Forhjulsgaffeltype

En dempet framgaffel er i dag standard på terrengsykler, rett og slett for å takle terrenget sykkelen brukes i. Det finnes også mange hybridcykler med dempet framgaffel, for å gi deg litt mer komfort på grusveier og eventuelle skogstier. Hvis du skal sykle i skog eller på enklere stier, eller mye på grusvei, så er en dempet framgaffel et godt valg!

Stive framgaffler finnes på standard, racersykler og hybridcykler, og passer best for sykler som for det meste skal være på asfalt. Du får en lettere sykkel, en sykkel som føles kvikkere og en sykkel som oppleves å svare bedre på dine bevegelser. Noen nisjede sykler som fatbikes og touringcykler har også stive framgaffler, men da kompenseres det ofte med veldig brede og solide dekk for å gi litt av komfortfølelsen tilbake. Hvis du skal sykle hovedsakelig på asfalt, og kanskje noen snillere grusvei, så er en stiv framgaffel helt riktig for deg!

Dempet
Slaglengde foran 

Slaglengde foran

Det å forstå slaglengde på en terrengsykkel kan virke som en skikkelig jungel. En enkel måte å forklare det på, er at jo lengre slaglengde sykkelen har, desto mer ujevn terreng er sykkelen tilpasset for. Sykler med 100 mm slaglengde er først og fremst tilpasset for Cross Country-sykling, altså raskere sykling i mindre teknisk terreng.

En sykkel med 120 mm slaglengde er kanskje det beste allround-valget, siden disse syklene ofte befinner seg mellom en rendyrket racemaskin og en sykkel tilpasset for røff og tøff kjøring blant kvist og stein. Disse syklene passer for alle mosjonister som ønsker å kunne komme seg frem i alle typer terreng, uten å ha ekstreme ambisjoner i noen retning.

En sykkel med 140 mm slaglengde eller mer er perfekt for deg som liker å gi deg ut i mer utfordrende terreng, og kanskje henge i en sykkelpark og sykle nedover bakker så fort du bare kan.

Mange hybrid-sykler har også støtdemping foran, rundt 60-80 mm slaglengde for å øke komforten. Dette bør ikke ses på som noe som gjør at sykkelen kan brukes som en terrengsykkel, men er hovedsakelig for å øke komforten på grusveier og flate stier eller spor.

160 mm
BakdemperBontrager SE5 Team Issue, TLR, Core Strength-däcksida, aramidkant, 120 tpi, 29x2,50"
Bakgaffeltype 

Bakgaffeltype

En terrengsykkel kan deles opp på veldig mange forskjellige måter. Blant annet kan man dele disse inn i såkalte “fullt dempet” og “hardtails”. Dette betyr altså hvor mange typer av dempere som er montert på sykkelen.

Stiv

En hardtail har kun en dempet gaffel foran og en stiv gaffel bak. Fordelen med å kjøre med en stiv bakgaffel er at det ikke går tapt noen kraft på grunn av bakdemperen. I tillegg får du en lavere vekt over hele sykkelen.

Demper

En fullt dempet har i tillegg til en dempet forgaffel også en dempet bakgaffel. Disse syklene har et lenkesystem som sammen med bakdemperen gir en mer komfortabel kjøring, men også en mer stabil og i de fleste tilfeller raskere sykling. På samme måte som forgaffelen demper for å beholde grep og gi økt komfort, så gjør bakdemperen nøyaktig det samme for baksiden.

Dempet
Hjulstørrelse 

Hjulstørrelse

Hjulstørrelsen er akkurat det det høres ut som - størrelsen på hjulene. Den måles vanligvis i tommer (f.eks. 28") eller i millimeter (f.eks. 622). I Norge er tommer det mest vanlige målet, og derfor har vi valgt å bruke det. Hjulstørrelsens betydning varierer avhengig av sykkeltype.

Barne sykler

Barne sykler betegnes oftest med hjulstørrelse som størrelse på sykkelen, noe som skiller seg fra voksne sykler der rammen er det som bestemmer størrelsen på sykkelen. Det betyr ikke at alle sykler med 24"-hjul er like store, og derfor har vi valgt å, i stedet for å ha en størrelsestabell, angi nøyaktige lengdeanbefalinger for hver enkelt sykkel.

Når man kjøper barne sykkel vil man selvfølgelig at barnet skal kunne vokse med sykkelen. Tenk dog på at en altfor stor sykkel generelt blir for lang, og dermed gir en liggende sittestilling som igjen reduserer barnets oversikt. Velg derfor aldri en sykkel der barnet er mer enn 5 centimeter lavere enn vår angitte lengdeanbefaling.

Mountainbikes

I mountainbikeverdenen finnes det tre hjulstørrelser: 29", 27,5" og 26". 26" var lenge den eneste størrelsen som ble brukt for mountainbikes, men brukes i dag stort sett bare for junior sykler og enklere mountainbikes som er tenkt for transport og lettere mosjon. Ønsker du å trene eller til og med konkurrere med din sykkel, er det 29" eller 27,5" som gjelder. Forenklet kan man si at 29" gir en mer stabil opplevelse, beholder farten bedre og lettere tar deg over små hindringer enn 27,5", mens en 27,5" gir deg en sykkel som oppleves kvikkere i svinger samt litt raskere i akselerasjonen. Mange fulldempede mountainbikes med 27,5" har dessuten lengre vandring, og er tilpasset for mer teknisk og utfordrende terreng.

Racersykler, standardsykler, hybridsykler og andre sykler

For i prinsippet alle sykler unntatt mountainbikes og barne sykler gjelder 28"-hjul som er en godt balansert størrelse som gir både gode forutsetninger for å rulle lett, være komfortabel å sitte på og enkel å manøvrere.

29"
Hjul
HjulFramhjul: Bontrager Line Comp 30, TLR, 6-bults, Boost110, 15 mm genomgående axel. Bakhjul: Bontrager Line Comp 30, TLR, Rapid Drive 108, 6-bults, Boost148, 12 mm genomgående axel
Fordekk"Bontrager SE5 Team Issue, TLR, Core Strength-däcksida, aramidkant, 120 tpi, 29x2,50"""
Bakdekk"Bontrager SE5 Team Issue, TLR, Core Strength-däcksida, aramidkant, 120 tpi, 29x2,50"""
Dekkdimensjon64-622
Drivverk
GirspakerSRAM GX Eagle AXS, 12 speed
BakgirSRAM GX Eagle AXS
KranksettSRAM X1 1000, 34T, 165 mm längd
KjedeSRAM GX Eagle, 12-växlat
KassettSRAM Eagle XG-1275 10-52, 12-delad
Komponenter
ForbremseFramhjul: Bontrager Line Comp 30, TLR, 6-bults, Boost110, 15 mm genomgående axel. Bakhjul: Bontrager Line Comp 30, TLR, Rapid Drive 108, 6-bults, Boost148, 12 mm genomgående axel
Bremseskive foranSRAM CenterLine, 6-bults, avrundad kant, 180 mm
BakbremseSRAM Code R hydraulisk skivbroms med 4 kolvar
Bremseplate bakSRAM CenterLine, 6-bults, avrundad kant, 180 mm
StyreBontrager Line Pro, OCLV Carbon, 35 mm, 27,5 mm rise, 780 mm bredd
StyrestemBontrager Line Pro, 35 mm, Knock Block, Blendr-teknikkompatibel, 0 grader, 45 mm längd
Setepinne-
Bremsetype 

Bremsetype

Felgbremser

De klassiske bremsene for alle typer av sykler som gradvis blir faset ut av skivebremser. Disse styres via hendler fra styret og klemmer til med bremseklosser rundt felgbanen for å stoppe sykkelen. Felgbremser finnes i forskjellige typer for å passe ulike typer sykler og kommer som blant annet V-bremser, cantileverbremser og U-bremser. Fordelen med disse er at de er svært lette å vedlikeholde og har en lav vekt.

Rullebremser

Disse fungerer lik trommelbremser som finnes på blant annet mopeder. Her trykkes bremseklosser ut mot metall inne i en sylinder i midten på hjulet. Disse krever minst vedlikehold og er utrolig driftssikre. Ulempen med disse er at de ikke har like kraftig bremseeffekt som for eksempel skivebremser.

Fotbremse

Standarden som finnes på de fleste klassiske dame- og herresykler. Denne bremsen krever svært lite vedlikehold, men er begrenset hvis du ønsker flere gir. Disse tilhører nemlig spesifikke typer av nav (hjul) som har innkapslede gir, for eksempel Shimano Nexus. Ulempen med disse er at det kreves mer kraft for å bremse ordentlig sammenlignet med andre, samt at du må ha føttene i spesifikke posisjoner for å kunne utøve den ønskede kraften.

Skivebremser

De moderne bremsene på blant annet terrengsykler, hybrid-sykler og en rekke el-sykler. Disse er basert på en bremsekaliper som klemmer til rundt en metallskive ved hjulets nav (midten av hjulet). Dette er svært likt systemene som finnes på både biler og motorsykler og anses som det absolutt beste i dagens marked. Disse er de kraftigste bremsene, krever relativt lite vedlikehold og er svært driftssikre og finnes som både mekaniske (med wire) og hydrauliske (lukket system med olje).

Hydraulisk skivebrems
Antall gir 

Antall gir

Hvor mange gir trenger jeg?

Dette avhenger helt av hvordan du sykler og hva du ønsker å få ut av sykkelen. For å finne ut av dette, må du vite hvordan du kommer til å sykle og om du ønsker å prioritere lavt vedlikehold eller høy ytelse.

Lavt vedlikehold

I dette tilfellet bør du velge et girsystem med navgir. Disse finnes i varianter med 2-11 gir fra blant annet Shimano og deres Nexus-serie som har 3, 7 og 8 gir. Det finnes også Shimano Alfine som er en finere modell som har mindre motstand i mekanikken og finnes med 8 og 11 gir.

Høy ytelse

I dette tilfelle henger antall gir bak sammen med kvalitet. Produsentene konkurrerer om å lage de beste girene med flest antall drev på kassetten. Dette betyr da at de fineste komponentene også er de som har flest antall gir bak. Foran er det enten ett eller to drev som gjelder for de finere delene.

En kombinasjon av begge

I dette tilfellet ser vi på systemer som har 2-3 gir foran og 8-10 drev bak. Disse er av litt enklere byggkvalitet som også har en høyere vekt. Disse er isteden bygget av mer robuste materialer som stål i stedet for aluminium o.l. Disse tåler ofte mer juling, men fungerer ikke like smidig.

12-delt (1 x 12)
GirskifterserieSRAM GX Eagle AXS
Framgirserie 

Framgirserie

Hva betyr for eksempel Shimano SLX? Hver komponentprodusent deler inn sine komponenter som gir, bremser, kranksett osv. i serier, i dette tilfellet er produsenten Shimano og serien SLX.

Seriene spenner fra funksjonelle enkle komponenter til betydelig mer avanserte komponenter med høy presisjon og lav vekt.

Selvsagt fungerer gir og bremser fra en enklere serie som de skal, men det skjer ikke med samme presisjon eller følelse som hos komponenter fra en finere serie. Det vil sannsynligvis kreves mer service over tid for de enklere komponentene.

Nedenfor ser du en liste over de største produsentenes serier ordnet slik at den fineste serien er øverst.

Merk at denne tabellen ikke sammenligner forskjellige merker eller landeveissykkel vs. terrengsykkel, men den bør kun brukes for å sammenligne innenfor en kolonne.

Shimano terrengsykkelShimano landeveissykkelSRAM terrengsykkelSRAM landeveissykkelShimano navgir
XTR Di2 Dura-Ace Di2 XX Red E-tap Alfine 11
XTR Dura-Ace X0 Red 22 Alfine 8
XT Di2 Ultegra Di2 X1 Red Nexus 8
XT Ultegra GX Force 22 Nexus 7
SLX 105 NX Force Nexus 3
Deore Tiagra X9 Rival 22  
Alivio Sora X7 Rival  
Acera Claris X5 Apex  
Altus
Tourney
Ingen forskifter
Bakgirserie 

Bakgirserie

Hva betyr for eksempel Shimano SLX? Hver komponentprodusent deler inn sine komponenter som gir, bremser, kranksett osv. i serier, i dette tilfellet er produsenten Shimano og serien SLX.

Seriene spenner fra funksjonelle enkle komponenter til betydelig mer avanserte komponenter med høy presisjon og lav vekt.

Selvfølgelig fungerer gir og bremser fra en enklere serie som de skal, men det skjer ikke med samme presisjon eller følelse som hos komponenter fra en finere serie. Det vil sannsynligvis kreve mer service over tid for de enklere komponentene.

Nedenfor ser du en liste over de største produsentenes serier ordnet slik at den fineste serien er øverst.

Merk at denne tabellen ikke sammenligner ulike merker eller landeveissykling vs. terrengsykling, men den bør kun brukes for å sammenligne innenfor en kolonne.

Shimano terrengsykkelShimano landeveiSRAM terrengsykkelSRAM landeveiShimano navgir
XTR Di2Dura-Ace Di2XX1 EagleRED E-tapAlfine 11
XTRDura-AceXX1Red 22Alfine 8
XT Di2Ultegra Di2XXForce 22Nexus 8
XTUltegraX01 EagleRival 22Nexus 7
SLX105X01ApexNexus 3
DeoreTiagraX0  
AlivioSoraEX1  
AceraClarisX1  
AltusGX Eagle
Tourney GX  
NX Eagle
  NX  
  X9  
  X7  
  X5  
SRAM GX Eagle AXS
Motor
MotorBosch Performance Line CX
Motorplassering 

Motorplassering

Hvor en motor er plassert bestemmer hvor mye støtte du får, og hvor jevn kraftoverføringen oppleves. En motor plassert på for- eller bakhjulet gir generelt en følelse av at sykkelen skyver på (bakhjul) eller trekker (forhjul), mens en sentrert motor generelt gir inntrykk av at det er du selv som trår (og at du har blitt mye sterkere).

En motor plassert i kranksettet gir altså en rekke fordeler, men er noe dyrere å bygge, noe som gjør at sykkelens pris blir høyere med en krankmontert motor sammenlignet med en bak- eller framhjulsmotor. En hjulmontert motor er altså billigere, og for deg som sykler kortere distanser eller bruker sykkelen relativt lite fungerer dette utmerket for deg - mens en krankmontert motor er å foretrekke hvis du har tenkt å sykle/pendle oftere og lengre.

Mer om krankmontert motor

Motoren er plassert i kranksettet, dvs. midten på sykkelen. Derfor kalles dette også ofte for midtmontert motor eller sentermontert motor. Den gir blant annet følgende fordeler:

  • Jevnere gange, siden en midtmotor har flere sensorer enn motorer som er plassert på hjulene
  • Lettere å bruke uten elektrisk drift, siden det ikke finnes noen motstand i hjulene
  • Bedre vektfordeling i sykkelen noe som gjør syklingen enklere og morsommere
  • Gir økt pedalstyrke, siden elektrisk kraft kommer fra samme sted som pedalstyrken
Kranksett
Motoreffekt 

Motoreffekt

Maksimal tillatt motorstyrke i Sverige er for øyeblikket 250 W. Hvis det er oppgitt en høyere effekt enn 250 W i spesifikasjonene, er det bare en midlertidig verdi ved oppstart eller akselerasjon som synker til 250 W etter noen få sekunder.
250 W
MotorlydnivåLav
Dreiemoment 

Dreiemoment

Motorens dreiemoment måles i Newtonmeter (Nm) og er et mål på en krafts evne til å vri et objekt rundt en bestemt akse. Forenklet kan man si at jo høyere dreiemoment, desto bedre.
85 Nm
SensorerFart, Kadens, Dreiemoment
Maksimal assistansehastighet 

Maksimal assistansehastighet

Maksimal tillatt assistansehastighet i Sverige er for øyeblikket 25 km/t. Når du når over 25 km/t, slutter motoren å drive, og du må rett og slett tråkke på egen hånd.
25 km/h
Elektrisk systemBosch
Batteri
Batteri-
BatteriplasseringInnvendig
Avtagbart batteriJa
Batterikapasitet (Wh)750
Spenning-
Batteri inkludert?Ja
BatteriladerBosch standard 4 A, 230 V, smart system
Kan lades på sykkelenJa
Visning
VisningBosch BRC3100
SykkelassistanseJa
Sykkelutstyr
Håndtak/StyretapeBontrager XR Trail Elite, nylon, Lock-on
PedalerWellgo VPE-536
SeteBontrager Arvada, austenitrails, 138 mm bredd
KUNDENES MENINGER
Også tagget i

Din handlevogn(0 artikler)

Handlevognen er tom
Totalt: 0 kr
Til kassen

Favoritter(0 artikler)

Du har ingen favoritter
MENY