• RASK FRAKT-LEVERING
  • BETAL ENKELT MED KLARNA
  • VANLIGE SPØRSMÅL OG SVAR
0
Ønskeliste
0
Handlekurv

TREK Trek Elsykkel Racer Domane+ Al 5 Viper Red

Trek Elsykkel Racer Domane+ Al 5 Viper Red
Beskrivelse

Både kraft, komfort og kapasitet i en svært godt balansert balanse

Er du på utkikk etter en kraftfull landeveissykkel som leverer potente prestasjoner, samtidig som den er komfortabel nok for dine lange søndagsturer med venner, vil e-sykkelen Trek Domane+ AL 5 ikke skuffe deg. En imponerende sykkel designet for lange sykkelturer, som utmerker seg med sin imponerende komfort og høye hastighet, nesten uansett hvor du sykler. Dens elegante, slanke form gjør den rask og nesten like aerodynamisk som sine fettere med tradisjonelle drivlinjer. En kraftig el-assistert sykkel for deg som ønsker å beholde den ekte sykkelfølelsen, men som av og til ønsker litt ekstra boost. Det effektive drivsystemet med navmotor gir deg ekstra kraft når det trengs mest, som i sterk motvind eller når du vil holde samme høye tempo som din 20 år yngre sykkelkamerat i bakkene, men det er ikke noe du merker når det ikke er aktivt.

Nøkkelen til suksess!

  • Mangsidig og komfortabel racersykkel med elektrisk drift som også kan brukes som en gravel-sykkel
  • Egner seg like godt for intensive treningsturer som for rene nytelsesturer
  • Ramme i Aluminium (100 Series Alpha Aluminum) med slanke former
  • Velbalansert endurancegeometri som er komfortabel for lange avstander, men rask som en racersykkel
  • Elektromotor fra Hyena med drivpakke i navet (40 Nm) tilbyr tre forskjellige moduser å velge mellom
  • Slankt batteri (250Wh) som er elegant integrert i diagonalrøret (mulighet for å tilføye en rekkeviddeforlenger)
  • Du styrer hele systemet via de intuitive kontrollene på styret, uten å måtte ta hendene fra styret
  • Kraftig 2x-drivlinje med 22 pålitelige girene fra kvalitetssikre Shimano (105)
  • Kraftfulle hydrauliske skivebremser fra Shimano (105) sikrer at verken regn eller grus forringer turen din
  • Blender-kompatibel styrestamme gjør det mulig å feste utstyret ditt direkte på styrestammen
  • Integrerte fester for skjermer slik at du kan montere heldekkende skjermer når været tilsier det
  • Ruller lett over ujevn terreng og kan brukes med dekk opptil 38 mm bredde

Aluminiumsramme med moderne vinkler og skarp endurancegeometri

Rammen består av Alpha Aluminum (100 series) med moderne endurancegeometri som fokuserer på både komfort og effektivitet, noe som i praksis betyr en effektiv holdning som tilbyr god oversikt over omgivelsene. Rammen har fester for skjermer og en moderne form med et noe høyere styrrør, som bidrar til bedre stabilitet og større komfort. Den har også en gaffel i karbonfiber som absorberer vibrasjoner og håndterer ujevnheter, slik at sykkelturene dine forblir stabile og raske uansett underlag. Sveiseskjøtene er eksepsjonelt glatte, og den praktiske intern kablingen bidrar til sykkelens elegante utseende.

Elektrisk navmotor med smidig kraftoverføring og pålitelig driftssikkerhet

Kraften leveres av Hyena og består av en drivpakke spesialdesignet for denne typen sykler, med hele drivlinjen elegant integrert. Hjertet av systemet er en navmontert elmotor og et kraftig batteri på 250Wh miljøvennlig kraft. Motoren tar deg effektivt og raskt dit du vil, uten at du må gjøre hele jobben selv, og du velger selvsagt selv ønsket assistansenivå. Dette lette drivsystemet gir masse ekstra kraft når du mest trenger det, og føles akkurat som en konvensjonell landeveissykkel når du ikke trenger det.

Kraftfull 2x-drivlinje med smidig ytelse og fokus på hastighet

Systemet fra Hyena arbeider i samspill med en kraftfull drivlinje fra Shimano (105) med 22 pålitelige gir, som er spesielt tilpasset for landeveissykling og tilbyr nesten feilfri funksjon, et bredt girutvalg, og selvfølgelig toppfart. Girskiftene er også elegant integrert i bremsehendlene, slik at du ikke trenger å slippe taket på styret. Hele systemet har imponerende lav støy og leverer en fantastisk dynamisk følelse i selve kraftoverføringen, og det beste av alt er at det skjer med nesten sømløs harmoni og høy effektivitet.

Robuste og grepvennlige hjul samt kraftige hydrauliske skivebremser

Hjulsettet består av lettvekts aluminiumsfelger klare for slangeløs bruk, noe som tillater deg å kjøre med lavere dekktrykk for å forbedre både grep og komfort uten risiko for punktering. Alt ruller stabilt på et par 32mm brede landeveiskdekke fra Bontrager (R1 Hard-Case Lite) med lav rullemotstand, høy holdbarhet, og pålitelig grep i svingene. Du kan faktisk montere dekk helt opp til 38mm bredde, hvilket gjør at sykkelen enkelt kan dobles som din gravel-sykkel. Bremsekraften fra et par kraftige hydrauliske skivebremser gir deg pålitelig og effektiv bremsekraft i alle slags værforhold og på alle typer underlag.

PÅ DETALJNIVÅ
Artikkelnummer0103740-3611
EAN-kode-
VaremerkeTREK
FargeViper Red
Knutenummer0103740
Spesifikasjon
PersonaliseringLandeveissykling
ProduktserieTrek Domane+
ModellserieTrek Domane+
KjønnUnisex, Dame, Herre
Damspesifikk 

Damspesifikk

Ettersom kvinner og menn ofte har forskjellig anatomi, bygger mange produsenter sykler som er tilpasset dette. Vanligvis er det bare små forskjeller som skiller dem. Blant annet pleier det å være bredere seter, smalere styre og kortere veivarmene. I noen tilfeller lages det også damespesifikke modeller i mindre størrelser og med en skrånende overrør. Noen ganger også i andre farger.
Nei
Årsmodell2023
Vekt (ifølge produsenten)56 - 14.06 kg
Produsentens nettstedwww.trekbikes.com/se/sv_SE/p/36141
Elektrisk sykkelNei
Din høyde 

Din høyde

Anbefalt lengde ifølge leverandøren
-
Passer Høyde (cm)-
Produsentens artikkelnummer-
Produsentens fargeViper Red
Rammesett
Rammestørrelse-
Ramme100 Series Alpha Aluminum, drivsystem med navmotor, koniskt styrhuvud, invändigt kablage, Flat Mount-skivbroms, pakethållar- och skärmfästen
Rammemateriale 

Rammemateriale

Karbonfiber koster litt mer enn en aluminiumsramme, men den har en rekke fordeler sammenlignet med andre materialer når det gjelder rene kjøreegenskaper. Den er sterkere, lettere, stivere og mer behagelig å sykle på, siden det er et mer levende materiale enn aluminium. Karbonfiber er imidlertid litt mer følsomt for montering av tilbehør som du klemmer rundt rammen, som for eksempel låser eller barneseter. Dette fører til at karbonfiber best egner seg for sportsykler som racersykler og terrengsykler.

Aluminium er et prisgunstig og lett materiale, som passer for alle typer sykler. Det er enkelt å oppnå en virkelig lav vekt samtidig som man beholder styrke og gode kjøreegenskaper, og materialet er heller ikke følsomt for hva du monterer for tilbehør på det. Bare å tut og kjøre og montere på akkurat hva du vil på din sykkel!

Stål er et materiale som kan produseres i mange ulike kvalitetsnivåer. Stål kan bygges veldig billig, og finnes derfor på de enklere syklene i vårt sortiment. Men det kan også være et utrolig ettergivende, holdbart og behagelig materiale når man bruker virkelig fint stål. Det virkelig fine stålet finner man i mange sykler som er beregnet litt mer for langdistansesykling, for eksempel våre fine touring-sykler fra Surly, og Skeppshult-sykler som er bygget i svensk kvalitetsstål (som bidrar til veldig fine komfortegenskaper på de fleste underlag).

Aluminium
ForhjulsgaffelDomane+ kolfiber, koniskt styrrör i aluminium, invändig dragning av bromsvajer, skärmfästen, Flat Mount-skivbroms, 12 x 100 mm genomgående axel
Forhjulsgaffeltype 

Forhjulsgaffeltype

En dempet framgaffel er i dag standard på terrengsykler, rett og slett for å takle terrenget sykkelen brukes i. Det finnes også mange hybridcykler med dempet framgaffel, for å gi deg litt mer komfort på grusveier og eventuelle skogstier. Hvis du skal sykle i skog eller på enklere stier, eller mye på grusvei, så er en dempet framgaffel et godt valg!

Stive framgaffler finnes på standard, racersykler og hybridcykler, og passer best for sykler som for det meste skal være på asfalt. Du får en lettere sykkel, en sykkel som føles kvikkere og en sykkel som oppleves å svare bedre på dine bevegelser. Noen nisjede sykler som fatbikes og touringcykler har også stive framgaffler, men da kompenseres det ofte med veldig brede og solide dekk for å gi litt av komfortfølelsen tilbake. Hvis du skal sykle hovedsakelig på asfalt, og kanskje noen snillere grusvei, så er en stiv framgaffel helt riktig for deg!

Steel
FramgaffelmaterialeKarbonfiber
Bakgaffeltype 

Bakgaffeltype

En terrengsykkel kan deles opp på veldig mange forskjellige måter. Blant annet kan man dele disse inn i såkalte “fullt dempet” og “hardtails”. Dette betyr altså hvor mange typer av dempere som er montert på sykkelen.

Stiv

En hardtail har kun en dempet gaffel foran og en stiv gaffel bak. Fordelen med å kjøre med en stiv bakgaffel er at det ikke går tapt noen kraft på grunn av bakdemperen. I tillegg får du en lavere vekt over hele sykkelen.

Demper

En fullt dempet har i tillegg til en dempet forgaffel også en dempet bakgaffel. Disse syklene har et lenkesystem som sammen med bakdemperen gir en mer komfortabel kjøring, men også en mer stabil og i de fleste tilfeller raskere sykling. På samme måte som forgaffelen demper for å beholde grep og gi økt komfort, så gjør bakdemperen nøyaktig det samme for baksiden.

ram
Hjulstørrelse 

Hjulstørrelse

Hjulstørrelsen er akkurat det det høres ut som - størrelsen på hjulene. Den måles vanligvis i tommer (f.eks. 28") eller i millimeter (f.eks. 622). I Norge er tommer det mest vanlige målet, og derfor har vi valgt å bruke det. Hjulstørrelsens betydning varierer avhengig av sykkeltype.

Barne sykler

Barne sykler betegnes oftest med hjulstørrelse som størrelse på sykkelen, noe som skiller seg fra voksne sykler der rammen er det som bestemmer størrelsen på sykkelen. Det betyr ikke at alle sykler med 24"-hjul er like store, og derfor har vi valgt å, i stedet for å ha en størrelsestabell, angi nøyaktige lengdeanbefalinger for hver enkelt sykkel.

Når man kjøper barne sykkel vil man selvfølgelig at barnet skal kunne vokse med sykkelen. Tenk dog på at en altfor stor sykkel generelt blir for lang, og dermed gir en liggende sittestilling som igjen reduserer barnets oversikt. Velg derfor aldri en sykkel der barnet er mer enn 5 centimeter lavere enn vår angitte lengdeanbefaling.

Mountainbikes

I mountainbikeverdenen finnes det tre hjulstørrelser: 29", 27,5" og 26". 26" var lenge den eneste størrelsen som ble brukt for mountainbikes, men brukes i dag stort sett bare for junior sykler og enklere mountainbikes som er tenkt for transport og lettere mosjon. Ønsker du å trene eller til og med konkurrere med din sykkel, er det 29" eller 27,5" som gjelder. Forenklet kan man si at 29" gir en mer stabil opplevelse, beholder farten bedre og lettere tar deg over små hindringer enn 27,5", mens en 27,5" gir deg en sykkel som oppleves kvikkere i svinger samt litt raskere i akselerasjonen. Mange fulldempede mountainbikes med 27,5" har dessuten lengre vandring, og er tilpasset for mer teknisk og utfordrende terreng.

Racersykler, standardsykler, hybridsykler og andre sykler

For i prinsippet alle sykler unntatt mountainbikes og barne sykler gjelder 28"-hjul som er en godt balansert størrelse som gir både gode forutsetninger for å rulle lett, være komfortabel å sitte på og enkel å manøvrere.

28"
Hjul
ForhjulsnavFormula RX-812 aluminium, kapslat lager, 6-bults, 12 x 100 mm genomgående axel
BaknavHyDrive drivenhetsmotor i navet, 40 Nm, 250 W
FordekkBontrager R1 Hard-Case Lite, kanttråd, 60 tpi, 700 x 32c
BakdekkBontrager R1 Hard-Case Lite, kanttråd, 60 tpi, 700 x 32c
Dekkdimensjon32-622
FelgerBontrager Paradigm, TLR, 28-håls, 21 mm bredd, Presta-ventil
Drivverk
Girspaker-
FramgirShimano 105 R7000, 31,8 mm klämma
BakgirShimano 105 R7000, lång arm, max. 34T
KranklagerMomentsensor, gängad, 110 mm axel
Kranksett-
KjedeShimano 105 HG601, 11-växlat
KassettShimano 105 HG700-11, 11-34, 11 speed
Komponenter
Bremseskive foranShimano RT66, 6-bults, 160 mm
Bremseplate bakShimano RT66, 6-bults, 160 mm
Styre-
Styrestem-
SetepinneBontrager kolfiber, 27,2 mm, 8 mm offset, 330 mm längd
Bremsetype 

Bremsetype

Felgbremser

De klassiske bremsene for alle typer av sykler som gradvis blir faset ut av skivebremser. Disse styres via hendler fra styret og klemmer til med bremseklosser rundt felgbanen for å stoppe sykkelen. Felgbremser finnes i forskjellige typer for å passe ulike typer sykler og kommer som blant annet V-bremser, cantileverbremser og U-bremser. Fordelen med disse er at de er svært lette å vedlikeholde og har en lav vekt.

Rullebremser

Disse fungerer lik trommelbremser som finnes på blant annet mopeder. Her trykkes bremseklosser ut mot metall inne i en sylinder i midten på hjulet. Disse krever minst vedlikehold og er utrolig driftssikre. Ulempen med disse er at de ikke har like kraftig bremseeffekt som for eksempel skivebremser.

Fotbremse

Standarden som finnes på de fleste klassiske dame- og herresykler. Denne bremsen krever svært lite vedlikehold, men er begrenset hvis du ønsker flere gir. Disse tilhører nemlig spesifikke typer av nav (hjul) som har innkapslede gir, for eksempel Shimano Nexus. Ulempen med disse er at det kreves mer kraft for å bremse ordentlig sammenlignet med andre, samt at du må ha føttene i spesifikke posisjoner for å kunne utøve den ønskede kraften.

Skivebremser

De moderne bremsene på blant annet terrengsykler, hybrid-sykler og en rekke el-sykler. Disse er basert på en bremsekaliper som klemmer til rundt en metallskive ved hjulets nav (midten av hjulet). Dette er svært likt systemene som finnes på både biler og motorsykler og anses som det absolutt beste i dagens marked. Disse er de kraftigste bremsene, krever relativt lite vedlikehold og er svært driftssikre og finnes som både mekaniske (med wire) og hydrauliske (lukket system med olje).

Hydraulisk skivebrems
Antall gir 

Antall gir

Hvor mange gir trenger jeg?

Dette avhenger helt av hvordan du sykler og hva du ønsker å få ut av sykkelen. For å finne ut av dette, må du vite hvordan du kommer til å sykle og om du ønsker å prioritere lavt vedlikehold eller høy ytelse.

Lavt vedlikehold

I dette tilfellet bør du velge et girsystem med navgir. Disse finnes i varianter med 2-11 gir fra blant annet Shimano og deres Nexus-serie som har 3, 7 og 8 gir. Det finnes også Shimano Alfine som er en finere modell som har mindre motstand i mekanikken og finnes med 8 og 11 gir.

Høy ytelse

I dette tilfelle henger antall gir bak sammen med kvalitet. Produsentene konkurrerer om å lage de beste girene med flest antall drev på kassetten. Dette betyr da at de fineste komponentene også er de som har flest antall gir bak. Foran er det enten ett eller to drev som gjelder for de finere delene.

En kombinasjon av begge

I dette tilfellet ser vi på systemer som har 2-3 gir foran og 8-10 drev bak. Disse er av litt enklere byggkvalitet som også har en høyere vekt. Disse er isteden bygget av mer robuste materialer som stål i stedet for aluminium o.l. Disse tåler ofte mer juling, men fungerer ikke like smidig.

11-delt (1 x 11)
GirskifterserieShimano 105
Framgirserie 

Framgirserie

Hva betyr for eksempel Shimano SLX? Hver komponentprodusent deler inn sine komponenter som gir, bremser, kranksett osv. i serier, i dette tilfellet er produsenten Shimano og serien SLX.

Seriene spenner fra funksjonelle enkle komponenter til betydelig mer avanserte komponenter med høy presisjon og lav vekt.

Selvsagt fungerer gir og bremser fra en enklere serie som de skal, men det skjer ikke med samme presisjon eller følelse som hos komponenter fra en finere serie. Det vil sannsynligvis kreves mer service over tid for de enklere komponentene.

Nedenfor ser du en liste over de største produsentenes serier ordnet slik at den fineste serien er øverst.

Merk at denne tabellen ikke sammenligner forskjellige merker eller landeveissykkel vs. terrengsykkel, men den bør kun brukes for å sammenligne innenfor en kolonne.

Shimano terrengsykkelShimano landeveissykkelSRAM terrengsykkelSRAM landeveissykkelShimano navgir
XTR Di2 Dura-Ace Di2 XX Red E-tap Alfine 11
XTR Dura-Ace X0 Red 22 Alfine 8
XT Di2 Ultegra Di2 X1 Red Nexus 8
XT Ultegra GX Force 22 Nexus 7
SLX 105 NX Force Nexus 3
Deore Tiagra X9 Rival 22  
Alivio Sora X7 Rival  
Acera Claris X5 Apex  
Altus
Tourney
Shimano 105
Bakgirserie 

Bakgirserie

Hva betyr for eksempel Shimano SLX? Hver komponentprodusent deler inn sine komponenter som gir, bremser, kranksett osv. i serier, i dette tilfellet er produsenten Shimano og serien SLX.

Seriene spenner fra funksjonelle enkle komponenter til betydelig mer avanserte komponenter med høy presisjon og lav vekt.

Selvfølgelig fungerer gir og bremser fra en enklere serie som de skal, men det skjer ikke med samme presisjon eller følelse som hos komponenter fra en finere serie. Det vil sannsynligvis kreve mer service over tid for de enklere komponentene.

Nedenfor ser du en liste over de største produsentenes serier ordnet slik at den fineste serien er øverst.

Merk at denne tabellen ikke sammenligner ulike merker eller landeveissykling vs. terrengsykling, men den bør kun brukes for å sammenligne innenfor en kolonne.

Shimano terrengsykkelShimano landeveiSRAM terrengsykkelSRAM landeveiShimano navgir
XTR Di2Dura-Ace Di2XX1 EagleRED E-tapAlfine 11
XTRDura-AceXX1Red 22Alfine 8
XT Di2Ultegra Di2XXForce 22Nexus 8
XTUltegraX01 EagleRival 22Nexus 7
SLX105X01ApexNexus 3
DeoreTiagraX0  
AlivioSoraEX1  
AceraClarisX1  
AltusGX Eagle
Tourney GX  
NX Eagle
  NX  
  X9  
  X7  
  X5  
Shimano 105
Motor
MotorHyDrive
Motorplassering 

Motorplassering

Hvor en motor er plassert bestemmer hvor mye støtte du får, og hvor jevn kraftoverføringen oppleves. En motor plassert på for- eller bakhjulet gir generelt en følelse av at sykkelen skyver på (bakhjul) eller trekker (forhjul), mens en sentrert motor generelt gir inntrykk av at det er du selv som trår (og at du har blitt mye sterkere).

En motor plassert i kranksettet gir altså en rekke fordeler, men er noe dyrere å bygge, noe som gjør at sykkelens pris blir høyere med en krankmontert motor sammenlignet med en bak- eller framhjulsmotor. En hjulmontert motor er altså billigere, og for deg som sykler kortere distanser eller bruker sykkelen relativt lite fungerer dette utmerket for deg - mens en krankmontert motor er å foretrekke hvis du har tenkt å sykle/pendle oftere og lengre.

Mer om krankmontert motor

Motoren er plassert i kranksettet, dvs. midten på sykkelen. Derfor kalles dette også ofte for midtmontert motor eller sentermontert motor. Den gir blant annet følgende fordeler:

  • Jevnere gange, siden en midtmotor har flere sensorer enn motorer som er plassert på hjulene
  • Lettere å bruke uten elektrisk drift, siden det ikke finnes noen motstand i hjulene
  • Bedre vektfordeling i sykkelen noe som gjør syklingen enklere og morsommere
  • Gir økt pedalstyrke, siden elektrisk kraft kommer fra samme sted som pedalstyrken
Kranksett
Motoreffekt 

Motoreffekt

Maksimal tillatt motorstyrke i Sverige er for øyeblikket 250 W. Hvis det er oppgitt en høyere effekt enn 250 W i spesifikasjonene, er det bare en midlertidig verdi ved oppstart eller akselerasjon som synker til 250 W etter noen få sekunder.
250 W
MotorlydnivåLav
Dreiemoment 

Dreiemoment

Motorens dreiemoment måles i Newtonmeter (Nm) og er et mål på en krafts evne til å vri et objekt rundt en bestemt akse. Forenklet kan man si at jo høyere dreiemoment, desto bedre.
40 Nm
SensorerFart, Kadens, Dreiemoment
Maksimal assistansehastighet 

Maksimal assistansehastighet

Maksimal tillatt assistansehastighet i Sverige er for øyeblikket 25 km/t. Når du når over 25 km/t, slutter motoren å drive, og du må rett og slett tråkke på egen hånd.
25 km/h
Elektrisk systemHydrive
Batteri
Batteri250 Wh
BatteriplasseringInnvendig
Avtagbart batteriJa
Batterikapasitet (Wh)250
Batterilader2 A, 42 V ut, 100 - 240 V AC inn
Kan lades på sykkelenJa
Visning
VisningHyDrive
DisplayplasseringSenter
Sykkelutstyr
Sete-
KUNDENES MENINGER
Også tagget i

Din handlevogn(0 artikler)

Handlevognen er tom
Totalt: 0 kr
Til kassen

Favoritter(0 artikler)

Du har ingen favoritter
MENY