• RASK FRAKT-LEVERING
  • BETAL ENKELT MED KLARNA
  • VANLIGE SPØRSMÅL OG SVAR
0
Ønskeliste
0
Handlekurv

TREK Trek Elsykkel Racer Domane+ SLR 6 Matte Deep Smoke

Trek Elsykkel Racer Domane+ SLR 6 Matte Deep Smoke
Beskrivelse

Både kraft, kapasitet og karbonfiber i en ekstremt velbalansert sykkel

Hvis du er på jakt etter en kraftig landeveissykkel som leverer potent ytelse, men som samtidig er komfortabel nok for lange søndagsturer med kompisene, vil den raske Trek Domane+ SLR 6 ikke skuffe deg. En potent elsykkel i førsteklasses karbonfiber (800 Series OCLV Carbon), mesterlige karbonhjul, hydrauliske skivebremser og en design for kresne landeveissyklister som vil beholde den ekte racingsykkelfølelsen, men som noen ganger ønsker litt ekstra boost. Den ser verken ut, føles eller oppleves som en vanlig elsykkel. De elegant strømlinjeformede formene gjør den virkelig rask og nesten like aerodynamisk som sine slektninger uten elmotorer. Det imponerende effektive lille drivsystemet gir deg masse ekstra kraft når det trengs som mest, for eksempel i sterk motvind eller når du vil kunne holde samme høye tempo som de litt yngre kompisene i bakkene, men det er ikke noe du merker når det ikke er i drift. Motorlyden er knapt hørbar, det forstyrrer ikke din fredfulle sykling, og du kan likevel forvente en ekstra dytt i klatringene og på lange, episke eventyr. Men du får også ytelsesfordelene til Shimano’s elektroniske 105 2x12 Di2-drivlinje som skifter helt trådløst. Her snakker vi virkelig om det beste fra to verdener - førsteklasses racingsykkelfølelse pluss ekstra kraft i klatringene eller når du vil sykle noen ekstra kilometer.

Nøkkelen til suksess!

  • Komfortabel racingsykkel med potent drift for entusiastiske landeveissyklister med høye krav
  • Ekte racingsykkelfølelse pluss litt ekstra kraft i klatringene eller når du vil sykle noen ekstra kilometer
  • Trek’s beste og letteste ramme i førsteklasses karbonfiber (800 Series OCLV Carbon) med IsoSpeed bak
  • Velbalansert endurance-geometri som er komfortabel på langdistanser men rask som en konkurransesykkel
  • TQ’s HPR-motor er imponerende diskret, kompakt, lett og stillegående og tilbyr kraftig assistanse opp til 25 km/t
  • Batteri (360Wh) som er elegant integrert i det diagonale røret, gir 95 km i øko-modus og kan tas helt ut hvis ønsket
  • Du kan legge til et Range Extender-batteri som monteres i flaskeholderen og gir deg ekstra kraft for ekstra lange avstander
  • Den elegant integrerte skjermen og de diskrete kontrollene gjør at den ser ut og føles som en vanlig racingsykkel
  • Trådløs elektronisk 2x12-drivlinje fra Shimano (105 Di2) med 24 lynkjappe gir
  • Kraftige hydrauliske skivebremser fra Shimano (105) som sikrer at verken regn eller grus ødelegger runden din
  • Mesterlig hjulsett med felger i karbonfiber fra Bontrager (Aeolus Pro 3V - TLR) med gjennomgående aksler
  • Ruller raskt med gripende landeveisdekk fra Bontrager (R3 Hard-Case Lite) med 32 mm bredde (tåler 40 mm)
  • Veigutjevnende IsoSpeed absorberer trettende støt fra veien slik at du sykler raskere, mykere og mer komfortabelt
  • Blender-kompatibel RCS Pro-stem i aluminium sørger for at du kan feste tilbehøret ditt direkte på stemmet
  • Landeveisstyre i karbonfiber med IsoCore som reduserer vibrasjonene fra veibanen med 20 prosent
  • Integrerte skjermfester slik at du kan montere heldekkende skjermer når været krever det

Førsteklasses ramme i karbonfiber med moderne vinkler og en skarp geometri

Rammen består av Trek’s skarpeste lettvektsramme i karbonfiber (800 Series OCLV Carbon) med en stabil endurance-geometri som setter både komfort og effektivitet i fokus, noe som i praksis betyr en effektiv posisjon som gir god oversikt over omgivelsene. Rammen er også utstyrt med IsoSpeed, som gjør sykkelen betydelig mer tilgivende på en måte som gir mykere kjøring og bedre balanse, slik at du kan sykle raskere, lengre og hardere. Enkelt forklart absorberes de trettende støtene fra veibanen, slik at du kan holde dampen oppe over lengre avstander.

Den har også en gaffel helt i karbonfiber (Domane+ Carbon), som absorberer vibrasjoner og håndterer ujevne partier, slik at syklingen din forblir både stabil og rask uansett overflate. Den praktiske innvendige kabelføringen bidrar til å gi sykkelen sitt elegante utseende. Rammen tillater også gjennomgående aksler og flat mount-monterte skivebremser, noe som gjør sykkelen både mer elegant, effektiv, lettere og mer strømlinjeformet.

Slagkraftig elektrisk motor med deilig dynamisk krafteoverføring

Kraften kommer fra TQ (HPR50) og består av en supereffektiv elektrisk motor som er spesielt designet for denne typen sykler og som er virkelig elegant integrert (det er faktisk vanskelig å se forskjell fra en vanlig Domane). Den leverer et utrolig velbalansert forhold mellom rekkevidde, vekt og hastighet, samt er både ultrakompakt, stillegående og gir en utrolig naturlig assistanse opp til 25 km/t. Selve hjertet er en høy kvalitet, sentralt plassert elektrisk motor på 50 Nm og et fullt integrert batteri på 360 Wh som er skjult i det diagonale røret, og det gir imponerende 95 km i øko-modus. Ønsker du å dra på lange turer? Skaff deg et Range Extender-batteri (tilleggsutstyr) på 160 Wh og få en utvidet rekkevidde til ca. 145 km i øko-modus. Vil du kunne ta deg enda lenger? Med appen Trek Central kan du tilpasse assistansen for å utvide rekkevidden enda mer.

Motoren tar deg effektivt og raskt dit du vil uten at du må gjøre hele jobben selv, men du velger selvfølgelig helt selv hvilken assistansenivå du vil ha for øyeblikket. Dette imponerende smidige drivsystemet gir masse ekstra kraft når du trenger det mest, og føles akkurat som en konvensjonell landeveissykkel når du ikke trenger det. Du merker ingen merkbar motstand når systemet er av eller når du når hastigheter over den maksimale assistansenivået (25 km/t).

Slagkraftig 2x12-drivlinje med smidig ytelse og fokus på høy hastighet

Systemet fra TQ jobber sammen med en slagkraftig 2x12-drivlinje fra Shimano (105 Di2) med 24 pålitelige gir som selvfølgelig er spesielt tilpasset for landeveissykling og som leverer nærmest fjellstø funksjon, presise girskift, et bredt girspektrum og selvfølgelig fartsegenskaper av rang. Du kan også konfigurere drivlinjen akkurat slik du vil ha den via Shimanos brukervennlige app E-Tube. Girspakene er selvfølgelig elegant integrert i bremsehendlene, slik at du aldri trenger å slippe styret. Hele oppsettet har imponerende lavt lydnivå og leverer en herlig dynamisk følelse i selve kraftoverføringen, og det beste av alt er at det skjer med nesten sømløs harmoni og høy effektivitet.

Mesterlig hjulsett i karbonfiber samt kraftige hydrauliske skivebremser

Hjulsettet består av et par mesterlige felger i karbonfiber fra Bontrager (Aeolus Pro 3V) som er klare for å kjøres slangeløst, noe som betyr at du kan kjøre med lavere dekktrykk for å forbedre både grep og komfort uten å risikere klempunkteringer. Alt ruller trygt på et par 32 mm glatte dekk fra Bontrager (R3 Hard-Case Lite) som ruller veldig raskt på asfalten, men det er plass til dekk opp til 40 mm for at du skal kunne ha det gøy på alle typer veier, fra asfalt til grus. Og du bremser med et par kraftige hydrauliske skivebremser fra Shimano (105), noe som gir deg pålitelig og effektiv bremsekraft i alle typer værforhold og på alle typer underlag.

PÅ DETALJNIVÅ
Artikkelnummer0103760-I143
EAN-kode-
VaremerkeTREK
FargeMatte Deep Smoke
Knutenummer0103760
Spesifikasjon
PersonaliseringLandeveissykling
ProduktserieTrek Domane+
ModellserieTrek Domane+
KjønnUnisex, Dame, Herre
Damspesifikk 

Damspesifikk

Ettersom kvinner og menn ofte har forskjellig anatomi, bygger mange produsenter sykler som er tilpasset dette. Vanligvis er det bare små forskjeller som skiller dem. Blant annet pleier det å være bredere seter, smalere styre og kortere veivarmene. I noen tilfeller lages det også damespesifikke modeller i mindre størrelser og med en skrånende overrør. Noen ganger også i andre farger.
Nei
Årsmodell2023
Vekt (ifølge produsenten)56 - 12.40 kg
Produsentens nettstedwww.trekbikes.com/se/sv_SE/p/36703
Elektrisk sykkelNei
Din høyde 

Din høyde

Anbefalt lengde ifølge leverandøren
-
Passer Høyde (cm)-
Produsentens artikkelnummer-
Produsentens fargeMatte Deep Smoke
Rammesett
Rammestørrelse-
Ramme800 Series OCLV Carbon, TQ-drivsystem, koniskt styrhuvud, IsoSpeed bak, invändigt kablage, Flat Mount-skivbroms, skärmfästen, 12 x 142 mm genomgående axel
Rammemateriale 

Rammemateriale

Karbonfiber koster litt mer enn en aluminiumsramme, men den har en rekke fordeler sammenlignet med andre materialer når det gjelder rene kjøreegenskaper. Den er sterkere, lettere, stivere og mer behagelig å sykle på, siden det er et mer levende materiale enn aluminium. Karbonfiber er imidlertid litt mer følsomt for montering av tilbehør som du klemmer rundt rammen, som for eksempel låser eller barneseter. Dette fører til at karbonfiber best egner seg for sportsykler som racersykler og terrengsykler.

Aluminium er et prisgunstig og lett materiale, som passer for alle typer sykler. Det er enkelt å oppnå en virkelig lav vekt samtidig som man beholder styrke og gode kjøreegenskaper, og materialet er heller ikke følsomt for hva du monterer for tilbehør på det. Bare å tut og kjøre og montere på akkurat hva du vil på din sykkel!

Stål er et materiale som kan produseres i mange ulike kvalitetsnivåer. Stål kan bygges veldig billig, og finnes derfor på de enklere syklene i vårt sortiment. Men det kan også være et utrolig ettergivende, holdbart og behagelig materiale når man bruker virkelig fint stål. Det virkelig fine stålet finner man i mange sykler som er beregnet litt mer for langdistansesykling, for eksempel våre fine touring-sykler fra Surly, og Skeppshult-sykler som er bygget i svensk kvalitetsstål (som bidrar til veldig fine komfortegenskaper på de fleste underlag).

Karbonfiber
ForhjulsgaffelDomane+ kolfiber, koniskt styrrör i kolfiber, invändig dragning av bromsvajer, skärmfästen, Flat Mount-skivbroms, 12 x 100 mm genomgående axel
Forhjulsgaffeltype 

Forhjulsgaffeltype

En dempet framgaffel er i dag standard på terrengsykler, rett og slett for å takle terrenget sykkelen brukes i. Det finnes også mange hybridcykler med dempet framgaffel, for å gi deg litt mer komfort på grusveier og eventuelle skogstier. Hvis du skal sykle i skog eller på enklere stier, eller mye på grusvei, så er en dempet framgaffel et godt valg!

Stive framgaffler finnes på standard, racersykler og hybridcykler, og passer best for sykler som for det meste skal være på asfalt. Du får en lettere sykkel, en sykkel som føles kvikkere og en sykkel som oppleves å svare bedre på dine bevegelser. Noen nisjede sykler som fatbikes og touringcykler har også stive framgaffler, men da kompenseres det ofte med veldig brede og solide dekk for å gi litt av komfortfølelsen tilbake. Hvis du skal sykle hovedsakelig på asfalt, og kanskje noen snillere grusvei, så er en stiv framgaffel helt riktig for deg!

Steel
FramgaffelmaterialeKarbonfiber
Bakgaffeltype 

Bakgaffeltype

En terrengsykkel kan deles opp på veldig mange forskjellige måter. Blant annet kan man dele disse inn i såkalte “fullt dempet” og “hardtails”. Dette betyr altså hvor mange typer av dempere som er montert på sykkelen.

Stiv

En hardtail har kun en dempet gaffel foran og en stiv gaffel bak. Fordelen med å kjøre med en stiv bakgaffel er at det ikke går tapt noen kraft på grunn av bakdemperen. I tillegg får du en lavere vekt over hele sykkelen.

Demper

En fullt dempet har i tillegg til en dempet forgaffel også en dempet bakgaffel. Disse syklene har et lenkesystem som sammen med bakdemperen gir en mer komfortabel kjøring, men også en mer stabil og i de fleste tilfeller raskere sykling. På samme måte som forgaffelen demper for å beholde grep og gi økt komfort, så gjør bakdemperen nøyaktig det samme for baksiden.

ram
Hjulstørrelse 

Hjulstørrelse

Hjulstørrelsen er akkurat det det høres ut som - størrelsen på hjulene. Den måles vanligvis i tommer (f.eks. 28") eller i millimeter (f.eks. 622). I Norge er tommer det mest vanlige målet, og derfor har vi valgt å bruke det. Hjulstørrelsens betydning varierer avhengig av sykkeltype.

Barne sykler

Barne sykler betegnes oftest med hjulstørrelse som størrelse på sykkelen, noe som skiller seg fra voksne sykler der rammen er det som bestemmer størrelsen på sykkelen. Det betyr ikke at alle sykler med 24"-hjul er like store, og derfor har vi valgt å, i stedet for å ha en størrelsestabell, angi nøyaktige lengdeanbefalinger for hver enkelt sykkel.

Når man kjøper barne sykkel vil man selvfølgelig at barnet skal kunne vokse med sykkelen. Tenk dog på at en altfor stor sykkel generelt blir for lang, og dermed gir en liggende sittestilling som igjen reduserer barnets oversikt. Velg derfor aldri en sykkel der barnet er mer enn 5 centimeter lavere enn vår angitte lengdeanbefaling.

Mountainbikes

I mountainbikeverdenen finnes det tre hjulstørrelser: 29", 27,5" og 26". 26" var lenge den eneste størrelsen som ble brukt for mountainbikes, men brukes i dag stort sett bare for junior sykler og enklere mountainbikes som er tenkt for transport og lettere mosjon. Ønsker du å trene eller til og med konkurrere med din sykkel, er det 29" eller 27,5" som gjelder. Forenklet kan man si at 29" gir en mer stabil opplevelse, beholder farten bedre og lettere tar deg over små hindringer enn 27,5", mens en 27,5" gir deg en sykkel som oppleves kvikkere i svinger samt litt raskere i akselerasjonen. Mange fulldempede mountainbikes med 27,5" har dessuten lengre vandring, og er tilpasset for mer teknisk og utfordrende terreng.

Racersykler, standardsykler, hybridsykler og andre sykler

For i prinsippet alle sykler unntatt mountainbikes og barne sykler gjelder 28"-hjul som er en godt balansert størrelse som gir både gode forutsetninger for å rulle lett, være komfortabel å sitte på og enkel å manøvrere.

28"
Hjul
HjulFramhjul: Bontrager Aeolus Pro 37, OCLV Carbon, TLR, 37 mm fälgdjup, 100 x 12 mm genomgående axel. / Bakhjul: Bontrager Aeolus Pro 37, OCLV Carbon, Tubeless Ready, 37 mm fälgdjup, Shimano 11-delad frikrans, 142 x 12 mm genomgående axel
FordekkBontrager R3 Hard-Case Lite, TLR, aramidkant, 120 tpi, 700 x 32c
BakdekkBontrager R3 Hard-Case Lite, TLR, aramidkant, 120 tpi, 700 x 32c
Dekkdimensjon32-622
Drivverk
GirspakerShimano 105 R7170 Di2, 12-växlad
FramgirShimano 105 R7150 Di2, lött fäste, Down-Swing
BakgirShimano R7150
Kranksett-
KjedeShimano SLX M7100, 12-växlat
KassettShimano 105 7100, 11-34, 12-delad
Komponenter
ForbremseShimano 105 hydraulisk skivbroms
Bremseskive foranShimano RT70, centerlock, 160 mm
BakbremseShimano 105 hydraulisk skivbroms
Bremseplate bakShimano RT70, centerlock, 160 mm
Styre-
Styrestem-
Setepinne-
Bremsetype 

Bremsetype

Felgbremser

De klassiske bremsene for alle typer av sykler som gradvis blir faset ut av skivebremser. Disse styres via hendler fra styret og klemmer til med bremseklosser rundt felgbanen for å stoppe sykkelen. Felgbremser finnes i forskjellige typer for å passe ulike typer sykler og kommer som blant annet V-bremser, cantileverbremser og U-bremser. Fordelen med disse er at de er svært lette å vedlikeholde og har en lav vekt.

Rullebremser

Disse fungerer lik trommelbremser som finnes på blant annet mopeder. Her trykkes bremseklosser ut mot metall inne i en sylinder i midten på hjulet. Disse krever minst vedlikehold og er utrolig driftssikre. Ulempen med disse er at de ikke har like kraftig bremseeffekt som for eksempel skivebremser.

Fotbremse

Standarden som finnes på de fleste klassiske dame- og herresykler. Denne bremsen krever svært lite vedlikehold, men er begrenset hvis du ønsker flere gir. Disse tilhører nemlig spesifikke typer av nav (hjul) som har innkapslede gir, for eksempel Shimano Nexus. Ulempen med disse er at det kreves mer kraft for å bremse ordentlig sammenlignet med andre, samt at du må ha føttene i spesifikke posisjoner for å kunne utøve den ønskede kraften.

Skivebremser

De moderne bremsene på blant annet terrengsykler, hybrid-sykler og en rekke el-sykler. Disse er basert på en bremsekaliper som klemmer til rundt en metallskive ved hjulets nav (midten av hjulet). Dette er svært likt systemene som finnes på både biler og motorsykler og anses som det absolutt beste i dagens marked. Disse er de kraftigste bremsene, krever relativt lite vedlikehold og er svært driftssikre og finnes som både mekaniske (med wire) og hydrauliske (lukket system med olje).

Hydraulisk skivebrems
Antall gir 

Antall gir

Hvor mange gir trenger jeg?

Dette avhenger helt av hvordan du sykler og hva du ønsker å få ut av sykkelen. For å finne ut av dette, må du vite hvordan du kommer til å sykle og om du ønsker å prioritere lavt vedlikehold eller høy ytelse.

Lavt vedlikehold

I dette tilfellet bør du velge et girsystem med navgir. Disse finnes i varianter med 2-11 gir fra blant annet Shimano og deres Nexus-serie som har 3, 7 og 8 gir. Det finnes også Shimano Alfine som er en finere modell som har mindre motstand i mekanikken og finnes med 8 og 11 gir.

Høy ytelse

I dette tilfelle henger antall gir bak sammen med kvalitet. Produsentene konkurrerer om å lage de beste girene med flest antall drev på kassetten. Dette betyr da at de fineste komponentene også er de som har flest antall gir bak. Foran er det enten ett eller to drev som gjelder for de finere delene.

En kombinasjon av begge

I dette tilfellet ser vi på systemer som har 2-3 gir foran og 8-10 drev bak. Disse er av litt enklere byggkvalitet som også har en høyere vekt. Disse er isteden bygget av mer robuste materialer som stål i stedet for aluminium o.l. Disse tåler ofte mer juling, men fungerer ikke like smidig.

12-delt (1 x 12)
GirskifterserieShimano 105 Di2
Framgirserie 

Framgirserie

Hva betyr for eksempel Shimano SLX? Hver komponentprodusent deler inn sine komponenter som gir, bremser, kranksett osv. i serier, i dette tilfellet er produsenten Shimano og serien SLX.

Seriene spenner fra funksjonelle enkle komponenter til betydelig mer avanserte komponenter med høy presisjon og lav vekt.

Selvsagt fungerer gir og bremser fra en enklere serie som de skal, men det skjer ikke med samme presisjon eller følelse som hos komponenter fra en finere serie. Det vil sannsynligvis kreves mer service over tid for de enklere komponentene.

Nedenfor ser du en liste over de største produsentenes serier ordnet slik at den fineste serien er øverst.

Merk at denne tabellen ikke sammenligner forskjellige merker eller landeveissykkel vs. terrengsykkel, men den bør kun brukes for å sammenligne innenfor en kolonne.

Shimano terrengsykkelShimano landeveissykkelSRAM terrengsykkelSRAM landeveissykkelShimano navgir
XTR Di2 Dura-Ace Di2 XX Red E-tap Alfine 11
XTR Dura-Ace X0 Red 22 Alfine 8
XT Di2 Ultegra Di2 X1 Red Nexus 8
XT Ultegra GX Force 22 Nexus 7
SLX 105 NX Force Nexus 3
Deore Tiagra X9 Rival 22  
Alivio Sora X7 Rival  
Acera Claris X5 Apex  
Altus
Tourney
Shimano 105 Di2
Motor
MotorTQ-HPR50
Motorplassering 

Motorplassering

Hvor en motor er plassert bestemmer hvor mye støtte du får, og hvor jevn kraftoverføringen oppleves. En motor plassert på for- eller bakhjulet gir generelt en følelse av at sykkelen skyver på (bakhjul) eller trekker (forhjul), mens en sentrert motor generelt gir inntrykk av at det er du selv som trår (og at du har blitt mye sterkere).

En motor plassert i kranksettet gir altså en rekke fordeler, men er noe dyrere å bygge, noe som gjør at sykkelens pris blir høyere med en krankmontert motor sammenlignet med en bak- eller framhjulsmotor. En hjulmontert motor er altså billigere, og for deg som sykler kortere distanser eller bruker sykkelen relativt lite fungerer dette utmerket for deg - mens en krankmontert motor er å foretrekke hvis du har tenkt å sykle/pendle oftere og lengre.

Mer om krankmontert motor

Motoren er plassert i kranksettet, dvs. midten på sykkelen. Derfor kalles dette også ofte for midtmontert motor eller sentermontert motor. Den gir blant annet følgende fordeler:

  • Jevnere gange, siden en midtmotor har flere sensorer enn motorer som er plassert på hjulene
  • Lettere å bruke uten elektrisk drift, siden det ikke finnes noen motstand i hjulene
  • Bedre vektfordeling i sykkelen noe som gjør syklingen enklere og morsommere
  • Gir økt pedalstyrke, siden elektrisk kraft kommer fra samme sted som pedalstyrken
Kranksett
Motoreffekt 

Motoreffekt

Maksimal tillatt motorstyrke i Sverige er for øyeblikket 250 W. Hvis det er oppgitt en høyere effekt enn 250 W i spesifikasjonene, er det bare en midlertidig verdi ved oppstart eller akselerasjon som synker til 250 W etter noen få sekunder.
250 W
MotorlydnivåLav
Dreiemoment 

Dreiemoment

Motorens dreiemoment måles i Newtonmeter (Nm) og er et mål på en krafts evne til å vri et objekt rundt en bestemt akse. Forenklet kan man si at jo høyere dreiemoment, desto bedre.
50 Nm
SensorerFart, Kadens, Dreiemoment
Maksimal assistansehastighet 

Maksimal assistansehastighet

Maksimal tillatt assistansehastighet i Sverige er for øyeblikket 25 km/t. Når du når over 25 km/t, slutter motoren å drive, og du må rett og slett tråkke på egen hånd.
25 km/h
Elektrisk systemTQ
Batteri
BatteriTQ 360 Wh
BatteriplasseringInnvendig
Avtagbart batteriJa
Batterikapasitet (Wh)360
BatteriladerLadekabel inkludert
Kan lades på sykkelenJa
-
Visning
VisningTQ
Avtagbar skjermNei
DisplayplasseringSenter
Sykkelutstyr
Sete-
KUNDENES MENINGER
Også tagget i

Din handlevogn(0 artikler)

Handlevognen er tom
Totalt: 0 kr
Til kassen

Favoritter(0 artikler)

Du har ingen favoritter
MENY