• RASK FRAKT-LEVERING
  • BETAL ENKELT MED KLARNA
  • VANLIGE SPØRSMÅL OG SVAR
0
Ønskeliste
0
Handlekurv

TREK Trek Elsykkel Fx+ 2 Satin Trek Black

Trek Elsykkel Fx+ 2 Satin Trek Black
Beskrivelse

Ekstremt lett og supersmidig elsykkel for deg med et hektisk urbant byliv

Vil du ha en brukervennlig urban elsykkel med lav vekt som gir et skikkelig ekstra dytt når du utfører dine daglige ærender, pendler til jobben og nyter sykling i byen hjemme? Supersmidige Trek FX+ 2 er en lett og fullt bytilpasset elsykkel som er konstruert for å gjøre hverdagsturene både raskere og mer underholdende. Den har et intuitivt system for pedalassistans med en naturlig kjørefølelse som gjør det ekstra gøy å utforske hjembyen mens du flyter opp de bratteste bakkene. Praktiske tilbehør som en bagasjebærer, belysning og skjermer gjør sykkelen enda mer anvendelig i ulike forhold. Samme allsidighet og tillitsskapende følelse som hos vanlige FX, men med en elektrisk boost som hjelper deg å gjøre mer og sykle lenger!

Nøkkelen til suksess!

  • Elektrisk hybrid sykkel som tilbyr smidig og underholdende transport i urbane miljøer
  • Komfortabel kjørestilling som lar deg nyte omgivelsene uten å bli ineffektiv
  • Robust aluminiumramme med innvendig kabelføring som gir beskyttelse og et elegant utseende
  • Justerbar Blendr-kompatibel styrestamme som gir deg mulighet til enkelt å endre kjørestillingen
  • Navmotor gir kraftfull drift på 40 Nm i baknavet som gir sikker kontroll, uavbrutt kraft og en naturlig kjørefølelse
  • Oppladbart batteri på 250 Wh som er helt skjult og godt beskyttet inni rammens diagonalrør
  • Fordoble rekkevidden med et Range Extender-batteri på 250 Wh med plug-and-play-funksjon
  • Du styrer alt via en brukervennlig fjernkontroll med LED-indikator som viser din assistanseinnstilling
  • Pålitelig 1x-drivverk med 9 gir fra kvalitetsrike Shimano (Altus) med en imponerende bred utveksling
  • Robust hjulsett med gripevennlige kvalitetsdekk fra Bontrager (H2 Comp) med 40 mm bredde 
  • Kraftige hydrauliske skivebremser som sikrer at din sykkeltur aldri trenger å hindres av litt dårlig vær 
  • Med en totalvekt på litt over 18 kg er FX+ 2 en av Trek`s absolutt letteste elsykler noensinne
  • Den er helt klar til bruk direkte, med medfølgende tilbehør som skjermer, lys og en MIK-kompatibel bagasjebærer

Høyklasse aluminiumramme som setter både funksjon og design i fullt fokus

Stammen utgjøres av en elegant ramme i hydroformet aluminium (Alpha Gold) med innvendig kabelføring og et innebygget batteri, som både gir et ryddigere utseende og øker beskyttelsen mot både fukt, slaps og skitt. Rammen har en sporty men komfortabel geometri som setter manøvreringsevne, oversikt og smidig fremkommelighet i fullt fokus. Med andre ord har den en komfortabel kjørestilling som lar deg nyte omgivelsene når du helt smertefritt flyr frem i ditt eget tempo.

På rammen finner du allerede fra start mange praktiske tilbehør som forenkler din hverdag. Eller hva sier du til en robust bakre MIK-bagasjebærer som er godkjent for barnesete og tung last, stabile skjermer, kraftige front- og baklys samt en kjedebeskyttelse som sørger for at buksene ikke blir skitne. Legg til et solid sykkelstativ, en justerbar Blendr-kompatibel styrestamme, ergonomiske håndtak samt en pålitelig komponentgruppe som er valgt for sin pålitelighet og du har en favoritt!

Kraftig elmotor med bakhjulsdrift og en pålitelig drivlinje med 9 gir

Kraften kommer fra Hyena og utgjøres av en høykvalitets elmotor som leverer lett og kraftfull drift på 40 Nm i baknavet kombinert med et batteri med 250 Wh av miljøvennlig kraft, som sikrer at du får en rekkevidde på opptil 55 km. Du kan også skaffe en Range Booster (den monteres der du normalt sett finner flaskeholderen) og du får da ytterligere 250 Wh og opptil hele 110 km i rekkevidde. Du styrer hele systemet via en brukervennlig fjernkontroll med LED-indikator som har 3 forskjellige driftsmoduser å velge mellom, som gir deg smidig og brukervennlig kontroll over kraftuttaket. Batteriet er helt integrert i den hydroformede aluminiumrammen (det er faktisk vanskelig å se forskjell mot vanlige FX) og driver ikke bare den elektriske navmotoren men også den kraftige belysningen som sikrer at du blir sett selv etter mørkets frembrudd.

Med elmotoren i baknavet oppnås riktignok ikke samme dynamiske følelse som med en midtmotor, men funksjonen er minst like pålitelig og totalvekten kan holdes lavere. En fordel med drift på bakhjulet er at det skaper en mer naturlig sykkelfølelse (siden alle vanlige sykler har drift på bakhjulet) og til en viss grad også økt komfort, men sammenlignet med sykler der elmotoren er plassert i forhjulet.

Systemet jobber sammen med en pålitelig drivlinje fra Shimano med 9 gir (Altus) med smidig funksjon, pålitelig presisjon og i tillegg en imponerende bred utveksling. Hele pakken har lavt støynivå og takket være høykvalitets sensorer så leverer den en god følelse i kraftoverføringen, og det beste av alt er at det skjer med nesten sømløs harmoni og med høy effektivitet.

Gripevennlige hjulsett med god følelse samt kraftige hydrauliske skivebremser

Det robuste hjulsettet består av 28-tomshjul med aluminiumsfelger som er utstyrt med gripevennlige dekk fra Bontrager (H2 Comp) som uten problemer håndterer alt fra glatt asfalt og ujevn brostein til enda mer ujevne underlag. Disse 40 mm brede dekkene leverer en fin kombinasjon av komfort, stabilitet og lav rullemotstand som i praksis betyr økt trygghet og behageligere sykling på de underlagene du normalt finner i byen og dens nærområder (men sykkelen klarer opptil 50 mm brede dekk uten skjermer, 45 mm med skjermer). Innbremsingen håndteres av et par kraftige hydrauliske skivebremser fra Promax (DSK-927) som sikrer at du har effektiv bremsevirkning uansett om det er gjørmete, regnfullt eller slapsete underlag for dagen.

Fremtid uten kjedelige bilkøer, illeluktende busskur og fulle T-banevogner

Dette er en robust hybrid sykkel som vekker habegjær og som sørger for at du kan planlegge for en fremtid uten langsomme bilkøer, trange t-banevogner og illeluktende busskur. En FX+ 2 gir deg de riktige forutsetningene for å kunne endre gamle reisemønstre og la miljøsynderen stå igjen i garasjen, i tillegg alle dager i uken. Verken tung last eller bratte oppoverbakker utgjør noe større problem for det er bare å gire ned, øke assistansenivået og holde tempoet så når du smertefritt over de bratteste bakketoppene. Dette er Treks letteste bytilpassede elsykkel, som gjør håndteringen lettere når du skal parkere den og gjør det mindre plagsomt når du trenger å bære den opp trapper.

Dette er virkelig det optimale transportmiddelet for deg som vil ha litt ekstra hjelp i oppoverbakkene (perfekt når pusten begynner å ta slutt, men viljen fortsatt er der) eller for deg som effektivt og raskt vil kunne komme deg til jobben uten at du engang trenger å pakke med et skift i vesken. Et miljøvennlig, raskt, brukervennlig, underholdende og komfortabelt transportmiddel som takket være moderne teknologi flytter deg dit du vil på en effektiv måte.

PÅ DETALJNIVÅ
Artikkelnummer0094293-E346
EAN-kode-
VaremerkeTREK
FargeSatin Trek Black
Knutenummer0094293
Spesifikasjon
PersonaliseringPendling
ProduktserieTrek FX+
ModellserieTrek Fx+
KjønnUnisex, Dame, Herre
Damspesifikk 

Damspesifikk

Ettersom kvinner og menn ofte har forskjellig anatomi, bygger mange produsenter sykler som er tilpasset dette. Vanligvis er det bare små forskjeller som skiller dem. Blant annet pleier det å være bredere seter, smalere styre og kortere veivarmene. I noen tilfeller lages det også damespesifikke modeller i mindre størrelser og med en skrånende overrør. Noen ganger også i andre farger.
Nei
Årsmodell2023
Produsentens nettstedwww.trekbikes.com/se/sv_SE/p/35840
Elektrisk sykkelJa
Din høyde 

Din høyde

Anbefalt lengde ifølge leverandøren
-
Passer Høyde (cm)-
Produsentens artikkelnummer-
Produsentens fargeSatin Trek Black
Rammesett
Rammestørrelse-
RammeAlpha Gold Aluminum, invändigt kablage, inbyggt batteri, pakethållar- och skärmfästen, Flat Mount-skivbroms, cykelstödsfäste, 144,5 mm inbyggnadsmått för navmotor
Rammemateriale 

Rammemateriale

Karbonfiber koster litt mer enn en aluminiumsramme, men den har en rekke fordeler sammenlignet med andre materialer når det gjelder rene kjøreegenskaper. Den er sterkere, lettere, stivere og mer behagelig å sykle på, siden det er et mer levende materiale enn aluminium. Karbonfiber er imidlertid litt mer følsomt for montering av tilbehør som du klemmer rundt rammen, som for eksempel låser eller barneseter. Dette fører til at karbonfiber best egner seg for sportsykler som racersykler og terrengsykler.

Aluminium er et prisgunstig og lett materiale, som passer for alle typer sykler. Det er enkelt å oppnå en virkelig lav vekt samtidig som man beholder styrke og gode kjøreegenskaper, og materialet er heller ikke følsomt for hva du monterer for tilbehør på det. Bare å tut og kjøre og montere på akkurat hva du vil på din sykkel!

Stål er et materiale som kan produseres i mange ulike kvalitetsnivåer. Stål kan bygges veldig billig, og finnes derfor på de enklere syklene i vårt sortiment. Men det kan også være et utrolig ettergivende, holdbart og behagelig materiale når man bruker virkelig fint stål. Det virkelig fine stålet finner man i mange sykler som er beregnet litt mer for langdistansesykling, for eksempel våre fine touring-sykler fra Surly, og Skeppshult-sykler som er bygget i svensk kvalitetsstål (som bidrar til veldig fine komfortegenskaper på de fleste underlag).

Aluminium
ForhjulsgaffelFX+ alloy, internal brake routing, fender mounts, rack mounts, ThruSkew 5mm bolt-on skewer
Forhjulsgaffeltype 

Forhjulsgaffeltype

En dempet framgaffel er i dag standard på terrengsykler, rett og slett for å takle terrenget sykkelen brukes i. Det finnes også mange hybridcykler med dempet framgaffel, for å gi deg litt mer komfort på grusveier og eventuelle skogstier. Hvis du skal sykle i skog eller på enklere stier, eller mye på grusvei, så er en dempet framgaffel et godt valg!

Stive framgaffler finnes på standard, racersykler og hybridcykler, og passer best for sykler som for det meste skal være på asfalt. Du får en lettere sykkel, en sykkel som føles kvikkere og en sykkel som oppleves å svare bedre på dine bevegelser. Noen nisjede sykler som fatbikes og touringcykler har også stive framgaffler, men da kompenseres det ofte med veldig brede og solide dekk for å gi litt av komfortfølelsen tilbake. Hvis du skal sykle hovedsakelig på asfalt, og kanskje noen snillere grusvei, så er en stiv framgaffel helt riktig for deg!

Steel
Bakgaffeltype 

Bakgaffeltype

En terrengsykkel kan deles opp på veldig mange forskjellige måter. Blant annet kan man dele disse inn i såkalte “fullt dempet” og “hardtails”. Dette betyr altså hvor mange typer av dempere som er montert på sykkelen.

Stiv

En hardtail har kun en dempet gaffel foran og en stiv gaffel bak. Fordelen med å kjøre med en stiv bakgaffel er at det ikke går tapt noen kraft på grunn av bakdemperen. I tillegg får du en lavere vekt over hele sykkelen.

Demper

En fullt dempet har i tillegg til en dempet forgaffel også en dempet bakgaffel. Disse syklene har et lenkesystem som sammen med bakdemperen gir en mer komfortabel kjøring, men også en mer stabil og i de fleste tilfeller raskere sykling. På samme måte som forgaffelen demper for å beholde grep og gi økt komfort, så gjør bakdemperen nøyaktig det samme for baksiden.

ram
Hjulstørrelse 

Hjulstørrelse

Hjulstørrelsen er akkurat det det høres ut som - størrelsen på hjulene. Den måles vanligvis i tommer (f.eks. 28") eller i millimeter (f.eks. 622). I Norge er tommer det mest vanlige målet, og derfor har vi valgt å bruke det. Hjulstørrelsens betydning varierer avhengig av sykkeltype.

Barne sykler

Barne sykler betegnes oftest med hjulstørrelse som størrelse på sykkelen, noe som skiller seg fra voksne sykler der rammen er det som bestemmer størrelsen på sykkelen. Det betyr ikke at alle sykler med 24"-hjul er like store, og derfor har vi valgt å, i stedet for å ha en størrelsestabell, angi nøyaktige lengdeanbefalinger for hver enkelt sykkel.

Når man kjøper barne sykkel vil man selvfølgelig at barnet skal kunne vokse med sykkelen. Tenk dog på at en altfor stor sykkel generelt blir for lang, og dermed gir en liggende sittestilling som igjen reduserer barnets oversikt. Velg derfor aldri en sykkel der barnet er mer enn 5 centimeter lavere enn vår angitte lengdeanbefaling.

Mountainbikes

I mountainbikeverdenen finnes det tre hjulstørrelser: 29", 27,5" og 26". 26" var lenge den eneste størrelsen som ble brukt for mountainbikes, men brukes i dag stort sett bare for junior sykler og enklere mountainbikes som er tenkt for transport og lettere mosjon. Ønsker du å trene eller til og med konkurrere med din sykkel, er det 29" eller 27,5" som gjelder. Forenklet kan man si at 29" gir en mer stabil opplevelse, beholder farten bedre og lettere tar deg over små hindringer enn 27,5", mens en 27,5" gir deg en sykkel som oppleves kvikkere i svinger samt litt raskere i akselerasjonen. Mange fulldempede mountainbikes med 27,5" har dessuten lengre vandring, og er tilpasset for mer teknisk og utfordrende terreng.

Racersykler, standardsykler, hybridsykler og andre sykler

For i prinsippet alle sykler unntatt mountainbikes og barne sykler gjelder 28"-hjul som er en godt balansert størrelse som gir både gode forutsetninger for å rulle lett, være komfortabel å sitte på og enkel å manøvrere.

28"
Hjul
ForhjulsnavFormula DC-20, aluminium, 6-bults, 5 x 100 mm QR
BaknavG2 navmotor
FordekkBontrager H2 Comp, reflex, kanttråd, 30 tpi, 700 x 40c
BakdekkBontrager H2 Comp, reflex, kanttråd, 30 tpi, 700 x 40c
Dekkdimensjon40-622
FelgerBontrager Connection, dubbel botten, 36-håls, 20 mm bredd, Presta-ventil
Drivverk
GirspakerShimano Altus M2010, 9-växlat
BakgirShimano Altus M2000, lång arm
KranklagerMomentsensor, T47-gänga, 122,5 mm axel
KranksettProWheel Pro, aluminium, Narrow/Wide 42T-krans i stål, 170 mm längd
KjedeShimano HG200 11 - 36, 9-delad
Komponenter
ForbremseShimano RT26, 6-bults, 160 mm
Bremseskive foranShimano RT26, 6-bults, 160 mm
BakbremseShimano RT26
Bremseplate bakShimano RT26, 6-bults, 160 mm
StyreBontrager aluminium, 31,8 mm, 15 mm rise, 600 mm bredd
StyrestemBontrager Comp, 31,8 mm, Blendr-teknikkompatibel, 7 grader, 90 mm längd
SetepinneBontrager aluminium, 31,6 mm, 12 mm offset, 330 mm längd
Bremsetype 

Bremsetype

Felgbremser

De klassiske bremsene for alle typer av sykler som gradvis blir faset ut av skivebremser. Disse styres via hendler fra styret og klemmer til med bremseklosser rundt felgbanen for å stoppe sykkelen. Felgbremser finnes i forskjellige typer for å passe ulike typer sykler og kommer som blant annet V-bremser, cantileverbremser og U-bremser. Fordelen med disse er at de er svært lette å vedlikeholde og har en lav vekt.

Rullebremser

Disse fungerer lik trommelbremser som finnes på blant annet mopeder. Her trykkes bremseklosser ut mot metall inne i en sylinder i midten på hjulet. Disse krever minst vedlikehold og er utrolig driftssikre. Ulempen med disse er at de ikke har like kraftig bremseeffekt som for eksempel skivebremser.

Fotbremse

Standarden som finnes på de fleste klassiske dame- og herresykler. Denne bremsen krever svært lite vedlikehold, men er begrenset hvis du ønsker flere gir. Disse tilhører nemlig spesifikke typer av nav (hjul) som har innkapslede gir, for eksempel Shimano Nexus. Ulempen med disse er at det kreves mer kraft for å bremse ordentlig sammenlignet med andre, samt at du må ha føttene i spesifikke posisjoner for å kunne utøve den ønskede kraften.

Skivebremser

De moderne bremsene på blant annet terrengsykler, hybrid-sykler og en rekke el-sykler. Disse er basert på en bremsekaliper som klemmer til rundt en metallskive ved hjulets nav (midten av hjulet). Dette er svært likt systemene som finnes på både biler og motorsykler og anses som det absolutt beste i dagens marked. Disse er de kraftigste bremsene, krever relativt lite vedlikehold og er svært driftssikre og finnes som både mekaniske (med wire) og hydrauliske (lukket system med olje).

Felgbremse
Antall gir 

Antall gir

Hvor mange gir trenger jeg?

Dette avhenger helt av hvordan du sykler og hva du ønsker å få ut av sykkelen. For å finne ut av dette, må du vite hvordan du kommer til å sykle og om du ønsker å prioritere lavt vedlikehold eller høy ytelse.

Lavt vedlikehold

I dette tilfellet bør du velge et girsystem med navgir. Disse finnes i varianter med 2-11 gir fra blant annet Shimano og deres Nexus-serie som har 3, 7 og 8 gir. Det finnes også Shimano Alfine som er en finere modell som har mindre motstand i mekanikken og finnes med 8 og 11 gir.

Høy ytelse

I dette tilfelle henger antall gir bak sammen med kvalitet. Produsentene konkurrerer om å lage de beste girene med flest antall drev på kassetten. Dette betyr da at de fineste komponentene også er de som har flest antall gir bak. Foran er det enten ett eller to drev som gjelder for de finere delene.

En kombinasjon av begge

I dette tilfellet ser vi på systemer som har 2-3 gir foran og 8-10 drev bak. Disse er av litt enklere byggkvalitet som også har en høyere vekt. Disse er isteden bygget av mer robuste materialer som stål i stedet for aluminium o.l. Disse tåler ofte mer juling, men fungerer ikke like smidig.

9-delt (1 x 9)
GirskifterserieShimano Altus
Bakgirserie 

Bakgirserie

Hva betyr for eksempel Shimano SLX? Hver komponentprodusent deler inn sine komponenter som gir, bremser, kranksett osv. i serier, i dette tilfellet er produsenten Shimano og serien SLX.

Seriene spenner fra funksjonelle enkle komponenter til betydelig mer avanserte komponenter med høy presisjon og lav vekt.

Selvfølgelig fungerer gir og bremser fra en enklere serie som de skal, men det skjer ikke med samme presisjon eller følelse som hos komponenter fra en finere serie. Det vil sannsynligvis kreve mer service over tid for de enklere komponentene.

Nedenfor ser du en liste over de største produsentenes serier ordnet slik at den fineste serien er øverst.

Merk at denne tabellen ikke sammenligner ulike merker eller landeveissykling vs. terrengsykling, men den bør kun brukes for å sammenligne innenfor en kolonne.

Shimano terrengsykkelShimano landeveiSRAM terrengsykkelSRAM landeveiShimano navgir
XTR Di2Dura-Ace Di2XX1 EagleRED E-tapAlfine 11
XTRDura-AceXX1Red 22Alfine 8
XT Di2Ultegra Di2XXForce 22Nexus 8
XTUltegraX01 EagleRival 22Nexus 7
SLX105X01ApexNexus 3
DeoreTiagraX0  
AlivioSoraEX1  
AceraClarisX1  
AltusGX Eagle
Tourney GX  
NX Eagle
  NX  
  X9  
  X7  
  X5  
Shimano Altus
Motor
MotorHyena 250
Motorplassering 

Motorplassering

Hvor en motor er plassert bestemmer hvor mye støtte du får, og hvor jevn kraftoverføringen oppleves. En motor plassert på for- eller bakhjulet gir generelt en følelse av at sykkelen skyver på (bakhjul) eller trekker (forhjul), mens en sentrert motor generelt gir inntrykk av at det er du selv som trår (og at du har blitt mye sterkere).

En motor plassert i kranksettet gir altså en rekke fordeler, men er noe dyrere å bygge, noe som gjør at sykkelens pris blir høyere med en krankmontert motor sammenlignet med en bak- eller framhjulsmotor. En hjulmontert motor er altså billigere, og for deg som sykler kortere distanser eller bruker sykkelen relativt lite fungerer dette utmerket for deg - mens en krankmontert motor er å foretrekke hvis du har tenkt å sykle/pendle oftere og lengre.

Mer om krankmontert motor

Motoren er plassert i kranksettet, dvs. midten på sykkelen. Derfor kalles dette også ofte for midtmontert motor eller sentermontert motor. Den gir blant annet følgende fordeler:

  • Jevnere gange, siden en midtmotor har flere sensorer enn motorer som er plassert på hjulene
  • Lettere å bruke uten elektrisk drift, siden det ikke finnes noen motstand i hjulene
  • Bedre vektfordeling i sykkelen noe som gjør syklingen enklere og morsommere
  • Gir økt pedalstyrke, siden elektrisk kraft kommer fra samme sted som pedalstyrken
Bakhjul
Motoreffekt 

Motoreffekt

Maksimal tillatt motorstyrke i Sverige er for øyeblikket 250 W. Hvis det er oppgitt en høyere effekt enn 250 W i spesifikasjonene, er det bare en midlertidig verdi ved oppstart eller akselerasjon som synker til 250 W etter noen få sekunder.
250 W
MotorlydnivåLav
Dreiemoment 

Dreiemoment

Motorens dreiemoment måles i Newtonmeter (Nm) og er et mål på en krafts evne til å vri et objekt rundt en bestemt akse. Forenklet kan man si at jo høyere dreiemoment, desto bedre.
40 Nm
SensorerFart, Kadens, Dreiemoment
Maksimal assistansehastighet 

Maksimal assistansehastighet

Maksimal tillatt assistansehastighet i Sverige er for øyeblikket 25 km/t. Når du når over 25 km/t, slutter motoren å drive, og du må rett og slett tråkke på egen hånd.
25 km/h
Maksimal rekkevidde 

Maksimal rekkevidde

Angir hvor langt man kan komme under ideelle forhold (varmt vær, få bakker, få start og stopp samt flatt underlag) før batteriet blir helt utladet. Opplysningene er hovedsakelig hentet fra produsenten av elmotoren, og det er tatt hensyn til hvilken type sykkel det er (MTB, standardsykkel osv.)

130 km
Elektrisk systemHyena
Batteri
Batteri250 Wh
BatteriplasseringInnvendig
Avtagbart batteriJa
Batterikapasitet (Wh)252
Spenning-
Batteri inkludert?Ja
Kan lades på sykkelenJa
Visning
VisningBluetooth-display
Avtagbar skjermNei
DisplayplasseringVenstre
SykkelassistanseJa
Sykkelutstyr
BelysningHerrmans MR4, 120 lumen LED / Spanninga Solo
StøttePletscher Comp 18
SeteBontrager Sport
SSF-Godkjent lås 

SSF-Godkjent lås

Om sykkelen din blir stjålet, krever vanligvis forsikringsselskapene at den må ha vært låst fast til et fast objekt med en SSF-godkjent lås. Tenk derfor nøye gjennom før du bestiller en altfor enkel lås som kanskje ikke er godkjent.
Nei
KUNDENES MENINGER
Også tagget i

ANDRE PRODUKTER I SERIEN Trek FX+

Din handlevogn(0 artikler)

Handlevognen er tom
Totalt: 0 kr
Til kassen

Favoritter(0 artikler)

Du har ingen favoritter
MENY