• RASK FRAKT-LEVERING
  • BETAL ENKELT MED KLARNA
  • VANLIGE SPØRSMÅL OG SVAR
0
Ønskeliste
0
Handlekurv

TREK Trek Gravel Bike Checkpoint ALR5

Trek Gravel Bike Checkpoint ALR5
Beskrivelse

Fordi de største eventyrene nesten alltid starter der asfalten slutter...

Lurer du på å anskaffe en potent allrounder som alltid står klar for utfordrende eventyr? Skal den kunne mestre alt fra grus og asfalt til gjørme? Behøver du plass til pakning for en flerdagstur? Skal den uten tvil kunne takle daglig pendling under varierende skandinaviske værforhold? Sjekk! Sjekk! Sjekk! Den imponerende grusspesialisten Trek Checkpoint ALR 5 kjenner ingen grenser og har kapasitet til å ta deg til helt nye steder, enten det dreier seg om en rask snarvei til jobben eller en langferie på uutforskede kontinenter. Den utgjør derfor en førsteklasses introduksjon til en verden av spennende eventyr, og den er både rask, komfortabel, praktisk og pakket med imponerende mengder moderne teknologi. I motsetning til de mest dedikerte landeveissyklistene, som måler både effekt og minste kalori, avsluttes nok dine episke sykkeleventyr med en kald pilsner og en kebabsrull. Men det betyr ikke at du går på akkord med ytelsen. Du forventer valuta for pengene, du ønsker kvalitet, allsidighet, holdbarhet og grenseløs glede i salen.

Nøkkelen til suksess!

  • Passer perfekt for lange, tøffe kilometer på både asfalt, grusvei og andre typer utfordrende underlag
  • Potent hydroformet aluminiumsramme (300 Alpha Aluminum) som utfordrer materialets egenskaper
  • Den helt nye, progressive geometrien er kvikk og responsiv, men fortsatt stabil og kontrollert på fartfylte og humpete nedfarter
  • En ekstremt fornuftig innføring i den raskest voksende formen for moderne sykling
  • Toppspesifisert 2x-drivlinje fra Shimano (GRX 810/GRX 600) med pålitelig ytelse under nesten alle forhold
  • Robuste hjul som ruller på grustilpassede kvalitetsdekk fra Bontrager (GR1 Team Issue)
  • Plass til brede dekk (opp til 45c eller 27.5x2.1") som tilbyr ekstra grep og stabilitet under alle forhold
  • Monteringsfester på seterøret og diagonalrøret gjør det enkelt å ta med seg ekstra utstyr og væske

Hydroformet aluminiumsramme som virkelig presser grensene

Stammen består av en hydroformet lettvektsramme i Alpha Aluminum (300-serien) som oppnår en perfekt balanse mellom høy stivhet og lav vekt. Rammen er utstyrt med moderne gravelgeometri som sikrer kvikk manøvreringsevne og alltid gir deg en behagelig posisjon med godt utsyn over omgivelsene. Den er lastet med en rekke monteringsfester og andre tekniske finesser som letter livet ditt i salen. Den fullstendig nye, progressive geometrien er kvikk og responsiv, men likevel stabil og kontrollert under rask nedfart og på ujevne stier. Rammen tillater montering av Flat Mount-skivebremser som er mer elegante, lettere og slankere enn forgjengerne. Legg til en Blender-kompatibel styrestamme og en lettvektskarbongaffel som effektivt absorberer ujevnheter og reduserer vibrasjoner fra underlaget, så har du en sykkel som vil bli en fremtidig klassiker.

High-end 22-girs drivlinje og effektive hydrauliske skivebremser

Den kraftfulle 22-girs drivlinjen kommer fra anerkjente Shimano (GRX 810/GRX 600) og inkluderer to framklinger (46/30T) kombinert med en driftssikker 11-delt kassett (11-34T), som samlet gir et girutvalg som gjør at du enkelt kan takle bratte klatringer og holde høy fart i variert terreng. Drivlinjens ytelse er utvilsomt jevn og funksjonen er nærmest ubestridelig sikker. Du senker farten med et par kraftfulle hydrauliske skivebremser som gir deg pålitelig og effektiv bremsing i all slags vær og på alle typer underlag.

Slitesterkt og stabilt hjulsett med fokus på grep og optimal framkommelighet

Det slitesterke hjulsettet fra Bontrager består av lette aluminiumsfelger klare for slangeløs kjøring, noe som betyr at du kan benytte lavere dekktrykk for å forbedre både grep og komfort uten risiko for klemmepunktering. Dekkene, Bontrager GR1 Team Issue - 700x40c, er spesielt tilpasset for gruskjøring og tilbyr utmerket grep på alt fra hardpakket grus til mer løse underlag. Du kan montere opp til 45mm brede dekk (eller 27,5x2,1"), som gjør at du enkelt kan distansere selv de raskeste MTB-syklene på deres egen bane. Til tross for at den primært er designet for kravstore forhold på ujevne underlag, er den på grunn av sin nye og mer progressive rammegeometri, toppnivå drivlinje og smarte monteringsmuligheter, et utmerket valg både på kuperte landeveier og svingete sykkelstier på vei til jobben.

Hva sier så den internasjonale pressen om Checkpoint ALR?

  • Cyclist -  ”4,5/5 - sensitiviteten i styringen, komforten, lagringsalternativene og fleksibiliteten i å tilpasse cockpit og drivlinje...”
  • Bicycling - "rett og slett en fantastisk gravelbike, som er både rask og lettmanøvrert. Et veldig godt valg for dagens grussyklister."
  • Cyclingtips - "føles både tryggere og enklere å håndtere off-road. Dette merkes spesielt på middelsvære bakker og løst underlag."
PÅ DETALJNIVÅ
Artikkelnummer0077907
EAN-kode-
VaremerkeTREK
Farge-
Spesifikasjon
PersonaliseringLandeveissykling
ProduktserieTrek Checkpoint
ModellserieTrek Checkpoint
KjønnUnisex, Dame, Herre
Damspesifikk 

Damspesifikk

Ettersom kvinner og menn ofte har forskjellig anatomi, bygger mange produsenter sykler som er tilpasset dette. Vanligvis er det bare små forskjeller som skiller dem. Blant annet pleier det å være bredere seter, smalere styre og kortere veivarmene. I noen tilfeller lages det også damespesifikke modeller i mindre størrelser og med en skrånende overrør. Noen ganger også i andre farger.
Nei
Årsmodell2023
Produsentens nettstedwww.trekbikes.com/se/sv_SE/cyklar/landsv%C3%A4gscyklar/gravelbike/checkpoint/checkpoint-alr/checkpoint-alr-5/p/35172/
Elektrisk sykkelNei
Din høyde 

Din høyde

Anbefalt lengde ifølge leverandøren
-
Passer Høyde (cm)-
Produsentens artikkelnummer-
Produsentens farge-
Rammesett
Rammestørrelse-
RammeALUMINUM
Rammemateriale 

Rammemateriale

Karbonfiber koster litt mer enn en aluminiumsramme, men den har en rekke fordeler sammenlignet med andre materialer når det gjelder rene kjøreegenskaper. Den er sterkere, lettere, stivere og mer behagelig å sykle på, siden det er et mer levende materiale enn aluminium. Karbonfiber er imidlertid litt mer følsomt for montering av tilbehør som du klemmer rundt rammen, som for eksempel låser eller barneseter. Dette fører til at karbonfiber best egner seg for sportsykler som racersykler og terrengsykler.

Aluminium er et prisgunstig og lett materiale, som passer for alle typer sykler. Det er enkelt å oppnå en virkelig lav vekt samtidig som man beholder styrke og gode kjøreegenskaper, og materialet er heller ikke følsomt for hva du monterer for tilbehør på det. Bare å tut og kjøre og montere på akkurat hva du vil på din sykkel!

Stål er et materiale som kan produseres i mange ulike kvalitetsnivåer. Stål kan bygges veldig billig, og finnes derfor på de enklere syklene i vårt sortiment. Men det kan også være et utrolig ettergivende, holdbart og behagelig materiale når man bruker virkelig fint stål. Det virkelig fine stålet finner man i mange sykler som er beregnet litt mer for langdistansesykling, for eksempel våre fine touring-sykler fra Surly, og Skeppshult-sykler som er bygget i svensk kvalitetsstål (som bidrar til veldig fine komfortegenskaper på de fleste underlag).

Aluminium
ForhjulsgaffelCheckpoint, gaffelben i kolfiber, koniskt styrrör i aluminium, pakethållar- och skärmfästen, Flat Mount-skivbroms, 12 x 100 mm genomgående axel
Hjulstørrelse 

Hjulstørrelse

Hjulstørrelsen er akkurat det det høres ut som - størrelsen på hjulene. Den måles vanligvis i tommer (f.eks. 28") eller i millimeter (f.eks. 622). I Norge er tommer det mest vanlige målet, og derfor har vi valgt å bruke det. Hjulstørrelsens betydning varierer avhengig av sykkeltype.

Barne sykler

Barne sykler betegnes oftest med hjulstørrelse som størrelse på sykkelen, noe som skiller seg fra voksne sykler der rammen er det som bestemmer størrelsen på sykkelen. Det betyr ikke at alle sykler med 24"-hjul er like store, og derfor har vi valgt å, i stedet for å ha en størrelsestabell, angi nøyaktige lengdeanbefalinger for hver enkelt sykkel.

Når man kjøper barne sykkel vil man selvfølgelig at barnet skal kunne vokse med sykkelen. Tenk dog på at en altfor stor sykkel generelt blir for lang, og dermed gir en liggende sittestilling som igjen reduserer barnets oversikt. Velg derfor aldri en sykkel der barnet er mer enn 5 centimeter lavere enn vår angitte lengdeanbefaling.

Mountainbikes

I mountainbikeverdenen finnes det tre hjulstørrelser: 29", 27,5" og 26". 26" var lenge den eneste størrelsen som ble brukt for mountainbikes, men brukes i dag stort sett bare for junior sykler og enklere mountainbikes som er tenkt for transport og lettere mosjon. Ønsker du å trene eller til og med konkurrere med din sykkel, er det 29" eller 27,5" som gjelder. Forenklet kan man si at 29" gir en mer stabil opplevelse, beholder farten bedre og lettere tar deg over små hindringer enn 27,5", mens en 27,5" gir deg en sykkel som oppleves kvikkere i svinger samt litt raskere i akselerasjonen. Mange fulldempede mountainbikes med 27,5" har dessuten lengre vandring, og er tilpasset for mer teknisk og utfordrende terreng.

Racersykler, standardsykler, hybridsykler og andre sykler

For i prinsippet alle sykler unntatt mountainbikes og barne sykler gjelder 28"-hjul som er en godt balansert størrelse som gir både gode forutsetninger for å rulle lett, være komfortabel å sitte på og enkel å manøvrere.

28"
Hjul
HjulBontrager kapslade nav och Paradigm-fälgar
FordekkBontrager GR1 Team Issue, TLR, Inner Strength Casing, aramidkant, 120 tpi, 700 x 40c
BakdekkBontrager GR1 Team Issue, TLR, Inner Strength Casing, aramidkant, 120 tpi, 700 x 40c
Dekkdimensjon40-622
Drivverk
GirspakerShimano GRX RX600, 11-växlat // Shimano GRX RX600, 11-växlat
FramgirShimano GRX RX810, lött fäste
BakgirShimano GRX RX810, lång arm, max. 34T
Kranksett-
KjedeShimano HG601
KassettShimano 105 HG700-11, 11 - 34, 11-delat
Komponenter
ForbremseShimano GRX hydraulisk skivbromsShimano SM-RT70, centerlock, 160 mm
BakbremseShimano GRX hydraulisk skivbromsShimano SM-RT70, centerlock, 160 mm
StyrelagerFSA integrerat, kapslat lager, 1 1/8 övre, 1,5 nedre
Styre-
Styrestem-
SetepinneBontrager aluminium, 27,2 mm, 12 mm offset, 330 mm längd
Bremsetype 

Bremsetype

Felgbremser

De klassiske bremsene for alle typer av sykler som gradvis blir faset ut av skivebremser. Disse styres via hendler fra styret og klemmer til med bremseklosser rundt felgbanen for å stoppe sykkelen. Felgbremser finnes i forskjellige typer for å passe ulike typer sykler og kommer som blant annet V-bremser, cantileverbremser og U-bremser. Fordelen med disse er at de er svært lette å vedlikeholde og har en lav vekt.

Rullebremser

Disse fungerer lik trommelbremser som finnes på blant annet mopeder. Her trykkes bremseklosser ut mot metall inne i en sylinder i midten på hjulet. Disse krever minst vedlikehold og er utrolig driftssikre. Ulempen med disse er at de ikke har like kraftig bremseeffekt som for eksempel skivebremser.

Fotbremse

Standarden som finnes på de fleste klassiske dame- og herresykler. Denne bremsen krever svært lite vedlikehold, men er begrenset hvis du ønsker flere gir. Disse tilhører nemlig spesifikke typer av nav (hjul) som har innkapslede gir, for eksempel Shimano Nexus. Ulempen med disse er at det kreves mer kraft for å bremse ordentlig sammenlignet med andre, samt at du må ha føttene i spesifikke posisjoner for å kunne utøve den ønskede kraften.

Skivebremser

De moderne bremsene på blant annet terrengsykler, hybrid-sykler og en rekke el-sykler. Disse er basert på en bremsekaliper som klemmer til rundt en metallskive ved hjulets nav (midten av hjulet). Dette er svært likt systemene som finnes på både biler og motorsykler og anses som det absolutt beste i dagens marked. Disse er de kraftigste bremsene, krever relativt lite vedlikehold og er svært driftssikre og finnes som både mekaniske (med wire) og hydrauliske (lukket system med olje).

Hydraulisk skivebrems
Antall gir 

Antall gir

Hvor mange gir trenger jeg?

Dette avhenger helt av hvordan du sykler og hva du ønsker å få ut av sykkelen. For å finne ut av dette, må du vite hvordan du kommer til å sykle og om du ønsker å prioritere lavt vedlikehold eller høy ytelse.

Lavt vedlikehold

I dette tilfellet bør du velge et girsystem med navgir. Disse finnes i varianter med 2-11 gir fra blant annet Shimano og deres Nexus-serie som har 3, 7 og 8 gir. Det finnes også Shimano Alfine som er en finere modell som har mindre motstand i mekanikken og finnes med 8 og 11 gir.

Høy ytelse

I dette tilfelle henger antall gir bak sammen med kvalitet. Produsentene konkurrerer om å lage de beste girene med flest antall drev på kassetten. Dette betyr da at de fineste komponentene også er de som har flest antall gir bak. Foran er det enten ett eller to drev som gjelder for de finere delene.

En kombinasjon av begge

I dette tilfellet ser vi på systemer som har 2-3 gir foran og 8-10 drev bak. Disse er av litt enklere byggkvalitet som også har en høyere vekt. Disse er isteden bygget av mer robuste materialer som stål i stedet for aluminium o.l. Disse tåler ofte mer juling, men fungerer ikke like smidig.

22-giret (2 x 11)
Sykkelutstyr
Sete-
KUNDENES MENINGER
Også tagget i

ANDRE PRODUKTER I SERIEN Trek Checkpoint

Trek Gravel Bike Checkpoint ALR 4 Grå
18 599 kr
Finnes i flere varianter
Trek Gravel Bike Checkpoint ALR 4 Blue
18 599 kr
Finnes i flere varianter
Trek Gravel Bike Checkpoint ALR 5 Red
31 099 kr
Finnes i flere varianter
Trek Gravel Bike Checkpoint ALR 5 Green
31 099 kr
Finnes i flere varianter

LIKNENDE PRODUKTER

-18%
Trek Gravel Bike Checkpoint ALR5
31 699 kr
25 863 kr
Innsparing
Finnes i flere varianter
-30%
Merida Grus Sykkel Silex 200
15 999 kr
11 199,20 kr
Innsparing
  • L
  • M
  • S
  • XL
  • XS
Merida Silex 400
20 499 kr
fra 15 199,20 kr
Innsparing
  • L
  • M
  • S
  • XL
  • XS

Din handlevogn(0 artikler)

Handlevognen er tom
Totalt: 0 kr
Til kassen

Favoritter(0 artikler)

Du har ingen favoritter
MENY