• RASK FRAKT-LEVERING
  • BETAL ENKELT MED KLARNA
  • VANLIGE SPØRSMÅL OG SVAR
0
Ønskeliste
0
Handlekurv

TREK Trek Gravel Bike Checkpoint ALR 5 AXS Hvit

Trek Gravel Bike Checkpoint ALR 5 AXS Hvit
Beskrivelse

For at de største eventyrene ofte starter der asfalten tar slutt...

Tenker du på å anskaffe en potent multikunstner som alltid står klar for utfordrende eventyr? Skal den kunne skinne på alt fra grus og asfalt til gjørmepytter? Skal det være plass til pakning for flere dagers tur? Skal den ubesvært kunne takle daglig pendling under skiftende skandinaviske forhold? Sjekk! Sjekk! Sjekk! Grusspesialisten Trek Checkpoint ALR 5 AXS er en gravel-sykkel i aluminium med elektronisk giring, utrustet med kvalitetskomponenter for lange, harde kilometer på varierende underlag, fra bulende grus til glatt asfalt. Den representerer en førsteklasses introduksjon til en verden av spennende eventyr, og den er rask, komfortabel, praktisk og full av imponerende moderne teknologi. I motsetning til de mest ivrige landeveissyklistene som måler både effekt og minste kalori, avsluttes dine episke sykkeleventyr med en kald pilsner og en kebabrulle. Men det betyr ikke at du går på akkord med ytelsen!!! 

Nøkkelen til suksess!

  • Perfekt for lange, tøffe kilometer på både asfalt, grusvei og andre typer utfordrende underlag
  • Kraftig hydroformet aluminiumsramme (300 Alpha Aluminum) som utfordrer egenskapene til materialet
  • Forstilling helt i karbonfiber med effektive støtdempende egenskaper
  • Progressiv geometri som er stabil i høy hastighet og effektiv i bratte stigninger
  • Ekstremt fornuftig introduksjon til den raskest voksende formen for moderne sykling
  • Med SRAMs elektroniske 1x12-girsystem (Apex XPLR eTap AXS), oppnår du uovertruffen rask giring og enkelt vedlikehold
  • Hjulsett fra Bontrager (Paradigm) som kjører på gravel-spesifikke kvalitetsdekk fra Bontrager (GR1 Team Issue)
  • Plass for brede dekk (opp til 45c eller 27,5x2,1) som tilbyr ekstra grep og stabilitet uansett forhold
  • Hydrauliske skivebremser som gir topp bremsekraft i alle værforhold eller underlag
  • Takket være Bontragers Blendr-teknologi kan du feste utstyret ditt direkte på styrestammen
  • Høyderegulerbar setepinne fra Easton (EA70 AX) med 50 mm slaglengde som lett betjenes med en hendel
  • Flust av festealternativer gjør det enkelt å ta med ekstra utstyr og/eller drikke
  • Sykkelens allsidighet gjør den passende for variasjoner av sykling, fra grusvei og sykkelferier til arbeidspendling

Funksjonene som gjør Checkpoint ALR til noe utenom det vanlige

En robust ramme i 300 Series Alpha Aluminum med progressiv geometri som er stabil i høy hastighet og effektiv på bratte stigninger. Sykkelens imponerende allsidighet gjør den passende for variert sykling, fra grusveier og sykkelferier til jobbpendling. Dette er sykkelen som setter ingen grenser og har kapasiteten til å ta deg til helt nye steder, enten det er en rask snarvei til jobben eller en langferie til uoppdagede kontinenter.

Sykkelen er utstyrt med toppmoderne komponenter, som for eksempel en SRAM Apex AXS elektronisk 1x12-girsystem for bratte bakker og krevende grus, en karbonfibergaffel med veiutjevnende egenskaper, hydrauliske skivebremser for sikker bremsekraft i all slags vær, og pent integrerte fester for rammevesker og skjermer for enkel transport av utstyr og vann.

Det solide hjulsettet med aluminiumsfelger er klargjort for slangeløs kjøring, noe som betyr at du kan benytte lavere dekktrykk for forbedret grep og komfort uten risiko for punktering. Dekkene, som er brede og fullt tilpasset for grus, gir pålitelig grep på alt fra hardpakket underlag til langt mykere terreng. Du kan montere dekk opptil 45mm bredde (eller 27,5x2,1), noe som gjør at du enkelt kan distansere selv de raskeste MTB-syklene på deres eget territorium.

PÅ DETALJNIVÅ
Artikkelnummer0111915-0129
EAN-kode-
VaremerkeTREK
FargeVit
Knutenummer0111915
Spesifikasjon
PersonaliseringGrus
ProduktserieTrek Checkpoint
ModellserieTrek Checkpoint
KjønnUnisex, Dame, Herre
Damspesifikk 

Damspesifikk

Ettersom kvinner og menn ofte har forskjellig anatomi, bygger mange produsenter sykler som er tilpasset dette. Vanligvis er det bare små forskjeller som skiller dem. Blant annet pleier det å være bredere seter, smalere styre og kortere veivarmene. I noen tilfeller lages det også damespesifikke modeller i mindre størrelser og med en skrånende overrør. Noen ganger også i andre farger.
Nei
Årsmodell2024
Vekt (ifølge produsenten)9.75 kg (Netto)
Produsentens nettstedwww.trekbikes.com/se/sv_SE/cyklar/racercyklar/gravelbikecyklar/checkpoint/checkpoint-alr/checkpoint-alr-5-axs/p/42277/
Elektrisk sykkelNei
Din høyde 

Din høyde

Anbefalt lengde ifølge leverandøren
-
Passer Høyde (cm)-
Produsentens artikkelnummer-
Produsentens fargeCrystal White
Rammesett
Rammestørrelse-
Ramme300 Series Alpha Aluminum, tapered head tube, Internal cable routing, 3S chain keeper, T47 BB, rack and fender mounts, integrated frame bag mounts, flat mount disc, 142x12mm thru axle
Rammemateriale 

Rammemateriale

Karbonfiber koster litt mer enn en aluminiumsramme, men den har en rekke fordeler sammenlignet med andre materialer når det gjelder rene kjøreegenskaper. Den er sterkere, lettere, stivere og mer behagelig å sykle på, siden det er et mer levende materiale enn aluminium. Karbonfiber er imidlertid litt mer følsomt for montering av tilbehør som du klemmer rundt rammen, som for eksempel låser eller barneseter. Dette fører til at karbonfiber best egner seg for sportsykler som racersykler og terrengsykler.

Aluminium er et prisgunstig og lett materiale, som passer for alle typer sykler. Det er enkelt å oppnå en virkelig lav vekt samtidig som man beholder styrke og gode kjøreegenskaper, og materialet er heller ikke følsomt for hva du monterer for tilbehør på det. Bare å tut og kjøre og montere på akkurat hva du vil på din sykkel!

Stål er et materiale som kan produseres i mange ulike kvalitetsnivåer. Stål kan bygges veldig billig, og finnes derfor på de enklere syklene i vårt sortiment. Men det kan også være et utrolig ettergivende, holdbart og behagelig materiale når man bruker virkelig fint stål. Det virkelig fine stålet finner man i mange sykler som er beregnet litt mer for langdistansesykling, for eksempel våre fine touring-sykler fra Surly, og Skeppshult-sykler som er bygget i svensk kvalitetsstål (som bidrar til veldig fine komfortegenskaper på de fleste underlag).

Aluminium
Forhjulsgaffel300 Series Alpha Aluminum, tapered head tube, Internal cable routing, 3S chain keeper, T47 BB, rack and fender mounts, integrated frame bag mounts, flat mount disc, 142x12mm thru axle
Forhjulsgaffeltype 

Forhjulsgaffeltype

En dempet framgaffel er i dag standard på terrengsykler, rett og slett for å takle terrenget sykkelen brukes i. Det finnes også mange hybridcykler med dempet framgaffel, for å gi deg litt mer komfort på grusveier og eventuelle skogstier. Hvis du skal sykle i skog eller på enklere stier, eller mye på grusvei, så er en dempet framgaffel et godt valg!

Stive framgaffler finnes på standard, racersykler og hybridcykler, og passer best for sykler som for det meste skal være på asfalt. Du får en lettere sykkel, en sykkel som føles kvikkere og en sykkel som oppleves å svare bedre på dine bevegelser. Noen nisjede sykler som fatbikes og touringcykler har også stive framgaffler, men da kompenseres det ofte med veldig brede og solide dekk for å gi litt av komfortfølelsen tilbake. Hvis du skal sykle hovedsakelig på asfalt, og kanskje noen snillere grusvei, så er en stiv framgaffel helt riktig for deg!

Steel
FramgaffelmaterialeAluminium
Bakgaffeltype 

Bakgaffeltype

En terrengsykkel kan deles opp på veldig mange forskjellige måter. Blant annet kan man dele disse inn i såkalte “fullt dempet” og “hardtails”. Dette betyr altså hvor mange typer av dempere som er montert på sykkelen.

Stiv

En hardtail har kun en dempet gaffel foran og en stiv gaffel bak. Fordelen med å kjøre med en stiv bakgaffel er at det ikke går tapt noen kraft på grunn av bakdemperen. I tillegg får du en lavere vekt over hele sykkelen.

Demper

En fullt dempet har i tillegg til en dempet forgaffel også en dempet bakgaffel. Disse syklene har et lenkesystem som sammen med bakdemperen gir en mer komfortabel kjøring, men også en mer stabil og i de fleste tilfeller raskere sykling. På samme måte som forgaffelen demper for å beholde grep og gi økt komfort, så gjør bakdemperen nøyaktig det samme for baksiden.

ram
Hjulstørrelse 

Hjulstørrelse

Hjulstørrelsen er akkurat det det høres ut som - størrelsen på hjulene. Den måles vanligvis i tommer (f.eks. 28") eller i millimeter (f.eks. 622). I Norge er tommer det mest vanlige målet, og derfor har vi valgt å bruke det. Hjulstørrelsens betydning varierer avhengig av sykkeltype.

Barne sykler

Barne sykler betegnes oftest med hjulstørrelse som størrelse på sykkelen, noe som skiller seg fra voksne sykler der rammen er det som bestemmer størrelsen på sykkelen. Det betyr ikke at alle sykler med 24"-hjul er like store, og derfor har vi valgt å, i stedet for å ha en størrelsestabell, angi nøyaktige lengdeanbefalinger for hver enkelt sykkel.

Når man kjøper barne sykkel vil man selvfølgelig at barnet skal kunne vokse med sykkelen. Tenk dog på at en altfor stor sykkel generelt blir for lang, og dermed gir en liggende sittestilling som igjen reduserer barnets oversikt. Velg derfor aldri en sykkel der barnet er mer enn 5 centimeter lavere enn vår angitte lengdeanbefaling.

Mountainbikes

I mountainbikeverdenen finnes det tre hjulstørrelser: 29", 27,5" og 26". 26" var lenge den eneste størrelsen som ble brukt for mountainbikes, men brukes i dag stort sett bare for junior sykler og enklere mountainbikes som er tenkt for transport og lettere mosjon. Ønsker du å trene eller til og med konkurrere med din sykkel, er det 29" eller 27,5" som gjelder. Forenklet kan man si at 29" gir en mer stabil opplevelse, beholder farten bedre og lettere tar deg over små hindringer enn 27,5", mens en 27,5" gir deg en sykkel som oppleves kvikkere i svinger samt litt raskere i akselerasjonen. Mange fulldempede mountainbikes med 27,5" har dessuten lengre vandring, og er tilpasset for mer teknisk og utfordrende terreng.

Racersykler, standardsykler, hybridsykler og andre sykler

For i prinsippet alle sykler unntatt mountainbikes og barne sykler gjelder 28"-hjul som er en godt balansert størrelse som gir både gode forutsetninger for å rulle lett, være komfortabel å sitte på og enkel å manøvrere.

28"
Hjul
HjulBontrager Paradigm, TLR, 24-håls, 21 mm bredd, Presta-ventil Bontrager aluminium, kapslat lager, centerlockskiva, 100 x 12 mm genomgående axel Bontrager aluminium, kapslat lager, centerlockskiva, Shimano 11-delad frikrans, 142 x 12 mm genomgåen
FordekkBontrager GR1 Team Issue, TLR, Inner Strength-kord, aramidkant, 120 tpi, 700 x 40c
BakdekkBontrager GR1 Team Issue, TLR, Inner Strength-kord, aramidkant, 120 tpi, 700 x 40c
Dekkdimensjon40-622
Drivverk
GirspakerSRAM Apex, 12-växlat // SRAM Apex AXS, 12-växlat
BakgirSRAM Apex XPLR eTap AXS, 44T max. kuggtänder
Kranksett-
KjedeSRAM Apex, 12-växlat
KassettSRAM XG-1230, 11-44, 12-växlat
Komponenter
ForbremseSRAM Apex hydraulic disc, flat mount
Bremseskive foranSRAM Paceline, avrundad, centerlock, 160 mm
BakbremseSRAM Apex hydraulic disc, flat mount
Bremseplate bakSRAM Paceline, avrundad, centerlock, 160 mm
Styre-
Styrestem-
SetepinneEaston EA70 AX, 27,2 mm, 0 mm offset, 50 mm slaglängd
Bremsetype 

Bremsetype

Felgbremser

De klassiske bremsene for alle typer av sykler som gradvis blir faset ut av skivebremser. Disse styres via hendler fra styret og klemmer til med bremseklosser rundt felgbanen for å stoppe sykkelen. Felgbremser finnes i forskjellige typer for å passe ulike typer sykler og kommer som blant annet V-bremser, cantileverbremser og U-bremser. Fordelen med disse er at de er svært lette å vedlikeholde og har en lav vekt.

Rullebremser

Disse fungerer lik trommelbremser som finnes på blant annet mopeder. Her trykkes bremseklosser ut mot metall inne i en sylinder i midten på hjulet. Disse krever minst vedlikehold og er utrolig driftssikre. Ulempen med disse er at de ikke har like kraftig bremseeffekt som for eksempel skivebremser.

Fotbremse

Standarden som finnes på de fleste klassiske dame- og herresykler. Denne bremsen krever svært lite vedlikehold, men er begrenset hvis du ønsker flere gir. Disse tilhører nemlig spesifikke typer av nav (hjul) som har innkapslede gir, for eksempel Shimano Nexus. Ulempen med disse er at det kreves mer kraft for å bremse ordentlig sammenlignet med andre, samt at du må ha føttene i spesifikke posisjoner for å kunne utøve den ønskede kraften.

Skivebremser

De moderne bremsene på blant annet terrengsykler, hybrid-sykler og en rekke el-sykler. Disse er basert på en bremsekaliper som klemmer til rundt en metallskive ved hjulets nav (midten av hjulet). Dette er svært likt systemene som finnes på både biler og motorsykler og anses som det absolutt beste i dagens marked. Disse er de kraftigste bremsene, krever relativt lite vedlikehold og er svært driftssikre og finnes som både mekaniske (med wire) og hydrauliske (lukket system med olje).

Hydraulisk skivebrems
Antall gir 

Antall gir

Hvor mange gir trenger jeg?

Dette avhenger helt av hvordan du sykler og hva du ønsker å få ut av sykkelen. For å finne ut av dette, må du vite hvordan du kommer til å sykle og om du ønsker å prioritere lavt vedlikehold eller høy ytelse.

Lavt vedlikehold

I dette tilfellet bør du velge et girsystem med navgir. Disse finnes i varianter med 2-11 gir fra blant annet Shimano og deres Nexus-serie som har 3, 7 og 8 gir. Det finnes også Shimano Alfine som er en finere modell som har mindre motstand i mekanikken og finnes med 8 og 11 gir.

Høy ytelse

I dette tilfelle henger antall gir bak sammen med kvalitet. Produsentene konkurrerer om å lage de beste girene med flest antall drev på kassetten. Dette betyr da at de fineste komponentene også er de som har flest antall gir bak. Foran er det enten ett eller to drev som gjelder for de finere delene.

En kombinasjon av begge

I dette tilfellet ser vi på systemer som har 2-3 gir foran og 8-10 drev bak. Disse er av litt enklere byggkvalitet som også har en høyere vekt. Disse er isteden bygget av mer robuste materialer som stål i stedet for aluminium o.l. Disse tåler ofte mer juling, men fungerer ikke like smidig.

12-delt (1 x 12)
GirskifterserieSRAM APEX
Bakgirserie 

Bakgirserie

Hva betyr for eksempel Shimano SLX? Hver komponentprodusent deler inn sine komponenter som gir, bremser, kranksett osv. i serier, i dette tilfellet er produsenten Shimano og serien SLX.

Seriene spenner fra funksjonelle enkle komponenter til betydelig mer avanserte komponenter med høy presisjon og lav vekt.

Selvfølgelig fungerer gir og bremser fra en enklere serie som de skal, men det skjer ikke med samme presisjon eller følelse som hos komponenter fra en finere serie. Det vil sannsynligvis kreve mer service over tid for de enklere komponentene.

Nedenfor ser du en liste over de største produsentenes serier ordnet slik at den fineste serien er øverst.

Merk at denne tabellen ikke sammenligner ulike merker eller landeveissykling vs. terrengsykling, men den bør kun brukes for å sammenligne innenfor en kolonne.

Shimano terrengsykkelShimano landeveiSRAM terrengsykkelSRAM landeveiShimano navgir
XTR Di2Dura-Ace Di2XX1 EagleRED E-tapAlfine 11
XTRDura-AceXX1Red 22Alfine 8
XT Di2Ultegra Di2XXForce 22Nexus 8
XTUltegraX01 EagleRival 22Nexus 7
SLX105X01ApexNexus 3
DeoreTiagraX0  
AlivioSoraEX1  
AceraClarisX1  
AltusGX Eagle
Tourney GX  
NX Eagle
  NX  
  X9  
  X7  
  X5  
SRAM APEX
Sykkelutstyr
Lås9.75 kg (Netto) kg (Netto)
Sete-
KUNDENES MENINGER
Også tagget i

ANDRE PRODUKTER I SERIEN Trek Checkpoint

Trek Gravel Bike Checkpoint ALR 4 Grå
18 599 kr
Finnes i flere varianter
Trek Gravel Bike Checkpoint ALR 4 Blue
18 599 kr
Finnes i flere varianter
-18%
Trek Gravel Bike Checkpoint ALR5
31 699 kr
25 863 kr
Innsparing
Finnes i flere varianter
Trek Gravel Bike Checkpoint ALR 5 Red
31 099 kr
Finnes i flere varianter

LIKNENDE PRODUKTER

Din handlevogn(0 artikler)

Handlevognen er tom
Totalt: 0 kr
Til kassen

Favoritter(0 artikler)

Du har ingen favoritter
MENY