• RASK FRAKT-LEVERING
  • BETAL ENKELT MED KLARNA
  • VANLIGE SPØRSMÅL OG SVAR
0
Ønskeliste
0
Handlekurv

TREK Trek MTB Slash 9.8 GX AXS T-Type Gen 6 Daintree

Trek MTB Slash 9.8 GX AXS T-Type Gen 6 Daintree
Beskrivelse

For kresne endurosyklister som ønsker pålitelig ytelse i bratte bakker

Trenger du en sykkel som er dyriske ned bakker og smidig under klatringer? For oss som ikke nøyer oss med noe annet enn det beste, er Trek Slash 9.8 GX AXS T-Type Gen 6 en drøm som kan bli virkelig. Sykkelen har en ramme i karbon som har fått 170mm demping med høy pivotpunkt for å kunne sluke bulker og beholde det riktige grepet, både i bratte nedfarter og ved aggressiv klatring. Du får grepet og stabiliteten som demping med høyt pivotpunkt gir, og slaglengde for å kunne absorbere støt fra tykke røtter og bratte dropp. Den har hjulsett i karbon, så at du kan klatre lettere og angripe bakkene hardere. Et 29-tomshjul foran og 27,5 tom bak gjør kjøreopplevelsen lekfull og et oppgradert demperpakke fra RockShox sørger for at sykkelen tåler alt som kommer i dens vei. Og som prikken over i-en avsluttes det hele med SRAMs trådløse GX Eagle AXS-gir som gir pålitelig girskift også under trykk.

Nøkkelen til suksess!

  • Ramme i karbon (OCLV Mountain Carbon) og 170mm demping med unikt høyt pivotpunkt
  • Still inn dempingen for full fart - Endre kurve ved bare å snu på en plate
  • Oppgradert demperpakke fra RockShox som tåler alt som kommer i dens vei
  • Slaglengden på 170 mm er mer enn nok for å takle store hopp og fly fram over bulker
  • Trådløs giring fra SRAM (GX Eagle AXS T-type) som er robust og gir med presisjon også under trykk
  • Kjedestag etter rammestørrelse gir balansert manøvrerbarhet
  • Et nøye designet kjedestag reduserer kjedebevegelse for en herlig stillferdig sykling
  • Styrelager med justerbar vinkel når du vil gjøre styrevinkelen 1 grad brattere eller slakkere
  • Et 29-tomshjul foran og 27,5 tom bak gjør kjøreopplevelsen ekstremt lekfull
  • Karbonhjulene fra Bontrager (Line Elite 30) med Rapid Drive-nav gir deg mangfoldighet hvor enn du sykler

Funksjonene som får Slash 9.9 GX AXS T-type til å skille seg ut fra mengden

Dempingen med høyt pivotpunkt gir deg helt vill kontroll i halsbrekkende nedfarter mens den nøye justerte negativkompenseringen og overdimensjonerte styreruller gir deg imponerende pedaleffektivitet. Den høye pivotpunktet sørger for at akselen kan bevege seg bakover når dempingen trykkes sammen så at bakhjulet beveger seg med kraften fra støter og forflytter seg raskere. I terrenget føles den supersmidig og beholder mer momentum med galskap av grep.

Den øvre styrerullen i oversize-modell reduserer ikke bare pedalkickback som forårsakes av høyt pivotpunkt. Størrelsen og posisjonen gir også akkurat den riktige mengden negativkompensering for effektive pedaltråkk. Den nedre styrerullen reduserer kjedespenningen for girskiftet slik at du får mykere girskift og demperytelse.

Den høykvalitets rammen i karbon og hjulene gjør kjøringen lett og stiv på akkurat de riktige stedene, og stille og smidig når terrenget blir mer tilgivende. Du får et forhjul på 29 tom for å rulle fort fram som en monstertruck og et mindre og kvikkere bakhjul på 27,5 tom å rydde med. Vil du satse helhjertet på 29 tom for å skape enda mer fart i nedfartene? Det er bare å bytte ut det lavere dempefestet (selges separat) til lavere kranklagerhøyde for å bruke et raskere hjul bak.

Still inn dempingen for full fart og endre kurve ved bare å snu på en plate. Sykle med en mindre progressiv innstilling for å sykle behagelig når stien er fylt med skarpe kanter. Sett en mer progressiv kurve når du kommer til de store hindringene og ikke vil at demperen skal bunne ut, eller når du vil bruke en fjærdemper.

Bruke styrelager med justerbar vinkel (lagerløp selges separat) når du vil gjøre styrevinkelen 1 grad brattere eller slakkere etter dine egne preferanser (kranklagerhøyden påvirkes ikke).

Hva sier den internasjonale pressen om Trek Slash Gen 6?

  • Enduro Mountainbike Magazine - med masse kjøreglede... neste steg i evolusjonen
  • Bikeradar - Trek har vist hva som er mulig med denne sykkelen og det er imponerende
  • Pinkbike - Følelsen er intuitiv og enkel, både i bratte nedfarter og i teknisk terreng...
PÅ DETALJNIVÅ
Artikkelnummer0110738-O948
EAN-kode-
VaremerkeTREK
FargeDAINTREE
Produsentens artikkelnummer-
Knutenummer0110738
Spesifikasjon
PersonaliseringTerrengsykling
ProduktserieTrek Slash
ModellserieTrek Slash
KjønnUnisex
Damspesifikk 

Damspesifikk

Ettersom kvinner og menn ofte har forskjellig anatomi, bygger mange produsenter sykler som er tilpasset dette. Vanligvis er det bare små forskjeller som skiller dem. Blant annet pleier det å være bredere seter, smalere styre og kortere veivarmene. I noen tilfeller lages det også damespesifikke modeller i mindre størrelser og med en skrånende overrør. Noen ganger også i andre farger.
Nei
Produsentens fargeDaintree
Årsmodell2024
Produsentens nettstedwww.trekbikes.com/se/sv_SE/cyklar/mountainbikecyklar/mountainbike-stig/slash/slash-9-8-gx-axs-t-type-gen-6/p/41684/
Din høyde 

Din høyde

Anbefalt lengde ifølge leverandøren
-
Passer Høyde (cm)-
Bremsetype 

Bremsetype

Felgbremser

De klassiske bremsene for alle typer av sykler som gradvis blir faset ut av skivebremser. Disse styres via hendler fra styret og klemmer til med bremseklosser rundt felgbanen for å stoppe sykkelen. Felgbremser finnes i forskjellige typer for å passe ulike typer sykler og kommer som blant annet V-bremser, cantileverbremser og U-bremser. Fordelen med disse er at de er svært lette å vedlikeholde og har en lav vekt.

Rullebremser

Disse fungerer lik trommelbremser som finnes på blant annet mopeder. Her trykkes bremseklosser ut mot metall inne i en sylinder i midten på hjulet. Disse krever minst vedlikehold og er utrolig driftssikre. Ulempen med disse er at de ikke har like kraftig bremseeffekt som for eksempel skivebremser.

Fotbremse

Standarden som finnes på de fleste klassiske dame- og herresykler. Denne bremsen krever svært lite vedlikehold, men er begrenset hvis du ønsker flere gir. Disse tilhører nemlig spesifikke typer av nav (hjul) som har innkapslede gir, for eksempel Shimano Nexus. Ulempen med disse er at det kreves mer kraft for å bremse ordentlig sammenlignet med andre, samt at du må ha føttene i spesifikke posisjoner for å kunne utøve den ønskede kraften.

Skivebremser

De moderne bremsene på blant annet terrengsykler, hybrid-sykler og en rekke el-sykler. Disse er basert på en bremsekaliper som klemmer til rundt en metallskive ved hjulets nav (midten av hjulet). Dette er svært likt systemene som finnes på både biler og motorsykler og anses som det absolutt beste i dagens marked. Disse er de kraftigste bremsene, krever relativt lite vedlikehold og er svært driftssikre og finnes som både mekaniske (med wire) og hydrauliske (lukket system med olje).

Hydraulisk skivebrems
Antall gir 

Antall gir

Hvor mange gir trenger jeg?

Dette avhenger helt av hvordan du sykler og hva du ønsker å få ut av sykkelen. For å finne ut av dette, må du vite hvordan du kommer til å sykle og om du ønsker å prioritere lavt vedlikehold eller høy ytelse.

Lavt vedlikehold

I dette tilfellet bør du velge et girsystem med navgir. Disse finnes i varianter med 2-11 gir fra blant annet Shimano og deres Nexus-serie som har 3, 7 og 8 gir. Det finnes også Shimano Alfine som er en finere modell som har mindre motstand i mekanikken og finnes med 8 og 11 gir.

Høy ytelse

I dette tilfelle henger antall gir bak sammen med kvalitet. Produsentene konkurrerer om å lage de beste girene med flest antall drev på kassetten. Dette betyr da at de fineste komponentene også er de som har flest antall gir bak. Foran er det enten ett eller to drev som gjelder for de finere delene.

En kombinasjon av begge

I dette tilfellet ser vi på systemer som har 2-3 gir foran og 8-10 drev bak. Disse er av litt enklere byggkvalitet som også har en høyere vekt. Disse er isteden bygget av mer robuste materialer som stål i stedet for aluminium o.l. Disse tåler ofte mer juling, men fungerer ikke like smidig.

12-delt (1 x 12)
GirskifterserieSRAM Eagle AXS
Bakgirserie 

Bakgirserie

Hva betyr for eksempel Shimano SLX? Hver komponentprodusent deler inn sine komponenter som gir, bremser, kranksett osv. i serier, i dette tilfellet er produsenten Shimano og serien SLX.

Seriene spenner fra funksjonelle enkle komponenter til betydelig mer avanserte komponenter med høy presisjon og lav vekt.

Selvfølgelig fungerer gir og bremser fra en enklere serie som de skal, men det skjer ikke med samme presisjon eller følelse som hos komponenter fra en finere serie. Det vil sannsynligvis kreve mer service over tid for de enklere komponentene.

Nedenfor ser du en liste over de største produsentenes serier ordnet slik at den fineste serien er øverst.

Merk at denne tabellen ikke sammenligner ulike merker eller landeveissykling vs. terrengsykling, men den bør kun brukes for å sammenligne innenfor en kolonne.

Shimano terrengsykkelShimano landeveiSRAM terrengsykkelSRAM landeveiShimano navgir
XTR Di2Dura-Ace Di2XX1 EagleRED E-tapAlfine 11
XTRDura-AceXX1Red 22Alfine 8
XT Di2Ultegra Di2XXForce 22Nexus 8
XTUltegraX01 EagleRival 22Nexus 7
SLX105X01ApexNexus 3
DeoreTiagraX0  
AlivioSoraEX1  
AceraClarisX1  
AltusGX Eagle
Tourney GX  
NX Eagle
  NX  
  X9  
  X7  
  X5  
SRAM GX Eagle
Rammesett
Rammestørrelse-
RammeOCLV Mountain Carbon, hög huvudpivot, styrrulle, inbyggt förvaringsutrymme, styrlager med justerbar vinkel, Mino Link inställbar geometri, inställbar utväxling, integrerat ramskydd, invändig vajerdragning, pivotlänkage i magnesium, ISCG 05, Active
Rammemateriale 

Rammemateriale

Karbonfiber koster litt mer enn en aluminiumsramme, men den har en rekke fordeler sammenlignet med andre materialer når det gjelder rene kjøreegenskaper. Den er sterkere, lettere, stivere og mer behagelig å sykle på, siden det er et mer levende materiale enn aluminium. Karbonfiber er imidlertid litt mer følsomt for montering av tilbehør som du klemmer rundt rammen, som for eksempel låser eller barneseter. Dette fører til at karbonfiber best egner seg for sportsykler som racersykler og terrengsykler.

Aluminium er et prisgunstig og lett materiale, som passer for alle typer sykler. Det er enkelt å oppnå en virkelig lav vekt samtidig som man beholder styrke og gode kjøreegenskaper, og materialet er heller ikke følsomt for hva du monterer for tilbehør på det. Bare å tut og kjøre og montere på akkurat hva du vil på din sykkel!

Stål er et materiale som kan produseres i mange ulike kvalitetsnivåer. Stål kan bygges veldig billig, og finnes derfor på de enklere syklene i vårt sortiment. Men det kan også være et utrolig ettergivende, holdbart og behagelig materiale når man bruker virkelig fint stål. Det virkelig fine stålet finner man i mange sykler som er beregnet litt mer for langdistansesykling, for eksempel våre fine touring-sykler fra Surly, og Skeppshult-sykler som er bygget i svensk kvalitetsstål (som bidrar til veldig fine komfortegenskaper på de fleste underlag).

Karbonfiber
ForhjulsgaffelRockShox ZEB Select+, DebonAir-luftfjädring, Charger 3 RC2-dämpare, koniskt styrrör, 44 mm offset, Boost110, Maxle Stealth, 170 mm slaglängd
Forhjulsgaffeltype 

Forhjulsgaffeltype

En dempet framgaffel er i dag standard på terrengsykler, rett og slett for å takle terrenget sykkelen brukes i. Det finnes også mange hybridcykler med dempet framgaffel, for å gi deg litt mer komfort på grusveier og eventuelle skogstier. Hvis du skal sykle i skog eller på enklere stier, eller mye på grusvei, så er en dempet framgaffel et godt valg!

Stive framgaffler finnes på standard, racersykler og hybridcykler, og passer best for sykler som for det meste skal være på asfalt. Du får en lettere sykkel, en sykkel som føles kvikkere og en sykkel som oppleves å svare bedre på dine bevegelser. Noen nisjede sykler som fatbikes og touringcykler har også stive framgaffler, men da kompenseres det ofte med veldig brede og solide dekk for å gi litt av komfortfølelsen tilbake. Hvis du skal sykle hovedsakelig på asfalt, og kanskje noen snillere grusvei, så er en stiv framgaffel helt riktig for deg!

Dempet
Forstilling, type fjæringLuftfjær
Slaglengde foran 

Slaglengde foran

Det å forstå slaglengde på en terrengsykkel kan virke som en skikkelig jungel. En enkel måte å forklare det på, er at jo lengre slaglengde sykkelen har, desto mer ujevn terreng er sykkelen tilpasset for. Sykler med 100 mm slaglengde er først og fremst tilpasset for Cross Country-sykling, altså raskere sykling i mindre teknisk terreng.

En sykkel med 120 mm slaglengde er kanskje det beste allround-valget, siden disse syklene ofte befinner seg mellom en rendyrket racemaskin og en sykkel tilpasset for røff og tøff kjøring blant kvist og stein. Disse syklene passer for alle mosjonister som ønsker å kunne komme seg frem i alle typer terreng, uten å ha ekstreme ambisjoner i noen retning.

En sykkel med 140 mm slaglengde eller mer er perfekt for deg som liker å gi deg ut i mer utfordrende terreng, og kanskje henge i en sykkelpark og sykle nedover bakker så fort du bare kan.

Mange hybrid-sykler har også støtdemping foran, rundt 60-80 mm slaglengde for å øke komforten. Dette bør ikke ses på som noe som gjør at sykkelen kan brukes som en terrengsykkel, men er hovedsakelig for å øke komforten på grusveier og flate stier eller spor.

170 mm
BakdemperRockShox Vivid Select+, 230 x 65 mm
Bakgaffeltype 

Bakgaffeltype

En terrengsykkel kan deles opp på veldig mange forskjellige måter. Blant annet kan man dele disse inn i såkalte “fullt dempet” og “hardtails”. Dette betyr altså hvor mange typer av dempere som er montert på sykkelen.

Stiv

En hardtail har kun en dempet gaffel foran og en stiv gaffel bak. Fordelen med å kjøre med en stiv bakgaffel er at det ikke går tapt noen kraft på grunn av bakdemperen. I tillegg får du en lavere vekt over hele sykkelen.

Demper

En fullt dempet har i tillegg til en dempet forgaffel også en dempet bakgaffel. Disse syklene har et lenkesystem som sammen med bakdemperen gir en mer komfortabel kjøring, men også en mer stabil og i de fleste tilfeller raskere sykling. På samme måte som forgaffelen demper for å beholde grep og gi økt komfort, så gjør bakdemperen nøyaktig det samme for baksiden.

Dempet
Hjulstørrelse 

Hjulstørrelse

Hjulstørrelsen er akkurat det det høres ut som - størrelsen på hjulene. Den måles vanligvis i tommer (f.eks. 28") eller i millimeter (f.eks. 622). I Norge er tommer det mest vanlige målet, og derfor har vi valgt å bruke det. Hjulstørrelsens betydning varierer avhengig av sykkeltype.

Barne sykler

Barne sykler betegnes oftest med hjulstørrelse som størrelse på sykkelen, noe som skiller seg fra voksne sykler der rammen er det som bestemmer størrelsen på sykkelen. Det betyr ikke at alle sykler med 24"-hjul er like store, og derfor har vi valgt å, i stedet for å ha en størrelsestabell, angi nøyaktige lengdeanbefalinger for hver enkelt sykkel.

Når man kjøper barne sykkel vil man selvfølgelig at barnet skal kunne vokse med sykkelen. Tenk dog på at en altfor stor sykkel generelt blir for lang, og dermed gir en liggende sittestilling som igjen reduserer barnets oversikt. Velg derfor aldri en sykkel der barnet er mer enn 5 centimeter lavere enn vår angitte lengdeanbefaling.

Mountainbikes

I mountainbikeverdenen finnes det tre hjulstørrelser: 29", 27,5" og 26". 26" var lenge den eneste størrelsen som ble brukt for mountainbikes, men brukes i dag stort sett bare for junior sykler og enklere mountainbikes som er tenkt for transport og lettere mosjon. Ønsker du å trene eller til og med konkurrere med din sykkel, er det 29" eller 27,5" som gjelder. Forenklet kan man si at 29" gir en mer stabil opplevelse, beholder farten bedre og lettere tar deg over små hindringer enn 27,5", mens en 27,5" gir deg en sykkel som oppleves kvikkere i svinger samt litt raskere i akselerasjonen. Mange fulldempede mountainbikes med 27,5" har dessuten lengre vandring, og er tilpasset for mer teknisk og utfordrende terreng.

Racersykler, standardsykler, hybridsykler og andre sykler

For i prinsippet alle sykler unntatt mountainbikes og barne sykler gjelder 28"-hjul som er en godt balansert størrelse som gir både gode forutsetninger for å rulle lett, være komfortabel å sitte på og enkel å manøvrere.

-
Hjul
HjulBontrager Line Elite 30, OCLV Mountain Carbon, TLR, 6-bults, Boost110, 15 mm genomgående axel Bontrager Line Elite 30, OCLV Mountain Carbon, TLR, Rapid Drive 108, 6-bults, SRAM XD-drivning, Boost148, 12 mm genomgående axel
Fordekk-
Bakdekk-
Dekkdimensjon-
Drivverk
GirspakerSRAM Eagle AXS POD
BakgirSRAM GX Eagle AXS, T-Type
KranksettSRAM GX Eagle, DUB MTB Wide, T-Type, 30T, 55 mm kedjelinje, 165 mm längd SRAM DUB MTB Wide, 73 mm, BSA-gänga
KjedeSRAM GX Eagle, T-Type, 12 speed
KassettSRAM Eagle XS-1275, T-Type, 10-52, 12-delad
Komponenter
ForbremseSRAM CODE Bronze hydraulisk skivbroms med 4 kolvar
Bremseskive foranSRAM CenterLine, 6-bults, avrundad kant, 200 mm
BakbremseSRAM CODE Bronze hydraulisk skivbroms med 4 kolvar
Bremseplate bakSRAM CenterLine, 6-bults, avrundad kant, 200 mm
StyreBontrager Line Pro, OCLV Carbon, 35 mm, 27,5 mm rise, 820 mm bredd
StyrestemBontrager Line Pro, 35 mm, Knock Block, Blendr-teknikkompatibel, 0 grader, 35 mm längd
Setepinne-
Håndtak/StyretapeBontrager XR Trail Pro, aluminium, Lock-on
KUNDENES MENINGER
Også tagget i

ANDRE PRODUKTER I SERIEN Trek Slash

Trek Fullstendig Dempet Mtb Slash 8 Pennyflake
39 199 kr
fra 33 999 kr
Innsparing
  • L-29
  • M-29
  • ML-29
  • S-29
  • XL-29
Trek Heldempet Mtb Slash 8 Matt Hex Blue
39 199 kr
fra 33 999 kr
Innsparing
Ikke på lager
  • L-29
  • M-29
  • ML-29
  • S-29
  • XL-29
Trek Fullstendig Dempet MTB Slash 7 Lava
fra 33 599 kr
  • L-29
  • M-29
  • ML-29
  • S-29
  • XL-29
Trek Fullstendig Dempet MTB Slash 9.8 GX AXS Matte Deep Smoke
70 499 kr
fra 48 139 kr
Innsparing
  • L-29
  • M-29
  • ML-29
  • S-29
  • XL-29

LIKNENDE PRODUKTER

-32%
Lapierre Hardtail Mtb Edge 2.7 Blåmetallisk/Rød
-14%
Lapierre Hardtail Mtb Edge 3.7 W Purple/White
7 995 kr
6 837 kr
Innsparing
  • M
  • S
  • XS
Trek MTB Roscoe 7 Sateng Svart Oliven
16 199 kr
Finnes i flere varianter
Trek MTB Fuel Ex 9.8 Gx AXS T-Type Gen 6 Svart
86 999 kr
Finnes i flere varianter

Din handlevogn(0 artikler)

Handlevognen er tom
Totalt: 0 kr
Til kassen

Favoritter(0 artikler)

Du har ingen favoritter
MENY