• RASK FRAKT-LEVERING
  • BETAL ENKELT MED KLARNA
  • VANLIGE SPØRSMÅL OG SVAR
0
Ønskeliste
0
Handlekurv

TREK Trek Heldämpad MTB Top Fuel 5 Matte Dnister Black

Trek Heldämpad MTB Top Fuel 5 Matte Dnister Black
Beskrivelse

En imponerende prisverdig fulldempet MTB som er full av dristig holdning

Kraftfulle Trek Top Fuel 5 er en rask MTB med dristig holdning som er like effektiv som kapabel, et perfekt valg for deg som søker din første fulldempede stisykkel. Ujevne og utfordrende nedkjøringer tas komfortabelt, samtidig som den flyr fram som en rakett på flatene og oppover bakkene. Den lette og sterke aluminiumsrammen er utstyrt med komponenter som er valgt for sine prisverdige ytelse. Kort fortalt kan den beskrives som en velbalansert XC-sykkel skapt for høy hastighet, men den oppleves likevel like kapabel og tilgivende som en mer tradisjonell fulldempet stisykkel. Dette er den mest prisverdige sykkelen i Top Fuel-serien, bygget for heftig og herlig fart på praktisk talt hvilken som helst sti. 

Nøkkelen til suksess

  • Slående aluminiumsramme med progressiv sti-geometri for oss som elsker å tøye grensene
  • Bygget med lengre og lavere geometri med både demping og spesifikasjoner som en stisykkel
  • Demperkonfigurasjon fra X-Fusion og RockShox som alltid er klar til å rocke
  • Innstillingsmuligheter i dempingen som omfatter både effektivitet og moro
  • Pålitelige 12-trinns 1x-drivverk fra Shimano (Deore) med kun én girskifter å holde styr på
  • Active Braking Pivot - Tilpass hvordan dempingen skal reagere på akselerasjons- og bremsekrefter uavhengig av hverandre
  • Takket være Mino Link går det raskt og enkelt å gjøre små justeringer av geometrien (også under sykling)
  • Knock Block med stor styrevinkel for beskyttelse av kabler uten å ofre svingradius
  • I det pent integrerte oppbevaringsrommet kan du oppbevare verktøy og andre nødvendigheter
  • Utstyrt med heve-/senkepinne som gjør at du kan senke setet i farta og holde det ute av veien når du suser nedover

Stamme med imponerende pivotkobling og en progressiv sti-geometri

Stammen består av en aluminiumsramme med imponerende vridningsstivhet og en imponerende pivotkobling i magnesium. Rammen er fullpakket med funksjoner som gjør deg til en bedre syklist, som et konisk styrerør som gir deg presis styring og en mer solid følelse foran, mens den innvendige kabelføringen beskytter alle kabler og gir riktig utseende. Stammen er bygget med en lengre og lavere geometri, der både demping og spesifikasjoner ligner en stisykkel. Takket være økt rekkevidde sammenlignet med forgjengerne gir den økt selvtillit, og med nesten 66-graders vinkel på styrerøret gir den økt stabilitet i høy hastighet og i utforkjøringene. Modellens seterør med nær 70 graders vinkel gjør at du holder vekten på forhjulet når du legger full kraft på pedalene. Smarte Mino Link sørger for at du kan regulere rammens geometri uten negativ innvirkning på dempingen. Du kan finjustere styrerørets vinkel med 1/2 ° og kranklagerets høyde med opp til 10 mm, regulerbart enkelt via en mutter. 

Imponerende demperkonfigurasjon som gir massevis av kontroll ute i sporet

Foran sitter en luftgaffel med en slaglengde på 120 mm og bak en demper med 2-trinns demping og en slaglengde på 120 mm. Demperne kan optimeres etter din vekt og kjørestil, og er også utstyrt med lockout, som betyr at du kan låse demperne, perfekt når det er tid for å spurte eller klatre effektivt. Med Treks unike Active Braking Pivot har konstruktørene klart å styre hvordan dempingen skal reagere på kreftene som skapes ved akselerasjon og bremsing, helt uavhengig av hverandre. I praksis kan du utnytte demperne fullt ut også under bremsing, noe som gir deg større kontroll når du trenger det mest.

Pålitelige 1x-drivverk med girutveksling for alle typer terreng og stigninger

Det pålitelige 1x-drivverket består av en driftssikker enkeltring samt en 12-delt kassett som gir et girutveksling som sikrer at du kan holde et høyt tempo i alle typer terreng og stigninger. Drivverkets funksjon er praktisk talt problemfri, og da det kun inkluderer en girskifter er den enkel å holde styr på.

Robust 29-tommers hjulsett med kvalitetsdekk som takler utfordrende terreng

Det robuste hjulsettet består av aluminiumsfelger utstyrt med gripevennlige dekk med generøs bredde som er klar for kamp og som briljerer på alt fra grusvei til løs gjørme. Dekk med imponerende lav rullemotstand og godt punkteringsvern som leverer den perfekte kombinasjonen av grep, hastighet og stabilitet. Bremsingen ivaretas av et par høyverdige hydrauliske skivebremser som sikrer at du har kraftig bremseeffekt uansett om det er gjørmete, regnfullt eller sleipt i sporet.

PÅ DETALJNIVÅ
Artikkelnummer0133180-3610
EAN-kode-
VaremerkeTREK
FargeMatte Dnister Black
Knutenummer0133180
Spesifikasjon
PersonaliseringTerrengsykling
ProduktserieTrek Top Fuel
ModellserieTrek Top Fuel
KjønnUnisex
Damespesifikk 

Damespesifikk

Ettersom kvinner og menn ofte har forskjellig anatomi, bygger mange produsenter sykler som er tilpasset dette. Vanligvis er det bare små forskjeller som skiller dem. Blant annet pleier det å være bredere seter, smalere styre og kortere veivarmene. I noen tilfeller lages det også damespesifikke modeller i mindre størrelser og med en skrånende overrør. Noen ganger også i andre farger.
Nei
Årsmodell2024
Elektrisk sykkelNei
Din høyde 

Din høyde

Anbefalt lengde ifølge leverandøren
-
Produsentens artikkelnummer-
Produsentens fargeMatte Dnister Black
Rammesett
Rammestørrelse-
RammeAlpha Platinum Aluminum, inbyggd förvaring, koniskt styrhuvud, Knock Block 2.0, invändig och styrd vajerdragning, diagonalrörsskydd, pivotlänkage i magnesium, Mino Link, ABP, Boost148, 120 mm slaglängd
Rammemateriale 

Rammemateriale

Karbonfiber koster litt mer enn en aluminiumsramme, men den har en rekke fordeler sammenlignet med andre materialer når det gjelder rene kjøreegenskaper. Den er sterkere, lettere, stivere og mer behagelig å sykle på, siden det er et mer levende materiale enn aluminium. Karbonfiber er imidlertid litt mer følsomt for montering av tilbehør som du klemmer rundt rammen, som for eksempel låser eller barneseter. Dette fører til at karbonfiber best egner seg for sportsykler som racersykler og terrengsykler.

Aluminium er et prisgunstig og lett materiale, som passer for alle typer sykler. Det er enkelt å oppnå en virkelig lav vekt samtidig som man beholder styrke og gode kjøreegenskaper, og materialet er heller ikke følsomt for hva du monterer for tilbehør på det. Bare å tut og kjøre og montere på akkurat hva du vil på din sykkel!

Stål er et materiale som kan produseres i mange ulike kvalitetsnivåer. Stål kan bygges veldig billig, og finnes derfor på de enklere syklene i vårt sortiment. Men det kan også være et utrolig ettergivende, holdbart og behagelig materiale når man bruker virkelig fint stål. Det virkelig fine stålet finner man i mange sykler som er beregnet litt mer for langdistansesykling, for eksempel våre fine touring-sykler fra Surly, og Skeppshult-sykler som er bygget i svensk kvalitetsstål (som bidrar til veldig fine komfortegenskaper på de fleste underlag).

Aluminium
ForhjulsgaffelTrek
Forhjulsgaffeltype 

Forhjulsgaffeltype

En dempet framgaffel er i dag standard på terrengsykler, rett og slett for å takle terrenget sykkelen brukes i. Det finnes også mange hybridcykler med dempet framgaffel, for å gi deg litt mer komfort på grusveier og eventuelle skogstier. Hvis du skal sykle i skog eller på enklere stier, eller mye på grusvei, så er en dempet framgaffel et godt valg!

Stive framgaffler finnes på standard, racersykler og hybridcykler, og passer best for sykler som for det meste skal være på asfalt. Du får en lettere sykkel, en sykkel som føles kvikkere og en sykkel som oppleves å svare bedre på dine bevegelser. Noen nisjede sykler som fatbikes og touringcykler har også stive framgaffler, men da kompenseres det ofte med veldig brede og solide dekk for å gi litt av komfortfølelsen tilbake. Hvis du skal sykle hovedsakelig på asfalt, og kanskje noen snillere grusvei, så er en stiv framgaffel helt riktig for deg!

Dempet
Hjulstørrelse 

Hjulstørrelse

Hjulstørrelsen er akkurat det det høres ut som - størrelsen på hjulene. Den måles vanligvis i tommer (f.eks. 28") eller i millimeter (f.eks. 622). I Norge er tommer det mest vanlige målet, og derfor har vi valgt å bruke det. Hjulstørrelsens betydning varierer avhengig av sykkeltype.

Barne sykler

Barne sykler betegnes oftest med hjulstørrelse som størrelse på sykkelen, noe som skiller seg fra voksne sykler der rammen er det som bestemmer størrelsen på sykkelen. Det betyr ikke at alle sykler med 24"-hjul er like store, og derfor har vi valgt å, i stedet for å ha en størrelsestabell, angi nøyaktige lengdeanbefalinger for hver enkelt sykkel.

Når man kjøper barne sykkel vil man selvfølgelig at barnet skal kunne vokse med sykkelen. Tenk dog på at en altfor stor sykkel generelt blir for lang, og dermed gir en liggende sittestilling som igjen reduserer barnets oversikt. Velg derfor aldri en sykkel der barnet er mer enn 5 centimeter lavere enn vår angitte lengdeanbefaling.

Mountainbikes

I mountainbikeverdenen finnes det tre hjulstørrelser: 29", 27,5" og 26". 26" var lenge den eneste størrelsen som ble brukt for mountainbikes, men brukes i dag stort sett bare for junior sykler og enklere mountainbikes som er tenkt for transport og lettere mosjon. Ønsker du å trene eller til og med konkurrere med din sykkel, er det 29" eller 27,5" som gjelder. Forenklet kan man si at 29" gir en mer stabil opplevelse, beholder farten bedre og lettere tar deg over små hindringer enn 27,5", mens en 27,5" gir deg en sykkel som oppleves kvikkere i svinger samt litt raskere i akselerasjonen. Mange fulldempede mountainbikes med 27,5" har dessuten lengre vandring, og er tilpasset for mer teknisk og utfordrende terreng.

Racersykler, standardsykler, hybridsykler og andre sykler

For i prinsippet alle sykler unntatt mountainbikes og barne sykler gjelder 28"-hjul som er en godt balansert størrelse som gir både gode forutsetninger for å rulle lett, være komfortabel å sitte på og enkel å manøvrere.

29"
Hjul
ForhjulsnavBontrager aluminium, 6-bults, Boost110, 15 mm genomgående axel
BaknavBontrager aluminium, kapslat lager, 6-bults, Shimano Micro Spline-frikrans, Boost148, 12 mm genomgående axel
FordekkBontrager XR4 Team Issue, TLR, Inner Strength-däcksida, aramidkant, 120 tpi, 29 x 2,40"
BakdekkBontrager XR4 Team Issue, TLR, Inner Strength-däcksida, aramidkant, 120 tpi, 29 x 2,40"
FelgerBontrager Kovee, dubbel botten, TLR Tubeless Ready, 32-håls, 23 mm bredd, Presta-ventil
Drivverk
KranksettShimano MT512, 30T-krans, 55 mm kedjelinje, 170 mm längd
KjedeShimano Deore M6100, 12-vxl
KassettShimano Deore M6100 10–51, 12-delad
Komponenter
ForbremseShimano MT200 hydraulisk skivbroms
BakbremseShimano MT200 hydraulisk skivbroms
StyreBontrager aluminium, 31,8 mm, 15 mm rise, 750 mm bredd
StyrestemBontrager Rhythm Comp, 31,8 mm, 0 grader, 50 mm längd
Setepinne-
Bremsetype 

Bremsetype

Felgbremser

De klassiske bremsene for alle typer av sykler som gradvis blir faset ut av skivebremser. Disse styres via hendler fra styret og klemmer til med bremseklosser rundt felgbanen for å stoppe sykkelen. Felgbremser finnes i forskjellige typer for å passe ulike typer sykler og kommer som blant annet V-bremser, cantileverbremser og U-bremser. Fordelen med disse er at de er svært lette å vedlikeholde og har en lav vekt.

Rullebremser

Disse fungerer lik trommelbremser som finnes på blant annet mopeder. Her trykkes bremseklosser ut mot metall inne i en sylinder i midten på hjulet. Disse krever minst vedlikehold og er utrolig driftssikre. Ulempen med disse er at de ikke har like kraftig bremseeffekt som for eksempel skivebremser.

Fotbremse

Standarden som finnes på de fleste klassiske dame- og herresykler. Denne bremsen krever svært lite vedlikehold, men er begrenset hvis du ønsker flere gir. Disse tilhører nemlig spesifikke typer av nav (hjul) som har innkapslede gir, for eksempel Shimano Nexus. Ulempen med disse er at det kreves mer kraft for å bremse ordentlig sammenlignet med andre, samt at du må ha føttene i spesifikke posisjoner for å kunne utøve den ønskede kraften.

Skivebremser

De moderne bremsene på blant annet terrengsykler, hybrid-sykler og en rekke el-sykler. Disse er basert på en bremsekaliper som klemmer til rundt en metallskive ved hjulets nav (midten av hjulet). Dette er svært likt systemene som finnes på både biler og motorsykler og anses som det absolutt beste i dagens marked. Disse er de kraftigste bremsene, krever relativt lite vedlikehold og er svært driftssikre og finnes som både mekaniske (med wire) og hydrauliske (lukket system med olje).

-
Sykkelutstyr
Håndtak/StyretapeBontrager XR Trail Comp, nylon, Lock-on
SeteBontrager Arvada, stålrails, 138 mm bredd
KUNDENES MENINGER
Også tagget i

ANDRE PRODUKTER I SERIEN Trek Top Fuel

Trek Top Fuel 5 Lithium Grey
29 399 kr
fra 21 011 kr
Innsparing
Finnes i flere varianter
Trek MTB Top Fuel 7 Matte Dnister Black
35 299 kr
fra 25 193 kr
Innsparing
Finnes i flere varianter
Trek MTB Top Fuel 9.8 Gx Axs
76 399 kr
fra 50 990 kr
Innsparing
  • L
  • M
  • M-L
  • S
  • XL
Trek MTB Top Fuel 8 GX AXS T-Type Svart
53 499 kr
Finnes i flere varianter

Din handlevogn(0 artikler)

Handlevognen er tom
Totalt: 0 kr
Til kassen

Favoritter(0 artikler)

Du har ingen favoritter
MENY