• RASK FRAKT-LEVERING
  • BETAL ENKELT MED KLARNA
  • VANLIGE SPØRSMÅL OG SVAR
0
Ønskeliste
0
Handlekurv

TREK Trek MTB Top Fuel 7 Matte Dnister Black

Trek MTB Top Fuel 7 Matte Dnister Black
Beskrivelse

En skarp fulldempet XC-sykkel med terrengsykkelens dristigere holdning

Fulldempede Trek Top Fuel 7 kombinerer hastigheten til en XC-sykkel med en terrengsykkel sin dristige holdning. En kvikk sykkel med en imponerende robust aluminiumsramme som tilbyr alvorlig moro på sykkelen. En MTB som håndterer det meste, den er virkelig effektiv, men samtidig helt i stand til å takle skikkelig kule utfordringer. Kort sagt kan den beskrives som en lett og velbalansert XC-sykkel designet for høye hastigheter, men den føles like kapabel og tilgivende som en mer tradisjonell fulldempet stisykkel. Den optimale sykkelen for deg som ønsker å utfordre grenser og som vil kunne strekke grensene på alt fra flytende stisykling til langt mer krevende terreng. En perfekt sykkel for deg som ønsker en fulldempet MTB som er rask både på flatt og kupert terreng, men som har tilstrekkelig med vandring til at du kan ta det litt villere på stiene. En kompetent sykkel med solid spesifikasjon, og til en pris som sikrer at du ikke trenger å knuse sparegrisen til familien.

Nøkkelen til suksess

  • Kraftig aluminiumsramme med en helt nyutviklet geometri for de av oss som elsker å utfordre grensene
  • Bygget med en lengre og lavere geometri med både demping og spesifikasjoner som på en stisykkel
  • Kortreist sykkel med imponerende demperkonfigurasjon som er både effektiv og alltid klar for action
  • Justermulighetene i demperne dekker både effektivitet og grov bruk
  • Kraftig 1x-drivlinje fra Shimano (XT/SLX) med bare ett girvelger å holde styr på, og en bred utveksling
  • Med DropLock-hendelen kontrollerer du setepinnen som kan heves og senkes
  • Takket være Mino Link kan du raskt og enkelt gjøre små justeringer på geometrien (også mens du sykler)
  • Straight Shot diagonalrør gir økt stivhet og responsiv håndtering uten å tilføye vekt
  • Dropper post fra TranzX som lar deg senke setet under kjøring og holde det ute av veien på nedoversykling
  • Avtagbar Knock Block gir større styrevinkel slik at kabler blir holdt beskyttet uten at det går utover svingradiusen

Nyutviklet ramme med imponerende pivotkoblinger og helt ny geometri

Rammen består av en avansert aluminiumsramme (Alpha Platinum) med imponerende vridningsstivhet og pivotkoblinger i magnesium. Smarte Mino Link sikrer at du kan justere rammegeometrien uten negativ påvirkning på dempingen. Du kan finjustere vinkel på styrerøret med 1/2° og cranksettets høyde med opptil 10 mm, og det justeres enkelt med en mutter. Med 120 mm vandring bak i kombinasjon med progressiv stigeometri er dette en rask, responsiv sykkel som gir tillit i krevende løyper.

Denne helt nyutviklede rammen er konstruert med en lengre og lavere geometri, der både demping og spesifikasjon ligner den på en stisykkel. Takket være minst 10 mm økt rekkevidde per størrelse sammenlignet med tidligere Top Fuel, gir den økt selvtillit, og med 66-graders vinkel på styrerøret, 1,5 grader slakere enn forgjengeren, tilbyr den økt stabilitet i høye hastigheter og på nedoverskjæringer. Modellens brattere seterør sikrer at du holder vekten på forhjulet når du trår kraftig på pedalene.

Rammen er utstyrt med finesser som gjør deg til en bedre syklist, som for eksempel et konisk styrerør for presis styring og en solid følelse foran, mens den interne kabelføringen (for både gir, bremser og den justerbare setepinnen) beskytter kablene og sikrer et rent utseende. Straight Shot diagonalrør forsterker rammen uten å tilføye vekt, og et annet smart trekk er Knock Block styrelager som forhindrer styret i å rotere helt rundt hvis du krasjer, og dermed beskytter kablene fra å bli revet løs og hendlene fra å slå mot rammen.

Imponerende demperkonfigurasjon for utmerket kontroll

I fronten sitter en luftgaffel fra RockShox (35 Gold RL) med 120 mm vandring, og bak en demper fra Fox (Performance Float DPS) med 3-posisjonsdemping og 120 mm vandring. Dempere kan tilpasses etter vekt og kjørestil, og kommer også med lockout, noe som betyr at du kan fastlåse demperne. Denne løsningen gir økt effektivitet under tråkking, noe som er ideelt når det er på tide å spurte eller klatre effektivt. Legg til en praktisk justerbar setepinne som lar deg raskt senke eller heve setet under kjøring, kontrollert av en lett tilgjengelig hendel. Med Treks unike Active Braking Pivot har designerne klart å styre hvordan dempingen reagerer på kreftene som oppstår under akselerasjon og bremsing, uavhengig av hverandre. Dette betyr i praksis at du kan utnytte demperen fullt ut også under bremsing, og får dermed bedre kontroll når du trenger det mest.

Driftssikker 1x-drivlinje og skivebremser tilpasset for høyere hastigheter

Den kraftfulle 1x-drivlinjen kommer fra Shimano (XT/SLX), bestående av et driftssikkert enkeltkrans og et 12-delt kassett (30Tx10-51T), som sammen gir et bredt utvalg av gir som sikrer at du kan opprettholde høy hastighet i alle typer terreng og stigninger. Drivlinjen er nesten helt vedlikeholdsfri og siden den kun inkluderer et girvelger, er den også enklere å betjene. Bremsingen håndteres av et sett med toppkvalitets hydrauliske skivebremser med 4 stempler fra Shimano (MT410) som sørger for at du har kraftfull bremsekraft uansett om forholdene er gjørmete, regnfulle eller sleipe.

Robust 29-tommer med kvalitetsdekk som håndterer krevende terreng

Det robuste hjulsettet fra Bontrager (Line Comp 30) består av lette aluminiumsfelger og kvalitetsdekk fra Bontrager (XR4 Team Issue TLR) med 2,4" bredde, klare for utfordringer og som presterer utmerket på alt fra grusveier til løs gjørme. Disse dekkene har lavt rullemotstand, god punkteringssikring og tilbyr den perfekte kombinasjonen av grep, fart og stabilitet, noe som i realiteten betyr at du kan kjøre raskere i vanskelig terreng.

PÅ DETALJNIVÅ
Artikkelnummer0077888-3610
EAN-kode-
VaremerkeTREK
FargeMatte Dnister Black
Knutenummer0077888
Spesifikasjon
PersonaliseringTerrengsykling
ProduktserieTrek Top Fuel
ModellserieTrek Top Fuel
KjønnUnisex, Dame, Herre
Damspesifikk 

Damspesifikk

Ettersom kvinner og menn ofte har forskjellig anatomi, bygger mange produsenter sykler som er tilpasset dette. Vanligvis er det bare små forskjeller som skiller dem. Blant annet pleier det å være bredere seter, smalere styre og kortere veivarmene. I noen tilfeller lages det også damespesifikke modeller i mindre størrelser og med en skrånende overrør. Noen ganger også i andre farger.
Nei
Årsmodell2023
Produsentens nettstedwww.trekbikes.com/se/sv_SE/p/35070
Elektrisk sykkelNei
Din høyde 

Din høyde

Anbefalt lengde ifølge leverandøren
-
Passer Høyde (cm)-
Produsentens artikkelnummer-
Produsentens fargeBLACK
Rammesett
Rammestørrelse-
RammeALUMINUM
Rammemateriale 

Rammemateriale

Karbonfiber koster litt mer enn en aluminiumsramme, men den har en rekke fordeler sammenlignet med andre materialer når det gjelder rene kjøreegenskaper. Den er sterkere, lettere, stivere og mer behagelig å sykle på, siden det er et mer levende materiale enn aluminium. Karbonfiber er imidlertid litt mer følsomt for montering av tilbehør som du klemmer rundt rammen, som for eksempel låser eller barneseter. Dette fører til at karbonfiber best egner seg for sportsykler som racersykler og terrengsykler.

Aluminium er et prisgunstig og lett materiale, som passer for alle typer sykler. Det er enkelt å oppnå en virkelig lav vekt samtidig som man beholder styrke og gode kjøreegenskaper, og materialet er heller ikke følsomt for hva du monterer for tilbehør på det. Bare å tut og kjøre og montere på akkurat hva du vil på din sykkel!

Stål er et materiale som kan produseres i mange ulike kvalitetsnivåer. Stål kan bygges veldig billig, og finnes derfor på de enklere syklene i vårt sortiment. Men det kan også være et utrolig ettergivende, holdbart og behagelig materiale når man bruker virkelig fint stål. Det virkelig fine stålet finner man i mange sykler som er beregnet litt mer for langdistansesykling, for eksempel våre fine touring-sykler fra Surly, og Skeppshult-sykler som er bygget i svensk kvalitetsstål (som bidrar til veldig fine komfortegenskaper på de fleste underlag).

Aluminium
ForhjulsgaffelRockShox 35 Gold RL, DebonAir-luftfjädring, Motion Control-dämpare, Lockout, koniskt styrrör, 44 mm offset, Boost110, 15 mm Maxle Stealth, 120 mm slaglängd
Forhjulsgaffeltype 

Forhjulsgaffeltype

En dempet framgaffel er i dag standard på terrengsykler, rett og slett for å takle terrenget sykkelen brukes i. Det finnes også mange hybridcykler med dempet framgaffel, for å gi deg litt mer komfort på grusveier og eventuelle skogstier. Hvis du skal sykle i skog eller på enklere stier, eller mye på grusvei, så er en dempet framgaffel et godt valg!

Stive framgaffler finnes på standard, racersykler og hybridcykler, og passer best for sykler som for det meste skal være på asfalt. Du får en lettere sykkel, en sykkel som føles kvikkere og en sykkel som oppleves å svare bedre på dine bevegelser. Noen nisjede sykler som fatbikes og touringcykler har også stive framgaffler, men da kompenseres det ofte med veldig brede og solide dekk for å gi litt av komfortfølelsen tilbake. Hvis du skal sykle hovedsakelig på asfalt, og kanskje noen snillere grusvei, så er en stiv framgaffel helt riktig for deg!

Dempet
Forstilling, type fjæringLuftfjær
Slaglengde foran 

Slaglengde foran

Det å forstå slaglengde på en terrengsykkel kan virke som en skikkelig jungel. En enkel måte å forklare det på, er at jo lengre slaglengde sykkelen har, desto mer ujevn terreng er sykkelen tilpasset for. Sykler med 100 mm slaglengde er først og fremst tilpasset for Cross Country-sykling, altså raskere sykling i mindre teknisk terreng.

En sykkel med 120 mm slaglengde er kanskje det beste allround-valget, siden disse syklene ofte befinner seg mellom en rendyrket racemaskin og en sykkel tilpasset for røff og tøff kjøring blant kvist og stein. Disse syklene passer for alle mosjonister som ønsker å kunne komme seg frem i alle typer terreng, uten å ha ekstreme ambisjoner i noen retning.

En sykkel med 140 mm slaglengde eller mer er perfekt for deg som liker å gi deg ut i mer utfordrende terreng, og kanskje henge i en sykkelpark og sykle nedover bakker så fort du bare kan.

Mange hybrid-sykler har også støtdemping foran, rundt 60-80 mm slaglengde for å øke komforten. Dette bør ikke ses på som noe som gjør at sykkelen kan brukes som en terrengsykkel, men er hovedsakelig for å øke komforten på grusveier og flate stier eller spor.

120 mm
Låsbar framgaffel? 

Låsbar framgaffel?

Låsbar betyr at fjæringens bevegelse låses i en posisjon (eventuelt begrenses) for å lette når man for eksempel sykler i bratte oppoverbakker eller på flatt terreng.

Forskjellige produsenter håndterer dette på ulike måter. Noen fjæringer blir helt låst (stive) mens andre har valgt å for eksempel bremse kompresjonsdempingen.

Med justering på forgaffelen
BakdemperFox Performance Float DPS, 3-lägesdämpare, 185 x 50 mm
Bakgaffeltype 

Bakgaffeltype

En terrengsykkel kan deles opp på veldig mange forskjellige måter. Blant annet kan man dele disse inn i såkalte “fullt dempet” og “hardtails”. Dette betyr altså hvor mange typer av dempere som er montert på sykkelen.

Stiv

En hardtail har kun en dempet gaffel foran og en stiv gaffel bak. Fordelen med å kjøre med en stiv bakgaffel er at det ikke går tapt noen kraft på grunn av bakdemperen. I tillegg får du en lavere vekt over hele sykkelen.

Demper

En fullt dempet har i tillegg til en dempet forgaffel også en dempet bakgaffel. Disse syklene har et lenkesystem som sammen med bakdemperen gir en mer komfortabel kjøring, men også en mer stabil og i de fleste tilfeller raskere sykling. På samme måte som forgaffelen demper for å beholde grep og gi økt komfort, så gjør bakdemperen nøyaktig det samme for baksiden.

Dempet
Låsbar bakdemper? 

Låsbar bakdemper?

Låsbar betyr at fjæringens bevegelse låses i en posisjon (alternativt begrenses) for å lette når man for eksempel sykler i bratte oppoverbakker eller på flatt terreng.

Forskjellige produsenter håndterer dette på ulike måter. Noen fjæringer blir helt låst (stive), mens andre har valgt for eksempel å bremse opp kompresjonsdempingen.

Med justeringskontroll på bakre støtdemperen
Bakdempervandring 

Bakdempervandring

Det her med vandring på en mountainbike kan føles som en ekte jungel. En enkel måte å forklare det på er at jo lengre vandring sykkelen har, desto mer ujevn terreng er sykkelen tilpasset for. Sykler med 100 mm vandring er først og fremst tilpasset for Cross Country-sykling, altså raskere sykling i mindre teknisk krevende terreng.

En sykkel med 120 mm vandring kan kanskje være det beste allround-valget, siden disse syklene ofte befinner seg mellom en rendyrket racemaskin og en sykkel tilpasset for røff og tøff kjøring blant røtter og steiner. Disse syklene passer for alle motionister som ønsker å kunne komme seg frem i alle typer terreng, uten å ha ekstreme ambisjoner i noen retning.

En sykkel med 140 mm vandring eller mer er perfekt for deg som liker å ta deg ut i mer utfordrende terreng, og kanskje henge i bikeparken og sykle nedover bakkene så fort du bare kan.

120 mm
Hjulstørrelse 

Hjulstørrelse

Hjulstørrelsen er akkurat det det høres ut som - størrelsen på hjulene. Den måles vanligvis i tommer (f.eks. 28") eller i millimeter (f.eks. 622). I Norge er tommer det mest vanlige målet, og derfor har vi valgt å bruke det. Hjulstørrelsens betydning varierer avhengig av sykkeltype.

Barne sykler

Barne sykler betegnes oftest med hjulstørrelse som størrelse på sykkelen, noe som skiller seg fra voksne sykler der rammen er det som bestemmer størrelsen på sykkelen. Det betyr ikke at alle sykler med 24"-hjul er like store, og derfor har vi valgt å, i stedet for å ha en størrelsestabell, angi nøyaktige lengdeanbefalinger for hver enkelt sykkel.

Når man kjøper barne sykkel vil man selvfølgelig at barnet skal kunne vokse med sykkelen. Tenk dog på at en altfor stor sykkel generelt blir for lang, og dermed gir en liggende sittestilling som igjen reduserer barnets oversikt. Velg derfor aldri en sykkel der barnet er mer enn 5 centimeter lavere enn vår angitte lengdeanbefaling.

Mountainbikes

I mountainbikeverdenen finnes det tre hjulstørrelser: 29", 27,5" og 26". 26" var lenge den eneste størrelsen som ble brukt for mountainbikes, men brukes i dag stort sett bare for junior sykler og enklere mountainbikes som er tenkt for transport og lettere mosjon. Ønsker du å trene eller til og med konkurrere med din sykkel, er det 29" eller 27,5" som gjelder. Forenklet kan man si at 29" gir en mer stabil opplevelse, beholder farten bedre og lettere tar deg over små hindringer enn 27,5", mens en 27,5" gir deg en sykkel som oppleves kvikkere i svinger samt litt raskere i akselerasjonen. Mange fulldempede mountainbikes med 27,5" har dessuten lengre vandring, og er tilpasset for mer teknisk og utfordrende terreng.

Racersykler, standardsykler, hybridsykler og andre sykler

For i prinsippet alle sykler unntatt mountainbikes og barne sykler gjelder 28"-hjul som er en godt balansert størrelse som gir både gode forutsetninger for å rulle lett, være komfortabel å sitte på og enkel å manøvrere.

29"
Hjul
HjulBontrager Line Comp 30, Rapid Drive 54
FordekkBontrager XR4 Team Issue, TLR, Inner Strength-däcksida, aramidkant, 120 tpi, 29 x 2,40"
BakdekkBontrager XR4 Team Issue, TLR, Inner Strength-däcksida, aramidkant, 120 tpi, 29 x 2,40"
Dekkdimensjon62-622
Drivverk
GirspakerShimano SLX M7100, 12-växlat
BakgirShimano XT M8100, lång arm, max. 51T
Kranksett-
KjedeShimano Deore M6100
KassettShimano Deore M6100 10–51, 12-delad
Komponenter
ForbremseShimano hydraulisk skivbroms, MT4100-handtag, MT410-bromsok // Shimano hydraulic disc, MT4100 lever, MT410 caliper //Shimano RT56, 6-bults, 180 mm // Shimano RT56, 6-bults, 160 mm
BakbremseShimano hydraulisk skivbroms, MT4100-handtag, MT410-bromsok // Shimano hydraulic disc, MT4100 lever, MT410 caliper //Shimano RT56, 6-bults, 180 mm // Shimano RT56, 6-bults, 160 mm
StyreBontrager Comp, aluminium, 31,8 mm, 15 mm rise, 750 mm bredd
StyrestemBontrager Rhythm Comp, 31,8 mm, Knock Block, 0 grader, 50 mm längd
Setepinne-
Bremsetype 

Bremsetype

Felgbremser

De klassiske bremsene for alle typer av sykler som gradvis blir faset ut av skivebremser. Disse styres via hendler fra styret og klemmer til med bremseklosser rundt felgbanen for å stoppe sykkelen. Felgbremser finnes i forskjellige typer for å passe ulike typer sykler og kommer som blant annet V-bremser, cantileverbremser og U-bremser. Fordelen med disse er at de er svært lette å vedlikeholde og har en lav vekt.

Rullebremser

Disse fungerer lik trommelbremser som finnes på blant annet mopeder. Her trykkes bremseklosser ut mot metall inne i en sylinder i midten på hjulet. Disse krever minst vedlikehold og er utrolig driftssikre. Ulempen med disse er at de ikke har like kraftig bremseeffekt som for eksempel skivebremser.

Fotbremse

Standarden som finnes på de fleste klassiske dame- og herresykler. Denne bremsen krever svært lite vedlikehold, men er begrenset hvis du ønsker flere gir. Disse tilhører nemlig spesifikke typer av nav (hjul) som har innkapslede gir, for eksempel Shimano Nexus. Ulempen med disse er at det kreves mer kraft for å bremse ordentlig sammenlignet med andre, samt at du må ha føttene i spesifikke posisjoner for å kunne utøve den ønskede kraften.

Skivebremser

De moderne bremsene på blant annet terrengsykler, hybrid-sykler og en rekke el-sykler. Disse er basert på en bremsekaliper som klemmer til rundt en metallskive ved hjulets nav (midten av hjulet). Dette er svært likt systemene som finnes på både biler og motorsykler og anses som det absolutt beste i dagens marked. Disse er de kraftigste bremsene, krever relativt lite vedlikehold og er svært driftssikre og finnes som både mekaniske (med wire) og hydrauliske (lukket system med olje).

Hydraulisk skivebrems
Antall gir 

Antall gir

Hvor mange gir trenger jeg?

Dette avhenger helt av hvordan du sykler og hva du ønsker å få ut av sykkelen. For å finne ut av dette, må du vite hvordan du kommer til å sykle og om du ønsker å prioritere lavt vedlikehold eller høy ytelse.

Lavt vedlikehold

I dette tilfellet bør du velge et girsystem med navgir. Disse finnes i varianter med 2-11 gir fra blant annet Shimano og deres Nexus-serie som har 3, 7 og 8 gir. Det finnes også Shimano Alfine som er en finere modell som har mindre motstand i mekanikken og finnes med 8 og 11 gir.

Høy ytelse

I dette tilfelle henger antall gir bak sammen med kvalitet. Produsentene konkurrerer om å lage de beste girene med flest antall drev på kassetten. Dette betyr da at de fineste komponentene også er de som har flest antall gir bak. Foran er det enten ett eller to drev som gjelder for de finere delene.

En kombinasjon av begge

I dette tilfellet ser vi på systemer som har 2-3 gir foran og 8-10 drev bak. Disse er av litt enklere byggkvalitet som også har en høyere vekt. Disse er isteden bygget av mer robuste materialer som stål i stedet for aluminium o.l. Disse tåler ofte mer juling, men fungerer ikke like smidig.

12-delt (1 x 12)
Sykkelutstyr
Håndtak/StyretapeBontrager XR Trail Comp, nylon Lock-on
SeteBontrager Arvada, stålrails, 138 mm bredd
KUNDENES MENINGER
Også tagget i

ANDRE PRODUKTER I SERIEN Trek Top Fuel

Trek Top Fuel 5 Lithium Grey
29 399 kr
fra 21 011 kr
Innsparing
Finnes i flere varianter
Trek MTB Top Fuel 9.8 Gx Axs
76 399 kr
fra 50 990 kr
Innsparing
  • L
  • M
  • M-L
  • S
  • XL
Trek MTB Top Fuel 8 GX AXS T-Type Svart
53 499 kr
Finnes i flere varianter
Trek Heldämpad MTB Top Fuel 5 Matte Dnister Black
31 099 kr
Finnes i flere varianter

LIKNENDE PRODUKTER

Trek MTB Procaliber 9.5
20 099 kr
fra 18 999 kr
Innsparing
Finnes i flere varianter
-30%
Orbea MTB Alma M51 Powder Black - Black (Matt)
27 490 kr
19 379 kr
Innsparing
  • L
  • M
  • S
  • XL
Gt Force Sport XL Svart
33 999 kr
  • L
  • M
  • XL

Din handlevogn(0 artikler)

Handlevognen er tom
Totalt: 0 kr
Til kassen

Favoritter(0 artikler)

Du har ingen favoritter
MENY