• RASK FRAKT-LEVERING
  • BETAL ENKELT MED KLARNA
  • VANLIGE SPØRSMÅL OG SVAR
0
Ønskeliste
0
Handlekurv

TREK Trek Enduro MTB Slash 8

Trek Enduro MTB Slash 8
Beskrivelse

Vi snakker monstertruck og flygende teppe i ett og samme pakke

Stisyklenes udiskuterte konge heter Trek Slash 8 og er et langslags enduromonster skapt for å levere maksimal kjøreglede i det groveste terrenget. Ja, den stormer ufortrødent ned bratte bakker, men den er også smidig, lett og imponerende sikker i grepet når det går oppover. Og hvis du foretrekker parkkjøring, da vil Slash levere omgang etter omgang med adrenalfylte opplevelser og brede smil mellom dobbelthopp og dropp. Den er virkelig stabilt robust, samtidig som den er overraskende lett å manøvrere, og for å matche dens økte vandring (170/160mm) har Slash en geometri som er lengre, slakkere og lavere enn forgjengeren. I praksis betyr dette økt stabilitet når du skyter fart ned bakker og på løst underlag, mens den aggressive vinkelen på styrerøret favoriserer pedaltråkket ditt. Slash byr på ren underholdning og vil sørge for at du tar deg ned utfordrende stier raskere enn noen andre i vennegjengen, og det kanskje aller beste er at jo hardere du tråkker til, desto mer tilbakefår du...

Nøkkelen til suksess!

  • Slash er en stjerne i endurokonkurranser, men den er også utrolig gøy på krevende skogstier
  • Kraftig aluminiumsramme (Alpha Platinum) som skaper brede smil mellom dobbelhopp og dropp
  • Demperoppsett med avansert luftfjæring og 170/160mm vandring klar for å riste løs
  • Kraftig 1x12-drivlinje fra SRAM (GX Eagle) med et enkelt girskifte å ha oversikt over
  • Ekstra beskyttelse på diagonalrøret minimerer risikoen for alvorlig skade på rammen
  • Avtagbar Knock Block 2.0 med en større styrevinkel slik at kabler forblir beskyttet uten å ofre svingradien
  • Bredt seterør (34,9 mm diameter) er sterkere, mer holdbart og lettere å justere
  • Dropper post fra TranzX gjør at du kan senke setet mens du kjører, og holde det ute av veien nedover
  • I det innebygde oppbevaringsrommet kan du oppbevare verktøy og annet nødvendig utstyr
  • Top-notch 29-tommere som kan rulle over store hindringer og fly gjennom store hopp

Kraftig aluminiumsramme med imponerende funksjoner

Kjernen består av en avansert aluminiumsramme (Alpha Platinum Aluminium) med eksepsjonell vridningsstivhet og et imponerende pivotkobling i magnesium. De smarte Mino Linkene gjør at du kan justere rammens geometri uten negativ effekt på dempingen. Du kan fintjustere vinkelen på styrehodet med 1/2° og høyden på kranklageret med opptil 10 mm, og du gjør justeringene enkelt via en mutter. Rammen er fullspekket med smarte funksjoner (som beskyttelse av diagonalrøret, skyttebeskyttelse, gjenged kranklager, ISCG 05, ekstra bredt seterør) som gjør deg til en bedre syklist. Hva sier du om et konisk styrehode som gir presis styring og en solid følelse foran, mens intern kabelføring (for giring, bremser og den justerbare setepinnen) beskytter alle kabler og sikrer et pent utseende. To andre praktiske funksjoner er rammens innebygde lagringsrom og Knock Block 2.0 styrelageret som forhindrer styret i å rotere rundt i tilfelle av en krasj, noe som beskytter kablene fra å bli rykket ut og hendler fra å slå mot rammens øvre del.

Drastisk demperoppsett som gir deg markedsledende kontroll

I fronten sitter en luftgaffel fra RockShox (Lyrik Select+) med 170 mm vandring og i bakenden finner vi også en demper fra RockShox (Super Deluxe Ultimate) med 160 mm vandring. Dempene kan tilpasses både viktig og kjørestil, og luftfjæringen har de unike Thru Shaft-dempene for fantastisk grep, myk styring og all den stabiliteten du trenger for å ta deg ned de bratteste bakkene dag ut og dag inn. Med den nye lavkomprimeringsinnstillingen kan man dessuten eliminere syklistens påvirkning uten å måtte gå på akkord med komprimeringen som trengs på de tekniske og tøffe stiene. Med Treks unike Active Braking Pivot har konstruktørene klart å justere hvordan dempingen reagerer på kreftene som oppstår ved akselerasjon og bremsing, uavhengig av hverandre. I praksis kan du utnytte hele demperens potensial også under bremsing, og dermed få mer kontroll når du virkelig trenger det. Legg til en praktisk justerbar setepinne som gjør at du straks kan justere setets høyde i fart.

Kraftig 1x12-drivlinje og skivebremser med sterk bremseevne

Den kraftfulle 1x-drivlinjen kommer fra pålitelige Shimano (GX Eagle) og består av en enkeltrinse og et 12-delt kassett (30Tx10-52T), som sammen gir et girutvalg som sikrer at du kan holde et høyt tempo i alle slags terreng og bakker. Drivlinjens ytelse er nesten uten problemer og siden den inkluderer kun et girvalg, er den også enklere å holde oversikt over. Bremsingen håndteres av førsteklasses hydrauliske skivebremser fra SRAM (Code R) som sikrer at du har kraftig bremsekraft uansett om det er gjørmete, regntungt eller slapseført på stiene.

Robust hjulsett med topp kvalitetsdekk som eksellerer i vanskelig terreng

Alt ruller på et hjulsett fra Bontrager bestående av solide aluminiumsfelger og førsteklasses dekk fra Bontrager (XR5 Team Issue) med 2,5" bredde, klare for utfordringer og outstanding på alt fra grus til løs gjørme. Brede hjulakslinger (110mm foran, 148mm bak) gir deg hjul som er like stive som et sett med 27.5-tommere, men med alle fordelene som følger med større dekk. Med Boost148 kan du også bruke bredere dekk og en større tannkrans uten å kompromittere Q-faktoren eller pedaleringseffektiviteten. Baknavet har hele 54 inngrep som gir deg nesten øyeblikkelig akselerasjon i stedet for en treghetsforsinkelse når du setter i gang pedalene. Du oppnår jevn drift og direkte kraft når du behøver å skyte deg ut fra svingene, og den ekstra pedallåsen gir økt kontroll som kan utgjøre hele forskjellen på vanskelige klatringer.

PÅ DETALJNIVÅ
Artikkelnummer0069255
EAN-kode-
VaremerkeTREK
FargeMaimi Green
Produsentens artikkelnummer-
Spesifikasjon
Personalisering-
Kjønn-
Damspesifikk 

Damspesifikk

Ettersom kvinner og menn ofte har forskjellig anatomi, bygger mange produsenter sykler som er tilpasset dette. Vanligvis er det bare små forskjeller som skiller dem. Blant annet pleier det å være bredere seter, smalere styre og kortere veivarmene. I noen tilfeller lages det også damespesifikke modeller i mindre størrelser og med en skrånende overrør. Noen ganger også i andre farger.
Nei
Produsentens farge-
Årsmodell-
Produsentens nettstedwww.trekbikes.com/se/sv_SE/cyklar/mountainbike/mountainbike--stig/slash/slash-8/p/32993/
Elektrisk sykkelNei
Din høyde 

Din høyde

Anbefalt lengde ifølge leverandøren
-
Passer Høyde (cm)-
Bremsetype 

Bremsetype

Felgbremser

De klassiske bremsene for alle typer av sykler som gradvis blir faset ut av skivebremser. Disse styres via hendler fra styret og klemmer til med bremseklosser rundt felgbanen for å stoppe sykkelen. Felgbremser finnes i forskjellige typer for å passe ulike typer sykler og kommer som blant annet V-bremser, cantileverbremser og U-bremser. Fordelen med disse er at de er svært lette å vedlikeholde og har en lav vekt.

Rullebremser

Disse fungerer lik trommelbremser som finnes på blant annet mopeder. Her trykkes bremseklosser ut mot metall inne i en sylinder i midten på hjulet. Disse krever minst vedlikehold og er utrolig driftssikre. Ulempen med disse er at de ikke har like kraftig bremseeffekt som for eksempel skivebremser.

Fotbremse

Standarden som finnes på de fleste klassiske dame- og herresykler. Denne bremsen krever svært lite vedlikehold, men er begrenset hvis du ønsker flere gir. Disse tilhører nemlig spesifikke typer av nav (hjul) som har innkapslede gir, for eksempel Shimano Nexus. Ulempen med disse er at det kreves mer kraft for å bremse ordentlig sammenlignet med andre, samt at du må ha føttene i spesifikke posisjoner for å kunne utøve den ønskede kraften.

Skivebremser

De moderne bremsene på blant annet terrengsykler, hybrid-sykler og en rekke el-sykler. Disse er basert på en bremsekaliper som klemmer til rundt en metallskive ved hjulets nav (midten av hjulet). Dette er svært likt systemene som finnes på både biler og motorsykler og anses som det absolutt beste i dagens marked. Disse er de kraftigste bremsene, krever relativt lite vedlikehold og er svært driftssikre og finnes som både mekaniske (med wire) og hydrauliske (lukket system med olje).

-
Antall gir 

Antall gir

Hvor mange gir trenger jeg?

Dette avhenger helt av hvordan du sykler og hva du ønsker å få ut av sykkelen. For å finne ut av dette, må du vite hvordan du kommer til å sykle og om du ønsker å prioritere lavt vedlikehold eller høy ytelse.

Lavt vedlikehold

I dette tilfellet bør du velge et girsystem med navgir. Disse finnes i varianter med 2-11 gir fra blant annet Shimano og deres Nexus-serie som har 3, 7 og 8 gir. Det finnes også Shimano Alfine som er en finere modell som har mindre motstand i mekanikken og finnes med 8 og 11 gir.

Høy ytelse

I dette tilfelle henger antall gir bak sammen med kvalitet. Produsentene konkurrerer om å lage de beste girene med flest antall drev på kassetten. Dette betyr da at de fineste komponentene også er de som har flest antall gir bak. Foran er det enten ett eller to drev som gjelder for de finere delene.

En kombinasjon av begge

I dette tilfellet ser vi på systemer som har 2-3 gir foran og 8-10 drev bak. Disse er av litt enklere byggkvalitet som også har en høyere vekt. Disse er isteden bygget av mer robuste materialer som stål i stedet for aluminium o.l. Disse tåler ofte mer juling, men fungerer ikke like smidig.

-
Rammesett
Rammestørrelse-
Ramme-
Rammemateriale 

Rammemateriale

Karbonfiber koster litt mer enn en aluminiumsramme, men den har en rekke fordeler sammenlignet med andre materialer når det gjelder rene kjøreegenskaper. Den er sterkere, lettere, stivere og mer behagelig å sykle på, siden det er et mer levende materiale enn aluminium. Karbonfiber er imidlertid litt mer følsomt for montering av tilbehør som du klemmer rundt rammen, som for eksempel låser eller barneseter. Dette fører til at karbonfiber best egner seg for sportsykler som racersykler og terrengsykler.

Aluminium er et prisgunstig og lett materiale, som passer for alle typer sykler. Det er enkelt å oppnå en virkelig lav vekt samtidig som man beholder styrke og gode kjøreegenskaper, og materialet er heller ikke følsomt for hva du monterer for tilbehør på det. Bare å tut og kjøre og montere på akkurat hva du vil på din sykkel!

Stål er et materiale som kan produseres i mange ulike kvalitetsnivåer. Stål kan bygges veldig billig, og finnes derfor på de enklere syklene i vårt sortiment. Men det kan også være et utrolig ettergivende, holdbart og behagelig materiale når man bruker virkelig fint stål. Det virkelig fine stålet finner man i mange sykler som er beregnet litt mer for langdistansesykling, for eksempel våre fine touring-sykler fra Surly, og Skeppshult-sykler som er bygget i svensk kvalitetsstål (som bidrar til veldig fine komfortegenskaper på de fleste underlag).

-
Hjulstørrelse 

Hjulstørrelse

Hjulstørrelsen er akkurat det det høres ut som - størrelsen på hjulene. Den måles vanligvis i tommer (f.eks. 28") eller i millimeter (f.eks. 622). I Norge er tommer det mest vanlige målet, og derfor har vi valgt å bruke det. Hjulstørrelsens betydning varierer avhengig av sykkeltype.

Barne sykler

Barne sykler betegnes oftest med hjulstørrelse som størrelse på sykkelen, noe som skiller seg fra voksne sykler der rammen er det som bestemmer størrelsen på sykkelen. Det betyr ikke at alle sykler med 24"-hjul er like store, og derfor har vi valgt å, i stedet for å ha en størrelsestabell, angi nøyaktige lengdeanbefalinger for hver enkelt sykkel.

Når man kjøper barne sykkel vil man selvfølgelig at barnet skal kunne vokse med sykkelen. Tenk dog på at en altfor stor sykkel generelt blir for lang, og dermed gir en liggende sittestilling som igjen reduserer barnets oversikt. Velg derfor aldri en sykkel der barnet er mer enn 5 centimeter lavere enn vår angitte lengdeanbefaling.

Mountainbikes

I mountainbikeverdenen finnes det tre hjulstørrelser: 29", 27,5" og 26". 26" var lenge den eneste størrelsen som ble brukt for mountainbikes, men brukes i dag stort sett bare for junior sykler og enklere mountainbikes som er tenkt for transport og lettere mosjon. Ønsker du å trene eller til og med konkurrere med din sykkel, er det 29" eller 27,5" som gjelder. Forenklet kan man si at 29" gir en mer stabil opplevelse, beholder farten bedre og lettere tar deg over små hindringer enn 27,5", mens en 27,5" gir deg en sykkel som oppleves kvikkere i svinger samt litt raskere i akselerasjonen. Mange fulldempede mountainbikes med 27,5" har dessuten lengre vandring, og er tilpasset for mer teknisk og utfordrende terreng.

Racersykler, standardsykler, hybridsykler og andre sykler

For i prinsippet alle sykler unntatt mountainbikes og barne sykler gjelder 28"-hjul som er en godt balansert størrelse som gir både gode forutsetninger for å rulle lett, være komfortabel å sitte på og enkel å manøvrere.

-
Hjul
Fordekk-
Bakdekk-
Dekkdimensjon-
Drivverk
Girspaker-
Bakgir-
Kassett-
Komponenter
Forbremse-
Bakbremse-
Styrelager-
Styre-
Styrestem-
Setepinne-
Håndtak/Styretape-
KUNDENES MENINGER
Også tagget i

LIKNENDE PRODUKTER

Trek MTB Procaliber 9.5
20 099 kr
fra 18 999 kr
Innsparing
Finnes i flere varianter
-30%
Orbea Enduro MTB Rallon M20 Golden Sand- Black (Matt)

Din handlevogn(0 artikler)

Handlevognen er tom
Totalt: 0 kr
Til kassen

Favoritter(0 artikler)

Du har ingen favoritter
MENY