• RASK FRAKT-LEVERING
  • BETAL ENKELT MED KLARNA
  • VANLIGE SPØRSMÅL OG SVAR
0
Ønskeliste
0
Handlekurv

ORBEA Orbea Enduro MTB Rallon M20 Metallic Mulberry -Black

Orbea Enduro MTB Rallon M20 Metallic Mulberry -Black
Beskrivelse

Utfordre oddsene og få smaken av seier uansett hvem du utfordrer 

Den underholdende morsmaskinen Obea Rallon M20 er både lengre og slakere enn sin forgjenger og sørger for at nedover er riktig retning. Dette er en raskere, livligere og mer utholdende sykkel med imponerende balanse og herlig følelse i syklingen, som problemfritt tar seg fram på alle typer underlag og i alle typer bakker. Grunnsteinen utgjøres av en velbalansert spesifikasjon samt ekstremt sjenerøse vandringer på 170/160mm med en progressiv kinematikk. Sykkelen brukes på EWS-touren og gir deg et tydelig overtak, du kan med andre ord legge fullt fokus på å kjøre fra konkurrentene og til og med din beste venn.

Nøkkelen til suksess!

  • Full-dempet ramme i høykvalitets karbonfiber (Monocoque Race Carbon) som er utstyrt med en høykvalitets link
  • Forgaffel fra FOX (38 Float Performance 170 Grip 3-Position) med 170 mm vandring 
  • Bakre demper fra FOX (FLOAT X Performance 2-Position Evol LV custom tune) med 160 mm vandring 
  • Kraftig 1x-drivverk med 12 gir fra Shimano (SLX) med et eksemplarisk bredt register
  • Kraftige hydrauliske skivebremser fra Shimano (M6120) som uten problemer matcher fartsressursene
  • Høykvalitets hjulsett fra Race Face (AR 30c Tubeless Ready) med felger i aluminium
  • Grep-sikre kvalitetsdekk fra Maxxis (Assegai/Minion DHR II) med 2,5/2,4" i bredde
  • Oversiktlig cockpit med styre og stem fra OC1 i aluminium
  • Sete fra Fizik (Taiga S-alloy rail) samt heve-/senke-setepinne fra OC (MC20 Mountain Control)

Skulpturalt karbonfiberskrog med kapasitet for intens sykling på høyeste nivå

Det skulpturale skroget utgjøres av en høykvalitets ramme i karbonfiber (Monocoque Race Carbon) som vekker en glupsk følelse av rent begjær. En imponerende vridningsstiv konstruksjon med en aggressiv geometri og et avansert link som leverer følsom demping og som fokuserer på eventyrlig sykling. Hele stammen har et eksemplarisk lavt tyngdepunkt, noe som gir sykkelen dens imponerende stabilitet i høye hastigheter. 

Den tydelig utskårne rammeformen er ikke bare elegant, men har en robust konstruksjon med høy lateral stivhet, noe som skaper en trygg base, og takket være dens moderne link-mekanisme som tillater hele 160 mm vandring, tilstrekkelig fleksibilitet for å kunne garantere raske turer på alle typer røffe underlag. Sluttresultatet blir bakkekontakt med en herlig følsom følelse kombinert med effektiv kraftoverføring. Sykkelen responderer lynkjapt når du vil øke tempoet og sørger samtidig for at du kan håndtere krevende sporvalg på en imponerende enkel måte. Rammen har selvsagt pent integrert kabelføring og er tilpasset aksler (BOOST), dvs. en ekstra bred fram- og bakaksel som tillater en større avstand mellom ekerfestene ved navet, noe som i sin tur gir et stivere hjul og bedre kontroll i sporet. 

Høykvalitets demperkonfigurasjon som gir deg full kontroll i bratte bakker

Den høykvalitets dempingen håndteres av kvalitetssikre FOX, så du er mer enn vel ivaretatt. Foran sitter en 38 Float Performance 170 Grip 3-Position og bak en FLOAT X Performance 2-Position Evol LV custom tune, og takket være kombinasjonen av mange innstillinger og svært sjenerøse vandringer (170/160 mm) sluker sykkelen effektivt alle ujevnheter og sørger for at du alltid kan kjøre med full kontroll uansett terreng og stigning. Begge demperne er dessuten låsbare, noe som øker bruksområdet og sørger for at du kan kjøre raskt på alt fra glatt asfalt til mer utfordrende skogsterreng. Når det blir røft i sporet er en heve-/senke-setepinne nå nesten obligatorisk, så selvfølgelig er den fra start utstyrt med en dropper post fra OC (MC20 Mountain Control).

Kompetent 1x-drivverk som er hentet fra kvalitetssikre Shimano

Under motorhjelmen finner du et kompetent 1x-drivverk som er hentet fra kvalitetssikre Shimano (SLX), det handler kort sagt om et kompetent 12-speed drivverk som sjelden krangler og som leverer pålitelige egenskaper og smidig funksjon. Spansk design på høy nivå utelukker selvfølgelig middelmådige deler, og hjertet i skapelsen utgjøres av et krankparti med en 32-tannet singelklinge fra Race Face (Aeffect) som kombineres med en 12-delt kassett (10-51T), som til sammen gir en girutveksling med imponerende bredde der fokus selvfølgelig ligger på høy effektivitet og maksimal hastighet.

Robust hjulsett med fete dekk og kraftige hydrauliske skivebremser 

Hele byggverket ruller på et par robuste 29-tommere med aluminiumfelger fra Race Face (AR 30c Tubeless Ready) som er utstyrt med 2,5"/2,4" brede kvalitetsdekk fra Maxxis (Assegai/Minion DHR II) som leverer høy komfort og virkelig bra grep i svingene, noe som er perfekt for deg som prioriterer riktig hastighet, bra feste og høy fremkommelighet. Og siden sykkelen elsker når det går unna i sporet, har den effektive hydrauliske skivebremser fra Shimano (M6120) som gir kraftig og konsekvent ytelse året rundt – uansett om det regner, snør eller er støvete ute i sporet.

Ja, dette er en spenstig skogsmaskin som problemfritt flyr fram over både stokk og stein. Den vil helst bo hos noen som elsker Enduro, Big Mountain eller Park. En helt perfekt sykkel for oss som vil ha en slitesterk underholdningsmaskin med høy lekepotensial, og som samtidig har full potensial til å ta syklingen din til helt nye nivåer.

PÅ DETALJNIVÅ
Artikkelnummer0101599-M492
EAN-kode-
VaremerkeORBEA
FargeMETALLIC MULBERRY -BLACK
Produsentens artikkelnummer-
Knutenummer0101599
Spesifikasjon
PersonaliseringTerrengsykling
ProduktserieOrbea Rallon
ModellserieOrbea Rallon
KjønnUnisex, Dame, Herre
Damspesifikk 

Damspesifikk

Ettersom kvinner og menn ofte har forskjellig anatomi, bygger mange produsenter sykler som er tilpasset dette. Vanligvis er det bare små forskjeller som skiller dem. Blant annet pleier det å være bredere seter, smalere styre og kortere veivarmene. I noen tilfeller lages det også damespesifikke modeller i mindre størrelser og med en skrånende overrør. Noen ganger også i andre farger.
Nei
Produsentens farge-
Årsmodell2023
Produsentens nettstedwww.orbea.com/se-en/
Elektrisk sykkelNei
Din høyde 

Din høyde

Anbefalt lengde ifølge leverandøren
-
Passer Høyde (cm)-
Bremsetype 

Bremsetype

Felgbremser

De klassiske bremsene for alle typer av sykler som gradvis blir faset ut av skivebremser. Disse styres via hendler fra styret og klemmer til med bremseklosser rundt felgbanen for å stoppe sykkelen. Felgbremser finnes i forskjellige typer for å passe ulike typer sykler og kommer som blant annet V-bremser, cantileverbremser og U-bremser. Fordelen med disse er at de er svært lette å vedlikeholde og har en lav vekt.

Rullebremser

Disse fungerer lik trommelbremser som finnes på blant annet mopeder. Her trykkes bremseklosser ut mot metall inne i en sylinder i midten på hjulet. Disse krever minst vedlikehold og er utrolig driftssikre. Ulempen med disse er at de ikke har like kraftig bremseeffekt som for eksempel skivebremser.

Fotbremse

Standarden som finnes på de fleste klassiske dame- og herresykler. Denne bremsen krever svært lite vedlikehold, men er begrenset hvis du ønsker flere gir. Disse tilhører nemlig spesifikke typer av nav (hjul) som har innkapslede gir, for eksempel Shimano Nexus. Ulempen med disse er at det kreves mer kraft for å bremse ordentlig sammenlignet med andre, samt at du må ha føttene i spesifikke posisjoner for å kunne utøve den ønskede kraften.

Skivebremser

De moderne bremsene på blant annet terrengsykler, hybrid-sykler og en rekke el-sykler. Disse er basert på en bremsekaliper som klemmer til rundt en metallskive ved hjulets nav (midten av hjulet). Dette er svært likt systemene som finnes på både biler og motorsykler og anses som det absolutt beste i dagens marked. Disse er de kraftigste bremsene, krever relativt lite vedlikehold og er svært driftssikre og finnes som både mekaniske (med wire) og hydrauliske (lukket system med olje).

Hydraulisk skivebrems
Antall gir 

Antall gir

Hvor mange gir trenger jeg?

Dette avhenger helt av hvordan du sykler og hva du ønsker å få ut av sykkelen. For å finne ut av dette, må du vite hvordan du kommer til å sykle og om du ønsker å prioritere lavt vedlikehold eller høy ytelse.

Lavt vedlikehold

I dette tilfellet bør du velge et girsystem med navgir. Disse finnes i varianter med 2-11 gir fra blant annet Shimano og deres Nexus-serie som har 3, 7 og 8 gir. Det finnes også Shimano Alfine som er en finere modell som har mindre motstand i mekanikken og finnes med 8 og 11 gir.

Høy ytelse

I dette tilfelle henger antall gir bak sammen med kvalitet. Produsentene konkurrerer om å lage de beste girene med flest antall drev på kassetten. Dette betyr da at de fineste komponentene også er de som har flest antall gir bak. Foran er det enten ett eller to drev som gjelder for de finere delene.

En kombinasjon av begge

I dette tilfellet ser vi på systemer som har 2-3 gir foran og 8-10 drev bak. Disse er av litt enklere byggkvalitet som også har en høyere vekt. Disse er isteden bygget av mer robuste materialer som stål i stedet for aluminium o.l. Disse tåler ofte mer juling, men fungerer ikke like smidig.

12-delt (1 x 12)
GirskifterserieShimano SLX
Rammesett
Rammestørrelse-
Ramme-
Rammemateriale 

Rammemateriale

Karbonfiber koster litt mer enn en aluminiumsramme, men den har en rekke fordeler sammenlignet med andre materialer når det gjelder rene kjøreegenskaper. Den er sterkere, lettere, stivere og mer behagelig å sykle på, siden det er et mer levende materiale enn aluminium. Karbonfiber er imidlertid litt mer følsomt for montering av tilbehør som du klemmer rundt rammen, som for eksempel låser eller barneseter. Dette fører til at karbonfiber best egner seg for sportsykler som racersykler og terrengsykler.

Aluminium er et prisgunstig og lett materiale, som passer for alle typer sykler. Det er enkelt å oppnå en virkelig lav vekt samtidig som man beholder styrke og gode kjøreegenskaper, og materialet er heller ikke følsomt for hva du monterer for tilbehør på det. Bare å tut og kjøre og montere på akkurat hva du vil på din sykkel!

Stål er et materiale som kan produseres i mange ulike kvalitetsnivåer. Stål kan bygges veldig billig, og finnes derfor på de enklere syklene i vårt sortiment. Men det kan også være et utrolig ettergivende, holdbart og behagelig materiale når man bruker virkelig fint stål. Det virkelig fine stålet finner man i mange sykler som er beregnet litt mer for langdistansesykling, for eksempel våre fine touring-sykler fra Surly, og Skeppshult-sykler som er bygget i svensk kvalitetsstål (som bidrar til veldig fine komfortegenskaper på de fleste underlag).

Karbonfiber
ForhjulsgaffelFox 38 Float Performance 170 Grip 3-Position QR15x110
Forhjulsgaffeltype 

Forhjulsgaffeltype

En dempet framgaffel er i dag standard på terrengsykler, rett og slett for å takle terrenget sykkelen brukes i. Det finnes også mange hybridcykler med dempet framgaffel, for å gi deg litt mer komfort på grusveier og eventuelle skogstier. Hvis du skal sykle i skog eller på enklere stier, eller mye på grusvei, så er en dempet framgaffel et godt valg!

Stive framgaffler finnes på standard, racersykler og hybridcykler, og passer best for sykler som for det meste skal være på asfalt. Du får en lettere sykkel, en sykkel som føles kvikkere og en sykkel som oppleves å svare bedre på dine bevegelser. Noen nisjede sykler som fatbikes og touringcykler har også stive framgaffler, men da kompenseres det ofte med veldig brede og solide dekk for å gi litt av komfortfølelsen tilbake. Hvis du skal sykle hovedsakelig på asfalt, og kanskje noen snillere grusvei, så er en stiv framgaffel helt riktig for deg!

Dempet
Forstilling, type fjæringLuftfjær
Slaglengde foran 

Slaglengde foran

Det å forstå slaglengde på en terrengsykkel kan virke som en skikkelig jungel. En enkel måte å forklare det på, er at jo lengre slaglengde sykkelen har, desto mer ujevn terreng er sykkelen tilpasset for. Sykler med 100 mm slaglengde er først og fremst tilpasset for Cross Country-sykling, altså raskere sykling i mindre teknisk terreng.

En sykkel med 120 mm slaglengde er kanskje det beste allround-valget, siden disse syklene ofte befinner seg mellom en rendyrket racemaskin og en sykkel tilpasset for røff og tøff kjøring blant kvist og stein. Disse syklene passer for alle mosjonister som ønsker å kunne komme seg frem i alle typer terreng, uten å ha ekstreme ambisjoner i noen retning.

En sykkel med 140 mm slaglengde eller mer er perfekt for deg som liker å gi deg ut i mer utfordrende terreng, og kanskje henge i en sykkelpark og sykle nedover bakker så fort du bare kan.

Mange hybrid-sykler har også støtdemping foran, rundt 60-80 mm slaglengde for å øke komforten. Dette bør ikke ses på som noe som gjør at sykkelen kan brukes som en terrengsykkel, men er hovedsakelig for å øke komforten på grusveier og flate stier eller spor.

170 mm
Låsbar framgaffel? 

Låsbar framgaffel?

Låsbar betyr at fjæringens bevegelse låses i en posisjon (eventuelt begrenses) for å lette når man for eksempel sykler i bratte oppoverbakker eller på flatt terreng.

Forskjellige produsenter håndterer dette på ulike måter. Noen fjæringer blir helt låst (stive) mens andre har valgt å for eksempel bremse kompresjonsdempingen.

Med justering på forgaffelen
BakdemperFox FLOAT X Performance 2-Position Evol LV custom tune 230x60mm
Bakgaffeltype 

Bakgaffeltype

En terrengsykkel kan deles opp på veldig mange forskjellige måter. Blant annet kan man dele disse inn i såkalte “fullt dempet” og “hardtails”. Dette betyr altså hvor mange typer av dempere som er montert på sykkelen.

Stiv

En hardtail har kun en dempet gaffel foran og en stiv gaffel bak. Fordelen med å kjøre med en stiv bakgaffel er at det ikke går tapt noen kraft på grunn av bakdemperen. I tillegg får du en lavere vekt over hele sykkelen.

Demper

En fullt dempet har i tillegg til en dempet forgaffel også en dempet bakgaffel. Disse syklene har et lenkesystem som sammen med bakdemperen gir en mer komfortabel kjøring, men også en mer stabil og i de fleste tilfeller raskere sykling. På samme måte som forgaffelen demper for å beholde grep og gi økt komfort, så gjør bakdemperen nøyaktig det samme for baksiden.

Dempet
Bakdempervandring 

Bakdempervandring

Det her med vandring på en mountainbike kan føles som en ekte jungel. En enkel måte å forklare det på er at jo lengre vandring sykkelen har, desto mer ujevn terreng er sykkelen tilpasset for. Sykler med 100 mm vandring er først og fremst tilpasset for Cross Country-sykling, altså raskere sykling i mindre teknisk krevende terreng.

En sykkel med 120 mm vandring kan kanskje være det beste allround-valget, siden disse syklene ofte befinner seg mellom en rendyrket racemaskin og en sykkel tilpasset for røff og tøff kjøring blant røtter og steiner. Disse syklene passer for alle motionister som ønsker å kunne komme seg frem i alle typer terreng, uten å ha ekstreme ambisjoner i noen retning.

En sykkel med 140 mm vandring eller mer er perfekt for deg som liker å ta deg ut i mer utfordrende terreng, og kanskje henge i bikeparken og sykle nedover bakkene så fort du bare kan.

160 mm
Hjulstørrelse 

Hjulstørrelse

Hjulstørrelsen er akkurat det det høres ut som - størrelsen på hjulene. Den måles vanligvis i tommer (f.eks. 28") eller i millimeter (f.eks. 622). I Norge er tommer det mest vanlige målet, og derfor har vi valgt å bruke det. Hjulstørrelsens betydning varierer avhengig av sykkeltype.

Barne sykler

Barne sykler betegnes oftest med hjulstørrelse som størrelse på sykkelen, noe som skiller seg fra voksne sykler der rammen er det som bestemmer størrelsen på sykkelen. Det betyr ikke at alle sykler med 24"-hjul er like store, og derfor har vi valgt å, i stedet for å ha en størrelsestabell, angi nøyaktige lengdeanbefalinger for hver enkelt sykkel.

Når man kjøper barne sykkel vil man selvfølgelig at barnet skal kunne vokse med sykkelen. Tenk dog på at en altfor stor sykkel generelt blir for lang, og dermed gir en liggende sittestilling som igjen reduserer barnets oversikt. Velg derfor aldri en sykkel der barnet er mer enn 5 centimeter lavere enn vår angitte lengdeanbefaling.

Mountainbikes

I mountainbikeverdenen finnes det tre hjulstørrelser: 29", 27,5" og 26". 26" var lenge den eneste størrelsen som ble brukt for mountainbikes, men brukes i dag stort sett bare for junior sykler og enklere mountainbikes som er tenkt for transport og lettere mosjon. Ønsker du å trene eller til og med konkurrere med din sykkel, er det 29" eller 27,5" som gjelder. Forenklet kan man si at 29" gir en mer stabil opplevelse, beholder farten bedre og lettere tar deg over små hindringer enn 27,5", mens en 27,5" gir deg en sykkel som oppleves kvikkere i svinger samt litt raskere i akselerasjonen. Mange fulldempede mountainbikes med 27,5" har dessuten lengre vandring, og er tilpasset for mer teknisk og utfordrende terreng.

Racersykler, standardsykler, hybridsykler og andre sykler

For i prinsippet alle sykler unntatt mountainbikes og barne sykler gjelder 28"-hjul som er en godt balansert størrelse som gir både gode forutsetninger for å rulle lett, være komfortabel å sitte på og enkel å manøvrere.

29"
Hjul
Hjul-
Fordekk-
Bakdekk-
Dekkdimensjon63-622
Drivverk
Girspaker-
Bakgir-
Kranksett-
Kjede-
Kassett-
Komponenter
Forbremse-
Bakbremse-
Styrelager-
Styre-
Styrestem-
Setepinne-
Sete-
KUNDENES MENINGER
Også tagget i

ANDRE PRODUKTER I SERIEN Orbea Rallon

-30%
Orbea Enduro MTB Rallon M20 Golden Sand- Black (Matt)
-23%
Orbea Enduro MTB Rallon M10 Metallic Mulberry -Black
-17%
Orbea Enduro MTB Rallon M20 Golden Sand- Black
57 990 kr
48 139 kr
Innsparing
Ikke på lager
  • L
  • M

LIKNENDE PRODUKTER

Trek MTB Procaliber 9.5
20 099 kr
fra 18 999 kr
Innsparing
Finnes i flere varianter
-30%
Orbea Enduro MTB Rallon M20 Golden Sand- Black (Matt)

Din handlevogn(0 artikler)

Handlevognen er tom
Totalt: 0 kr
Til kassen

Favoritter(0 artikler)

Du har ingen favoritter
MENY