• RASK FRAKT-LEVERING
  • BETAL ENKELT MED KLARNA
  • VANLIGE SPØRSMÅL OG SVAR
0
Ønskeliste
0
Handlekurv

TREK Trek Slash 9.8 Gx Radioactive Coral til Gul Fade

Trek Slash 9.8 Gx Radioactive Coral til Gul Fade
Beskrivelse

Vi snakker monstertruck og flygende teppe i én og samme pakke

Det langdistanse endurobeistet Trek Slash 9.8 GX er stisyklingens ubestridte konge, skapt for å levere høy fart og maksimal kjøreglede i de mest utfordrende terrengene. Ja, den stormer uhemmet ned utfordrende skrenter, men den er også smidig, lett, og imponerende gripesterk i stigninger. Og hvis du foretrekker parken, vil Slash by på runde etter runde med adrenalinrike opplevelser og brede smil mellom double jumps og drops. Den er virkelig imponerende stabil, samtidig som den er lekende lett å håndtere og dens slaglengder (170/160 mm) har blitt oppdatert med en geometri som er lengre, slakkere og lavere enn tidligere modeller. Dette betyr økt stabilitet både i bratte nedfarter og på løst underlag, mens den aggressive vinkelen på styrehodet fremmer pedaleffektiviteten. Slash tåler kraftige slag, doserte svinger og å kaste seg ned fjellsider raskere enn du tidligere kunne tenke deg. Enestående stiv og robust karbonfiberramme, avansert dempingsteknologi, og lynrask, førsteklasses GX Eagle-drivlinje fra SRAM gjør denne langdistanse sykkelen med 29-tommers hjul til en verdig utfordrer for alle dedikerte syklister og enduro-podiumet.

Nøkkelen til suksess!

  • Vinneren i kategorien Mountainbike av "The Design & Innovation Award 2021"
  • En konkurransedyktig sykkel som også er ustyrtelig morsom i skikkelig utfordrende terreng
  • Kraftig karbonfiberramme (OCLV Mountain Carbon) som skaper brede smil mellom dobbelthopp og dropper
  • Imponerende pivotkobling i magnesium med kinematikk i absolutt verdensklasse
  • Dempersystem med avansert luftfjæring og slaglengder på 170/160 mm klar til å skape rockebølger
  • Ytterst kraftig 1x-drivlinje fra SRAM (GX Eagle) med 12 mekanisk styrte gir 
  • Ekstra beskyttelse på diagonalrøret minimerer risikoen for alvorlige skader på rammen
  • Knock Block 2.0 som tilbyr en generøs styrevinkel uten at svingradien kompromitteres
  • Bredt seterør (34,9 mm diameter) som er både sterkere, mer holdbart og raskere å justere opp og ned
  • Dropper post fra Bontrager gjør at du kan justere setehøyden på farten og holde den unna når du brøyter deg nedover bakker
  • I det innebygde lagringsrommet kan du ha verktøy og andre essensielle ting (innvendig BITS-lagring)
  • Mestrende 29-tommere som kan rulle over store hindringer og sender deg flyvende gjennom store hopp og dropper

Slagkraftig aluminiumsramme med bemerkelsesverdige egenskaper

Rammen er en konkurranseklar karbonfiber (OCLV Mountain Carbon) med ledende torsjonsstivhet kombinert med en imponerende pivotkobling i magnesium. Smarte Mino Link lar deg justere rammens geometri uten negative effekter på dempingen. Juster styrehodets vinkel med 1/2° og kranklagerets høyde med opptil 10 mm, enkelt justerbart via en mutter. Rammen har mange smarte egenskaper (f.eks. beskyttelse for diagonalrøret, pendelbeskyttelse, gjengede kranklager, ISCG 05, ekstra bredt seterør) som forbedrer din sykling, som et konisk styrehode for presis styring og en solid følelse foran, mens intern kabling (for gir, bremser og høydejusterbare setepinne) beskytter kablene og gir et rent utseende. To andre nyttige egenskaper er rammens innebygde oppbevaringsrom og Knock Block 2.0-styrelager, som forhindrer styrerøret i å rotere helt rundt ved krasj, beskytter dermed kablene mot å rykes løs og kontrollene mot å treffe rammens overrør.

En intet mindre enn dødsens demperkonfigurasjon gir deg maksimal kontroll

I fronten sitter en luftgaffel fra RockShox (ZEB Select+) med en slaglengde på 170 mm og bak en demper fra RockShox (Super Deluxe Ultimate) med en slaglengde på 160 mm. Demperne kan tilpasses både vekt og kjørestil, og luftfjæringen har eksklusiv Thru Shaft-teknologi som gir deg fantastisk grep, myk kontroll og all den stabiliteten du trenger for å flenge ned de bratteste bakkene dag ut og dag inn. Lavkomprimeringsinnstillingen gjør at du kan eliminere syklistens bevegelser uten å kompromittere den nødvendige komprimeringen for høy fart på grove stier. Takket være Treks unike Active Braking Pivot, har designerne klart å uavhengig styre demperens respons på kreftene som oppstår ved akselerasjon og bremsing. Dette betyr at du kan utnytte demperen fullt ut også under bremsing, og får således økt kontroll når du trenger det mest. Dessuten kommer den med en praktisk justerbar setepinne (med opp til 170 mm slaglengde) fra Bontrager (Line Elite Dropper) som lar deg raskt senke/heve setet mens du er i bevegelse.

Ekstremt kraftfull 1x-drivlinje og førsteklasses skivebremser med 4-kolber

Den ekstremt kraftfulle 1x-drivlinjen kommer fra SRAM (GX Eagle) og består av en bergsikker enkelkrans og en 12-delt kassett (30Tx10-52T), som gir et bredt girutvalg som sørger for at du kan holde et høyt tempo i all slags terreng og stigninger. Drivlinjen er nesten helt problemløs i funksjon, og siden den kun har et girvelger, er den også enklere å holde styr på. Bremsene er kraftfulle hydrauliske skivebremser fra SRAM (Code R) med 4-kolber som gir deg imponerende bremsekraft uavhengig av om sporene er gjørmete, regntunge eller dekket i slaps.

Mestrende hjulsett med førsteklasses gummier tar utfordrende terreng

Alt står på et mestrende hjulsett bestående av førsteklasses TLR-felger i karbon fra Bontrager (Line Elite 30), som ruller på konkurranseklare dekk fra Bontrager (SE6 Team Issue/SE5 Team Issue) med 2,5" bredde, klare for utfordring og som utmerker seg på alt fra grusveier til løs gjørme. Den brede hjulfestingen (110 mm foran, 148 mm bak) gir deg hjul som er like stive som 27,5-tommers hjul, men med alle fordelene et større dekk har. Med Boost148 kan du også bruke bredere dekk og en større kjedekrans uten at det påvirker Q-faktoren eller pedaleffektiviteten. Rapid Drive-nav med 108 innkoblingspunkter for rask akselerasjon og en sikker følelse selv på de mest krevende underlagene. Du får jevn rulling og direkte kraft når du trenger å skyte deg ut av svingene, og den ekstra sperringen for pedalen gir økt kontroll som kan være avgjørende under vanskelige klatringer.

Hva sier så den internasjonale sykkelpressen?

  • Pinkbike - "Slash har storehjulets egenskaper på ukjente stier, men er fortsatt så retningsbestemt at den føles helt rett i lettere terreng."
  • Bikeradar - "Når alt kom til alt, var det Slash som hadde overtaket. Vi ble overbevist av dens evne til å håndtere det tøffeste terrenget uten å nøle, uten å ofre den responsive, livfulle oppførselen."
  • NSMB - "Slash er perfekt i utfordrende, doserte svinger, og er et absolutt monster i bratte nedkjøringer. Den er enkel å sykle og alt føles veldig naturlig fra første stund."
PÅ DETALJNIVÅ
Artikkelnummer0069257-H860
EAN-kode-
VaremerkeTREK
FargeRadioactive Coral To Yellow Fade
Produsentens artikkelnummer-
Knutenummer0069257
Spesifikasjon
PersonaliseringTerrengsykling
ProduktserieTrek Slash
ModellserieTrek Slash
KjønnUnisex, Dame, Herre
Damspesifikk 

Damspesifikk

Ettersom kvinner og menn ofte har forskjellig anatomi, bygger mange produsenter sykler som er tilpasset dette. Vanligvis er det bare små forskjeller som skiller dem. Blant annet pleier det å være bredere seter, smalere styre og kortere veivarmene. I noen tilfeller lages det også damespesifikke modeller i mindre størrelser og med en skrånende overrør. Noen ganger også i andre farger.
Nei
Produsentens fargeRADIOACTIVE CORAL TO YELLOW FADE
Årsmodell2022
Vekt (ifølge produsenten)-
Produsentens nettstedwww.trekbikes.com/se/sv_SE/p/35316
Elektrisk sykkelNei
Din høyde 

Din høyde

Anbefalt lengde ifølge leverandøren
-
Passer Høyde (cm)-
Bremsetype 

Bremsetype

Felgbremser

De klassiske bremsene for alle typer av sykler som gradvis blir faset ut av skivebremser. Disse styres via hendler fra styret og klemmer til med bremseklosser rundt felgbanen for å stoppe sykkelen. Felgbremser finnes i forskjellige typer for å passe ulike typer sykler og kommer som blant annet V-bremser, cantileverbremser og U-bremser. Fordelen med disse er at de er svært lette å vedlikeholde og har en lav vekt.

Rullebremser

Disse fungerer lik trommelbremser som finnes på blant annet mopeder. Her trykkes bremseklosser ut mot metall inne i en sylinder i midten på hjulet. Disse krever minst vedlikehold og er utrolig driftssikre. Ulempen med disse er at de ikke har like kraftig bremseeffekt som for eksempel skivebremser.

Fotbremse

Standarden som finnes på de fleste klassiske dame- og herresykler. Denne bremsen krever svært lite vedlikehold, men er begrenset hvis du ønsker flere gir. Disse tilhører nemlig spesifikke typer av nav (hjul) som har innkapslede gir, for eksempel Shimano Nexus. Ulempen med disse er at det kreves mer kraft for å bremse ordentlig sammenlignet med andre, samt at du må ha føttene i spesifikke posisjoner for å kunne utøve den ønskede kraften.

Skivebremser

De moderne bremsene på blant annet terrengsykler, hybrid-sykler og en rekke el-sykler. Disse er basert på en bremsekaliper som klemmer til rundt en metallskive ved hjulets nav (midten av hjulet). Dette er svært likt systemene som finnes på både biler og motorsykler og anses som det absolutt beste i dagens marked. Disse er de kraftigste bremsene, krever relativt lite vedlikehold og er svært driftssikre og finnes som både mekaniske (med wire) og hydrauliske (lukket system med olje).

Hydraulisk skivebrems
Antall gir 

Antall gir

Hvor mange gir trenger jeg?

Dette avhenger helt av hvordan du sykler og hva du ønsker å få ut av sykkelen. For å finne ut av dette, må du vite hvordan du kommer til å sykle og om du ønsker å prioritere lavt vedlikehold eller høy ytelse.

Lavt vedlikehold

I dette tilfellet bør du velge et girsystem med navgir. Disse finnes i varianter med 2-11 gir fra blant annet Shimano og deres Nexus-serie som har 3, 7 og 8 gir. Det finnes også Shimano Alfine som er en finere modell som har mindre motstand i mekanikken og finnes med 8 og 11 gir.

Høy ytelse

I dette tilfelle henger antall gir bak sammen med kvalitet. Produsentene konkurrerer om å lage de beste girene med flest antall drev på kassetten. Dette betyr da at de fineste komponentene også er de som har flest antall gir bak. Foran er det enten ett eller to drev som gjelder for de finere delene.

En kombinasjon av begge

I dette tilfellet ser vi på systemer som har 2-3 gir foran og 8-10 drev bak. Disse er av litt enklere byggkvalitet som også har en høyere vekt. Disse er isteden bygget av mer robuste materialer som stål i stedet for aluminium o.l. Disse tåler ofte mer juling, men fungerer ikke like smidig.

12-delt (1 x 12)
GirskifterserieSRAM GX Eagle
Framgirserie 

Framgirserie

Hva betyr for eksempel Shimano SLX? Hver komponentprodusent deler inn sine komponenter som gir, bremser, kranksett osv. i serier, i dette tilfellet er produsenten Shimano og serien SLX.

Seriene spenner fra funksjonelle enkle komponenter til betydelig mer avanserte komponenter med høy presisjon og lav vekt.

Selvsagt fungerer gir og bremser fra en enklere serie som de skal, men det skjer ikke med samme presisjon eller følelse som hos komponenter fra en finere serie. Det vil sannsynligvis kreves mer service over tid for de enklere komponentene.

Nedenfor ser du en liste over de største produsentenes serier ordnet slik at den fineste serien er øverst.

Merk at denne tabellen ikke sammenligner forskjellige merker eller landeveissykkel vs. terrengsykkel, men den bør kun brukes for å sammenligne innenfor en kolonne.

Shimano terrengsykkelShimano landeveissykkelSRAM terrengsykkelSRAM landeveissykkelShimano navgir
XTR Di2 Dura-Ace Di2 XX Red E-tap Alfine 11
XTR Dura-Ace X0 Red 22 Alfine 8
XT Di2 Ultegra Di2 X1 Red Nexus 8
XT Ultegra GX Force 22 Nexus 7
SLX 105 NX Force Nexus 3
Deore Tiagra X9 Rival 22  
Alivio Sora X7 Rival  
Acera Claris X5 Apex  
Altus
Tourney
-
Bakgirserie 

Bakgirserie

Hva betyr for eksempel Shimano SLX? Hver komponentprodusent deler inn sine komponenter som gir, bremser, kranksett osv. i serier, i dette tilfellet er produsenten Shimano og serien SLX.

Seriene spenner fra funksjonelle enkle komponenter til betydelig mer avanserte komponenter med høy presisjon og lav vekt.

Selvfølgelig fungerer gir og bremser fra en enklere serie som de skal, men det skjer ikke med samme presisjon eller følelse som hos komponenter fra en finere serie. Det vil sannsynligvis kreve mer service over tid for de enklere komponentene.

Nedenfor ser du en liste over de største produsentenes serier ordnet slik at den fineste serien er øverst.

Merk at denne tabellen ikke sammenligner ulike merker eller landeveissykling vs. terrengsykling, men den bør kun brukes for å sammenligne innenfor en kolonne.

Shimano terrengsykkelShimano landeveiSRAM terrengsykkelSRAM landeveiShimano navgir
XTR Di2Dura-Ace Di2XX1 EagleRED E-tapAlfine 11
XTRDura-AceXX1Red 22Alfine 8
XT Di2Ultegra Di2XXForce 22Nexus 8
XTUltegraX01 EagleRival 22Nexus 7
SLX105X01ApexNexus 3
DeoreTiagraX0  
AlivioSoraEX1  
AceraClarisX1  
AltusGX Eagle
Tourney GX  
NX Eagle
  NX  
  X9  
  X7  
  X5  
SRAM GX Eagle
Rammesett
Rammestørrelse-
Ramme-
Rammemateriale 

Rammemateriale

Karbonfiber koster litt mer enn en aluminiumsramme, men den har en rekke fordeler sammenlignet med andre materialer når det gjelder rene kjøreegenskaper. Den er sterkere, lettere, stivere og mer behagelig å sykle på, siden det er et mer levende materiale enn aluminium. Karbonfiber er imidlertid litt mer følsomt for montering av tilbehør som du klemmer rundt rammen, som for eksempel låser eller barneseter. Dette fører til at karbonfiber best egner seg for sportsykler som racersykler og terrengsykler.

Aluminium er et prisgunstig og lett materiale, som passer for alle typer sykler. Det er enkelt å oppnå en virkelig lav vekt samtidig som man beholder styrke og gode kjøreegenskaper, og materialet er heller ikke følsomt for hva du monterer for tilbehør på det. Bare å tut og kjøre og montere på akkurat hva du vil på din sykkel!

Stål er et materiale som kan produseres i mange ulike kvalitetsnivåer. Stål kan bygges veldig billig, og finnes derfor på de enklere syklene i vårt sortiment. Men det kan også være et utrolig ettergivende, holdbart og behagelig materiale når man bruker virkelig fint stål. Det virkelig fine stålet finner man i mange sykler som er beregnet litt mer for langdistansesykling, for eksempel våre fine touring-sykler fra Surly, og Skeppshult-sykler som er bygget i svensk kvalitetsstål (som bidrar til veldig fine komfortegenskaper på de fleste underlag).

Karbonfiber
ForhjulsgaffelRockShox ZEB Select+, DebonAir-luftfjädring, Charger 2.1 RC-dämpare, koniskt styrrör, 44 mm offset, Boost110, 15 mm Maxle Stealth, 170 mm slaglängd
Forhjulsgaffeltype 

Forhjulsgaffeltype

En dempet framgaffel er i dag standard på terrengsykler, rett og slett for å takle terrenget sykkelen brukes i. Det finnes også mange hybridcykler med dempet framgaffel, for å gi deg litt mer komfort på grusveier og eventuelle skogstier. Hvis du skal sykle i skog eller på enklere stier, eller mye på grusvei, så er en dempet framgaffel et godt valg!

Stive framgaffler finnes på standard, racersykler og hybridcykler, og passer best for sykler som for det meste skal være på asfalt. Du får en lettere sykkel, en sykkel som føles kvikkere og en sykkel som oppleves å svare bedre på dine bevegelser. Noen nisjede sykler som fatbikes og touringcykler har også stive framgaffler, men da kompenseres det ofte med veldig brede og solide dekk for å gi litt av komfortfølelsen tilbake. Hvis du skal sykle hovedsakelig på asfalt, og kanskje noen snillere grusvei, så er en stiv framgaffel helt riktig for deg!

Dempet
Forstilling, type fjæring-
Slaglengde foran 

Slaglengde foran

Det å forstå slaglengde på en terrengsykkel kan virke som en skikkelig jungel. En enkel måte å forklare det på, er at jo lengre slaglengde sykkelen har, desto mer ujevn terreng er sykkelen tilpasset for. Sykler med 100 mm slaglengde er først og fremst tilpasset for Cross Country-sykling, altså raskere sykling i mindre teknisk terreng.

En sykkel med 120 mm slaglengde er kanskje det beste allround-valget, siden disse syklene ofte befinner seg mellom en rendyrket racemaskin og en sykkel tilpasset for røff og tøff kjøring blant kvist og stein. Disse syklene passer for alle mosjonister som ønsker å kunne komme seg frem i alle typer terreng, uten å ha ekstreme ambisjoner i noen retning.

En sykkel med 140 mm slaglengde eller mer er perfekt for deg som liker å gi deg ut i mer utfordrende terreng, og kanskje henge i en sykkelpark og sykle nedover bakker så fort du bare kan.

Mange hybrid-sykler har også støtdemping foran, rundt 60-80 mm slaglengde for å øke komforten. Dette bør ikke ses på som noe som gjør at sykkelen kan brukes som en terrengsykkel, men er hovedsakelig for å øke komforten på grusveier og flate stier eller spor.

170 mm
Låsbar framgaffel? 

Låsbar framgaffel?

Låsbar betyr at fjæringens bevegelse låses i en posisjon (eventuelt begrenses) for å lette når man for eksempel sykler i bratte oppoverbakker eller på flatt terreng.

Forskjellige produsenter håndterer dette på ulike måter. Noen fjæringer blir helt låst (stive) mens andre har valgt å for eksempel bremse kompresjonsdempingen.

-
Bakdemper-
Bakgaffeltype 

Bakgaffeltype

En terrengsykkel kan deles opp på veldig mange forskjellige måter. Blant annet kan man dele disse inn i såkalte “fullt dempet” og “hardtails”. Dette betyr altså hvor mange typer av dempere som er montert på sykkelen.

Stiv

En hardtail har kun en dempet gaffel foran og en stiv gaffel bak. Fordelen med å kjøre med en stiv bakgaffel er at det ikke går tapt noen kraft på grunn av bakdemperen. I tillegg får du en lavere vekt over hele sykkelen.

Demper

En fullt dempet har i tillegg til en dempet forgaffel også en dempet bakgaffel. Disse syklene har et lenkesystem som sammen med bakdemperen gir en mer komfortabel kjøring, men også en mer stabil og i de fleste tilfeller raskere sykling. På samme måte som forgaffelen demper for å beholde grep og gi økt komfort, så gjør bakdemperen nøyaktig det samme for baksiden.

-
Hjulstørrelse 

Hjulstørrelse

Hjulstørrelsen er akkurat det det høres ut som - størrelsen på hjulene. Den måles vanligvis i tommer (f.eks. 28") eller i millimeter (f.eks. 622). I Norge er tommer det mest vanlige målet, og derfor har vi valgt å bruke det. Hjulstørrelsens betydning varierer avhengig av sykkeltype.

Barne sykler

Barne sykler betegnes oftest med hjulstørrelse som størrelse på sykkelen, noe som skiller seg fra voksne sykler der rammen er det som bestemmer størrelsen på sykkelen. Det betyr ikke at alle sykler med 24"-hjul er like store, og derfor har vi valgt å, i stedet for å ha en størrelsestabell, angi nøyaktige lengdeanbefalinger for hver enkelt sykkel.

Når man kjøper barne sykkel vil man selvfølgelig at barnet skal kunne vokse med sykkelen. Tenk dog på at en altfor stor sykkel generelt blir for lang, og dermed gir en liggende sittestilling som igjen reduserer barnets oversikt. Velg derfor aldri en sykkel der barnet er mer enn 5 centimeter lavere enn vår angitte lengdeanbefaling.

Mountainbikes

I mountainbikeverdenen finnes det tre hjulstørrelser: 29", 27,5" og 26". 26" var lenge den eneste størrelsen som ble brukt for mountainbikes, men brukes i dag stort sett bare for junior sykler og enklere mountainbikes som er tenkt for transport og lettere mosjon. Ønsker du å trene eller til og med konkurrere med din sykkel, er det 29" eller 27,5" som gjelder. Forenklet kan man si at 29" gir en mer stabil opplevelse, beholder farten bedre og lettere tar deg over små hindringer enn 27,5", mens en 27,5" gir deg en sykkel som oppleves kvikkere i svinger samt litt raskere i akselerasjonen. Mange fulldempede mountainbikes med 27,5" har dessuten lengre vandring, og er tilpasset for mer teknisk og utfordrende terreng.

Racersykler, standardsykler, hybridsykler og andre sykler

For i prinsippet alle sykler unntatt mountainbikes og barne sykler gjelder 28"-hjul som er en godt balansert størrelse som gir både gode forutsetninger for å rulle lett, være komfortabel å sitte på og enkel å manøvrere.

29"
Hjul
Hjul-
Fordekk-
Bakdekk-
Dekkdimensjon-
Drivverk
GirspakerSRAM GX Eagle, 12-växlat
BakgirSRAM GX Eagle
KranksettSRAM GX Eagle, DUB MTB Wide, 30T, 55 mm kedjelinje, 170 mm längdSRAM DUB MTB Wide, 73 mm, BSA-gänga
Kjede-
Kassett-
Komponenter
ForbremseSRAM Code R hydraulisk skivbroms med 4 kolvar
Bremseskive foran-
BakbremseSRAM Code R hydraulisk skivbroms med 4 kolvar
Bremseplate bakSRAM CenterLine, 6-bults, avrundad kant, 180 mm
Styrelager-
StyreBontrager Line Pro, OCLV Carbon, 35 mm, 27,5 mm rise, 820 mm bredd
StyrestemBontrager Line Pro, 35 mm, Knock Block, Blendr-teknikkompatibel, 0 grader, 35 mm längd
Setepinne-
Sete-
Håndtak/StyretapeBontrager XR Trail Pro, aluminium, Lock-on
KUNDENES MENINGER
Også tagget i

Din handlevogn(0 artikler)

Handlevognen er tom
Totalt: 0 kr
Til kassen

Favoritter(0 artikler)

Du har ingen favoritter
MENY