• RASK FRAKT-LEVERING
  • BETAL ENKELT MED KLARNA
  • VANLIGE SPØRSMÅL OG SVAR
0
Ønskeliste
0
Handlekurv

TREK Trek Fullstendig Dempet Mtb Slash 9.8 Gx Axs Carbon Blue Smoke

Trek Fullstendig Dempet Mtb Slash 9.8 Gx Axs Carbon Blue Smoke
Beskrivelse

Vi snakker monstertruck og flygende teppe i én og samme pakke

Det langslående enduromonsteret Trek Slash 9.8 GX AXS troner øverst blant stisyklene og er designet for å levere høy fart og maksimal kjøreglede i det mest utfordrende terrenget. Det stormer ned bratte bakker uten å vike, men er også smidig, lett og imponerende gripefast i oppoverbakker. For de som foretrekker parken, vil Slash tilby runde på runde med adrenalinfylte øyeblikk og brede glis mellom dobbelthoppene og droppene. Den er ekstremt stabil, men samtidig lekende lett å manøvrere, og med dens slaglengder (170/160mm) er geometrien gjort lenger, flatere og lavere enn sine forløpere. Dette resulterer i økt stabilitet både i bratte bakker og på løst underlag, mens den aggressive vinkelen på styrerøret fremmer pedaleffektivitet. Slash håndterer heftige støt, doserte svinger og utforkjøringer raskere enn du kan forestille deg. En eksepsjonelt stiv og robust karbonfiber-ramme, avansert dempningsteknologi og lynrask, trådløs giring med SRAM GX Eagle AXS-drivlinjen gjør denne sykkelen med 29-tommers hjul til et ypperlig valg for engasjerte syklister og enduro-podium.

Nøkkelen til suksess! 

  • Vinneren i kategorien Mountainbike for "The Design & Innovation Award 2021"
  • En konkurranseklar sykkel som samtidig er utrolig morsom i krevende terreng
  • En kraftig karbonfiber-ramme (OCLV Mountain Carbon) som sikrer brede smil mellom dobbelthopp og dropp
  • En imponerende pivotlenke i magnesium med kinematikk i verdensklasse
  • En demperkonfigurasjon med avansert luftfjæring og 170/160mm slaglengde som er klar til å riste løs
  • En ekstremt kraftig 1x-drivlinje fra SRAM (GX Eagle AXS) med 12 trådløst styrte gir 
  • Ekstra beskyttelse på diagonalrøret minimerer risikoen for alvorlige skader på rammen
  • Knock Block 2.0 tilbyr en generøs styrevinkel uten at svingradien ofres
  • Et bredt seterør (34,9 mm i diameter) som er sterkere, mer holdbart og muliggjør rask justering
  • En dropper post fra Bontrager gjør at du raskt kan senke setet i fart og holde det ute av veien på nedkjøringer
  • Det innebygde oppbevaringsrommet lar deg enkelt ta med verktøy og essentials (intern BITS-oppbevaring)
  • Mesterlige 29-tommere som ruller over alt og flyter gjennom store hopp og dropp

En slagkraftig aluminiumsramme med imponerende egenskaper

Kjernen består av en konkurranseklar ramme i karbonfiber (OCLV Mountain Carbon) med ledende vridningsstivhet kombinert med et imponerende pivotlenke i magnesium. Mino Link lar deg justere rammegeometrien uten negative effekter på dempingen. Du kan finjustere vinkelen på styre hode med 1/2° og kranklagerets høyde med inntil 10 mm på en enkel måte via en mutter. Rammen er full av smarte funksjoner (som beskyttelse på diagonalrøret, shuttle-guard, gjengede kranklager, ISCG 05, ekstra bredt seterør) som gjør deg til en bedre syklist. Et konisk styrehode gir nøyaktig styring og en solid følelse foran, mens intern kabling for gir, bremser og justerbart seterør beskytter kablene og gir et ryddig utseende. Andre smarte funksjoner inkluderer ramme.s innebygde oppbevaringsrom og Knock Block 2.0 styrelager som forhindrer at styret roterer rundt hvis du krasjer, og dermed beskytter kablene fra å bli revet løs og hendler fra å slå mot ramme.s overrør.

En rett og slett drapster demperkonfigurasjon gir deg maksimal kontroll 

I fronten sitter en luftgaffel fra RockShox (ZEB Select+) med en slaglengde på 170 mm, og bak finner du en demper fra RockShox (Super Deluxe Ultimate) også med en slaglengde på 160 mm. Demperne kan tilpasses både vekt og kjørestil, og luftfjæringen har eksklusive Thru Shaft som tilbyr fantastisk grep, myk kontroll og all den stabiliteten du trenger for å ta deg ned de bratteste utforkjøringene dag etter dag. Den smarte innstillingen for lav kompresjon gjør det også mulig å minimere syklistens påvirkning uten å endre den nødvendige kompresjonen for høye hastigheter på aggressive skogstier. Med Treks unike Active Braking Pivot, har designerne klart å kontrollere hvordan dempingen reagerer på krefter skapt under akselerasjon og bremsing uavhengig av hverandre. I praksis betyr dette at du kan utnytte demperen fullt ut også under bremsing og dermed oppnå større kontroll når du mest trenger det. Tillegg kommer en praktisk justerbar setepinne (med opptil 170 mm bevegelse) fra Bontrager (Line Elite Dropper) som gjør at du raskt kan justere setet i fart.

En ekstremt kraftig 1x-drivlinje og førsteklasses skivebremser med firesylinderes calipere

Den ekstremt kraftfulle 1x-drivlinjen kommer fra SRAM (GX Eagle AXS) og består av en fjell-sikker enkelkrans og en 12-delt kassett (30Tx10-52T), som gir deg et godt utvalg av gir for å holde høy fart i alle slags terreng og stigninger. Den trådløst styrte drivlinjen er nesten helt vedlikeholdsfri, og med kun ett girhendel,...

PÅ DETALJNIVÅ
Artikkelnummer0103731-E341
EAN-kode-
VaremerkeTREK
FargeCarbon Blue Smoke
Produsentens artikkelnummer-
Knutenummer0103731
Spesifikasjon
PersonaliseringTerrengsykling
ProduktserieTrek Slash
ModellserieTrek Slash
KjønnUnisex, Dame, Herre
Damspesifikk 

Damspesifikk

Ettersom kvinner og menn ofte har forskjellig anatomi, bygger mange produsenter sykler som er tilpasset dette. Vanligvis er det bare små forskjeller som skiller dem. Blant annet pleier det å være bredere seter, smalere styre og kortere veivarmene. I noen tilfeller lages det også damespesifikke modeller i mindre størrelser og med en skrånende overrør. Noen ganger også i andre farger.
Nei
Produsentens fargeCARBON BLUE SMOKE
Årsmodell2021
Vekt (ifølge produsenten)M - 14.54 kg
Produsentens nettstedwww.trekbikes.com/se/sv_SE/p/35192
Elektrisk sykkelNei
Din høyde 

Din høyde

Anbefalt lengde ifølge leverandøren
-
Passer Høyde (cm)-
Bremsetype 

Bremsetype

Felgbremser

De klassiske bremsene for alle typer av sykler som gradvis blir faset ut av skivebremser. Disse styres via hendler fra styret og klemmer til med bremseklosser rundt felgbanen for å stoppe sykkelen. Felgbremser finnes i forskjellige typer for å passe ulike typer sykler og kommer som blant annet V-bremser, cantileverbremser og U-bremser. Fordelen med disse er at de er svært lette å vedlikeholde og har en lav vekt.

Rullebremser

Disse fungerer lik trommelbremser som finnes på blant annet mopeder. Her trykkes bremseklosser ut mot metall inne i en sylinder i midten på hjulet. Disse krever minst vedlikehold og er utrolig driftssikre. Ulempen med disse er at de ikke har like kraftig bremseeffekt som for eksempel skivebremser.

Fotbremse

Standarden som finnes på de fleste klassiske dame- og herresykler. Denne bremsen krever svært lite vedlikehold, men er begrenset hvis du ønsker flere gir. Disse tilhører nemlig spesifikke typer av nav (hjul) som har innkapslede gir, for eksempel Shimano Nexus. Ulempen med disse er at det kreves mer kraft for å bremse ordentlig sammenlignet med andre, samt at du må ha føttene i spesifikke posisjoner for å kunne utøve den ønskede kraften.

Skivebremser

De moderne bremsene på blant annet terrengsykler, hybrid-sykler og en rekke el-sykler. Disse er basert på en bremsekaliper som klemmer til rundt en metallskive ved hjulets nav (midten av hjulet). Dette er svært likt systemene som finnes på både biler og motorsykler og anses som det absolutt beste i dagens marked. Disse er de kraftigste bremsene, krever relativt lite vedlikehold og er svært driftssikre og finnes som både mekaniske (med wire) og hydrauliske (lukket system med olje).

Hydraulisk skivebrems
Antall gir 

Antall gir

Hvor mange gir trenger jeg?

Dette avhenger helt av hvordan du sykler og hva du ønsker å få ut av sykkelen. For å finne ut av dette, må du vite hvordan du kommer til å sykle og om du ønsker å prioritere lavt vedlikehold eller høy ytelse.

Lavt vedlikehold

I dette tilfellet bør du velge et girsystem med navgir. Disse finnes i varianter med 2-11 gir fra blant annet Shimano og deres Nexus-serie som har 3, 7 og 8 gir. Det finnes også Shimano Alfine som er en finere modell som har mindre motstand i mekanikken og finnes med 8 og 11 gir.

Høy ytelse

I dette tilfelle henger antall gir bak sammen med kvalitet. Produsentene konkurrerer om å lage de beste girene med flest antall drev på kassetten. Dette betyr da at de fineste komponentene også er de som har flest antall gir bak. Foran er det enten ett eller to drev som gjelder for de finere delene.

En kombinasjon av begge

I dette tilfellet ser vi på systemer som har 2-3 gir foran og 8-10 drev bak. Disse er av litt enklere byggkvalitet som også har en høyere vekt. Disse er isteden bygget av mer robuste materialer som stål i stedet for aluminium o.l. Disse tåler ofte mer juling, men fungerer ikke like smidig.

12-delt (1 x 12)
GirskifterserieSRAM GX Eagle AXS
Framgirserie 

Framgirserie

Hva betyr for eksempel Shimano SLX? Hver komponentprodusent deler inn sine komponenter som gir, bremser, kranksett osv. i serier, i dette tilfellet er produsenten Shimano og serien SLX.

Seriene spenner fra funksjonelle enkle komponenter til betydelig mer avanserte komponenter med høy presisjon og lav vekt.

Selvsagt fungerer gir og bremser fra en enklere serie som de skal, men det skjer ikke med samme presisjon eller følelse som hos komponenter fra en finere serie. Det vil sannsynligvis kreves mer service over tid for de enklere komponentene.

Nedenfor ser du en liste over de største produsentenes serier ordnet slik at den fineste serien er øverst.

Merk at denne tabellen ikke sammenligner forskjellige merker eller landeveissykkel vs. terrengsykkel, men den bør kun brukes for å sammenligne innenfor en kolonne.

Shimano terrengsykkelShimano landeveissykkelSRAM terrengsykkelSRAM landeveissykkelShimano navgir
XTR Di2 Dura-Ace Di2 XX Red E-tap Alfine 11
XTR Dura-Ace X0 Red 22 Alfine 8
XT Di2 Ultegra Di2 X1 Red Nexus 8
XT Ultegra GX Force 22 Nexus 7
SLX 105 NX Force Nexus 3
Deore Tiagra X9 Rival 22  
Alivio Sora X7 Rival  
Acera Claris X5 Apex  
Altus
Tourney
Uten gir
Bakgirserie 

Bakgirserie

Hva betyr for eksempel Shimano SLX? Hver komponentprodusent deler inn sine komponenter som gir, bremser, kranksett osv. i serier, i dette tilfellet er produsenten Shimano og serien SLX.

Seriene spenner fra funksjonelle enkle komponenter til betydelig mer avanserte komponenter med høy presisjon og lav vekt.

Selvfølgelig fungerer gir og bremser fra en enklere serie som de skal, men det skjer ikke med samme presisjon eller følelse som hos komponenter fra en finere serie. Det vil sannsynligvis kreve mer service over tid for de enklere komponentene.

Nedenfor ser du en liste over de største produsentenes serier ordnet slik at den fineste serien er øverst.

Merk at denne tabellen ikke sammenligner ulike merker eller landeveissykling vs. terrengsykling, men den bør kun brukes for å sammenligne innenfor en kolonne.

Shimano terrengsykkelShimano landeveiSRAM terrengsykkelSRAM landeveiShimano navgir
XTR Di2Dura-Ace Di2XX1 EagleRED E-tapAlfine 11
XTRDura-AceXX1Red 22Alfine 8
XT Di2Ultegra Di2XXForce 22Nexus 8
XTUltegraX01 EagleRival 22Nexus 7
SLX105X01ApexNexus 3
DeoreTiagraX0  
AlivioSoraEX1  
AceraClarisX1  
AltusGX Eagle
Tourney GX  
NX Eagle
  NX  
  X9  
  X7  
  X5  
SRAM GX Eagle AXS
Rammesett
Rammestørrelse-
RammeRam och stag i OCLV Mountain Carbon, invändig förvaring, koniskt styrhuvud, Knock Block 2.0, invändigt Control Freak-kablage, Carbon Armor, skyttelskydd, gängat vevlager, ISCG 05, 34,9 mm sadelrör, pivotlänkage i magnesium, Mino Link, ABP, Boost148, 160 mm slaglängd
Rammemateriale 

Rammemateriale

Karbonfiber koster litt mer enn en aluminiumsramme, men den har en rekke fordeler sammenlignet med andre materialer når det gjelder rene kjøreegenskaper. Den er sterkere, lettere, stivere og mer behagelig å sykle på, siden det er et mer levende materiale enn aluminium. Karbonfiber er imidlertid litt mer følsomt for montering av tilbehør som du klemmer rundt rammen, som for eksempel låser eller barneseter. Dette fører til at karbonfiber best egner seg for sportsykler som racersykler og terrengsykler.

Aluminium er et prisgunstig og lett materiale, som passer for alle typer sykler. Det er enkelt å oppnå en virkelig lav vekt samtidig som man beholder styrke og gode kjøreegenskaper, og materialet er heller ikke følsomt for hva du monterer for tilbehør på det. Bare å tut og kjøre og montere på akkurat hva du vil på din sykkel!

Stål er et materiale som kan produseres i mange ulike kvalitetsnivåer. Stål kan bygges veldig billig, og finnes derfor på de enklere syklene i vårt sortiment. Men det kan også være et utrolig ettergivende, holdbart og behagelig materiale når man bruker virkelig fint stål. Det virkelig fine stålet finner man i mange sykler som er beregnet litt mer for langdistansesykling, for eksempel våre fine touring-sykler fra Surly, og Skeppshult-sykler som er bygget i svensk kvalitetsstål (som bidrar til veldig fine komfortegenskaper på de fleste underlag).

Karbonfiber
ForhjulsgaffelRockShox ZEB Select+, DebonAir-luftfjädring, Charger 2.1 RC-dämpare, koniskt styrrör, 44 mm offset, Boost110, 15 mm Maxle Stealth, 170 mm slaglängd
Forstilling, type fjæringLuftfjær
Slaglengde foran 

Slaglengde foran

Det å forstå slaglengde på en terrengsykkel kan virke som en skikkelig jungel. En enkel måte å forklare det på, er at jo lengre slaglengde sykkelen har, desto mer ujevn terreng er sykkelen tilpasset for. Sykler med 100 mm slaglengde er først og fremst tilpasset for Cross Country-sykling, altså raskere sykling i mindre teknisk terreng.

En sykkel med 120 mm slaglengde er kanskje det beste allround-valget, siden disse syklene ofte befinner seg mellom en rendyrket racemaskin og en sykkel tilpasset for røff og tøff kjøring blant kvist og stein. Disse syklene passer for alle mosjonister som ønsker å kunne komme seg frem i alle typer terreng, uten å ha ekstreme ambisjoner i noen retning.

En sykkel med 140 mm slaglengde eller mer er perfekt for deg som liker å gi deg ut i mer utfordrende terreng, og kanskje henge i en sykkelpark og sykle nedover bakker så fort du bare kan.

Mange hybrid-sykler har også støtdemping foran, rundt 60-80 mm slaglengde for å øke komforten. Dette bør ikke ses på som noe som gjør at sykkelen kan brukes som en terrengsykkel, men er hovedsakelig for å øke komforten på grusveier og flate stier eller spor.

170 mm
Låsbar framgaffel? 

Låsbar framgaffel?

Låsbar betyr at fjæringens bevegelse låses i en posisjon (eventuelt begrenses) for å lette når man for eksempel sykler i bratte oppoverbakker eller på flatt terreng.

Forskjellige produsenter håndterer dette på ulike måter. Noen fjæringer blir helt låst (stive) mens andre har valgt å for eksempel bremse kompresjonsdempingen.

Ikke låsbar
BakdemperNY RockShox Super Deluxe Ultimate, DebonAir-luftfjädring, Thru Shaft 3-lägesdämpare, 230 x 62,5 mm
Bakgaffeltype 

Bakgaffeltype

En terrengsykkel kan deles opp på veldig mange forskjellige måter. Blant annet kan man dele disse inn i såkalte “fullt dempet” og “hardtails”. Dette betyr altså hvor mange typer av dempere som er montert på sykkelen.

Stiv

En hardtail har kun en dempet gaffel foran og en stiv gaffel bak. Fordelen med å kjøre med en stiv bakgaffel er at det ikke går tapt noen kraft på grunn av bakdemperen. I tillegg får du en lavere vekt over hele sykkelen.

Demper

En fullt dempet har i tillegg til en dempet forgaffel også en dempet bakgaffel. Disse syklene har et lenkesystem som sammen med bakdemperen gir en mer komfortabel kjøring, men også en mer stabil og i de fleste tilfeller raskere sykling. På samme måte som forgaffelen demper for å beholde grep og gi økt komfort, så gjør bakdemperen nøyaktig det samme for baksiden.

Dempet
Låsbar bakdemper? 

Låsbar bakdemper?

Låsbar betyr at fjæringens bevegelse låses i en posisjon (alternativt begrenses) for å lette når man for eksempel sykler i bratte oppoverbakker eller på flatt terreng.

Forskjellige produsenter håndterer dette på ulike måter. Noen fjæringer blir helt låst (stive), mens andre har valgt for eksempel å bremse opp kompresjonsdempingen.

Med justeringskontroll på bakre støtdemperen
Hjulstørrelse 

Hjulstørrelse

Hjulstørrelsen er akkurat det det høres ut som - størrelsen på hjulene. Den måles vanligvis i tommer (f.eks. 28") eller i millimeter (f.eks. 622). I Norge er tommer det mest vanlige målet, og derfor har vi valgt å bruke det. Hjulstørrelsens betydning varierer avhengig av sykkeltype.

Barne sykler

Barne sykler betegnes oftest med hjulstørrelse som størrelse på sykkelen, noe som skiller seg fra voksne sykler der rammen er det som bestemmer størrelsen på sykkelen. Det betyr ikke at alle sykler med 24"-hjul er like store, og derfor har vi valgt å, i stedet for å ha en størrelsestabell, angi nøyaktige lengdeanbefalinger for hver enkelt sykkel.

Når man kjøper barne sykkel vil man selvfølgelig at barnet skal kunne vokse med sykkelen. Tenk dog på at en altfor stor sykkel generelt blir for lang, og dermed gir en liggende sittestilling som igjen reduserer barnets oversikt. Velg derfor aldri en sykkel der barnet er mer enn 5 centimeter lavere enn vår angitte lengdeanbefaling.

Mountainbikes

I mountainbikeverdenen finnes det tre hjulstørrelser: 29", 27,5" og 26". 26" var lenge den eneste størrelsen som ble brukt for mountainbikes, men brukes i dag stort sett bare for junior sykler og enklere mountainbikes som er tenkt for transport og lettere mosjon. Ønsker du å trene eller til og med konkurrere med din sykkel, er det 29" eller 27,5" som gjelder. Forenklet kan man si at 29" gir en mer stabil opplevelse, beholder farten bedre og lettere tar deg over små hindringer enn 27,5", mens en 27,5" gir deg en sykkel som oppleves kvikkere i svinger samt litt raskere i akselerasjonen. Mange fulldempede mountainbikes med 27,5" har dessuten lengre vandring, og er tilpasset for mer teknisk og utfordrende terreng.

Racersykler, standardsykler, hybridsykler og andre sykler

For i prinsippet alle sykler unntatt mountainbikes og barne sykler gjelder 28"-hjul som er en godt balansert størrelse som gir både gode forutsetninger for å rulle lett, være komfortabel å sitte på og enkel å manøvrere.

29"
Hjul
ForhjulsnavBontrager aluminium, kapslat lager, aluminiumaxel, 6-bults, Boost110, 15 mm genomgående axel
BaknavBontrager aluminium, kapslat lager, 6-bults, 108T Rapid Drive, SRAM XD-drivlina, Boost148, 12 mm genomgående axel
FelgerBontrager Line Elite 30, Tubeless Ready
FordekkBontrager SE5 Team Issue, TLR, Core Strength-däcksida, aramidkant, 60 tpi, 29 x 2,60"
BakdekkBontrager SE5 Team Issue, TLR, Core Strength-däcksida, aramidkant, 60 tpi, 29 x 2,60"
Dekkdimensjon66-622
Drivverk
GirspakerSRAM GX Eagle AXS, 12 speed
BakgirSRAM GX Eagle AXS
KranklagerSRAM DUB MTB Wide, 73 mm, BSA-gänga
KassettSRAM Eagle XG-1275 10–52, 12-delad
Komponenter
ForbremseSRAM Code R hydraulisk skivbroms med 4 kolvar
BakbremseSRAM Code R hydraulisk skivbroms med 4 kolvar
StyrelagerKnock Block 2.0 integrerad, 72-gradersvinkel (bricka för obegränsad vinkel ingår), kapslat lager, 1 1/8" övre, 1,5" nedre
StyreBontrager Line Pro, OCLV Carbon, 35 mm, 27,5 mm rise, 820 mm bredd
StyrestemBontrager Line Pro, 35 mm, Knock Block, Blendr-teknikkompatibel, 0 grader, 35 mm längd
Setepinne-
Håndtak/StyretapeBontrager XR Trail Pro, aluminium, Lock-on
KUNDENES MENINGER
Også tagget i

Din handlevogn(0 artikler)

Handlevognen er tom
Totalt: 0 kr
Til kassen

Favoritter(0 artikler)

Du har ingen favoritter
MENY