• RASK FRAKT-LEVERING
  • BETAL ENKELT MED KLARNA
  • VANLIGE SPØRSMÅL OG SVAR
0
Ønskeliste
0
Handlekurv

TREK Trek Fullt Dempet MTB Slash 9.8 Gx Axs Satin Baja Yellow

Trek Fullt Dempet MTB Slash 9.8 Gx Axs Satin Baja Yellow
Beskrivelse

Vi snakker monstertruck og flygende teppe i én og samme pakke

Det langslående enduromonsteret Trek Slash 9.8 GX AXS er stisyklingens ukronede konge og er skapt for å levere høy hastighet og maksimal kjøreglede i det aller tøffeste terrenget. Ja, den raser ufortrødent ned bratte bakker, men den er samtidig smidig, lett og imponerende grepssikker i klatringene. Og om du foretrekker å holde til i parken, kommer Slash til å levere runde etter runde med adrenalinfylte opplevelser og brede smil mellom dobbelthoppene og droppene. Den er virkelig utrolig stabil, men samtidig lekent lett å kjøre, og for å matche dens slaglengder (170/160mm) har Slash blitt oppdatert med en geometri som er både lengre, slakkere og lavere enn sine forgjengere. I praksis betyr det økt stabilitet når du raser fram i bratt terreng og på løst underlag, samtidig som den aggressive vinkelen på styrerøret favoriserer din pedaleffektivitet. Slash håndterer kraftige støt, doserte svinger og å kaste seg ned fjellsider raskere enn du noen gang kunne forestilt deg. Enestående stiv og robust karbonramme, avansert dempingsteknologi og lynrask, trådløs giring med en SRAM GX Eagle AXS-drivlinje gjør denne langslående sykkelen med 29-tommers hjul til en verdig utfordrer for alle dedikerte syklister og enduro-podium.

Nøkkelen til suksess! 

  • Vinneren i kategorien Mountainbike av "The Design & Innovation Award 2021"
  • Konkurranseklar sykkel som samtidig er vanvittig gøy i virkelig tøft terreng
  • Slagkraftig ramme i karbonfiber (OCLV Mountain Carbon) som skaper brede smil mellom dobbelthoppene og droppene
  • Imponerende pivotlenke i magnesium med kinematikk i absolutt verdensklasse
  • Dempingskonfigurasjon med avansert luftfjæring og 170/160mm slaglengde som er klar til å rocke løs
  • Ekstremt slagkraftig 1x-drivlinje fra SRAM (GX Eagle AXS) med 12 trådløst styrte gir 
  • Ekstra beskyttelse på diagonalrøret minimerer risikoen for alvorlige skader på rammen
  • Knock Block 2.0 med en generøs styrevinkel uten at svingradiusen ofres
  • Bred setepinne (34,9 mm diameter) er både sterkere, mer holdbar og går raskere å flytte opp og ned
  • Dropper post fra Bontrager sørger for at du kan senke setet under fart og holde det ute av veien når du pløyer nedover
  • I det innebygde oppbevaringsrommet kan du oppbevare verktøy og andre nødvendigheter (intern BITS-oppbevaring)
  • Mesterlige 29-tommere som kan rulle over store ting og fly fram i store hopp og dropp

Slagkraftig aluminiumsramme med imponerende egenskaper

Stammen består av en konkurranseklar ramme i karbonfiber (OCLV Mountain Carbon) med en bransjeledende vridningsstivhet i kombinasjon med et imponerende pivotlenke i magnesium. Smarte Mino Link sørger for at du kan justere rammegeometrien uten negativ påvirkning på dempingen. Du kan finjustere vinkelen på styrerøret med 1/2° og veivlagerets høyde med opptil 10 mm, og du justerer det enkelt via en mutter. Rammen er fullpakket med massevis av smarte funksjoner (for eksempel diagonalrørsbeskyttelse, shuttle-beskyttelse, gjengede veivlager, ISCG 05, ekstra bred setepinne) som gjør deg til en bedre syklist, eller hva med et konisk styrerør som gir deg presis styring og en mer solid følelse foran, mens den interne kabelføringen (for både gir, bremser og den høydejusterbare setepinnen) beskytter alle kabler og gir riktig utseende. To andre smarte funksjoner er rammeintegrert oppbevaringsplass og Knock Block 2.0 styrelager som forhindrer styret fra å rotere rundt hvis du krasjer, noe som igjen beskytter kablene fra å bli rykket løs og kontrollene fra å slå mot rammeoverrøret.

En minst sagt drapende dempingskonfigurasjon gir deg maksimal kontroll 

I fronten sitter en luftgaffel fra RockShox (ZEB Select+) med en slaglengde på 170 mm og også bak sitter en demper fra RockShox (Super Deluxe Select+ RT) med en slaglengde på 160 mm. Dempere kan optimeres etter både vekt samt kjørestil og luftfjæringen har eksklusive Thru Shaft som gir deg et fantastisk grep, myk kontroll og all den stabiliteten som du trenger for å kaste deg ned de bratteste bakkene dagene i enda. Takk være den smarte lavkomprimeringsinnstillingen kan man i tillegg eliminere syklistens innvirkning uten å måtte påvirke den kompresjonen som så vel trengs ved høye hastigheter på de litt mer brutale skogsstiene. Takk være Treks unike Active Braking Pivot har konstruktørene klart å styre hvordan dempingen skal reagere på de kreftene som skapes ved akselerasjon og bremsing, dessuten helt uavhengig av hverandre. I praksis kan du utnytte demperen fullt ut også ved bremsing og du får dermed større kontroll når du trenger det som mest. Legg til en praktisk justerbar setepinne (med opp til 170 mm slaglengde) fra Bontrager (Line Elite Dropper) som sørger for at du lynraskt kan senke/heve setet under fart.

Ekstremt slagkraftig 1x-drivlinje og høykvalitets skivebremser med 4-stempels monoblokker

Den ekstremt slagkraftige 1x-drivlinjen er hentet fra SRAM (GX Eagle AXS) og består av en bergsikker singelring samt en 12-delt kassett (30Tx10-52T), noe som samlet gir et girintervall som sørger for at du kan holde et høyt tempo i alle typer terreng og hellinger. Den trådløst styrte drivlinjens funksjon er nesten helt problemfri og siden den bare inkluderer en girvelger, er den dessuten enklere å holde styr på. Bremsingen håndteres av et par kraftige hydrauliske skivebremser fra SRAM (Code R) med 4-stempels monoblokker som sørger for at du har imponerende effektiv bremsekraft uansett om det er gjørmete, regnvått eller slaps i sporene.

Mesterlig hjulsett med kvalitetsdekk som takler virkelig tøft terreng

Alt ruller på et mesterlig hjulsett som består av høykvalitative TLR-felger i karbon fra Bontrager (Line Elite 30) som ruller på konkurranseklare dekk fra Bontrager (SE5 Team Issue) med 2,5" bredde som er klare for kamp og som briljerer på alt fra grusveier til løs gjørmehull. Bredere hjulbaserte (110mm foran, 148mm bak) gir deg hjul som er like stive som et par 27.5-tommere, men med alle fordelene som et større dekk innehar. Med Boost148 kan du i tillegg bruke bredere dekk og en større kjedekrans uten å påvirke q-faktoren eller pedaleffektiviteten. Rapid Drive nav med 108 inngrepspunkter for rask akselerasjon og en sikker følelse selv når du tråkker deg fram på det mest krevende underlaget. Du får jevn gange og direkte kraft når du trenger å kaste deg ut av svingene og den ekstra pedallåsen gir økt kontroll og kan utgjøre hele forskjellen ved vanskelige klatringer.

Hva sier da den internasjonale sykkelpressen?

  • Pinbike - "Slash har storhjulingens egenskaper på ukjente stier, men er likevel så lettstyrt at den føles helt riktig i lettere terreng."
  • Bikeradar - "Når alt kom til alt, var det Slash som hadde trukket det lengste strået. Vi ble overbevist av hvordan den takler det tøffeste terrenget uten å nøle, uten å ofre den responsfulle, livlige følelsen."
  • NSMB - ""Slash er perfekt i vanskelige, doserte svinger og den er et absolutt monster i bratte stup. Den er lett å sykle og alt føles veldig naturlig fra det første droppet."
PÅ DETALJNIVÅ
Artikkelnummer0103820-L445
EAN-kode-
VaremerkeTREK
FargeSatin Baja Yellow
Produsentens artikkelnummer-
Knutenummer0103820
Spesifikasjon
PersonaliseringTerrengsykling
ProduktserieTrek Slash
ModellserieTrek Slash
KjønnUnisex, Dame, Herre
Damspesifikk 

Damspesifikk

Ettersom kvinner og menn ofte har forskjellig anatomi, bygger mange produsenter sykler som er tilpasset dette. Vanligvis er det bare små forskjeller som skiller dem. Blant annet pleier det å være bredere seter, smalere styre og kortere veivarmene. I noen tilfeller lages det også damespesifikke modeller i mindre størrelser og med en skrånende overrør. Noen ganger også i andre farger.
Nei
Produsentens farge-
Årsmodell2023
Vekt (ifølge produsenten)M - 14.50 kg
Produsentens nettstedwww.trekbikes.com/se/sv_SE/p/37058
Elektrisk sykkelNei
Din høyde 

Din høyde

Anbefalt lengde ifølge leverandøren
-
Passer Høyde (cm)-
Bremsetype 

Bremsetype

Felgbremser

De klassiske bremsene for alle typer av sykler som gradvis blir faset ut av skivebremser. Disse styres via hendler fra styret og klemmer til med bremseklosser rundt felgbanen for å stoppe sykkelen. Felgbremser finnes i forskjellige typer for å passe ulike typer sykler og kommer som blant annet V-bremser, cantileverbremser og U-bremser. Fordelen med disse er at de er svært lette å vedlikeholde og har en lav vekt.

Rullebremser

Disse fungerer lik trommelbremser som finnes på blant annet mopeder. Her trykkes bremseklosser ut mot metall inne i en sylinder i midten på hjulet. Disse krever minst vedlikehold og er utrolig driftssikre. Ulempen med disse er at de ikke har like kraftig bremseeffekt som for eksempel skivebremser.

Fotbremse

Standarden som finnes på de fleste klassiske dame- og herresykler. Denne bremsen krever svært lite vedlikehold, men er begrenset hvis du ønsker flere gir. Disse tilhører nemlig spesifikke typer av nav (hjul) som har innkapslede gir, for eksempel Shimano Nexus. Ulempen med disse er at det kreves mer kraft for å bremse ordentlig sammenlignet med andre, samt at du må ha føttene i spesifikke posisjoner for å kunne utøve den ønskede kraften.

Skivebremser

De moderne bremsene på blant annet terrengsykler, hybrid-sykler og en rekke el-sykler. Disse er basert på en bremsekaliper som klemmer til rundt en metallskive ved hjulets nav (midten av hjulet). Dette er svært likt systemene som finnes på både biler og motorsykler og anses som det absolutt beste i dagens marked. Disse er de kraftigste bremsene, krever relativt lite vedlikehold og er svært driftssikre og finnes som både mekaniske (med wire) og hydrauliske (lukket system med olje).

Hydraulisk skivebrems
Antall gir 

Antall gir

Hvor mange gir trenger jeg?

Dette avhenger helt av hvordan du sykler og hva du ønsker å få ut av sykkelen. For å finne ut av dette, må du vite hvordan du kommer til å sykle og om du ønsker å prioritere lavt vedlikehold eller høy ytelse.

Lavt vedlikehold

I dette tilfellet bør du velge et girsystem med navgir. Disse finnes i varianter med 2-11 gir fra blant annet Shimano og deres Nexus-serie som har 3, 7 og 8 gir. Det finnes også Shimano Alfine som er en finere modell som har mindre motstand i mekanikken og finnes med 8 og 11 gir.

Høy ytelse

I dette tilfelle henger antall gir bak sammen med kvalitet. Produsentene konkurrerer om å lage de beste girene med flest antall drev på kassetten. Dette betyr da at de fineste komponentene også er de som har flest antall gir bak. Foran er det enten ett eller to drev som gjelder for de finere delene.

En kombinasjon av begge

I dette tilfellet ser vi på systemer som har 2-3 gir foran og 8-10 drev bak. Disse er av litt enklere byggkvalitet som også har en høyere vekt. Disse er isteden bygget av mer robuste materialer som stål i stedet for aluminium o.l. Disse tåler ofte mer juling, men fungerer ikke like smidig.

12-delt (1 x 12)
GirskifterserieSRAM GX Eagle AXS
Framgirserie 

Framgirserie

Hva betyr for eksempel Shimano SLX? Hver komponentprodusent deler inn sine komponenter som gir, bremser, kranksett osv. i serier, i dette tilfellet er produsenten Shimano og serien SLX.

Seriene spenner fra funksjonelle enkle komponenter til betydelig mer avanserte komponenter med høy presisjon og lav vekt.

Selvsagt fungerer gir og bremser fra en enklere serie som de skal, men det skjer ikke med samme presisjon eller følelse som hos komponenter fra en finere serie. Det vil sannsynligvis kreves mer service over tid for de enklere komponentene.

Nedenfor ser du en liste over de største produsentenes serier ordnet slik at den fineste serien er øverst.

Merk at denne tabellen ikke sammenligner forskjellige merker eller landeveissykkel vs. terrengsykkel, men den bør kun brukes for å sammenligne innenfor en kolonne.

Shimano terrengsykkelShimano landeveissykkelSRAM terrengsykkelSRAM landeveissykkelShimano navgir
XTR Di2 Dura-Ace Di2 XX Red E-tap Alfine 11
XTR Dura-Ace X0 Red 22 Alfine 8
XT Di2 Ultegra Di2 X1 Red Nexus 8
XT Ultegra GX Force 22 Nexus 7
SLX 105 NX Force Nexus 3
Deore Tiagra X9 Rival 22  
Alivio Sora X7 Rival  
Acera Claris X5 Apex  
Altus
Tourney
Uten gir
Bakgirserie 

Bakgirserie

Hva betyr for eksempel Shimano SLX? Hver komponentprodusent deler inn sine komponenter som gir, bremser, kranksett osv. i serier, i dette tilfellet er produsenten Shimano og serien SLX.

Seriene spenner fra funksjonelle enkle komponenter til betydelig mer avanserte komponenter med høy presisjon og lav vekt.

Selvfølgelig fungerer gir og bremser fra en enklere serie som de skal, men det skjer ikke med samme presisjon eller følelse som hos komponenter fra en finere serie. Det vil sannsynligvis kreve mer service over tid for de enklere komponentene.

Nedenfor ser du en liste over de største produsentenes serier ordnet slik at den fineste serien er øverst.

Merk at denne tabellen ikke sammenligner ulike merker eller landeveissykling vs. terrengsykling, men den bør kun brukes for å sammenligne innenfor en kolonne.

Shimano terrengsykkelShimano landeveiSRAM terrengsykkelSRAM landeveiShimano navgir
XTR Di2Dura-Ace Di2XX1 EagleRED E-tapAlfine 11
XTRDura-AceXX1Red 22Alfine 8
XT Di2Ultegra Di2XXForce 22Nexus 8
XTUltegraX01 EagleRival 22Nexus 7
SLX105X01ApexNexus 3
DeoreTiagraX0  
AlivioSoraEX1  
AceraClarisX1  
AltusGX Eagle
Tourney GX  
NX Eagle
  NX  
  X9  
  X7  
  X5  
SRAM GX Eagle AXS
Rammesett
Rammestørrelse-
RammeRam och stag i OCLV Mountain Carbon, invändig förvaring, koniskt styrhuvud, Knock Block 2.0, invändigt Control Freak-kablage, Carbon Armor, skyttelskydd, gängat vevlager, ISCG 05, 34,9 mm sadelrör, pivotlänkage i magnesium, Mino Link, ABP, Boost148,
Rammemateriale 

Rammemateriale

Karbonfiber koster litt mer enn en aluminiumsramme, men den har en rekke fordeler sammenlignet med andre materialer når det gjelder rene kjøreegenskaper. Den er sterkere, lettere, stivere og mer behagelig å sykle på, siden det er et mer levende materiale enn aluminium. Karbonfiber er imidlertid litt mer følsomt for montering av tilbehør som du klemmer rundt rammen, som for eksempel låser eller barneseter. Dette fører til at karbonfiber best egner seg for sportsykler som racersykler og terrengsykler.

Aluminium er et prisgunstig og lett materiale, som passer for alle typer sykler. Det er enkelt å oppnå en virkelig lav vekt samtidig som man beholder styrke og gode kjøreegenskaper, og materialet er heller ikke følsomt for hva du monterer for tilbehør på det. Bare å tut og kjøre og montere på akkurat hva du vil på din sykkel!

Stål er et materiale som kan produseres i mange ulike kvalitetsnivåer. Stål kan bygges veldig billig, og finnes derfor på de enklere syklene i vårt sortiment. Men det kan også være et utrolig ettergivende, holdbart og behagelig materiale når man bruker virkelig fint stål. Det virkelig fine stålet finner man i mange sykler som er beregnet litt mer for langdistansesykling, for eksempel våre fine touring-sykler fra Surly, og Skeppshult-sykler som er bygget i svensk kvalitetsstål (som bidrar til veldig fine komfortegenskaper på de fleste underlag).

Karbonfiber
ForhjulsgaffelRockShox ZEB Select+, DebonAir-luftfjädring, Charger 3 RC2-dämpare, koniskt styrrör, 44 mm offset, Boost110, Maxle Stealth, 170 mm slaglängd
Forhjulsgaffeltype 

Forhjulsgaffeltype

En dempet framgaffel er i dag standard på terrengsykler, rett og slett for å takle terrenget sykkelen brukes i. Det finnes også mange hybridcykler med dempet framgaffel, for å gi deg litt mer komfort på grusveier og eventuelle skogstier. Hvis du skal sykle i skog eller på enklere stier, eller mye på grusvei, så er en dempet framgaffel et godt valg!

Stive framgaffler finnes på standard, racersykler og hybridcykler, og passer best for sykler som for det meste skal være på asfalt. Du får en lettere sykkel, en sykkel som føles kvikkere og en sykkel som oppleves å svare bedre på dine bevegelser. Noen nisjede sykler som fatbikes og touringcykler har også stive framgaffler, men da kompenseres det ofte med veldig brede og solide dekk for å gi litt av komfortfølelsen tilbake. Hvis du skal sykle hovedsakelig på asfalt, og kanskje noen snillere grusvei, så er en stiv framgaffel helt riktig for deg!

Dempet
Forstilling, type fjæringLuftfjær
Slaglengde foran 

Slaglengde foran

Det å forstå slaglengde på en terrengsykkel kan virke som en skikkelig jungel. En enkel måte å forklare det på, er at jo lengre slaglengde sykkelen har, desto mer ujevn terreng er sykkelen tilpasset for. Sykler med 100 mm slaglengde er først og fremst tilpasset for Cross Country-sykling, altså raskere sykling i mindre teknisk terreng.

En sykkel med 120 mm slaglengde er kanskje det beste allround-valget, siden disse syklene ofte befinner seg mellom en rendyrket racemaskin og en sykkel tilpasset for røff og tøff kjøring blant kvist og stein. Disse syklene passer for alle mosjonister som ønsker å kunne komme seg frem i alle typer terreng, uten å ha ekstreme ambisjoner i noen retning.

En sykkel med 140 mm slaglengde eller mer er perfekt for deg som liker å gi deg ut i mer utfordrende terreng, og kanskje henge i en sykkelpark og sykle nedover bakker så fort du bare kan.

Mange hybrid-sykler har også støtdemping foran, rundt 60-80 mm slaglengde for å øke komforten. Dette bør ikke ses på som noe som gjør at sykkelen kan brukes som en terrengsykkel, men er hovedsakelig for å øke komforten på grusveier og flate stier eller spor.

170 mm
Låsbar framgaffel? 

Låsbar framgaffel?

Låsbar betyr at fjæringens bevegelse låses i en posisjon (eventuelt begrenses) for å lette når man for eksempel sykler i bratte oppoverbakker eller på flatt terreng.

Forskjellige produsenter håndterer dette på ulike måter. Noen fjæringer blir helt låst (stive) mens andre har valgt å for eksempel bremse kompresjonsdempingen.

Ikke låsbar
BakdemperRockShox Super Deluxe Select+ RT, 230 x 62,5 mm
Bakgaffeltype 

Bakgaffeltype

En terrengsykkel kan deles opp på veldig mange forskjellige måter. Blant annet kan man dele disse inn i såkalte “fullt dempet” og “hardtails”. Dette betyr altså hvor mange typer av dempere som er montert på sykkelen.

Stiv

En hardtail har kun en dempet gaffel foran og en stiv gaffel bak. Fordelen med å kjøre med en stiv bakgaffel er at det ikke går tapt noen kraft på grunn av bakdemperen. I tillegg får du en lavere vekt over hele sykkelen.

Demper

En fullt dempet har i tillegg til en dempet forgaffel også en dempet bakgaffel. Disse syklene har et lenkesystem som sammen med bakdemperen gir en mer komfortabel kjøring, men også en mer stabil og i de fleste tilfeller raskere sykling. På samme måte som forgaffelen demper for å beholde grep og gi økt komfort, så gjør bakdemperen nøyaktig det samme for baksiden.

Dempet
Låsbar bakdemper? 

Låsbar bakdemper?

Låsbar betyr at fjæringens bevegelse låses i en posisjon (alternativt begrenses) for å lette når man for eksempel sykler i bratte oppoverbakker eller på flatt terreng.

Forskjellige produsenter håndterer dette på ulike måter. Noen fjæringer blir helt låst (stive), mens andre har valgt for eksempel å bremse opp kompresjonsdempingen.

Ikke låsbar
Hjulstørrelse 

Hjulstørrelse

Hjulstørrelsen er akkurat det det høres ut som - størrelsen på hjulene. Den måles vanligvis i tommer (f.eks. 28") eller i millimeter (f.eks. 622). I Norge er tommer det mest vanlige målet, og derfor har vi valgt å bruke det. Hjulstørrelsens betydning varierer avhengig av sykkeltype.

Barne sykler

Barne sykler betegnes oftest med hjulstørrelse som størrelse på sykkelen, noe som skiller seg fra voksne sykler der rammen er det som bestemmer størrelsen på sykkelen. Det betyr ikke at alle sykler med 24"-hjul er like store, og derfor har vi valgt å, i stedet for å ha en størrelsestabell, angi nøyaktige lengdeanbefalinger for hver enkelt sykkel.

Når man kjøper barne sykkel vil man selvfølgelig at barnet skal kunne vokse med sykkelen. Tenk dog på at en altfor stor sykkel generelt blir for lang, og dermed gir en liggende sittestilling som igjen reduserer barnets oversikt. Velg derfor aldri en sykkel der barnet er mer enn 5 centimeter lavere enn vår angitte lengdeanbefaling.

Mountainbikes

I mountainbikeverdenen finnes det tre hjulstørrelser: 29", 27,5" og 26". 26" var lenge den eneste størrelsen som ble brukt for mountainbikes, men brukes i dag stort sett bare for junior sykler og enklere mountainbikes som er tenkt for transport og lettere mosjon. Ønsker du å trene eller til og med konkurrere med din sykkel, er det 29" eller 27,5" som gjelder. Forenklet kan man si at 29" gir en mer stabil opplevelse, beholder farten bedre og lettere tar deg over små hindringer enn 27,5", mens en 27,5" gir deg en sykkel som oppleves kvikkere i svinger samt litt raskere i akselerasjonen. Mange fulldempede mountainbikes med 27,5" har dessuten lengre vandring, og er tilpasset for mer teknisk og utfordrende terreng.

Racersykler, standardsykler, hybridsykler og andre sykler

For i prinsippet alle sykler unntatt mountainbikes og barne sykler gjelder 28"-hjul som er en godt balansert størrelse som gir både gode forutsetninger for å rulle lett, være komfortabel å sitte på og enkel å manøvrere.

29"
Hjul
Hjul-
Forhjulsnav-
Baknav-
Felger-
Fordekk-
Bakdekk-
Dekkdimensjon64-622
Drivverk
Girspaker-
Bakgir-
Kranklager-
Kranksett-
Kjede-
Kassett-
Komponenter
Forbremse-
Bremseskive foran-
Bakbremse-
Bremseplate bak-
Styrelager-
Styre-
Styrestem-
Setepinne-
Sete-
Håndtak/Styretape-
KUNDENES MENINGER
Også tagget i

Din handlevogn(0 artikler)

Handlevognen er tom
Totalt: 0 kr
Til kassen

Favoritter(0 artikler)

Du har ingen favoritter
MENY