• RASK FRAKT-LEVERING
  • BETAL ENKELT MED KLARNA
  • VANLIGE SPØRSMÅL OG SVAR
0
Ønskeliste
0
Handlekurv

TREK Trek MTB Slash 9.7 SLX/XT Carbon Blue Smoke/Trek Black

Trek MTB Slash 9.7 SLX/XT Carbon Blue Smoke/Trek Black
Beskrivelse

Vi snakker om monstertruck og flygende teppe i én og samme pakke

Det langslående enduro-monsteret Trek Slash 9.7 er stisyklistenes uslåelige konge, laget for å levere høy hastighet og maksimal kjøreglede i det aller tøffeste terrenget. Ja, den raser ustoppelig ned bratte bakker, men er samtidig smidig, lett og imponerende gripesikker i stigninger. Og om du foretrekker å være i parken, vil Slash levere runde etter runde med adrenalinfylte opplevelser og brede smil mellom dobbelthopp og dropp. Den er utrolig stabil, men samtidig lekende lett å kjøre, og for å matche sine slaglengder (170/160mm) har Slash fått en geometri som er lengre, slakkere og lavere enn sine forgjengere. Dette betyr i praksis økt stabilitet når du flyr frem i bakker og på løst underlag, samtidig som den aggressive vinkelen på styrehodet fremmer din pedaleffektivitet. Slash håndterer harde støt, doserte svinger og å kaste seg ned fjellsidene raskere enn du noen gang kunne forestille deg. En uovertruffen stiv og robust karbonfiberramme, avansert dempeteknologi og lynrask, pålitelig girskifte takket være en kraftig 1x-drivlinje gjør denne langslående sykkelen med 29-tommers hjul til en verdig utfordrer for alle engasjerte syklister og enduro-podium.

Nøkkelen til suksess!

  • Vinneren i kategorien Mountainbike av "The Design & Innovation Award 2021"
  • Konkurranseklar sykkel som samtidig er utrolig morsom i virkelig tøft terreng
  • Kraftfull ramme i karbonfiber (OCLV Mountain Carbon) som garanterer brede smil mellom dobbelthopp og dropp
  • Imponerende pivotlinkesystem i magnesium med en kinematikk i verdensklasse
  • Demperkonfigurasjon med avansert luftfjæring og 170/160mm slaglengde klar til å rocke
  • Kraftfull 1x-drivlinje fra Shimano (SLX/XT) med 12 pålitelige gir
  • Ekstra beskyttelse på diagonalrøret minimerer risikoen for alvorlige skader på rammen
  • Knock Block 2.0 gir en generøs styrevinkel uten å ofre svingradiusen
  • Bred setepinne (34,9 mm diameter) er sterkere, mer holdbar og justeres raskere opp og ned
  • Dropper post fra TranzX som lar deg senke setet i fart og holde det unna når du farer nedover
  • Det innebygde oppbevaringsrommet lar deg lagre verktøy og andre nødvendigheter (intern BITS-lagring)
  • Topkvalitets 29-tommere som kan rulle over alt og fly gjennom store hopp og dropp

Kraftfull aluminiumsramme med imponerende egenskaper

Rammen består av en konkurranseklar ramme i karbonfiber (OCLV Mountain Carbon) med topp vridningsstivhet kombinert med et imponerende pivotlinkesystem i magnesium. Smarte Mino Link sikrer at du kan justere rammegeometrien uten negativ påvirkning på dempingen. Du kan finjustere vinkelen på styrehodet med 1/2° og høyden på kranklageret med opptil 10 mm, og du justerer det enkelt med en mutter. Rammen er proppfull av smarte funksjoner (som diagonalrørbeskyttelse, shuttlebeskyttelse, gjengede kranklager, ISCG 05, ekstra bred setepinne) som gjør deg til en bedre syklist. Tenk deg et konisk styrehode for presis styring og en solid følelse foran, mens intern kabelføring (for gir, bremser og høydejusterbar setepinne) beskytter alle kablene og sørger for det rette utseendet. To andre smarte funksjoner er rammebygget oppbevaringsrom og Knock Block 2.0 styrelager som forhindrer at styret snurrer rundt hvis du krasjer, noe som beskytter kablene fra å bli revet løs og hendelene fra å slå i overrøret på rammen.

En drøm av en demperkonfigurasjon gir deg maksimal kontroll

I fronten sitter en luftgaffel fra FOX (Rhythm 36 Float EVOL) med en slaglengde på 170 mm, og bak sitter også en demper fra FOX (Performance Float X) med en slaglengde på 160 mm. Dempere kan justeres etter vekt og kjørestil, og luftfjæringen har den eksklusive Thru Shaft som gir et fantastisk grep, myk kontroll og all stabilitet du trenger for å styrte ned de bratteste bakkene dag ut og dag inn. Den smarte lavkompresjonsinnstillingen lar deg eliminere syklistens påvirkning uten å kompromittere den nødvendige komprimeringen ved høye hastigheter på de litt tøffere skogsstiene. Takket være Treks unike Active Braking Pivot, har designerne klart å styre hvordan dempingen reagerer på kreftene som skapes ved akselerasjon og bremsing, helt uavhengig av hverandre. Det betyr at du kan utnytte demperen fullt ut også når du bremser, og får dermed større kontroll når du trenger det mest. Dette komplementeres av en praktisk justerbar setepinne (med opptil 170 mm slaglengde) fra TranzX (JD-YSP39) som gjør at du lynraskt kan justere setehøyden i fart.

Kraftfull 1x-drivlinje og kvalitetsskivebremser med 4-kolbeok

Den kraftfulle 1x-drivlinjen kommer fra Shimano (XT/SLX) og inkluderer en bergsikker singelkrans samt en 12-delt kassett (30Tx10-51T), noe som gir et girutvalg som sikrer høyt tempo i alle typer terreng og stigninger. Den pålitelige drivlinjens funksjon er praktisk talt uten feil, og siden den bare omfatter ett girskifte, er den også enklere å håndtere. Bremsingen ivaretas av et sett med kraftige hydrauliske skivebremser fra SRAM (DB 8) med 4-kolbeok, som sørger for at du har effektiv bremsing uansett om det er gjørmete, regnfullt eller slapsfylt i sporet.

Hjulsett med kvalitetsgummi som håndterer ekstremt utfordrende terreng

Alt ruller på et sett med høykvalitets TLR-felger i aluminium fra Bontrager (Line Comp 30), som spinnes av et par grepssikre 29-tommere fra Bontrager (XR5 Team Issue) med 2,5" bredde, klare for utfordringer og som excellerer på alt fra grusveier til løs gjørme. Bred hjulfeste (110 mm foran, 148 mm bak) gir deg hjul som er like stive som 27.5-tommere, men med alle fordelene som større dekk tilbyr. Med Boost148 kan du i tillegg bruke bredere dekk og en større kjedekrans uten å påvirke q-faktoren eller pedaleffektiviteten. Rapid Drive nav med 108 inngrep sørger for rask akselerasjon og en trygg følelse selv på det mest utfordrende underlaget. Du får jevn gange og direkte kraft når du trenger å skyte ut fra svingene, og den ekstra pedalblokkeringen gir økt kontroll, som kan utgjøre hele forskjellen ved vanskelige klatringer.

Hva sier den internasjonale sykkelpressen?

  • Pinkbike - "Slash kombinerer storhjulingens egenskaper på uutforskede stier, men er allikevel så lett å manøvrere at den føles helt rett i lettere terreng."
  • Bikeradar - "Til slutt var det Slash som stod igjen som vinneren. Vi ble overbevist av hvordan den takler det aller tøffeste terrenget uten å nøle, og uten å ofre den responsive, sprudlende følelsen."
  • NSMB - "Slash er perfekt i krevende, doserte kurver og er et absolutt monster i bratte nedkjøringer. Den er lett å sykle, og alt føles veldig naturlig fra det første droppet."
PÅ DETALJNIVÅ
Artikkelnummer0069256-H840
EAN-kode-
VaremerkeTREK
FargeCARBON BLUE SMOKE/TREK BLACK
Produsentens artikkelnummer-
Knutenummer0069256
Spesifikasjon
PersonaliseringTerrengsykling
ProduktserieTrek Slash
ModellserieTrek Slash
KjønnUnisex, Dame, Herre
Damspesifikk 

Damspesifikk

Ettersom kvinner og menn ofte har forskjellig anatomi, bygger mange produsenter sykler som er tilpasset dette. Vanligvis er det bare små forskjeller som skiller dem. Blant annet pleier det å være bredere seter, smalere styre og kortere veivarmene. I noen tilfeller lages det også damespesifikke modeller i mindre størrelser og med en skrånende overrør. Noen ganger også i andre farger.
Nei
Produsentens farge-
Årsmodell2023
Vekt (ifølge produsenten)M - 14.88 kg
Elektrisk sykkelNei
Din høyde 

Din høyde

Anbefalt lengde ifølge leverandøren
-
Passer Høyde (cm)-
Bremsetype 

Bremsetype

Felgbremser

De klassiske bremsene for alle typer av sykler som gradvis blir faset ut av skivebremser. Disse styres via hendler fra styret og klemmer til med bremseklosser rundt felgbanen for å stoppe sykkelen. Felgbremser finnes i forskjellige typer for å passe ulike typer sykler og kommer som blant annet V-bremser, cantileverbremser og U-bremser. Fordelen med disse er at de er svært lette å vedlikeholde og har en lav vekt.

Rullebremser

Disse fungerer lik trommelbremser som finnes på blant annet mopeder. Her trykkes bremseklosser ut mot metall inne i en sylinder i midten på hjulet. Disse krever minst vedlikehold og er utrolig driftssikre. Ulempen med disse er at de ikke har like kraftig bremseeffekt som for eksempel skivebremser.

Fotbremse

Standarden som finnes på de fleste klassiske dame- og herresykler. Denne bremsen krever svært lite vedlikehold, men er begrenset hvis du ønsker flere gir. Disse tilhører nemlig spesifikke typer av nav (hjul) som har innkapslede gir, for eksempel Shimano Nexus. Ulempen med disse er at det kreves mer kraft for å bremse ordentlig sammenlignet med andre, samt at du må ha føttene i spesifikke posisjoner for å kunne utøve den ønskede kraften.

Skivebremser

De moderne bremsene på blant annet terrengsykler, hybrid-sykler og en rekke el-sykler. Disse er basert på en bremsekaliper som klemmer til rundt en metallskive ved hjulets nav (midten av hjulet). Dette er svært likt systemene som finnes på både biler og motorsykler og anses som det absolutt beste i dagens marked. Disse er de kraftigste bremsene, krever relativt lite vedlikehold og er svært driftssikre og finnes som både mekaniske (med wire) og hydrauliske (lukket system med olje).

Hydraulisk skivebrems
Antall gir 

Antall gir

Hvor mange gir trenger jeg?

Dette avhenger helt av hvordan du sykler og hva du ønsker å få ut av sykkelen. For å finne ut av dette, må du vite hvordan du kommer til å sykle og om du ønsker å prioritere lavt vedlikehold eller høy ytelse.

Lavt vedlikehold

I dette tilfellet bør du velge et girsystem med navgir. Disse finnes i varianter med 2-11 gir fra blant annet Shimano og deres Nexus-serie som har 3, 7 og 8 gir. Det finnes også Shimano Alfine som er en finere modell som har mindre motstand i mekanikken og finnes med 8 og 11 gir.

Høy ytelse

I dette tilfelle henger antall gir bak sammen med kvalitet. Produsentene konkurrerer om å lage de beste girene med flest antall drev på kassetten. Dette betyr da at de fineste komponentene også er de som har flest antall gir bak. Foran er det enten ett eller to drev som gjelder for de finere delene.

En kombinasjon av begge

I dette tilfellet ser vi på systemer som har 2-3 gir foran og 8-10 drev bak. Disse er av litt enklere byggkvalitet som også har en høyere vekt. Disse er isteden bygget av mer robuste materialer som stål i stedet for aluminium o.l. Disse tåler ofte mer juling, men fungerer ikke like smidig.

12-delt (1 x 12)
GirskifterserieShimano SLX
Bakgirserie 

Bakgirserie

Hva betyr for eksempel Shimano SLX? Hver komponentprodusent deler inn sine komponenter som gir, bremser, kranksett osv. i serier, i dette tilfellet er produsenten Shimano og serien SLX.

Seriene spenner fra funksjonelle enkle komponenter til betydelig mer avanserte komponenter med høy presisjon og lav vekt.

Selvfølgelig fungerer gir og bremser fra en enklere serie som de skal, men det skjer ikke med samme presisjon eller følelse som hos komponenter fra en finere serie. Det vil sannsynligvis kreve mer service over tid for de enklere komponentene.

Nedenfor ser du en liste over de største produsentenes serier ordnet slik at den fineste serien er øverst.

Merk at denne tabellen ikke sammenligner ulike merker eller landeveissykling vs. terrengsykling, men den bør kun brukes for å sammenligne innenfor en kolonne.

Shimano terrengsykkelShimano landeveiSRAM terrengsykkelSRAM landeveiShimano navgir
XTR Di2Dura-Ace Di2XX1 EagleRED E-tapAlfine 11
XTRDura-AceXX1Red 22Alfine 8
XT Di2Ultegra Di2XXForce 22Nexus 8
XTUltegraX01 EagleRival 22Nexus 7
SLX105X01ApexNexus 3
DeoreTiagraX0  
AlivioSoraEX1  
AceraClarisX1  
AltusGX Eagle
Tourney GX  
NX Eagle
  NX  
  X9  
  X7  
  X5  
Shimano XT
Rammesett
Rammestørrelse-
RammeRam och stag i OCLV Mountain Carbon, invändig förvaring, koniskt styrhuvud, Knock Block 2.0, invändigt Control Freak-kablage, Carbon Armor, transportskydd, gängat vevlager, ISCG 05, 34,9 mm sadelrör, pivotlänkage i magnesium, Mino Link, ABP, Boost14
Rammemateriale 

Rammemateriale

Karbonfiber koster litt mer enn en aluminiumsramme, men den har en rekke fordeler sammenlignet med andre materialer når det gjelder rene kjøreegenskaper. Den er sterkere, lettere, stivere og mer behagelig å sykle på, siden det er et mer levende materiale enn aluminium. Karbonfiber er imidlertid litt mer følsomt for montering av tilbehør som du klemmer rundt rammen, som for eksempel låser eller barneseter. Dette fører til at karbonfiber best egner seg for sportsykler som racersykler og terrengsykler.

Aluminium er et prisgunstig og lett materiale, som passer for alle typer sykler. Det er enkelt å oppnå en virkelig lav vekt samtidig som man beholder styrke og gode kjøreegenskaper, og materialet er heller ikke følsomt for hva du monterer for tilbehør på det. Bare å tut og kjøre og montere på akkurat hva du vil på din sykkel!

Stål er et materiale som kan produseres i mange ulike kvalitetsnivåer. Stål kan bygges veldig billig, og finnes derfor på de enklere syklene i vårt sortiment. Men det kan også være et utrolig ettergivende, holdbart og behagelig materiale når man bruker virkelig fint stål. Det virkelig fine stålet finner man i mange sykler som er beregnet litt mer for langdistansesykling, for eksempel våre fine touring-sykler fra Surly, og Skeppshult-sykler som er bygget i svensk kvalitetsstål (som bidrar til veldig fine komfortegenskaper på de fleste underlag).

Karbonfiber
ForhjulsgaffelFox Rhythm 36, Float EVOL-luftfjädring, GRIP-dämpare, koniskt styrrör, 44 mm offset, Boost110, 15 mm Kabolt-axel, 170 mm slaglängd
Forhjulsgaffeltype 

Forhjulsgaffeltype

En dempet framgaffel er i dag standard på terrengsykler, rett og slett for å takle terrenget sykkelen brukes i. Det finnes også mange hybridcykler med dempet framgaffel, for å gi deg litt mer komfort på grusveier og eventuelle skogstier. Hvis du skal sykle i skog eller på enklere stier, eller mye på grusvei, så er en dempet framgaffel et godt valg!

Stive framgaffler finnes på standard, racersykler og hybridcykler, og passer best for sykler som for det meste skal være på asfalt. Du får en lettere sykkel, en sykkel som føles kvikkere og en sykkel som oppleves å svare bedre på dine bevegelser. Noen nisjede sykler som fatbikes og touringcykler har også stive framgaffler, men da kompenseres det ofte med veldig brede og solide dekk for å gi litt av komfortfølelsen tilbake. Hvis du skal sykle hovedsakelig på asfalt, og kanskje noen snillere grusvei, så er en stiv framgaffel helt riktig for deg!

Dempet
Forstilling, type fjæringLuftfjær
Slaglengde foran 

Slaglengde foran

Det å forstå slaglengde på en terrengsykkel kan virke som en skikkelig jungel. En enkel måte å forklare det på, er at jo lengre slaglengde sykkelen har, desto mer ujevn terreng er sykkelen tilpasset for. Sykler med 100 mm slaglengde er først og fremst tilpasset for Cross Country-sykling, altså raskere sykling i mindre teknisk terreng.

En sykkel med 120 mm slaglengde er kanskje det beste allround-valget, siden disse syklene ofte befinner seg mellom en rendyrket racemaskin og en sykkel tilpasset for røff og tøff kjøring blant kvist og stein. Disse syklene passer for alle mosjonister som ønsker å kunne komme seg frem i alle typer terreng, uten å ha ekstreme ambisjoner i noen retning.

En sykkel med 140 mm slaglengde eller mer er perfekt for deg som liker å gi deg ut i mer utfordrende terreng, og kanskje henge i en sykkelpark og sykle nedover bakker så fort du bare kan.

Mange hybrid-sykler har også støtdemping foran, rundt 60-80 mm slaglengde for å øke komforten. Dette bør ikke ses på som noe som gjør at sykkelen kan brukes som en terrengsykkel, men er hovedsakelig for å øke komforten på grusveier og flate stier eller spor.

170 mm
Låsbar framgaffel? 

Låsbar framgaffel?

Låsbar betyr at fjæringens bevegelse låses i en posisjon (eventuelt begrenses) for å lette når man for eksempel sykler i bratte oppoverbakker eller på flatt terreng.

Forskjellige produsenter håndterer dette på ulike måter. Noen fjæringer blir helt låst (stive) mens andre har valgt å for eksempel bremse kompresjonsdempingen.

Med justering på forgaffelen
BakdemperFox Performance Float X, 2-lägesdämpare, 230 x 62,5 mm
Bakgaffeltype 

Bakgaffeltype

En terrengsykkel kan deles opp på veldig mange forskjellige måter. Blant annet kan man dele disse inn i såkalte “fullt dempet” og “hardtails”. Dette betyr altså hvor mange typer av dempere som er montert på sykkelen.

Stiv

En hardtail har kun en dempet gaffel foran og en stiv gaffel bak. Fordelen med å kjøre med en stiv bakgaffel er at det ikke går tapt noen kraft på grunn av bakdemperen. I tillegg får du en lavere vekt over hele sykkelen.

Demper

En fullt dempet har i tillegg til en dempet forgaffel også en dempet bakgaffel. Disse syklene har et lenkesystem som sammen med bakdemperen gir en mer komfortabel kjøring, men også en mer stabil og i de fleste tilfeller raskere sykling. På samme måte som forgaffelen demper for å beholde grep og gi økt komfort, så gjør bakdemperen nøyaktig det samme for baksiden.

Dempet
Bakdempervandring 

Bakdempervandring

Det her med vandring på en mountainbike kan føles som en ekte jungel. En enkel måte å forklare det på er at jo lengre vandring sykkelen har, desto mer ujevn terreng er sykkelen tilpasset for. Sykler med 100 mm vandring er først og fremst tilpasset for Cross Country-sykling, altså raskere sykling i mindre teknisk krevende terreng.

En sykkel med 120 mm vandring kan kanskje være det beste allround-valget, siden disse syklene ofte befinner seg mellom en rendyrket racemaskin og en sykkel tilpasset for røff og tøff kjøring blant røtter og steiner. Disse syklene passer for alle motionister som ønsker å kunne komme seg frem i alle typer terreng, uten å ha ekstreme ambisjoner i noen retning.

En sykkel med 140 mm vandring eller mer er perfekt for deg som liker å ta deg ut i mer utfordrende terreng, og kanskje henge i bikeparken og sykle nedover bakkene så fort du bare kan.

160 mm
Hjulstørrelse 

Hjulstørrelse

Hjulstørrelsen er akkurat det det høres ut som - størrelsen på hjulene. Den måles vanligvis i tommer (f.eks. 28") eller i millimeter (f.eks. 622). I Norge er tommer det mest vanlige målet, og derfor har vi valgt å bruke det. Hjulstørrelsens betydning varierer avhengig av sykkeltype.

Barne sykler

Barne sykler betegnes oftest med hjulstørrelse som størrelse på sykkelen, noe som skiller seg fra voksne sykler der rammen er det som bestemmer størrelsen på sykkelen. Det betyr ikke at alle sykler med 24"-hjul er like store, og derfor har vi valgt å, i stedet for å ha en størrelsestabell, angi nøyaktige lengdeanbefalinger for hver enkelt sykkel.

Når man kjøper barne sykkel vil man selvfølgelig at barnet skal kunne vokse med sykkelen. Tenk dog på at en altfor stor sykkel generelt blir for lang, og dermed gir en liggende sittestilling som igjen reduserer barnets oversikt. Velg derfor aldri en sykkel der barnet er mer enn 5 centimeter lavere enn vår angitte lengdeanbefaling.

Mountainbikes

I mountainbikeverdenen finnes det tre hjulstørrelser: 29", 27,5" og 26". 26" var lenge den eneste størrelsen som ble brukt for mountainbikes, men brukes i dag stort sett bare for junior sykler og enklere mountainbikes som er tenkt for transport og lettere mosjon. Ønsker du å trene eller til og med konkurrere med din sykkel, er det 29" eller 27,5" som gjelder. Forenklet kan man si at 29" gir en mer stabil opplevelse, beholder farten bedre og lettere tar deg over små hindringer enn 27,5", mens en 27,5" gir deg en sykkel som oppleves kvikkere i svinger samt litt raskere i akselerasjonen. Mange fulldempede mountainbikes med 27,5" har dessuten lengre vandring, og er tilpasset for mer teknisk og utfordrende terreng.

Racersykler, standardsykler, hybridsykler og andre sykler

For i prinsippet alle sykler unntatt mountainbikes og barne sykler gjelder 28"-hjul som er en godt balansert størrelse som gir både gode forutsetninger for å rulle lett, være komfortabel å sitte på og enkel å manøvrere.

29"
Hjul
Hjul-
Baknav-
Felger-
Fordekk-
Bakdekk-
Dekkdimensjon65-622
Drivverk
Girspaker-
Bakgir-
Kranklager-
Kjede-
Kassett-
Komponenter
Forbremse-
Bremseskive foran-
Bakbremse-
Bremseplate bak-
Styre-
Styrestem-
Setepinne-
Sete-
Håndtak/Styretape-
Sykkelutstyr
Annet-
KUNDENES MENINGER
Også tagget i

Din handlevogn(0 artikler)

Handlevognen er tom
Totalt: 0 kr
Til kassen

Favoritter(0 artikler)

Du har ingen favoritter
MENY