• RASK FRAKT-LEVERING
  • BETAL ENKELT MED KLARNA
  • VANLIGE SPØRSMÅL OG SVAR
0
Ønskeliste
0
Handlekurv

TREK Trek MTB Slash 9.7 SLX/XT Matt Olivengrå

Trek MTB Slash 9.7 SLX/XT Matt Olivengrå
Beskrivelse

Vi snakker monstertruck og flygende teppe i én og samme pakke

Det langslående enduromonsteret Trek Slash 9.7 er stisyklingens ukronede konge og er skapt for å levere høy hastighet og maksimal kjøreglede i det aller tøffeste terrenget. Ja, den raser ustoppelig ned bratte skrenter, men den er samtidig smidig, lett og imponerende grepssikker i stigninger. Og hvis du foretrekker å holde til i parken, vil Slash levere runde etter runde med adrenalinpumpende opplevelser og brede smil mellom dobbelthoppene og droppene. Den er virkelig enormt stabil, men samtidig lekent lett å håndtere, og for å matche dens slaglengder (170/160mm) har Slash blitt oppdatert med en geometri som er lengre, flatere og lavere enn sine forgjengere. I praksis betyr det økt stabilitet når du flyr fram i bratt terreng og på løst underlag, samtidig som den aggressive vinkelen på styrehodet favoriserer din pedaleffektivitet. Slash håndterer kraftige støt, doserte svinger og kaster seg ned fjellsidene raskere enn du noensinne kunne forestille deg. Enestående stiv og robust karbonfiberramme, avansert dempingsteknologi og lynrask, pålitelig girskift via en kraftig 1x-drivlinje gjør denne langslående sykkelen med 29-tommershjul til en verdig aspirant for alle dedikerte syklister og enduro-podium.

Nøkkelen til suksess!

  • Vinneren i kategorien Mountainbike av "The Design & Innovation Award 2021"
  • Konkurranseklar sykkel som samtidig er vanvittig gøy i virkelig røft terreng
  • Kraftig ramme i karbonfiber (OCLV Mountain Carbon) som skaper brede smil mellom dobbelthoppene og droppene
  • Imponerende svingledd i magnesium med en kinematikk av absolutt verdensklasse
  • Demperkonfigurasjon med avansert luftfjæring og 170/160mm slaglengde som er klar til å rocke løs
  • Kraftig 1x-drivlinje fra Shimano (SLX/XT) med 12 pålitelige gir
  • Ekstra beskyttelse på diagonalrøret minimerer risikoen for at rammen skal lide av alvorlige skader
  • Knock Block 2.0 med en generøs styrevinkel uten at svingradiusen ofres
  • Bredt seterør (34,9 mm diameter) er både sterkere, mer holdbart og går raskere å flytte opp og ned
  • Dropper post fra TranzX som sikrer at du kan senke setet i fart og holde det ute av veien når du pløyer nedover
  • I det innebygde oppbevaringsrommet kan du oppbevare verktøy og andre nødvendigheter (intern BITS-oppbevaring)
  • Høykvalitets 29-tommere som kan rulle over store hindringer og fly gjennom store hopp og dropp

Kraftig aluminiumsramme med imponerende egenskaper

Stammen består av en konkurranseklar ramme i karbonfiber (OCLV Mountain Carbon) med en ledende vridningsstivhet i kombinasjon med et imponerende svingledd i magnesium. Smarte Mino Link sørger for at du kan justere rammegeometrien uten negativ innvirkning på dempingen. Du kan finjustere vinkelen på styrehodet med 1/2° og høyden på kranksettet med opp til 10 mm, og du justerer det enkelt via en mutter. Rammen er full av smarte funksjoner (f.eks. beskyttelse for diagonalrør, shuttle-beskyttelse, gjengede kranklagre, ISCG 05, ekstra bredt seterør) som gjør deg til en bedre syklist, eller hva sier du om et konisk styrehode gir deg presis styring og en mer solid følelse foran, mens den interne kabelføringen (for både gir, bremser og den høydejusterbare setepinnen) beskytter alle kablene og gir riktig utseende. To andre smarte funksjoner er rammeoppbevaringsrommet og Knock Block 2.0 styrelager som hindrer styret fra å rotere rundt hvis du krasjer, noe som igjen beskytter kablene fra å rykes løs og hendelene fra å slå i rammen overrør.

En rett og slett dødelig demperkonfigurasjon gir deg maksimal kontroll

Foran sitter en luftgaffel fra FOX (Rhythm 36 Float EVOL) med en slaglengde på 170 mm og også bak sitter en demper fra FOX (Performance Float X) med en slaglengde på 160 mm. Dempere kan optimaliseres etter både vekt samt kjørestil og luftfjæringen har eksklusive Thru Shaft som gir deg et fantastisk grep, myk kontroll og all den stabiliteten som du trenger for å kaste deg ned de bratteste bakkene dag ut og dag inn. Takket være den smarte lavkomprimeringsinnstillingen kan man dessuten eliminere syklistens påvirkning uten å måtte påvirke den komprimeringen som så vel behøves ved høye hastigheter på de litt mer brutale skogsstiene. Takket være Treks unike Active Braking Pivot har konstruktørene lykkes i å styre hvordan dempingen skal reagere på de kreftene som oppstår ved akselerasjon og bremsing, dessuten helt uavhengig av hverandre. I praksis kan du utnytte demperen fullt ut også ved bremsing og du får dermed større kontroll når du trenger det som mest. Legg til dette en justerbar setepinne fra TranzX (JD-YSP39) som sørger for at du lynraskt kan senke/heve setet i fart.

Kraftig 1x-drivlinje og høykvalitets skivebremser med 4-kolbensokkel

Den kraftige 1x-drivlinjen er hentet fra Shimano (XT/SLX) og består av en bergsikker singelkrans samt en 12-delt kassett (30Tx10-51T), hvilket samlet gir et girutvalg som sikrer at du kan holde et høyt tempo i alle typer terreng og stigninger. Den pålitelige drivlinjens funksjon er nesten helt problemfri og siden den kun inkluderer ett girskiftehåndtak er den dessuten enklere å holde styr på. Bremsingen håndteres av et par kraftfulle hydrauliske skivebremser fra Shimano (MT6100) som sikrer at du har imponerende effektiv bremsekraft uavhengig av om det er gjørmete, regnfullt eller sluskeføre i sporene.

Hjulsett med kvalitetsgummi som takler virkelig vanskelig terreng

Alt ruller på et hjulsett som består av høykvalitets TLR-felger i Aluminium fra Bontrager (Line Comp 30) som ruller på et par grepssikre 29-tommere fra Bontrager (XR5 Team Issue) med 2,5" bredde som er klare for trefning og som briljerer på alt fra grusveier til løs gjørme. Brede hjuloppheng (110mm foran, 148mm bak) gir deg hjul som er like stive som et par 27.5-tommere, men med alle fordelene som et større dekk innebærer. Med Boost148 kan du dessuten bruke bredere dekk og en større tannkrans uten å påvirke q-faktoren eller pedaleffektiviteten. Rapid Drive nav med 108 innkoblingspunkter for rask akselerasjon og en trygg følelse selv når du tråkker deg gjennom det mest krevende underlaget. Du får jevn gåing og direkte kraft når du trenger å kaste deg ut av svingene og den ekstra pedalsperren gir økt kontroll og kan være hele forskjellen ved kinkige klatringer.

Hva sier da den internasjonale sykkelpressen?

  • Pinbike - "Slash har storhjulenes kvaliteter på ukjente stier, men er likevel så lettmanøvrert at den føles helt riktig i lettere terreng."
  • Bikeradar - "Når alt var over, var det Slash som hadde lykkes i å ta ledelsen. Vi overbevistes av hvordan den takler det tøffeste terrenget uten å nøle, uten å ofre den reaksjonsraske, livlige følelsen."
  • NSMB - "Slash er perfekt i vanskelige, doserte svinger og den er et absolutt monster i bratte stup. Den er lett å sykle og alt føles veldig naturlig fra det første droppet."
PÅ DETALJNIVÅ
Artikkelnummer0069256-H841
EAN-kode-
VaremerkeTREK
FargeMatte Olive Grey
Produsentens artikkelnummer-
Knutenummer0069256
Spesifikasjon
PersonaliseringTerrengsykling
ProduktserieTrek Slash
ModellserieTrek Slash
KjønnUnisex, Dame, Herre
Damspesifikk 

Damspesifikk

Ettersom kvinner og menn ofte har forskjellig anatomi, bygger mange produsenter sykler som er tilpasset dette. Vanligvis er det bare små forskjeller som skiller dem. Blant annet pleier det å være bredere seter, smalere styre og kortere veivarmene. I noen tilfeller lages det også damespesifikke modeller i mindre størrelser og med en skrånende overrør. Noen ganger også i andre farger.
Nei
Produsentens farge-
Årsmodell2023
Vekt (ifølge produsenten)M - 14.88 kg
Elektrisk sykkelNei
Din høyde 

Din høyde

Anbefalt lengde ifølge leverandøren
-
Passer Høyde (cm)-
Bremsetype 

Bremsetype

Felgbremser

De klassiske bremsene for alle typer av sykler som gradvis blir faset ut av skivebremser. Disse styres via hendler fra styret og klemmer til med bremseklosser rundt felgbanen for å stoppe sykkelen. Felgbremser finnes i forskjellige typer for å passe ulike typer sykler og kommer som blant annet V-bremser, cantileverbremser og U-bremser. Fordelen med disse er at de er svært lette å vedlikeholde og har en lav vekt.

Rullebremser

Disse fungerer lik trommelbremser som finnes på blant annet mopeder. Her trykkes bremseklosser ut mot metall inne i en sylinder i midten på hjulet. Disse krever minst vedlikehold og er utrolig driftssikre. Ulempen med disse er at de ikke har like kraftig bremseeffekt som for eksempel skivebremser.

Fotbremse

Standarden som finnes på de fleste klassiske dame- og herresykler. Denne bremsen krever svært lite vedlikehold, men er begrenset hvis du ønsker flere gir. Disse tilhører nemlig spesifikke typer av nav (hjul) som har innkapslede gir, for eksempel Shimano Nexus. Ulempen med disse er at det kreves mer kraft for å bremse ordentlig sammenlignet med andre, samt at du må ha føttene i spesifikke posisjoner for å kunne utøve den ønskede kraften.

Skivebremser

De moderne bremsene på blant annet terrengsykler, hybrid-sykler og en rekke el-sykler. Disse er basert på en bremsekaliper som klemmer til rundt en metallskive ved hjulets nav (midten av hjulet). Dette er svært likt systemene som finnes på både biler og motorsykler og anses som det absolutt beste i dagens marked. Disse er de kraftigste bremsene, krever relativt lite vedlikehold og er svært driftssikre og finnes som både mekaniske (med wire) og hydrauliske (lukket system med olje).

Hydraulisk skivebrems
Antall gir 

Antall gir

Hvor mange gir trenger jeg?

Dette avhenger helt av hvordan du sykler og hva du ønsker å få ut av sykkelen. For å finne ut av dette, må du vite hvordan du kommer til å sykle og om du ønsker å prioritere lavt vedlikehold eller høy ytelse.

Lavt vedlikehold

I dette tilfellet bør du velge et girsystem med navgir. Disse finnes i varianter med 2-11 gir fra blant annet Shimano og deres Nexus-serie som har 3, 7 og 8 gir. Det finnes også Shimano Alfine som er en finere modell som har mindre motstand i mekanikken og finnes med 8 og 11 gir.

Høy ytelse

I dette tilfelle henger antall gir bak sammen med kvalitet. Produsentene konkurrerer om å lage de beste girene med flest antall drev på kassetten. Dette betyr da at de fineste komponentene også er de som har flest antall gir bak. Foran er det enten ett eller to drev som gjelder for de finere delene.

En kombinasjon av begge

I dette tilfellet ser vi på systemer som har 2-3 gir foran og 8-10 drev bak. Disse er av litt enklere byggkvalitet som også har en høyere vekt. Disse er isteden bygget av mer robuste materialer som stål i stedet for aluminium o.l. Disse tåler ofte mer juling, men fungerer ikke like smidig.

12-delt (1 x 12)
GirskifterserieShimano SLX
Bakgirserie 

Bakgirserie

Hva betyr for eksempel Shimano SLX? Hver komponentprodusent deler inn sine komponenter som gir, bremser, kranksett osv. i serier, i dette tilfellet er produsenten Shimano og serien SLX.

Seriene spenner fra funksjonelle enkle komponenter til betydelig mer avanserte komponenter med høy presisjon og lav vekt.

Selvfølgelig fungerer gir og bremser fra en enklere serie som de skal, men det skjer ikke med samme presisjon eller følelse som hos komponenter fra en finere serie. Det vil sannsynligvis kreve mer service over tid for de enklere komponentene.

Nedenfor ser du en liste over de største produsentenes serier ordnet slik at den fineste serien er øverst.

Merk at denne tabellen ikke sammenligner ulike merker eller landeveissykling vs. terrengsykling, men den bør kun brukes for å sammenligne innenfor en kolonne.

Shimano terrengsykkelShimano landeveiSRAM terrengsykkelSRAM landeveiShimano navgir
XTR Di2Dura-Ace Di2XX1 EagleRED E-tapAlfine 11
XTRDura-AceXX1Red 22Alfine 8
XT Di2Ultegra Di2XXForce 22Nexus 8
XTUltegraX01 EagleRival 22Nexus 7
SLX105X01ApexNexus 3
DeoreTiagraX0  
AlivioSoraEX1  
AceraClarisX1  
AltusGX Eagle
Tourney GX  
NX Eagle
  NX  
  X9  
  X7  
  X5  
Shimano XT
Rammesett
Rammestørrelse-
RammeRam och stag i OCLV Mountain Carbon, invändig förvaring, koniskt styrhuvud, Knock Block 2.0, invändigt Control Freak-kablage, Carbon Armor, transportskydd, gängat vevlager, ISCG 05, 34,9 mm sadelrör, pivotlänkage i magnesium, Mino Link, ABP, Boost14
Rammemateriale 

Rammemateriale

Karbonfiber koster litt mer enn en aluminiumsramme, men den har en rekke fordeler sammenlignet med andre materialer når det gjelder rene kjøreegenskaper. Den er sterkere, lettere, stivere og mer behagelig å sykle på, siden det er et mer levende materiale enn aluminium. Karbonfiber er imidlertid litt mer følsomt for montering av tilbehør som du klemmer rundt rammen, som for eksempel låser eller barneseter. Dette fører til at karbonfiber best egner seg for sportsykler som racersykler og terrengsykler.

Aluminium er et prisgunstig og lett materiale, som passer for alle typer sykler. Det er enkelt å oppnå en virkelig lav vekt samtidig som man beholder styrke og gode kjøreegenskaper, og materialet er heller ikke følsomt for hva du monterer for tilbehør på det. Bare å tut og kjøre og montere på akkurat hva du vil på din sykkel!

Stål er et materiale som kan produseres i mange ulike kvalitetsnivåer. Stål kan bygges veldig billig, og finnes derfor på de enklere syklene i vårt sortiment. Men det kan også være et utrolig ettergivende, holdbart og behagelig materiale når man bruker virkelig fint stål. Det virkelig fine stålet finner man i mange sykler som er beregnet litt mer for langdistansesykling, for eksempel våre fine touring-sykler fra Surly, og Skeppshult-sykler som er bygget i svensk kvalitetsstål (som bidrar til veldig fine komfortegenskaper på de fleste underlag).

Karbonfiber
ForhjulsgaffelFox Rhythm 36, Float EVOL-luftfjädring, GRIP-dämpare, koniskt styrrör, 44 mm offset, Boost110, 15 mm Kabolt-axel, 170 mm slaglängd
Forhjulsgaffeltype 

Forhjulsgaffeltype

En dempet framgaffel er i dag standard på terrengsykler, rett og slett for å takle terrenget sykkelen brukes i. Det finnes også mange hybridcykler med dempet framgaffel, for å gi deg litt mer komfort på grusveier og eventuelle skogstier. Hvis du skal sykle i skog eller på enklere stier, eller mye på grusvei, så er en dempet framgaffel et godt valg!

Stive framgaffler finnes på standard, racersykler og hybridcykler, og passer best for sykler som for det meste skal være på asfalt. Du får en lettere sykkel, en sykkel som føles kvikkere og en sykkel som oppleves å svare bedre på dine bevegelser. Noen nisjede sykler som fatbikes og touringcykler har også stive framgaffler, men da kompenseres det ofte med veldig brede og solide dekk for å gi litt av komfortfølelsen tilbake. Hvis du skal sykle hovedsakelig på asfalt, og kanskje noen snillere grusvei, så er en stiv framgaffel helt riktig for deg!

Dempet
Forstilling, type fjæringLuftfjær
Slaglengde foran 

Slaglengde foran

Det å forstå slaglengde på en terrengsykkel kan virke som en skikkelig jungel. En enkel måte å forklare det på, er at jo lengre slaglengde sykkelen har, desto mer ujevn terreng er sykkelen tilpasset for. Sykler med 100 mm slaglengde er først og fremst tilpasset for Cross Country-sykling, altså raskere sykling i mindre teknisk terreng.

En sykkel med 120 mm slaglengde er kanskje det beste allround-valget, siden disse syklene ofte befinner seg mellom en rendyrket racemaskin og en sykkel tilpasset for røff og tøff kjøring blant kvist og stein. Disse syklene passer for alle mosjonister som ønsker å kunne komme seg frem i alle typer terreng, uten å ha ekstreme ambisjoner i noen retning.

En sykkel med 140 mm slaglengde eller mer er perfekt for deg som liker å gi deg ut i mer utfordrende terreng, og kanskje henge i en sykkelpark og sykle nedover bakker så fort du bare kan.

Mange hybrid-sykler har også støtdemping foran, rundt 60-80 mm slaglengde for å øke komforten. Dette bør ikke ses på som noe som gjør at sykkelen kan brukes som en terrengsykkel, men er hovedsakelig for å øke komforten på grusveier og flate stier eller spor.

170 mm
Låsbar framgaffel? 

Låsbar framgaffel?

Låsbar betyr at fjæringens bevegelse låses i en posisjon (eventuelt begrenses) for å lette når man for eksempel sykler i bratte oppoverbakker eller på flatt terreng.

Forskjellige produsenter håndterer dette på ulike måter. Noen fjæringer blir helt låst (stive) mens andre har valgt å for eksempel bremse kompresjonsdempingen.

Med justering på forgaffelen
BakdemperFox Performance Float X, 2-lägesdämpare, 230 x 62,5 mm
Bakgaffeltype 

Bakgaffeltype

En terrengsykkel kan deles opp på veldig mange forskjellige måter. Blant annet kan man dele disse inn i såkalte “fullt dempet” og “hardtails”. Dette betyr altså hvor mange typer av dempere som er montert på sykkelen.

Stiv

En hardtail har kun en dempet gaffel foran og en stiv gaffel bak. Fordelen med å kjøre med en stiv bakgaffel er at det ikke går tapt noen kraft på grunn av bakdemperen. I tillegg får du en lavere vekt over hele sykkelen.

Demper

En fullt dempet har i tillegg til en dempet forgaffel også en dempet bakgaffel. Disse syklene har et lenkesystem som sammen med bakdemperen gir en mer komfortabel kjøring, men også en mer stabil og i de fleste tilfeller raskere sykling. På samme måte som forgaffelen demper for å beholde grep og gi økt komfort, så gjør bakdemperen nøyaktig det samme for baksiden.

Dempet
Bakdempervandring 

Bakdempervandring

Det her med vandring på en mountainbike kan føles som en ekte jungel. En enkel måte å forklare det på er at jo lengre vandring sykkelen har, desto mer ujevn terreng er sykkelen tilpasset for. Sykler med 100 mm vandring er først og fremst tilpasset for Cross Country-sykling, altså raskere sykling i mindre teknisk krevende terreng.

En sykkel med 120 mm vandring kan kanskje være det beste allround-valget, siden disse syklene ofte befinner seg mellom en rendyrket racemaskin og en sykkel tilpasset for røff og tøff kjøring blant røtter og steiner. Disse syklene passer for alle motionister som ønsker å kunne komme seg frem i alle typer terreng, uten å ha ekstreme ambisjoner i noen retning.

En sykkel med 140 mm vandring eller mer er perfekt for deg som liker å ta deg ut i mer utfordrende terreng, og kanskje henge i bikeparken og sykle nedover bakkene så fort du bare kan.

160 mm
Hjulstørrelse 

Hjulstørrelse

Hjulstørrelsen er akkurat det det høres ut som - størrelsen på hjulene. Den måles vanligvis i tommer (f.eks. 28") eller i millimeter (f.eks. 622). I Norge er tommer det mest vanlige målet, og derfor har vi valgt å bruke det. Hjulstørrelsens betydning varierer avhengig av sykkeltype.

Barne sykler

Barne sykler betegnes oftest med hjulstørrelse som størrelse på sykkelen, noe som skiller seg fra voksne sykler der rammen er det som bestemmer størrelsen på sykkelen. Det betyr ikke at alle sykler med 24"-hjul er like store, og derfor har vi valgt å, i stedet for å ha en størrelsestabell, angi nøyaktige lengdeanbefalinger for hver enkelt sykkel.

Når man kjøper barne sykkel vil man selvfølgelig at barnet skal kunne vokse med sykkelen. Tenk dog på at en altfor stor sykkel generelt blir for lang, og dermed gir en liggende sittestilling som igjen reduserer barnets oversikt. Velg derfor aldri en sykkel der barnet er mer enn 5 centimeter lavere enn vår angitte lengdeanbefaling.

Mountainbikes

I mountainbikeverdenen finnes det tre hjulstørrelser: 29", 27,5" og 26". 26" var lenge den eneste størrelsen som ble brukt for mountainbikes, men brukes i dag stort sett bare for junior sykler og enklere mountainbikes som er tenkt for transport og lettere mosjon. Ønsker du å trene eller til og med konkurrere med din sykkel, er det 29" eller 27,5" som gjelder. Forenklet kan man si at 29" gir en mer stabil opplevelse, beholder farten bedre og lettere tar deg over små hindringer enn 27,5", mens en 27,5" gir deg en sykkel som oppleves kvikkere i svinger samt litt raskere i akselerasjonen. Mange fulldempede mountainbikes med 27,5" har dessuten lengre vandring, og er tilpasset for mer teknisk og utfordrende terreng.

Racersykler, standardsykler, hybridsykler og andre sykler

For i prinsippet alle sykler unntatt mountainbikes og barne sykler gjelder 28"-hjul som er en godt balansert størrelse som gir både gode forutsetninger for å rulle lett, være komfortabel å sitte på og enkel å manøvrere.

29"
Hjul
Hjul-
Baknav-
Felger-
Fordekk-
Bakdekk-
Dekkdimensjon65-622
Drivverk
Girspaker-
Bakgir-
Kranklager-
Kjede-
Kassett-
Komponenter
Forbremse-
Bremseskive foran-
Bakbremse-
Bremseplate bak-
Styre-
Styrestem-
Setepinne-
Sete-
Håndtak/Styretape-
Sykkelutstyr
Annet-
KUNDENES MENINGER
Også tagget i

Din handlevogn(0 artikler)

Handlevognen er tom
Totalt: 0 kr
Til kassen

Favoritter(0 artikler)

Du har ingen favoritter
MENY