• RASK FRAKT-LEVERING
  • BETAL ENKELT MED KLARNA
  • VANLIGE SPØRSMÅL OG SVAR
0
Ønskeliste
0
Handlekurv

TREK Trek MTB Top Fuel 9.8 Gx AXS T-Type Grønn

Trek MTB Top Fuel 9.8 Gx AXS T-Type Grønn
Beskrivelse

Spiss ytelsessykkel for down country med komponenter i toppklasse

Er du på utkikk etter en fullstendig dempet terrengsykkel som mestrer alt, som er effektiv og rask, men som også tar utfordringer på strak arm? Ønsker du en sykkel med toppkomponenter som tilbyr klare ytelsesfordeler og den ekstra stivheten samt vektbesparelsen som et karbonfiberramme gir, da er Trek Top Fuel 9.8 GX AXS T-type perfekt for deg. Dette er en fullstendig dempet terrengsykkel av karbonfiber for syklister som søker en engasjerende og seriøst hurtig sykkel på lett tråkkede stier, og en virkelig gøy sykkel i tekniske nedfarter. En skarp ytelsessykkel for down country med toppkvalitetskomponenter som tilbyr tydelige fordeler ute på stiene, som for eksempel karbonfiberhjul som gir økt hastighet, eksepsjonelt smidig demping for bedre grep og en trådløs styrt 1x-drivlinje med ekstremt nøyaktig funksjonalitet og uovertruffen holdbarhet.

Nøkkelen til suksess!

  • Kapasitet som en stisykkel og pedaleffektivitet som en XC-rakett i ett og samme pakke, klar til å gi deg en opplevelse
  • Ultralett ramme av karbonfiber med pivot-kobling av magnesium og en geometri designet for de som ønsker å skyve grenser
  • En progressiv stigeometri gjør den til en rask, responsiv sykkel som gir selvtillit på utfordrende stier
  • Mino Link gjør det raskt og enkelt å foreta små justeringer av geometrien (også mens du sykler)
  • Kraftfull demperoppsett fra RockShox som er effektivt og alltid klart for action
  • Trådløs elektronisk 1x-drivlinje fra SRAM (GX Eagle AXS T-type) med en ekstra lav 52-tanns klatregir
  • Direktmontert T-type gir for fremragende ytelse med presis funksjonalitet og uovertruffen holdbarhet
  • Hydrauliske skivebremser fra SRAM (Level) som sikrer at du alltid har kraftig bremsing tilgjengelig
  • Rapid Drive baknav med 108 engasjementspunkter, som gir deg nærmest umiddelbar akselerasjon når du trår til
  • Active Braking Pivot - Kontrollerer hvordan dempingen responderer på krefter generert under akselerasjon og bremsing
  • Brede Line Elite 30-hjul gir dekkene så godt støtte at du kan bruke lavere trykk for mer grep
  • Dropper post fra Bontrager (Line Elite) som gjør at du raskt kan senke sadelen mens du er i bevegelse og holde den ute av veien

Grunnleggende funksjoner som gjør Top Fuel bemerkelsesverdig i mengden

Med et bakdemper slag på 120 mm i kombinasjon med en progressiv stigeometri, er dette en rask, responsiv sykkel som gir selvtillit på utfordrende stier. Active Braking Pivot lar deg tilpasse hvordan dempingen responderer på akselerasjons- og bremsekrefter uavhengig av hverandre, noe som praktisk talt betyr at du får større kontroll når du mest trenger det. Det elegant innebygde oppbevaringsrommet gir deg plass til verktøy og andre essensielle ting.

Nyt presise og lynraske girskifter - selv under hard belastning - med Eagle AXS trådløse elektroniske girsystemer. De er vanntette og støvavvisende, og AXS-appen lar deg enkelt tilpasse hver innstilling etter behov. En smart funksjon er Knock Block styrelager, som forhindrer at styret roterer fullstendig rundt hvis du skulle krasje, noe som beskytter kabler fra å bli dratt løs og kontrollene fra å treffe rammen.

Justerbar styrevinkel med 1/2 grad og kranklagerets høyde med inntil 10 mm. Å skru på en mutter er alt som kreves. Ved å endre posisjon på Mino Link, kan syklisten justere geometrien i ulik grad uten negative effekter på dempingen. Intern kabelføring gjør Top Fuel stille på stien og enkel å vedlikeholde.

Alle karbonfiberhjulsett fra Bontrager er dekket av et lojalitetsprogram for karbonfiberhjul. Skulle et karbonfiberhjul fra Bontrager bli skadet innen de første to årene etter kjøpsdatoen, reparerer eller erstatter vi det kostnadsfritt for den første eieren.

PÅ DETALJNIVÅ
Artikkelnummer0111911-0390
EAN-kode-
VaremerkeTREK
FargeGrön
Knutenummer0111911
Spesifikasjon
PersonaliseringTerrengsykling
ProduktserieTrek Top Fuel
ModellserieTrek Top Fuel
KjønnUnisex, Dame, Herre
Damspesifikk 

Damspesifikk

Ettersom kvinner og menn ofte har forskjellig anatomi, bygger mange produsenter sykler som er tilpasset dette. Vanligvis er det bare små forskjeller som skiller dem. Blant annet pleier det å være bredere seter, smalere styre og kortere veivarmene. I noen tilfeller lages det også damespesifikke modeller i mindre størrelser og med en skrånende overrør. Noen ganger også i andre farger.
Nei
Årsmodell2024
Vekt (ifølge produsenten)12.80 kg (Netto)
Produsentens nettstedwww.trekbikes.com/se/sv_SE/cyklar/mountainbikecyklar/mountainbike-cross-country/top-fuel/top-fuel-9-8-gx-axs-t-typ/p/41646/
Elektrisk sykkelNei
Din høyde 

Din høyde

Anbefalt lengde ifølge leverandøren
-
Passer Høyde (cm)-
Produsentens artikkelnummer-
Produsentens fargeMatte Emerald Iris
Rammesett
Rammestørrelse-
RammeOCLV Mountain Carbon, inbyggd förvaring, koniskt styrhuvud, Knock Block 2.0, kanalstyrt invändigt kablage, diagonalrörsskydd, pivotlänkage i magnesium, Mino Link, ABP, Boost148, 120 mm slaglängd
Rammemateriale 

Rammemateriale

Karbonfiber koster litt mer enn en aluminiumsramme, men den har en rekke fordeler sammenlignet med andre materialer når det gjelder rene kjøreegenskaper. Den er sterkere, lettere, stivere og mer behagelig å sykle på, siden det er et mer levende materiale enn aluminium. Karbonfiber er imidlertid litt mer følsomt for montering av tilbehør som du klemmer rundt rammen, som for eksempel låser eller barneseter. Dette fører til at karbonfiber best egner seg for sportsykler som racersykler og terrengsykler.

Aluminium er et prisgunstig og lett materiale, som passer for alle typer sykler. Det er enkelt å oppnå en virkelig lav vekt samtidig som man beholder styrke og gode kjøreegenskaper, og materialet er heller ikke følsomt for hva du monterer for tilbehør på det. Bare å tut og kjøre og montere på akkurat hva du vil på din sykkel!

Stål er et materiale som kan produseres i mange ulike kvalitetsnivåer. Stål kan bygges veldig billig, og finnes derfor på de enklere syklene i vårt sortiment. Men det kan også være et utrolig ettergivende, holdbart og behagelig materiale når man bruker virkelig fint stål. Det virkelig fine stålet finner man i mange sykler som er beregnet litt mer for langdistansesykling, for eksempel våre fine touring-sykler fra Surly, og Skeppshult-sykler som er bygget i svensk kvalitetsstål (som bidrar til veldig fine komfortegenskaper på de fleste underlag).

Karbonfiber
ForhjulsgaffelRockShox Pike Select+, DebonAir-luftfjädring, Charger 3 RC2-dämpare, koniskt styrrör, 44 mm offset, Boost110, 15 mm Maxle Stealth, 130 mm slaglängd
Forhjulsgaffeltype 

Forhjulsgaffeltype

En dempet framgaffel er i dag standard på terrengsykler, rett og slett for å takle terrenget sykkelen brukes i. Det finnes også mange hybridcykler med dempet framgaffel, for å gi deg litt mer komfort på grusveier og eventuelle skogstier. Hvis du skal sykle i skog eller på enklere stier, eller mye på grusvei, så er en dempet framgaffel et godt valg!

Stive framgaffler finnes på standard, racersykler og hybridcykler, og passer best for sykler som for det meste skal være på asfalt. Du får en lettere sykkel, en sykkel som føles kvikkere og en sykkel som oppleves å svare bedre på dine bevegelser. Noen nisjede sykler som fatbikes og touringcykler har også stive framgaffler, men da kompenseres det ofte med veldig brede og solide dekk for å gi litt av komfortfølelsen tilbake. Hvis du skal sykle hovedsakelig på asfalt, og kanskje noen snillere grusvei, så er en stiv framgaffel helt riktig for deg!

Dempet
Forstilling, type fjæringLuftfjær
Slaglengde foran 

Slaglengde foran

Det å forstå slaglengde på en terrengsykkel kan virke som en skikkelig jungel. En enkel måte å forklare det på, er at jo lengre slaglengde sykkelen har, desto mer ujevn terreng er sykkelen tilpasset for. Sykler med 100 mm slaglengde er først og fremst tilpasset for Cross Country-sykling, altså raskere sykling i mindre teknisk terreng.

En sykkel med 120 mm slaglengde er kanskje det beste allround-valget, siden disse syklene ofte befinner seg mellom en rendyrket racemaskin og en sykkel tilpasset for røff og tøff kjøring blant kvist og stein. Disse syklene passer for alle mosjonister som ønsker å kunne komme seg frem i alle typer terreng, uten å ha ekstreme ambisjoner i noen retning.

En sykkel med 140 mm slaglengde eller mer er perfekt for deg som liker å gi deg ut i mer utfordrende terreng, og kanskje henge i en sykkelpark og sykle nedover bakker så fort du bare kan.

Mange hybrid-sykler har også støtdemping foran, rundt 60-80 mm slaglengde for å øke komforten. Dette bør ikke ses på som noe som gjør at sykkelen kan brukes som en terrengsykkel, men er hovedsakelig for å øke komforten på grusveier og flate stier eller spor.

130 mm
Låsbar framgaffel? 

Låsbar framgaffel?

Låsbar betyr at fjæringens bevegelse låses i en posisjon (eventuelt begrenses) for å lette når man for eksempel sykler i bratte oppoverbakker eller på flatt terreng.

Forskjellige produsenter håndterer dette på ulike måter. Noen fjæringer blir helt låst (stive) mens andre har valgt å for eksempel bremse kompresjonsdempingen.

Med justering på forgaffelen
BakdemperRockShox Deluxe Ultimate RCT, 185 x 50 mm
Bakgaffeltype 

Bakgaffeltype

En terrengsykkel kan deles opp på veldig mange forskjellige måter. Blant annet kan man dele disse inn i såkalte “fullt dempet” og “hardtails”. Dette betyr altså hvor mange typer av dempere som er montert på sykkelen.

Stiv

En hardtail har kun en dempet gaffel foran og en stiv gaffel bak. Fordelen med å kjøre med en stiv bakgaffel er at det ikke går tapt noen kraft på grunn av bakdemperen. I tillegg får du en lavere vekt over hele sykkelen.

Demper

En fullt dempet har i tillegg til en dempet forgaffel også en dempet bakgaffel. Disse syklene har et lenkesystem som sammen med bakdemperen gir en mer komfortabel kjøring, men også en mer stabil og i de fleste tilfeller raskere sykling. På samme måte som forgaffelen demper for å beholde grep og gi økt komfort, så gjør bakdemperen nøyaktig det samme for baksiden.

Dempet
Låsbar bakdemper? 

Låsbar bakdemper?

Låsbar betyr at fjæringens bevegelse låses i en posisjon (alternativt begrenses) for å lette når man for eksempel sykler i bratte oppoverbakker eller på flatt terreng.

Forskjellige produsenter håndterer dette på ulike måter. Noen fjæringer blir helt låst (stive), mens andre har valgt for eksempel å bremse opp kompresjonsdempingen.

Med justeringskontroll på bakre støtdemperen
Bakdempervandring 

Bakdempervandring

Det her med vandring på en mountainbike kan føles som en ekte jungel. En enkel måte å forklare det på er at jo lengre vandring sykkelen har, desto mer ujevn terreng er sykkelen tilpasset for. Sykler med 100 mm vandring er først og fremst tilpasset for Cross Country-sykling, altså raskere sykling i mindre teknisk krevende terreng.

En sykkel med 120 mm vandring kan kanskje være det beste allround-valget, siden disse syklene ofte befinner seg mellom en rendyrket racemaskin og en sykkel tilpasset for røff og tøff kjøring blant røtter og steiner. Disse syklene passer for alle motionister som ønsker å kunne komme seg frem i alle typer terreng, uten å ha ekstreme ambisjoner i noen retning.

En sykkel med 140 mm vandring eller mer er perfekt for deg som liker å ta deg ut i mer utfordrende terreng, og kanskje henge i bikeparken og sykle nedover bakkene så fort du bare kan.

120 mm
Hjulstørrelse 

Hjulstørrelse

Hjulstørrelsen er akkurat det det høres ut som - størrelsen på hjulene. Den måles vanligvis i tommer (f.eks. 28") eller i millimeter (f.eks. 622). I Norge er tommer det mest vanlige målet, og derfor har vi valgt å bruke det. Hjulstørrelsens betydning varierer avhengig av sykkeltype.

Barne sykler

Barne sykler betegnes oftest med hjulstørrelse som størrelse på sykkelen, noe som skiller seg fra voksne sykler der rammen er det som bestemmer størrelsen på sykkelen. Det betyr ikke at alle sykler med 24"-hjul er like store, og derfor har vi valgt å, i stedet for å ha en størrelsestabell, angi nøyaktige lengdeanbefalinger for hver enkelt sykkel.

Når man kjøper barne sykkel vil man selvfølgelig at barnet skal kunne vokse med sykkelen. Tenk dog på at en altfor stor sykkel generelt blir for lang, og dermed gir en liggende sittestilling som igjen reduserer barnets oversikt. Velg derfor aldri en sykkel der barnet er mer enn 5 centimeter lavere enn vår angitte lengdeanbefaling.

Mountainbikes

I mountainbikeverdenen finnes det tre hjulstørrelser: 29", 27,5" og 26". 26" var lenge den eneste størrelsen som ble brukt for mountainbikes, men brukes i dag stort sett bare for junior sykler og enklere mountainbikes som er tenkt for transport og lettere mosjon. Ønsker du å trene eller til og med konkurrere med din sykkel, er det 29" eller 27,5" som gjelder. Forenklet kan man si at 29" gir en mer stabil opplevelse, beholder farten bedre og lettere tar deg over små hindringer enn 27,5", mens en 27,5" gir deg en sykkel som oppleves kvikkere i svinger samt litt raskere i akselerasjonen. Mange fulldempede mountainbikes med 27,5" har dessuten lengre vandring, og er tilpasset for mer teknisk og utfordrende terreng.

Racersykler, standardsykler, hybridsykler og andre sykler

For i prinsippet alle sykler unntatt mountainbikes og barne sykler gjelder 28"-hjul som er en godt balansert størrelse som gir både gode forutsetninger for å rulle lett, være komfortabel å sitte på og enkel å manøvrere.

-
Hjul
HjulBontrager Line Elite 30, OCLV Mountain Carbon, TLR, 6-bults, Boost110, 15 mm genomgående axel Bontrager Line Elite 30, OCLV Mountain Carbon, TLR, Rapid Drive 108, 6-bults, SRAM XD-drivning, Boost148, 12 mm genomgående axel
Fordekk-
Bakdekk-
Dekkdimensjon-
Drivverk
GirspakerSRAM Eagle AXS POD
BakgirSRAM GX Eagle AXS, T-Type
KranksettSRAM GX Eagle, T-Type, DUB, 30T, 55 mm kedjelinje, 170 mm längd SRAM DUB MTB Wide, 73 mm, BSA-gänga
KjedeSRAM GX Eagle, T-Type, 12-växlat
KassettSRAM Eagle XS-1275, T-Type, 10-52, 12-delad
Komponenter
ForbremseSram Level
Bremseskive foranSram Level
BakbremseSram Level
Bremseplate bakSram Level
Styre-
Setepinne-
Bremsetype 

Bremsetype

Felgbremser

De klassiske bremsene for alle typer av sykler som gradvis blir faset ut av skivebremser. Disse styres via hendler fra styret og klemmer til med bremseklosser rundt felgbanen for å stoppe sykkelen. Felgbremser finnes i forskjellige typer for å passe ulike typer sykler og kommer som blant annet V-bremser, cantileverbremser og U-bremser. Fordelen med disse er at de er svært lette å vedlikeholde og har en lav vekt.

Rullebremser

Disse fungerer lik trommelbremser som finnes på blant annet mopeder. Her trykkes bremseklosser ut mot metall inne i en sylinder i midten på hjulet. Disse krever minst vedlikehold og er utrolig driftssikre. Ulempen med disse er at de ikke har like kraftig bremseeffekt som for eksempel skivebremser.

Fotbremse

Standarden som finnes på de fleste klassiske dame- og herresykler. Denne bremsen krever svært lite vedlikehold, men er begrenset hvis du ønsker flere gir. Disse tilhører nemlig spesifikke typer av nav (hjul) som har innkapslede gir, for eksempel Shimano Nexus. Ulempen med disse er at det kreves mer kraft for å bremse ordentlig sammenlignet med andre, samt at du må ha føttene i spesifikke posisjoner for å kunne utøve den ønskede kraften.

Skivebremser

De moderne bremsene på blant annet terrengsykler, hybrid-sykler og en rekke el-sykler. Disse er basert på en bremsekaliper som klemmer til rundt en metallskive ved hjulets nav (midten av hjulet). Dette er svært likt systemene som finnes på både biler og motorsykler og anses som det absolutt beste i dagens marked. Disse er de kraftigste bremsene, krever relativt lite vedlikehold og er svært driftssikre og finnes som både mekaniske (med wire) og hydrauliske (lukket system med olje).

Hydraulisk skivebrems
Antall gir 

Antall gir

Hvor mange gir trenger jeg?

Dette avhenger helt av hvordan du sykler og hva du ønsker å få ut av sykkelen. For å finne ut av dette, må du vite hvordan du kommer til å sykle og om du ønsker å prioritere lavt vedlikehold eller høy ytelse.

Lavt vedlikehold

I dette tilfellet bør du velge et girsystem med navgir. Disse finnes i varianter med 2-11 gir fra blant annet Shimano og deres Nexus-serie som har 3, 7 og 8 gir. Det finnes også Shimano Alfine som er en finere modell som har mindre motstand i mekanikken og finnes med 8 og 11 gir.

Høy ytelse

I dette tilfelle henger antall gir bak sammen med kvalitet. Produsentene konkurrerer om å lage de beste girene med flest antall drev på kassetten. Dette betyr da at de fineste komponentene også er de som har flest antall gir bak. Foran er det enten ett eller to drev som gjelder for de finere delene.

En kombinasjon av begge

I dette tilfellet ser vi på systemer som har 2-3 gir foran og 8-10 drev bak. Disse er av litt enklere byggkvalitet som også har en høyere vekt. Disse er isteden bygget av mer robuste materialer som stål i stedet for aluminium o.l. Disse tåler ofte mer juling, men fungerer ikke like smidig.

12-delt (1 x 12)
GirskifterserieSRAM Eagle AXS
Bakgirserie 

Bakgirserie

Hva betyr for eksempel Shimano SLX? Hver komponentprodusent deler inn sine komponenter som gir, bremser, kranksett osv. i serier, i dette tilfellet er produsenten Shimano og serien SLX.

Seriene spenner fra funksjonelle enkle komponenter til betydelig mer avanserte komponenter med høy presisjon og lav vekt.

Selvfølgelig fungerer gir og bremser fra en enklere serie som de skal, men det skjer ikke med samme presisjon eller følelse som hos komponenter fra en finere serie. Det vil sannsynligvis kreve mer service over tid for de enklere komponentene.

Nedenfor ser du en liste over de største produsentenes serier ordnet slik at den fineste serien er øverst.

Merk at denne tabellen ikke sammenligner ulike merker eller landeveissykling vs. terrengsykling, men den bør kun brukes for å sammenligne innenfor en kolonne.

Shimano terrengsykkelShimano landeveiSRAM terrengsykkelSRAM landeveiShimano navgir
XTR Di2Dura-Ace Di2XX1 EagleRED E-tapAlfine 11
XTRDura-AceXX1Red 22Alfine 8
XT Di2Ultegra Di2XXForce 22Nexus 8
XTUltegraX01 EagleRival 22Nexus 7
SLX105X01ApexNexus 3
DeoreTiagraX0  
AlivioSoraEX1  
AceraClarisX1  
AltusGX Eagle
Tourney GX  
NX Eagle
  NX  
  X9  
  X7  
  X5  
Shimano GX Eagle
Sykkelutstyr
Lås12.80 kg (Netto) kg (Netto)
Håndtak/StyretapeBontrager XR Trail Elite, nylon, Lock-on
SeteBontrager Arvada, austenitrails, 138 mm bredd
KUNDENES MENINGER
Også tagget i

ANDRE PRODUKTER I SERIEN Trek Top Fuel

Trek Top Fuel 5 Lithium Grey
29 399 kr
fra 21 011 kr
Innsparing
Finnes i flere varianter
Trek MTB Top Fuel 7 Matte Dnister Black
35 299 kr
fra 25 193 kr
Innsparing
Finnes i flere varianter
Trek MTB Top Fuel 9.8 Gx Axs
76 399 kr
fra 50 990 kr
Innsparing
  • L
  • M
  • M-L
  • S
  • XL
Trek MTB Top Fuel 8 GX AXS T-Type Svart
53 499 kr
Finnes i flere varianter

LIKNENDE PRODUKTER

-35%
Lapierre Hardtail Mtb Edge 2.7 Blåmetallisk/Rød
-24%
Lapierre Hardtail Mtb Edge 3.7 W Purple/White
7 995 kr
6 115 kr
Innsparing
  • M
  • S
  • XS
Trek MTB Roscoe 7 Sateng Svart Oliven
16 199 kr
Finnes i flere varianter
Trek MTB Fuel Ex 9.8 Gx AXS T-Type Gen 6 Svart
86 999 kr
Finnes i flere varianter

Din handlevogn(0 artikler)

Handlevognen er tom
Totalt: 0 kr
Til kassen

Favoritter(0 artikler)

Du har ingen favoritter
MENY